abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61545918
Van nu.nl
quote:
DEN HAAG- De luchtkwaliteit in de horeca is verbeterd na de invoering van het rookverbod, omdat er minder fijn stof in de lucht te vinden is. Dat meldden de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid (RIVM) donderdag.

De VWA en RIVM onderzochten de luchtkwaliteit in 61 horecagelegenheden zowel voor als na de invoering van het rookverbod. Tijdens het onderzoek werd de hoeveelheid fijn stof (PM2.5) gemeten in de lucht.

Voor het rookverbod was de gemiddelde hoeveelheid fijn stof 488 miligram per kubieke meter, na de invoering van het rookverbod was dat teruggedrongen tot bijna tien keer minder: 54 miligram per kubieke meter.

Dat is volgens Europese richtlijnen overigens nog te veel: volgens deze richtlijn mag iemand jaarlijks aan 25 miligram per kubieke meter fijn stof worden blootgesteld.

Het rookverbod in de horeca werd op 1 juli ingevoerd.
Ha, nou is mijn eigen olfactorische meting (het ruikt frisser en ik adem lekkerder) nog wetenschappelijk bewezen ook!!!
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_61545968
Mooi toch

Rokers
  donderdag 11 september 2008 @ 11:18:53 #3
72256 wise
Echoes - KL/B/
pi_61546009
het effect ga je pas merken in de winter. Nu kan iedereen lekker buiten zitten.

mij persoonlijk boeit het niet of iemand rookt of niet.
I had a splitting headache.From which the future's made.
† Ryan Dunn (June 11, 1977 – June 20, 2011)
It's funny. All you have to do is say something nobody understands and they'll do practically anything you want them to.
VIVA LA ASSANGE¡
  donderdag 11 september 2008 @ 11:26:37 #4
73345 B-FliP
Like it ain't no thang..
pi_61546179
quote:
Op donderdag 11 september 2008 11:18 schreef wise het volgende:
het effect ga je pas merken in de winter. Nu kan iedereen lekker buiten zitten.

mij persoonlijk boeit het niet of iemand rookt of niet.
En wat denk je dat nu het effect is in de UK? Lekker thuis zitten met een pilsje
want er gaan heel veel kroegen op de schop...

Dus geniet nog maar ff van die schonere lucht in de kroeg voordat die kroeg
er straks niet meer is vanwege datzelfde verbod...
What you pay attention to, you become conscious of...
B-FliP Youtube Channel
Bionic - In on the Outside EP: 2-3-2012
pi_61546266
Zo zo, wat een onderzoek. Er wordt minder gerookt en het aantal fijnstofdeeltjes neemt af. Hoe houd je het voor mogelijk

Wat is het volgende onderzoek? het verband onderzoeken tussen het aantal dagen na je geboorte en je leeftijd?

OT: goed natuurlijk dat de luchtkwaliteit beter is.
Theories come and theories go. The frog remains
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 11 september 2008 @ 11:32:38 #6
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_61546336
Ja ik vond het ook nogal het ek open deuren intrappen.
pi_61546477
Thuis drinken is in ieder geval een stuk gezelliger en goedkoper
MOKUM XXX RATED
pi_61546523
wat een onnieuws
  donderdag 11 september 2008 @ 11:40:19 #9
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_61546528
Christus zeg, nog een topic over roken.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
  donderdag 11 september 2008 @ 11:40:50 #10
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_61546541
Grappig, veel kroegen stinken echt gigantisch. Zware bullshit uiteraard weer.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_61546561
Gelukkig ruikt het nu lekker fris in alle kroegen. De frisse geur van zweet en schraal bier. Doe mij maar een peuk dan .
  donderdag 11 september 2008 @ 11:47:47 #12
72256 wise
Echoes - KL/B/
pi_61546696
quote:
Op donderdag 11 september 2008 11:40 schreef Posdnous het volgende:
ik merk er nog niks van omdat het nu veelal buiten op het terras zitten is. Maar als het dalijk kouder wordt en iedereen binnen gaat zitten, zal je het wel merken ja
I had a splitting headache.From which the future's made.
† Ryan Dunn (June 11, 1977 – June 20, 2011)
It's funny. All you have to do is say something nobody understands and they'll do practically anything you want them to.
VIVA LA ASSANGE¡
  donderdag 11 september 2008 @ 11:48:32 #13
146003 RodenCity
Professioneel Proefdier
pi_61546720
Goh wat een veraasing, ik durf te wedden dat als je alle auto's van de ringweg A10 haalt daar het fijnstof gehalte ook zal gaan dalen.........
Damn daar wordt ons belasting geld aan besteed.
The Admirals......1995-2007
pi_61546726
Mogen rookmachines trouwens wel? Was vrijdag op een feestje, de hele avond verplicht buiten roken, maar binnen zette om de 5 minuten zo'n rookmachine de hele zaal blauw .
pi_61546762
Ik blijf het vreemd vinden dat we in enkele maanden de "luchtkwaliteit" in de horeca gigantisch kunnen verbeteren, terwijl het op de gemiddelde school al jaren modderen is met de "luchtkwaliteit".
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_61546771
Logisch na zulke maatregelen, het zou wel erg zielig zijn als zoiets niet het geval was.
*****Kraak........
  donderdag 11 september 2008 @ 11:50:37 #17
146003 RodenCity
Professioneel Proefdier
pi_61546777
quote:
Op donderdag 11 september 2008 11:48 schreef Sapstengel het volgende:
Mogen rookmachines trouwens wel? Was vrijdag op een feestje, de hele avond verplicht buiten roken, maar binnen zette om de 5 minuten zo'n rookmachine de hele zaal blauw .
Ja die mogen wel, das parafine rook, en das zeer gezond voor iedereen, inclusief het personeel.
pi_61546812
quote:
Op donderdag 11 september 2008 11:50 schreef RodenCity het volgende:

[..]

Ja die mogen wel, das parafine rook, en das zeer gezond voor iedereen, inclusief het personeel.
En het is een mooie gelegenheid om zelf een peukje op te steken, door die rook zie je het toch niet .
  donderdag 11 september 2008 @ 11:55:15 #19
146003 RodenCity
Professioneel Proefdier
pi_61546905
quote:
Op donderdag 11 september 2008 11:51 schreef Sapstengel het volgende:

[..]

En het is een mooie gelegenheid om zelf een peukje op te steken, door die rook zie je het toch niet .
Klopt idd, zie het steeds vaker gebeuren.
  donderdag 11 september 2008 @ 15:23:10 #20
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_61552003
Concentratie fijnstof thuis bij thuisdrinkers ++

Effect op de volksgezondheid 0
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  donderdag 11 september 2008 @ 16:42:33 #21
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_61554171
Luchtkwaliteit in horeca aanzienlijk verbeterd na invoering rookverbod

11 september 2008 - nieuwsbericht

De luchtkwaliteit in de horeca is aanzienlijk verbeterd na de invoering van het rookverbod. Uit cijfers van een gezamenlijk onderzoek van de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM), blijkt dat de concentratie fijn stof (PM2.5) in de lucht in een rookvrije ruimte gemiddeld negen keer lager is dan wanneer in deze gelegenheden nog gerookt werd. Daardoor worden mensen die in deze horecagelegenheden werkzaam zijn, niet langer blootgesteld aan ernstige luchtvervuiling.

Binnen het onderzoek is de luchtkwaliteit in 61 horecagelegenheden zowel vóór als na de invoering van het rookverbod gemeten. Zowel na de eerste als de tweede meting zijn de resultaten besproken met de ondernemer. Het merendeel van de bezochte ondernemers reageerde positief op de bezoeken.

Tijdens het onderzoek werd gedurende twintig minuten het gehalte PM2.5, kleine stofdeeltjes in de lucht, gemeten. Deze deeltjes kunnen, doordat ze zo klein zijn, tot diep in de longen worden ingeademd, waardoor ze schade toebrengen aan longen, hart en bloedvaten. De PM2.5 niveaus worden gebruikt om de mate van luchtvervuiling aan te geven. Volgens de Europese Richtlijn Luchtkwaliteit mag een persoon jaarlijks gemiddeld aan 25 µg/m3 worden blootgesteld.

Uit het onderzoek bleek dat het gemiddelde gemeten gehalte PM2.5 voor de invoering van het rookverbod bij de 61 bedrijven 488 µg/m3 was. Medewerkers die destijds bij deze bedrijven werkzaam waren, werden tijdens hun werk blootgesteld aan een concentratie PM2.5 die bijna twintig keer hoger is dan het maximale jaargemiddelde uit de Europese richtlijn. Bij de tweede meting, na de invoering van het rookverbod, bleek dat het gemiddelde gehalte PM2.5 was gedaald tot 54 µg/m3.

Met de meetresultaten maakt de VWA inzichtelijk dat de mate van luchtvervuiling is afgenomen door de invoering van het rookverbod. Dat is belangrijk om te weten, omdat roken schadelijk is voor de gezondheid en kan leiden tot longkanker, hart- en vaatziekten, beroerte en luchtwegklachten. Meeroken verhoogt de kans op deze aandoeningen. Jaarlijks sterven er in Nederland enkele duizenden mensen als gevolg van meeroken. Meeroken kan ook leiden tot problemen met het ademhalingsstelsel, vooral bij mensen met astma.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  donderdag 11 september 2008 @ 16:45:10 #22
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_61554236
quote:
Op donderdag 11 september 2008 11:26 schreef B-FliP het volgende:
En wat denk je dat nu het effect is in de UK? Lekker thuis zitten met een pilsje
want er gaan heel veel kroegen op de schop...

Dus geniet nog maar ff van die schonere lucht in de kroeg voordat die kroeg
er straks niet meer is vanwege datzelfde verbod...
Uiteindelijk gaan er inderdaad kroegen sluiten..... maar verdwijnen zullen ze ook niet, en hier in California is na 10 jaar rookverbod weer flinke groei, omdat de volgende generatie kroegbezoekers, die niets anders kennen dan een rookvrije horeca nu de kroegen in gaat
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_61554698
Uitkomsten hebben natuurlijk veel te maken met de keuze van die 61 tenten die meededen aan het onderzoek. Helaas geven ze de criteria daarvoor nooit vrij.
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  donderdag 11 september 2008 @ 17:02:47 #24
262 Re
Kiss & Swallow
pi_61554737
ach PM2.5 is gelukkig niet afhankelijk van een heleboel andere factoren
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  donderdag 11 september 2008 @ 18:11:52 #25
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_61556599
quote:
Op donderdag 11 september 2008 11:47 schreef wise het volgende:

[..]

ik merk er nog niks van omdat het nu veelal buiten op het terras zitten is. Maar als het dalijk kouder wordt en iedereen binnen gaat zitten, zal je het wel merken ja
Dan gaat het aantal deeltjes (dan nu nog te hoog is) zeker niet naar beneden.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  donderdag 11 september 2008 @ 20:06:17 #26
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_61559453
quote:
Op donderdag 11 september 2008 17:01 schreef Boris_Karloff het volgende:
Uitkomsten hebben natuurlijk veel te maken met de keuze van die 61 tenten die meededen aan het onderzoek. Helaas geven ze de criteria daarvoor nooit vrij.
Ik heb ook al eens vergelijkbare onderzoeken gepost van 41 Ierse pubs - voor en na het rookverbod, en bars in Oregon waar enkele steden wel, en enkele steden geen rookverbod hadden ingevoerd, en het verschil van luchtkwaliteit. Ook heb ik een onderzoek gepost waarin Ierse Pubs wereldwijd werden gemeten in 2005, waaronder ook ierse pubs in Nederland, de VS, Ierland zelf, en een stuk of 15 andere landen, sommige met, en sommige zonder rookverbod.

In alle gevallen, en in alle landen was de luchtkwaliteit aanzienlijk verbeterd met een rookverbod.
-
pi_61559528
quote:
Op donderdag 11 september 2008 17:02 schreef Re het volgende:
ach PM2.5 is gelukkig niet afhankelijk van een heleboel andere factoren
En zijn die ook (in dezelfde mate) veranderd?
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_61559560
Ik vind het nu buiten vaak stinken, of telt dat niet ?
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_61559714
Luchtkwalteit over het algemeen kan nog wel beter.
Auto's verbieden.

Wat zeg ik nou.
  donderdag 11 september 2008 @ 20:21:41 #30
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_61559859
quote:
Op donderdag 11 september 2008 20:06 schreef maartena het volgende:

In alle gevallen, en in alle landen was de luchtkwaliteit aanzienlijk verbeterd met een rookverbod.
Maar blijkbaar niet genoeg.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_61560048
quote:
Op donderdag 11 september 2008 20:06 schreef maartena het volgende:

[..]

Ik heb ook al eens vergelijkbare onderzoeken gepost van 41 Ierse pubs - voor en na het rookverbod, en bars in Oregon waar enkele steden wel, en enkele steden geen rookverbod hadden ingevoerd, en het verschil van luchtkwaliteit. Ook heb ik een onderzoek gepost waarin Ierse Pubs wereldwijd werden gemeten in 2005, waaronder ook ierse pubs in Nederland, de VS, Ierland zelf, en een stuk of 15 andere landen, sommige met, en sommige zonder rookverbod.

Duh, dat is open deuren intrappen. Maar het resultaat is wel sterk afhankelijk van allerlei randvoorwaarden. Tuurlijk zal er een verbetering zijn, dat kan elke debiel beamen. Maar als dat een motivatie is waarom kunnen we dan niet de luchtkwaliteit op scholen sterk verbeteren. Die is namelijk ook heel slecht en daar word niet eens gerookt
  donderdag 11 september 2008 @ 23:56:04 #32
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_61566045
quote:
Op donderdag 11 september 2008 20:16 schreef McKillem het volgende:
Luchtkwalteit over het algemeen kan nog wel beter.
Auto's verbieden.

Wat zeg ik nou.
Of auto's maken die geen uitlaatgassen produceren.
Moeten we toch naar toe, want de olie raakt ook een keer op.
-
  donderdag 11 september 2008 @ 23:56:50 #33
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_61566062
quote:
Op donderdag 11 september 2008 20:28 schreef Boris_Karloff het volgende:
Maar als dat een motivatie is waarom kunnen we dan niet de luchtkwaliteit op scholen sterk verbeteren. Die is namelijk ook heel slecht en daar word niet eens gerookt
Onderbouw dat eens verder, en hoe is de luchtkwaliteit op scholen precies gemeten?
-
pi_61566744
Na het uitgaan stinken mijn kleren iig niet meer naar rook. En ik adem ook vrijer tijdens het uitgaan ja. Ook geen last meer van je ogen. De effecten van het rookverbod voor mij zijn duidelijk en zeer positief.

Maar om daarvoor nou een verbod in te stellen vind ik nogal drastisch.

[ Bericht 3% gewijzigd door Picchia op 12-09-2008 00:58:17 ]
pi_61566943
quote:
Op donderdag 11 september 2008 23:56 schreef maartena het volgende:

[..]

Onderbouw dat eens verder, en hoe is de luchtkwaliteit op scholen precies gemeten?
Meer controle op luchtkwaliteit basisscholen

maar deze kwestie speelde in 2006 ook al
quote:
'Tienduizenden ziek door slechte lucht op school'
Uitgegeven op maandag 15 mei 2006 om 19:38:01, bijgewerkt om 20:41:32

(Novum) - Tweeduizend docenten en tien keer zoveel leerlingen melden zich dagelijks ziek in Nederland als gevolg van de slechte lucht in schoolgebouwen. Dat stellen GGD Nederland en het Astma Fonds maandag in het actualiteitenprogramma TweeVandaag. Uit onderzoek zou blijken dat kwaliteit van de lucht in klaslokalen bij tachtig procent van de scholen onder de maat is. ....
http://www.nieuws.nl/226425

maar tja, blijkbaar is de luchtkwaliteit van plaatsen waar mensen vrijwillig heen gaan veel belangrijker dan de luchtkwaliteit op plaatsen waar mensen verplicht heen moeten, al helemaal als het kinderen zijn. Dat duurt jaren om op te lossen. gelukkig hebben we in de kroegen binnen 2 maanden succes. Wat een overwinning op de slechte lucht weer. Ik vind het helemaal geweldig.

Hoe ze dat allemaal meten kun je hier lezen
http://www.gentle-vent.nl/index.php?page=evaluatie-school
  vrijdag 12 september 2008 @ 00:55:46 #36
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_61567059
quote:
Op vrijdag 12 september 2008 00:46 schreef Boris_Karloff het volgende:
Meer controle op luchtkwaliteit basisscholen

maar deze kwestie speelde in 2006 ook al
[..]

http://www.nieuws.nl/226425

maar tja, blijkbaar is de luchtkwaliteit van plaatsen waar mensen vrijwillig heen gaan veel belangrijker dan de luchtkwaliteit op plaatsen waar mensen verplicht heen moeten, al helemaal als het kinderen zijn. Dat duurt jaren om op te lossen. gelukkig hebben we in de kroegen binnen 2 maanden succes. Wat een overwinning op de slechte lucht weer. Ik vind het helemaal geweldig.

Hoe ze dat allemaal meten kun je hier lezen
http://www.gentle-vent.nl/index.php?page=evaluatie-school
Ah, mooi

Maar ik denk dat je niemand hier kan vinden die tegen het verbeteren van de luchtkwaliteit in scholen is. Ik zeker niet.... daar mag van mij van alles aan gedaan worden.

Wel kun je hier mensen vinden die tegen het verbeteren van de luchtkwaliteit in kroegen zijn....

Uiteraard zijn er ook nog mensen die nog een stapje verder gaan, en tegen het verbeteren van de luchtkwaliteit van kroegen zijn omdat de luchtkwaliteit in bijv. scholen nog niet hard genoeg is aangepakt.
-
  † In Memoriam † vrijdag 12 september 2008 @ 04:20:02 #37
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_61568131
quote:
De luchtkwaliteit in de horeca is verbeterd na de invoering van het rookverbod, omdat er minder fijn stof in de lucht te vinden is.
Aha, dus de luchtkwaliteit is slecht geworden!
Carpe Libertatem
pi_61568150
quote:
Dat is volgens Europese richtlijnen overigens nog te veel: volgens deze richtlijn mag iemand jaarlijks aan 25 miligram per kubieke meter fijn stof worden blootgesteld.
Toch fijn dat die 25 mg mag.

vrijdag 12 september 2008 @ 04:45:30 #39
28033 Pek
je moet wat
pi_61568194
quote:
Op vrijdag 12 september 2008 04:29 schreef Vodkadruppel het volgende:

[..]

Toch fijn dat die 25 mg mag.

Zonder die Europese Richtlijnen waren we al dood en begraven geweest
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
pi_61568205
quote:
Op vrijdag 12 september 2008 04:45 schreef Pek het volgende:

[..]

Zonder die Europese Richtlijnen waren we al dood en begraven geweest
Nou, maargoed dat ze er zijn dan.
  vrijdag 12 september 2008 @ 04:52:04 #41
28033 Pek
je moet wat
pi_61568209
Ubertof inderdaad
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
  vrijdag 12 september 2008 @ 08:58:40 #42
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_61569348
quote:
Op donderdag 11 september 2008 11:40 schreef Posdnous het volgende:
de geurkwaliteit is niet gemeten hea
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  vrijdag 12 september 2008 @ 09:07:09 #43
262 Re
Kiss & Swallow
pi_61569484
quote:
Op donderdag 11 september 2008 20:08 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

En zijn die ook (in dezelfde mate) veranderd?
de meeste weten niet eens wat een PM2.5 is, maar joh, het is verlaagd dus gezonder...
pi_61572342
Gezellig, weinig fijnstof in een lege kroeg.
  vrijdag 12 september 2008 @ 13:33:14 #45
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_61575471
quote:
Op vrijdag 12 september 2008 09:07 schreef Re het volgende:

[..]

de meeste weten niet eens wat een PM2.5 is, maar joh, het is verlaagd dus gezonder...
Hoe is dat een antwoord op mijn vraag?
  vrijdag 12 september 2008 @ 14:43:14 #46
262 Re
Kiss & Swallow
pi_61577006
quote:
Op vrijdag 12 september 2008 13:33 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Hoe is dat een antwoord op mijn vraag?
indirect wel ja
  vrijdag 12 september 2008 @ 15:03:36 #47
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_61577499
quote:
Op vrijdag 12 september 2008 14:43 schreef Re het volgende:

[..]

indirect wel ja
Nee, totaal niet.
  vrijdag 12 september 2008 @ 15:26:47 #48
262 Re
Kiss & Swallow
pi_61578091
quote:
Op vrijdag 12 september 2008 15:03 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Nee, totaal niet.
Ik zei alleen dat PM2.5 van andere factoren afhing (bijvoorbeeld seasonal changes, droge maand natte maand etc) en ik weet niet hoe ze het gemeten hebben en wat het referentie punt was, dus nee ik weet niet of die meeveranderd zijn waarmee de vraag blijft staan dat veel mensen niet eens weten wat PM2.5 is ...
  vrijdag 12 september 2008 @ 15:39:51 #49
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_61578401
quote:
Op vrijdag 12 september 2008 15:26 schreef Re het volgende:

[..]

Ik zei alleen dat PM2.5 van andere factoren afhing (bijvoorbeeld seasonal changes, droge maand natte maand etc) en ik weet niet hoe ze het gemeten hebben en wat het referentie punt was, dus nee ik weet niet of die meeveranderd zijn
Dat was inderdaad meer wat ik als antwoord verwachtte. Je kunt wel stellen dat er meer variabelen zijn, maar dat zegt natuurlijk nog niks over de uitkomst en conclusies van het onderzoek.
pi_74689482
quote:
Op donderdag 11 september 2008 16:42 schreef maartena het volgende:
Luchtkwaliteit in horeca aanzienlijk verbeterd na invoering rookverbod

11 september 2008 - nieuwsbericht

De luchtkwaliteit in de horeca is aanzienlijk verbeterd na de invoering van het rookverbod. Uit cijfers van een gezamenlijk onderzoek van de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM), blijkt dat de concentratie fijn stof (PM2.5) in de lucht in een rookvrije ruimte gemiddeld negen keer lager is dan wanneer in deze gelegenheden nog gerookt werd. Daardoor worden mensen die in deze horecagelegenheden werkzaam zijn, niet langer blootgesteld aan ernstige luchtvervuiling.

Binnen het onderzoek is de luchtkwaliteit in 61 horecagelegenheden zowel vóór als na de invoering van het rookverbod gemeten. Zowel na de eerste als de tweede meting zijn de resultaten besproken met de ondernemer. Het merendeel van de bezochte ondernemers reageerde positief op de bezoeken.

Tijdens het onderzoek werd gedurende twintig minuten het gehalte PM2.5, kleine stofdeeltjes in de lucht, gemeten. Deze deeltjes kunnen, doordat ze zo klein zijn, tot diep in de longen worden ingeademd, waardoor ze schade toebrengen aan longen, hart en bloedvaten. De PM2.5 niveaus worden gebruikt om de mate van luchtvervuiling aan te geven. Volgens de Europese Richtlijn Luchtkwaliteit mag een persoon jaarlijks gemiddeld aan 25 µg/m3 worden blootgesteld.

Uit het onderzoek bleek dat het gemiddelde gemeten gehalte PM2.5 voor de invoering van het rookverbod bij de 61 bedrijven 488 µg/m3 was. Medewerkers die destijds bij deze bedrijven werkzaam waren, werden tijdens hun werk blootgesteld aan een concentratie PM2.5 die bijna twintig keer hoger is dan het maximale jaargemiddelde uit de Europese richtlijn. Bij de tweede meting, na de invoering van het rookverbod, bleek dat het gemiddelde gehalte PM2.5 was gedaald tot 54 µg/m3.

Met de meetresultaten maakt de VWA inzichtelijk dat de mate van luchtvervuiling is afgenomen door de invoering van het rookverbod. Dat is belangrijk om te weten, omdat roken schadelijk is voor de gezondheid en kan leiden tot longkanker, hart- en vaatziekten, beroerte en luchtwegklachten. Meeroken verhoogt de kans op deze aandoeningen. Jaarlijks sterven er in Nederland enkele duizenden mensen als gevolg van meeroken. Meeroken kan ook leiden tot problem en met het ademhalingsstelsel, vooral bij mensen met astma.
En nu buiten nog

http://www.kennislink.nl/(...)ion_europe_hires.jpg
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')