SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Opbouw Riga
Riga wordt in twee delen verdeeld door de rivier de Dvina. Het middeleeuwse centrum van Riga ligt aan de oostzijde van de de Dvina, eromheen 19e en 20e eeuwse art nouveau-architectuur en daaromheen een ring met Sovjet-flatgebouwen en soms een fabriek. Het historische centrum is ook het centrum van het nachtleven. De oostzijde is via de door de Sovjets gebouwde Vañsu-brug (lijkt ietwat op de Erasmusbrug) verbonden met de westzijde, waar weinig toeristen komen.
Te zien/doen
In Riga:
- Talloze bezienswaardigheden in en rondom oude centrum (musea, kastelen, kathedralen, barakken, stadsmuren etc.)
- Centrale markt
- Opera
- Kalasjnikov schietbanen
- Boottrip
- Bobsleebaan (gehele jaar door)
- Wakeboarden
- Veel eetgelegenheden
- Veel drinkgelegenheden (drinken en stappen is duurder in het historische centrum dan daarbuiten; veel goede tips voor bijzondere gelegenheden – denk aan een sovjetbar, sigarenbar, skyline bar etc. etc. te vinden via http://en.wikivoyage.org/wiki/Riga )
- Veel clubgelegenheden (veel clubs met internationale dj’s in de line-up, schijnt een groot verschil te zijn in sfeer tussen Letse en Russische clubs – beide ff proberen dus)
In de regio:
- In de nabijheid van Riga heb je het Gauja National Park met unieke natuur en dieren, waar toeristen toegelaten worden
- Sigulda, klein plaatsje op 50 km van Riga in het Gauja National Park met kastelen en wandel- en kanotochten door de natuur
- Ligatne, plaatje in Gauja National Park met tours in gebied met o.a. beer, lynx, eland, Europese bizon, hert
- Jùrmala, badplaats met mooie stranden, natuur en Noord-Europa’s grootste water-attractiepark
- Concentratiekamp Salaspils
- Liepaja, voormalige hoofdstad en tegenwoordig derde stad van Letland en met een buurt die voorheen een geheime Sovjet militaire stad vormde, afwijkend stadsgezicht en stranden
Tips
- Populaire scam in Riga is dat je door mooie meiden versierd wordt in een bar en plotseling door een groep zware jongens gedwongen wordt erg veel geld voor haar drankjes te betalen. Wees alert bij versierpogingen, vermijd bars waarvan mensen op straat je naar binnen proberen te lokken en informeer in bars op voorhand naar de prijs van drankjes.
- Riga Balsam is een lokale specialiteit, een likeur die bijzonder sterk en vies behoort te zijn en naar verluid helende krachten heeft – het verhaal gaat dat de Russische keizerin Katharina de Grote ziek werd tijdens een reis naar Riga, maar weer beter werd na het drinken van de Riga Balsam – vooral voor elkaar bestellen dus!
- Met een Riga Card krijg je korting bij diverse musea
- De klok staat in Riga één uur later
- Praktisch alles binnen Riga is te voet bereikbaar, anders wel per fiets. Taxi zal waarschijnlijk niet nodig zijn, maar is ook redelijk geprijsd. Bus/trein voor bestemmingen buiten Riga.
- Vanaf Riga gaan er goedkope bussen naar Vilnius en Tallinn (hoofdsteden van Litouwen en Estland), waar je dan na een uurtje of 5 aankomt, ook is er een pond naar Zweden
Bereikbaarheid
Riga International Airport bereik je vanaf Eindhoven met Wizz Air, van Amsterdam of Brussel met Air Baltic of vanaf Frankfurt met Lufthansa.
------------------------------------------------------------------
Aangezien ik geen centraal Riga topic kon vinden open ik deze maar.
Zit er aan te denken om een weekendje naar Riga te gaan.
Vraag: Is dat wat?
Het gaat voornamelijk om een beetje te stappen daar en een beetje rond te slenteren overdag.
Of zou je dan beter naar Stockholm ofzo kunnen gaan?
[ Bericht 94% gewijzigd door Kaas- op 13-05-2014 14:37:29 (OP'tje toegevoegd) ]
Ik meen me te herinneren dat je dit toch 1 van de minste steden vond tijdens je Baltische staten trip. Overigens ook mijn mening na mijn rondreis door de Baltische staten. Wel de beste (hoofd)stad voor een echt Oostblok gevoel, in die regio. Tallinn doet b.v. veel moderner aan.quote:Op zondag 7 september 2008 01:01 schreef DutchTrain het volgende:
samengevat: zeker genoeg te doen voor een weekend. Aanraders zijn de enorme markt, (water-)fietsen en het strand van Jurmala.
MCH, welke steden vond jij dan wél de moeite van het bezoeken waard?quote:Op zondag 7 september 2008 01:28 schreef MCH het volgende:
[..]
Ik meen me te herinneren dat je dit toch 1 van de minste steden vond tijdens je Baltische staten trip. Overigens ook mijn mening na mijn rondreis door de Baltische staten. Wel de beste (hoofd)stad voor een echt Oostblok gevoel, in die regio. Tallinn doet b.v. veel moderner aan.
Ik heb dit rondje gemaakt door de Baltische Staten:quote:Op zondag 7 september 2008 11:50 schreef Friia het volgende:
[..]
MCH, welke steden vond jij dan wél de moeite van het bezoeken waard?
Met BNN op reis mocht zo'n jong knaapje ook meedoen met die AK47 onzin. Hij deed het heel erg illegaal voorkomen en ze hadden ook een verborgen camera mee naar binnen gesmokkeld. Jammer dat je in cafés en hotels gewoon flyers ziet liggen voor deze dure excursie.quote:Op zondag 7 september 2008 15:05 schreef Veersesmurf het volgende:
Ik heb zojuist ook een tripje geboekt naar Riga (Ryanair) en ben erg benieuwd. Vorig jaar naar Stockholm geweest, en ben ook in Vilnius geweest. Denk dat Riga daar een beetje tussenin zit?
Mocht er iemand trouwens leuke tips hebben om daar te doen (we gaan met 5 man) dan zijn die van harte welkomWe hebben tot nu toe: AK47-shooting en naar de grote overdekte markt. Het waterfietsen is misschien ook wel een leuk idee
ow, ga dat filmpje is ff opzoeken danquote:Op zondag 7 september 2008 17:46 schreef MCH het volgende:
[..]
Met BNN op reis mocht zo'n jong knaapje ook meedoen met die AK47 onzin. Hij deed het heel erg illegaal voorkomen en ze hadden ook een verborgen camera mee naar binnen gesmokkeld. Jammer dat je in cafés en hotels gewoon flyers ziet liggen voor deze dure excursie.
10 kogels voor 75 euro ofzo?quote:Op zondag 7 september 2008 17:56 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
ow, ga dat filmpje is ff opzoeken danhoe duur zal zo'n uitstapje naar zo'n 'bunker' zijn dan?
10 kogels voor 75 euro?quote:Op zondag 7 september 2008 18:10 schreef MCH het volgende:
[..]
10 kogels voor 75 euro ofzo?
edit: kan ook 30 of 50 euro zijn weet het niet meer precies
Kun je niet gewoon de Nederlandse namen voor zoiets gebruiken, die zijn er wel. Of de lokale namen.quote:Op zondag 7 september 2008 12:45 schreef MCH het volgende:
[..]
Ik heb dit rondje gemaakt door de Baltische Staten:
Riga (dagtrip Jurmala) - Klaipeda (voor de Curonian Spit) - Vilnius (dagtrip Trakai) - Sigulda (voor de Gauja Valley) - Cesis - Tallinn
Wat betreft de steden dus Vilnius (Talloze mooie kerken) en Tallinn (Mooier dan oude binnenstad Riga). Daarnaast kun je in Tallinn ook nog goed shoppen, makkelijk naar Helsinki of genieten van hedendaagse architectuur.
De Curonian Spit en Gauja NP moet je gewoon echt niet overslaan tijdens een rondreis.
quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 08:56 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Kun je niet gewoon de Nederlandse namen voor zoiets gebruiken, die zijn er wel. Of de lokale namen.
Ik was al in Riga toen jij nog niet eens wist waar dat lag, beetje respect mag dan wel.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 13:24 schreef MCH het volgende:
[..]
Laat het uitwisselingsstudentje mij maar eens vertellen wat de daar gebruikte namen dan zijn of de Nederlandse namen...
hmm ok, vrij veel met de trein gereisd die week, maar niet met nachttreinen, dus heb daar niet echt kaas van gegeten, zelfs de lange afstandstrein naar rusland was houten bankjes enzo...quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 13:40 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Ik was al in Riga toen jij nog niet eens wist waar dat lag, beetje respect mag dan wel.
Kursiu Neringa of kortweg Neringa is de juiste naam. Curionian Spit is niet echteenlekkere vertalinghiervan. Sowieso wordt op fok teveel klakkeloos een Engelse vertaling gebruikt. Moet je eens doen met de Russische vertalingen, dan valt half POL over je heen.
Treinen met houten banken zijn de lokale treintjes tussen de diverse steden. Kaartjes daarvoor koop je bij een apart loket. Ga je naar een van de loketten in het hoofdgebouw van willekeurig welk groot station dan krijg je kaartjes voor de fatsoenlijke treinen, vooral de nachttreinen zijn prima te doen, bedden waar je tenminste echt de ruimte hebt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |