SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Opbouw Riga
Riga wordt in twee delen verdeeld door de rivier de Dvina. Het middeleeuwse centrum van Riga ligt aan de oostzijde van de de Dvina, eromheen 19e en 20e eeuwse art nouveau-architectuur en daaromheen een ring met Sovjet-flatgebouwen en soms een fabriek. Het historische centrum is ook het centrum van het nachtleven. De oostzijde is via de door de Sovjets gebouwde Vañsu-brug (lijkt ietwat op de Erasmusbrug) verbonden met de westzijde, waar weinig toeristen komen.
Te zien/doen
In Riga:
- Talloze bezienswaardigheden in en rondom oude centrum (musea, kastelen, kathedralen, barakken, stadsmuren etc.)
- Centrale markt
- Opera
- Kalasjnikov schietbanen
- Boottrip
- Bobsleebaan (gehele jaar door)
- Wakeboarden
- Veel eetgelegenheden
- Veel drinkgelegenheden (drinken en stappen is duurder in het historische centrum dan daarbuiten; veel goede tips voor bijzondere gelegenheden – denk aan een sovjetbar, sigarenbar, skyline bar etc. etc. te vinden via http://en.wikivoyage.org/wiki/Riga )
- Veel clubgelegenheden (veel clubs met internationale dj’s in de line-up, schijnt een groot verschil te zijn in sfeer tussen Letse en Russische clubs – beide ff proberen dus)
In de regio:
- In de nabijheid van Riga heb je het Gauja National Park met unieke natuur en dieren, waar toeristen toegelaten worden
- Sigulda, klein plaatsje op 50 km van Riga in het Gauja National Park met kastelen en wandel- en kanotochten door de natuur
- Ligatne, plaatje in Gauja National Park met tours in gebied met o.a. beer, lynx, eland, Europese bizon, hert
- Jùrmala, badplaats met mooie stranden, natuur en Noord-Europa’s grootste water-attractiepark
- Concentratiekamp Salaspils
- Liepaja, voormalige hoofdstad en tegenwoordig derde stad van Letland en met een buurt die voorheen een geheime Sovjet militaire stad vormde, afwijkend stadsgezicht en stranden
Tips
- Populaire scam in Riga is dat je door mooie meiden versierd wordt in een bar en plotseling door een groep zware jongens gedwongen wordt erg veel geld voor haar drankjes te betalen. Wees alert bij versierpogingen, vermijd bars waarvan mensen op straat je naar binnen proberen te lokken en informeer in bars op voorhand naar de prijs van drankjes.
- Riga Balsam is een lokale specialiteit, een likeur die bijzonder sterk en vies behoort te zijn en naar verluid helende krachten heeft – het verhaal gaat dat de Russische keizerin Katharina de Grote ziek werd tijdens een reis naar Riga, maar weer beter werd na het drinken van de Riga Balsam – vooral voor elkaar bestellen dus!
- Met een Riga Card krijg je korting bij diverse musea
- De klok staat in Riga één uur later
- Praktisch alles binnen Riga is te voet bereikbaar, anders wel per fiets. Taxi zal waarschijnlijk niet nodig zijn, maar is ook redelijk geprijsd. Bus/trein voor bestemmingen buiten Riga.
- Vanaf Riga gaan er goedkope bussen naar Vilnius en Tallinn (hoofdsteden van Litouwen en Estland), waar je dan na een uurtje of 5 aankomt, ook is er een pond naar Zweden
Bereikbaarheid
Riga International Airport bereik je vanaf Eindhoven met Wizz Air, van Amsterdam of Brussel met Air Baltic of vanaf Frankfurt met Lufthansa.
------------------------------------------------------------------
Aangezien ik geen centraal Riga topic kon vinden open ik deze maar.
Zit er aan te denken om een weekendje naar Riga te gaan.
Vraag: Is dat wat?
Het gaat voornamelijk om een beetje te stappen daar en een beetje rond te slenteren overdag.
Of zou je dan beter naar Stockholm ofzo kunnen gaan?
[ Bericht 94% gewijzigd door Kaas- op 13-05-2014 14:37:29 (OP'tje toegevoegd) ]
Ik meen me te herinneren dat je dit toch 1 van de minste steden vond tijdens je Baltische staten trip. Overigens ook mijn mening na mijn rondreis door de Baltische staten. Wel de beste (hoofd)stad voor een echt Oostblok gevoel, in die regio. Tallinn doet b.v. veel moderner aan.quote:Op zondag 7 september 2008 01:01 schreef DutchTrain het volgende:
samengevat: zeker genoeg te doen voor een weekend. Aanraders zijn de enorme markt, (water-)fietsen en het strand van Jurmala.
MCH, welke steden vond jij dan wél de moeite van het bezoeken waard?quote:Op zondag 7 september 2008 01:28 schreef MCH het volgende:
[..]
Ik meen me te herinneren dat je dit toch 1 van de minste steden vond tijdens je Baltische staten trip. Overigens ook mijn mening na mijn rondreis door de Baltische staten. Wel de beste (hoofd)stad voor een echt Oostblok gevoel, in die regio. Tallinn doet b.v. veel moderner aan.
Ik heb dit rondje gemaakt door de Baltische Staten:quote:Op zondag 7 september 2008 11:50 schreef Friia het volgende:
[..]
MCH, welke steden vond jij dan wél de moeite van het bezoeken waard?
Met BNN op reis mocht zo'n jong knaapje ook meedoen met die AK47 onzin. Hij deed het heel erg illegaal voorkomen en ze hadden ook een verborgen camera mee naar binnen gesmokkeld. Jammer dat je in cafés en hotels gewoon flyers ziet liggen voor deze dure excursie.quote:Op zondag 7 september 2008 15:05 schreef Veersesmurf het volgende:
Ik heb zojuist ook een tripje geboekt naar Riga (Ryanair) en ben erg benieuwd. Vorig jaar naar Stockholm geweest, en ben ook in Vilnius geweest. Denk dat Riga daar een beetje tussenin zit?
Mocht er iemand trouwens leuke tips hebben om daar te doen (we gaan met 5 man) dan zijn die van harte welkomWe hebben tot nu toe: AK47-shooting en naar de grote overdekte markt. Het waterfietsen is misschien ook wel een leuk idee
ow, ga dat filmpje is ff opzoeken danquote:Op zondag 7 september 2008 17:46 schreef MCH het volgende:
[..]
Met BNN op reis mocht zo'n jong knaapje ook meedoen met die AK47 onzin. Hij deed het heel erg illegaal voorkomen en ze hadden ook een verborgen camera mee naar binnen gesmokkeld. Jammer dat je in cafés en hotels gewoon flyers ziet liggen voor deze dure excursie.
10 kogels voor 75 euro ofzo?quote:Op zondag 7 september 2008 17:56 schreef Veersesmurf het volgende:
[..]
ow, ga dat filmpje is ff opzoeken danhoe duur zal zo'n uitstapje naar zo'n 'bunker' zijn dan?
10 kogels voor 75 euro?quote:Op zondag 7 september 2008 18:10 schreef MCH het volgende:
[..]
10 kogels voor 75 euro ofzo?
edit: kan ook 30 of 50 euro zijn weet het niet meer precies
Kun je niet gewoon de Nederlandse namen voor zoiets gebruiken, die zijn er wel. Of de lokale namen.quote:Op zondag 7 september 2008 12:45 schreef MCH het volgende:
[..]
Ik heb dit rondje gemaakt door de Baltische Staten:
Riga (dagtrip Jurmala) - Klaipeda (voor de Curonian Spit) - Vilnius (dagtrip Trakai) - Sigulda (voor de Gauja Valley) - Cesis - Tallinn
Wat betreft de steden dus Vilnius (Talloze mooie kerken) en Tallinn (Mooier dan oude binnenstad Riga). Daarnaast kun je in Tallinn ook nog goed shoppen, makkelijk naar Helsinki of genieten van hedendaagse architectuur.
De Curonian Spit en Gauja NP moet je gewoon echt niet overslaan tijdens een rondreis.
quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 08:56 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Kun je niet gewoon de Nederlandse namen voor zoiets gebruiken, die zijn er wel. Of de lokale namen.
Ik was al in Riga toen jij nog niet eens wist waar dat lag, beetje respect mag dan wel.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 13:24 schreef MCH het volgende:
[..]
Laat het uitwisselingsstudentje mij maar eens vertellen wat de daar gebruikte namen dan zijn of de Nederlandse namen...
hmm ok, vrij veel met de trein gereisd die week, maar niet met nachttreinen, dus heb daar niet echt kaas van gegeten, zelfs de lange afstandstrein naar rusland was houten bankjes enzo...quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 13:40 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Ik was al in Riga toen jij nog niet eens wist waar dat lag, beetje respect mag dan wel.
Kursiu Neringa of kortweg Neringa is de juiste naam. Curionian Spit is niet echteenlekkere vertalinghiervan. Sowieso wordt op fok teveel klakkeloos een Engelse vertaling gebruikt. Moet je eens doen met de Russische vertalingen, dan valt half POL over je heen.
Treinen met houten banken zijn de lokale treintjes tussen de diverse steden. Kaartjes daarvoor koop je bij een apart loket. Ga je naar een van de loketten in het hoofdgebouw van willekeurig welk groot station dan krijg je kaartjes voor de fatsoenlijke treinen, vooral de nachttreinen zijn prima te doen, bedden waar je tenminste echt de ruimte hebt.
Het is een absolute zeldzaamheid dat ik me in Oost-Europa onveilig heb gevoeld, zeker in de grote steden. Plaatselijke vrienden willen nog wel eens te beschermend voor je zijn, dat is zo goed als nergens voor nodig. Als je je in Nederlandse steden goed kunt redden kun je dat ook in Baltische (en de meeste andere Oost-Europese) steden. Problemen komen het meest voor bij vooral jonge mannen die straalbezopen uit een louche kroeg komen en dan niet meer goed weten wat ze doen.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 16:01 schreef Susi het volgende:
Is het ´veilig´ om in je eentje daar rond te lopen ?
De trein van Petersburg naar Tallinn die ik van de zomer had was gewoon met normale stoelen, beetje zoals een Nederlandse intercity (alleen dan de stoelen verstelbaar).quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 15:08 schreef Rnej het volgende:
[..]
hmm ok, vrij veel met de trein gereisd die week, maar niet met nachttreinen, dus heb daar niet echt kaas van gegeten, zelfs de lange afstandstrein naar rusland was houten bankjes enzo...
Ik ga 9 november, dus zal wel een klein verslagje/wat foto's plaatsen denk ikquote:Op maandag 20 oktober 2008 17:31 schreef Nicky_Rincon het volgende:
Eind november ga ik met 4 vrienden naar Riga, 4 dagen, nog goede tips hiero? Accomodatie/uitgaan?
Hoiquote:Op woensdag 29 oktober 2008 18:45 schreef Veersesmurf het volgende:
Zit ik net een beetje op grote vriend Google te kijken, zie ik dit voorbij komen: http://www.aerodium.lv
Heeft iemand dit wel eens gedaan, en is het goed bereikbaar vanaf Riga? (met het openbaar vervoer?)
Hoiquote:Op woensdag 29 oktober 2008 19:13 schreef MCH het volgende:
[..]
Hoi![]()
Heb je dat programma weg met BNN al bekeken, want naast dat schieten gaan ze dus ook dit doen.
Ik vind Riga zoals al eerder in dit topic gezegd juist de leukste stad van de grote drie daar (Vilnius, Talinn, Riga). Behoorlijk hippe stad, erg mooi oud stadscentrum en interessante russische wijken daaromheen (die naar wat ik heb begrepen 's nachts niet allemaal veilig zijn). Met name achter de markthallen in de richting van dat gebouw van Stalin schijnt het niet helemaal lekker te zijn.quote:Op zondag 7 september 2008 01:28 schreef MCH het volgende:
[..]
Ik meen me te herinneren dat je dit toch 1 van de minste steden vond tijdens je Baltische staten trip. Overigens ook mijn mening na mijn rondreis door de Baltische staten. Wel de beste (hoofd)stad voor een echt Oostblok gevoel, in die regio. Tallinn doet b.v. veel moderner aan.
Dat is niet mijn ervaring. 's nachts is de hele oude stad rood man.quote:Op dinsdag 23 december 2008 20:38 schreef BramKVO het volgende:
Dat van die Britse hoerenlopers is al serieus achterhaald nadat de prijzen de lucht inschoten en nadat veel Britten zwaar bestolen werden in louche bars.
wanneer ben je er geweest ? Ik ben er afgelopen vrijdag tem maandag geweest en dat was echt niet meer het geval. Een vijftal adult bars hebben wij gezien, maar niet veel meer. En al helemaal geen Engelsen gezien.quote:Op dinsdag 23 december 2008 20:46 schreef XL het volgende:
[..]
Dat is niet mijn ervaring. 's nachts is de hele oude stad rood man.
In april kort en in september/oktober een paar weken.quote:Op donderdag 25 december 2008 18:49 schreef BramKVO het volgende:
[..]
wanneer ben je er geweest ? Ik ben er afgelopen vrijdag tem maandag geweest en dat was echt niet meer het geval. Een vijftal adult bars hebben wij gezien, maar niet veel meer. En al helemaal geen Engelsen gezien.
Volgens een Fransman die er leeft en werkt, komt dit omdat het niet echt de citytrip-periode is in Riga (vooral maart-april-mei-juni) maar hoofdzakelijk omdat er veel minder Engelsen komen sinds anderhalf jaar, door de stijgende prijzen en doordat ze vaak in de zak worden gezet. Het 'stag-tourism' in Riga is fors teruggedrongen.
Je ervaring is echt compleet tegenovergesteld aan die van mij. Wellicht dat het tijdens de kerst wat minder nadrukkelijk is. Een adultbar is er voor mij een waar rode lichten voor de deur hangen en jonge meisjes in de ingang staan. Daarvan schat ik dat er zo'n 15 zitten in de old town.quote:Op vrijdag 26 december 2008 12:50 schreef BramKVO het volgende:
Wij hebben alvast géén enkele Engelse stag-groep gezien tijdens onze trip. En zoals ik al zei, heus niet meer dan een vijftal adult bars. Tenzij je die malafide bars a la Roxy en Lord Pub ook meerekent.
Het is nog wel een stukje lopen vanaf daar naar John Lemon en die Belgenkroeg enzo. Die hoek van de old town is wel de hoek waar dat het meest nadrukkelijk aanwezig is. Zeg maar de driehoek tussen de rivier bij het busstation, de rivier in het verlengde van John Lemon en winkelcentrum Galeriaquote:Op zondag 28 december 2008 17:56 schreef BramKVO het volgende:
Galeria winkelcentrum is dat het shoppingcenter van vier verdiepingen ? Zo ja, dan hebben we daar overdag in gewandeld.
Ik heb Kaleju en Audeju eens bekeken op de map, het kan best zijn dat we nooit in die straten gewandeld hebben. Wij kwamen altijd via Kalku Iela de Oude Stad in en liepen meestal in het andere stuk vd Oude Stad, waar het meeste te zien was.
Enkel de eerste avond zouden we sowieso in de buurt van die straten moeten geweest zijn, want dan gingen we uit in dat deel van de Oude Stad, zijnde naar de Nautilus Club en John Lemon Bar. Maar ik denk eigenlijk dat we nooit in die twee straten zelf geweest zijn, dus als er daar de meeste adult bars waren, is het logisch dat we ze niet gezien hebben. Ik vind wel dat ze dan toch vrij goed 'weggestopt' zitten van het toeristische deel van de Oude Stad.
Nuja, iedereen waarschuwde ons wel om niet in adult bars te gaan want je betaalt je blauw en zou dan zelfs uiteindelijk nog niks gezien/gekregen hebbenVeelal 'rip of bars' hebben we gehoord ?
Ik ben die kroegen allemaal niet ingegaan. Ik kwam er niet om die redenquote:Op zondag 28 december 2008 18:25 schreef BramKVO het volgende:
Dat verklaart dus dat we er niet zoveel gezien hebben, in het andere stuk van de Oude Stad, waar de meeste bezienswaardigheden zijn, hebben wij er een drietal gezien. Maar klopt het dat het vooral rip of bars zijn?
Ben je trouwens uitgeweest id Essential & Nautilus ? Vond ik wel twee vette clubs. En ook bijna rip of praktijken meegemaakt in dat straatje van de Roxy ?
Ik lees trouwens dat je Vilnius en Tallin ook gedaan hebt, ook aan te raden ?
Ik vond overigens wel dit over Riga :
About 2-3 Years ago Riga was still very famous for its beautiful and 'free' ladies. Riga became renowned for this type of life for visitors, however, the government appear to have sharpened things up and hence the 'night' bars are found to be somewhat empty and life cleaned up to a higher standard now.
Iedereen daar zegt dat het de mooiste periode is om te gaan. Toen ik er in die periode was, was het prachtig weer en bloeide de stad echt!quote:Op maandag 29 december 2008 09:35 schreef WarPuppy het volgende:
Nice! Ik wil ook naar Riga, over getwijveld om nu te gaan, zo rond kerst en oud & nieuw, maar ik had het idee dat ik dan wegvroor. April / mei goede periode?
En ?quote:Op donderdag 5 februari 2009 19:59 schreef The6thgate het volgende:
Morgen vertrekken weBen benieuwd
30 min met de bus...quote:Op vrijdag 27 februari 2009 14:30 schreef Susi het volgende:
[..]
En ?
Weet iemand hoever het van het vliegveld naar het centrum is ? Ik moet volgende week overstappen op Riga, en dan heb ik vier uur vrij. Is het dan haalbaar om wat in het centrum te eten of niet ?
Half uurtje ofzo met de bus. Wel even op de vertrektijden op de terugweg letten. En je hebt natuurlijk Letse Lat nodig om in de stad te kunnen eten en met de bus te kunnen gaan.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 14:30 schreef Susi het volgende:
Weet iemand hoever het van het vliegveld naar het centrum is ? Ik moet volgende week overstappen op Riga, en dan heb ik vier uur vrij. Is het dan haalbaar om wat in het centrum te eten of niet ?
inderdaad, zoals je in een vorige post van mij kon lezen, werden we in de Lord Pub ook bijna zwaar in de zak gezet, maar gelukkig waren we op onze hoede en hadden we het op tijd door. Uiteindelijk wel nog elk 7 euro te veel betaald voor een pintje, maar dat was peanuts met wat we konden kwijt geweest zijn ...quote:Op maandag 2 maart 2009 16:53 schreef The6thgate het volgende:
In een centrale straat zitten de Roxy en Lord Pub (waren in ieder geval de eerste die wij tegen kwamen). Die 2 sowieso vermijden
Ja supermooi. Literpullen voor 2.25euroquote:Op woensdag 4 maart 2009 09:50 schreef BramKVO het volgende:
[..]
Qua bar kan ik de Belle Epoque aanraden, een gezellige studentenbar in een kelder.
Jawel, alleen is er niet heel veel te zien en doen. Als je 4-5 dagen gaat, zou je het ook kunnen combineren met Tallinn. Ligt een viertal uurtjes met de bus verderop of met een paar dagen aan het strand (sauna, kuuroorden) van Jurmala, dat op nog geen half uur van Riga ligt.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 12:27 schreef Eggos het volgende:
schopje!!
is Riga ook een leuke stad om samen met j vriendin heen te gaan??
ik zit te denken om in de week van 21 september te gaan voor een dag of 3 a 4
hoe is het prijsniveau daar qua uiteten en winkelen?
Zou het idd combineren met een uitstapje ergens anders heen. Alleen Riga lijkt me niet zo leuk om als stelletje heen te gaanquote:Op donderdag 13 augustus 2009 12:27 schreef Eggos het volgende:
schopje!!
is Riga ook een leuke stad om samen met j vriendin heen te gaan??
ik zit te denken om in de week van 21 september te gaan voor een dag of 3 a 4
hoe is het prijsniveau daar qua uiteten en winkelen?
quote:Op woensdag 14 oktober 2009 19:20 schreef spooky1234 het volgende:
Eind november ga ik een lang weekendje naar Riga; volgens mij aardig koud dan?
Is het handig om een huurauto te nemen of is OV goed? (ook laat in de nacht). Taxi een beetje betaalbaar?
Wat te doen? Ik dacht aan sightseeing, paintball, shoppin & clubbin' .. Iemand nog ervaring; wat is voordeliger om daar te kopen, waar kan je beste paintballen etc?
Dodo Hotel.. cheap, clean, redelijk centraal, prima reviews alleen wat gezeik over 'onveiligheid'.. zijn het allemaal pussies of is het echt zo grimmig eng?quote:Op woensdag 14 oktober 2009 22:30 schreef Mik31 het volgende:
Waar Slaap je?.. Ov in Letland vond ik goed te doen, ligt er natuurlijk aan wat je gaat doen etc...
Drank natuurlijk erg goedkoop (vodka)
Als je alleen naar Riga gaat, zou ik gewoon het OV gebruiken.. Riga is klein en OV goed geregeld.. Auto lijkt me overbodig..Weet niet waar je hotel is, maar Centrum van Riga (old town) is ook auto-vrij.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 01:14 schreef spooky1234 het volgende:
[..]
Dodo Hotel.. cheap, clean, redelijk centraal, prima reviews alleen wat gezeik over 'onveiligheid'.. zijn het allemaal pussies of is het echt zo grimmig eng?
Als ik een vliegreis doe, huur ik altijd een auto ter plekke.. tenzij verkeer te druk is en of parkeren te duur (zoals Barcelona, Londen, Parijs). Wat is beter voor Riga; auto huren, OV of taxi?
Heb je geboekt via Düsseldorf? Vanuit Eindhoven wordt er niet op Riga gevlogen, toch?quote:Op zondag 7 september 2008 15:05 schreef Veersesmurf het volgende:
Ik heb zojuist ook een tripje geboekt naar Riga (Ryanair) en ben erg benieuwd. Vorig jaar naar Stockholm geweest, en ben ook in Vilnius geweest. Denk dat Riga daar een beetje tussenin zit?
Mocht er iemand trouwens leuke tips hebben om daar te doen (we gaan met 5 man) dan zijn die van harte welkomWe hebben tot nu toe: AK47-shooting en naar de grote overdekte markt. Het waterfietsen is misschien ook wel een leuk idee
Je reageert op een post van een jaar geleden héquote:Op maandag 19 oktober 2009 23:03 schreef renzell het volgende:
[..]
Heb je geboekt via Düsseldorf? Vanuit Eindhoven wordt er niet op Riga gevlogen, toch?
quote:Op maandag 19 oktober 2009 23:19 schreef Mik31 het volgende:
[..]
Je reageert op een post van een jaar geleden hé..
Ryanair vliegt vanaf Charleroi en Weeze, niet vanaf Eindhoven nee....
Waar woon je dan?.. Ik heb via Airbaltic afgelopen zomer een goedkoop retourtje vanaf Amsterdam kunnen boeken.. toendertijd 75e Incl. Weeze ligt praktisch in Nederland btw.quote:Op maandag 19 oktober 2009 23:30 schreef renzell het volgende:
[..]
Thanks for reminding.
Ik ga maar even opnieuw zoeken. Via Düsseldorf vliegen ze ook zag ik al, maar dat is vanuit mijn huis echt iets te ver.
Zij noemen het Düsseldorf...quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 11:26 schreef renzell het volgende:
Kon Weeze niet vinden op de site van Ryan Air trouwens.
Da's netjes zeg, qua prijs. Veel plezier!quote:Op woensdag 21 oktober 2009 13:17 schreef ruud.nl het volgende:
Wij vertrekken morgenvroeg met 5 man met Airbaltic, zondag terug.
We hebben pp ¤ 155,- betaald voor vlucht + 3 overnachtingen in hotel Kolonna in het oude centrum.
Ik ben benieuwd!
Klinkt goed, alleen wel jammer dat de Essential zo takkeduur isquote:Op donderdag 18 maart 2010 18:03 schreef BramKVO het volgende:
Essential moet je inderdaad zeker heen, je hebt er een vijftal zalen met elke zaal z'n eigen muziek. Wij zaten vooral in de 70s-80s-90s room, wel leuk, alle nummers worden er begeleid van de bijhorende clips op videoschermen.
Ook Nautilus Club is aan te raden.
En zeker eens naar de Belle Epoque bar gaan, goedkope studentenbar in een kelder.
Vanuit Bremen?quote:Op maandag 29 maart 2010 09:55 schreef Smijn. het volgende:
Ik ga waarschijnlijk van 7 tot 11 juli met mijn vriend naar Riga, maar heeft iemand nog tips? Ik zat er al aan te denken om een dagje Jurmala te doen, is dat goed te doen met de bus?
Het lijkt me sowieso een goed idee om, wanneer je er zo lang bent, een dagje (of twee) uit de stad weg te gaan. Wij hebben ons er prima vermaakt met diverse barretjes en een leuk hostel, maar de stad zelf heb je in twee dagen echt wel gezien. De bezienswaardigheden liggen op koprolafstand van elkaar en Little Moscow en die art nouveau-wijk zijn allemaal niet echt schokkend, vonden wijquote:Op maandag 29 maart 2010 09:55 schreef Smijn. het volgende:
Ik ga waarschijnlijk van 7 tot 11 juli met mijn vriend naar Riga, maar heeft iemand nog tips? Ik zat er al aan te denken om een dagje Jurmala te doen, is dat goed te doen met de bus?
Ja, ik ben al een keertje eerder in Riga geweest, dus ik snap wat je bedoelt. Jurmala leek mij dus leuk, al was het toen ik er in november ofzo was heel triest en kaal, volgens mij is het er in de zomer heel mooi. Ik wilde ook een dagje musea doen en winkelen enzoquote:Op maandag 29 maart 2010 22:49 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Het lijkt me sowieso een goed idee om, wanneer je er zo lang bent, een dagje (of twee) uit de stad weg te gaan. Wij hebben ons er prima vermaakt met diverse barretjes en een leuk hostel, maar de stad zelf heb je in twee dagen echt wel gezien. De bezienswaardigheden liggen op koprolafstand van elkaar en Little Moscow en die art nouveau-wijk zijn allemaal niet echt schokkend, vonden wij.
Volgens mij kun je er het makkelijkst komen met de trein.quote:Op maandag 29 maart 2010 22:52 schreef Smijn. het volgende:
[..]
Ja, ik ben al een keertje eerder in Riga geweest, dus ik snap wat je bedoelt. Jurmala leek mij dus leuk, al was het toen ik er in november ofzo was heel triest en kaal, volgens mij is het er in de zomer heel mooi. Ik wilde ook een dagje musea doen en winkelen enzoMaar heeft iemand ervaring met vanaf riga naar Jurmala reizen?
Kijk,dat zijn nog eens interessante prijzen. Heb je dit maanden van tevoren moeten boeken via hetquote:Op woensdag 21 oktober 2009 13:17 schreef ruud.nl het volgende:
Wij vertrekken morgenvroeg met 5 man met Airbaltic, zondag terug.
We hebben pp ¤ 155,- betaald voor vlucht + 3 overnachtingen in hotel Kolonna in het oude centrum.
Ik ben benieuwd!
Ik geloof dat we een week of drie ervoor hadden geboekt, bij Airbaltic kun je direct je vlucht+hotel boeken, we vlogen vanaf Düsseldorf toen.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 15:53 schreef FP128 het volgende:
[..]
Kijk,dat zijn nog eens interessante prijzen. Heb je dit maanden van tevoren moeten boeken via het
web of heb je het op een andere manier gedaan?
Het openluchtmuseum aan de rand van de stad is echt verrassend leuk. Als je van de winter gat kan je er ook goedkope bontmutsen kopen.quote:Op maandag 6 september 2010 13:49 schreef w00h00 het volgende:
Wij willen met een stel vrienden deze winter naar Riga gaan.
Iemand nog tips?
Ik was vorige maand bij de TV-toren, maar hij werd op dat moment gerestaureerd. Misschien dat ik iets over het hoofd gezien heb, maar ik kon niet naar binnen.quote:Op woensdag 8 september 2010 20:34 schreef The_Eye het volgende:
Op het centraal station heb je ook een leuke loungebar. Deze vind je in een toren. Ook de televisietoren is een bezoekje waard. Je kunt voor een paar lat, onder begeleiding, naar boven waar je een uitzicht hebt over de stad en omgeving.
Oh, dat kan. Ik was er twee jaar geleden. Je gaat gewoon de hoofdingang binnen en daar zit een medewerker achter een desk te wachten op toeristen die naar boven willen.quote:Op donderdag 9 september 2010 10:33 schreef Zenschaatser het volgende:
[..]
Ik was vorige maand bij de TV-toren, maar hij werd op dat moment gerestaureerd. Misschien dat ik iets over het hoofd gezien heb, maar ik kon niet naar binnen.
Nee, zou ook niet zo tof zijn voor m'n Zweedse vriendinquote:Op dinsdag 19 juli 2011 18:19 schreef Halcon het volgende:
Heb je ook wat gedaan met die lekkere chicks?
Bwoah!quote:Op dinsdag 19 juli 2011 18:50 schreef jumala het volgende:
[..]
Nee, zou ook niet zo tof zijn voor m'n Zweedse vriendin![]()
Maar echt een leuke stad voor een weekendje weg, jong & oud.
Duur? Wat vond je duur?quote:Op woensdag 20 juli 2011 01:00 schreef RobertVH het volgende:
[..]
Bwoah!Besteld bij de IKEA?
![]()
Even wat anders... 2 maanden terug ook in Riga voor een lang weekend, opzich wel de moeite waard, heel bijzonder is het ook allemaal weer niet, maar de oude stad is wel gezellig. Het was wel stervens duur daar, en dan ook echt alles, verbaasde me toch wel een klein beetje. Dat het niet ouderwets oost-europees zou zijn wist ik al, maar dan nog.![]()
Over 7 uur ben ik weer even in Riga voor 8 uur (overstap terug naar A'dam)
kom net uit de spaanse zon en ga dit weekend naar Riga. Zal het je maandag kunnen zeggen.quote:Op donderdag 3 mei 2012 08:42 schreef AryaMehr het volgende:
Is het daar nog een beetje veilig voor mensen met een kleurtje?
We willen naar LaRocca, Sky bar, Nautilus, Essential. Die staan opzich wel 'ok' aangeschreven.quote:Op donderdag 3 mei 2012 08:28 schreef BramKVO het volgende:
Ik heb bijna zoiets meegemaakt, maar net op tijd op onze hoede geweest. Je hebt er inderdaad corrupte clubs en de Engelsen hebben daar inderdaad de boel wat verziekt, maar dat belet je nog niet om er een prima tijd te hebben. Clubs zoals essential en nautilus zijn dan weer erg leuk en veilig. Het is vooral in 1 straat ( die het park verbindt met het oude centrum) dat je best niet naar bars gaat.
Maar Riga is best een charmant stadje en je kunt er zeker een leuke citytrip hebben.
Fantastisch mooie stad idd. Parijs aan de Oostzee wordt de stad ook wel genoemd. Ik heb me daar echt geweldig vermaakt... Zelfs de kou van toen (januari 2009, -30 graden, brrr) kon de pret niet drukken.quote:Op donderdag 23 februari 2012 14:06 schreef Grumpey het volgende:
Vond juist de binnenstad van Tallinn erg tegenvallen, 13 in dozijn middeleeuws binnenstadje. Riga daarentegen: art nouveau waar je je vingers bij aflikt!
ik heb daar toen in de naughty squirrel gezeten. was erg gezelig, kroegtochten, leuke sfeer.quote:Op zondag 23 december 2012 15:44 schreef Nielsch het volgende:
Kent iemand een leuk ho(s)tel in Riga, waar je ook een beetje contact hebt met andere gasten?
Tv toren gedaan. Bijzondere ervaring. Eerst moet je vanaf de brug 20 min lopen als je geen auto hebt en dan kom je bij een verlaten bedoeling. Toen wij er waren werden we persoonlijk door een oude vrouw naar boven gebracht en werd in woorden Duits een toelichting gegeven. Uitzicht is mooi maar de ervaring is 1000 maal leuker! Geen lange rijen of sms planningen zoals in Berlijn maar meer het gevoel van speciale gast.quote:Op donderdag 3 mei 2012 23:04 schreef 1-0-8 het volgende:
[..]
Fantastisch mooie stad idd. Parijs aan de Oostzee wordt de stad ook wel genoemd. Ik heb me daar echt geweldig vermaakt... Zelfs de kou van toen (januari 2009, -30 graden, brrr) kon de pret niet drukken.
Stadswandeling, museum van de Sovjetbezetting, de markt in de oude zappelin-hangars... Geweldig. En natuurlijk het typische Sovjet-monument van de overwinning op nazi-Duitsland. Je schijnt ookmin de tv-toren te kunnen voor een geweldig uitzicht.
Ik heb ze niet gezien. Nergens afgezet of vervelende bouncers gezien. Wat dat betreft vond ik de sfeer in Krakow bijvoorbeeld een stuk vervelender. Ze zullen er absoluut zijn maar als je naar de goed aangeschreven bars gaat heb je er geen last van. Daarnaast moet je gewoon common sense gebruiken; geld goed opbergen en geen balletje-balletje spelen enzo.quote:Op donderdag 3 mei 2012 07:48 schreef Stekelbees het volgende:
Bump oud topic.
Ik lees werkelijk overal dat het een k u t stad is? Schijnt door de engelse te komen die de boel daar behoorlijk verzieken en dat de lokale bewoners daarom een hekel hebben gekregen aan toeristen.
Ik lees over corrupte bouncers, clubs, overal hoeren die je vervolgens rekening van xxx+ geven voor een drankje, enz.
Iemand die hier bekend mee is of heeft meegemaakt tijdens weekend stappen in Riga? Moet het internet niet al te serieus nemen maar lees het vrijwel op elke site dat ik tegenkom.
Visum aanvragen, vlucht boeken. Geen probleem.quote:Op woensdag 8 april 2015 19:17 schreef Roene het volgende:
Mochten er nog mensen op dit topic kijken.
Ik ben van plan om in de zomer 1 weekje naar Riga te gaan. Nou zou ik het ook wel leuk vinden om misschien 1 / 2 daagjes naar Rusland te gaan is dat mogelijk vanuit Riga of is dat onmogelijk ?
Hoezo vlucht, gewoon de nachttrein pakken. Dat scheelt je een nacht in een hotel en 2x een halve dag vliegveld. Vooral de vliegvelden van Moskou duren een eeuwigheid en liggen helemaal in de bush.quote:Op woensdag 8 april 2015 19:23 schreef XL het volgende:
[..]
Visum aanvragen, vlucht boeken. Geen probleem.
Klopt ga ik waarschijnlijk ook doen zag dat je goedkoop met de bus kon gaan naar beide stedenquote:Op woensdag 8 april 2015 20:03 schreef Thetallguy het volgende:
Zou ik eerder twee dagen in een andere Baltische hoofdstad pakken. Tallinn of Vilnius. Minder gedoe met reizen, kost je minder geld en is net zo leuk.
Ik ben met de bus van Riga naar Vilnius gegaan, vooraf geboekt (¤16 enkele reis). Duurt een uurtje of 4-5 dus weet niet of je het op 1 dag heen en weer wilt doen. Verder wel een leuke stadquote:Op woensdag 8 juli 2015 14:20 schreef Roene het volgende:
Mensen een vraagje. Ik ga volgende maand, een weekje naar Riga. Nu zit ik te twijfelen of ik een dagje naar Tallinn wil of Vilnius iemand ervaring met beide steden ?
Volgende vraag :
Ik zie dat bussen redelijk betaalbaar zijn. Naar beide steden kost een retourtje nog geen 40 euro. Kan iemand mij vertellen of het handig is om de bus vooraf te boeken (via internet) of gewoon daar bij het busstation?
Tallinn is tegenwoordig een disneyland achtige toeristenkermis. Vilnius is nog een beetje authentiek gebleven.quote:Op woensdag 8 juli 2015 17:11 schreef Irritatie100 het volgende:
Ikzelf vond Tallinn een stuk mooier om te zien dan Vilnius als ik eerlijk ben.
Ik ben er vorig jaar geweest, dus ook nog wel tegenwoordigquote:Op woensdag 8 juli 2015 18:17 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Tallinn is tegenwoordig een disneyland achtige toeristenkermis. Vilnius is nog een beetje authentiek gebleven.
Ach, eigenlijk zijn ze alle 3 gewoon heel tof en welke je ook kiest, fout kan je niet zittenquote:Op woensdag 8 juli 2015 19:56 schreef ultra_ivo het volgende:
Het station van Vilnius ligt ook niet in de oude stad. Pas als je de poort door bent ben je er echt. Tallinn heeft ook z'n pauper buurten, vooral in de buurt van het busstation (hier moest ik eens een keer een halve nacht doorbrengen omdat m'n vlucht veel vertraging had).
Voor mij is Vilnius echt m'n favoriet. Maar goed, ik ken de stad ook al lang, ik heb er nog een tijdje gestudeerd, vlak na de onafhankelijkheid.
Ga gewoon een dagje naar Jurmala. Goed half uur met de trein.quote:Op woensdag 8 juli 2015 14:20 schreef Roene het volgende:
Mensen een vraagje. Ik ga volgende maand, een weekje naar Riga. Nu zit ik te twijfelen of ik een dagje naar Tallinn wil of Vilnius iemand ervaring met beide steden ?
Volgende vraag :
Ik zie dat bussen redelijk betaalbaar zijn. Naar beide steden kost een retourtje nog geen 40 euro. Kan iemand mij vertellen of het handig is om de bus vooraf te boeken (via internet) of gewoon daar bij het busstation?
Das toch wel heel iets anders... Jurmala is voornamelijk strand en dus alleen aan te raden bij lekker weer of als je heel erg van strandwandeling houdt.quote:Op donderdag 9 juli 2015 11:34 schreef opperkleurder het volgende:
[..]
Ga gewoon een dagje naar Jurmala. Goed half uur met de trein.
Wel de moeite waard. Was er 4 dagen voor werk (dat was iets te veel van het goede).quote:Op donderdag 9 juli 2015 12:47 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Das toch wel heel iets anders... Jurmala is voornamelijk strand en dus alleen aan te raden bij lekker weer of als je heel erg van strandwandeling houdt.
2 dagen is op zich genoeg om het centrum te zien, de markthallen te bezoeken, een ijshockey wedstrijd te zien en uit te gaan.quote:Op zaterdag 3 oktober 2015 10:36 schreef Zocalo het volgende:
Ik wil met vrienden een weekendje naar Riga, maar vind lastig in te schatten hoe groot het is en hoeveel dagen je er kan vermaken.Als we vrijdag vliegen hebben we effectief 2 dagen, dus dat is misschien wat weinig?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |