Moest ik ook gelijk aan denkenquote:Op vrijdag 5 september 2008 14:55 schreef Devvie het volgende:
van Binsbergen, LUL!
Kamphuijs! Nog geneukt?!quote:Op vrijdag 5 september 2008 14:55 schreef Devvie het volgende:
van Binsbergen, LUL!
Hmm nee dat dan weer nietquote:Op vrijdag 5 september 2008 14:58 schreef Kopbal het volgende:
Gebeurt juist meer bij sjonnies dan bij studenten en geldwolfjes.
Ja okoee maar dan is hetn og functioneel gerichtquote:Op vrijdag 5 september 2008 14:59 schreef Glijdt_licht het volgende:
Deden wij op de basisschool ook wel. Omdat er bv 2 Hendriks in de klas zaten..
zo vat jij dat op!quote:Op vrijdag 5 september 2008 14:53 schreef Strani het volgende:
Een achternaam is een handig iets maar het identificeert je niet. Om het op zo'n manier te gebruiken is zeer afstandelijk, neerbuigend en simpelweg grof.
quote:Op vrijdag 5 september 2008 15:18 schreef Deetch het volgende:
Soms bekt een achternaam gewoon beter dan een voornaam. Daarom hebben sommige mnensen ook een bijnaam.
Er zijn denk ik minder mensen met mijn achternaam dan met mijn voornaam, dus mijn achternaam identificeert me meer dan mijn voornaam.quote:Op vrijdag 5 september 2008 14:53 schreef Strani het volgende:
Een achternaam is een handig iets maar het identificeert je niet. Om het op zo'n manier te gebruiken is zeer afstandelijk, neerbuigend en simpelweg grof.
Het is sowieso raar dat de achternaam in Nederland belangrijker lijkt te zijn dan de voornaam.
Wat is dit nou voor onzin?quote:Zelfs op school wordt je al met 'Meneer [achternaam]' aangesproken. Absurd, hoe kan je nou een prettige samenleving worden als je al als kind met dergelijke afstandelijkheid wordt behandeld?
3 van de 7 medewerkers hier hebben dezelfde voornaam als ik. Naar die voornaam luisterd inmiddels niemand meer.quote:Op vrijdag 5 september 2008 15:02 schreef Misstique het volgende:
Ik hoor het juist veel op het voetbalveld, vooral om onderscheid te maken in voetballers met dezelfde voornaam..
Afstandelijkheid kweekt respect, maar dat is dan best trucmatig. Beter kun je respect gewoon verdienen. Op mijn basisschool werden de leraren gewoon bij de voornaam genoemd en zeker dat er wel respect voor ze was.quote:Op vrijdag 5 september 2008 15:47 schreef DroogDok het volgende:
Wat is dit nou voor onzin?
Zei jij op school ook Meneer Piet in plaats van Meneer Jansen? Afstandelijkheid kweekt respect en dat is zeker op school heel belangrijk, een docent is je vriendje niet.
Bij ons op de basisschool was het 'Meester van der Heijde' of 'Juf Hovius'.quote:Op vrijdag 5 september 2008 15:47 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Er zijn denk ik minder mensen met mijn achternaam dan met mijn voornaam, dus mijn achternaam identificeert me meer dan mijn voornaam.
[..]
Wat is dit nou voor onzin?
Zei jij op school ook Meneer Piet in plaats van Meneer Jansen? Afstandelijkheid kweekt respect en dat is zeker op school heel belangrijk, een docent is je vriendje niet.
Nouja kinderen werden bij ons met de voornaam aangesproken. Behalve in groep 7 en 8 degenen waarvan er meerdere namen waren.quote:Op vrijdag 5 september 2008 16:25 schreef Strani het volgende:
Het ging mij erom hoe de kinderen worden aangesproken, niet de leraren. Kinderen hoor je gewoon altijd bij de voornaam aan te spreken, behandel ze niet als academische preparatie-objecten maar gewoon als kinderen.
Hoe een leraar genoemd wordt vind ik een keuze van de school. Niemand weet nog zeker wat opvoedkundig het beste is, maar zoals Soempie al zei: Respect moet je verdienen.
Iemand bij zijn voornaam laten noemen vind ik hoe dan ook niet van respect getuigen.quote:Op vrijdag 5 september 2008 16:15 schreef Soempie het volgende:
[..]
Afstandelijkheid kweekt respect, maar dat is dan best trucmatig. Beter kun je respect gewoon verdienen. Op mijn basisschool werden de leraren gewoon bij de voornaam genoemd en zeker dat er wel respect voor ze was.![]()
Preciesquote:Op vrijdag 5 september 2008 17:31 schreef Asgard het volgende:
Nou, mensen met een grappige achternaam noemen wij gewoon bij de achternaam hoor
Meestal hippe lulletjes die net van de HBO afkomen en dan op een middelbareschool les gaan geven laten zich gewoon Erik ofzo noemenquote:Op vrijdag 5 september 2008 17:33 schreef Paramnesia het volgende:
Ik erger mij juist aan het overmatig gebruik van de voornaam!
Het is niet meer dan normaal dat je je leraren met de achternaam aanspreekt.
'nou die lui die panisch hun voornaam verzwijgen zijn ook niet snugger, dan blijven llr net zolang zieken tot ze erachter zijn.quote:Op vrijdag 5 september 2008 17:35 schreef Asgard het volgende:
[..]
Meestal hippe lulletjes die net van de HBO afkomen en dan op een middelbareschool les gaan geven laten zich gewoon Erik ofzo noemen
Die krijgen ook 0,0 respect en dwingen ook geen gezag af.
Toen ik nog op het vwo zat had je van die gasten die dan vmbo'ers les moesten geven. Ik kreeg gewoon medelijden
idd.quote:Op vrijdag 5 september 2008 @ 17:39 schreef Angst het volgende:
[..]
'nou die lui die panisch hun voornaam verzwijgen zijn ook niet snugger, dan blijven llr net zolang zieken tot ze erachter zijn.
er relaxed mee omgaan, voorstellen met voor en achternaam. En als ze dan vragen wat ze moeten zeggen, zeg je achternaam, maar je mot er geen halszaak van maken
Daar is het misgegaan in onze samenleving. Toen we basisschool-leraren bij hun voornaam gingen noemen.quote:Op vrijdag 5 september 2008 17:35 schreef Asgard het volgende:
[..]
Meestal hippe lulletjes die net van de HBO afkomen en dan op een middelbareschool les gaan geven laten zich gewoon Erik ofzo noemen
Die krijgen ook 0,0 respect en dwingen ook geen gezag af.
Toen ik nog op het vwo zat had je van die gasten die dan vmbo'ers les moesten geven. Ik kreeg gewoon medelijden
Uhm, tijdens mijn studie sprak ik docenten ook gewoon aan met meneer of mevrouw, lijkt me niet meer dan normaal.quote:Op vrijdag 5 september 2008 17:52 schreef mcDavid het volgende:
[..]
idd.
Op het HBO valt het natuurlijk wel mee met 'geen respect hebben voor docenten', maar als er één iemand is die weinig respect krijgt, dan is het wel die flikker die zijn voornaam niet wil zeggen, en met U aangesproken wil worden, tot we een diploma hebben. Tot die tijd zijn we minderwaardig ofzo![]()
Ik noem ze ook allemaal meneer en mevrouw. Behalve die ene. Als we het daarover hebben is het "die homo van ..."quote:Op vrijdag 5 september 2008 @ 18:18 schreef Nordic_Blue het volgende:
[..]
Uhm, tijdens mijn studie sprak ik docenten ook gewoon aan met meneer of mevrouw, lijkt me niet meer dan normaal.
Kom deze mensen nu zakelijk wel eens tegen, dan vind ik het anders liggen om voornamen te gebruiken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |