Als wij dat van hen maken, is het dan hun schuld?quote:Op zaterdag 20 september 2008 23:14 schreef detlevico het volgende:
We moeten zeker stoppen met het ontwikkelingshulp.
Want hulp is het allang niet meer,we hebben junkies van ze gemaakt die op gezette tijden zitten te wachten totdat de blanke westerse man ( Koenders ) weer langs komt met geld.
Wachten,wachten totdat sint weer langs komt.
Ik schoot bijna in de lach van deze post ware het niet dat het zo triest is.quote:Op zaterdag 20 september 2008 23:28 schreef detlevico het volgende:
schreef Klopkoek het volgende:
Ach jee, we moeten medelijden hebben met ons bedrijfsleven en die Afrikaanse hongerbuikjes mogen lekker doodcreperen?
Daar heb je een punt:afrikaanse hongerbuikjes.
Indirect heeft men zelf schuld aan die hongerbuikjes,als men eens geboortebeperking ging voeren in afrika zou dat heel wat leed besparen.
Omdat we nog twee jaar tijd hebben...quote:Op zondag 14 september 2008 12:37 schreef TubewayDigital het volgende:
waarom komt de VVD daar nu pas mee
Aha,daar heb je weer zo`n linkse rakker die het over leegroven van de landen begint.quote:Op zaterdag 20 september 2008 23:29 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Als wij dat van hen maken, is het dan hun schuld?
Dus je zegt eigenlijk dat na het leegroven van de landen we ze nu een verkeerde mentaliteit aanleren om ze daarna niet meer te helpen want ze hebben een slechte mentaliteit.
nee logisch..
hm ja.quote:Op zaterdag 20 september 2008 15:39 schreef henkway het volgende:
[..]
Tja het zijn toch inkomsten en de mensen zijn blij met het werk.
Het klinkt rot, maar het is een beter bestaan dan eten zoeken op de vuilnisbelt
Geestelijke ontwikkeling is wat men nodig heeft.quote:Op zaterdag 20 september 2008 23:33 schreef Klopkoek het volgende:
Geboortebeperking was iets waarin ik zelf ook in geloofde. Maar na verloop van tijd toen ik me er meer in ging verdiepen en ook de verhalen interessanter begon te vinden (Derde Wereld interesseerde me nooit zo) merkte ik dat ze daar een heel andere rationaliteit op na houden. Er zijn bijvoorbeeld culturen in Afrika die hopen c.q. geloven dat tussen hun kinderen een -wat wij zouden noemen- Uitverkorene zal zitten waardoor meteen in ene het hele gezin zal kunnen worden onderhouden. Ze hopen dus eigenlijk op een wondertje.
Heb je nog meer clichés, dan kunnen we die gelijk behandelen en doorgaan waar het echt om gaat.quote:Op zaterdag 20 september 2008 23:40 schreef detlevico het volgende:
[..]
Aha,daar heb je weer zo`n linkse rakker die het over leegroven van de landen begint.
Daarom is de linkse kerk zo voor het verwerpelijke ontwikkelingshulp,die is er alleen om hun schuldgevoel
te minderen.
Dat denk ik eerlijk gezegd ook. Maar ik vraag me af of de VVD het niet gewoon als smoes gebruik om het geld daar "legitiem" weg te halen (of beter gezegd zonder "schuldgevoel").quote:Op zaterdag 20 september 2008 23:45 schreef One_of_the_few het volgende:
Overigens denk ik dat de hulp effectiever en beter kan.
Ach De VVD heeft niet de ballen of echt te zeggen waarom ze minder geld naar ontwikkelinssamenwerking willen. En ze hebben niet de ballen om als ze aan de macht zijn de landbouwsubsidies eruit te gooien. Het is idd en verkapte smoes, maar proberen het zo te presenteren alsof ze visie hebben.quote:Op zaterdag 20 september 2008 23:59 schreef poepa het volgende:
[..]
Dat denk ik eerlijk gezegd ook. Maar ik vraag me af of de VVD het niet gewoon als smoes gebruik om het geld daar "legitiem" weg te halen (of beter gezegd zonder "schuldgevoel").
Om het vervolgens door te sluizen naar hun vrienden van het zorgkartelquote:Op zaterdag 20 september 2008 23:59 schreef poepa het volgende:
[..]
Dat denk ik eerlijk gezegd ook. Maar ik vraag me af of de VVD het niet gewoon als smoes gebruik om het geld daar "legitiem" weg te halen (of beter gezegd zonder "schuldgevoel").
Precies. Laat ze dan gewoon eerlijk zeggen, dat ze het geld gewoon liever ergens anders naar toe brengen. (meestal niet naar de zwakkere groepen in de samenleving).quote:Op zondag 21 september 2008 00:07 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Ach De VVD heeft niet de ballen of echt te zeggen waarom ze minder geld naar ontwikkelinssamenwerking willen. En ze hebben niet de ballen om als ze aan de macht zijn de landbouwsubsidies eruit te gooien. Het is idd en verkapte smoes, maar proberen het zo te presenteren alsof ze visie hebben.
Het valt mij dan ook zo vaak op, dat "rechts" en nuance niet altijd evengoed samengaan.quote:Wat je in dit topic ook ziet, als je kritiek hebt op de plannen van de VVD ben je een linkse rakker die de zakken van de luie buitenlander wil vullen. Het meest trieste aan deze gedachte is dat het niet in die mensen opkomt om te denken dat er meer mogelijkheden zijn dan het 1 of het ander. Het idee van Bush, you are with us or.., lijkt hier overgenomen te zijn. En het is niet alleen dit topic waar het zo gebeurt.
Helemaal met je eens. Zelfredzaamheid leer je niet door alleen geld toe te stoppen, dan maakt je ze inderdaad passief. Maar hoe dan ook, projecten aldaar kosten altijd geld. Door het effectiever in te zetten kan je met hetzelfde geld veel meer mensen helpen en zelfredzaam maken. Met dat plan had de VVD ook kunnen komen. Boekestijn maakt het zich wel makkelijk af zo.quote:Je helpt mensen niet structureel door ze te leren hun hand op te houden. Dat wil niet zeggen dat je ze helpt door dan maar niks te doen.
Ik zou het sterk van de VVD gevonden hebben als ze inderdaad een bestemming hadden voor het geld dat ze ermee willen besparen.quote:Op zondag 21 september 2008 00:07 schreef henkway het volgende:
[..]
Om het vervolgens door te sluizen naar hun vrienden van het zorgkartel
Waarom zou je daar een schuldgevoel bij krijgen om het ontwikkelingshulp,dat niet goed terecht komt ( zacht uitgedrukt ) te halveren?quote:Op zaterdag 20 september 2008 23:59 schreef poepa het volgende:
[..]
Als die nuance een keer de andere kant op valt is het populistisch gelul, it's in the eye of the beholder.quote:Op zondag 21 september 2008 00:30 schreef poepa het volgende:
Het valt mij dan ook zo vaak op, dat "rechts" en nuance niet altijd evengoed samengaan.
[..]
Ik ben het met je eens dat effectiviteit het belangrijkste doel moet zijn, maar ik ben van mening dat het lastig te meten en te controleren is. Feit is dat er tenminste een signaal wordt afgegeven dat het niet meer vanzelfsprekend is dat het budget van ontwikkelingssamenwerking vast op 0.8% blijft staan.quote:Helemaal met je eens. Zelfredzaamheid leer je niet door alleen geld toe te stoppen, dan maakt je ze inderdaad passief. Maar hoe dan ook, projecten aldaar kosten altijd geld. Door het effectiever in te zetten kan je met hetzelfde geld veel meer mensen helpen en zelfredzaam maken. Met dat plan had de VVD ook kunnen komen. Boekestijn maakt het zich wel makkelijk af zo.
Laat ik vooropstellen dat je nooit een schuldgevoel hoeft te krijgen van het terugtrekken van gelden die anders in de put verdwijnen. Daar gaat het ook niet om.quote:Op zondag 21 september 2008 01:11 schreef detlevico het volgende:
[..]
Waarom zou je daar een schuldgevoel bij krijgen om het ontwikkelingshulp,dat niet goed terecht komt ( zacht uitgedrukt ) te halveren?
Ik heb daar geen moeite mee,en ik denk 75 % van de nederlandse bevolking ook niet.
Dat geld zou kunnen gaan naar,gaat u mee?.........
Onderwijs,veiligheid,gezondsheidszorg,aanleg van wegen en niet te vergeten BELASTING verlaging.
Daar zit de Nederlander op te wachten,dat het zuur verdiende geld GOED word besteed.
OK, we moeten dan ook niet naïef zijn. Ik vind het zeker goed als we het onderwerp gewoon ter discussie stellen. Daar ben ik nooit op tegen.quote:Op zondag 21 september 2008 14:42 schreef SchoppenKoning het volgende:
[..]
Als die nuance een keer de andere kant op valt is het populistisch gelul, it's in the eye of the beholder.
[..]
Ik ben het met je eens dat effectiviteit het belangrijkste doel moet zijn, maar ik ben van mening dat het lastig te meten en te controleren is. Feit is dat er tenminste een signaal wordt afgegeven dat het niet meer vanzelfsprekend is dat het budget van ontwikkelingssamenwerking vast op 0.8% blijft staan.
Je kan ook zorgen dat bepaalde mensen eindelijk een privéjet kunnen betalen.
Begroting ontwikkelingshulp aan Uganda
Kamer vragen SP
En nog een mooi verhaal van een Nederlandse emigrant in Uganda
Groeten van een emigrant
In de filipijnen is het niet veel anders. Een land met een staatsschuld zo groot als die van Nederland, waar ze zonder buitenlandse hulp nooit van af zullen komen. De rente is zo hoog dat het niet te betalen is .Bij elk overheidsproject is uiteindelijk ca. 20% van het budget verdampt, foetsie weg. En geloof mij maar dat er veel overheidsprojecten worden opgestart. Elke keer als er weer een overstroming is, en dat is elk jaar rond deze tijd, dan wordt er een bak geld opengetrokken waar echt wel wat mee gedaan wordt. Structureel is het echter niet, of je moet het over die structurele aankoop van de nieuwste 500 coupe hebben.
Ik heb geen link, maar ik kan jullie verzekeren dat ik het echt uit de eerste hand heb. Een van de Senatoren daar gaat ook vreemd met een van de ministers hoorde ik gisteren.. maar dat is een ander verhaal.
Tuurlijk is het niet zwart wit. Maar om nou net te doen dat er alleen maar goeie dingen worden gedaan, verantwoord met een morele superioriteit. Beetje aankloten op de vierkante meter is het. Daar krijg ik best een beetje jeuk van.
En als je het heel pervers bekijkt is het een instandhouding van het koloniale tijdperk.
Bij ontwikkelingshulp krijg Ik meer het gevoel dat de plaatselijk autoriteiten zich helemaal een breuk lachen als ze een paar Hollanders een put zien slaan midden in de woestijn. Ondertussen proberen ze nog wat geld uit hun zakken te kloppen en het jaar erna is het precies hetzelfde verhaal.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |