Het nieuwste gerucht:
Dekker in spoor van Armstrong?
Door LEON DE KORT (AD)
VARESE - Na de nodige flirts met wielerploegen van allerlei pluimage lijkt er nu echt een overeenkomst voor de op een zijspoor geraakte Thomas Dekker in de maak. De Noord-Hollander, wiens contract vorige maand door Rabobank werd ontbonden, is heel nadrukkelijk in beeld bij Astana, de ploeg waar Lance Armstrong zijn carričre weer oppakt.
Teammanager Johan Bruyneel zei het gistermiddag aan de finishlijn van het wereldkampioenschap tijdrijden voor profs (winnaar: Bert Grabsch) niet zo expliciet, maar ontkende evenmin. Hij verklaarde in het Italiaanse Varese druk in de weer te zijn met ‘allerlei zaken’ en in die besprekingen figureert zeker de naam van Dekker.
Het is wel een intrigerende gedachte: de jonge Dekker straks aan de zijde van een Amerikaans fenomeen dat haast uit verveling in het zadel klimt. Die volgend jaar in de Alpen en Pyreneeën tegen het ranke achterwerk aankijkt van een Nederlander, zijn laatste loodsmannetje door de cols van de Tour de France. Volgens verscheidene goed ingevoerde bronnen is de transfer nabij.
Dat de voorzichtige manoeuvres achter de coulissen van de wielerscene elkaar momenteel in een razend tempo opvolgen, heeft alles te maken met de plotseling ontspoorde relatie tussen Alberto Contador en Astana.
Vreemd toch hoe abrupt een ogenschijnlijk standvastig wielerhuwelijk dikwijls kan eindigen. Zie de situatie rond Dekker: jaren aan een stuk het bewierookte talent dat weinig fout kon doen, en dan zomaar afgedankt.
De begenadigde Contador (25), winnaar van Tour, Giro en Vuelta binnen een tijdbestek van veertien maanden, schijnt de jongste weken zijn nieuw verworven status van superheld enigszins geforceerd uit te buiten binnen het gezelschap van Bruyneel. Die zou hem sterallures verwijten en slaagt er nog nauwelijks in tot de coureur door te dringen.
Daar bovenop komt de totaal onverwachte entree van Armstrong bij Astana, waardoor de hiërarchische verhoudingen drastisch worden herzien.
In de openbaarheid scheidden beide kampen de afgelopen dagen andere teksten af. Alle betrokkenen wekten in elk geval de indruk dat de ‘doorstart’ van Armstrong geen nare gevolgen hoefde te hebben. Zo zei Contador: ,,Mensen proberen een controverse tussen ons te creëren, maar ik sta echt niet onwillig tegenover de komst van Lance. Zijn komst zal mij alleen maar meer motiveren.
,,Natuurlijk zijn mijn doelen voor 2009 duidelijk. Het is zaak om daarover snel met Lance en de teamleiding van gedachten te wisselen.’’
Armstrong reageerde ten minste net zo lovend. ,,Ik kijk ernaar uit met hem te fietsen. Alberto is momenteel de beste wielrenner op de planeet. Dat moet iedereen begrijpen en respecteren. Ik weet niet zeker of ik wel zo hard kan rijden als hij.’’
Alle mooie woorden ten spijt is het natuurlijk een voldongen feit dat de zevenvoudige Tourwinnaar net als vroeger bij US Postal en Discovery Channel de regie weer strak in handen neemt. En ‘the Boss’ beult zich de komende tijd niet af om de tweede viool in ’swerelds voornaamste race te moeten spelen.
Voor Contador betekent het dat hij zijn ambities flink moet bijstellen. Logisch dat hij daar pijn van in zijn buik krijgt. Een breuk kan niet ver weg zijn.
Over een andere werkkring hoeft de Madrileen zich uiteraard weinig zorgen te maken. De teams staan voor hem in de rij sinds hij zich als een expert in de grote ronden presenteert.
Veruit de belangrijkste kandidaat om de duurste kracht van het peloton over te nemen, is het Russische Katusha, de formatie waar de geldbron onuitputtelijk lijkt. De afkoopsom kán gewoon geen probleem zijn.
Dekker? Die zal thuis, in het Italiaanse Lucca of bij zijn ouders in Dirkshorn, handenwringend de ontwikkelingen volgen. Hij is langzamerhand wel toe aan weer wat zekerheid.