abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61422746

Introductie
Riga is de hoofdstad van Letland en is met 693.000 inwoners ruimschoots de grootste stad van de Baltische Staten. Riga ligt aan de Golf van Riga, dat onderdeel uitmaakt van de Oostzee (ook wel bekend als de Baltische Zee) en wordt doorkruisd door de Westelijke Dvina (Engels: Daugava River) die uitmondt in de Golf van Riga en met 1020 kilometer de langste rivier van het Baltische gebied is. Ca. 45% van de inwoners is Lets, 40% is Russisch en de overige 15% bestaat voornamelijk uit Oekraïeners, Wit-Russen en Polen. Slechts een kleine meerderheid van de Russische bevolking in Letland het staatsburgerschap en de rechten die daarbij horen, wat spanningen veroorzaakt. Riga’s bekendste historische inwoner is waarschijnlijk Richard Wagner, de beroemde Duitse componist die begin 19e eeuw directeur van de opera van Riga was.

In 1997 is het volledige historische centrum van Riga (Vecrīga genaamd) UNESCO-werelderfgoed geworden, vanwege de bijzondere verzameling aan historische monumenten van diverse stijlen (merendeel art nouveau uit de late 19e eeuw, maar daarnaast ook Letse, Duitse en Russische architectuur uit de Middeleeuwen en de 17e en 18e eeuw). Riga ondergaat momenteel een niet alleen in economische maar ook in culturele zin een renaissance door. Recent vonden veel grootschalige restoratieprojecten van historische monumenten plaats, het is in 2014 de culturele hoofdstad van Europa en Riga wordt gekenmerkt als één van Europa’s beste steden wat betreft het sprankelende nachtleven.

De officiële taal is Lets, maar in werkelijkheid is de verdeling tussen Lets en Russisch sprekende mensen in Riga ongeveer 50/50. Jongere mensen in Riga spreken over het algemeen goed Engels.

Geschiedenis
Riga heeft een interessante geschiedenis. Verdiep je er een klein beetje in voordat je de stad bezoekt. Zie de spoiler voor een beknopte versie.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Opbouw Riga
Riga wordt in twee delen verdeeld door de rivier de Dvina. Het middeleeuwse centrum van Riga ligt aan de oostzijde van de de Dvina, eromheen 19e en 20e eeuwse art nouveau-architectuur en daaromheen een ring met Sovjet-flatgebouwen en soms een fabriek. Het historische centrum is ook het centrum van het nachtleven. De oostzijde is via de door de Sovjets gebouwde Vañsu-brug (lijkt ietwat op de Erasmusbrug) verbonden met de westzijde, waar weinig toeristen komen.

Te zien/doen
In Riga:
- Talloze bezienswaardigheden in en rondom oude centrum (musea, kastelen, kathedralen, barakken, stadsmuren etc.)
- Centrale markt
- Opera
- Kalasjnikov schietbanen
- Boottrip
- Bobsleebaan (gehele jaar door)
- Wakeboarden
- Veel eetgelegenheden
- Veel drinkgelegenheden (drinken en stappen is duurder in het historische centrum dan daarbuiten; veel goede tips voor bijzondere gelegenheden – denk aan een sovjetbar, sigarenbar, skyline bar etc. etc. te vinden via http://en.wikivoyage.org/wiki/Riga )
- Veel clubgelegenheden (veel clubs met internationale dj’s in de line-up, schijnt een groot verschil te zijn in sfeer tussen Letse en Russische clubs – beide ff proberen dus)
In de regio:
- In de nabijheid van Riga heb je het Gauja National Park met unieke natuur en dieren, waar toeristen toegelaten worden
- Sigulda, klein plaatsje op 50 km van Riga in het Gauja National Park met kastelen en wandel- en kanotochten door de natuur
- Ligatne, plaatje in Gauja National Park met tours in gebied met o.a. beer, lynx, eland, Europese bizon, hert
- Jùrmala, badplaats met mooie stranden, natuur en Noord-Europa’s grootste water-attractiepark
- Concentratiekamp Salaspils
- Liepaja, voormalige hoofdstad en tegenwoordig derde stad van Letland en met een buurt die voorheen een geheime Sovjet militaire stad vormde, afwijkend stadsgezicht en stranden

Tips
- Populaire scam in Riga is dat je door mooie meiden versierd wordt in een bar en plotseling door een groep zware jongens gedwongen wordt erg veel geld voor haar drankjes te betalen. Wees alert bij versierpogingen, vermijd bars waarvan mensen op straat je naar binnen proberen te lokken en informeer in bars op voorhand naar de prijs van drankjes.
- Riga Balsam is een lokale specialiteit, een likeur die bijzonder sterk en vies behoort te zijn en naar verluid helende krachten heeft – het verhaal gaat dat de Russische keizerin Katharina de Grote ziek werd tijdens een reis naar Riga, maar weer beter werd na het drinken van de Riga Balsam – vooral voor elkaar bestellen dus!
- Met een Riga Card krijg je korting bij diverse musea
- De klok staat in Riga één uur later
- Praktisch alles binnen Riga is te voet bereikbaar, anders wel per fiets. Taxi zal waarschijnlijk niet nodig zijn, maar is ook redelijk geprijsd. Bus/trein voor bestemmingen buiten Riga.
- Vanaf Riga gaan er goedkope bussen naar Vilnius en Tallinn (hoofdsteden van Litouwen en Estland), waar je dan na een uurtje of 5 aankomt, ook is er een pond naar Zweden

Bereikbaarheid
Riga International Airport bereik je vanaf Eindhoven met Wizz Air, van Amsterdam of Brussel met Air Baltic of vanaf Frankfurt met Lufthansa.

------------------------------------------------------------------

Aangezien ik geen centraal Riga topic kon vinden open ik deze maar.
Zit er aan te denken om een weekendje naar Riga te gaan.

Vraag: Is dat wat?
Het gaat voornamelijk om een beetje te stappen daar en een beetje rond te slenteren overdag.
Of zou je dan beter naar Stockholm ofzo kunnen gaan?

[ Bericht 94% gewijzigd door Kaas- op 13-05-2014 14:37:29 (OP'tje toegevoegd) ]
  Moderator zaterdag 6 september 2008 @ 13:32:16 #2
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_61425339
Ik kon ook alleen maar Misschien naar Riga voor paar dagen, wie weet er meer van? en iets serieuzer Met de trein naar Riga. vinden,

Stockholm is sowieso aan te raden. Alleen het uitgaansleven is iets duurder daar.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_61425831
Lekkere wijven daaro

[ Bericht 78% gewijzigd door #ANONIEM op 06-09-2008 14:00:33 ]
pi_61440399
er staat wat ove Riga in het topic over de Baltische Staten (zoek in google op: trv fok baltisch)
pi_61440458
samengevat: zeker genoeg te doen voor een weekend. Aanraders zijn de enorme markt, (water-)fietsen en het strand van Jurmala.
pi_61440789
quote:
Op zondag 7 september 2008 01:01 schreef DutchTrain het volgende:
samengevat: zeker genoeg te doen voor een weekend. Aanraders zijn de enorme markt, (water-)fietsen en het strand van Jurmala.
Ik meen me te herinneren dat je dit toch 1 van de minste steden vond tijdens je Baltische staten trip. Overigens ook mijn mening na mijn rondreis door de Baltische staten. Wel de beste (hoofd)stad voor een echt Oostblok gevoel, in die regio. Tallinn doet b.v. veel moderner aan.
pi_61444550
quote:
Op zondag 7 september 2008 01:28 schreef MCH het volgende:

[..]

Ik meen me te herinneren dat je dit toch 1 van de minste steden vond tijdens je Baltische staten trip. Overigens ook mijn mening na mijn rondreis door de Baltische staten. Wel de beste (hoofd)stad voor een echt Oostblok gevoel, in die regio. Tallinn doet b.v. veel moderner aan.
MCH, welke steden vond jij dan wél de moeite van het bezoeken waard?
pi_61445559
quote:
Op zondag 7 september 2008 11:50 schreef Friia het volgende:

[..]

MCH, welke steden vond jij dan wél de moeite van het bezoeken waard?
Ik heb dit rondje gemaakt door de Baltische Staten:
Riga (dagtrip Jurmala) - Klaipeda (voor de Curonian Spit) - Vilnius (dagtrip Trakai) - Sigulda (voor de Gauja Valley) - Cesis - Tallinn

Wat betreft de steden dus Vilnius (Talloze mooie kerken) en Tallinn (Mooier dan oude binnenstad Riga). Daarnaast kun je in Tallinn ook nog goed shoppen, makkelijk naar Helsinki of genieten van hedendaagse architectuur.
De Curonian Spit en Gauja NP moet je gewoon echt niet overslaan tijdens een rondreis.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-09-2008 12:46:23 ]
pi_61448479
Ik heb zojuist ook een tripje geboekt naar Riga (Ryanair) en ben erg benieuwd. Vorig jaar naar Stockholm geweest, en ben ook in Vilnius geweest. Denk dat Riga daar een beetje tussenin zit?
Mocht er iemand trouwens leuke tips hebben om daar te doen (we gaan met 5 man) dan zijn die van harte welkom We hebben tot nu toe: AK47-shooting en naar de grote overdekte markt. Het waterfietsen is misschien ook wel een leuk idee
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
  zondag 7 september 2008 @ 17:34:27 #10
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_61452149
Ik vond Riga met stip de leukste Baltische hoofdstad. Genoeg te zien in de stad, zeker de gigantische markthallen, maar ook buiten de stad is flink veel te doen. Inderdaad de stranden van Jurmala. Verder kan ik even niet zoveel herrinneren, is alweer 4 jaar geleden dat ik daar was.

In vergelijking met Vilnius is Riga enorm veel toeristischer, en ook groter. Vond ik.

Stokckholm is trouwens ook enorm tof!
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
pi_61452631
quote:
Op zondag 7 september 2008 15:05 schreef Veersesmurf het volgende:
Ik heb zojuist ook een tripje geboekt naar Riga (Ryanair) en ben erg benieuwd. Vorig jaar naar Stockholm geweest, en ben ook in Vilnius geweest. Denk dat Riga daar een beetje tussenin zit?
Mocht er iemand trouwens leuke tips hebben om daar te doen (we gaan met 5 man) dan zijn die van harte welkom We hebben tot nu toe: AK47-shooting en naar de grote overdekte markt. Het waterfietsen is misschien ook wel een leuk idee
Met BNN op reis mocht zo'n jong knaapje ook meedoen met die AK47 onzin. Hij deed het heel erg illegaal voorkomen en ze hadden ook een verborgen camera mee naar binnen gesmokkeld. Jammer dat je in cafés en hotels gewoon flyers ziet liggen voor deze dure excursie.
pi_61452970
quote:
Op zondag 7 september 2008 17:46 schreef MCH het volgende:

[..]

Met BNN op reis mocht zo'n jong knaapje ook meedoen met die AK47 onzin. Hij deed het heel erg illegaal voorkomen en ze hadden ook een verborgen camera mee naar binnen gesmokkeld. Jammer dat je in cafés en hotels gewoon flyers ziet liggen voor deze dure excursie.
ow, ga dat filmpje is ff opzoeken dan hoe duur zal zo'n uitstapje naar zo'n 'bunker' zijn dan?
pi_61453233
quote:
Op zondag 7 september 2008 17:56 schreef Veersesmurf het volgende:

[..]

ow, ga dat filmpje is ff opzoeken dan hoe duur zal zo'n uitstapje naar zo'n 'bunker' zijn dan?
10 kogels voor 75 euro ofzo?

edit: kan ook 30 of 50 euro zijn weet het niet meer precies

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 07-09-2008 18:11:18 ]
pi_61453375
quote:
Op zondag 7 september 2008 18:10 schreef MCH het volgende:

[..]

10 kogels voor 75 euro ofzo?

edit: kan ook 30 of 50 euro zijn weet het niet meer precies
10 kogels voor 75 euro? dan schiet ik hier mijn buks wel leeg met 500 kogeltjes voor een tientje

Nog meer tips, behalve het vermijden van de Britse vrijgezellenparties?
pi_62062660
*kickje

ik lees net toevallig op de website van Ryanair het volgende: Boekingen naar en van Riga (Letland) en Kaunas (Litouwen) kunnen alleen binnen 7 dagen voor vertrek gemaakt worden door te bellen naar ons reserveringscentrum

zit ik nu met een probleem? is mijn reservering niet geldig, of moet ik hem nog valideren 7 dagen voor vertrek
pi_62063503
Nee het is een slechte vertaling van het feit dat je niet minder dan 8 dagen voor vertrek een ticket naar Riga kan boeken. Dat moet altijd een week van tevoren.
  donderdag 2 oktober 2008 @ 00:14:17 #17
202348 Susi
Temple of Love
pi_62066684
Ah goed dat je het zegt. Ik heb namelijk zojuist ook een trip naar Riga geboekt voor 5 dagen, en ik kon er gewoon doorheen. Was al bang dat ik mijn geld kwijt was
pi_62068808
Riga, op verlanglijstje misschien in de aankomende herfstvakantie. Vast geen goedkoop ticket meer te krijgen...

Collega is er geweest en die is er in ieder geval lyrisch over. Zij was er met een groep collega's 3 dagen. Genoeg te zien en volgens haar een aanrader.
pi_62082407
Thnx DT! Dat stelt mij, en vooral de medereisgenoten gerust nu ik het zo teruglees is het niet onwaar wat ze hebben neergezet, maar het staat er wat ongelukkig idd.

Met Ryanair wordt het lastig om in de herfstvakantie naar Riga te vliegen denk ik:
From Riga To Brussels 27 Oct 08
Düsseldorf 27 Oct 08

Met KLM kan wel, maar dan zit je misschien op 300 euro ofzo...
  FOK!fotograaf zaterdag 4 oktober 2008 @ 08:56:35 #20
73911 ultra_ivo
pi_62122569
quote:
Op zondag 7 september 2008 12:45 schreef MCH het volgende:

[..]

Ik heb dit rondje gemaakt door de Baltische Staten:
Riga (dagtrip Jurmala) - Klaipeda (voor de Curonian Spit) - Vilnius (dagtrip Trakai) - Sigulda (voor de Gauja Valley) - Cesis - Tallinn

Wat betreft de steden dus Vilnius (Talloze mooie kerken) en Tallinn (Mooier dan oude binnenstad Riga). Daarnaast kun je in Tallinn ook nog goed shoppen, makkelijk naar Helsinki of genieten van hedendaagse architectuur.
De Curonian Spit en Gauja NP moet je gewoon echt niet overslaan tijdens een rondreis.
Kun je niet gewoon de Nederlandse namen voor zoiets gebruiken, die zijn er wel. Of de lokale namen.
Vilnius is gewoon klasse (heb er met veel plezier gestudeerd). Tallinn is echt bergaf gegaan. Van de zomer kreeg ik er echt een schok toen ik zag tot welke toeristenkermis het verworden is.
Riga is een stad die ik heb leren kennen als een stad waar je de tijd voor moet nemen, je moet de stad leren kennen. Dus niet na een dagje al een oordeel vormen.
  zaterdag 4 oktober 2008 @ 12:27:21 #21
71115 Rnej
I walk the line
pi_62124879
ik ben 3 jaar geleden in Riga en Jurmala geweest..

je kan onwijs vet clubben in riga, de skyline bar in t hoogste gebouw kan je een cocktailtje doen enzo...

leuke stad! veel te beleven! .. en veel russisch aandoende buitenwijken.

treinen naar Riga kan ik je niet aanraden want een houten bankje en geen verwarming is de meeste luxe die je daar tegenkomt in de trein....
pi_62125952
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 08:56 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]
Kun je niet gewoon de Nederlandse namen voor zoiets gebruiken, die zijn er wel. Of de lokale namen.
Laat het uitwisselingsstudentje mij maar eens vertellen wat de daar gebruikte namen dan zijn of de Nederlandse namen...
  FOK!fotograaf zaterdag 4 oktober 2008 @ 13:40:42 #23
73911 ultra_ivo
pi_62126225
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 13:24 schreef MCH het volgende:

[..]

Laat het uitwisselingsstudentje mij maar eens vertellen wat de daar gebruikte namen dan zijn of de Nederlandse namen...
Ik was al in Riga toen jij nog niet eens wist waar dat lag, beetje respect mag dan wel.

Kursiu Neringa of kortweg Neringa is de juiste naam. Curionian Spit is niet echteenlekkere vertalinghiervan. Sowieso wordt op fok teveel klakkeloos een Engelse vertaling gebruikt. Moet je eens doen met de Russische vertalingen, dan valt half POL over je heen.
Treinen met houten banken zijn de lokale treintjes tussen de diverse steden. Kaartjes daarvoor koop je bij een apart loket. Ga je naar een van de loketten in het hoofdgebouw van willekeurig welk groot station dan krijg je kaartjes voor de fatsoenlijke treinen, vooral de nachttreinen zijn prima te doen, bedden waar je tenminste echt de ruimte hebt.
  zaterdag 4 oktober 2008 @ 15:08:45 #24
71115 Rnej
I walk the line
pi_62127786
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 13:40 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Ik was al in Riga toen jij nog niet eens wist waar dat lag, beetje respect mag dan wel.

Kursiu Neringa of kortweg Neringa is de juiste naam. Curionian Spit is niet echteenlekkere vertalinghiervan. Sowieso wordt op fok teveel klakkeloos een Engelse vertaling gebruikt. Moet je eens doen met de Russische vertalingen, dan valt half POL over je heen.
Treinen met houten banken zijn de lokale treintjes tussen de diverse steden. Kaartjes daarvoor koop je bij een apart loket. Ga je naar een van de loketten in het hoofdgebouw van willekeurig welk groot station dan krijg je kaartjes voor de fatsoenlijke treinen, vooral de nachttreinen zijn prima te doen, bedden waar je tenminste echt de ruimte hebt.
hmm ok, vrij veel met de trein gereisd die week, maar niet met nachttreinen, dus heb daar niet echt kaas van gegeten, zelfs de lange afstandstrein naar rusland was houten bankjes enzo...
  zaterdag 4 oktober 2008 @ 16:01:43 #25
202348 Susi
Temple of Love
pi_62128727
Is het ´veilig´ om in je eentje daar rond te lopen ?
  zaterdag 4 oktober 2008 @ 16:03:33 #26
71115 Rnej
I walk the line
pi_62128762
jawel ... ik ben met 2 kerels en 1 meid om 4 uur 's nachts van het centrum naar een van de nare buitenwijken gelopen.. niets aan de hand... tis onwijs rustig op straat voor zo'n grote stad...

geen idee hoe t met criminaliteitsstatistiek staat daar... maar de cultuur is heel erg van het "bemoei je met je eigen zaken" ... niemand die je lastig valt
  FOK!fotograaf zondag 5 oktober 2008 @ 11:28:58 #27
73911 ultra_ivo
pi_62143617
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 16:01 schreef Susi het volgende:
Is het ´veilig´ om in je eentje daar rond te lopen ?
Het is een absolute zeldzaamheid dat ik me in Oost-Europa onveilig heb gevoeld, zeker in de grote steden. Plaatselijke vrienden willen nog wel eens te beschermend voor je zijn, dat is zo goed als nergens voor nodig. Als je je in Nederlandse steden goed kunt redden kun je dat ook in Baltische (en de meeste andere Oost-Europese) steden. Problemen komen het meest voor bij vooral jonge mannen die straalbezopen uit een louche kroeg komen en dan niet meer goed weten wat ze doen.
  FOK!fotograaf zondag 5 oktober 2008 @ 11:30:02 #28
73911 ultra_ivo
pi_62143633
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 15:08 schreef Rnej het volgende:

[..]

hmm ok, vrij veel met de trein gereisd die week, maar niet met nachttreinen, dus heb daar niet echt kaas van gegeten, zelfs de lange afstandstrein naar rusland was houten bankjes enzo...
De trein van Petersburg naar Tallinn die ik van de zomer had was gewoon met normale stoelen, beetje zoals een Nederlandse intercity (alleen dan de stoelen verstelbaar).
  zondag 5 oktober 2008 @ 12:20:20 #29
71115 Rnej
I walk the line
pi_62144465
mmm, ik was er voor t laatst in 2005
pi_62403075
ik ga rondom nieuw jaar naar Riga, zit in het hotel van de skyline bar
Even a broken clock is right twice a day.
pi_62514533
Ik zit te kijken voor een weekendje weg in maart. Het wordt Riga, Krakau of Budapest. Mijn voorkeur gaat uit naar de eerste twee omdat ik komende zomer ook al naar (o.a.) Budapest wil gaan. Twee keer naar hetzelfde vind ik meestal zonde.

Ik lees over Krakau en Riga allebei goede dingen. Kijken wat het wordt. Ik ga overigens met een groep vrienden dus dat wordt vooral stappen.
2007: Kuala Lumpur, Perhentian Islands, Kreta, Luxemburg, Rome
2008: Gerlos, Bern, Valencia, Ibiza, Madrid, Boekarest, Dublin, Londen
2009: Hamburg, Riga, Praag, Ibiza, Krakau, Budapest, Bratislava
  maandag 20 oktober 2008 @ 17:31:24 #32
101811 Nicky_Rincon
ilharaka baraka
pi_62533179
Eind november ga ik met 4 vrienden naar Riga, 4 dagen, nog goede tips hiero? Accomodatie/uitgaan?
la taqta il-amal
pi_62535536
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 17:31 schreef Nicky_Rincon het volgende:
Eind november ga ik met 4 vrienden naar Riga, 4 dagen, nog goede tips hiero? Accomodatie/uitgaan?
Ik ga 9 november, dus zal wel een klein verslagje/wat foto's plaatsen denk ik
pi_62789180
Zit ik net een beetje op grote vriend Google te kijken, zie ik dit voorbij komen: http://www.aerodium.lv

Heeft iemand dit wel eens gedaan, en is het goed bereikbaar vanaf Riga? (met het openbaar vervoer?)
pi_62789948
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 18:45 schreef Veersesmurf het volgende:
Zit ik net een beetje op grote vriend Google te kijken, zie ik dit voorbij komen: http://www.aerodium.lv

Heeft iemand dit wel eens gedaan, en is het goed bereikbaar vanaf Riga? (met het openbaar vervoer?)
Hoi

Heb je dat programma weg met BNN al bekeken, want naast dat schieten gaan ze dus ook dit doen.
pi_62791597
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 19:13 schreef MCH het volgende:

[..]

Hoi

Heb je dat programma weg met BNN al bekeken, want naast dat schieten gaan ze dus ook dit doen.
Hoi

Ja, daar heb ik wel een stukje van gezien (dit deel niet overigens) maar wordt daar ook in verteld hoe je er komt?
pi_63192105
Net geboekt voor 15 man. Begin maart weekendje Riga. Moet er nog 3 mensen bijboeken, dus totaal 18 man.
pi_64293922
Ben van vrijdag 19 dec tem maandag 22 dec in Riga geweest, in Tiger Hostel. Een heel goed hostel, prijs-kwaliteit.

De Oude Stad kon ons zeker bekoren. Mooie huizen, kerken, gebouwen, ... allemaal in art nouveau-stijl in verschillende kleuren. Vooral het Huis van de Zwartkoppen is de moeite, net als de Dom.
Vrijdag had het overigens zwaar gesneeuwd, wat het geheel, en vooral de parken, nog mooier maakte.
Vanop de 26ste verdieping van een hotel vind je idd de Skyline Bar waar je een mooi zicht op de stad hebt.

Het uitgaan was ook prima. Vrijdagavond naar de Nautilus-club geweest: geen al te grote club, ook niet bijster veel volk, maar wel prima sfeer en muziek. Daarvoor wat ingedronken in de John Lemon, een relaxte bar en de Bon Vivant, een Belgisch cafe waar ze allerhande Belgische bieren verkopen. Het interieur is ook Belgisch ingericht.

De zaterdag in de Belle Epoque-bar geweest. Dat is een studentenbar in een kelder waar er ook veel erasmusstudenten zitten. de drank is er goedkoop en er heerst een gemoedelijke sfeer.

Diezelfde zaterdagavond zijn we ook bijna 'in de zak' gezet door enkele vrouwen. Nochtans wisten we dat we op onze hoede moesten zijn, maar ze speelden het wel heel slim. Kwamen ons toevallig tegen op straat, inspelend op een situatie, raakten aan de praat, vertelden over hun studies, bla bla. Uiteindelijk gingen we met hen naar een bar waar ze vroegen of we geen flesje wijn wilden delen. Wilden we wel op voorwaarde dat we de prijslijst zagen. Dat vonden ze al niet leuk dat we dat vroegen. Uiteindelijk toonde ze een wij op de dranklijst van maar liefst 1000 Let (1500 euro !!!). Dat wezen we natuurlijk kordaat af waarop de meisjes antwoordden dat ze dan wel een gewone cocktail zouden drinken. Wij opnieuw de prijslijst bekijken, bleek het om cocktails van zo'n 100 euro te gaan. Uiteindelijk zagen ze dat we er niet op ingingen en bolden ze het af.
Uiteindelijk zijn we wel een klein beetje bestolen, want ons bier kostte uiteindelijk 10 let (15 euro) ipv 5 let. Ergens in kleine lettertjes stond er op de kaart dat een eerste pintje 10 let kost en de tweede pas 5 let. Nu ja, we waren al blij dat we alert genoeg waren om die meisjes af te schudden (we hadden ook al serieus gezopen natuurlijk).
Achteraf lazen we op internet dat de Lord Pub (die bar waar ze ons dus wilden bestolen) eigenlijk de vroegere Groks Bar was. Van die bar wisten we dat ze niet koosjer was (genoeg slechte verhalen gelezen op internet), maar ze was dus een tijdje gesloten na dergelijke wanpraktijken en begon nu gewoon opnieuw onder de naam Lord Pub ... Nooit gaan dus ! Net als in alle andere bars in dat straatje (Roxy, Puzzle, ...)

Waar je wél moet gaan is de Essential Club. Een hele vette club in de straat van de Skyline Bar. Een tiental bars en vier zalen maken het zeer gezellig ook. Wij zaten vooral in een jaren 70 80 90 zaal. De drank was er niet goedkoop, maar dat is wel logisch in dergelijke clubs. De zondagavond zijn we er ook nog binnen geweest, maar toen was er slechts één zaal open. De zondagavond is Riga sowieso vrij doods.

Je kan dus heel goed uitgaan in Riga maar wees dus op je hoede voor wanpraktijken in (de buurt van) sommige bars.

O ja, eten kun je prima in de Lido-restaurants. Een soort reftersysteem waar je via een buffet zelf je schotels kan samenstellen. Vrij lekker én Lets en ook heel goedkoop.
  dinsdag 23 december 2008 @ 19:11:38 #39
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_64294308
quote:
Op zondag 7 september 2008 01:28 schreef MCH het volgende:

[..]

Ik vind Riga zoals al eerder in dit topic gezegd juist de leukste stad van de grote drie daar (Vilnius, Talinn, Riga). Behoorlijk hippe stad, erg mooi oud stadscentrum en interessante russische wijken daaromheen (die naar wat ik heb begrepen 's nachts niet allemaal veilig zijn). Met name achter de markthallen in de richting van dat gebouw van Stalin schijnt het niet helemaal lekker te zijn.

Wel een redelijk populaire partybestemming voor Britse hoerenlopers in het weekend, maar last heb je er niet echt van.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_64297620
Dat van die Britse hoerenlopers is al serieus achterhaald nadat de prijzen de lucht inschoten en nadat veel Britten zwaar bestolen werden in louche bars.
  dinsdag 23 december 2008 @ 20:46:53 #41
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_64297956
quote:
Op dinsdag 23 december 2008 20:38 schreef BramKVO het volgende:
Dat van die Britse hoerenlopers is al serieus achterhaald nadat de prijzen de lucht inschoten en nadat veel Britten zwaar bestolen werden in louche bars.
Dat is niet mijn ervaring. 's nachts is de hele oude stad rood man.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_64357613
Ah tvp. Ga er in februari een weekendje heen met zn 12'en
Too much is never enough!
pi_64358926
quote:
Op dinsdag 23 december 2008 20:46 schreef XL het volgende:

[..]

Dat is niet mijn ervaring. 's nachts is de hele oude stad rood man.
wanneer ben je er geweest ? Ik ben er afgelopen vrijdag tem maandag geweest en dat was echt niet meer het geval. Een vijftal adult bars hebben wij gezien, maar niet veel meer. En al helemaal geen Engelsen gezien.
Volgens een Fransman die er leeft en werkt, komt dit omdat het niet echt de citytrip-periode is in Riga (vooral maart-april-mei-juni) maar hoofdzakelijk omdat er veel minder Engelsen komen sinds anderhalf jaar, door de stijgende prijzen en doordat ze vaak in de zak worden gezet. Het 'stag-tourism' in Riga is fors teruggedrongen.
  vrijdag 26 december 2008 @ 08:55:52 #44
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_64371160
quote:
Op donderdag 25 december 2008 18:49 schreef BramKVO het volgende:

[..]

wanneer ben je er geweest ? Ik ben er afgelopen vrijdag tem maandag geweest en dat was echt niet meer het geval. Een vijftal adult bars hebben wij gezien, maar niet veel meer. En al helemaal geen Engelsen gezien.
Volgens een Fransman die er leeft en werkt, komt dit omdat het niet echt de citytrip-periode is in Riga (vooral maart-april-mei-juni) maar hoofdzakelijk omdat er veel minder Engelsen komen sinds anderhalf jaar, door de stijgende prijzen en doordat ze vaak in de zak worden gezet. Het 'stag-tourism' in Riga is fors teruggedrongen.
In april kort en in september/oktober een paar weken.
pi_64374311
Wij hebben alvast géén enkele Engelse stag-groep gezien tijdens onze trip. En zoals ik al zei, heus niet meer dan een vijftal adult bars. Tenzij je die malafide bars a la Roxy en Lord Pub ook meerekent.
  zondag 28 december 2008 @ 09:03:43 #46
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_64422465
quote:
Op vrijdag 26 december 2008 12:50 schreef BramKVO het volgende:
Wij hebben alvast géén enkele Engelse stag-groep gezien tijdens onze trip. En zoals ik al zei, heus niet meer dan een vijftal adult bars. Tenzij je die malafide bars a la Roxy en Lord Pub ook meerekent.
Je ervaring is echt compleet tegenovergesteld aan die van mij. Wellicht dat het tijdens de kerst wat minder nadrukkelijk is. Een adultbar is er voor mij een waar rode lichten voor de deur hangen en jonge meisjes in de ingang staan. Daarvan schat ik dat er zo'n 15 zitten in de old town.

De engelse groepen luidruchtige mannen zag ik iedere vrijdag op het vliegveld landen, als ik naar huis ging voor het weekend.
pi_64434656
Van dergelijke bars hebben we er zeker niet meer dan 5 gezien ... En twee van die adultbars zaten dan nog in de straat van ons hotel (zijnde in de Nieuwe Stad, Elisabetes Str), de 4play en The Jockey Club
In de Oude Stad heb je in dat louche straatje van de Roxy ook nog The Flames. En dan kwamen we er nog een tweetal tegen vanwaar ik de naam niet ken. Meisjes stonden er al helemaal niet in de ingang, die deuren waren netjes gesloten.
En zoals ik zei, geen Engelsen tegengekomen. Die Fransman zei idd dat er id december-periode veel minder citytrip-toeristen zijn dan bvb in april of mei (wat logisch is). Maar toch zei hij ook dat de 'stag-toeristen' bijlange niet meer zo talrijk zijn als een tweetal jaar geleden.
  zondag 28 december 2008 @ 17:17:23 #48
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_64435033
Het verschil tussen voorjaar en najaar was nu ook niet wereldschokkend te noemen. Al was het in April wel erg mooi daar. Dan bloeit Riga echt!

In de straten rondom het Galeria winkelcentrum (als je vanaf het busstation naar de old town loopt) zitten er al meer dan jij er erkent. Kaleju str en Audeju Iela moeten het denk ik zijn als ik op google maps kijk.

Het is niet echt bezwaarlijk hoor, maar om nu te doen alsof het er niet is... Behalve in Nederlandse steden zie je het zelden zo nadrukkelijk. Het is vergelijkbaar met Praag 10 jaar geleden. In die Belgische kroeg die hier genoemd is kwam ik graag. Je kunt er niet heen zonder wat van die tenten te zien en in die kroeg liggen tenminste 5 verschillende flyers met dat je geen hoertjes moet pakken omdat de hele bende daar zo corrupt is dat je geld niet eens bij die hoertjes zelf terecht komt.
pi_64436427
Galeria winkelcentrum is dat het shoppingcenter van vier verdiepingen ? Zo ja, dan hebben we daar overdag in gewandeld.
Ik heb Kaleju en Audeju eens bekeken op de map, het kan best zijn dat we nooit in die straten gewandeld hebben. Wij kwamen altijd via Kalku Iela de Oude Stad in en liepen meestal in het andere stuk vd Oude Stad, waar het meeste te zien was.
Enkel de eerste avond zouden we sowieso in de buurt van die straten moeten geweest zijn, want dan gingen we uit in dat deel van de Oude Stad, zijnde naar de Nautilus Club en John Lemon Bar. Maar ik denk eigenlijk dat we nooit in die twee straten zelf geweest zijn, dus als er daar de meeste adult bars waren, is het logisch dat we ze niet gezien hebben. Ik vind wel dat ze dan toch vrij goed 'weggestopt' zitten van het toeristische deel van de Oude Stad.
Nuja, iedereen waarschuwde ons wel om niet in adult bars te gaan want je betaalt je blauw en zou dan zelfs uiteindelijk nog niks gezien/gekregen hebben Veelal 'rip of bars' hebben we gehoord ?
  zondag 28 december 2008 @ 18:11:12 #50
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_64436837
quote:
Op zondag 28 december 2008 17:56 schreef BramKVO het volgende:
Galeria winkelcentrum is dat het shoppingcenter van vier verdiepingen ? Zo ja, dan hebben we daar overdag in gewandeld.
Ik heb Kaleju en Audeju eens bekeken op de map, het kan best zijn dat we nooit in die straten gewandeld hebben. Wij kwamen altijd via Kalku Iela de Oude Stad in en liepen meestal in het andere stuk vd Oude Stad, waar het meeste te zien was.
Enkel de eerste avond zouden we sowieso in de buurt van die straten moeten geweest zijn, want dan gingen we uit in dat deel van de Oude Stad, zijnde naar de Nautilus Club en John Lemon Bar. Maar ik denk eigenlijk dat we nooit in die twee straten zelf geweest zijn, dus als er daar de meeste adult bars waren, is het logisch dat we ze niet gezien hebben. Ik vind wel dat ze dan toch vrij goed 'weggestopt' zitten van het toeristische deel van de Oude Stad.
Nuja, iedereen waarschuwde ons wel om niet in adult bars te gaan want je betaalt je blauw en zou dan zelfs uiteindelijk nog niks gezien/gekregen hebben Veelal 'rip of bars' hebben we gehoord ?
Het is nog wel een stukje lopen vanaf daar naar John Lemon en die Belgenkroeg enzo. Die hoek van de old town is wel de hoek waar dat het meest nadrukkelijk aanwezig is. Zeg maar de driehoek tussen de rivier bij het busstation, de rivier in het verlengde van John Lemon en winkelcentrum Galeria
pi_64437289
Dat verklaart dus dat we er niet zoveel gezien hebben, in het andere stuk van de Oude Stad, waar de meeste bezienswaardigheden zijn, hebben wij er een drietal gezien. Maar klopt het dat het vooral rip of bars zijn?
Ben je trouwens uitgeweest id Essential & Nautilus ? Vond ik wel twee vette clubs. En ook bijna rip of praktijken meegemaakt in dat straatje van de Roxy ?
Ik lees trouwens dat je Vilnius en Tallin ook gedaan hebt, ook aan te raden ?

Ik vond overigens wel dit over Riga :

About 2-3 Years ago Riga was still very famous for its beautiful and 'free' ladies. Riga became renowned for this type of life for visitors, however, the government appear to have sharpened things up and hence the 'night' bars are found to be somewhat empty and life cleaned up to a higher standard now.
  zondag 28 december 2008 @ 22:05:37 #52
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_64445199
quote:
Op zondag 28 december 2008 18:25 schreef BramKVO het volgende:
Dat verklaart dus dat we er niet zoveel gezien hebben, in het andere stuk van de Oude Stad, waar de meeste bezienswaardigheden zijn, hebben wij er een drietal gezien. Maar klopt het dat het vooral rip of bars zijn?
Ben je trouwens uitgeweest id Essential & Nautilus ? Vond ik wel twee vette clubs. En ook bijna rip of praktijken meegemaakt in dat straatje van de Roxy ?
Ik lees trouwens dat je Vilnius en Tallin ook gedaan hebt, ook aan te raden ?

Ik vond overigens wel dit over Riga :

About 2-3 Years ago Riga was still very famous for its beautiful and 'free' ladies. Riga became renowned for this type of life for visitors, however, the government appear to have sharpened things up and hence the 'night' bars are found to be somewhat empty and life cleaned up to a higher standard now.
Ik ben die kroegen allemaal niet ingegaan. Ik kwam er niet om die reden
Ik was daar en ook in Tallinn en Vilnius met name om te werken. Riga is de enige stad waar ik een weekend ben gebleven en ken ik iets beter. Alledrie zijn het mooie steden en hoewel ze prima te vergelijken zijn hebben ze toch een redelijk eigen karakter. Uitgaan heb ik alleen in Riga een beetje gedaan, nooit iets vervelend meegemaakt. Het is zelfs indrukwekkend hoe veilig je je voelt op straat, zelfs in de buurt van die louche clubs.
pi_64456557
Nice! Ik wil ook naar Riga, over getwijveld om nu te gaan, zo rond kerst en oud & nieuw, maar ik had het idee dat ik dan wegvroor. April / mei goede periode?
In the quiet words of the virgin Mary..... come again?!
  maandag 29 december 2008 @ 09:37:19 #54
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_64456592
quote:
Op maandag 29 december 2008 09:35 schreef WarPuppy het volgende:
Nice! Ik wil ook naar Riga, over getwijveld om nu te gaan, zo rond kerst en oud & nieuw, maar ik had het idee dat ik dan wegvroor. April / mei goede periode?
Iedereen daar zegt dat het de mooiste periode is om te gaan. Toen ik er in die periode was, was het prachtig weer en bloeide de stad echt!
pi_64461096
Toch had het ook wel iets om vorige week er te zijn hoor, de parken waren helemaal besneeuwd wat een mooi zicht opleverde !
  maandag 5 januari 2009 @ 12:55:01 #56
101811 Nicky_Rincon
ilharaka baraka
pi_64682551
Ik vond het jammer dat het weer zo slecht was toen ik er was (eind november). Er hing echt een droevige rotsfeer en ik vond de sted niet levendig. Vandaar dat we na twee dagen maar de bus naar Vilnius hebben gepakt, waar ik het een stuk levendiger en vriendelijk vond.

Wellicht is eind november dus niet de beste tijd om naar Riga te gaan, het is dan erg rustig..
la taqta il-amal
pi_64693337
Ik ben in december geweest en vond het prima hoor toen Weinig toeristen idd, maar dat vind ik niet zo erg.
pi_64723162
Ik ben rond nieuwjaar 4 dagen naar Riga geweest, goed te doen qua temperatuur. Riga is een leuke stad, in 3 dagen kan je het prima bekijken. Wij zaten er vier en hadden gehoopt dat er nog wat musea open waren, maar het bevrijdingsmuseum was gewoon de hele week dicht .

Nieuwjaar was ook super, eerst op het vrijheidsplein waar precies om 24.00 de 4 jaargetijden uit de speakers kwamen en er een prachtige vuurwerkshow was van een kwartiertje. Daarna nog ff naar Essential geweest, entree was maar 15 euro, wel jammer dat 4 bier 30 euro was .

De dierentuin is ook wel leuk trouwens, in het bos en toen wij er waren behoorlijk verlaten. Het is allemaal niet nieuw meer maar dat is Artis toch ook niet, en doordat het in het bos ligt best leuk om rond te lopen. Het ligt ook aan een meer, die bevroren was en waar mannetjes op zaten te vissen .

Owja ik heb bijna geen Engelsen gezien en heb me verder totaal niet onveilig gevoeld, wellicht dat het in het weekend anders is want wij waren er van maandag tm vrijdag.
Even a broken clock is right twice a day.
pi_65778082
Morgen vertrekken we Ben benieuwd
  vrijdag 27 februari 2009 @ 14:30:36 #60
202348 Susi
Temple of Love
pi_66519626
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 19:59 schreef The6thgate het volgende:
Morgen vertrekken we Ben benieuwd
En ?

Weet iemand hoever het van het vliegveld naar het centrum is ? Ik moet volgende week overstappen op Riga, en dan heb ik vier uur vrij. Is het dan haalbaar om wat in het centrum te eten of niet ?
pi_66522982
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 14:30 schreef Susi het volgende:

[..]

En ?

Weet iemand hoever het van het vliegveld naar het centrum is ? Ik moet volgende week overstappen op Riga, en dan heb ik vier uur vrij. Is het dan haalbaar om wat in het centrum te eten of niet ?
30 min met de bus...
pi_66523140
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 14:30 schreef Susi het volgende:
Half uurtje ofzo met de bus. Wel even op de vertrektijden op de terugweg letten. En je hebt natuurlijk Letse Lat nodig om in de stad te kunnen eten en met de bus te kunnen gaan.
  vrijdag 27 februari 2009 @ 16:07:28 #63
202348 Susi
Temple of Love
pi_66524018
Uiteraard. Bedankt !
pi_66542655
Even een tvp-tje. Ik ga in april met een stel vrienden waarschijnlijk naar Riga en na alle verhalen in dit topic lijkt me dat wel prima Met Ryanair lekker goedkoop vliegen vanaf Düsseldorf is natuurlijk erg prettig!
Wij gaan voornamelijk voor het stappen en de gezelligheid en in dit topic staan al een aantal goede tips. Verder klinkt AK-47 schieten wel heel gaaf En dat Sky-dingesen is ook top
pi_66545439
Dat schieten en andere activiteiten in hetzelfde rijtje zijn wel tyfus duur.
Uiteindelijk was ons weekend wel tof, waren met zn 12'en. We logeerden 2 nachten in Old town hostel wat echt dik prima beviel. Er was beneden een pub en we sliepen met zn allen op 1 kamer met goede bedden en een wc en een douche op de kamer en er waren kluisjes. Alles was prima te lopen alleen moet je echt van tevoren uitzoeken welke kroegen je niet moet zijn. Daarbij moet je altijd in gedachten houden dat je moet oppassen met de vrouwen. Als ze iets te proffesioneel dansen of zich op een andere manier verdacht gedragen (als in, een aantal vrouwen bij elkaar die te klef zijn en daarna naar elkaar staan te seinen ) dan gewoon geen aandacht aan schenken. Ondanks alle waarschuwingen vooraf zijn 2 van ons nog ergens anders in een kroeg beland waar ze voor enkele biertjes 140 euro moesten dokken en toen ze protesteerden kwamen een aantal zware jongens even melden dat ze een groot probleem hadden. O ja qua cultuur kun je nog het bezettingsmuseum bekijken en we zijn nog in een of andere kerk in de toren geweest voor het uitzicht. Verder vooral veel rondgelopen.

Al met al kan je er dus een prima weekend hebben, maar moet je even oppassen met malafide praktijken
pi_66612938
Komende vrijdag vertrekken we met z'n 17en. Ik heb er zin in. Vrijdagmiddag gaan we schieten. Zo duur vind ik het niet, 42,- euro. Wij hebben ook in een hostel 2 slaapzalen afgehuurd. We zitten in Franks. Schijnt een leuk hostel te zijn.
Kan je nog ergens leuke Sovjet-dingen op de kop tikken? Mooi souvenir. Als we daar zijn gelijk even vragen welke kroegen we moeten mijden. Ik zie het wel weer gebeuren dat sommigen van ons ook in die oplichterstrucjes trappen.
pi_66615996
Wij zaten ook in Franks, erg releaxed hostel vonden wij.
Echte Sovjet souvenirs hebben wij niet gevonden (wel naar gekeken, niet echt naar gezocht) maar dat kan ook komen omdat ze eindelijk een paar jaar onafhankelijk zijn van die Sovjets

Over de 'te mijden kroegen': het is niet anders dan in Thailand of Brazilië. Je hebt zelf echt wel op tijd in de gaten of je goed zit of niet. Een normale Letse zal niet zomaar over je been gaan wrijven en je het duurste drankje van de kaart vragen, terwijl jij die kaart nog niet eens hebt gezien
Wil je een goedkope Oost-Europese meid scoren dan kan je beter naar het plattenland gaan, of naar Litouwen/Oekraïne ofzo
pi_66622271
In een centrale straat zitten de Roxy en Lord Pub (waren in ieder geval de eerste die wij tegen kwamen). Die 2 sowieso vermijden
pi_66652428
Welke discotheken zijn nou echt aanraders. Ik had hier de Essential al doorgekregen, en je hebt ook nog de Voodoo ofzo?
pi_66680767
quote:
Op maandag 2 maart 2009 16:53 schreef The6thgate het volgende:
In een centrale straat zitten de Roxy en Lord Pub (waren in ieder geval de eerste die wij tegen kwamen). Die 2 sowieso vermijden
inderdaad, zoals je in een vorige post van mij kon lezen, werden we in de Lord Pub ook bijna zwaar in de zak gezet, maar gelukkig waren we op onze hoede en hadden we het op tijd door. Uiteindelijk wel nog elk 7 euro te veel betaald voor een pintje, maar dat was peanuts met wat we konden kwijt geweest zijn ...
Nochtans hadden we op voorhand op internet gekeken welke cafes we moesten vermijden, maar ze hadden Groks Cafe, die overal stond als de nummer één plaats om te mijden, nog maar net van naam naam gewijzigd in, jawel, Lord Pub ... Absoluut mijden dus net als de andere bars in dat centraal straatje (waaronder Roxy en Pink Panther)
Twee disco's die je moet doen zijn Essential en Nautilus. Qua bar kan ik de Belle Epoque aanraden, een gezellige studentenbar in een kelder.
pi_66682688
quote:
Op woensdag 4 maart 2009 09:50 schreef BramKVO het volgende:

[..]
Qua bar kan ik de Belle Epoque aanraden, een gezellige studentenbar in een kelder.
Ja supermooi. Literpullen voor 2.25euro
pi_66877941
Zo, ben vanochtend terug gekomen uit Riga. Leuke stad, minder dan een Praag ofzo, maar wel lekker compact en met leuke discotheken. Het is echt een stap/mannen weekendje geworden, met vooral veel bier, stappen en af en toe nog wat tieten. Vrijdag in de La Rocca geweest, en zaterdag in de Essential. Allebei mooie tenten.
Het schieten was ook leuk om een keer gedaan te hebben. Helemaal geen uitleg, maar gelijk dat pistool/shotgun/AK47 in je handen gedrukt krijgen en los gaan.

Hostel was prima, alles was helemaal goed eigenlijk. Super weekendje gehad.
pi_66927326
Hoeveel kost een vliegticket nou ongeveer? Op de site van Ryaniar kan ik er eigenlijk niet veel over vinden. Wij zijn van plan om in mei met een groep vrienden die kant op te gaan.
pi_66927700
Wij hebben 55,- euro betaald. Maar dat was het gemiddelde over 18 personen. je kan maar 8 tickets tegelijk kopen per boeking, dus de eerste twee boekingen waren goedkoper, maar de laatste was duurder. Dat heb je wel vaker met airliners, hoe minder stoelen hoe duurder.

Ik geloof dat de eerste boeking 40 euro per persoon was ofzo. Geen geld.
pi_71845205
schopje!!

is Riga ook een leuke stad om samen met j vriendin heen te gaan??
ik zit te denken om in de week van 21 september te gaan voor een dag of 3 a 4
hoe is het prijsniveau daar qua uiteten en winkelen?
pi_71845847
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 12:27 schreef Eggos het volgende:
schopje!!

Jawel, alleen is er niet heel veel te zien en doen. Als je 4-5 dagen gaat, zou je het ook kunnen combineren met Tallinn. Ligt een viertal uurtjes met de bus verderop of met een paar dagen aan het strand (sauna, kuuroorden) van Jurmala, dat op nog geen half uur van Riga ligt.
pi_71847783
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 12:27 schreef Eggos het volgende:
schopje!!

Zou het idd combineren met een uitstapje ergens anders heen. Alleen Riga lijkt me niet zo leuk om als stelletje heen te gaan
pi_71853941
dank jullie wel voor de info! we zien er na jullie reactie maar vanaf, gaan nu even kijken voor een andere bestemming! iemand nog tips??
pi_71860826
Moet het goedkoop? Leuke steden om heen te gaan zijn Barcelona, Rome, Stockholm, Londen etc.
  zondag 16 augustus 2009 @ 16:59:53 #80
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_71926077
Ben er in April een ochtend en middag geweest (begin van reis door Scandinavië).

Vond het een leuke stad om een dagje doorheen te wandelen, toch een beetje terug in de (Sovjet)tijd.
Ik vond vooral de markt leuk (ze gaan daar heerlijk hygiënisch met het vlees om hehe). Je kunt er vanaf Bremen & Düsseldorf lekker goedkoop komen. Veel mooie gebouwen en die bar in dat hotel is wel leuk.

Had tijden daarvoor al eens gehoord dat je er goeie clubs hebt maar aangezien ik 's middags de bus heb gepakt naar Tallinn heb ik daar niks van mee kunnen krijgen.

Je merkt wel echt in de stad dat men grote sprongen voorwaarts aan het maken is qua welstand. Maar wat ik de laatste tijd begrijp uit het nieuws krimpt de boel nu weer gigantisch ineen.

In een uur of 4 ben je voor iets van 15 euro met de bus in Tallinn, leuk om te combineren. Litouwen ben ik niet geweest dus daar kan ik niks zinnigs over zeggen. Gaan wel genoeg bussen richting Vilnius.

Wat foto's (helaas was het een grauwe dag)

oud:

nieuw:

Dit moet zomers een gezellig plekje zijn:

genoeg (afsplitsingen van) verschillende geloven naast elkaar

Wat van de weinige hoogbouw

parken genoeg

Russische orthodox

Uitzicht vanuit die skybar

[ Bericht 8% gewijzigd door PLAE@ op 16-08-2009 17:59:24 ]
  zondag 16 augustus 2009 @ 17:20:20 #81
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_71926533
Wat een geknoei om een fatsoenlijk host te vinden voor een paar pics

Nog wat foto's stiekem met de tel gemaakt op die overdekte markt. Ze houden daar niet zo van camera's
Heerlijk ook dat vlees wat zo zonder papiertje of iets wordt gewogen. Daarna komt er weer een nieuw stuk vlees op de weegschaal etc. Heerlijk

Gigantische augurken voor onze doen.

[ Bericht 53% gewijzigd door PLAE@ op 16-08-2009 17:57:25 ]
pi_71953808
ik vertrek woensdag naar riga, daarna tallin en dan nog helsinki
  maandag 17 augustus 2009 @ 18:40:41 #83
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_71956623
Leuk, heb ik ook gedaan zo
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 22:22:31 #84
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_71993948
Heb me enorm vermaakt in Riga deze zomer, veel meer dan ik had verwacht, een echte stad (meer dan bijv. Vilnius of Tallinn). Beste stad van de reis (en ik was ook nog in Helsinki geweest)!
  woensdag 14 oktober 2009 @ 19:20:14 #85
17637 spooky1234
Whaazzuuuuup!!
pi_73690328
Eind november ga ik een lang weekendje naar Riga; volgens mij aardig koud dan?

Is het handig om een huurauto te nemen of is OV goed? (ook laat in de nacht). Taxi een beetje betaalbaar?

Wat te doen? Ik dacht aan sightseeing, paintball, shoppin & clubbin' .. Iemand nog ervaring; wat is voordeliger om daar te kopen, waar kan je beste paintballen etc?
I see dumb people! They are everywhere, walking around, not even knowing they are dumb!
pi_73697776
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 19:20 schreef spooky1234 het volgende:
Eind november ga ik een lang weekendje naar Riga; volgens mij aardig koud dan?

Is het handig om een huurauto te nemen of is OV goed? (ook laat in de nacht). Taxi een beetje betaalbaar?

Wat te doen? Ik dacht aan sightseeing, paintball, shoppin & clubbin' .. Iemand nog ervaring; wat is voordeliger om daar te kopen, waar kan je beste paintballen etc?

Waar Slaap je?.. Ov in Letland vond ik goed te doen, ligt er natuurlijk aan wat je gaat doen etc...
Drank natuurlijk erg goedkoop (vodka )
pi_73702414
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 22:30 schreef Mik31 het volgende:

Waar Slaap je?.. Ov in Letland vond ik goed te doen, ligt er natuurlijk aan wat je gaat doen etc...
Drank natuurlijk erg goedkoop (vodka )
Dodo Hotel.. cheap, clean, redelijk centraal, prima reviews alleen wat gezeik over 'onveiligheid'.. zijn het allemaal pussies of is het echt zo grimmig eng?
Als ik een vliegreis doe, huur ik altijd een auto ter plekke.. tenzij verkeer te druk is en of parkeren te duur (zoals Barcelona, Londen, Parijs). Wat is beter voor Riga; auto huren, OV of taxi?
I see dumb people! They are everywhere, walking around, not even knowing they are dumb!
  donderdag 15 oktober 2009 @ 09:16:12 #88
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_73704601
OV is prima, maar als je nog naar de achterlanden van Letland wilt: geen idee wat beter is. Bedenk wel: letland heeft geen snelwegen.
pi_73719318
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 01:14 schreef spooky1234 het volgende:

[..]

Dodo Hotel.. cheap, clean, redelijk centraal, prima reviews alleen wat gezeik over 'onveiligheid'.. zijn het allemaal pussies of is het echt zo grimmig eng?
Als ik een vliegreis doe, huur ik altijd een auto ter plekke.. tenzij verkeer te druk is en of parkeren te duur (zoals Barcelona, Londen, Parijs). Wat is beter voor Riga; auto huren, OV of taxi?
Als je alleen naar Riga gaat, zou ik gewoon het OV gebruiken.. Riga is klein en OV goed geregeld.. Auto lijkt me overbodig..Weet niet waar je hotel is, maar Centrum van Riga (old town) is ook auto-vrij.
Riga is gewoon veilig hoor, Let er wel op dat sommige wijken natuurlijk wel wat grimmiger zijn.. Zoals Little Moscow.. Daar moet je je s'avonds/s'nachts niet vertonen...
  zondag 18 oktober 2009 @ 20:09:29 #90
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_73817166
TVP.

Ik wil met mijn lief een weekendje weg en Riga lijkt me tof! Eens even in verdiepen dus....
  maandag 19 oktober 2009 @ 23:03:40 #91
105888 renzell
pi_73863975
quote:
Op zondag 7 september 2008 15:05 schreef Veersesmurf het volgende:
Heb je geboekt via Düsseldorf? Vanuit Eindhoven wordt er niet op Riga gevlogen, toch?
pi_73864628
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 23:03 schreef renzell het volgende:

[..]

Heb je geboekt via Düsseldorf? Vanuit Eindhoven wordt er niet op Riga gevlogen, toch?
Je reageert op een post van een jaar geleden hé ..
Ryanair vliegt vanaf Charleroi en Weeze, niet vanaf Eindhoven nee....
  maandag 19 oktober 2009 @ 23:30:23 #93
105888 renzell
pi_73865124
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 23:19 schreef Mik31 het volgende:

[..]

Je reageert op een post van een jaar geleden hé ..
Ryanair vliegt vanaf Charleroi en Weeze, niet vanaf Eindhoven nee....

Thanks for reminding.

Ik ga maar even opnieuw zoeken. Via Düsseldorf vliegen ze ook zag ik al, maar dat is vanuit mijn huis echt iets te ver.
pi_73873058
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 23:30 schreef renzell het volgende:

[..]

Thanks for reminding.

Ik ga maar even opnieuw zoeken. Via Düsseldorf vliegen ze ook zag ik al, maar dat is vanuit mijn huis echt iets te ver.
Waar woon je dan?.. Ik heb via Airbaltic afgelopen zomer een goedkoop retourtje vanaf Amsterdam kunnen boeken.. toendertijd 75e Incl. Weeze ligt praktisch in Nederland btw.
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 11:26:38 #95
105888 renzell
pi_73873636
Ik woon in Rotterdam. Kon Weeze niet vinden op de site van Ryan Air trouwens. Airbaltic vanaf A'dam, ook het proberen waard dus! Ga ik eens even naar kijken.
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 12:05:30 #96
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_73874824
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 11:26 schreef renzell het volgende:
Kon Weeze niet vinden op de site van Ryan Air trouwens.
Zij noemen het Düsseldorf...
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 12:16:06 #97
105888 renzell
pi_73875123
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 12:05 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Zij noemen het Düsseldorf...
Oeps...

Dank je!
pi_73886504
Wij vlogen vanaf Weeze idd. Bij Nijmegen de grens over, dan zit je er binnen een half uurtje. Vanaf Bremen kun je ook vliegen tegenwoordig, maar ik zie net dat je in Rotterdam woont. Brussel is dan ook een goeie optie. Als je vrijdag 4 dec. vertrekt en maandag 7 dec. terug komt betaal je 25 euro (komt dan nog een tientje creditcard toeslag bij)

Vanaf Weeze kost het je bijna 70 euro (excl. c.c. toeslag) maar het parkeren is daar wel een stukkie goedkoper. 4 dagen kost je daar ¤36,- tegenover 55 euro in Brussel.
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 23:29:53 #99
105888 renzell
pi_73899705
Ha, dank je wel voor de informatie Veersesmurf!
pi_73911388
Wij vertrekken morgenvroeg met 5 man met Airbaltic, zondag terug.
We hebben pp ¤ 155,- betaald voor vlucht + 3 overnachtingen in hotel Kolonna in het oude centrum.

Ik ben benieuwd!
  woensdag 21 oktober 2009 @ 17:10:02 #101
105888 renzell
pi_73919901
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 13:17 schreef ruud.nl het volgende:
We hebben pp ¤ 155,- betaald voor vlucht + 3 overnachtingen in hotel Kolonna in het oude centrum.

Ik ben benieuwd!
Da's netjes zeg, qua prijs. Veel plezier!
  donderdag 18 maart 2010 @ 16:33:55 #102
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_79300447
Ik ga morgen !

Ben wel benieuwd hoe dat met die kroegen uit gaat pakken. Ga met drie vrienden en ik schat ons wel capabel genoeg in om uit de foute tenten weg te blijven, maar je weet nooit . Zijn er nog andere populaire scams om op te letten? Word je buiten die specifieke, foute tenten ook nog op andere manier geflest in de reguliere gelegenheden?
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_79300943
In Essential stikt het van de hoertjes, met name in de R&B-zaal en één van de zalen boven maar het is wel een ontzettend vette tent waar je zeker een keer naar toe moet gaan.

In Push is het hoertjesgehalte een stuk lager, de tent zelf heeft ook een veel chiquere uitstraling en er waren vrijwel geen toeristen toen wij er waren, waarschijnlijk omdat het nog niet ontdekt was omdat het pas net open was.

Er zijn genoeg lijstjes te vinden op internet met welke tenten je daar moet mijden, we waren daarvan op de hoogte en hebben in ieder geval niets vervelends meegemaakt daar.

Veel plezier!
  donderdag 18 maart 2010 @ 17:38:57 #104
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_79303452
Heb inderdaad al een flink lijstje met inmiddels aangepaste namen gevonden. R&B-tenten gaan we niet komen want daar houden we allemaal niet van, dat scheelt
Zerg schreef:
pi_79304199
Essential moet je inderdaad zeker heen, je hebt er een vijftal zalen met elke zaal z'n eigen muziek. Wij zaten vooral in de 70s-80s-90s room, wel leuk, alle nummers worden er begeleid van de bijhorende clips op videoschermen.
Ook Nautilus Club is aan te raden.
En zeker eens naar de Belle Epoque bar gaan, goedkope studentenbar in een kelder.
  donderdag 18 maart 2010 @ 18:11:42 #106
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_79304493
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 18:03 schreef BramKVO het volgende:
Essential moet je inderdaad zeker heen, je hebt er een vijftal zalen met elke zaal z'n eigen muziek. Wij zaten vooral in de 70s-80s-90s room, wel leuk, alle nummers worden er begeleid van de bijhorende clips op videoschermen.
Ook Nautilus Club is aan te raden.
En zeker eens naar de Belle Epoque bar gaan, goedkope studentenbar in een kelder.
Klinkt goed, alleen wel jammer dat de Essential zo takkeduur is .
Belle Epoque gaan we als studenten natuurlijk zeker ook opzoeken .
Zerg schreef:
pi_79305425
Die Belle Epoque is relaxt, Literpullen voor iets meer dan 2 euro
  Moderator zaterdag 20 maart 2010 @ 10:11:25 #108
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_79365926
tvp

Eventjes weer inlezen Ben er ook een aantal dagen geweest 2 jaar geleden
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_79698061
Ik ga waarschijnlijk van 7 tot 11 juli met mijn vriend naar Riga, maar heeft iemand nog tips? Ik zat er al aan te denken om een dagje Jurmala te doen, is dat goed te doen met de bus?
  Moderator maandag 29 maart 2010 @ 10:31:41 #110
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_79698762
quote:
Op maandag 29 maart 2010 09:55 schreef Smijn. het volgende:
Ik ga waarschijnlijk van 7 tot 11 juli met mijn vriend naar Riga, maar heeft iemand nog tips? Ik zat er al aan te denken om een dagje Jurmala te doen, is dat goed te doen met de bus?
Vanuit Bremen?
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_79713721
Hallo,

Ik wil graag een auto huren in Riga met een vriendin. Wij zijn beide 20 jaar en al meer dan een jaar in het bezit van een rijbewijs. Kunnen wij een auto huren?

Bedankt!
pi_79714688
quote:
Op maandag 29 maart 2010 10:31 schreef Renesite het volgende:

[..]

Vanuit Bremen?
Nee, Weeze
  maandag 29 maart 2010 @ 22:49:09 #113
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_79728103
quote:
Op maandag 29 maart 2010 09:55 schreef Smijn. het volgende:
Het lijkt me sowieso een goed idee om, wanneer je er zo lang bent, een dagje (of twee) uit de stad weg te gaan. Wij hebben ons er prima vermaakt met diverse barretjes en een leuk hostel, maar de stad zelf heb je in twee dagen echt wel gezien. De bezienswaardigheden liggen op koprolafstand van elkaar en Little Moscow en die art nouveau-wijk zijn allemaal niet echt schokkend, vonden wij .
Zerg schreef:
pi_79728300
quote:
Op maandag 29 maart 2010 22:49 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Het lijkt me sowieso een goed idee om, wanneer je er zo lang bent, een dagje (of twee) uit de stad weg te gaan. Wij hebben ons er prima vermaakt met diverse barretjes en een leuk hostel, maar de stad zelf heb je in twee dagen echt wel gezien. De bezienswaardigheden liggen op koprolafstand van elkaar en Little Moscow en die art nouveau-wijk zijn allemaal niet echt schokkend, vonden wij .
Ja, ik ben al een keertje eerder in Riga geweest, dus ik snap wat je bedoelt. Jurmala leek mij dus leuk, al was het toen ik er in november ofzo was heel triest en kaal, volgens mij is het er in de zomer heel mooi. Ik wilde ook een dagje musea doen en winkelen enzo Maar heeft iemand ervaring met vanaf riga naar Jurmala reizen?
  maandag 29 maart 2010 @ 22:54:23 #115
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_79728409
Dat is herkenbaar ja. Ik was er vorig weekend en het lag vol met ranzige sneeuw en verbaggerde, ontdooide sneeuw. Alle parken ook ranzig en geen groen blaadje te vinden. Dat geeft een trieste indruk. Ik kan me voorstellen dat het een stad is die in de zomer vele malen mooier is met alle parkjes enzo .
Zerg schreef:
pi_79735263
quote:
Op maandag 29 maart 2010 22:52 schreef Smijn. het volgende:

[..]

Ja, ik ben al een keertje eerder in Riga geweest, dus ik snap wat je bedoelt. Jurmala leek mij dus leuk, al was het toen ik er in november ofzo was heel triest en kaal, volgens mij is het er in de zomer heel mooi. Ik wilde ook een dagje musea doen en winkelen enzo Maar heeft iemand ervaring met vanaf riga naar Jurmala reizen?
Volgens mij kun je er het makkelijkst komen met de trein.
pi_79749390
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 13:17 schreef ruud.nl het volgende:

Ik ben benieuwd!
Kijk,dat zijn nog eens interessante prijzen. Heb je dit maanden van tevoren moeten boeken via het
web of heb je het op een andere manier gedaan?
75 topics = FIN
pi_79752254
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 15:53 schreef FP128 het volgende:

[..]

Kijk,dat zijn nog eens interessante prijzen. Heb je dit maanden van tevoren moeten boeken via het
web of heb je het op een andere manier gedaan?
Ik geloof dat we een week of drie ervoor hadden geboekt, bij Airbaltic kun je direct je vlucht+hotel boeken, we vlogen vanaf Düsseldorf toen.
  maandag 6 september 2010 @ 13:49:49 #119
51286 w00h00
Digital man!
pi_86125169
Wij willen met een stel vrienden deze winter naar Riga gaan.

Iemand nog tips? :D
pi_86126437
quote:
Op maandag 6 september 2010 13:49 schreef w00h00 het volgende:
Wij willen met een stel vrienden deze winter naar Riga gaan.

Iemand nog tips? :D
Het openluchtmuseum aan de rand van de stad is echt verrassend leuk. Als je van de winter gat kan je er ook goedkope bontmutsen kopen.
Verder heeft de Amerikaanse ambassade een website met een lijst met uitgaansplekken waar je beter niet kan komen.
Verder zijn de markthallen achter het station en de skylinebar wel een aanrader.
  woensdag 8 september 2010 @ 20:34:42 #121
301663 The_Eye
For his eyes are on the ways o
pi_86217933
Op het centraal station heb je ook een leuke loungebar. Deze vind je in een toren. Ook de televisietoren is een bezoekje waard. Je kunt voor een paar lat, onder begeleiding, naar boven waar je een uitzicht hebt over de stad en omgeving.

[ Bericht 14% gewijzigd door The_Eye op 08-09-2010 20:45:06 ]
pi_86234226
quote:
Op woensdag 8 september 2010 20:34 schreef The_Eye het volgende:
Op het centraal station heb je ook een leuke loungebar. Deze vind je in een toren. Ook de televisietoren is een bezoekje waard. Je kunt voor een paar lat, onder begeleiding, naar boven waar je een uitzicht hebt over de stad en omgeving.
Ik was vorige maand bij de TV-toren, maar hij werd op dat moment gerestaureerd. Misschien dat ik iets over het hoofd gezien heb, maar ik kon niet naar binnen.
  zondag 12 september 2010 @ 21:01:53 #123
301663 The_Eye
For his eyes are on the ways o
pi_86357323
quote:
Op donderdag 9 september 2010 10:33 schreef Zenschaatser het volgende:

[..]

Ik was vorige maand bij de TV-toren, maar hij werd op dat moment gerestaureerd. Misschien dat ik iets over het hoofd gezien heb, maar ik kon niet naar binnen.
Oh, dat kan. Ik was er twee jaar geleden. Je gaat gewoon de hoofdingang binnen en daar zit een medewerker achter een desk te wachten op toeristen die naar boven willen.
pi_99663798
Schopje,

Tussenstop van 10 uur op Riga Airport, dus even Riga in.

Maar wat een leuke stad :) oude binnenstad (kerken) en 'nieuwe' gedeelte (oostblok gevoel) maken het echt een aparte belevenis.

En teringjantje wat een lekker chicks lopen daar rond. Keek m'n ogen uit. Lijkt wel hoe verder je naar het noordoosten gaat hoe mooier ze worden...
pi_99672031
Heb je ook wat gedaan met die lekkere chicks?
pi_99673073
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 18:19 schreef Halcon het volgende:
Heb je ook wat gedaan met die lekkere chicks?
Nee, zou ook niet zo tof zijn voor m'n Zweedse vriendin ;)

Maar echt een leuke stad voor een weekendje weg, jong & oud.
  woensdag 20 juli 2011 @ 01:00:16 #127
154052 RobertVH
I am your father
pi_99690494
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 18:50 schreef jumala het volgende:

[..]

Nee, zou ook niet zo tof zijn voor m'n Zweedse vriendin ;)

Maar echt een leuke stad voor een weekendje weg, jong & oud.
Bwoah! :9~ Besteld bij de IKEA? :@

Even wat anders... 2 maanden terug ook in Riga voor een lang weekend, opzich wel de moeite waard, heel bijzonder is het ook allemaal weer niet, maar de oude stad is wel gezellig. Het was wel stervens duur daar, en dan ook echt alles, verbaasde me toch wel een klein beetje. Dat het niet ouderwets oost-europees zou zijn wist ik al, maar dan nog. :o

Over 7 uur ben ik weer even in Riga voor 8 uur (overstap terug naar A'dam) :Y)
  maandag 3 oktober 2011 @ 19:01:18 #128
51286 w00h00
Digital man!
pi_102657912
Even een kick, omdat we toch echt plannen hebben om met een stel vrienden daar een lang weekend te gaan stappen. :)

Tips zijn welkom!
pi_102930269
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 01:00 schreef RobertVH het volgende:

[..]

Bwoah! :9~ Besteld bij de IKEA? :@

Even wat anders... 2 maanden terug ook in Riga voor een lang weekend, opzich wel de moeite waard, heel bijzonder is het ook allemaal weer niet, maar de oude stad is wel gezellig. Het was wel stervens duur daar, en dan ook echt alles, verbaasde me toch wel een klein beetje. Dat het niet ouderwets oost-europees zou zijn wist ik al, maar dan nog. :o

Over 7 uur ben ik weer even in Riga voor 8 uur (overstap terug naar A'dam) :Y)
Duur? Wat vond je duur?
pi_102936589
Drankprijzen in discotheken waren minimaal even duur als in België of Nederland.
pi_108300824
Ik kon geen ander centraal Riga topic vinden, vandaar deze kick.

Had Riga eigenlijk al 3 jaar geleden op de planning staan. Afgelopen weekend dan toch eindelijk naar deze stad afgereisd. Had er de afgelopen jaren al erg veel goede verhalen over gehoord, met name op het gebied van uitgaan...

De stad zelf is niet heel speciaal, al is het wel een leuke ervaring om eens door de oude markthallen heen te lopen. Hier heb je het gevoel in de Sovjet-tijd beland te zijn. De architectuur hier is erg grauw en doet enorm Russisch aan. De plaatselijke bevolking lijkt ook niet in al te beste stemming te zijn.
Het hele gedeelte rondom deze markthallen is sowieso erg grauw en 'deprimerend'. Ik moet ook toegeven dat het weer een grote rol speelde, het sneeuwde lichtelijk en het was erg grijs buiten, waarschijnlijk zijn de indrukken hier 's zomers heel anders.

Daarentegen, is de oude binnenstad erg mooi om te zien. Veel kerkjes, barretjes en eetgelegenheden, mooie middeleeuwse sfeer. Het is een beetje een mix van Duitsland, Scandinavië en Rusland (niet gek natuurlijk met de historie!). Vorig jaar rond dezelfde tijd was ik in Tallinn, ik moet zeggen dat als je enkel voor binnenstad gaat dat Tallinn dan toch stukken mooier is.

Maar de rede dat ik in Riga was, het uitgaan... De prijzen vielen me wat tegen, over het algemeen niet veel goedkoper dan Nederland en in sommige tenten is de drank zelfs duurder!
Onze eerste avond zijn we na wat biertjes op de hotelkamer verder gaan drinken in de SkyLine Bar. het doet allemaal vrij decadent aan al vallen de prijzen hier reuze mee (zelfde als NL). Het uitzicht is erg mooi, ideale locatie om in de stemming te komen! Hierna zijn we naar club Push geweest, we waren er vrij vroeg en het was er dan ook totaal niet druk. Na het een minuut of 20 aangekeken te hebben zijn we per taxi naar de volgende club vertrokken.

La Rocca; wat een fantastische tent is dit! Vrij weinig toeristen hier maar het was er wel lekker druk. Enorm veel sletterige vrouwen hier maar ook zoveel prachtige vrouwen! Het beviel ons hier zo goed dat we de avond erop wéér naar La Rocca zijn geweest.

Verder helemaal niks mee gemaakt van mensen die ons 's avonds op straat lastig vielen of om geld bedelden. Ik ga deze zomer zeker nog eens terug voor een weekendje stappen!
  donderdag 23 februari 2012 @ 14:06:44 #132
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_108301489
Vond juist de binnenstad van Tallinn erg tegenvallen, 13 in dozijn middeleeuws binnenstadje. Riga daarentegen: art nouveau waar je je vingers bij aflikt!
  donderdag 3 mei 2012 @ 07:48:18 #133
149405 Stekelbees
Akelig stekelig
pi_111072857
Bump oud topic.

Ik lees werkelijk overal dat het een k u t stad is? Schijnt door de engelse te komen die de boel daar behoorlijk verzieken en dat de lokale bewoners daarom een hekel hebben gekregen aan toeristen.

Ik lees over corrupte bouncers, clubs, overal hoeren die je vervolgens rekening van xxx+ geven voor een drankje, enz.

Iemand die hier bekend mee is of heeft meegemaakt tijdens weekend stappen in Riga? Moet het internet niet al te serieus nemen maar lees het vrijwel op elke site dat ik tegenkom.
Ja, nou ja, best stekelig dus.
pi_111073254
Ik heb bijna zoiets meegemaakt, maar net op tijd op onze hoede geweest. Je hebt er inderdaad corrupte clubs en de Engelsen hebben daar inderdaad de boel wat verziekt, maar dat belet je nog niet om er een prima tijd te hebben. Clubs zoals essential en nautilus zijn dan weer erg leuk en veilig. Het is vooral in 1 straat ( die het park verbindt met het oude centrum) dat je best niet naar bars gaat.
Maar Riga is best een charmant stadje en je kunt er zeker een leuke citytrip hebben.
  donderdag 3 mei 2012 @ 08:42:40 #135
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_111073389
Is het daar nog een beetje veilig voor mensen met een kleurtje?
  donderdag 3 mei 2012 @ 08:49:30 #136
149405 Stekelbees
Akelig stekelig
pi_111073472
quote:
7s.gif Op donderdag 3 mei 2012 08:42 schreef AryaMehr het volgende:
Is het daar nog een beetje veilig voor mensen met een kleurtje?
kom net uit de spaanse zon en ga dit weekend naar Riga. Zal het je maandag kunnen zeggen.

quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2012 08:28 schreef BramKVO het volgende:
Ik heb bijna zoiets meegemaakt, maar net op tijd op onze hoede geweest. Je hebt er inderdaad corrupte clubs en de Engelsen hebben daar inderdaad de boel wat verziekt, maar dat belet je nog niet om er een prima tijd te hebben. Clubs zoals essential en nautilus zijn dan weer erg leuk en veilig. Het is vooral in 1 straat ( die het park verbindt met het oude centrum) dat je best niet naar bars gaat.
Maar Riga is best een charmant stadje en je kunt er zeker een leuke citytrip hebben.
We willen naar LaRocca, Sky bar, Nautilus, Essential. Die staan opzich wel 'ok' aangeschreven.
Ja, nou ja, best stekelig dus.
  donderdag 3 mei 2012 @ 10:01:17 #137
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_111074916
Zelf compleet geen last van gehad, maar goed, ik ga dan ook uit in tenten waar een engelsman in zijn leven nooit zal komen, dus ik maak me geen zorgen ;)
pi_111093278
Nautilus en essential zijn best leuk !
pi_111109874
Edit: laat maat
pi_111110254
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 14:06 schreef Grumpey het volgende:
Vond juist de binnenstad van Tallinn erg tegenvallen, 13 in dozijn middeleeuws binnenstadje. Riga daarentegen: art nouveau waar je je vingers bij aflikt!
Fantastisch mooie stad idd. Parijs aan de Oostzee wordt de stad ook wel genoemd. Ik heb me daar echt geweldig vermaakt... Zelfs de kou van toen (januari 2009, -30 graden, brrr) kon de pret niet drukken.

Stadswandeling, museum van de Sovjetbezetting, de markt in de oude zappelin-hangars... Geweldig. En natuurlijk het typische Sovjet-monument van de overwinning op nazi-Duitsland. Je schijnt ookmin de tv-toren te kunnen voor een geweldig uitzicht.
pi_120672448
Kent iemand een leuk ho(s)tel in Riga, waar je ook een beetje contact hebt met andere gasten?
PWBF
pi_121468159
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2012 15:44 schreef Nielsch het volgende:
Kent iemand een leuk ho(s)tel in Riga, waar je ook een beetje contact hebt met andere gasten?
ik heb daar toen in de naughty squirrel gezeten. was erg gezelig, kroegtochten, leuke sfeer.
pi_121475267
We gaan toch maar voor een 4* hotel met stevig ontbijt. Hebben ook tickets voor een professionele ijshockeywedstrijd van Dinamo Riga! Zin in!
PWBF
pi_121645718
quote:
1s.gif Op donderdag 3 mei 2012 23:04 schreef 1-0-8 het volgende:

[..]

Fantastisch mooie stad idd. Parijs aan de Oostzee wordt de stad ook wel genoemd. Ik heb me daar echt geweldig vermaakt... Zelfs de kou van toen (januari 2009, -30 graden, brrr) kon de pret niet drukken.

Stadswandeling, museum van de Sovjetbezetting, de markt in de oude zappelin-hangars... Geweldig. En natuurlijk het typische Sovjet-monument van de overwinning op nazi-Duitsland. Je schijnt ookmin de tv-toren te kunnen voor een geweldig uitzicht.
Tv toren gedaan. Bijzondere ervaring. Eerst moet je vanaf de brug 20 min lopen als je geen auto hebt en dan kom je bij een verlaten bedoeling. Toen wij er waren werden we persoonlijk door een oude vrouw naar boven gebracht en werd in woorden Duits een toelichting gegeven. Uitzicht is mooi maar de ervaring is 1000 maal leuker! Geen lange rijen of sms planningen zoals in Berlijn maar meer het gevoel van speciale gast.
Cashback? Check <a href="http://spaarcentje.nl/?ref=10867">Spaarcentje</a> of <a href="http://www.shopbuddie.nl/?r=49a08ba692225eadf6049ca9d63f2518">Shopbuddie</a>
pi_123445167
Ik vond Riga gaaf! Het historische centrum was erg mooi, niet al te groot en makkelijk in een halve dag te bekijken. Daarnaast ook nog naar de Centrale Markt ten zuiden van het station geweest (markthallen in oude 1ste WO zappelinghangars, echt het gevoel alsof je 30 jaar terug in de tijd gaat naar de Sovjetunie). Verder ook nog naar de Jugendstilwijk ten oosten van het historische centrum gegaan, ook erg mooi! Het park dat tussen deze twee gebieden ligt en de Orthodoxe Kerk die daarin staat zijn ook zeker een bezoek waard.

De Skyline Bar van het Radisson Blu op de 26ste verdieping is zeker een aanrader. Wij gingen zo rond half 5 naar boven en hebben het daar toen schemerig en donker zien worden. Wat ik echt heel gaaf vond was het bezoeken van een ijshockeywedstrijd van Dinamo Riga in de Arena Riga. Dit was echt zo gaaf (zeker aangezien Dinamo won van Bratislava). Black Magic Bar in Old Town is een bar in middeleeuwise sfeer en is ook leuk om te bezoeken; ze hebben daar van alles met het ingrediënt Black Balsam (Letse sterke likeur).

Qua uitgaan zijn op vrijdag en zaterdag wat mij betreft Moon Safari, The Club en Nobody Writes to the Colonel absoluut aan te raden. Op zondag en maandag was het een stuk rustiger maar we hebben ons toen zeer goed vermaakt in Kiwi Bar en Funny Fox Bar. Geen clubs, maar leuke bars met vriendelijke (vrouwelijk) personeel. Die laatste bar is elke dag open tot 6 uur 's ochtends en tijdens onze laatste nacht hebben we daar wat Engelsen, Australiërs, Noren, Colombianen en Letten ontmoet waarmee we tot diep in de nacht tequila shots hebben gedaan.

Uitgaan qua prijzen was ook prima te doen, alleen niet zo goedkoop als in bijvoorbeeld Praag of Krakow. In de meeste kroegen betaal je ongeveer 2,50 voor een pint bier of een shot sterke drank. Op onze eerste avond kwamen we twee Nederlandse en Belgische Erasmusstudentes tegen en met hun ESN card was een rondje (3 pints, 1 wodka) ineens 6 euro, dus dat scheelde wel enorm.

[ Bericht 5% gewijzigd door Nielsch op 28-02-2013 09:55:34 ]
PWBF
pi_123445406
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2012 07:48 schreef Stekelbees het volgende:
Bump oud topic.

Ik lees werkelijk overal dat het een k u t stad is? Schijnt door de engelse te komen die de boel daar behoorlijk verzieken en dat de lokale bewoners daarom een hekel hebben gekregen aan toeristen.

Ik lees over corrupte bouncers, clubs, overal hoeren die je vervolgens rekening van xxx+ geven voor een drankje, enz.

Iemand die hier bekend mee is of heeft meegemaakt tijdens weekend stappen in Riga? Moet het internet niet al te serieus nemen maar lees het vrijwel op elke site dat ik tegenkom.
Ik heb ze niet gezien. Nergens afgezet of vervelende bouncers gezien. Wat dat betreft vond ik de sfeer in Krakow bijvoorbeeld een stuk vervelender. Ze zullen er absoluut zijn maar als je naar de goed aangeschreven bars gaat heb je er geen last van. Daarnaast moet je gewoon common sense gebruiken; geld goed opbergen en geen balletje-balletje spelen enzo.

Ik ben één stag-do groep tegengekomen uit Ierland en hoewel ze erg dronken waren, waren ze niet vervelend en vond het vrouwelijke barpersoneel het nog wel leuk ook (of ze deden heel goed alsof, ook goed).

De enige mensen die ik verwijderd heb zien worden uit een bar was een groep dronken ijshockeyfans uit Slowakije. Ze waren in Riga om hun team aan te moedigen en nadat ze verloren hadden, hadden ze het op een zuipen gezet. Op een gegeven moment werden ze heel handtastelijk naar het vrouwelijke personeel en toen mochten ze oprotten. Terecht.

Op onze eerste avond wel geweigerd bij een club, maar dat kwam vooral omdat we een Belgisch meisje hadden ontmoet die extreem bezopen was en daarom mocht zij er niet in. Vond ik ook wel terecht.
PWBF
pi_141348605
Wat bleek Riga een pareltje zeg, had ik totaal niet verwacht! Heerlijke stad om in te vertoeven. Ben er 5 dagen geweest met enkele vrienden en zijn ook 2 volle dagen buiten Riga geweest, waarbij direct opvalt dat Letland als geheel überhaupt een heerlijk land is. Aanradertje hoor.
pi_151491342
Mochten er nog mensen op dit topic kijken.

Ik ben van plan om in de zomer 1 weekje naar Riga te gaan. Nou zou ik het ook wel leuk vinden om misschien 1 / 2 daagjes naar Rusland te gaan is dat mogelijk vanuit Riga of is dat onmogelijk ?
  woensdag 8 april 2015 @ 19:23:28 #149
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_151491565
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 19:17 schreef Roene het volgende:
Mochten er nog mensen op dit topic kijken.

Ik ben van plan om in de zomer 1 weekje naar Riga te gaan. Nou zou ik het ook wel leuk vinden om misschien 1 / 2 daagjes naar Rusland te gaan is dat mogelijk vanuit Riga of is dat onmogelijk ?
Visum aanvragen, vlucht boeken. Geen probleem.
pi_151493260
Zou ik eerder twee dagen in een andere Baltische hoofdstad pakken. Tallinn of Vilnius. Minder gedoe met reizen, kost je minder geld en is net zo leuk.
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
  FOK!fotograaf woensdag 8 april 2015 @ 22:10:21 #151
73911 ultra_ivo
pi_151498764
quote:
99s.gif Op woensdag 8 april 2015 19:23 schreef XL het volgende:

[..]

Visum aanvragen, vlucht boeken. Geen probleem.
Hoezo vlucht, gewoon de nachttrein pakken. Dat scheelt je een nacht in een hotel en 2x een halve dag vliegveld. Vooral de vliegvelden van Moskou duren een eeuwigheid en liggen helemaal in de bush.
pi_153501202
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 20:03 schreef Thetallguy het volgende:
Zou ik eerder twee dagen in een andere Baltische hoofdstad pakken. Tallinn of Vilnius. Minder gedoe met reizen, kost je minder geld en is net zo leuk.
Klopt ga ik waarschijnlijk ook doen zag dat je goedkoop met de bus kon gaan naar beide steden :D.
pi_153513114
Riga _O_ _O_

Man Man man wat een fantastische stad. Vorig jaar geweest. Was mijn eerste vakantie in m'n eentje, masr ik zat in een geweldig hostel, de binnenstad was fantastisch (hoewel ik Tallinn mooier vond, maar scheelt niet veel) en het nachtleven (inclusief de vrouwen :+) was geweldig. Als gehele plaatje plaatje mijn favoriete Baltische hoofdstad.
pi_154170023
Mensen een vraagje. Ik ga volgende maand, een weekje naar Riga. Nu zit ik te twijfelen of ik een dagje naar Tallinn wil of Vilnius iemand ervaring met beide steden ?

Volgende vraag :
Ik zie dat bussen redelijk betaalbaar zijn. Naar beide steden kost een retourtje nog geen 40 euro. Kan iemand mij vertellen of het handig is om de bus vooraf te boeken (via internet) of gewoon daar bij het busstation?
pi_154170134
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 14:20 schreef Roene het volgende:
Mensen een vraagje. Ik ga volgende maand, een weekje naar Riga. Nu zit ik te twijfelen of ik een dagje naar Tallinn wil of Vilnius iemand ervaring met beide steden ?

Volgende vraag :
Ik zie dat bussen redelijk betaalbaar zijn. Naar beide steden kost een retourtje nog geen 40 euro. Kan iemand mij vertellen of het handig is om de bus vooraf te boeken (via internet) of gewoon daar bij het busstation?
Ik ben met de bus van Riga naar Vilnius gegaan, vooraf geboekt (¤16 enkele reis). Duurt een uurtje of 4-5 dus weet niet of je het op 1 dag heen en weer wilt doen. Verder wel een leuke stad :) Tallinn ook overigens. Beiden wat minder massaal en druk dan Riga. Vilnius misschien iets rauwer, Tallinn heeft een mooie oude binnenstad.
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_154175141
Ikzelf vond Tallinn een stuk mooier om te zien dan Vilnius als ik eerlijk ben.
  FOK!fotograaf woensdag 8 juli 2015 @ 18:17:01 #157
73911 ultra_ivo
pi_154176882
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 17:11 schreef Irritatie100 het volgende:
Ikzelf vond Tallinn een stuk mooier om te zien dan Vilnius als ik eerlijk ben.
Tallinn is tegenwoordig een disneyland achtige toeristenkermis. Vilnius is nog een beetje authentiek gebleven.
pi_154177576
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 18:17 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Tallinn is tegenwoordig een disneyland achtige toeristenkermis. Vilnius is nog een beetje authentiek gebleven.
Ik ben er vorig jaar geweest, dus ook nog wel tegenwoordig :P

Maar inderdaad, Vilnius was wel een heel stuk minder druk. Toch vond ik Tallinn puur qua stad mooier. Vilnius had ook wat stukjes waarvan ik dacht "dit is wel behoorlijk pauper" (met name rondom het station), dat heb ik in Tallinn eigenlijk nergens gehad.

Maar ach, alles bij elkaar opgeteld is Riga toch echt mijn favoriete Baltische hoofdstad, dus gewoon daar blijven :7
  FOK!fotograaf woensdag 8 juli 2015 @ 19:56:51 #159
73911 ultra_ivo
pi_154179555
Het station van Vilnius ligt ook niet in de oude stad. Pas als je de poort door bent ben je er echt. Tallinn heeft ook z'n pauper buurten, vooral in de buurt van het busstation (hier moest ik eens een keer een halve nacht doorbrengen omdat m'n vlucht veel vertraging had).
Voor mij is Vilnius echt m'n favoriet. Maar goed, ik ken de stad ook al lang, ik heb er nog een tijdje gestudeerd, vlak na de onafhankelijkheid.
pi_154184423
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 19:56 schreef ultra_ivo het volgende:
Het station van Vilnius ligt ook niet in de oude stad. Pas als je de poort door bent ben je er echt. Tallinn heeft ook z'n pauper buurten, vooral in de buurt van het busstation (hier moest ik eens een keer een halve nacht doorbrengen omdat m'n vlucht veel vertraging had).
Voor mij is Vilnius echt m'n favoriet. Maar goed, ik ken de stad ook al lang, ik heb er nog een tijdje gestudeerd, vlak na de onafhankelijkheid.
Ach, eigenlijk zijn ze alle 3 gewoon heel tof en welke je ook kiest, fout kan je niet zitten :D
pi_154193902
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 14:20 schreef Roene het volgende:

Volgende vraag :
Ga gewoon een dagje naar Jurmala. Goed half uur met de trein.
pi_154195658
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2015 11:34 schreef opperkleurder het volgende:

[..]

Ga gewoon een dagje naar Jurmala. Goed half uur met de trein.
Das toch wel heel iets anders... Jurmala is voornamelijk strand en dus alleen aan te raden bij lekker weer of als je heel erg van strandwandeling houdt.
PWBF
pi_154195676
quote:
6s.gif Op donderdag 9 juli 2015 12:47 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Das toch wel heel iets anders... Jurmala is voornamelijk strand en dus alleen aan te raden bij lekker weer of als je heel erg van strandwandeling houdt.
Wel de moeite waard. Was er 4 dagen voor werk (dat was iets te veel van het goede).
pi_156567420
Ik wil met vrienden een weekendje naar Riga, maar vind lastig in te schatten hoe groot het is en hoeveel dagen je er kan vermaken.Als we vrijdag vliegen hebben we effectief 2 dagen, dus dat is misschien wat weinig?
pi_156567730
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2015 10:36 schreef Zocalo het volgende:
Ik wil met vrienden een weekendje naar Riga, maar vind lastig in te schatten hoe groot het is en hoeveel dagen je er kan vermaken.Als we vrijdag vliegen hebben we effectief 2 dagen, dus dat is misschien wat weinig?
2 dagen is op zich genoeg om het centrum te zien, de markthallen te bezoeken, een ijshockey wedstrijd te zien en uit te gaan.
PWBF
pi_156568677
Het centrum van Riga is eigenlijk zo klein dat je er in een uur of twee, drie volledig in alle richtingen doorheen gegaan kan zijn.

Maar dan mis je een hoop, er is zoveel te doen en te zien dat aandacht verdient. Opzich is twee volle dagen prima Zocalo, als je die een beetje goed indeelt.
pi_156781538
Begin september ben ik 3 dagen in Riga geweest, dat was echt heel erg leuk. Heerlijk kleine binnenstad, prima plekjes om te bieren en te eten, en ook nog genoeg te zien in de stad. Meer dan drie dagen is denk ik wat teveel van het goede.

Ik heb me er prima vermaakt!
pi_156783707
Ik zat er ooit 5 dagen, maar heb dan op 2 van die dagen uitstapjes gemaakt naar Sigulda en Jurmala (beiden grote aanraders! Ene is een strand- en vakantielocatie, andere is in een uitgestrekt natuurgebied met diverse avontuurlijke activiteiten die je er kunt ondernemen). Die avonden wel gewoon in Riga gestapt en de overige drie dagen (en nachten, het nachtleven is helemaal oke op elke willekeurige dag) compleet in Riga kunnen vullen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')