Ja. En het duurt minimaal 45 tot 60 minuten voor het overgaat.quote:Op maandag 4 oktober 2010 00:08 schreef ElisaB het volgende:
Herkent iemand het beeld van 'kijken in een gebroken spiegel'? Ik zat vanmiddag rustig te zitten, was ik ineens knetter scheel. Alsof ik door gebroken glas keek, of in een gebroken spiegel. Alles stond door elkaar heen en schuin.
Hoort bij de klassieke auramigraine toch? Ik heb het ook...quote:Op maandag 4 oktober 2010 00:18 schreef DuchessX het volgende:
Ja. En het duurt minimaal 45 tot 60 minuten voor het overgaat.
Overigens kwam ik er laatst achter dat er een naam is voor een van de symptomen die ik heb voorafgaand/tijdens een migraine-aanval:
Afasie.
Wat 'geweldig' dat er een naam voor is...heb me sinds mijn 12e afgevraagd wat er toch aan de hand was en waarom er tijdens een migraine-aanval heel andere woorden uit mijn mond komen dan dat ik eigenlijk wil zeggen... De eerste keer dat dat me overkwam was trouwens een echte horror-ervaring...zo akelig!
Nee? Had je ook koppijn of andere verschijnselen?quote:Op maandag 4 oktober 2010 00:08 schreef ElisaB het volgende:
Herkent iemand het beeld van 'kijken in een gebroken spiegel'? Ik zat vanmiddag rustig te zitten, was ik ineens knetter scheel. Alsof ik door gebroken glas keek, of in een gebroken spiegel. Alles stond door elkaar heen en schuin.
Dit klinkt inderdaad eerder als een holte-ontsteking dan als migraine. Is ook kut trouwens, weet er alles van helaas.quote:Op maandag 4 oktober 2010 18:36 schreef Curiosity het volgende:
Ik heb de laatste tijd ook iets geks.
Ik had het verleden maand ook een 3 tal dagen.
Het is net of ik ontzettende kiespijn heb maar ik kan wel gewoon eten en mijn kiezen op elkaar zetten.
Afgelopen donderdag begon het weer tot zaterdagochtend, was het ineens weer weg.
Nu moet ik zeggen dat ik een aangezichtpijn verleden heb en mijn bijholten willen nog wel eens dicht zitten.
Druppelen met neusdruppels geeft verlichting.
Nu is het weer weg.
Herkend iemand dit in combi met migraine en aangezichtspijn.
Inderdaad, maar het gekke is dat ik dit dus nu al 2 maanden heb en dan maar een dag of 3.quote:Op maandag 4 oktober 2010 19:47 schreef Pandora73 het volgende:
[..]
Dit klinkt inderdaad eerder als een holte-ontsteking dan als migraine. Is ook kut trouwens, weet er alles van helaas.
Ik had verder niets. Aanvankelijk althans. Na een uurtje of anderhalf kreeg ik wel hoofdpijn, die voelde als the one and only migraine-koppijn. Maar verder dus niets.quote:Op maandag 4 oktober 2010 17:22 schreef Bluezz het volgende:
Nee? Had je ook koppijn of andere verschijnselen?
Ik herken het, maar niet van migraine. Uitsluitend van dichte holtes. En daar heb ik van de HA inderdaad neusdruppels voor en die helpen als een tietquote:Op maandag 4 oktober 2010 18:36 schreef Curiosity het volgende:
Ik heb de laatste tijd ook iets geks.
Ik had het verleden maand ook een 3 tal dagen.
Het is net of ik ontzettende kiespijn heb maar ik kan wel gewoon eten en mijn kiezen op elkaar zetten.
Afgelopen donderdag begon het weer tot zaterdagochtend, was het ineens weer weg.
Nu moet ik zeggen dat ik een aangezichtpijn verleden heb en mijn bijholten willen nog wel eens dicht zitten.
Druppelen met neusdruppels geeft verlichting.
Nu is het weer weg.
Herkend iemand dit in combi met migraine en aangezichtspijn.
Ik las in het SC topic dat je medicatie hebt, maar dat nog nooit hebt gebruikt. Ik ben nieuwsgierig waarom niet.quote:Op maandag 4 oktober 2010 22:36 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Ik had verder niets. Aanvankelijk althans. Na een uurtje of anderhalf kreeg ik wel hoofdpijn, die voelde als the one and only migraine-koppijn. Maar verder dus niets.
Ik ben niet zo van het experimenteren. Dus had ik met mezelf afgesproken dat ik de eerste keer dat ik het zou slikken, dat thuis wilde doen. Maar het slikken moet beginnen als de aanval begint, en het is me sindsdien gewoon niet gebeurd dat het thuis begon (of het moet in mijn slaap zijn geweest).quote:Op maandag 4 oktober 2010 22:43 schreef Qwea het volgende:
Ik las in het SC topic dat je medicatie hebt, maar dat nog nooit hebt gebruikt. Ik ben nieuwsgierig waarom niet.
Welke medicatie heb je?
Welke medicatie heb je? En tuurlijk, zul je altijd zien, als je je voorneemt om het te gaan nemen, komt het idd niet als je thuis bent.quote:Op maandag 4 oktober 2010 22:47 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Ik ben niet zo van het experimenteren. Dus had ik met mezelf afgesproken dat ik de eerste keer dat ik het zou slikken, dat thuis wilde doen. Maar het slikken moet beginnen als de aanval begint, en het is me sindsdien gewoon niet gebeurd dat het thuis begon (of het moet in mijn slaap zijn geweest).
Tis vreselijk, maar ik weet het niet uit mijn hoofd. Ze liggen in het kastje op de slaapkamer en daar ligt de beeb nu te pitten. Zal morgen voor je kijken (tis in elk geval geen Maxalt).quote:Op maandag 4 oktober 2010 22:50 schreef Qwea het volgende:
Welke medicatie heb je? En tuurlijk, zul je altijd zien, als je je voorneemt om het te gaan nemen, komt het idd niet als je thuis bent.
Ik gok overigens op maxalt![]()
Ik heb het in vlagen. Er is een patroon, maar niet helemaal strak binnen de lijntjes. Te weinig slapen in combinatie met druk zijn niet best voor me. Evenals te weinig eten en teveel koffie. Maar er zijn perioden dat ik nergens last van heb (hoe weinig ik ook slaap en hoeveel koffie ik ook drink) en er zijn perioden dat ik prima slaap, goed voor mezelf zorg en alles relatief rustig is en dan heb ik de ene migraine-aanval na de andere. Zoiets is het, maar het is verdomd moeilijk om er echt de vinger achter te krijgen.quote:Volgens mij heb jij best vaak migraine, toch? Hou je ook een hoofdpijn dagboek bij? Heb je een patroon kunnen ontdekken?
Hmm dat is wel kut dus. Klote man. En, ik weet natuurlijk niet hoe vaak je het precies hebt, maar is preventieve medicatie geen oplossing? Ik snap dat je waarschijnlijk liever niet preventief iets slikt... maar telkens migraine aanvallen lijken me ook niet gezond.quote:Op maandag 4 oktober 2010 22:57 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Tis vreselijk, maar ik weet het niet uit mijn hoofd. Ze liggen in het kastje op de slaapkamer en daar ligt de beeb nu te pitten. Zal morgen voor je kijken (tis in elk geval geen Maxalt).
[..]
Ik heb het in vlagen. Er is een patroon, maar niet helemaal strak binnen de lijntjes. Te weinig slapen in combinatie met druk zijn niet best voor me. Evenals te weinig eten en teveel koffie. Maar er zijn perioden dat ik nergens last van heb (hoe weinig ik ook slaap en hoeveel koffie ik ook drink) en er zijn perioden dat ik prima slaap, goed voor mezelf zorg en alles relatief rustig is en dan heb ik de ene migraine-aanval na de andere. Zoiets is het, maar het is verdomd moeilijk om er echt de vinger achter te krijgen.
5 dagen is wel erg lang voor een migraineaanval, deze duren in de regel niet langer dan 72 uur.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 12:07 schreef emss het volgende:
FUUUUUUUUU... Ik heb al bijna 5 dagen last van hevige migraine, ik kan er 's nachts niet van slapen, en op m'n werk kan ik me niet concentreren en ik kan ook niet echt vrij nemen want ik heb een heel belangrijke deadline.... :-( Gelukkig heeft m'n baas gezegd dat ik na de deadline (vrijdag) maar een week vrij moet nemen (als in: ziek melden).
Ik meld me eigenlijk ook nooit ziek als ik migraine heb, maar NU is het toch echt een drama... ik wil het liefst in bed liggen..... ik heb namelijk ook lichte koorts, en m'n zicht is helemaal troebel. Het irriteert me wel eens als m'n collega's zich ziek melden als ze een keer een lullig hoofdpijntje hebben.
migraine aanvallen worden vaak veroorzaakt als er een verandering van omstandigheden is... bijvoorbeeld een weekeindje rust na een stressvolle week of zelfs gewoon een grote luchtdruksveranderingquote:Op maandag 4 oktober 2010 22:57 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Tis vreselijk, maar ik weet het niet uit mijn hoofd. Ze liggen in het kastje op de slaapkamer en daar ligt de beeb nu te pitten. Zal morgen voor je kijken (tis in elk geval geen Maxalt).
[..]
Ik heb het in vlagen. Er is een patroon, maar niet helemaal strak binnen de lijntjes. Te weinig slapen in combinatie met druk zijn niet best voor me. Evenals te weinig eten en teveel koffie. Maar er zijn perioden dat ik nergens last van heb (hoe weinig ik ook slaap en hoeveel koffie ik ook drink) en er zijn perioden dat ik prima slaap, goed voor mezelf zorg en alles relatief rustig is en dan heb ik de ene migraine-aanval na de andere. Zoiets is het, maar het is verdomd moeilijk om er echt de vinger achter te krijgen.
Zo is het bij mij ook, grote weersveranderingen zijn een trigger. Ook heb ik bijzonder vaak op woensdag migraine, mijn vrije dag na twee drukke werkdagenquote:Op dinsdag 5 oktober 2010 12:41 schreef Re het volgende:
[..]
migraine aanvallen worden vaak veroorzaakt als er een verandering van omstandigheden is... bijvoorbeeld een weekeindje rust na een stressvolle week of zelfs gewoon een grote luchtdruksverandering
Ik weet niet precies wat het is eigenlijk... maar het heeft ups and downs. En ik zit al aan de maximum hoeveelheid paracetamol per dag. Ik geloof niet mee zo in dokters. De laatste keer dat ik voor m'n hoofdpijn naar de huisarts ging zei ze dat ze zelf ook wel eens hoofdpijn was, en dat het een typisch vrouwenkwaaltje wasquote:Op dinsdag 5 oktober 2010 12:09 schreef MaLo het volgende:
[..]
5 dagen is wel erg lang voor een migraineaanval, deze duren in de regel niet langer dan 72 uur.
Is het geen clusterhoofdpijn?
Heb je medicatie die je kunt nemen?
Als het migraine is, of clusterhoofdpijn, heb je aan migraineparacetamol niks. Ik zou toch teruggaan naa de huisarts en eventueel naar een andere huisarts gaan als je bij je eigen huisarts geen gehoor krijgt.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 14:44 schreef emss het volgende:
[..]
Ik weet niet precies wat het is eigenlijk... maar het heeft ups and downs. En ik zit al aan de maximum hoeveelheid paracetamol per dag. Ik geloof niet mee zo in dokters. De laatste keer dat ik voor m'n hoofdpijn naar de huisarts ging zei ze dat ze zelf ook wel eens hoofdpijn was, en dat het een typisch vrouwenkwaaltje wasZe raadde toen massage of accupunctuur aan, maar dat is best wel duur.
aardige vent wel hoor, beetje patsertje, dat dan weer wel dus die naam staat hem goedquote:Op dinsdag 5 oktober 2010 13:15 schreef Bluezz het volgende:
Nog even voor de geinteresseerden de link naar de lezing die Michel Ferrari 10 okt. gaat geven in Nemo te Amsterdam :
http://www.kennisopzondag.nl/nwohome.nsf/pages/NWOP_88GGKT
(je zal trouwens die achternaam maar hebben)
Maar dan nog... ik kan de échte logica niet ontdekken.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 12:41 schreef Re het volgende:
migraine aanvallen worden vaak veroorzaakt als er een verandering van omstandigheden is... bijvoorbeeld een weekeindje rust na een stressvolle week of zelfs gewoon een grote luchtdruksverandering
Ere wie ere toekomt: het was het idee van de HA in overleg met de neuroloog. Als het aan mij gelegen had, dan was ik zelfs niet eens naar het ZKH gegaan. Eigenlijkquote:Op woensdag 6 oktober 2010 00:01 schreef Bluezz het volgende:
Ja Elies, helemaal goed dat je het extra laat nakijken
Hopelijk krijgt het bezoek aan de neuroloog een positieve uitkomst Maar ik zou experimenteren met medicijnen zeker niet uitsluiten. Heb zelf jarenlang een extreme afkeer van medicijnen nadat ik een tijdlang was volgestopt met medicijnen door doktoren en vervolgens nadat ik alles in de prullenbak had gegooid acupunctuur wel bleek te helpen. Maar nadat ik het afgelopen jaar ongeveer 5 dagen per week op bed lag met migraine is er uiteindelijk na een hoop onderzoeken en geëxperimenteer met medicijnen (kon niets anders meer dan mijn vooroordelen overboord te gooienquote:Op maandag 4 oktober 2010 22:47 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Ik ben niet zo van het experimenteren. Dus had ik met mezelf afgesproken dat ik de eerste keer dat ik het zou slikken, dat thuis wilde doen. Maar het slikken moet beginnen als de aanval begint, en het is me sindsdien gewoon niet gebeurd dat het thuis begon (of het moet in mijn slaap zijn geweest).
puur biologisch gezien start een migraine aanval door een plotselinge verandering van je serotonine gehalte waarbij in "normale" mensen dit op een normale manier wordt gecompenseerd, bij migraine patienten treedt er een soort hypercorrectie op (een overdreven antiresponse) waarbij bloedvaten uitzetten en er allerlei onstekingsstoffen lekken in je systeem wat dan weer de pijn veroorzaaktquote:Op dinsdag 5 oktober 2010 23:40 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Maar dan nog... ik kan de échte logica niet ontdekken.
Anywayzzz, volgende week donderdag de MRI en de week erop een afspraak met de neuroloog. Ik verwacht er weinig van (en ik hoop hard dat dat terecht is), maar het is wel oke dat mijn plotselinge complete scheelheid even nagekeken wordt.
En wat als je serotonine slikt? Is er invloed van onregelmatig slikken?quote:Op woensdag 6 oktober 2010 14:54 schreef Re het volgende:
puur biologisch gezien start een migraine aanval door een plotselinge verandering van je serotonine gehalte waarbij in "normale" mensen dit op een normale manier wordt gecompenseerd, bij migraine patienten treedt er een soort hypercorrectie op (een overdreven antiresponse) waarbij bloedvaten uitzetten en er allerlei onstekingsstoffen lekken in je systeem wat dan weer de pijn veroorzaakt
en die triggers kunnen dus vanalles zijn, van weersveranderingen tot oude kaas
nou ja het ligt natuurlijk iets ingewikkelder met verschillende soorten serotonine receptoren postsynaptisch en presynaptischquote:Op woensdag 6 oktober 2010 14:56 schreef ElisaB het volgende:
[..]
En wat als je serotonine slikt? Is er invloed van onregelmatig slikken?
Apart! Bij veel mensen veroorzaakt koffie juist migraine... Maar als het voor jou werkt, prima natuurlijk!quote:Op donderdag 7 oktober 2010 20:49 schreef Darkbrowneyes het volgende:
Ik had al eerder in dit topic gepost (dat ik niet weg mocht van me werk terwijl ik migraine had)
Maar goed :p daar werk ik gelukkig al 4 maanden niet meer en ja de aanvallen zijn echt fors verminderd.. dus bij mij is stress ook de doorslag..
Maarja me moeder heeft ook vaak last van migraine en aangezien dat mijn medicijnen niet meer goed aanslaan heeft ze me een tip gegeven.. een paracetamol met codeine en daarna een kop koffie.. nou ben ik zelf geen koffie drinker normaal dus het helpt bij mij meestal wel.. kan ook denk ik liggen aan de persoon zelf
Doe de testquote:Op vrijdag 8 oktober 2010 18:38 schreef Schenkstroop het volgende:
Hoe kom je er eigenlijk ahcter wat voor hoofdpijn je hebt. men noemt cluster en andere benamingen maar ik kan daar geen touw aan vastknopen. behave dat ik erg veel pijn lijdt
wat voor test?quote:
heb je het al eens met je huisarts besproken ook?quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 18:38 schreef Schenkstroop het volgende:
Hoe kom je er eigenlijk ahcter wat voor hoofdpijn je hebt. men noemt cluster en andere benamingen maar ik kan daar geen touw aan vastknopen. behave dat ik erg veel pijn lijdt
edit: nee kan me er niet in vinden, heeft niks met mn ogen te maken. migraine is op zich ook wel een vasculaire aandoening toch, dat had ik begrepen.
dat was snel met 3 vragen zegt ie mogelijk migraine.. ik heb trouwens wel pillen gehad van de huisarts, maar durf het niet intenemen, de pijn is al zo hevig en ik heb als ervaring dat anti-migraine medicijnen de migraine juist kunnen verstevigen als je de foute hebt, En daar zit ik niet op te wachten rotte is dat ik niet meer weet welk middel ik nam dat die hoofdpijn verhevigde, .. echt shit.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |