Zou Nederland soms ook een militair-industrieel lobbycomplex kennen? Het is niet de eerste keer dat er heisa is over de JSF en het zal uberhaupt niet de laatste keer zijn dat defensie negatief in het nieuws komt (remember de fotorolletjes, Fred Spijkers etc.).quote:Nieuwe politieke ophef over JSF
ANP
gepubliceerd op 05 september 2008 11:26, bijgewerkt op 5 september 2008 12:41
HILVERSUM - De SP en D66 willen opheldering van het kabinet over een brief van ambtenaren van Economische Zaken waaruit zou blijken dat al vanaf 2002 bekend was dat deelname aan de ontwikkeling van de Joint Strike Fighter (JSF) geen 800 miljoen, maar 350 miljoen dollar aan opdrachten opbrengt voor het Nederlandse bedrijfsleven. Het televisieprogramma Reporter van de KRO heeft daar de hand opgelegd en zendt deze en nog meer informatie over het JSF-dossier zondag uit.
De SP vindt de tijd rijp voor een parlementaire enquête over het JSF-dossier. D66 wil eerst het kabinet in de gelegenheid stellen om te reageren op de hele uitzending van Reporter, alvorens een oordeel te geven. Alexander Pechtold (D66) noemde het in een reactie op Radio 1 ‘brisant’ materiaal.
Een woordvoerder van het ministerie van Economische Zaken zegt in een reactie dat in 2004 in een rapportage aan de Tweede Kamer is gemeld dat de JSF-opdrachten achter liepen bij de verwachtingen.
In een van de stukken die Reporter in bezit heeft schrijft een ambtenaar van Economische Zaken in een bijzin, dat zijn ministerie van meet af aan heeft getwijfeld of de 800 miljoen dollar aan opdrachten wel gehaald zou worden. Ook komt uit de stukken naar voren, dat de Amerikaanse bouwer van het gevechtsvliegtuig probeerde om opdrachten die te maken hadden met de productie van het toestel toe te schrijven aan de ontwikkelingsfase om zo de afgesproken 800 miljoen toch te kunnen halen.
Waarom jammer?quote:jammer dat dit kabinet er niet door kan vallen.
Daarom. Beide deug(d)en niet.quote:Op vrijdag 5 september 2008 13:33 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Waarom jammer?
Newsflash: volgens deze beschuldiging is er gelogen onder het extreem-rechtse kabinet Balkenende I, niet onder dit kabinet.
Het is wel wat... ironisch, ja. Maar absoluut geen reden stil te zijn. Jouw advies aan D66 is om zich vooral bezig te houden met partijpolitiek, om geen aandacht te geven aan iets wat met hen te maken heeft. Mijn advies is om 'whatever' te zeggen en als volksvertegenwoordigers antwoorden te vragen, nodige vragen te stellen, ondanks D66's verleden. (En ja, ik weet wel dat het in praktijk vaak anders werkt, en etcetera, etcetera, maar dat doet niets af aan de redenering.)quote:Op vrijdag 5 september 2008 13:48 schreef Elfletterig het volgende:
Als ik D66 was, zou ik me maar een beetje stil houden. Ze zaten namelijk ZELF in dat kabinet dat hier dus van af wist. En hun eigen Laurens Jan Brinkhorst was in die tijd de minister van Economische Zaken.
Ha, dat zou wel heel lullig zijn. Maar 2002 was Balkenende I, toen nog CDA, VVD en LPF (weet je nog Mat Herben de vliegtuigspotter?). Balkenende II met D66 trad pas medio 2003 aan.quote:Op vrijdag 5 september 2008 13:48 schreef Elfletterig het volgende:
Als ik D66 was, zou ik me maar een beetje stil houden. Ze zaten namelijk ZELF in dat kabinet dat hier dus van af wist. En hun eigen Laurens Jan Brinkhorst was in die tijd de minister van Economische Zaken.
Ben je niet in de war met de kosten van de JSF?quote:Op vrijdag 5 september 2008 14:01 schreef RemcoDelft het volgende:
Raar verhaal, ik hoorde altijd bedragen van vele miljarden! Nu opeens miljoenen?
Er is een verschil tussen de ontwikkeling en productie. Voor de ontwikkeling is geschat dat NL bedrijven voor 800 miljoen meeprofiteren, gaat de JSF eenmaal in productie dan kom je aan enkele miljarden (een schatting die door de Rekenkamer overigens wordt betwist).quote:Op vrijdag 5 september 2008 14:01 schreef RemcoDelft het volgende:
Raar verhaal, ik hoorde altijd bedragen van vele miljarden! Nu opeens miljoenen?
Inderdaad. De regering heeft geschat dat je bij de ontwikkeling verlies draait maar als de JSF eenmaal in productie gaat je dan pas de kosten terugverdient.quote:Op vrijdag 5 september 2008 14:09 schreef RemcoDelft het volgende:
Ah, dan ben ik in de war met de productie inderdaad. Daarbij was het profiteren-bedrag altijd hoger dan het kosten-bedrag...
Ja bij defensie mag dat vreemd genoeg. De belangrijkste reden om meer geld in defensie te steken, ook omdat defensie de enige is die de zieltogende Nederlandse R&D industrie, en dus de toekomst van de welvaart van het land, in stand houdt.quote:Op vrijdag 5 september 2008 14:11 schreef Klopkoek het volgende:
Het rare vind ik echter persoonlijk dat de regering betaalt en het bedrijfsleven profiteert. Verkpate staatssteun!
Defensie profiteert toch ook? Daar krijgen ze straks mooie nieuwe vliegtuigen. Krenterig genoeg nog maar 1/3 van het aantal uit de F16-tijd...quote:Op vrijdag 5 september 2008 14:11 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het rare vind ik echter persoonlijk dat de regering betaalt en het bedrijfsleven profiteert. Verkpate staatssteun!
Heb je daar een bron van?quote:De belangrijkste reden om meer geld in defensie te steken, ook omdat defensie de enige is die de zieltogende Nederlandse R&D industrie
Mooi nieuw speelgoed voor de volwassen kinderen.quote:Op vrijdag 5 september 2008 14:24 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Defensie profiteert toch ook? Daar krijgen ze straks mooie nieuwe vliegtuigen.
Nee, is meer eigen ervaring. Bedrijven als TNO draaien voor 75% op defensie orders.quote:Op vrijdag 5 september 2008 14:30 schreef Klopkoek het volgende:
Heb je daar een bron van?
Naar mijn smaak ook, in Nederland doen ze dat alleen niet. (nouja nauwelijks, we hebben natuurlijk wel Philips en een gedeelte Shell, maar daar heb je ook ongeveer gelijk alles mee gezegd)quote:R&D moet naar mijn smaak uit het bedrijfsleven zelf komen. Uiteraard heeft de overheid ook een rol, kijk maar naar de Scandinavische landen, daar snappen ze dat, maar uiteindelijk moet het elders gebeuren.
Inderdaad geen nieuws dat de regering weleens liegt. Je zou bijna gaan inbreken...quote:Op vrijdag 5 september 2008 13:42 schreef Chewie het volgende:
Goh, stop de persen de regering liegt!
Maar vooral blijven denken dat door er andere poppetjes neer te zetten het wel zal veranderen.
En door Balk I te bestempelen als extreem-recht zeg je eigenlijk ook dat Balk IV extreem-links is. Uiteraard zijn beide stempeltjes totaal onzinnig.
quote:Op vrijdag 5 september 2008 19:39 schreef Heldopsokken het volgende:
Als Duyvendak zijn carriere als inbreker had voortgezet hadden we dit al veel eerder geweten
Inderdaad, Rita Verdonk loog aan de lopende band.quote:Op vrijdag 5 september 2008 16:11 schreef Klopkoek het volgende:
Inderdaad geen nieuws dat de regering weleens liegt. Je zou bijna gaan inbreken...
quote:Ministeries wisten al vanaf begin dat JSF minder profijtelijk zou zijn
Van onze verslaggever Jeroen Trommelen
gepubliceerd op 06 september 2008 04:31, bijgewerkt op 6 september 2008 09:31
DEN HAAG - Ambtenaren vonden 800 miljoen aan compensatieorders veel te hoog ingeschat. Maar die opvatting bleef wel intern.
De ministeries van Economische Zaken en Defensie wisten vanaf het begin dat Nederlandse bedrijven veel minder zouden verdienen aan de ontwikkeling van de Joint Strike Fighter (JSF) dan werd voorgespiegeld.
De 800 miljoen dollar voor tegenorders waarmee de Tweede Kamer werd overgehaald mee te doen aan de ontwikkeling van het Amerikaanse toestel, was volgens ambtenaren zeker twee keer te hoog. Dat blijkt uit ambtelijke stukken die zijn geopenbaard op verzoek van het tv-programma Reporter.
De stukken – inmiddels vrijgegeven op de website van Economische Zaken – laten zien hoe desastreus de onderhandelingen verliepen tussen het ministerie en JSF-producent Lockheed Martin.
Toenmalig staatssecretaris Van Gennip haalde in 2003 alles uit de kast om de Amerikanen aan hun toegezegde ontwikkelingsorders van 800 miljoen te houden, maar haalde steeds bakzeil.
Volgens haar ambtenaren was dat niet verwonderlijk. Het door de Amerikanen beloofde bedrag was namelijk veel te hoog en iedereen wist dat al lang, schreven ze in oktober 2003. ‘Nederland wist vanaf het begin dat 800 miljoen onhaalbaar is. Het is meer dan twee keer zo veel als onze eigen inschatting.’
Zelf rekende de ambtelijke top op dat moment met een compensatiebedrag van ongeveer 350 miljoen. Achteraf blijkt dat vrijwel te kloppen. Anno 2008 hebben Nederlandse bedrijven voor 332 miljoen dollar orders geboekt voor de ontwikkeling van de JSF.
De onderhandelingen met de Amerikanen werden volgens de stukken gecompliceerd door de verschillende ontwikkelingsfases van het nieuwe toestel. In totaal zou Nederland voor 8,8 miljard aan orders kunnen binnenhalen, waarvan 800 miljoen in de ontwikkelingsfase, en 8 miljard tijdens de daarop volgende eerste en tweede productiefase.
Volgens de Amerikaanse rekentruc werden de beloofde 800 miljoen gaandeweg 2003 echter ook uitgesmeerd over de eerste productiefase van het toestel, waar Nederlandse bedrijven aanvankelijk extra aan zouden verdienen. De manoeuvre leidde tot ‘algemene teleurstelling’ bij de ambtelijke top. ‘Politiek is de situatie wat betreft de JSF nog steeds explosief. Nederland is teleurgesteld en heeft dringend behoefte aan positieve signalen’, schreef men. Lockheed-topman Tom Burbage hield echter vast aan zijn rekenmethode, die sindsdien ook niet meer is veranderd.
Nederlandse bedrijven krijgen bij de JSF geen echte compensatieorders, maar een voorkeursbehandeling zolang ze de beste producten leveren voor de gunstigste prijs. De totale toegezegde 8,8 miljard is nog lang niet in zicht. Eind vorig jaar was voor 700 miljoen dollar verkocht en voor 3 miljard aan ‘potentiële’ orders binnengehaald, uit te smeren over vijftien tot twintig jaar.
Kamerleden van SP en D66 vroegen vrijdagochtend opheldering over de ambtelijke brieven. Volgens Alexander Pechtold (D66) bevatten die zelfs ‘brisant’ materiaal, met name over de nooit met de Tweede Kamer gedeelde voorkennis van de ambtelijke top over het overschatte bedrag van 800 miljoen.
Wat ik in de OP al me af vraag: kent NL ook niet een machtig militair-industrieel complex?quote:Op zondag 7 september 2008 22:30 schreef LXIV het volgende:
Het blijkt niet zozeer de regering of de kamer te zijn die over de JSF "loog", maar eerder de luchtmacht zelf, die bij voorbaat al pro-JSF was en o.a. via het bedrijfsleven het tot een uitgemaakte zaak wilde maken.
Ik was altijd al tegen, was altijd al wantrouwend tegenover de rechts-autoraite hotemetoten die klaarkomen bij de gedachte dat Nederland zijn mannetje kan staan. Leuk om te zien dat ik voor de verandering eens gelijk krijgquote:Op zondag 7 september 2008 22:44 schreef Hexagon het volgende:
Interessant programma op de KRO
Ik ben benieuwd of er nog gevolgen zijn.
Mijn vermoeden: dissidenten binnen defensie. Vast pro-europa krachten.quote:Op zondag 7 september 2008 22:46 schreef Hexagon het volgende:
Klokkenluider denk ik
De D66 fractie en het program waren ook tegen dus hij kon ook niet veel anders (hooguit als persoon wat vinden).quote:Op zondag 7 september 2008 22:48 schreef Klopkoek het volgende:
Opvallend om te zien btw dat Brinkhorst tegen was. had ik niet verwacht (van Pronk verwacht je dat wel)
Wat een onzin.quote:Op vrijdag 5 september 2008 13:42 schreef Chewie het volgende:
Goh, stop de persen de regering liegt!
Maar vooral blijven denken dat door er andere poppetjes neer te zetten het wel zal veranderen.
de Vries.quote:Op zondag 7 september 2008 23:02 schreef Hexagon het volgende:
Ik ben benieuwd of er mensen aan de schandpaal gaan en zo ja wie allemaal.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |