abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 6 oktober 2008 @ 01:39:48 #201
165512 MASD
Music is dead.
pi_62163656
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 01:23 schreef MASD het volgende:

[..]

Is dat ook de reden waarom je niet werkt? Dat je stress en drukte niet tot weinig aankan? Tot in welke mate kun je overweg met prikkels van buiten, wat is de grens?
Ik had deze nog staan
Long live music.
  maandag 6 oktober 2008 @ 01:46:55 #202
227016 Noorsbloed
Ja viking ja !
pi_62163676
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 01:38 schreef Juup© het volgende:

[..]

Nee ik ga nooit uit als in naar een café e.d.. Wat ik wel eens doe is gaan uit eten, maar daar is het meestal wel rustig.

Ik doe wel eens leuke dingen (mensen een ban aansmeren b.v. (dat is een grapje dat kan ik namelijk helemaal niet ).
Nee nu serieus, ik doe zeker leuke dingen, maar dat zijn altijd dingen waar ik niet teveel prikkels van krijg zoals b.v. lekker fietsen, of naar een museum, klussen in en om het huis, soms naar een vliegshow zoals de Open dagen van de luchtmacht e.d. Ik hou van alles wat met techniek te maken heeft, dus zulke dingen ga ik graag heen. Maar alles valt of staat met de hoeveelheid prikkels die ik de dagen ervoor heb binnengekregen. Heb ik veel drukte gehad door b.v. administratieve dingen regelen, veel telefoneren, veel lawaai door b.v. werkzaamheden in en om het huis, of simpelweg slecht geslapen hebben, dan is de kans groot dat ik weinig kan verdragen en dan doe ik helemaal niets. Althans ik slaap dan heel veel en lig vaak met de hoofdtelefoon op om de externe geluiden te dempen.
Wel fijn om te horen dat je wel je ontspanning krijgt.
Ik kan zelf niet naar een museum.
Ik houd er wel van maar het zijn teveel prikkels die te snel verwerkt worden.
Vraag:
Hoe kom jij dan bij als je overprikkelt raakt ?
Want ik heb daar extreem veel moeite mee.

Dit is namelijk ook de rede dat ik mijn opleiding niet heb afgemaakt.
Ik werd zo ontzettend moe en uitgeput van alle mensen om mij heen.
Dat ik er gewoon niet meer tegen kon.
Dus hoe ga jij er mee om ?
Vikingen zijn niet dood !
Noorsbloed officiële Fok! Vikingsnelkookpan !
pi_62163703
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 01:39 schreef MASD het volgende:

[..]

Ik had deze nog staan

Ja dat is de reden dat ik niet werk. Ik kan absoluut niet tegen druk of stress. Ik heb wel gewerkt, maar op een gegeven moment ben ik depressief thuis komen zitten door een oorzaak die ik niet wist. Later bleek dat ik al heel mijn leven mezelf constant aan het aanpassen ben geweest waardoor ik oververmoeid ben geraakt.
Na mijn herstel van de depressie ben ik wel weer gaan werken, maar al snel bleek dat ik het gewoon niet meer aan kon al die prikkels en druk. Hoezeer het mij ook pijn doet (elke dag), ik kan gewoon niet meer.
Ik heb teveel "levensenergie" opgebruikt in de jaren tot aan mijn depressie met het continu aanpassen.
Ik als autist pas mezelf continu aan om vervelende situaties te voorkomen. Als ik mezelf zou zijn dan zou "de maatschappij" veel moeite hebben met mijn aparte gedrag. neemt niet weg dat ik bij vrienden en bekenden wel mezelf durf en kan zijn gelukkig.

Na mijn diagnose was voor mij duidelijk waar dat aanpassingsgedrag vandaan kwam en wat het met mij doet. maar dat is weer een heel ander verhaal en was niet jouw vraag

De externe prikkels kan ik redelijk mee overweg, Als ik een goede dag heb kan ik in principe best wel wat hebben qua audio/visuele prikkels, maar over het algemeen ben ik het liefst thuis binnen omdat zelfs wandelen met de honden mij kan overprikkelen omdat ik dan de blaadjes aan de bomen zie bewegen en op de grond zie liggen, en de steentjes op het fietspad, e.d. ik zie dus letterlijk alles.

De grens is flexibel maar er is wel een uiterste grens en die ligt laag vergeleken bij "normale" mensen. B.v. als ik boodschappen ga doen ik een supermarkt en het is gemiddeld druk (helft van de winkelwagentjes bezet) dan haal ik snel alles wat op mijn lijstje staat (jawel ik werk met lijstjes anders word ik gek) en ben ik snel weer buiten. Daarna ben ik de rest van de dag dusdanig druk in mijn hoofd dat ik niets anders kan doen dan ontspannen thuis.

[ Bericht 5% gewijzigd door Juup© op 06-10-2008 02:03:50 ]
pi_62163719
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 01:46 schreef Noorsbloed het volgende:

[..]

Wel fijn om te horen dat je wel je ontspanning krijgt.
Ik kan zelf niet naar een museum.
Ik houd er wel van maar het zijn teveel prikkels die te snel verwerkt worden.
Vraag:
Hoe kom jij dan bij als je overprikkelt raakt ?
Want ik heb daar extreem veel moeite mee.

Dit is namelijk ook de rede dat ik mijn opleiding niet heb afgemaakt.
Ik werd zo ontzettend moe en uitgeput van alle mensen om mij heen.
Dat ik er gewoon niet meer tegen kon.
Dus hoe ga jij er mee om ?
Ik kan alleen bijkomen door volledige rust te nemen, en dat is bij mij slapen. Ik MOET dan een Oxazepam innemen om mijn hoofd tot rust te dwingen, omdat ik anders letterlijk en figuurlijk huilend gek wordt. Ik probeer die momenten zoveel mogelijk te voorkomen, omdat het geen fijne momenten zijn en omdat ik het gebruik van de kalmeringsmiddelen tot een absoluut minimum wil beperken (als is het wel moeilijk omdat ze zo verdomd fijn zijn mbt de rust in mijn hoofd).

Ik heb al mijn opleidingen afgemaakt op 1 na, en dat was tevens mijn laatste opleiding. Die kon ik niet meer afmaken omdat de drukte mij teveel was geworden. Mijn hoofd zat te vol en is sindsdien ook niet meer leeg geraakt, ik balanceer continu op het randje en er hoeft maar 1 druppel te zijn die de emmer doet overlopen.

Zoals ik al vermelde probeer ik alle situaties die mij veel prikkels op kunnen leveren te vermijden, maar soms kan ik niet anders zoals b.v. boodschappen doen. Zulke dingen moeten gebeuren maar daar moet ik een tol voor betalen en zo is het al heel mijn leven alleen besef ik dat pas 2 jaar.

Mediteren e.d. helpt niet bij mij omdat ik mezelf niet kan afsluiten van de buitenwereld. Dat is op zich tegenstrijdig want als ik overprikkeld raak trek ik mezelf terug "in mijn eigen wereldje" en dan ben ik wel afgesloten van de buitenwereld, maar dat is eerder een beschermingsmechanisme.
pi_62163739
juup neem is een joint ipv al die pillen als je druk gaat denken

'serieus'
Dit, is, mijn, staat van bewustzijn
pi_62163749
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 02:03 schreef Dutch_Nelson het volgende:
juup neem is een joint ipv al die pillen als je druk gaat denken

'serieus'
Been there, done that, no solution.

Kan ik absoluut niet tegen helaas. Alcohol helpt wel, maar aangezien ik verslavingsgevoelig ben en ik daar heel vervelend van wordt, heb ik dat opgegeven.
pi_62163752
En nu ga ik slapen want door al dat "gepraat" over mezelf staat mijn hoofd op ontploffen.
Mochten er nog vragen zijn dan beantwoord ik die morgen graag voor zover ik kan.

Welterusten allemaal.

[ Bericht 1% gewijzigd door Juup© op 06-10-2008 08:04:19 ]
  maandag 6 oktober 2008 @ 02:08:23 #208
227016 Noorsbloed
Ja viking ja !
pi_62163758
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 01:59 schreef Juup© het volgende:

[..]

Ik kan alleen bijkomen door volledige rust te nemen, en dat is bij mij slapen. Ik MOET dan een Oxazepam innemen om mijn hoofd tot rust te dwingen, omdat ik anders letterlijk en figuurlijk huilend gek wordt. Ik probeer die momenten zoveel mogelijk te voorkomen, omdat het geen fijne momenten zijn en omdat ik het gebruik van de kalmeringsmiddelen tot een absoluut minimum wil beperken (als is het wel moeilijk omdat ze zo verdomd fijn zijn mbt de rust in mijn hoofd).

Ik heb al mijn opleidingen afgemaakt op 1 na, en dat was tevens mijn laatste opleiding. Die kon ik niet meer afmaken omdat de drukte mij teveel was geworden. Mijn hoofd zat te vol en is sindsdien ook niet meer leeg geraakt, ik balanceer continu op het randje en er hoeft maar 1 druppel te zijn die de emmer doet overlopen.

Zoals ik al vermelde probeer ik alle situaties die mij veel prikkels op kunnen leveren te vermijden, maar soms kan ik niet anders zoals b.v. boodschappen doen. Zulke dingen moeten gebeuren maar daar moet ik een tol voor betalen en zo is het al heel mijn leven alleen besef ik dat pas 2 jaar.

Mediteren e.d. helpt niet bij mij omdat ik mezelf niet kan afsluiten van de buitenwereld. Dat is op zich tegenstrijdig want als ik overprikkeld raak trek ik mezelf terug "in mijn eigen wereldje" en dan ben ik wel afgesloten van de buitenwereld, maar dat is eerder een beschermingsmechanisme.
Hmm komt allemaal wel bekend voor.
Alleen helpt bij mij slapen ook niet omdat ik lijd aan insommnia.
Ik slaap hooguit 3 tot 4 uur en dat is bij lange na niet genoeg om uit te rusten.
Medicijnen heb ik ook veel gebruikt tot op het moment dat ik er als een zombie bij zat.
Toen ben ik er zelf mee gestopt.

Over het algemeen gaat het wel , en ik heb het niet zo extreem als jij.
Maar jij weet hoe je ermee om moet gaan.
En dat scheelt denk ik ..
Als ik overprikkeld raak dan sluit ik mijzelf op voor een paar dagen van alles en iedereen.
Want ik moet dan echt of bijkomen of iets kapot maken om het te ventileren.

Wel heel knap dat je de opleidingen zover hebt afgemaakt dan.
Ik zat in mijn laatste maanden SPH en ik kon het echt niet meer.
Dus nogmaals hulde voor jou en de manier waarop jij ermee omgaat.
pi_62165688
Lieve reactie van DuchessX.
Waar ik heel veel dingen als negatief ervaar, vind mijn vriend ze ook alleen maar leuk. Hij vindt me ook zo 'opmerkzaam', terwijl ik niet snap waarom ik me met zoveel dingen tegelijk zou moeten bezighouden

Ik heb gelukkig wel een stuk minder last overal van als Juup. Opleiding gaat nog steeds voorspoedig. Al zit ik me wel erg kwaad te maken dat er nergens een plekje is waar je gewoon stil kan zitten leren en aan opdrachten werken. Zo word het me gewoon onmogelijk gemaakt om te studeren en ik kom al zoveel tijd tekort.

[ Bericht 0% gewijzigd door Innocence op 06-10-2008 13:41:58 ]
Sweet and innocent...
pi_62169006
Tvjuup
pi_62171532
Ik kan me totaal niet identificeren met Juups verhaal. Als ik dat lees, lijk ik net een normaal mens Ik kan ook overprikkeld raken, maar daar is bij mij veel meer voor nodig en het uit zich lang niet zo dramatisch. Als ik dat soort verhalen lees, begin ik toch altijd te twijfelen of ik wel echt autisme heb. Hoe kan het dat een symptoom, overprikkeldheid, zich uit in zoveel verschillende gradaties?
pi_62173521
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 13:29 schreef Black_Tulip het volgende:
Ik kan me totaal niet identificeren met Juups verhaal. Als ik dat lees, lijk ik net een normaal mens Ik kan ook overprikkeld raken, maar daar is bij mij veel meer voor nodig en het uit zich lang niet zo dramatisch. Als ik dat soort verhalen lees, begin ik toch altijd te twijfelen of ik wel echt autisme heb. Hoe kan het dat een symptoom, overprikkeldheid, zich uit in zoveel verschillende gradaties?
Tja ik weet het ook niet. Maar zoveel mensen zoveel verschillen, en dus ook zoveel mogelijke verschillen mbt autisme.
Ik ken iemand die PDD-NOS heeft en die heeft absoluut geen last van prikkels e.d.. Een tijdje geleden stond "het Hoofdkwartier"

hier in de bibliotheek in Eindhoven (het is een demonstratie om "normale" mensen te laten ondervinden wat het is om een autist te zijn die een slechte prikkelverwerking heeft), en ik heb geprobeerd om de prikkels die op mij afgevuurd werden te ondergaan, maar ik werd na 10 seconden al doodziek. Later heb ik het nog 2 maal geprobeerd om de hele cyclus van ongeveer 7 minuten uit te zitten, maar meer dat 10 seconden is mij niet gelukt. De dagen erna ben ik ziek geweest van de prikkels die in in dat hoofd heb opgedaan.
Die persoon die ik aanhaalde kon er gewoon gaan zitten en had geen last van de beelden en geluiden.

Zo zie je maar elke autist is anders, net als elk mens zonder ASS.
pi_62173582
Ik ben op dit moment trouwens zwaar overprikkeld omdat ze hier de kozijnen aan het schuren en schilderen zijn en het geluid van het schuurmachine kan ik niet filteren. Tevens zijn ze bij de buren de voegen aan het uithakken en dat lawaai bovenop het schuur lawaai en het feit dat ik vanmiddag iets te doen heb wat enorm belangrijk is voor mij maakt het zwaar.
Ik hou mezelf mbt diverse dingen dan ook op de achtergrond, en ga zo meteen de deur uit lekker weg van het lawaai.
pi_62173794
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 14:48 schreef Juup© het volgende:
Ik ben op dit moment trouwens zwaar overprikkeld omdat ze hier de kozijnen aan het schuren en schilderen zijn en het geluid van het schuurmachine kan ik niet filteren. Tevens zijn ze bij de buren de voegen aan het uithakken en dat lawaai bovenop het schuur lawaai en het feit dat ik vanmiddag iets te doen heb wat enorm belangrijk is voor mij maakt het zwaar.
Ik hou mezelf mbt diverse dingen dan ook op de achtergrond, en ga zo meteen de deur uit lekker weg van het lawaai.
Koptelefoon met muziek op?
pi_62177530
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 14:45 schreef Juup© het volgende:

[..]

Tja ik weet het ook niet. Maar zoveel mensen zoveel verschillen, en dus ook zoveel mogelijke verschillen mbt autisme.
Ik ken iemand die PDD-NOS heeft en die heeft absoluut geen last van prikkels e.d.. Een tijdje geleden stond "het Hoofdkwartier"

[ afbeelding ]

hier in de bibliotheek in Eindhoven (het is een demonstratie om "normale" mensen te laten ondervinden wat het is om een autist te zijn die een slechte prikkelverwerking heeft), en ik heb geprobeerd om de prikkels die op mij afgevuurd werden te ondergaan, maar ik werd na 10 seconden al doodziek. Later heb ik het nog 2 maal geprobeerd om de hele cyclus van ongeveer 7 minuten uit te zitten, maar meer dat 10 seconden is mij niet gelukt. De dagen erna ben ik ziek geweest van de prikkels die in in dat hoofd heb opgedaan.
Die persoon die ik aanhaalde kon er gewoon gaan zitten en had geen last van de beelden en geluiden.

Daar wil ik ook in. Ik ben echt zo nieuwsgierig hoe ik daar op zou reageren..
pi_62177596
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 14:55 schreef Xennia het volgende:

[..]

Nee en ja. Hangt er vanaf wat er overstemd moet worden. Als ik chaos heb ik mijn hoofd dan zet ik vaak muziek op idd, om de chaos te overstemmen. Dat is hetzelfde als b.v. pijn hebben bij het boren bij de tandarts, en dan hard in je vel knijpen om de pijn te overstemmen (zo doe ik dat nou eenmaal). Het heeft als bijwerking dat ik geestelijk helemaal op raak, en op een gegeven moment zo doodop ben dat de chaos is verminderd. Dan ben ik dusdanig op dat mijn motoriek erg slecht is en ik dus loop alsof ik bezopen ben.

En Nee in het geval van extreme overprikkeling, dan zet ik de hoofdtelefoon op om zoveel mogelijk geluiden buiten te sluiten zonder zelf prikkels toe te voegen. De hoofdtelefoon houd niet alle geluiden tegen, maar dat moet ook niet want anders ga ik juist liggen luisteren naar geluiden en dan hoor ik alles in mijn hoofd des te harder.
pi_62177667
En ik heb vandaag erg slecht nieuws gehad op persoonlijk vlak, dus ik ben nu echt doodop en zwaar gefrustreerd. Ik ga ook afstand nemen van zoveel mogelijk dingen om geen verkeerde dingen te doen. Ik ga maar in de tuin werken denk ik, misschien dat ik zo rust krijg. Maar het aller, aller, allerliefst zou ik volledig in mezelf terug kruipen en de wereld volledig buitensluiten, maar ik heb ook nog een vrouw die steun en aandacht nodig heeft dus dat kan niet.

Tot later allemaal.
  maandag 6 oktober 2008 @ 17:12:51 #218
66422 dutch-mamma
Silence, Exile, Cunning...
pi_62177896
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 17:04 schreef Juup© het volgende:
En ik heb vandaag erg slecht nieuws gehad op persoonlijk vlak, dus ik ben nu echt doodop en zwaar gefrustreerd. Ik ga ook afstand nemen van zoveel mogelijk dingen om geen verkeerde dingen te doen. Ik ga maar in de tuin werken denk ik, misschien dat ik zo rust krijg. Maar het aller, aller, allerliefst zou ik volledig in mezelf terug kruipen en de wereld volledig buitensluiten, maar ik heb ook nog een vrouw die steun en aandacht nodig heeft dus dat kan niet.

Tot later allemaal.

Heel veel sterkte!

En mijn complimenten dat je ondanks je frustratie toch aan je vrouw denkt! Lijkt me heel moeilijk, aangezien je zo'n sterke behoefte hebt om in jezelf terug te kruipen.
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
pi_62178128
quote:

Tot later allemaal.
Sterkte. Als je hoofd er naar staat moet je maar eens een update geven in het andere topic (ik neem aan dat het daar over gaat tenminste).

Is een weekendje weg met je vrouw geen optie? Of geeft een weekendje weg je juist stress?
  maandag 6 oktober 2008 @ 17:23:46 #220
227016 Noorsbloed
Ja viking ja !
pi_62178170
quote:

Tot later allemaal.
Sterkte juup

En neem je tijd
pi_62179439
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 14:45 schreef Juup© het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Begeleidster van me was er heen geweest maar ik kon toen niet, helaas.
Ik wil dit "feest" der herkenning toch ook eens meemaken, ik zal wel enes opzoeken waar en wanneer dat hoofdkwartier ergens is (in de buurt).
De begeleidster zei ook dat ze nu een beter beeld had van de prikkelverwerking bij autisten.

Over het algemeen merk ik dat ikzelf stukken beter tegen prikkels kan, waarschijnlijk omdat het beter met me gaat in het algemeen en ik de laatste jaren regelmatig aan heel veel prikkels ben blootgesteld, waardoor ik er steeds beter tegen kan (Weekje naar Berlijn, Rijbewijs halen, alleen met een flinke groep onbekenden op vakantie in Spanje, naar housefeesten en meer).

Maar vooral tijdens die vakanties merk ik dan na ongeveer twee a drie dagen dat ik elke avond een tijd op bed moet gaan liggen alvorens weer mee te gaan in de activiteiten en de reserves na een week aardig op zijn.
(Nu had ik het tijdens de vakantie in Spanje ook wel extra zwaar gemaakt door aan alle activiteiten, die met name ook fysiek zwaar waren mee te doen).

Verder veel sterkte met je Juup..
Vedanta_veri: Ik vraag mij af waarom iedereen zo voor het verbod op pedofilie is maar niet op roken, beiden zijn dingen waar je anderen mee beschadigd. Maar goed, mensen die verslaafd zijn aan iets kunnen daar niet objectief over zijn.
pi_62179646
Ik heb geen zin meer om de precieze posts op te zoeken, maar dat 2de topic uit KLB was totaal niet serieus bedoeld. Lees de meerderheid van de posts in dat topic nog maar eens door en let vooral op de ondertoon van de posts.
pi_62183258
Sterkte juup.
Ik hoop dat snel weer rust kan vinden.
14 SHADES OF GREY
Nothing is black or white. Nothing is wrong or right. But everything is 14 shades of grey.
pi_62184501
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 14:55 schreef Xennia het volgende:

[..]

Nu wel ja, maar ik ben vedoofd door de Oxazepam dus kan wel wat hebben nu.
pi_62184545
Mag ik vragen wat er aan de hand is Juup?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')