quote:Op woensdag 10 september 2008 15:55 schreef Viajero het volgende:
[..]
Maar dat lijkt me niet een maatschappij waar we naartoe moeten. We hebben juist een rechtsstaat zodat overleven niet gebaseerd is op het recht van de sterkste.
Tja, dat geloof ik dus niet meteen. Ik geloof dat we in de loop van de eeuwen wel een stuk minder geweldadig zijn geworden. Alles wordt tegenwoordig erg uitvergroot en de snelheid van de media voorziening heeft ook niet gezorgd voor een veiligheidsgevoel.quote:Op woensdag 10 september 2008 17:47 schreef huhggh het volgende:
Sommigen echt denken dat iedereen even sterk staat vanwege onze zogenaamde "rechtstaat" en de politiemacht.
Maar beiden falen gigantisch de afgelopen 20 jaar. Het is alleen allemaal zo sluimerend gegaan die 2 decades, waardoor je moeilijk nog over een criminaliteitsgroei kan spreken.
Terwijl ik er heilig van overtuigd ben dat het nu crimineler/grimmiger is op straat in grote steden dan 20 jaar geleden.
Misdaad is juist zwaar afgenomen zeker in Amsterdam was het 20 jaar terug een stuk erger.quote:Op woensdag 10 september 2008 18:03 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Tja, dat geloof ik dus niet meteen. Ik geloof dat we in de loop van de eeuwen wel een stuk minder geweldadig zijn geworden. Alles wordt tegenwoordig erg uitvergroot en de snelheid van de media voorziening heeft ook niet gezorgd voor een veiligheidsgevoel.
Ach wel ja, schuif het maar af op de media.quote:Op woensdag 10 september 2008 18:07 schreef IFU het volgende:
[..]
Misdaad is juist zwaar afgenomen zeker in Amsterdam was het 20 jaar terug een stuk erger.
Alleen als er toen iemand vermoord werd tijdens een beroving dan haalde dat amper de krant.
Nu haalt het elke voorpagina.
Media is ook een beetje hysterisch en Angstzaaiend geworden snap ik ook wel Verkoopt veel beter
quote:Op woensdag 10 september 2008 18:17 schreef huhggh het volgende:
[..]
Ach wel ja, schuif het maar af op de media.
Nee ik herinner mij nog goed dat er 10/15 geleden er een trend kwam van opkomende vandalisering (zo noemde men det nog ipv straatterreur) en andere geweldscriminaliteit.
Wel zijn er later verminderingen waar genomen, maar daarentegen her-en-der ook weer een groei.
En volgens mij is het in de trend netto gezien nooit echt aanzienlijk verminderd sinds die 10/15 jaar geleden.
Natuurlijk, ik beeldt het me geheel inquote:Op woensdag 10 september 2008 18:18 schreef IFU het volgende:
[..]
Er is nooit een groei geweest misdaad cijfers dalen al jaren achter elkaar.
www.cbs.nl
http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=71147ned&HD=080910-1824quote:Op woensdag 10 september 2008 18:18 schreef IFU het volgende:
[..]
Er is nooit een groei geweest misdaad cijfers dalen al jaren achter elkaar.
www.cbs.nl
Dat komt vast omdat er veel minder aangegeven wordt, met name kleinere criminaliteit. De burgers weten immers toch wel dat de politie hen niet serieus neemt.quote:Er is nooit een groei geweest misdaad cijfers dalen al jaren achter elkaar.
Klopt, heb daar zelf op de harde manier mogen achterkomen.quote:Op woensdag 10 september 2008 18:29 schreef Pyroman het volgende:
[..]
Dat komt vast omdat er veel minder aangegeven wordt, met name kleinere criminaliteit. De burgers weten immers toch wel dat de politie hen niet serieus neemt.
Bron: DAG.nlquote:Pas 11 jaar oud maar nu al ontspoord
Antwoorden op belangrijkste vragen rondom mishandelingsfilmpje.
‘Den Haag wordt geterroriseerd door Marokkaanse ukkies’, kopte De Telegraaf gisteren. Aanleiding is een filmpje dat op internet opdook en waarin te zien is hoe twee jochies een oudere jongen z’n scooter afpakken en hem vervolgens een klap verkopen als ze de sleutels niet krijgen. Hoewel in elk geval één van de jongetjes niet Marokkaans blijkt te zijn, maar van Algerijnse komaf, is het bericht voor Geert Wilders meteen aanleiding om harde maatregelen te eisen. Als die jochies niets leren van een gevangenisstraf, moeten de ouders ook maar worden opgesloten. Als dat niet werkt, moeten het hele gezin maar het land uit, zo stelde Wilders’ fractiegenoot Sietse Fritsma gisteren voor in Kamervragen aan minister Hirsch Ballin van Justitie.
Hoe kan het dat een filmpje voor zo veel commotie en politieke ophef zorgt? De belangrijkste vragen op een rij. Iedereen heeft het filmpje gezien. En iedereen spreekt er schande van. Twee jongetjes treiteren een veel grotere jongen in het park. Ze zitten op en aan zijn scooter, duwen wat, en slaan hem uiteindelijk hard in zijn gezicht. De oudere jongen kan niet veel terug doen. Hij wil zijn scooter pakken, maar dat wordt hem onmogelijk gemaakt. Een grote groep jongens staat eromheen en lacht wat. Twee ervan delen later ook wat klappen uit en pakken de jongen zijn helm af.
De jongen doet aangifte van mishandeling, diefstal en afpersing: hij moest ook nog 50 euro betalen aan de knulletjes. De politie adviseert hem af te spreken met de dadertjes, zogenaamd om het geld te geven. Dat doet hij. De jongetjes worden opgepakt. De jongste is 11 jaar, de oudste 14 jaar en van Algerijnse komaf.
Wordt het steeds erger met criminele jongeren in Nederland?
Dat lijkt misschien zo. Maar dat wordt niet onderbouwd door onderzoek blijkt niet dat de jeugd crimineler wordt. ‘Een halve eeuw geleden had je ook vechtpartijen op het schoolplein, met omstanders die niks deden’, zegt cultuurpsycholoog Maerten Prins van de Radboud Universiteit Nijmegen, die onderzoek doet naar jeugdige delinquenten. ‘Alleen zag je het toen niet, behalve op je eigen schoolplein.’
Lijkt het dan zo doordat dit soort incidenten direct op internet circuleren?
Dat maakt zeker uit. Het is het natuurlijk lachen, je filmpje op internet met honderdduizenden hits. Vinden sommigen. Happy slapping werkt aanstekelijk, al is het strafbaar. Maar ook mensen die daar schande van spreken, gaan kijken. ‘Doordat filmpjes razendsnel verspreiden over internet, wordt het probleem uitvergroot’, zegt ook mediaonderzoeker Otto Scholten van de Universiteit van Amsterdam.
'Doordat het op internet staat heeft het een groot publiek, waardoor het probleem groter lijkt geworden. Je denkt dat jongeren crimineler worden, omdat je het vaker ziet. Zelfs wetenschappers krijgen dat gevoel, ook al spreken hun eigen onderzoeken dat tegen.'
Was de heisa minder geweest als dit filmpje niet op internet had gestaan?
Zonder filmpje had het bericht misschien geleid tot een kort artikel in de Haagsche Courant en verder niets, vermoedt woordvoerster Annemarie de Mooij van de politie Haaglanden.
‘Voor de opsporing van verdachten kan het prettig zijn dat er filmbeelden zijn. Maar alle aandacht die het incident nu krijgt door dat filmpje heeft ook nadelen. Dat de stad geteisterd wordt door dit soort etters, zoals De Telegraaf schrijft, is bijvoorbeeld absoluut niet waar.’
Toch heeft de PVV van Geert Wilders er kamervragen over gesteld. ‘Ik wil van de minister van Justitie weten waarom dit soort straatterroristen niet harder aangepakt wordt,’ vraagt PVV’er Sietse Fritsma zich af. De oplossing volgens het Tweede Kamerlid ? ‘Behalve die minderjarige kinderen ook de ouders aanpakken. Als hun zonen na hun straf in herhaling vallen, moeten de ouders ook maar de gevangenis in. En als dat niet werkt, moeten ouders en kinderen het land uitgezet worden.’
Is dat geen incidentenpolitiek?
‘Nee, deze mishandeling is slechts een illustratie van een probleem waar honderdduizenden mensen last van hebben’, aldus Fritsma. Wetenschappers denken daar echter anders over. ‘De taakopvatting van politici is veranderd’, zegt Marc Chavannes, hoogleraar journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen.
‘Vroeger maakten die zich druk over wetsvoorstellen en beleid. Dat is - zonder grondwetswijziging - verschoven naar reageren op ontwikkelingen uit de maatschappij. Die vind je in het café, in de kranten, maar ook in filmpjes op internet. Het is erg makkelijk als politicus om voor je eigen agenda wat voorbeelden op internet te vinden die je punt ondersteunen.’
Is dit gedrag van alle culturen? Of zijn het gewoon altijd weer Marokkaantjes? Maakt dat iets uit?
Dus er wordt nu anders door de politiek op dit soort incidenten gereageerd? Ja. En volgens mediaonderzoeker Scholten moeten politici daar maar gauw mee ophouden.
Zo’n filmpje komt op internet, iedereen praat erover, daardoor schrijven alle kranten erover, waardoor iedereen erover praat, enzovoorts. Scholten: ‘We houden elkaar gevangen in een neerwaartse spiraal. Daardoor lijkt het alsof het almaar slechter gaatmet dit land, terwijl we het nog nooit zo goed hebben gehad.’
Hoe kan het dan toch dat deze kinderen zo ontsporen? Doen die ouders niets?
Volgens Prins zeggen deze jongeren zelf vaak dat hun ouders onverschillig zijn en totaal niet weten wat ze doen en geen grenzen opleggen. Bouchra Dibi is PvdA-raadslid in Utrecht, Marokkaanse en woont in achterstandswijk Overvecht. ‘Het probleem is vaak dat de moeders machteloos zijn’, zegt ze.
‘Ze spreken slecht Nederlands en kunnen nergens terecht met hun opvoedproblemen. Vaders houden zich vaak helemaal afzijdig. Sommige gezinnen weigeren zelfs hulp als het ze wordt aangeboden. Het erge is dat het lijkt of bewoners van dit soort wijken het normaal beginnen te vinden dat zulke mishandelingen voorkomen.’
Straffen we dan te soft in Nederland?
Velen vinden van wel. Tuchtschool - dat is een veelgehoorde reactie op internetfora. ‘Het land uit met dat zooitje ongeregeld’, reageert een bezoeker van dag.nl ‘Dat worden denk ik wel 2 kopjes thee voor de burgemeester’, zegt iemand op de site van het AD.
Cultuurpsycholoog Prins is iets genuanceerder, al heeft ook hij kritiek. ‘Er wordt vaak te laat gestraft. Een straf moet snel gegeven hebben en het liefst een relatie hebben met de overtreding. Dan helpt het. Maar dat gebeurt niet voldoende. Deze twee jongetjes zullen in elk geval stevig worden aangepakt, al kan de 11-jarige niet volgens het jeugdstrafrecht vervolgd worden.’ Te soft? ‘In andere landen is die leeftijd vaak hoger. In Nederland straffen we al behoorlijk jonge kinderen.
En de Marokkaanse gemeenschap?
‘Het erge is dat het wel lijkt of bewoners van dit soort wijken het normaal beginnen te vinden dat dit gebeurt.’ Is hier een oplossing voor? Volgens reacties op de website: ‘Gewoon tuchtschool’, ‘terug naar Marokko’, ‘avondklok voor kinderen’.
Wat gebeurt er nu verder met die jongetjes?
De jongen van 14 was tot gisteren in verzekerde bewaring gesteld in de gesloten jeugdinrichting Teylingereind in Sassenheim. Gisteren besloot de rechtbank dat hij naar huis mag om daar het strafproces af te wachten. Het Openbaar Ministerie is tegen die beslissing in beroep gegaan.
De andere jongen is onder de 12 en kan dus niet berecht worden via het jeugdstrafrecht. Zijn zaak is aan de Raad voor de Kinderbescherming overgedragen. Die gaat de zaak nu onderzoeken en bekijken of het gezin begeleiding nodig heeft. Als het gezin dat weigert, kan de kinderrechter dat afdwingen. De politie bekijkt of ook de omstanders aangepakt kunnen worden. Juridisch is dat onder bepaalde voorwaarden mogelijk. Of ook degene die gefilmd heeft vervolgd wordt, kan Justitie nog niet zeggen.
Zijn dit soort jochies nog te redden?
Prins: ‘De harde kern van dit soort groepen kun je waarschijnlijk niet meer redden. De jongens die eromheen staan, die misschien nog wel.’
quote:Op woensdag 10 september 2008 18:27 schreef Vodkadruppel het volgende:
[..]
http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=71147ned&HD=080910-1824
Volgens mij is hier alleen maar een stijging te zien t/m 2005, of kijk ik verkeerd?
Er word juist meer aangiftes gedaan dan vroeger ook omdat dat makkelijker kan.quote:Op woensdag 10 september 2008 18:29 schreef Pyroman het volgende:
[..]
Dat komt vast omdat er veel minder aangegeven wordt, met name kleinere criminaliteit. De burgers weten immers toch wel dat de politie hen niet serieus neemt.
Het is maar goed dat DAG het niet lang meer maakt.quote:Op woensdag 10 september 2008 18:56 schreef Elfletterig het volgende:
Interessant artikel in DAG vandaag:
[..]
Bron: DAG.nl
Hoe bedoel je precies?quote:Op woensdag 10 september 2008 19:48 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Het is maar goed dat DAG het niet lang meer maakt.
doe normaalquote:Op woensdag 10 september 2008 13:49 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Het gaat niet alleen om het materialistische aspect, ook om het aspect dat ik mezelf graag zie als iemand die als het puntje bij het paaltje komt, voor zichzelf kan zorgen.
M'n scooter afstaan aan aan twee kinderen die samen nog niet zo oud zijn als ik, hoort daar dus niet bij.
Volgens mij zei ik precies hetzelfdequote:Op woensdag 10 september 2008 18:07 schreef IFU het volgende:
[..]
Misdaad is juist zwaar afgenomen zeker in Amsterdam was het 20 jaar terug een stuk erger.
Alleen als er toen iemand vermoord werd tijdens een beroving dan haalde dat amper de krant.
Media is ook een beetje hysterisch en Angstzaaiend geworden snap ik ook wel Verkoopt veel beter
Trots zijn is heel wat anders dan niet weten waar je kansen liggen en overwegen wat je meer waard is. Dat noemen ze gewoon naïef. Trots is wanneer je met opgeheven hoofd wegloopt en ze op de juiste manier terug pakt. Zoals de moeder van deze jongen dus, door het filmpje op internet te gooien..quote:Op woensdag 10 september 2008 14:31 schreef FatihReloadeD het volgende:
jullie zijn vergeten wat Trots is... I pity you
Bingo.quote:Op woensdag 10 september 2008 13:49 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Het gaat niet alleen om het materialistische aspect, ook om het aspect dat ik mezelf graag zie als iemand die als het puntje bij het paaltje komt, voor zichzelf kan zorgen.
M'n scooter afstaan aan aan twee kinderen die samen nog niet zo oud zijn als ik, hoort daar dus niet bij.
Zoals ik het begrijp waren dat de oudere vrienden van de jongetjes die het hele voorval inzette en de jongetjes aanspoorde stoer te doen..quote:Op woensdag 10 september 2008 21:44 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Bingo.
Het verhaal wordt ook lekker overdreven. 1 Haagse Tokkie tegenover 2 Marokkaanse jochies van 11.![]()
Je springt op je scooter, trapt ze eraf en je bent weg. Maar nee, deze slappeling liet alles gebeuren en zijn -zo mogelijk nog slappere- vriendjes filmden het hele voorval...
ik heb het filmpje gezien en daar was het de scootereigenaar die vrijwel zijn scooter afgaf aan 2 11-jarige kutMarokkaantjes.quote:Op woensdag 10 september 2008 22:09 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Zoals ik het begrijp waren dat de oudere vrienden van de jongetjes die het hele voorval inzette en de jongetjes aanspoorde stoer te doen..
Niet helemaal waar. Tegenwoordig kan je amper aangiften doen, als je al de moeite neemt om het te gaan doen. Zelfs aangifte doen op het bureau is al moeilijk, mensen doen het enkel voor de verzekering. Mensen hebben geen vertrouwen meer in de rechtsmacht en kloppen daarom minder vaak aan bij hen. Ook is het niet handig eerst aangifte te doen, en vervolgens voor eigen rechter te spelen. Iets waar veel mensen steeds vaker voor kiezen.quote:Op woensdag 10 september 2008 18:07 schreef IFU het volgende:
[..]
Dus bij het afgeven van zijn scooter, zoals jij het noemt, liep hij een klap op waarnaar zijn kaak gezet moest worden. Ook de sneeën in zijn leren jas liep hij op bij het afgeven van zijn scooter. En al die jongens die erom heen staan waren vrienden van hem. Tja, zo kan je het ook interpreteren inderdaad. Maar geloof mij, niemand geeft zomaar zijn scooter af hoor..quote:Op woensdag 10 september 2008 22:14 schreef El_Matador het volgende:
[..]
ik heb het filmpje gezien en daar was het de scootereigenaar die vrijwel zijn scooter afgaf aan 2 11-jarige kutMarokkaantjes.
Dat laat je toch niet gebeuren, hoe triest ben je dan...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |