abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61544614
HIM, verwacht rond 100 voor de mic kwijt te zijn.
Heb een oud 12 kanaals Eela mengpaneel staan.
Geen echte geluidskaart, wel een Toneport.
Heb Adobe Audition, en ergens een Abbleton Live Light (zat bij de toneport).
Wou de Toneport gebruiken als geluidskaart/interface. Slim? Wat kost anders een leuke geluidskaart?
Sometimes the journey is the goal
I don't care about my soul
Sometimes life is just pure rock 'n roll!!
pi_61544726
tvp
me·lo·maan\ (de ~ (m.), -manen)
1 iem. met een overdreven liefde voor muziek
pi_61545023
quote:
Op donderdag 11 september 2008 10:05 schreef The_Dean het volgende:
HIM, verwacht rond 100 voor de mic kwijt te zijn.
Heb een oud 12 kanaals Eela mengpaneel staan.
Geen echte geluidskaart, wel een Toneport.
Heb Adobe Audition, en ergens een Abbleton Live Light (zat bij de toneport).
Wou de Toneport gebruiken als geluidskaart/interface. Slim? Wat kost anders een leuke geluidskaart?
Ik gebruik zelf ook een Toneport als geluidskaart. Merk wel dat wanneer ik mijn gitaar niet wil gebruiken en bijv. de synth. erop aansluit, dat ik nog zit met een vertraging/ latency.

Ik wil nog steeds een externe geluidskaartdinges hebben die dus de vertraging weghaalt van de synth
pi_61545144
quote:
Op donderdag 11 september 2008 10:29 schreef Devlinsect het volgende:
Ik gebruik zelf ook een Toneport als geluidskaart. Merk wel dat wanneer ik mijn gitaar niet wil gebruiken en bijv. de synth. erop aansluit, dat ik nog zit met een vertraging/ latency.

Ik wil nog steeds een externe geluidskaartdinges hebben die dus de vertraging weghaalt van de synth
Wat je wil zeggen is dat een (interne) geluidskaart beter is?
Sometimes the journey is the goal
I don't care about my soul
Sometimes life is just pure rock 'n roll!!
  donderdag 11 september 2008 @ 14:04:23 #5
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_61549790
Tvp
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
pi_61550316
Ik gebruik een midi keyboardje (usb) -> vst -> toonpoort.
Geen last van latency.

Ligt er aan waar je het voor wilt gaan gebruiken. Wat homerecording? Dan is die Toneport prima. Een hele band opnemen? Dan is het handig als je meerdere sporen tegelijkertijd kunt opnemen (helemaal wanneer je drums wilt gaan opnemen).
pi_61551204
Ah, daar zijn we weer.
pi_61551225
quote:
Op donderdag 11 september 2008 14:55 schreef CasB het volgende:
Ah, daar zijn we weer.
Hey punkrockert
  donderdag 11 september 2008 @ 15:14:42 #9
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_61551766
quote:
Op donderdag 11 september 2008 10:05 schreef The_Dean het volgende:
HIM, verwacht rond 100 voor de mic kwijt te zijn.
Heb een oud 12 kanaals Eela mengpaneel staan.
Geen echte geluidskaart, wel een Toneport.
Heb Adobe Audition, en ergens een Abbleton Live Light (zat bij de toneport).
Wou de Toneport gebruiken als geluidskaart/interface. Slim? Wat kost anders een leuke geluidskaart?
Dean!
Sorry dat ik geen nieuw topic heb geopend, ik had t niet gezien.

Een sm57 met de toneport zou prima resultaten kunnen boeken dus dat is wel goed. Als je significant beter wilt gaan zitten dan de toneport ben je snel 800-1000 euro verder dus ik zou als ik jou was dat voorlopig nog niet doen. Voor gitaar kun je trouwens denkik het beste de Neve of de Api micpre simulatie pakken op de toneport, die hebben het meeste punch.

O ik zal ook mijn verhaal over gitaren opnemen ff herposten van het oude topic daar heb je wellicht ook wat aan!
  donderdag 11 september 2008 @ 15:16:54 #10
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_61551835
uit het vorige topic:

Ok, hier volgt een flinke post die jullie kan helpem mbt het opnemen van distorted elektrische gitaar:

Het opnemen van distorted elektrische gitaar:

Beste mensen met een homestudio: Vandaag gaan we het hebben over het opnemen van elektrische gitaar op je PC of Mac. Distorted elektrische gitaar is het moeilijkste instrument om goed op te nemen en dan in een mix te verwerken, dus bij deze wilde ik in deze post even het een en het ander over elektrische gitaren uiteenzetten met hierbij speciaal het opnameproces. Dit is een zeer vrije interpretatie van bestaande treads (zoals de 89 pagina’s tellende Slippermans recording tread from hell en Michael Wageners tips for guitar recording), maar bevat ook een aantal eigen bevindingen die ik graag met jullie wil delen. Bovengenoemde treads zijn namelijk bedoeld voor professionals met veel meer budget dan een gemiddelde home-recordist, dus ik ga niet in op het opensnijden van de grille van je cabinet, spelen met voltages om andere sounds te krijgen, setups van 30.000 euro etc. aangezien dit voor de meeste home-recordists niet verantwoord is. Deze tread is puur mijn eigen mening dus de jouwe kan verschillen en daarom zie dit artikel meer als een guideline dan als je bijbel. Ik heb geen endorsements of ben gelieerd aan merken ofzo, de merken die ik noem zijn door persoonlijke ervaring hier neergezet. Remember: Oefening baart kunst, dus denk niet dat je in een dag volgende technieken onder de knie hebt. Je moet dit in jaren denken, ondanks dat het misschien simpel klinkt.

Wat ik ga bespreken is het volgende:

- algemene opmerkingen
- het opnemen van elektrische gitaar op de traditionele manier binnen een budget
- “re-ampen” en waarom dit zo belangrijk in een home studio is.
- het opnemen van elektrische gitaar met een apparaat zoals een POD
- Dingen om aan te denken bij je productie

Algemene opmerkingen: Ik krijg de laatste tijd veel vragen van mensen over hoe ik gitaren opneem en of ze dat thuis ook kunnen doen. Natuurlijk kun je thuis veel bereiken, maar om pro results te krijgen moet je inderdaad wel investeren in goede apparatuur (lees goede, niet superdure).
Je moet de recording-chain van jezelf tegen het licht zetten alsof het een stalen ketting is. De zwakste schakel zorgt dat hij breekt, dus het heeft niet veel zin om met je PRS Custom in je Dual Rectifer te spelen en de boel op te nemen met je brakke soundcard op je pc. Hetzelfde geldt voor slechte kabels, een slechte gitaar een slechte amp etc. Zorg de hele chain goed verzorgd is, dus goede, onbeschadigde kabels (niet die van 3 euro, pak kabels van bijv. Planet Waves, klotz of cordial, als je echt veel geld hebt kun je nog vele duurdere pakken, maar dat is imo voor een home studio overdreven), werkende elektronica, check of je buizen in je amp nog goed zijn (zeker iedere zoveel tijd vervangen) en last but not least: NIEUWE SNAREN!!! Nieuwe snaren zijn essentieel voor opnames. Je hoort het meteen als je snaren niet nieuw zijn, dna klinkt je opname meteen een stuk doffer en levenlozer. Je weet vast wel hoe het klinkt als je je snaren vervangen hebt, nou als je een gitaar opneemt is dit nog 10x zo duidelijk. Doen dus! Als je nu als denkt van “hee dit wordt me te duur” dan hou maar snel op en ga maar met je midi-piano in de weer. Elektrische gitaar opnemen wordt dan namelijk toch niks!

Wat betreft opname op de PC: ik ga er vanuit dat niemand een Tapemachine heeft, wiens compressie toch bijdraagt aan de sound die nodig is. Ik heb zelf ook geen tapemachine (ga direct de PC in), maar ik kan vertellen dat als de rest dik in orde is, het toch goed klinkt. Je kunt als je wilt ook de tape-sound emuleren met plugins zoals de Massey Tape Head, of Crane Song Phoenix om toch die tapesound mee te krijgen, wat me op het volgende brengt: Je sequencer.
Iedereen gebruikt wel iets en het is allemaal goed: Cubase, Protools, Logic, Cakewalk Sonar etc. Belangrijk is dat je een legale versie hebt. Je zult nu wel denken, maakt dat uit voor mijn geluid? Nee. Maar wel voor je stabiliteit. Bij illegale versies moet je dingen als dongles omzeilen met allerlei patches en ik kan je uit ervaring uit mijn eerste recordingjaar vertellen dat het CPU power en werkgeheugen vreet, die je toch met recording altijd te kort komt, hoeveel je er ook van hebt en crashes in de hand werkt als je met wat meer sporen werkt! Koop er dus een! Je hoeft ook echt niet meteen 800 euro neer te leggen. Er zijn al hele goede programma’s vanaf 35 Euro. Ja, 35 euro. Als je niks hebt raad ik vooral Reaper aan, ( http://www.cockos.com/reaper/index.php ) dit programma kun je online bestellen voor 39 dollar, wat imo diefstal is, zo geweldig werkt het.

Ten eerste het opnemen van elektrische gitaar zoals het traditioneel bedoeld is

Voor het opnemen van elektrische gitaar in een home studio heb je het volgende nodig:

- Een goede, strakke gitarist
- Een goed afgestelde gitaar van kwaliteit, vers besnaard (1 of 2 dagen vantevoren ivm tuning etc.)
- Een tuner
- Een goede versterker
- Een zaklamp
- Oordoppen
- Een goede microfoon met standaard
- Goede kabels
- Koptelefoon (geisoleerd)
- Een goede microfoon pre-amp (als je niet weet wat dit is: http://www.tweakheadz.com/microphone_preamps.htm)
- Een goede geluidskaart, kopen bij de prof muziekwinkel, niet de pc-shop!
- Een goede pc met voldoende werkgeheugen en een goede harde schijf.

Aangezien we distortion opnemen is een gitaar met humbuckers in eerste instantie een pre. Maar vergeet niet goede single coils als fender strats voor als je wat bite in je tracks wilt. Gitaren met mini-humbuckers zijn ook fijn aangezien ze wel de dikte hebben van bijv. Een Les Paul, maar tevens ook een bite hebben. Heb je nog geen gitaar en wil je er een aanschaffen, kijk eens naar de Gibson special (faded) series. Met een beetje geluk vind je een nieuwe LP of SG uit deze serie voor een euro of 800 en dat is relatief weinig geld om de stap naar ‘de’ sound te zetten. Deze gitaren hebben een heerlijke midrange die essentieel voor distortionrecording is en hebben geen frietfratsen die Gibsons normaal zo duur maken.

Ok, terug naar het opnameproces. Ik ga uit van een top met een 4x12 cab. Zet je amp in de kamer waar je hem gaat opnemen, laat iemand wat spelen en luister goed hoe de amp in de kamer klinkt. Vind je het goed klinken? Let op de natuurlijke galm van de kamer en merk op dat hoe ‘droger’ het geluid (hoe minder galm), hoe beter je het geluid later nog kan bewerken. Galm kun je makkelijk toevoegen, maar weghalen is stukken lastiger! Tip: hang dikke gordijnen op kleine afstand van de muren op om je kamer wat droger te laten klinken.

Veel gitaristen hebben een eigen live sound, waar niet aan te tornen valt. Dit dien je vaak te respecteren, maar toch moet je als engineer iets veranderen. Namelijk de gain en de mids. Live-rigs hebben vaak veel te veel gain en te weinig mids om een goede sound op de plaat te krijgen en als je goed luistert naar opnames van je favoriete artiesten zul je merken dat de gitaren eigenlijk helemaal niet zoveel gain gebruiken. Dus, gain omlaag, mids (flink) omhoog. Je zult meteen merken dat de sound een stuk volwassener klinkt en dat wil je natuurlijk ook hebben. Ben niet bang om de gain flink omlaag te draaien naar een crunchsound ipv een dikke distortion. Als je namelijk een paar partijen over elkaar opneemt, blijft deze crunchsound staan en zal superdik klinken waarbij de dikke waas alleen nog maar meer als een suizende bijenkolonie klinkt en totaal verloren gaat in je mix. Compenseer een te dunne gain met meer mids voordat je aan de gain begint te draaien.

Nu we de plaats en sound bepaald hebben is het tijd om naar de speaker te gaan kijken. Pak je zaklamp en doe je oordoppen in en kijk op +-20 cm afstand naar de speaker terwijl je het volume opendraait en iemand gitaar speelt. Op het moment dat de speaker zichtbaar begint te bewegen, stop je met draaien en heb je het geluidsniveau bereikt waarop je gaat opnemen. Het bewegen van de speaker is essentieel omdat dit een bepaalde druk meebrengt die je nodig hebt om je gitaar punchy te laten klinken. Nu komt het minst leuke gedeelte: haal je oordoppen uit en luister nu snel welke van de 4 speakers het beste klinkt. Ze zullen allemaal net wat anders klinken, dus je hebt de beste nodig. Beslis dit binnen 20 seconden anders wordt je doof! Is een van de onderste speakers de beste, zet dan je amp op een flightcase ofzo om eerste reflecties met de grond te voorkomen.

Nu gaan we de microfoon pakken: voor distorted opnamen kun je als basis de volgende mics gebruiken: Shure SM-57 (¤100), Audix i5 (¤129), Sennheiser MD421 (¤340) en Royer 121 (¤1250). Ik ga er van uit dat we op budget zijn, dus we pakken de 57, welke al jaren de standaard is voor dit werk. Plug de microfoon in een goede mic pre-amp. Het is voor je sound essentieel dat je een goede pre-amp pakt want deze vormt het microfoongeluid op zo een drastiche manier dat het je hele sound veranderd. Het nadeel van een goede pre-amp is dat ze duur zijn, heel duur. Gelukkig zijn er de laatste paar jaar een aantal zeer goede preamps binnen het budget van de home-recordist gekomen, zodat je onder de 1000 euro per kanaal al professionele recordings kan maken. Je denkt vast nu “WTF, onder 1000 euro!!!”, nou, je wilt toch goede resultaten? Het verschil tussen een preamp van 200 euro en 1000 is niet subtiel. Sterker als je je afvraagt waar ‘die’ sound vanaf komt en je hoort voor het eerst een opname door je goede micpre, dan zal een brede glimlach je niet ontgaan. Mensen met een homestudio betalen niet voor niets met een lach dit bedrag als die preamp niet nodig zou zijn!!! Dus, je preamp is essentieel. Als je maar 1 preamp wilt, dan raad ik de UA Solo Series aan. De Solo 110 (transformer) voor wat modernere sound, de solo 610 (buizen) voor een wat klassiekere rocksound. Beiden hebben ook een geweldige DI aan boord voor bijvoorbeeld basgitaren of reamps (ga ik later op in) en ze kosten iets van 950 euro per stuk. Voor 2-kanaals preamps raad ik de A-designs Pacifica (¤1850), de API A2D (¤1950) en Great River mp-2NV (¤2200) aan. Deze zijn vooral handig als je ook andere dingen opneemt zoals stereo bronnen en elektrisch gitaar met 2 mics, wat ik later bespreek. Kun je deze cash echt niet neerleggen dan kun je het beste de FMR RNP pakken voor zo’n 500 euro (2 kanalen) Dit is ook een goede preamp, maar haalt het toch net niet bij bovenstaande anderen, wat je ook hoort. Het is in ieder geval wel een stap omhoog van de pre’s op je geluidskaart (als ze er op zitten).

Sluit je micpre op je geluidskaart aan en je mic op de pre en zet een rustige gainstructuur op zodat het signaal niet clippend binnenkomt. Als de gitarist speelt. Laat nu de gitarist een riff doen en deze herhalen. Doe je hoofdtelefoons op en luister naar het signaal als je de mic in het midden voor de beste speaker houdt. Beweeg nu langzaam met de mic van links naar rechts en boven en onder voor de conus om de zogenaamde “sweet spot” te vinden. Dit is de plek wara het signaal het beste voor je klinkt. Een goede plek om te starten is waar de dustcover de conus raakt, net uit het midden. Het geluid moet vol zijn en niet te fizzy of met teveel bas. Experimenteer hiermee totdat je een plek vindt die je lekker vindt klinken en hou de mic hier zodat je met de andere hand de microfoonstandaard zo kan zetten dat hij op die plek de microfoon op zijn plaats houdt. Dit proces van ‘sweepen’ kan goed een hele tijd duren, dus neem hiervoor de tijd en laat de gitarist dit ook dan vantevoren weten zodat hij niet ongeduldig wordt. Neem nu het signaal op en laat de gitarist horen wat hij er van vind. Als hij het goed vind is deze verantwoordelijkheid ook van je af en kan desbetreffende gitarist hier later ook geen commentaar op geven. Let op: als je meer tracks doet, verplaats de microfoon dan niet, anders loop je tegen fase-problemen aan, wat klinkt als een tja, phase pedal. Dit is moeilijk later te verhelpen, maar kan als de fase niet veranderd tijdens het opnemen soms verholpen worden met het gratis programma “Phase Bug” welke als VST te downloaden is.

Nu heb je een goed begin gemaakt met je gitaaropname en ben je klaar om te mixen.

Het opnemen van gitaren met 2 microfoons.

Om goede resultaten te krijgen met 1 microfoon is moeilijk, laat staan met 2. Het grote probleem is namelijk dat je met 2 microfoons faseproblemen tegen het lijf loopt waarbij sommige frequenties elkaar uitdoven en andere elkaar weer versterken wat resulteert in een heel lelijk gitaargeluid. Kun je het echter goed, dan is het heel lonend om met 2 mics je gitaarsound te vormen. Als je toch wil exerimenteren, doe dit dan als volgt:

Zet 2 tracks op in je sequencer en monitor ze allebei door je hoofdtelefoons in mono, dus niet een links en de ander rechts. Pak een 2 kanaals preamp (dezelfde pre’s anders wordt het nog moeilijker) en zoek met de eerste mic de sweet spot op en zet deze vast. Nu pak je de tweede microfoon en bij deze microfoon zet je op je preamp de “phase” knop om. De fase is nu omgedraaid wat in een naar geluid resulteert. Nu laat je de gitarist voor wat het is en plug je de gitaarkabel in je geluidskaart en dan in je amp. Pak nu een sample van zgn “pink noise” (van internet of via je sequencer) en run deze door je amp zodat je de pink noise ruis door je amp hoort. Nu sweep je met je tweede microfoon over de speaker todat deze maximale uitdoving geeft van het signaal. Dit is nooit 100% ivm terugkaatsend geluid van je kamer, maar moet toch een eind komen. Met verschillende mics is natuurlijk de uitdoving kleiner dan met 2 identieke mics. Belangrijk is wel dat beide signalen even luid in je sequencer / koptelefoon staan anders werkt het niet goed. Schakel nu de phase knop weer om in je amp en voila, een vol geluid. Wordt nu niet gefrustreerd omdat het nog niet lekker klinkt bij de eerste keer. Dit is een oefening die je tijden moet doen voordat je hem meester bent.
Heb je geen phase knop op je preamp? Gebruik dan een phase-kabel hiervoor die je bij de muziekwinkel kan kopen. Vergeet niet alleen deze kabel weer te verwisselen en niet te gebruiken voor andere dingen anders help je je opnemen naar de verdoemenis.
Persoonlijk vind ik de combinatie van een royer 121 en sm57 te gek. Je kunt dan de 121 voor de body gebruiken en de 57 voor de bite. Let alleen wel op dat ribbonmicrofoons zoals de 121 niet tegen omgekeerde fase kunnen als er phantom power op staat. Je helpt dat direct je 121 om zeep en reparatie is heel duur. Dus, doe de fasetruck bij de 57 en laat de 121 gewoon veilig.

Re-ampen

Je kunt ook het signaal re-ampen. Dit houdt in dat je het droge signaal van alleen de gitaar opneemt en deze dan via de pc weer naar een amp doorstuurt om zo later de toon te kunnen maken als je gitarist al vertrokken is. Voordeel is ook dat als je een toon niet leuk vind, je het droge signaal nog eens door je amp kan sturen om aanpassingen te maken. Zo leg je jezelf niet te snel vast bij 1 gitaartoon. De ideale manier om dit te doen is met een zgn. Y-kabel. Deze kabel heeft 1 mono plug die zich in 2 mono plugs vertakt, alsware een Y. Plug de ene kant in je gitaar en dan de 1e kabel aan de andere kant in je amp en de 2e kabel in een DI-box of in je input van je soundcard (als die dat aankan). Neem beide signalen op op aparte sporen zodat je later, als de opgenomen gitaartoon niet bevalt, je het droge signaal weer opnieuw door kan sturen door je amp, of door een andere amp. Re-ampen is een hele creatieve kant van sport, dus de mogelijkheden zijn eindeloos.

Opnemen met een Pod.

Ik krijg vaak veel vragen of je ook met een Pod of ander apparaat vette tonen kan maken om op te nemen en mijn antwoord hierop is tweeledig. Ja en nee. Ik wil ja zeggen voor cleane sounds en voor gekke effecten, maar voor distortion is het meestal een nee. Waarom: omdat je toch de speakerdruk mist die je met een microfoon opneemt en op dit gebied van speakerdruk modeling nog niet topnotch is. Het is imo beter om je pod voor een amp aan te sluiten en deze dan met microfoon op te nemen, maar ook als je direct een pod wil gebruiken kan dit, maar dan dien je wel het volgende in acht te nemen: Tweak zelf je tonen! De presets zijn vaak ondermaats en dat hoor je ook op een opname terug. Tip om te beginnen: Andy Sneap, die bekend is van onder andere Testament en Killswitch Engage heeft op zijn forum een patch gezet die hij zelf ook voor de albums die hij maakt gebrukt heeft en ik raad je aan om deze te downloaden zodat je een idee hebt welke richting je in moet denken. Let wel op, het beste blijft om niet alleen het podsignaal te gebruiken maar om deze in te blenden met je originele gitaargeluid. Het duurt vaak lang om een goed resultaat te krijgen dus ben geduldig. Ook klinkt een DI-signaal vaak beter dals je deze re-ampt met de Pod dan als je met de Pod direct opneemt omdat de a/d-conversie van je geluidskaart vaak net iets beter is dan de interne klok van een pod. Je kunt dan via de spdif of aes/ebu ingang de boel re-ampen.

Dingen om in overweging te nemen bij de productie.

Klinkt je distorted gitaarsound te dik en modderig en mist het definitie? Probeer dan een dezelfde riff met een acoestische gitaar op te nemen en zet deze zachtjes onder de bestaande elektrische track. Je kunt deze acoestische track makkelijk drastisch eq’en zodat je de ‘klang’ hoort maar niet de body, dus rol gerust veel lage frequenties af en gebruik een brede boost op de hoge. Je zult zien dat de articulatie van de track door deze acoestische gitaar eronder
drastisch verbetert!
Je kunt ook meerdere verschillende amps/cabs/gitaren gebruiken en de partijen zo strak mogelijk dubbel inspelen en dan de ene take wat links en de andere wat rechts pannen voor een breed stereobeeld. De takes zullen namelijk nooit precies hetzelfde zijn, waardoor de sound dikker wordt.


Hopelijk heb ik jullie wat meer inzicht gegeven in deze vorm van opnemen en leidt dit bij jullie allemaal tot betere resultaten.
pi_61554185
Heb het even te druk nu alles te lezen, maar ga het zeker even doen binnenkort
En ja, dus dan maar even zolang de toneport, zo ver reikt het budget nog niet

Hebben die Neve en Api ook trialversies zodat ik ze even kan proberen, alvorens wellicht aan te schaffen?
Other than that, it's just a piece of crap.
The only thing I shred is cheese when I'm eating taco's.
pi_61554617
Mijn volgende aanschaf wordt misschien een Alesis HD24XR. Hoop geld, zal wel even sparen worden, maar als ik ergens wil opnemen heb ik geen zin om de hele tijd een complete pc mee te sjouwen. Maargoed, 1800 euro hoest ik niet zomaar even op.
  vrijdag 12 september 2008 @ 09:22:24 #13
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_61569745
quote:
Op donderdag 11 september 2008 16:43 schreef Deansensitized het volgende:
Heb het even te druk nu alles te lezen, maar ga het zeker even doen binnenkort
En ja, dus dan maar even zolang de toneport, zo ver reikt het budget nog niet

Hebben die Neve en Api ook trialversies zodat ik ze even kan proberen, alvorens wellicht aan te schaffen?
OK!

Als het goed is zitten die versies al in de toneport:

http://line6.com/toneportux1/vocals.html
  vrijdag 12 september 2008 @ 09:24:56 #14
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_61569793
Ik ga morgen naar de Musicstore in Keulen. Ik heb niet veel op mijn verlanglijstje staan, maar mijn neefje wil een PA kopen, dus daar gaan we eens even naar neuzen.

En misschien kom ik nog wel thuis met een fijn gitaareffectbakkie
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
  vrijdag 12 september 2008 @ 09:31:22 #15
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_61569916
quote:
Op donderdag 11 september 2008 16:58 schreef CasB het volgende:
Mijn volgende aanschaf wordt misschien een Alesis HD24XR. Hoop geld, zal wel even sparen worden, maar als ik ergens wil opnemen heb ik geen zin om de hele tijd een complete pc mee te sjouwen. Maargoed, 1800 euro hoest ik niet zomaar even op.
voor locatiewerk is een hd24R idd wel handig. Echter, als je verschillende takes e.d. wilt doen die je later wilt editen of uitzoeken, dan is het werken met een HD recorder wel lastig.

Heb je 24 sporen simultaan nodig om op te nemen?

Wat je ook zou kunnen doen is bijvoorbeeld een flightcase maken met een 19" rack pc (bijv. een eye4 av) en audio interface. Dit is dan net zo compact als een geflightcasete HD24 maar dan heb je wel weer meer mogelijkheden....
pi_61573584
Het probleem is dat ik niet de hele tijd een pc mee wil sjouwen. Als ik een HD24/HD24XR heb, kan ik die gewoon aansluiten op m'n pc en alles overpompen.

Anders is een 19" computer misschien ook wel handig ja. Externe HD er op aansluiten en opnemen maar.
pi_61648909
Je zou natuurlijk ook voor een laptop kunnen gaan in combinatie met een MKIII (of twee). Dan ben je lekker flexibel en kan je in principe overal lekker gaan editten. Hoewel je dan wel nog duurder uit bent

Over mijn setup nu. Ik ben een mafkees
Ik had een 'kleine' studio met goedkope spulletjes (US-122, Behringer Truth, SL-900 master keyboard, Edirol midikeyboard voor de synths, zooi gitaren en andere instrumenten), maar heb alles impulsief verkocht, want het deed niet goed aan mijn singer/songwriter gevoel.

Nu heb ik gewoon weer een laptopje met een M-audio fastrack pro.
Wat wel leuk is, is mijn nieuwe akoestische gitaarversterker. Een Fender Acoustasonic Junior. Met het lijntje dat eruit komt in de fasttrack pro (microfoon incluis) geeft dat een leuk geluidje en een meer singer/songwriter gevoel. Ik ben blij
pi_61649937
Nouja, ik heb al een laptop, maar heb daar m'n firepods nooit goed werkend op gekregen, heb 2 expresscards met firewire er voor aangeschaft, maar het werkte gewoon niet goed. Ik wil er nog wel een keer naar kijken, maar je kan er zo moedeloos van worden.
pi_62679446
Hoi, Ik wil een studiotje maken op mijn slaapkamer en ik heb natuurlijk goed geluid nodig, Nou heb ik mijn zinnen gezet op boxen van het merk BOSE, Deze zijn wel prijzig(vooral de 501 serie die mijn pa heeft, En de beste.... De 901), Ik heb speakers nodig met goed krachtig geluid over de hele range, Dus laag moet goed zijn, midden moet goed zijn, En hoog.
Nou heeft de 901serie daar geen last van Lees: hebben 10speakers ingebouwd.
Maar de wat goedkopere setjes van bose die hebben volgens mij geen super goed hoog weergave(Luister zelf vaak via de 501 boxen van mijn pa), Ik heb ook gekeken voor gratis boxen, Maar dan kwam ik vooral boxen tegen met gescheurde subwoofers of een te laag wattage(40watt, Dat is vččlste weinig).

Het mag eventueel ook een ander merk zijn hoor, Als de prijs/kwaliteit verhoudingen maar goed zijn, Zoals vroeger bij BOSE(Tegenwoordig is het niet veel).
Ik heb een niet al te groot budget, Wegens aanschaf TYROS in de Zomer2009, En een weekendje weg met wat vrienden naar Slagharen/London.(ligt ewr maar net aan wat we kunnen betalen:P)

Wie helpt mij uit de brand.
Groeten Bradley.
  zondag 26 oktober 2008 @ 01:09:59 #20
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_62679577
Punt 1: neem geen Bose.
Echt, really.

Als je een thuisstudio wilt beginnen, zorg gewoon dat je goede monitor-speakers hebt.
Die zijn gemaakt om het volledige spectrum weer te geven zonder bas-boost of andere rare dingen.
Monitor-speakers voor een studio zijn anders dan 'gewone' huiskamer speakers, en niet voor niks.

Als je homecinema doet, koop je speakers voor homecinema.
Als je stereo hifi doet, koop je hifi speakers.
Als je muziek maakt, gebruik je monitor-speakers.
zzz
pi_62679594
Ok, Maar waarom geen BOSE?, De boxen van mijn pa klinken hčččl goed en die zijn van `77.
  zondag 26 oktober 2008 @ 01:12:47 #22
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_62679614
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 01:11 schreef Braddie het volgende:
Ok, Maar waarom geen BOSE?, De boxen van mijn pa klinken hčččl goed en die zijn van `77.
Dan raad ik je aan om weer bij de tijd te raken.
Zet die bose's naast een set degelijke speakers van nu, en ontdek hoe muziek wel hoort te klinken

Lees dit eens : http://www.intellexual.net/bose.html

Bose is een marketing-merk, maar audiotechnisch stelt het niks voor.
Je kunt speakers krijgen voor 1/3e van de prijs die net zo goed of beter presteren dan bose's.

Ik zeg dit niet om zomaar even bose of je vader's speakers af te zeiken hoor - lees je even in, en vraag aan mensen met verstand van audio / hifi wat ze van bose vinden.
Helemaal als je zelf muziek maakt / afmixt wil je boxen hebben met een 'platte' spectrum-weergave.
Dat is waarom er apart monitor-speakers en hifi-speakers verkocht worden.
Het punt met bose is dat ze proberen de problemen met hun audiokwaliteit op te lossen met trucs - waardoor je gewoon geen representatieve weergave krijgt van de muziek die je zelf maakt.
Mix het af op bose's, luister het daarna terug op goede speakers, en het klinkt compleet anders.

Dit is ook een van de redenen waarom je in een winkel die bose verkoopt ze nooit A/B kunt switchen met andere speakers - want dan zou je het verschil horen.

Ik kan je aanraden om bijvoorbeeld eens te discussieren op http://www.synthforum.nl met mensen die ook zelf muziek maken, die kunnen je waarschijnlijk goed helpen met het opzetten van je studio.

[ Bericht 8% gewijzigd door _Led_ op 26-10-2008 01:22:38 ]
zzz
pi_62679838
http://rapidshare.com/files/157555709/7.bmp.html
Sorry voor de slechte kwaliteit, Het zijn 2 boxen maar heb er van 1 een foto gemaakt, Dit is trouwens geen 501 maar een 301:$, Ze hebben ubergoed geluid, 1 speaker voor hoog, 2 voor midden en 1 voor laag.
Ik ga vragen of ik ze op mijn kamer mag hangen, Dan koop ik voor 75-100euro nog 2 van de zelfde serie, Dan heb ik 4x100-150watt op mijn kamer hangen.
pi_62679862
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 01:12 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

Dan raad ik je aan om weer bij de tijd te raken.
Zet die bose's naast een set degelijke speakers van nu, en ontdek hoe muziek wel hoort te klinken

Lees dit eens : http://www.intellexual.net/bose.html

Bose is een marketing-merk, maar audiotechnisch stelt het niks voor.
Je kunt speakers krijgen voor 1/3e van de prijs die net zo goed of beter presteren dan bose's.

Ik zeg dit niet om zomaar even bose of je vader's speakers af te zeiken hoor - lees je even in, en vraag aan mensen met verstand van audio / hifi wat ze van bose vinden.
Helemaal als je zelf muziek maakt / afmixt wil je boxen hebben met een 'platte' spectrum-weergave.
Dat is waarom er apart monitor-speakers en hifi-speakers verkocht worden.
Het punt met bose is dat ze proberen de problemen met hun audiokwaliteit op te lossen met trucs - waardoor je gewoon geen representatieve weergave krijgt van de muziek die je zelf maakt.
Mix het af op bose's, luister het daarna terug op goede speakers, en het klinkt compleet anders.

Dit is ook een van de redenen waarom je in een winkel die bose verkoopt ze nooit A/B kunt switchen met andere speakers - want dan zou je het verschil horen.

Ik kan je aanraden om bijvoorbeeld eens te discussieren op http://www.synthforum.nl met mensen die ook zelf muziek maken, die kunnen je waarschijnlijk goed helpen met het opzetten van je studio.
Ik maak zelf inderdaad muziek. Gewoon via Cool Edit of Reason of zo, Maar voornamelijk luister ik er veel muziek op.
De boxen van me pa zien er gewoon nog super goed uit, Vooral de baskast deze is niet verweerd en toont geen spoor van ouderdom.
  zondag 26 oktober 2008 @ 02:29:48 #25
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_62680482
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 01:29 schreef Braddie het volgende:

[..]

Ik maak zelf inderdaad muziek. Gewoon via Cool Edit of Reason of zo, Maar voornamelijk luister ik er veel muziek op.
De boxen van me pa *** zien *** er gewoon nog super goed uit, Vooral de baskast deze is niet verweerd en toont geen spoor van ouderdom.
Wil je speakers die er goed uit zien, of speakers waarmee je op niveau muziek kan maken ?
De speakers van m'n pa (Piega's) zien er goed uit, en klinken supergoed.
Maar ik zou ze niet gebruiken in een studio-setup.
Aan de andere kant, voor in m'n huiskamer zou ik er een moord voor plegen
zzz
pi_62681596
Die oude Bose boxen klinken heel goed in de Woonkamer, Nou weet ik niet hoe dat is in de studio maar goed... Als iedereen zegt dat Bose kut is, Dan moet ik dat wel geloven.
  zondag 26 oktober 2008 @ 21:04:03 #27
51233 Punnik
www.punnik.nl
pi_62700625
heb mn zolder ook wat ge-update





-=> de MilieuVriendelijkeGroeten <=-
www.punnik.nl
pi_62703313
Sweet dude
Sometimes the journey is the goal
I don't care about my soul
Sometimes life is just pure rock 'n roll!!
pi_62704227
Gaaf, Wat is dat voor Synthesizer?, Naast je mixer?.

[ Bericht 31% gewijzigd door #ANONIEM op 26-10-2008 22:35:13 ]
  zondag 26 oktober 2008 @ 23:52:04 #30
51233 Punnik
www.punnik.nl
pi_62706737
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 22:34 schreef Braddie het volgende:
Gaaf, Wat is dat voor Synthesizer?, Naast je mixer?.
is een sampler [Akai X7000]
met daarbovenop 2 Amiga 1200's
-=> de MilieuVriendelijkeGroeten <=-
www.punnik.nl
pi_62709920
Is dat een beetje goede sampler of niet?, Kan dat ding goede lange samples bewaren van 44.100khz met 16 bit rate?.
  maandag 27 oktober 2008 @ 14:23:33 #32
51233 Punnik
www.punnik.nl
pi_62718403
quote:
Op maandag 27 oktober 2008 09:08 schreef Braddie het volgende:
Is dat een beetje goede sampler of niet?, Kan dat ding goede lange samples bewaren van 44.100khz met 16 bit rate?.
daar gebruik ik mn computer wel voor , dit ding is iets ruwer

http://www.vintagesynth.com/akai/x7000.shtml
-=> de MilieuVriendelijkeGroeten <=-
www.punnik.nl
pi_62720443
Ziet er tof uit, maar ik zie dat je weinig aan de akoestiek hebt gedaan, en de positie van je monitoren is ook niet echt ideaal.
  maandag 27 oktober 2008 @ 16:20:57 #34
51233 Punnik
www.punnik.nl
pi_62721953
quote:
Op maandag 27 oktober 2008 15:32 schreef CasB het volgende:
Ziet er tof uit, maar ik zie dat je weinig aan de akoestiek hebt gedaan, en de positie van je monitoren is ook niet echt ideaal.
akoestisch is het erg slecht , ben wel van plan om daar iets aan te doen , zolder is nu helemaal open , geluid gaat alle kanten op dus zou eigenlijk dichtgemaakt moeten worden.
ben ook nog opzoek naar monitor-speakers maar je hebt daar zoveel van.....
en zo blijf je altijd wel bezig .....

bij mn ouders thuis had ik maar een klein kamertje, daar was het geluid stukken beter, maargoed.... ooit
-=> de MilieuVriendelijkeGroeten <=-
www.punnik.nl
pi_64176894
Kom allemaal naar het produceren topic

Produceren V
Verbaal terrorist
  zondag 21 december 2008 @ 10:53:46 #36
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_64201620
jaa!!!

Maar dan moeten er wel ook meer rockers komen.........
pi_64202997
Een tip voor spontane niet uitgeschreven solo's !!

Als je een spontane solo gaat maken voor b.v. een CD zet dan een videocamera erbij met closeup o je gitaarhals.

*Ik heb solo's opgenomen die ik niet meer na kon spelen..

Het heeft me vele uren uitzoekwerk gekost om de solo's weer na te kunnnen spelen en dat is lastig als je zoals meestal na een cd opname een kleine toer gaat doen ter promotie van die cd.


**Een andere oplosssing is dus van tevoren al je solo's uit te schrijven maar ja dan mis je vaak wel wat emotie in je solo's.
pi_64203392
Trouwens een lijstje met mijn recording gear;

- Zoom MRS-1044 (Digitale multitrack recorder met drumcomputer en effecten)
- Digitech RP3 (Multieffectpendaal voor gitaar met speakersimulatie)
- JB Systems JB 16 microfoon
- Beyerdynamic en Sennheiser hoofdtelefoons
- Sony Minidisk recorder
- PC plus extra opslag 2 terra
- Target Midikeyboard
- Cubase
- Hughes & Kettner Attax 100 half stack
- Marshall lead 12 mini-stack
- Zelfbouw speakerkast met 10 inch celestion en 6 inch electrovoice speakers (Klink raar maar is zeer nuttig gebleken voor midhoog gitaargeluid)
- Een aantal gitaareffectpendalen
- Gitaren en een Basgitaar
- een oude 4x4 taperecorder ( deze is defect maar doordat deze defect is kan je er zeer gave geluiden mee maken !! )
- Logitech Z3
- Yamaha RX V350 reciever/versterker plus 5.1 speakerset met active sub

Ik wil nog hebben;

- Goede microfoon's
- Buizencompressor
- Microfoonvesterker (buizen)
- Speakerkasthok geluidsdicht (om mee op te kunnen nemen zonder dat de buren boos worden)
- KRK of Yamaha active monitoren
- Een gebruikersvriendelijke drumcomputer ( wie heeft de gouden tip??? )
- Synt
- Goede standaarden voor mic's bladmuziek etc.

[ Bericht 3% gewijzigd door allsystemshalt op 22-12-2008 12:41:49 (Speakers en versterkers toegevoegd) ]
  maandag 22 december 2008 @ 09:25:14 #39
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_64236042
quote:
Op zondag 21 december 2008 12:22 schreef allsystemshalt het volgende:
Trouwens een lijstje met mijn recording gear;

- Zoom MRS-1044 (Digitale multitrack recorder met drumcomputer en effecten)
- Digitech RP3 (Multieffectpendaal voor gitaar met speakersimulatie)
- JB Systems JB 16 microfoon
- Beyerdynamic en Sennheiser hoofdtelefoons
- Sony Minidisk recorder
- PC plus extra opslag 2 terra
- Target Midikeyboard
- Cubase
- Hughes & Kettner Attax 100 half stack
- Marshall lead 12 mini-stack
- Zelfbouw speakerkast met 10 inch celestion en 6 inch electrovoice speakers (Klink raar maar is zeer nuttig gebleken voor midhoog gitaargeluid)
- Een aantal gitaareffectpendalen
- Gitaren en een Basgitaar
- een oude 4x4 taperecorder ( deze is defect maar doordat deze defect is kan je er zeer gave geluiden mee maken !! )

Ik wil nog hebben;

- Goede microfoon's
- Buizencompressor
- Microfoonvesterker (buizen)
- Speakerkasthok geluidsdicht (om mee op te kunnen nemen zonder dat de buren boos worden)
- KRK of Yamaha active monitoren
- Een gebruikersvriendelijke drumcomputer ( wie heeft de gouden tip??? )
- Synt
- Goede standaarden voor mic's bladmuziek etc.

Kijkaan!

Ik zou als ik jou was als eerste sparen voor een goede monitorset, aangezien dat je belangrijkste link naar de werkelijkheid is. Zelf ben ik niet zo'n fan van KRK en Yamaha (vind bij beide merken het midden wat teveel eruitspringen), je zou ook eens naar Dynaudio of Mackie kunnen kijken.

Ook zou ik niet teveel blindstaren op de aanwezigheid van buizen in een compressor, microfoon of pre-amp. Veel buizendesigns laten een instrument uit de mix springen, maar als je dus een mix opbouwt met enkel en alleen buizendingen kan (lees: KAN) het zijn dat het net iets teveel van het goede wordt.
  maandag 22 december 2008 @ 10:14:39 #40
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_64237102
quote:
Op zondag 21 december 2008 12:22 schreef allsystemshalt het volgende:
Trouwens een lijstje met mijn recording gear;

- Zoom MRS-1044 (Digitale multitrack recorder met drumcomputer en effecten)
- Digitech RP3 (Multieffectpendaal voor gitaar met speakersimulatie)
- JB Systems JB 16 microfoon
- Beyerdynamic en Sennheiser hoofdtelefoons
- Sony Minidisk recorder
- PC plus extra opslag 2 terra
- Target Midikeyboard
- Cubase
- Hughes & Kettner Attax 100 half stack
- Marshall lead 12 mini-stack
- Zelfbouw speakerkast met 10 inch celestion en 6 inch electrovoice speakers (Klink raar maar is zeer nuttig gebleken voor midhoog gitaargeluid)
- Een aantal gitaareffectpendalen
- Gitaren en een Basgitaar
- een oude 4x4 taperecorder ( deze is defect maar doordat deze defect is kan je er zeer gave geluiden mee maken !! )

Ik wil nog hebben;

- Goede microfoon's
- Buizencompressor
- Microfoonvesterker (buizen)
- Speakerkasthok geluidsdicht (om mee op te kunnen nemen zonder dat de buren boos worden)
- KRK of Yamaha active monitoren
- Een gebruikersvriendelijke drumcomputer ( wie heeft de gouden tip??? )
- Synt
- Goede standaarden voor mic's bladmuziek etc.
Een tip voor een goede, gebruiksvriendelijke maar ook weer niet te beperkte drumcomputer wil ik ook wel hebben! Ik gebruik nu EZDrummer als plugin, dat gaat best heel goed, maar het gebruikt behoorlijk wat resources.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
pi_64237338
quote:
Op maandag 22 december 2008 09:25 schreef --H-I-M-- het volgende:

[..]

Kijkaan!

Ik zou als ik jou was als eerste sparen voor een goede monitorset, aangezien dat je belangrijkste link naar de werkelijkheid is. Zelf ben ik niet zo'n fan van KRK en Yamaha (vind bij beide merken het midden wat teveel eruitspringen), je zou ook eens naar Dynaudio of Mackie kunnen kijken.

KRK's zijn op zich ( de grotere broertjes) goed, maar voor een paar honderd euro meer heb je een stuk meer kwaliteit in huis. Ik was zelf ooit gecharmeerd van de Dynaudio BM6a's, maar heb mijn hart toch aan ADAM's verpand.

ADAM's zeker ook luisteren.
Verbaal terrorist
  maandag 22 december 2008 @ 10:29:46 #42
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_64237511
quote:
Op maandag 22 december 2008 10:23 schreef Verloren_onschuld het volgende:

[..]

KRK's zijn op zich ( de grotere broertjes) goed, maar voor een paar honderd euro meer heb je een stuk meer kwaliteit in huis. Ik was zelf ooit gecharmeerd van de Dynaudio BM6a's, maar heb mijn hart toch aan ADAM's verpand.

ADAM's zeker ook luisteren.
Klopt, alleen ik vind 3500 euro wel wat veel voor een homestudio..... (de sa-3's dan he, die klinken wel erg goed!)
  maandag 22 december 2008 @ 10:34:22 #43
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_64237635
BTW:

ff een schaamteloze luister-naar-mijn-muziek post

Ik heb pas geleden een project met mn band afgerond waar we alle liedjes geschreven, opgenomen en gemixt hebben, allemaal in mn slaapkamertje.

we hebben nu 4 nummers online staan:

- I'm gonna love you tonight (beetje santana-achtig)

- Just say anything (ballad)

- High Heels (beetje kravitz-achtig)

- So don't close your eyes (beetje oude u2/snowpatrol/simple minds achtig epos)

De laatste heb ik een paar dagen voor mijn vertrek afgemixt en is voor mij ook mn persoonlijke mixmeesterwerk, alhoewel I'm gonna love you tonight onze meest commerciele kraker is.

Ze staan op myspace maar daar vind ik de conversiekwaliteit niet zo goed als op Hyves dus daar kun je ze beter beluisteren....

www.plainvanilla.hyves.nl --> je hoeft niet lid te zijn of in te loggen, gewoon op de player links in het midden op de pagina klikken!

Veel luisterplezier!
pi_64239812
quote:
Op maandag 22 december 2008 10:29 schreef --H-I-M-- het volgende:

[..]

Klopt, alleen ik vind 3500 euro wel wat veel voor een homestudio..... (de sa-3's dan he, die klinken wel erg goed!)
Ik heb zelf de p11a's. Deze zijn prima voor de homestudio. De s3a's zijn een maatje te groot en te duur voor een bescheiden studio.
Verbaal terrorist
pi_64241260
Ik heb m'n Logitech en Yamaha toegevoegd aan mijn lijst.

Over studio monitor-speakers/versterkers.

Mijn budget is helaas niet onbeperkt dus moeten er keuze's gemaakt worden.

Yamaha's en KRK's hebben idd redelijk veel midden maar dat weet je en dus hou je daar rekening mee.

Wat ik eerder een gemis vind in de huidige muziek (Bijna alle stromingen) is dat het lijkt alsof er alleen maar
Sublaag en snerp hoog in de mix gezet wordt dat is imho toch een gemis.

Dit ligt ook aan veel audio aparatuur men maakt gewoon sets met ongelovelijk veel basgeluid en wat tophoog erbij en vervolgens is het af denkt men...

Maar goed geluid is smaak en daarover valt te twisten maar je bereikt er meestal niet veel mee

[ Bericht 5% gewijzigd door allsystemshalt op 22-12-2008 13:07:36 ]
pi_64241442
Ik heb mijn studio set up ook wat uitgebreid.
er staan nu:
Intel celeron 2,66ghz/1,5gb ram.
Samson R-21 microfoon met Stand.
Yamaha PSR-8000.
  maandag 22 december 2008 @ 13:13:37 #47
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_64241931
quote:
Op maandag 22 december 2008 12:49 schreef allsystemshalt het volgende:
Ik heb m'n Logitech en Yamaha toegevoegd aan mijn lijst.

Over studio monitor-speakers/versterkers.

Mijn budget is helaas niet onbeperkt dus moeten er keuze's gemaakt worden.

Yamaha's en KRK's hebben idd redelijk veel midden maar dat weet je en dus hou je daar rekening mee.

Wat ik eerder een gemis vind in de huidige muziek (Bijna alle stromingen) is dat het lijkt alsof er alleen maar
Sublaag en snerp hoog in de mix gezet wordt dat is imho toch een gemis.

Dit ligt ook aan veel audio aparatuur men maakt gewoon sets met ongelovelijk veel basgeluid en wat tophoog erbij en vervolgens is het af denkt men...

Maar goed geluid is smaak en daarover valt te twisten maar je bereikt er meestal niet veel mee
Dat sublaag en hoog heeft denkik niet veel met de studiosets zelf te maken maar met productiekeuzes. De "main monitors" (die grote bakbeesten) die in moderne studios hangen worden praktisch alleen bij clientmeetings gebruikt om de client te imponeren. De meeste pro's mixen op bescheiden nearfields en soms zelfs op auratones. Laatst nog een interview met Bruce Swedien gezien die zei zelfs de studio uit te gaan als de client over de main monitors luistert.

Daarentegen als je in clubs en kroegen komt, daar hebben ze gewoon een overload aan sets staan die alleen maar laag en hoog kunnen, maar dat wil niet zeggen dat de mix zo gemaakt is. Sterker nog, de meeste kroegen in NL hebben vaak na hun crossovers bass-enhancers en andere psychacoetische hulpmiddelen aangesloten.

Wat betreft jouw keuze....wat is je budget als ik vragen mag?
  maandag 22 december 2008 @ 13:14:30 #48
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_64241958
quote:
Op maandag 22 december 2008 12:56 schreef Braddie het volgende:
Ik heb mijn studio set up ook wat uitgebreid.
er staan nu:
Intel celeron 2,66ghz/1,5gb ram.
Samson R-21 microfoon met Stand.
Yamaha PSR-8000.
wat voor muziek maak je?
pi_64242111
quote:
Op maandag 22 december 2008 13:13 schreef --H-I-M-- het volgende:

Daarentegen als je in clubs en kroegen komt, daar hebben ze gewoon een overload aan sets staan die alleen maar laag en hoog kunnen, maar dat wil niet zeggen dat de mix zo gemaakt is. Sterker nog, de meeste kroegen in NL hebben vaak na hun crossovers bass-enhancers en andere psychacoetische hulpmiddelen aangesloten.

Wat betreft jouw keuze....wat is je budget als ik vragen mag?
De beroemde 'smile-EQ' met vaak nog een limiter eroverheen.
Verbaal terrorist
  maandag 22 december 2008 @ 13:23:07 #50
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_64242252
quote:
Op maandag 22 december 2008 13:18 schreef Verloren_onschuld het volgende:

[..]

De beroemde 'smile-EQ' met vaak nog een limiter eroverheen.
Idd.......en het dan gek vinden dat je oren suizen na een half uurtje in de kroeg.....
pi_64242322
@ HIM,

Budget mag wel wat zijn hoor dit omdat je meestal vele jaren ermee werkt laten we zeggen 750 euro voor en complete set.
pi_64242588
quote:
Op maandag 22 december 2008 13:13 schreef --H-I-M-- het volgende:
[..]

Daarentegen als je in clubs en kroegen komt, daar hebben ze gewoon een overload aan sets staan die alleen maar laag en hoog kunnen, maar dat wil niet zeggen dat de mix zo gemaakt is. Sterker nog, de meeste kroegen in NL hebben vaak na hun crossovers bass-enhancers en andere psychacoetische hulpmiddelen aangesloten.
Daar kan ik me zo aan ergeren he.
Doe je je best om een zo goed mogelijk geluid op een drager te plaatsen wordt vervolgens je hele productie verpest door onkunde/desinteresse van uitbaters/personeel van uitgaansgelegenheden.

Vaak koopt men een pa set van b.v. 200 watt en wil men eigenlijk 500 watt geluid.
Gevolg, Altijd de versterker op max en dus vervorming en een basbrei waarin je geen toonsoort kan herkennen
  maandag 22 december 2008 @ 13:37:11 #53
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_64242880
quote:
Op maandag 22 december 2008 13:25 schreef allsystemshalt het volgende:
@ HIM,

Budget mag wel wat zijn hoor dit omdat je meestal vele jaren ermee werkt laten we zeggen 750 euro voor en complete set.
Dat is een hoop geld en kun je leuke dingen van kopen!

ik zou denken aan een KRK VXT 6 (als je van de KRK sound houdt), een ADAM A7 (ken deze niet, maar lijkt me een hele puike box) of als je iets meer geld kan besteden heb je voor ronde de 900 een setje Dynaudio BM5a's of Mackie HR 624's
  maandag 22 december 2008 @ 13:54:52 #54
160569 -lucas-
verzamelt geluiden
pi_64243552
TVPtje. Ben m'n studio weer langzaamaan aan het aansluiten.

Heb een voornamelijk software gebaseerde studio, dus ben maar half op m'n plek in dit topic, maar momenteel staat er -

Twee Dynaudio BM5a
Mackie mixertje
RME Multiface
Access Virus B
Yamaha Motif 7 met physical modelling uitbreiding + breath controller
Twee SM57 mics
Rode NT1a mic
Rode NT3 mic
2x DPA mini mics
Sound Devices 744t
3 gitaren (1 acoustisch, 1 semi elektrisch, 1 elektrisch) plus Boss ME30 effecten (prehistorisch, i know)
1 elektronisch drumstel
een tafel handpercussie instrumenten

En qua software -
Nuendo 4
Stylus RMX
PMI The Old Lady
Wallander Brass
Quantum Leap Synphonic Orchestra
SAM True Strike 2 en SAM Solo Sessions
+ library geluiden

Eigenlijk opgezet als een basis studio waar ik multifunctioneel (sound design en muziek) in kan werken, zonder toeters en bellen. Ik ben meer sound designer dan componist, maar hou er wel van om af en toe als hobby even wat muziek te maken, vooral met een zangeres als vriendin

Ga midden 2009 verhuizen naar een nieuwbouwhuis, dan ga ik ook eens goed nadenken over hoe ik de akoustiek van m'n ruimte ga optimaliseren. Tot die tijd werk ik in een normale kamer met wat auralex op de muren + een hele kleine booth.

[ Bericht 1% gewijzigd door -lucas- op 22-12-2008 14:00:57 ]
overnieuw. uitprinten. nachecken.
  maandag 22 december 2008 @ 14:06:23 #55
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_64243920
foto's!

Hoe bevallen die DPA minimics, welke heb je?

Zit aan een DPA te denken voor opnamens met acoestische gitaar.....
  maandag 22 december 2008 @ 14:10:54 #56
160569 -lucas-
verzamelt geluiden
pi_64244051
quote:
Op maandag 22 december 2008 14:06 schreef --H-I-M-- het volgende:
foto's!

Hoe bevallen die DPA minimics, welke heb je?

Zit aan een DPA te denken voor opnamens met acoestische gitaar.....
Foto's nog niet tot ik alles weer goed heb aangesloten
Euhm, 4060s (http://www.thomann.de/nl/dpa_smk_4060_set.htm)
Ze bevallen me goed, ik vind het vooral erg fijne mics om hele brede sound design geluiden op te nemen - bijvoorbeeld machines, dan kan je ze echt naar binnen steken in zo'n apparaat

Heb ze (nog) niet gebruikt op gitaar, maar kan me voorstellen dat dat erg goed werkt. Bij het setje wat ik heb gekocht zitten ook magneten en stickertjes (die geen zooi achterlaten) dus je kan ze goed positioneren.
overnieuw. uitprinten. nachecken.
pi_64248052
quote:
Op maandag 22 december 2008 13:14 schreef --H-I-M-- het volgende:

[..]

wat voor muziek maak je?
Eigenlijk van alles wel, Behalve hardcore en Rap.
MIjn favoriete stylen zijn 50s 60s 70s 80s.
  maandag 22 december 2008 @ 16:16:41 #58
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_64248280
quote:
Op maandag 22 december 2008 14:10 schreef -lucas- het volgende:

[..]

Foto's nog niet tot ik alles weer goed heb aangesloten
Euhm, 4060s (http://www.thomann.de/nl/dpa_smk_4060_set.htm)
Ze bevallen me goed, ik vind het vooral erg fijne mics om hele brede sound design geluiden op te nemen - bijvoorbeeld machines, dan kan je ze echt naar binnen steken in zo'n apparaat

Heb ze (nog) niet gebruikt op gitaar, maar kan me voorstellen dat dat erg goed werkt. Bij het setje wat ik heb gekocht zitten ook magneten en stickertjes (die geen zooi achterlaten) dus je kan ze goed positioneren.
Vette shit!

Ik ben een paar jaar geleden naar een infodag van DPA geweest en echt verliefd op hun microfoons geworden, alhoewel de grootmembraamsets gewoon TE duur zijn voor mij...Deze 4060's zijn iig wel goed geprijsd dus die moet ik eens gaan luistern! Thanks!
  maandag 22 december 2008 @ 16:17:17 #59
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_64248297
quote:
Op maandag 22 december 2008 16:10 schreef Braddie het volgende:

[..]

Eigenlijk van alles wel, Behalve hardcore en Rap.
MIjn favoriete stylen zijn 50s 60s 70s 80s.


Investeren een ribbon mics en een buizen preamp Ik heb met een royer 121 en een LA-610 hele vette resultaten gekregen......
pi_64250140
Ok. Relaxed.
Ik ga eerst investeren in een TYROS en dan ga ik kijken voor wat mixers en mics en amps.
  woensdag 31 december 2008 @ 15:36:06 #61
160569 -lucas-
verzamelt geluiden
pi_64535017
Blegh. Heb volgens mij een analoge uitgang van m'n ouwe trouwe Motif7 opgeblazen. De SPDIF uit doet het nog wel, dus voor muziekproductie is het niet zo'n probleem. Ik heb er nog even over gedacht 'm te vervangen maar door de aftertouch en breath controller is het eigenlijk een uitstekende midi controller. Plus ik heb nog twee alternatieve analoge uitgangen, toch even de moeite waard om te kijken of ik niet alles kan reassignen daarheen
overnieuw. uitprinten. nachecken.
pi_64723478
Ik zoek een leuk mixertje minimaal 12 kanaals met USB waarbij je alle kanalen ook los op je pc/mac krijgt. Iemand tips?
PS4 online: micro_nl
  dinsdag 6 januari 2009 @ 13:00:00 #63
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_64725348
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 12:01 schreef guitarist het volgende:
Ik zoek een leuk mixertje minimaal 12 kanaals met USB waarbij je alle kanalen ook los op je pc/mac krijgt. Iemand tips?
wat is je budget?
pi_64725504
Er is nog geen budget.
Onder de 500?
PS4 online: micro_nl
  dinsdag 6 januari 2009 @ 13:53:55 #65
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_64727116
Das een krap budget. Je zou dan bijvoorbeeld kunnen kijken een Tascam US 1641, maar die heeft geen EQ,'s inserts of andere gein en is dus meer een soort van geluidskaart die je audio in je pc pompt. Let wel op: er zijn 8 mic ingangen en 8 line ingangen dus als je meer mics wilt aansluiten zul je losse preamps voor de andere acht lijningangen moeten kopen. De interface is 389 euro bij feedback.

http://www.tascam.com/products/us-1641;9,15,1056,14.html

Heb je meer budget, dan raad ik de Allen&heath ZED aan: http://www.allen-heath.co.uk/zed/ of de mackie Onyx met firewirekaart.
pi_64795266
Hey,

Ik heb 1 muziekbron, m'n Mac.
Maar ik heb 3 verschillende 'geluid producerende producten'.
Wat ik zoek is een klein apparaatje waar je je geluidsbron op aan sluit en dan verschillende outputs hebt, waar je dan tussen kan switchen. Dan kan ik het de ene keer over m'n home cinema set gooien, de andere keer over m'n monitors en de 'laatste' keer over m'n hoofdtelefoon.

Iemand enig idee waar ik dan aan moet denken?
Evt. ook linktips?

Alvast bedankt

edit:
Dus eigenlijk zoiets:

http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=350716

Maar dan de andere kant op
pi_64796405
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 00:01 schreef no1uknow het volgende:
Hey,

Ik heb 1 muziekbron, m'n Mac.
Maar ik heb 3 verschillende 'geluid producerende producten'.
Wat ik zoek is een klein apparaatje waar je je geluidsbron op aan sluit en dan verschillende outputs hebt, waar je dan tussen kan switchen. Dan kan ik het de ene keer over m'n home cinema set gooien, de andere keer over m'n monitors en de 'laatste' keer over m'n hoofdtelefoon.

Iemand enig idee waar ik dan aan moet denken?
Evt. ook linktips?

Alvast bedankt

edit:
Dus eigenlijk zoiets:

http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=350716

Maar dan de andere kant op
Zoiets:

http://www.thomann.de/nl/samson_ccontrol.htm

3 outputs.

En bij die link die jij had: Je kan toch gewoon de outputs aan de inputs koppelen en andersom? Alleen zul je wel andere aansluitingen willen hebben (XLR/TRS).
pi_64910944
Ik denk erover om deze set aan te schaffen.

http://www.dv247.com/invt/49282/

Ik vroeger wel eens met protools gewerkt (op een mac dan) en vond het wel een goed progamma.
En voor de prijs inc 1 mic en active monitoren is het wel verleidelijk.
pi_64927659
Ik krijg na een goed gesprek met mijn ma de schuur in mijn bezit voor gebruik als Studio...
Nou zit ik wel met een ruimte probleempje, Er kan eventueel 1 meter in lengte bij gebouwd worden maar dan houd het wel op.

De schuur bedraagt 4 a 5 meter in lengte en in breedte is hij net geen 2 meter...

Hoe kan ik dit het efficientst inrichten?
Er komen wat spullen in:
een LCD scherm.
een TFT scherm.
een platenspeler.
een keyboard.
2 boxen
1 bank
bench voor de honden...

Eventueel een extra raam, En een TL-buis van 60 watt, En een kast voor de platen, en een eventuele verwarming.

Ook komt er tapijt in.
Hoe richt ik dit het efficientst in...
Tips?
Graag...
Groeten, Braddie!!
  maandag 12 januari 2009 @ 09:14:28 #70
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_64939510
quote:
Op zondag 11 januari 2009 12:54 schreef allsystemshalt het volgende:
Ik denk erover om deze set aan te schaffen.

http://www.dv247.com/invt/49282/

Ik vroeger wel eens met protools gewerkt (op een mac dan) en vond het wel een goed progamma.
En voor de prijs inc 1 mic en active monitoren is het wel verleidelijk.
Is inderdaad een goede deal, zeker met de huidige pond!
pi_64939572
Dit is mijn setup:

MPC 60 mk1
MPC 500
Elektron Monomachine sfx 60

Heel wat anders dan de meeste hier
  maandag 12 januari 2009 @ 09:27:05 #72
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_64939717
quote:
Op zondag 11 januari 2009 21:03 schreef Braddie het volgende:
Ik krijg na een goed gesprek met mijn ma de schuur in mijn bezit voor gebruik als Studio...
Nou zit ik wel met een ruimte probleempje, Er kan eventueel 1 meter in lengte bij gebouwd worden maar dan houd het wel op.

De schuur bedraagt 4 a 5 meter in lengte en in breedte is hij net geen 2 meter...

Hoe kan ik dit het efficientst inrichten?
Er komen wat spullen in:
een LCD scherm.
een TFT scherm.
een platenspeler.
een keyboard.
2 boxen
1 bank
bench voor de honden...

Eventueel een extra raam, En een TL-buis van 60 watt, En een kast voor de platen, en een eventuele verwarming.

Ook komt er tapijt in.
Hoe richt ik dit het efficientst in...
Tips?
Graag...
Groeten, Braddie!!
Heb je al je apparatuur zoals pc, speakers, mics e.d. al gekocht? Zo nee, dan moet je met de aanschaf van de spullen serieus rekening houden met de ruimte aangezien deze een vrij ongewone vorm heeft. Het belangrijkste bij zo'n ongewone kamer is dat de ruimte bepalend is voor het geluid en dus je opnames altijd beinvloedt.

Kort door de bocht van geluidsinvloedbepalende dingen van belangrijk naar onbelangrijk:
- de geluidsbron
- de opnameruimte en afluistering
- de microfoon
- de preamp
- de converters
- de kabels

Ik zou daarom stevig investeren in producten die je ruimte zo droog mogelijk maken omdat muren zo dicht bij elkaar bijna garantie voor problemen zijn, zeker als je met luidere bronnen werkt of graag luid afmixt. Natuurlijk is je geld steken in room-treatment lang niet zo gaaf/hip als in vette mics en effecten maar de ruimte is allesbepalend voor opnames. (mocht je alleen met reason werken, dan is het een iets ander verhaal.)

Ik zou persoonlijk aan de achterkant tegen de smalle wand je setup plaatsen waar je je audio bewerkt (pc/boxen/schermen/keyboard) en voor deze setup het tapijt op de grond leggen. Als je dan voor je werkplek zit, zou ik naast je op oorhoogte absorbers aanbrengen, net als boven je hoofd. In het midden zou ik dan je platenspelersetup zetten en achter in de bank en bench enzo aangezien je die waarschijnlijk niet voor je opnames gebruikt.

Bijbouwen in de lengte zou ik niet doen, tenzij je de kamer wilt opsplitsen in een opnameruimte en een control room. Wil je een kamer houden, dan maak je het jezelf alleen maar moeilijk met het verlengen van de kamer.
pi_64939846
quote:
Op zondag 11 januari 2009 21:03 schreef Braddie het volgende:
Ik krijg na een goed gesprek met mijn ma de schuur in mijn bezit voor gebruik als Studio...
Nou zit ik wel met een ruimte probleempje, Er kan eventueel 1 meter in lengte bij gebouwd worden maar dan houd het wel op.

De schuur bedraagt 4 a 5 meter in lengte en in breedte is hij net geen 2 meter...

Hoe kan ik dit het efficientst inrichten?
Er komen wat spullen in:
een LCD scherm.
een TFT scherm.
een platenspeler.
een keyboard.
2 boxen
1 bank
bench voor de honden...

Eventueel een extra raam, En een TL-buis van 60 watt, En een kast voor de platen, en een eventuele verwarming.

Ook komt er tapijt in.
Hoe richt ik dit het efficientst in...
Tips?
Graag...
Groeten, Braddie!!
TIp 1: Zorg dat je aan dat je je bureau in de breedte van 2 meter zet. Zet je bureau iets van de muur af ( een half meter bijvoorbeeld) en plaats je monitoren op pads op het bureau of op stands. LCD-scherm op bureautje. Ik heb zelf net deze aangeschaft, voor jou ook heel geschikt.

http://www.musicstore.de/(...)-/art-REC0005758-000

Je kunt dan meteen je keyboard kwijt en eventueel outboard gear. Een kast voor de platen kan mooi langs de wand, bouw het vooral lekker vol. Basstraps in de 4 hoeken en wat mooi audiospul tegen de flutterecho's. Denk ook aan je plafond!

Maak anders wat foto's, dat praat makkelijker.

Kijk anders even op tweakheadz.com. Daar is een heel topic over studio-inrichting
Verbaal terrorist
pi_64961496
quote:
Op maandag 12 januari 2009 09:14 schreef --H-I-M-- het volgende:

[..]

Is inderdaad een goede deal, zeker met de huidige pond!
Ik heb het van het weekend al besteld nu is het afwachten wanneer ik het binnenkrijg.

Ja er komen pic's
  maandag 12 januari 2009 @ 19:46:37 #75
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_64961756
goedzo!!
  maandag 19 januari 2009 @ 15:27:42 #76
73345 B-FliP
Like it ain't no thang..
pi_65210447
Ik heb een Nord Lead 2X waar waarbij er ondanks het wonderschone geluid
nog wat effecten missen, + een arp die gesynct kan worden met de interne
MIDI klok...

Ik vroeg me af ofdat ik tussen de audio uitgang van de Nord en de ingang
van mijn geluidskaart een effectenbak kan plaatsen die gesynct wordt met
de interne MIDI klok van mijn project...

Ik ben het meest geinteresseerd in een TranceGate Filter, maar meerdere effecten
(zoals delay of arp) zijn zeker welkom...

Weet iemand waar ik naar moet zoeken? Wellicht een merk + model?
De software die ik tot dusver gevonden heb om hetzelfde effect te
bereiken heeft negatieve invloed op het geluid (het geluid wordt dunner
of minder helder)...

[ Bericht 0% gewijzigd door B-FliP op 19-01-2009 16:36:45 ]
What you pay attention to, you become conscious of...
B-FliP Youtube Channel
Bionic - In on the Outside EP: 2-3-2012
  maandag 19 januari 2009 @ 16:21:11 #77
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_65212715
quote:
Op maandag 19 januari 2009 15:27 schreef B-FliP het volgende:
Ik heb een Nord Lead 2X waar waarbij er ondanks het wonderschone geluid
nog wat effecten missen, + een arp die gesynct kan worden met de interne
MIDI klok...

Ik vroeg me af ofdat ik tussen de audio uitgang van de Nord en de ingang
van mijn geluidskaart een effectenbak kan plaatsen die gesynct wordt met
de interne MIDI klok van mijn project...

Ik ben het meest geinteresseerd in een Gate Filter, maar meerdere effecten
(zoals delay of arp) zijn zeker welkom...

Weet iemand waar ik naar moet zoeken? Wellicht een merk + model?
De software die ik tot dusver gevonden heb om hetzelfde effect te
bereiken heeft negatieve invloed op het geluid (het geluid wordt dunner
of minder helder)...
Je zou de effectenbakken van bijv. TC-electronic kunnen gebruiken. Hiermee kun je via midi je instellingen verandere op de bak en de bak zelf dan als tussenschakel kunnen gebruiken, zelfs met spdif (als je nord dat ook heeft). Echter welke effectenbak je ook gebruikt, het zal altijd enige delay geven in je sound. Wat ik zou aanraden is om een hardwarebak als insert op je spoor te gebruiken en zo aan de slag te gaan...
pi_65306066
Als ik een woofer wil vervangen op een van mijn Yamaha hs80 speakers. Dan moet ik gaan solderen zeker?
Hoeren TNT.. Graaierige overheid..
Ik heb nergens zoveel last van Marokkanen als in het nieuws :
  donderdag 22 januari 2009 @ 08:06:41 #79
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_65306504
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 05:12 schreef Man-E-Faces het volgende:
Als ik een woofer wil vervangen op een van mijn Yamaha hs80 speakers. Dan moet ik gaan solderen zeker?
Dat hoeft niet. De meeste systemen werken tegenwoordig met clipjes die je zo aan je speaker kunt klikken. ik zou zeggen, draai hem eens open en je ziet het of dat het geval is.
pi_65331118
Hoi,

Als ik met Hydrogen 0.9.4 een midi drumtrack afspeel kraakt het af en toe vooral als er veel samples tegelijk gespeeld moeten worden.
Als ik echter dezelfde track met hetzelfde progamma omzet naar .waf dan is het gekraak niet meer te horen.

Als ik met Hydrogen 0.9.4 tijdens het afspelen op m'n taakbeheer naar de CPU en het wisselbestand kijk zit ik nog lang niet in de buurt van de 100 %

Wat kan de oorzaak zijn van het kraken?
  vrijdag 23 januari 2009 @ 11:38:12 #81
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_65338745
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 21:40 schreef allsystemshalt het volgende:
Hoi,

Als ik met Hydrogen 0.9.4 een midi drumtrack afspeel kraakt het af en toe vooral als er veel samples tegelijk gespeeld moeten worden.
Als ik echter dezelfde track met hetzelfde progamma omzet naar .waf dan is het gekraak niet meer te horen.

Als ik met Hydrogen 0.9.4 tijdens het afspelen op m'n taakbeheer naar de CPU en het wisselbestand kijk zit ik nog lang niet in de buurt van de 100 %

Wat kan de oorzaak zijn van het kraken?
Kraken is vaak geen cpu probleem maar een samplerateverschilprobleem. Gebruik je andere samples dan je normale tracks? (bijv. 24 bit 48000 hz samples en 16 bit 44100 audio)
Zijn de samples in het zelfe formaat als je project?

en ten slotte...hoe zit het met je werkgeheugen?

Succes!
  vrijdag 23 januari 2009 @ 11:49:29 #82
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_65339219
en als je 'm omzet naar .woef ?
zzz
pi_65343976
Ik heb een vraagje. Ik heb recentelijk een workstation gekocht bij musicstore.de. Er bleek geen bouwtekening bij te zitten maar met wat boerenwijsheid en boerenvloeken staat hij toch in elkaar voor me.

Nu kom ik er enkel achter dat de gaten in (ingebouwd) rack maar 8 mm ipv 9 mm zijn. De vierkante stoppers die ik heb passen er wel in, maar dan gaat er geen schroef meer doorheen. Wat zijn mijn opties? Zou je ook kunnen volstaan met een bout aan de achterkant?
Verbaal terrorist
  vrijdag 23 januari 2009 @ 14:17:08 #84
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_65344707
quote:
Op vrijdag 23 januari 2009 13:52 schreef Verloren_onschuld het volgende:
Ik heb een vraagje. Ik heb recentelijk een workstation gekocht bij musicstore.de. Er bleek geen bouwtekening bij te zitten maar met wat boerenwijsheid en boerenvloeken staat hij toch in elkaar voor me.

Nu kom ik er enkel achter dat de gaten in (ingebouwd) rack maar 8 mm ipv 9 mm zijn. De vierkante stoppers die ik heb passen er wel in, maar dan gaat er geen schroef meer doorheen. Wat zijn mijn opties? Zou je ook kunnen volstaan met een bout aan de achterkant?
Ik denk dat je een moer bedoelt

dat zal denkik wel gaan....Ik heb zelf een rack met schroefdraad erin (dus zonder die vierkante stoppers) en daarachter zelfs geen moeren er in. ik zou er persoonlijk geen bezwaren tegen hebben, maar wel de moeren alsof je een autowiel vervangt er op draaien (dus kruislings en eerst losvast en daarna vaster) zodat je units niet verfromfraaien aan de oren.
pi_65346192
quote:
Op vrijdag 23 januari 2009 14:17 schreef --H-I-M-- het volgende:

[..]

Ik denk dat je een moer bedoelt

dat zal denkik wel gaan....Ik heb zelf een rack met schroefdraad erin (dus zonder die vierkante stoppers) en daarachter zelfs geen moeren er in. ik zou er persoonlijk geen bezwaren tegen hebben, maar wel de moeren alsof je een autowiel vervangt er op draaien (dus kruislings en eerst losvast en daarna vaster) zodat je units niet verfromfraaien aan de oren.
Als oplossing heb ik inmiddels bedacht dat ik de vierkante stoppers omgekeerd tegen de moer plaats. Dat werkt.

Mijn oorjes zijn nog intact.
Verbaal terrorist
  vrijdag 23 januari 2009 @ 15:07:10 #86
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_65346285
quote:
Op vrijdag 23 januari 2009 15:03 schreef Verloren_onschuld het volgende:

[..]

Als oplossing heb ik inmiddels bedacht dat ik de vierkante stoppers omgekeerd tegen de moer plaats. Dat werkt.

Mijn oorjes zijn nog intact.
goed bezig
pi_65354227
quote:
Op vrijdag 23 januari 2009 11:38 schreef --H-I-M-- het volgende:

[..]

Kraken is vaak geen cpu probleem maar een samplerateverschilprobleem. Gebruik je andere samples dan je normale tracks? (bijv. 24 bit 48000 hz samples en 16 bit 44100 audio)
Zijn de samples in het zelfe formaat als je project?

en ten slotte...hoe zit het met je werkgeheugen?

Succes!
Aha ik gebruik idd van 3 verschillende kits sampels en na controle bleek dat er verschil zat in de samplerate.

Thanks

pi_65359582
Ooit beloofd en belofte maakt schuld




Verbaal terrorist
pi_65359665
Oh da's maar een klein studiootje

godallesjezusjankanker dat ziet er goed uit, alleen jammer van 't Windows
pi_65359666
oeps dubbel
pi_65359711
quote:
Op vrijdag 23 januari 2009 22:20 schreef no1uknow het volgende:
Oh da's maar een klein studiootje

godallesjezusjankanker dat ziet er goed uit, alleen jammer van 't Windows
Ik heb (onverwacht) weinig problemen met vista 32-bit.

Mij studio ruimte is zo'n 12 m2. Het workstation is vrij diep, lastig te zien op de foto
Verbaal terrorist
pi_65361513
Even een suffe opsomming erbij:

  • ADAM P11A's met Auralex MoPads
  • MOTU 828 mkII Firewire
  • Novation Supernova 2 Rack
  • Sherman Filterbank V2 ( goed gespot)
  • Virus TI Snow
  • Midisport 4X4
  • Het werkpaard onder de ' hood':
    - Pentium 4 Quad Q9450
    - 4 GB OCZ,
    - Antec P180 behuizing
    - XFX 780 sli moederbord
    - silent fans
    - ordinaire dikke grafische kaart
    - 24 inch widescreen Iyama
    - Extra 500 gb HD voor samples e.d.
  • Cubase Studio 4
  • FAME Workstation W201 ( zie musicstore.de )
  • relaxte stoel, type IKEA Markus
  • Verbaal terrorist
      zondag 25 januari 2009 @ 19:55:05 #94
    24114 --H-I-M--
    beyond redemption...
    pi_65396213
    quote:
    Op vrijdag 23 januari 2009 19:48 schreef allsystemshalt het volgende:

    [..]

    Aha ik gebruik idd van 3 verschillende kits sampels en na controle bleek dat er verschil zat in de samplerate.

    Thanks


    ur welcome!
      zondag 25 januari 2009 @ 19:55:35 #95
    24114 --H-I-M--
    beyond redemption...
    pi_65396238
    quote:
    Op vrijdag 23 januari 2009 23:21 schreef Verloren_onschuld het volgende:
    Even een suffe opsomming erbij:

  • ADAM P11A's met Auralex MoPads
  • MOTU 828 mkII Firewire
  • Novation Supernova 2 Rack
  • Sherman Filterbank V2 ( goed gespot)
  • Virus TI Snow
  • Midisport 4X4
  • Het werkpaard onder de ' hood':
    - Pentium 4 Quad Q9450
    - 4 GB OCZ,
    - Antec P180 behuizing
    - XFX 780 sli moederbord
    - silent fans
    - ordinaire dikke grafische kaart
    - 24 inch widescreen Iyama
    - Extra 500 gb HD voor samples e.d.
  • Cubase Studio 4
  • FAME Workstation W201 ( zie musicstore.de )
  • relaxte stoel, type IKEA Markus
  • Vette shit

    wie laat nog meer zn studio zien?
    pi_65501374
    edit: Sorry, ik zit in het verkeerde topic!
    Cuz I'm Mr. Brightside
      donderdag 29 januari 2009 @ 20:53:24 #97
    111171 Richie_Rich
    Rich Industries©
    pi_65544051
    quote:
    Op vrijdag 23 januari 2009 22:17 schreef Verloren_onschuld het volgende:
    Ooit beloofd en belofte maakt schuld


    [ afbeelding ]
    [ afbeelding ]
    [ afbeelding ]

    edit: lama, je beschrijving staat een paar posts eronder
      woensdag 4 februari 2009 @ 07:45:56 #99
    24114 --H-I-M--
    beyond redemption...
    pi_65720458
    pi_65741324
    Hoi,

    Ik een aantal vragen over het opnemen van gitaargeluid.

    En dit omdat ik bij het afmixen maximale controle wil hebben over het geluid.

    Wat is dan het beste,

    - Het gitaargeluid zo clean mogelijk via een DI opnemen.
    - Opnemen met speakersimulatie (Hier zit een probleem omdat je dit achteraf beperkt kan veranderen).
    - Met microfoon opnemen met het geluid zo goed als af dus inclusief effecten en vervorming.
    - Met mic opnemen zonder (modulatie) effecten maar met oversturing Dit is lastig omdat ik dan een ruimte moet huren ivm geluidsoverlast).
    - Andere optie's welkom !

    *Eigenlijk heb ik de voorkeur om clean op te nemen via DI omdat je dan nog je versterker en speakers kan aanpassen.
    Maar geef aub argumenten om dit wel/niet te doen ;-)

    bvd,

    allsystemshalt
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')