Sorry, voor mijn late reactie, vind het lastig om te verwoorden waar dat precies aan ligt. Zeker omdat ik m'n ouders niet wil afvallen.quote:Op maandag 13 oktober 2008 16:04 schreef dutch-mamma het volgende:
[..]
Waarom durf je dat soort dingen niet te zeggen? Ben je bang niet serieus te worden genomen, of word/werd je werkelijk niet serieus genomen? Het is voor mij, als ouder van 2 aspergers, zo belangrijk om dit soort dingen te weten, omdat ik zelf dit soort dingen helemaal niet ken, en ik ben heel blij dat mijn kinderen steeds opener worden over wat ze voelen en ervaren. Vaak zijn het enorme eye-openers voor me.
Herkenbaar..quote:Op maandag 20 oktober 2008 02:05 schreef childintime het volgende:
Wat ik heel erg vind en opvallend terugkerend, is dat veel mensen met stoornissen als deze "lui" en "gemakzuchtig" worden gevonden. Het heeft mijn kind getekend vanaf het moment dat ze naar school ging.
En natuurlijk snap ik deze reacties wel van mensen die zich er niet in willen/kunnen verdiepen, maar je ziet deze reacties zelfs nog bij leraren in het speciaal onderwijs. Snappen ze niet, dat als de wereld niet vanzelfsprekend voor iemand is, dit die persoon enorm veel energie kost om zich sowieso staande te kunnen houden?
Ik word daar boos om. Hoe meer inzicht ik krijg in de belevingswereld van mijn kind, hoe bozer ik word om de reacties van de maatschappij. En nee, je ziet niks aan dit kind; het is een hele mooie meid van 16, maar haar hersenen doen niet wat ze behoren te doen bij iemand van 16 en naarmate ze ouder wordt, wordt ze hier steeds meer mee geconfronteerd en dus steeds faalangstiger en onzekerder.
Ja, dat is inderdaad vervelend. Dan wil je iets extra goed doen, je hebt er veel werk aan gehad en vervolgens is het precies verkeerd en komt er zo een docent aan die vind dat je maar wat harder had moeten werken.quote:Op maandag 20 oktober 2008 02:05 schreef childintime het volgende:
Wat ik heel erg vind en opvallend terugkerend, is dat veel mensen met stoornissen als deze "lui" en "gemakzuchtig" worden gevonden.
Dan vind ik zo'n cijfer alleen te rechtvaardigen als uit hoe je de opdracht had gemaakt bleek dat je het eigenlijk toch niet begreep en dat je om hulp had moeten vragen. Vond hij dat dat zo was? Anders moet je protesteren.quote:Op maandag 20 oktober 2008 16:47 schreef Innocence het volgende:
Zo kreeg ik pas te horen dat ik een laag cijfer voor een opdracht had gekregen, omdat ik geen inzet toonde, want ik was nooit vragen komen stellen.![]()
Dat betekende juist dat ik twee keer zo hard in m'n eentje alles heb zitten proberen uit te vinden, snap nog steeds niet waarom dat een probleem is.
Hij wees me erop dat hij bij zijn opdrachten niet voor niets vermeldde dat je altijd langs mocht komen als er iets niet duidelijk was en dat het dus raar was dat ik daar geen gebruik van had gemaakt . Terwijl het echt niet eens bij me opgekomen was om dat te doen, want ik snapte de opdracht helemaal.
Dat lui zijn vind ik van mijzelf ook, als ik iets kan uitstellen dan doe ik het ookquote:Op maandag 20 oktober 2008 02:05 schreef childintime het volgende:
Wat ik heel erg vind en opvallend terugkerend, is dat veel mensen met stoornissen als deze "lui" en "gemakzuchtig" worden gevonden. Het heeft mijn kind getekend vanaf het moment dat ze naar school ging.
En natuurlijk snap ik deze reacties wel van mensen die zich er niet in willen/kunnen verdiepen, maar je ziet deze reacties zelfs nog bij leraren in het speciaal onderwijs. Snappen ze niet, dat als de wereld niet vanzelfsprekend voor iemand is, dit die persoon enorm veel energie kost om zich sowieso staande te kunnen houden?
Ik word daar boos om. Hoe meer inzicht ik krijg in de belevingswereld van mijn kind, hoe bozer ik word om de reacties van de maatschappij. En nee, je ziet niks aan dit kind; het is een hele mooie meid van 16, maar haar hersenen doen niet wat ze behoren te doen bij iemand van 16 en naarmate ze ouder wordt, wordt ze hier steeds meer mee geconfronteerd en dus steeds faalangstiger en onzekerder.
Dat is ook een probleem van veel autisten: ze praten te veel over zichzelf of over hun eigen interesses omdat ze niet in de gaten hebben dat het de ander weinig boeit. Veel autisten hebben een soort van verantwoordelijkheidsgevoel ten opzichte van anderen, waar die anderen dat absoluut niet hebben. Als een autist er dan van uit gaat dat een ander zich net zo interesseert voor hem als hij voor die ander, dan gaat het helaas mis.quote:Op maandag 20 oktober 2008 16:19 schreef Gitanki het volgende:
[..]
Herkenbaar..
Zo kreeg ik vaak te horen dat ik mezelf aanstelde (goed, ik zeurde ook wel soms te vaak over mijn problemen, maar het was niet zo dat ik me aanstelde.)
Ook mijn leraar, klasgenoten of ook mijn ouders haalden regelmatig aan dat ik me niet moest aanstellen en gewoon meedoen met de rest.
Terwijl ik dat op dat moment niet zo goed kon (vooral het gedoe rondom meisjes en liefde, waar ik mentaal nog niet klaar voor was en ook had ik wat moeite met plagerijen, omdat ik ze soms te letterlijk/ als een persoonlijke aanval opvatte).
Het verergerde daardoor juist mijn problemen, omdat ik dacht dat niemand me begreep en uiteindelijk dacht ik dat de hele wereld me haatte.
Gelukkig kreeg ik toen goede begeleiding en ben ik hard vooruit gegaan.
Op sociaal vlak heb ik nu nog wel wat problemen.
hierover praat ik dan met wat mensen en ze concluderen dat dat vooral komt door een laag zelfbeeld. Hierdoor ben ik vaak nog wat gesloten omdat ik denk dat anderen me saai/ oninteressant vinden of dat ik domme opmerkingen maak (zelfs op dit forum lurk ik daarom meer dan ik post)
Dus een opdracht zelfstandig uitvoeren is slecht omdat 'de leraar er van uit gaat dat je om hulp zou moeten vragen'? Ofwel: omdat de meeste mensen een vraag niet snappen, ben jij extra dom als je hem wel snapt...quote:Op maandag 20 oktober 2008 17:27 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Dan vind ik zo'n cijfer alleen te rechtvaardigen als uit hoe je de opdracht had gemaakt bleek dat je het eigenlijk toch niet begreep en dat je om hulp had moeten vragen. Vond hij dat dat zo was? Anders moet je protesteren.
Dat slaat toch nergens op?
En dan worden "wij" als niet-autisten normaal genoemd... Weet je dat ik me daar soms rot voor schaam?quote:Op maandag 20 oktober 2008 23:52 schreef Stupendous76 het volgende:
Het is helaas zo dat de meerderheid bepaalt en juist die meerderheid dom is (enkel al vanwege dat het een meerderheid is) De vaak unieke zienswijze van autisten gaat dan compleet ten onder, wat voor de persoon zelf al een enorme klap is en daar komt dan nog eens fijntjes het onbegrip en de domheid van de massa bij.
(...)Evenzo voor een laag zelfbeeld: omdat je niet serieus wordt genomen ga je twijfelen aan jezelf (en dat deed je al omdat je je afvroeg waarom het bij jou altijd anders moet) waardoor je vanzelf in een neerwaartse spiraal komt. Wat weer aanleiding voor anderen is om daarover te beginnen in plaats van hun eigen kortzichtigheid, etc.
Dit is zeer, zeer herkenbaar. En ik zie ook zeker niet waarom dit een probleem is.quote:Op maandag 20 oktober 2008 16:47 schreef Innocence het volgende:
Zo kreeg ik pas te horen dat ik een laag cijfer voor een opdracht had gekregen, omdat ik geen inzet toonde, want ik was nooit vragen komen stellen.![]()
Dat betekende juist dat ik twee keer zo hard in m'n eentje alles heb zitten proberen uit te vinden, snap nog steeds niet waarom dat een probleem is.
Hij wees me erop dat hij bij zijn opdrachten niet voor niets vermeldde dat je altijd langs mocht komen als er iets niet duidelijk was en dat het dus raar was dat ik daar geen gebruik van had gemaakt . Terwijl het echt niet eens bij me opgekomen was om dat te doen, want ik snapte de opdracht helemaal.
Dat is wel erg duur: 14¤ per 10,5 dagen. Jammer dat pillen zo'n probleem zijn. Ik slik ze ook, maar kan niet direct zeggen dat ik er iets van merk. Er schijnt wel verschil te zijn in kwaliteit (link).quote:Op dinsdag 21 oktober 2008 22:19 schreef childintime het volgende:
[..]
Ik heb een vraag; is er hier iemand bekend met het gebruik van visolie? Je hoort en leest zoveel over de positieve werking ervan. Het geheugen zou er positief door beinvloedt worden, en het "mistgevoel" zou minder worden, dus alerter zijn in het algeheel. Toevallig heb ik het vanmiddag gekocht (wat duur zeg!) een flesje van 105 ml voor 14¤........ Pillen kan zij moeizaam slikken (denkt ze), dus die optie valt af. Ze zou dan 2 x daags 5 ml moeten nemen. Die vrouw bij de apotheek zei dat je het minimaal 3 maanden moet gebruiken voor je echt kan zeggen of het wel of niet werkt.
Is er hier iemand (of meerderen) die het gebruik(t)en?
Niet eens alleen mondelingen opdrachten, ook schriftelijke opdrachten begrijp ik niet goed. Omdat ik alles letterlijk neem, maar ook alle mogelijke interpretaties van de opdracht overweeg. Ik had op blaadjes bij overhoringen op school vaak iets staan als "Hoe bedoelt u de vraag? Bedoelt u nou dit of dat? Want in het ene geval is het antwoord A en in het andere B". Ik herinner me nog een vraag van een schoolexamen. Het katern ging over Marokko en er was een stuk over verwoestijning en erosie en zo. Dus er zat een foto bij die volgens de docent te maken moest hebben met grondgebruik, maar de opdracht bij de vraag was: "Wat is er mis met deze foto?". Laat het nou ook een slechte foto geweest zijn met veel zwarte strepen van het kopieren...quote:Op maandag 20 oktober 2008 16:42 schreef Deliah het volgende:
[..]
Ja, dat is inderdaad vervelend. Dan wil je iets extra goed doen, je hebt er veel werk aan gehad en vervolgens is het precies verkeerd en komt er zo een docent aan die vind dat je maar wat harder had moeten werken.
Ook dat als je een mondeling gegeven opdracht niet goed uitgevoerd hebt (omdat hetgeen ze zeiden niet te onduidelijk was), ze zeggen dat je maar had moeten luisteren.
Misschien dat het voor hen (en de meeste andere mensen) wel eenvoudig begrijpbaar is en ze niet verwachten dat het moeilijk is voor sommige mensen.
Het kan voorkomen worden door niet allemaal vage begrippen te gebruiken en duidelijk op schrift aan te geven wat er precies gevraagd is. Of de student moet zelf maar zo slim zijn om de docenten er mee lastig te vallen.
Helemaal herkenbaar...quote:Op woensdag 22 oktober 2008 10:42 schreef Maeghan het volgende:
Niet eens alleen mondelingen opdrachten, ook schriftelijke opdrachten begrijp ik niet goed. Omdat ik alles letterlijk neem, maar ook alle mogelijke interpretaties van de opdracht overweeg. Ik had op blaadjes bij overhoringen op school vaak iets staan als "Hoe bedoelt u de vraag? Bedoelt u nou dit of dat? Want in het ene geval is het antwoord A en in het andere B". Ik herinner me nog een vraag van een schoolexamen. Het katern ging over Marokko en er was een stuk over verwoestijning en erosie en zo. Dus er zat een foto bij die volgens de docent te maken moest hebben met grondgebruik, maar de opdracht bij de vraag was: "Wat is er mis met deze foto?". Laat het nou ook een slechte foto geweest zijn met veel zwarte strepen van het kopieren...Ik moest toch echt de impuls onderdrukken om niets over de foto zelf te schrijven.
Dit kreeg ik dus ook te horen vandaag. Als er iets bij je weggelegd wordt zonder aanwijzingen, dan gaan ze ervan uit dat je het niet snapt en dat je komt vragen wat je moet doen. Niet dat je een afgewerkt stuk werk af hebt op de manier waarop het inderdaad moet.quote:Op maandag 20 oktober 2008 23:52 schreef Stupendous76 het volgende:
Dus een opdracht zelfstandig uitvoeren is slecht omdat 'de leraar er van uit gaat dat je om hulp zou moeten vragen'? Ofwel: omdat de meeste mensen een vraag niet snappen, ben jij extra dom als je hem wel snapt...
Wat voor aspecten dan? En zijn daar geen trainingen oid voor van bijvoorbeeld het CWI?quote:Op woensdag 22 oktober 2008 16:09 schreef Troel het volgende:
Zo. Vandaag te horen gekregen dat mijn contract niet verlengd wordt. Van te voren ook echt niet het gevoel gehad dat dit eraan zat te komen, wel echt weer hebben moeten janken toen ik bepaalde PDD-aspecten naar boven hoorde komen bij "waarom niet verlengen"
Ga toch maar eens Wajong aanvragen
Jeps, voor je 18e, maar met een goede uitleg daarbij kan het ook tot je eind in de 20 bent. Voor mijn 18e wist ik nog niet eens van het bestaan van de Wajong af en ik hoopte het eigenlijk niet nodig te hebben, maar dit is nu al de zoveelste keer dat ik te horen krijg dat ik bepaalde punten echt anders moet doen die ik gewoon niet anders kan doen. Al 26 jaar nietquote:Op woensdag 22 oktober 2008 16:22 schreef Xennia het volgende:
[..]
Wat voor aspecten dan? En zijn daar geen trainingen oid voor van bijvoorbeeld het CWI?
Ik dacht trouwens dat je Wajong voor een bepaalde leeftijd moest aanvragen.
http://www.uwv.nl/wajong/wat-is-wajong/aanvragen/hoe/index.aspxquote:Hoe vraag ik een Wajong-uitkering aan?
Eerst meldt u dat u arbeidsongeschikt bent en daarna vraagt u een Wajong-uitkering aan. UWV nodigt u uit voor een gesprek met een UWV-arts en als dat nodig is met een arbeidsdeskundige. Zij beoordelen of u kunt werken.
Voor uw 17e verjaardag arbeidsongeschikt
Bent u al voor uw 17e verjaardag arbeidsongeschikt? Dan doet u het volgende:
* U meldt UWV binnen 13 weken na uw 17e verjaardag dat u arbeidsongeschikt bent.
* U vraagt binnen 9 maanden na uw 17e verjaardag de uitkering aan bij UWV.
Student en na uw 17e verjaardag arbeidsongeschikt
Studeert u al meer dan zes maanden, werd u na uw 17e verjaardag arbeidsongeschikt en bent u nog geen 30 jaar? Vraag dan de Wajong-uitkering aan binnen negen maanden nadat u arbeidsongeschikt bent geworden.
Ik ben te laat met aanvragen. Kan ik alsnog een uitkering aanvragen?
Wist u niet eerder dat de Wajong-uitkering bestaat en heeft u daarom geen uitkering aangevraagd? Dan kunt u dat alsnog doen want het is soms mogelijk een Wajong-uitkering op latere leeftijd te krijgen. U kunt een Wajong-uitkering met terugwerkende kracht aanvragen. UWV betaalt de Wajong-uitkering dan vanaf maximaal 1 jaar vóór de aanvraag. Meestal verlaagt UWV de uitkering.
quote:U kunt een Wajong-uitkering krijgen als:
* u in Nederland woont;
* u meer dan 52 weken achter elkaar arbeidsongeschikt of gedeeltelijk arbeidsgeschikt bent door langdurige ziekte of een handicap;
* u jonger dan 65 jaar bent;
* u zelf geen volledig inkomen kunt verdienen;
* u was al voor uw 17e verjaardag arbeidsongeschikt of gedeeltelijk arbeidsgeschikt.
* u studeert nog en u bent jonger dan 30 jaar en door langdurige ziekte of een handicap arbeidsongeschikt of gedeeltelijk arbeidsgeschikt.
Ik heb inmiddels twee keer met MEE aan de telefoon gehangen nadat ik ze telefonisch gesproken had en beide keren werd ik afgepoeierd. Heb daar dus niet zulke goede ervaringen mee.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 20:30 schreef childintime het volgende:
Nou, die vloeibare visolie is ook geen succes.......Ze wordt er misselijk van zegt ze, van het gevoel wat het geeft als ze het doorslikt.....Denk dat we de visolie letterlijk en figuurlijk maar even in de koelkast moeten zetten.
Ferrobar, waarom laat je jezelf niet eens testen? Als je zelf twijfels hebt dan zou ik dat zeker doen. Het kan je veel inzicht in jezelf geven, waarom je dingen zo doet/ervaart. Het kan er ook voor zorgen dat je meer "vrede" hebt met de manier waarop je dingen doet, ipv dat je jezelf het kwalijk neemt of je blijft verzetten/dwingen tegen/ tot iets wat misschien niet haalbaar is.
Troel, ik had wel begrepen dat WAJONG tegenwoordig steeds "moeilijker" toegekend wordt. Omdat er een golf van jongeren met ADHD inmiddels ook die leeftijd heeft bereikt en er voor al die jongeren ook WAJONG aan wordt gevraagd. De kosten zijn zo dus nauwelijks nog beheersbaar en moet je al echt een extreem geval zijn wil je WAJONG toegewezen krijgen. Misschien is ondersteuning van een job-coach iets? Bij MEE kun je daar info over aanvragen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |