Idd.quote:Op vrijdag 12 september 2008 23:40 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Dat brandje zal zo wel geblust worden![]()
Ja, die hebben zo iets van vorige keer was het een chaos met de evacuaties en kwamen er daar meer om + het is slechts een cat2 dus dat kunnen we wel hendelen.quote:
(Nu.nl)quote:Muur van water bedreigt Texas
Uitgegeven: 12 september 2008 19:28
Laatst gewijzigd: 12 september 2008 21:12
GALVESTON - De Amerikaanse staat Texas wacht met angst en beven op de komst van orkaan Ike.
Weerkundigen verwachten dat de storm met windsnelheden tot 178 kilometer per uur (categorie 3) vrijdagavond laat of zaterdagmorgen vroeg aan land zal komen in de buurt van het eiland Galveston.
De kust van Texas werd uren voordat de storm aan land komt al geteisterd door hoogwater en navenant hoge golven. Het zou gaan om de zwaarste storm die Texas treft in een halve eeuw.
Gevolgen
Honderdduizenden burgers hebben inmiddels de waarschuwingen van de autoriteiten opgevolgd en zijn laag gelegen delen van Texas ontvlucht. Er zijn echter ook mensen die hun huis barricaderen en hopen dat de gevolgen van de storm zullen meevallen.
Zo negeerde een kwart van de bevolking van Galveston (58.000 inwoners) waarschuwingen dat ze om het leven zullen komen als ze in de stad blijven.
De baai van Galveston ligt ongeveer 40 kilometer van de miljoenenstad Houston. De weerkundigen verwachten dat Ike ook in deze stad verwoestingen zal aanrichten.
Cuba
Het dodental op Cuba als gevolg van de orkaan Ike is opgelopen tot zeven. De krant Granma heeft vrijdag de dood van twee mannen van 55 en van een van 53 gemeld.
Maar Galveston blijft bevolktquote:Texas vlucht voor komst orkaan Ike
Bijna een miljoen mensen in de staat Texas hebben in verband met de komst van orkaan Ike opdracht gekregen hun huis te verlaten. De orkaan bereikt de kust van Texas de komende ochtend. Om een verkeerschaos te voorkomen moeten de inwoners van Houston de komst van Ike juist thuis afwachten.
De mensen die geëvacueerd worden, leven in de lager gelegen delen van de staat. Ike komt af op de steden Houston en Galveston met windsnelheden van 210 km per uur.
Gouverneur Perry van Texas vreest voor aanzienlijke schade, overstromingen en de uitval van elektriciteit.
http://www.usatoday.com/travel/cruises/item.aspx?type=blog&ak=55461418.blogquote:Op vrijdag 12 september 2008 23:59 schreef IdealCrash het volgende:
Er ligt ook nog een groot schip in de golven dat niet op tijd weg kon komen. De reddingshelicopter moest omkeren, omdat de wind te sterk werd...
Worden heikele uurtjes voor de bemanning!
quote:A spokesman for Carnival Cruise Lines says the 2,052-passenger Carnival Ecstasy will sail out of Galveston, Texas today, as scheduled, even as Hurricane Ike bears down on the region and the city begins a partially mandatory evacuation.
Carnival's Vance Gulliksen tells USA TODAY the 70,000-ton ship arrived in Galveston this morning on time and is disembarking passengers from a previous cruise. New passengers will begin boarding this afternoon and the ship should pull out around 4 p.m. local time, he says.
Pfff wat een idioten.quote:Op zaterdag 13 september 2008 00:07 schreef Hertog_Martin het volgende:
was nieuws van eerder vandaag, geen idee of ze er nog mee doorgegaan zijn en dat dat dus misschien het schip is wat je bedoeld
Ik zit liever aan boord van dat schip dan dat ik in Galveston zou blijvenquote:Op zaterdag 13 september 2008 00:07 schreef Hertog_Martin het volgende:
[..]
http://www.usatoday.com/travel/cruises/item.aspx?type=blog&ak=55461418.blog
[..]
![]()
![]()
was nieuws van eerder vandaag, geen idee of ze er nog mee doorgegaan zijn en dat dat dus misschien het schip is wat je bedoeld
quote:Op vrijdag 12 september 2008 21:24 schreef Hertog_Martin het volgende:
whehe reporter ging onderuit...
'im gonna be starred on youtube'
'oh dear my mother saw this'
dank! zelfs vanuit Indonesie werkt die prima.quote:Op zaterdag 13 september 2008 01:15 schreef star_gazer het volgende:
Die live uitzending is erg spannend!
http://www.khou.com/video/?nvid=178826&live=yes&noad=yes&shu=1
Flink glas water, die Golf van Mexicoquote:Op zaterdag 13 september 2008 10:58 schreef marcb1974 het volgende:
Storm in een glas water weer dus?
nou, land.... dat zal nu wel even tegenvallen daarquote:Op zaterdag 13 september 2008 11:18 schreef Gummibeer79 het volgende:
Ik zie dat ie al aan land zou zijn?
[ afbeelding ]
Katrina was wel een stuk erger, was veel krachterger dus veel meer schade aan gebouwen etc.quote:Op zaterdag 13 september 2008 11:38 schreef AmiJames het volgende:
weet iemand of Ike meer schade kan aanrichten dan Katrina, of is Katrina sterker?
Ze hebben het stop bord ook aan de verkeerde kant gehangen...quote:Op zaterdag 13 september 2008 13:00 schreef Gummibeer79 het volgende:
Iemand nog een afgeprijsde vakantie naar Galveston?
[ afbeelding ]
Oei, je hebt gelijk.... dan vraag je d'r ook om....quote:Op zaterdag 13 september 2008 13:16 schreef Flyduck het volgende:
[..]
Ze hebben het stop bord ook aan de verkeerde kant gehangen...
Galveston overstroomt helemaal geloof ik, omdat het maximaal 4 meter hoog ligt, en de storm surge 6 is/wasquote:Op zaterdag 13 september 2008 11:58 schreef sander89 het volgende:
[..]
Katrina was wel een stuk erger, was veel krachterger dus veel meer schade aan gebouwen etc.
Ook was New Orleans voor 2/3 overstroomd ofzo dat zal nu niet gebeuren lijkt me.
De muur is idd 17ft hoog en de stormsurge 20ft.quote:Op zaterdag 13 september 2008 13:35 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Galveston overstroomt helemaal geloof ik, omdat het maximaal 4 meter hoog ligt, en de storm surge 6 is/was
Dan is het weer lekker schoon op je pcquote:Op zaterdag 13 september 2008 16:16 schreef Drugshond het volgende:
He he weer aanwezig na een HD crash
Ik heb hem weer aan de praat gekregen.... en mijn PC was al schoon. Heb genoeg kennis op het SW/HW dat ik me niet zo snel uit het veld laat slaan. Ik heb aardig wat zieke dingen weer aan de praat gekregen. En dit is er ook weer eentje. Nog net niet de HD hoeven opschroeven.quote:Op zaterdag 13 september 2008 16:38 schreef Co_OL het volgende:
[..]
Dan is het weer lekker schoon op je pc![]()
Veel glasschade inderdaad.quote:Op zaterdag 13 september 2008 12:28 schreef Fredo55 het volgende:
[ afbeelding ]
JPMorgan Chase Tower Houston is gedeeltelijk vernield, hoorde ik net op ABC.
bronquote:Bush verklaart Texas tot rampgebied
Uitgegeven: 13 september 2008 20:01
Laatst gewijzigd: 13 september 2008 21:19
WASHINGTON - De Amerikaanse president George Bush heeft zaterdag de door de orkaan Ike getroffen staat Texas tot nationaal rampgebied uitgeroepen. Met zijn besluit is de weg vrijgemaakt voor federale financiële steun.
ANP
Orkaan Ike in Texas
Ike is inmiddels afgezwakt tot een tropische storm. Duizenden huizen, gebouwen en straten zijn zaterdag onder water komen staan, nadat de orkaan Ike zaterdag via het schiereiland Galveston de Amerikaanse staat Texas aandeed.
Ike kwam aan land met windsnelheden van 175 kilometer per uur en golven van zes meter hoog. Het bureau voor noodsituaties van het schiereiland Galveston liet weten dat op het eiland verscheidene branden zijn uitgebroken en dat de brandweer in de huidige situatie niet in staat is de vuren te blussen.
"Vele wegen in het district zijn onbegaanbaar door het stijgende water en puin'', lieten medewerkers van het bureau weten.
In Houston raasde de orkaan rond de wolkenkrabbers in het centrum. Ruiten gingen aan diggelen en stukken puin vlogen door de straten, die in waterstromen veranderd waren. In de hele omgeving kwamen zeker 4,5 miljoen inwoners zonder stroom te zitten.
Binnen 24 uur tijd kregen de nationale hulpdiensten meer dan 1250 telefoontjes binnen van mensen die in nood zaten.
Slachtoffers
Vooralsnog heeft Ike een leven geëist in de buurt van de kuststad Corpus Christie. De autoriteiten vrezen voor de levens van de vele tienduizenden mensen die weigerden te evacueren en mogelijk gered moeten worden. Een woordvoerder van Rick Perry, de gouverneur van Texas, sprak van de "grootste reddingsoperatie ooit''.
Evacuaties
Voorafgaand aan de storm zijn meer dan een miljoen Texanen vanuit de kustgebieden naar veiligere oorden vertrokken. Zo was het schiereiland Galveston op enkele duizenden mensen na verlaten. In Houston waren veel mensen niet van plan om hun koffers te pakken, evenals de lokale autoriteiten.
Bij velen lag de massale evacuatie voorafgaand aan de orkaan Rita in 2005 nog vers in het geheugen. Toen vielen er meer doden tijdens de massa-evacuatie dan toen Rita Texas aandeed.
Omvang
Omdat de orkaan Ike bijna zo groot is als de staat Texas, die ongeveer zestien keer zo groot is als Nederland, bleef het zaterdag nog urenlang stormen in de gebieden waar het oog van Ike al voorbij getrokken was. Ike is boven land afgezwakt tot een orkaan van de eerste categorie op de Saffir-Simpsonschaal en is richting de staat Arkansas getrokken.
Bush
De Amerikaanse president George Bush heeft snelle hulp beloofd voor de getroffen gebieden. Er worden generatoren om stroom op te wekken en drinkwater naar het kustgebied gestuurd.
Ook heeft de regering de import van brandstof vergemakkelijkt om een stijging van de benzineprijzen op te vangen. Ike heeft meer dan een vijfde van de Amerikaanse olieproductie lamgelegd.
In 2005 was er veel kritiek op Bush toen hij te laat actie ondernam toen de orkaan Katrina een groot deel van New Orleans onder water zette.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |