Mooie speech is dat idd, zo waar.quote:
oh ja, die's tofquote:
Excuusjes? Ik weet dat ik het helemaal aan mezelf te danken heb, hoor. Alleen is het nu de onrealistisch snelle inhaalslag die ik wil maken die me teveel wordt + grote druk vanuit mijn stage, en dįįr heb ik lichamelijke klachten van door de stress, waardoor de inhaalslag nog zwaarder wordt. Al op het moment dat ik nu 's ochtends achter de pc ga zitten om aan het werk te gaan, heb ik vreselijke rugpijn. Wil niet zwak doen, maar het gaat nu gewoon even niet en het lijkt me toch echt het beste om niet te gaan forceren. Doen wat ik kan en meer niet.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 12:29 schreef Fortitude het volgende:
[..]
Ik lees alleen maar excuusjes. En ik spreek uit ervaring.
Dat is alles wat ik wou zeggen.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 14:26 schreef Evelien het volgende:
[..]
Excuusjes? Ik weet dat ik het helemaal aan mezelf te danken heb, hoor. Alleen is het nu de onrealistisch snelle inhaalslag
Inlijsten die ouders.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 15:56 schreef Evelien het volgende:
Pak van mijn hart.. Heb net mijn moeder voorzichtig meegedeeld wat er aan de hand is (tweede jaar vertraging zit eraan te komen). Haar reactie: 'Lief meisje toch, je weet toch dat je dit soort dingen gewoon met ons kunt bespreken.'
Ach ja, vriend van me had P in 9 gedaanquote:Op vrijdag 15 januari 2010 16:14 schreef De_Kardinaal het volgende:
11 jaar student en de klok tikt nog steeds!
Ik heb al 2 P's!quote:Op vrijdag 15 januari 2010 16:17 schreef zquing het volgende:
[..]
Ach ja, vriend van me had P in 9 gedaan
Financien zijn vervelend, maar ligt er aan waar je mee wilt leven. Ik leen nu maximaal, geef iedere maand rond de 1200/1400 euro uit zonder te sparen. Over een half jaar mag ik niet meer lenen, maar moet ik nog wel mijn gehele masterquote:Op vrijdag 15 januari 2010 12:58 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Enige nadeel bij mij is het financiėle nadeel: ik heb geen beurs meer![]()
Of ik spijt heb van mijn feestjaren: nee. Van de verkeerde keuzes ook niet, want dan had ik niet gezeten waar ik nu zit![]()
Enige waar ik echt spijt van heb op het gebied van opleidingen is dat ik nooit geprobeerd heb om het conservatorium binnen te komen. Ik durfde niet, was ervan overtuigd dat ik afgewezen zou worden. Daar heb ik echt veel spijt van.
Huh, probeer Belgiė eensquote:Op vrijdag 15 januari 2010 14:08 schreef Prenzlauer het volgende:
Tja bekijk het zo, ik studeer nu af bij een international waar ook veel buitenlandse studenten rondlopen..Ben 22 en wat zeggen ze allemaal? Dat ik veel te jong ben. Het is vooral Nederland waar je zo snel mogelijk moet gaan studeren en alles netjes in de 4 jaar moet halen. Ik heb ook in Duitsland gestudeerd en daar was ik wederom de jongste. Terwijl ik op mijn huidige opleiding bij de oudste categorie zit.
Ouder maar wel veel knapper.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 18:28 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Huh, probeer Belgiė eensIk ben, door veel bijbaantjes en feesten, in NL afgestudeerd in 7,5 jaar (5-jarige studie). Raar dat ze dat hier vinden, joh
Ik ben dus ook ouder dan mijn collega's die vergelijkbaar ver zijn.
mwah mwah je mag best een beetje op je financien letten, zoiets kan wel in de toekomst problemen opleveren, als in stress. Kijk als je 7/8 jaar studeert is allemaal niet erg, maar als je ook nog een strop te verwerken krijgt van 35k is dat natuurlijk best kut.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 18:27 schreef Taurus het volgende:
[..]
Financien zijn vervelend, maar ligt er aan waar je mee wilt leven. Ik leen nu maximaal, geef iedere maand rond de 1200/1400 euro uit zonder te sparen. Over een half jaar mag ik niet meer lenen, maar moet ik nog wel mijn gehele masterDan moet ik dus akkoord gaan met ofwel meer werken, of minder uitgeven. Maar dat is nog steeds geen catastrofe, als ik eerlijk ben tegenover mezelf. Hoe ik nu leef is gewoon achterlijk, en hóeft niet per se.
Daarnaast ambieer ik geen positie waarvoor ik twee studies op mijn naam moet hebben staan, cum laude afgestudeerd binnen vier jaar. Die acceptatie zorgt er voor dat ik geen enkele schuld voel. Ik betaal mijn studie sinds kort zelf, waardoor ik ook voor de financieen de enige ben voor wie ik studeer (voor ik het zelf betaalde had ik nog enigzins schuldgevoel naar mijn ouders omdat ik er zo lang over doe). Als je je dat realiseert is er niets aan de hand en is het zonde om je hier lullig over te voelen, want goood i'm living the good lifeIk ben nooit van het sparen of van het 'wat als je huis in brand vliegt?' geweest, dat zie ik tegen die tijd wel. Nu heb ik vrijheid, ben ik single, zie ik er nog goed uit en ben ik nog lerende, een betere positie qua verantwoordelijkheid (kinderloos en vrijgezel) en mogelijkheden (geld waar ik niet voor werk en vrijheid) krijg je je hele leven niet meer, denk ik.
Mwah mwah en best kut vind ik nog een understatement. Je maakt het jezelf financieel zo wel erg moeilijk voor later. En waarom? Zodat je als iemand die werkt kan leven terwijl je student bent?quote:Op vrijdag 15 januari 2010 18:58 schreef ASroma het volgende:
[..]
mwah mwah je mag best een beetje op je financien letten, zoiets kan wel in de toekomst problemen opleveren, als in stress. Kijk als je 7/8 jaar studeert is allemaal niet erg, maar als je ook nog een strop te verwerken krijgt van 35k is dat natuurlijk best kut.
Het is wel zo dat je een lening met de voorwaarden van de IBG later niet meer krijgt. 15 jaar om af te betalen, eerste 2 jaar niet aflossen etc. Maar je hebt wel gelijk hoor, heb zelf nu ook een fikse schuld opgebouwd bij die gasten in Groningen (20K zal het nu onderhand wel zijn dus), vooral omdat ik dacht veel eerder klaar te zijn. Dat voelt dus niet echt lekker.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 19:08 schreef Fortitude het volgende:
[..]
Mwah mwah en best kut vind ik nog een understatement. Je maakt het jezelf financieel zo wel erg moeilijk voor later. En waarom? Zodat je als iemand die werkt kan leven terwijl je student bent?
Je kan altijd nog opnieuw beginnen met een (deeltijd) studie toch?quote:Op vrijdag 15 januari 2010 19:24 schreef mirved het volgende:
TS ik ben jaloers op je. Damn kon ik nog maar zo lang doorstuderen en een relax leven leiden.
Als ik jou was zou ik maar snel is meer gaan werken zodat de lening niet hoger wordt. 15k is nog te doen in 2 jaar ofzo. Doe je er nog veel langer over dan kom je als late student zijnde al in de periode van trouwen / kinderen. Ik neem aan dat je hun niet wil opzadelen met een grote lening.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 19:23 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Natuurlijk had ik veel eerder kunnen stoppen met lenen en meer gaan werken ergens maar de reden dat ik dat niet gedaan heb is dezelfde als waarom de studie zolang duurt: uitstelgedrag.
Je bent 22. Als je als student wil leven doe dat dan gewoon. Ga parttime werken en in een studenten huis wonen.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 19:24 schreef mirved het volgende:
TS ik ben jaloers op je. Damn kon ik nog maar zo lang doorstuderen en een relax leven leiden.
Als je er nog langer over doet kom je als late student in de periode van trouwen/kinderen? Sinds wanneer is dit nu weer het geval? Wat is het probleem hier van? Net als of je nadat je lang bent gaan studeren (en eventueel dus voor carriere wil gaan) direct daarna aan het trouwen en kinderen gaan? Besides, als jij al uitgaat van trouwen en kinderen kun je net zo goed uitgaan van alle scheidingen en kun je dus best nog rekenen op flinke kosten voor meerdere trouwpartijen en alimentatiequote:Op vrijdag 15 januari 2010 19:39 schreef Fortitude het volgende:
[..]
Als ik jou was zou ik maar snel is meer gaan werken zodat de lening niet hoger wordt. 15k is nog te doen in 2 jaar ofzo. Doe je er nog veel langer over dan kom je als late student zijnde al in de periode van trouwen / kinderen. Ik neem aan dat je hun niet wil opzadelen met een grote lening
Ik heb al een diploma, ik kom niet meer voor verrassingen te staan. Stress is subjectief. Ik stress niet door geld.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 18:58 schreef ASroma het volgende:
[..]
mwah mwah je mag best een beetje op je financien letten, zoiets kan wel in de toekomst problemen opleveren, als in stress. Kijk als je 7/8 jaar studeert is allemaal niet erg, maar als je ook nog een strop te verwerken krijgt van 35k is dat natuurlijk best kut.
Hoezo maak ik het mij financieel moeilijk?quote:Op vrijdag 15 januari 2010 19:08 schreef Fortitude het volgende:
[..]
Mwah mwah en best kut vind ik nog een understatement. Je maakt het jezelf financieel zo wel erg moeilijk voor later. En waarom? Zodat je als iemand die werkt kan leven terwijl je student bent?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |