Ik had deze nog staanquote:Op maandag 6 oktober 2008 01:23 schreef MASD het volgende:
[..]
Is dat ook de reden waarom je niet werkt? Dat je stress en drukte niet tot weinig aankan?Tot in welke mate kun je overweg met prikkels van buiten, wat is de grens?
Wel fijn om te horen dat je wel je ontspanning krijgt.quote:Op maandag 6 oktober 2008 01:38 schreef Juup© het volgende:
[..]
Nee ik ga nooit uit als in naar een café e.d.. Wat ik wel eens doe is gaan uit eten, maar daar is het meestal wel rustig.
Ik doe wel eens leuke dingen (mensen een ban aansmeren b.v. (dat is een grapje dat kan ik namelijk helemaal niet).
Nee nu serieus, ik doe zeker leuke dingen, maar dat zijn altijd dingen waar ik niet teveel prikkels van krijg zoals b.v. lekker fietsen, of naar een museum, klussen in en om het huis, soms naar een vliegshow zoals de Open dagen van de luchtmacht e.d. Ik hou van alles wat met techniek te maken heeft, dus zulke dingen ga ik graag heen. Maar alles valt of staat met de hoeveelheid prikkels die ik de dagen ervoor heb binnengekregen. Heb ik veel drukte gehad door b.v. administratieve dingen regelen, veel telefoneren, veel lawaai door b.v. werkzaamheden in en om het huis, of simpelweg slecht geslapen hebben, dan is de kans groot dat ik weinig kan verdragen en dan doe ik helemaal niets. Althans ik slaap dan heel veel en lig vaak met de hoofdtelefoon op om de externe geluiden te dempen.
quote:
Ik kan alleen bijkomen door volledige rust te nemen, en dat is bij mij slapen. Ik MOET dan een Oxazepam innemen om mijn hoofd tot rust te dwingen, omdat ik anders letterlijk en figuurlijk huilend gek wordt. Ik probeer die momenten zoveel mogelijk te voorkomen, omdat het geen fijne momenten zijn en omdat ik het gebruik van de kalmeringsmiddelen tot een absoluut minimum wil beperken (als is het wel moeilijk omdat ze zo verdomd fijn zijn mbt de rust in mijn hoofd).quote:Op maandag 6 oktober 2008 01:46 schreef Noorsbloed het volgende:
[..]
Wel fijn om te horen dat je wel je ontspanning krijgt.
Ik kan zelf niet naar een museum.
Ik houd er wel van maar het zijn teveel prikkels die te snel verwerkt worden.
Vraag:
Hoe kom jij dan bij als je overprikkelt raakt ?
Want ik heb daar extreem veel moeite mee.
Dit is namelijk ook de rede dat ik mijn opleiding niet heb afgemaakt.
Ik werd zo ontzettend moe en uitgeput van alle mensen om mij heen.
Dat ik er gewoon niet meer tegen kon.
Dus hoe ga jij er mee om ?
Been there, done that, no solution.quote:Op maandag 6 oktober 2008 02:03 schreef Dutch_Nelson het volgende:
juup neem is een joint ipv al die pillen als je druk gaat denken
'serieus'
Hmm komt allemaal wel bekend voor.quote:Op maandag 6 oktober 2008 01:59 schreef Juup© het volgende:
[..]
Ik kan alleen bijkomen door volledige rust te nemen, en dat is bij mij slapen. Ik MOET dan een Oxazepam innemen om mijn hoofd tot rust te dwingen, omdat ik anders letterlijk en figuurlijk huilend gek wordt. Ik probeer die momenten zoveel mogelijk te voorkomen, omdat het geen fijne momenten zijn en omdat ik het gebruik van de kalmeringsmiddelen tot een absoluut minimum wil beperken (als is het wel moeilijk omdat ze zo verdomd fijn zijn mbt de rust in mijn hoofd).
Ik heb al mijn opleidingen afgemaakt op 1 na, en dat was tevens mijn laatste opleiding. Die kon ik niet meer afmaken omdat de drukte mij teveel was geworden. Mijn hoofd zat te vol en is sindsdien ook niet meer leeg geraakt, ik balanceer continu op het randje en er hoeft maar 1 druppel te zijn die de emmer doet overlopen.
Zoals ik al vermelde probeer ik alle situaties die mij veel prikkels op kunnen leveren te vermijden, maar soms kan ik niet anders zoals b.v. boodschappen doen. Zulke dingen moeten gebeuren maar daar moet ik een tol voor betalen en zo is het al heel mijn leven alleen besef ik dat pas 2 jaar.
Mediteren e.d. helpt niet bij mij omdat ik mezelf niet kan afsluiten van de buitenwereld. Dat is op zich tegenstrijdig want als ik overprikkeld raak trek ik mezelf terug "in mijn eigen wereldje" en dan ben ik wel afgesloten van de buitenwereld, maar dat is eerder een beschermingsmechanisme.
Tja ik weet het ook niet. Maar zoveel mensen zoveel verschillen, en dus ook zoveel mogelijke verschillen mbt autisme.quote:Op maandag 6 oktober 2008 13:29 schreef Black_Tulip het volgende:
Ik kan me totaal niet identificeren met Juups verhaal. Als ik dat lees, lijk ik net een normaal mensIk kan ook overprikkeld raken, maar daar is bij mij veel meer voor nodig en het uit zich lang niet zo dramatisch. Als ik dat soort verhalen lees, begin ik toch altijd te twijfelen of ik wel echt autisme heb. Hoe kan het dat een symptoom, overprikkeldheid, zich uit in zoveel verschillende gradaties?
Koptelefoon met muziek op?quote:Op maandag 6 oktober 2008 14:48 schreef Juup© het volgende:
Ik ben op dit moment trouwens zwaar overprikkeld omdat ze hier de kozijnen aan het schuren en schilderen zijn en het geluid van het schuurmachine kan ik niet filteren. Tevens zijn ze bij de buren de voegen aan het uithakken en dat lawaai bovenop het schuur lawaai en het feit dat ik vanmiddag iets te doen heb wat enorm belangrijk is voor mij maakt het zwaar.
Ik hou mezelf mbt diverse dingen dan ook op de achtergrond, en ga zo meteen de deur uit lekker weg van het lawaai.
Daar wil ik ook in. Ik ben echt zo nieuwsgierig hoe ik daar op zou reageren..quote:Op maandag 6 oktober 2008 14:45 schreef Juup© het volgende:
[..]
Tja ik weet het ook niet. Maar zoveel mensen zoveel verschillen, en dus ook zoveel mogelijke verschillen mbt autisme.
Ik ken iemand die PDD-NOS heeft en die heeft absoluut geen last van prikkels e.d.. Een tijdje geleden stond "het Hoofdkwartier"
[ afbeelding ]
hier in de bibliotheek in Eindhoven (het is een demonstratie om "normale" mensen te laten ondervinden wat het is om een autist te zijn die een slechte prikkelverwerking heeft), en ik heb geprobeerd om de prikkels die op mij afgevuurd werden te ondergaan, maar ik werd na 10 seconden al doodziek. Later heb ik het nog 2 maal geprobeerd om de hele cyclus van ongeveer 7 minuten uit te zitten, maar meer dat 10 seconden is mij niet gelukt. De dagen erna ben ik ziek geweest van de prikkels die in in dat hoofd heb opgedaan.
Die persoon die ik aanhaalde kon er gewoon gaan zitten en had geen last van de beelden en geluiden.
Zo zie je maar elke autist is anders, net als elk mens zonder ASS.
Nee en ja. Hangt er vanaf wat er overstemd moet worden. Als ik chaos heb ik mijn hoofd dan zet ik vaak muziek op idd, om de chaos te overstemmen. Dat is hetzelfde als b.v. pijn hebben bij het boren bij de tandarts, en dan hard in je vel knijpen om de pijn te overstemmen (zo doe ik dat nou eenmaal). Het heeft als bijwerking dat ik geestelijk helemaal op raak, en op een gegeven moment zo doodop ben dat de chaos is verminderd. Dan ben ik dusdanig op dat mijn motoriek erg slecht is en ik dus loop alsof ik bezopen ben.quote:
quote:Op maandag 6 oktober 2008 17:04 schreef Juup© het volgende:
En ik heb vandaag erg slecht nieuws gehad op persoonlijk vlak, dus ik ben nu echt doodop en zwaar gefrustreerd. Ik ga ook afstand nemen van zoveel mogelijk dingen om geen verkeerde dingen te doen. Ik ga maar in de tuin werken denk ik, misschien dat ik zo rust krijg. Maar het aller, aller, allerliefst zou ik volledig in mezelf terug kruipen en de wereld volledig buitensluiten, maar ik heb ook nog een vrouw die steun en aandacht nodig heeft dus dat kan niet.
Tot later allemaal.
Sterkte. Als je hoofd er naar staat moet je maar eens een update geven in het andere topic (ik neem aan dat het daar over gaat tenminste).quote:Op maandag 6 oktober 2008 17:04 schreef Juup© het volgende:
En ik heb vandaag erg slecht nieuws gehad op persoonlijk vlak, dus ik ben nu echt doodop en zwaar gefrustreerd. Ik ga ook afstand nemen van zoveel mogelijk dingen om geen verkeerde dingen te doen. Ik ga maar in de tuin werken denk ik, misschien dat ik zo rust krijg. Maar het aller, aller, allerliefst zou ik volledig in mezelf terug kruipen en de wereld volledig buitensluiten, maar ik heb ook nog een vrouw die steun en aandacht nodig heeft dus dat kan niet.
Tot later allemaal.
Sterkte juupquote:Op maandag 6 oktober 2008 17:04 schreef Juup© het volgende:
Tot later allemaal.
Begeleidster van me was er heen geweest maar ik kon toen niet, helaas.quote:Op maandag 6 oktober 2008 14:45 schreef Juup© het volgende:
[..]
Tja ik weet het ook niet. Maar zoveel mensen zoveel verschillen, en dus ook zoveel mogelijke verschillen mbt autisme.
Ik ken iemand die PDD-NOS heeft en die heeft absoluut geen last van prikkels e.d.. Een tijdje geleden stond "het Hoofdkwartier"
[ afbeelding ]
hier in de bibliotheek in Eindhoven (het is een demonstratie om "normale" mensen te laten ondervinden wat het is om een autist te zijn die een slechte prikkelverwerking heeft), en ik heb geprobeerd om de prikkels die op mij afgevuurd werden te ondergaan, maar ik werd na 10 seconden al doodziek. Later heb ik het nog 2 maal geprobeerd om de hele cyclus van ongeveer 7 minuten uit te zitten, maar meer dat 10 seconden is mij niet gelukt. De dagen erna ben ik ziek geweest van de prikkels die in in dat hoofd heb opgedaan.
Die persoon die ik aanhaalde kon er gewoon gaan zitten en had geen last van de beelden en geluiden.
Zo zie je maar elke autist is anders, net als elk mens zonder ASS.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |