Ik kreeg hem met de post de film omdat ik BNN lid ben.quote:Biopic over ‘bikkel’ Bart de Graaff
Als er één omroep is in Hilversum die z'n oprichter in ere houdt, is het BNN wel. Vorig jaar mei was zijn vijfjarige sterfdag reden voor allerlei BNN-presentatoren om even in de huid van Bart de Graaff te kruipen en ook eens een steen door de ruit te gooien bij een bekende Nederlander. Op 1 juni 2007 volgde, ook ter herdenking, de roemruchte Grote Donorshow, die zelfs een lemma op de Wikipedia opleverde. En nu dus de film Bikkel; een titel die verwijst naar de bijnaam van De Graaff.
Maar dit keer geen stoet van grappige, hondsbrutale of doortrapte acts van eenTeringtubbie. Integendeel. Regisseur Leo de Boer, eerder verantwoordelijk voor het kosmonautenverhaal The Red Stuff en de documentaire De Trein naar Grozny, maakte dit keer als basismateriaal gebruik van geluidsbanden van verschillende interviews die Bart de Graaff ooit gaf. Zo vertelt de kleine man als het ware zelf over zijn leven, zijn chronische nierziekte die ‘m telkens weer in het ziekenhuis deed belanden en een normale carrière in de zaak van zijn vader onmogelijk maakte. Maar ook over hoe hij tegenslagen wist te overwinnen.
Aad Nuis
Bijzonder is dat familie en bekenden bij het verhaal van De Graaff aanhaken. Zijn moeder Marjan, zijn zus Mirjam, maar ook z'n vriendin Valerie. Naar verluid komt zelfs Aad Nuis in de film aan het woord. Nuis, die vorig najaar november overleed, was degene die tien jaar geleden als D66-staatssecretaris BNN het bestel en de ether in hielp nadat de Graaff eerder bij Veronica de uitzendingen had ‘gekaapt', en toe was aan een meer serieus avontuur.
Voor BNN was het vanzelfsprekend dat de film over de op 35-jarige leeftijd overleden oprichter er zou komen. ‘Bart was een opvallende tv-persoonlijkheid met een ongekende energie, een onoverwinnelijk doorzettingsvermogen en een brutale manier van televisie maken. Hij wist dat hij niet oud zou worden en haalde daarom alles uit zijn korte lijf en korte leven. Het verhaal van Bart is een spannend jongensboek,'aldus BNN. ‘En het jongensboek genaamd BNN is nog steeds niet uit; elke uitzending is een nieuw hoofdstuk.'
Nieuw
De film van Leo de Boer, geproduceerd door Pieter van Huystee, biedt bovendien nieuws. ‘Zo wist ik bijvoorbeeld niet dat Bart gezond is geboren en dat hij op z'n vierde, vijfde jaar is geveld door het virus dat zijn leven zo'n bizarre wending heeft gegeven,' zegt Monique van Schendelen van MVSP publiciteit. Zij spreekt over een ‘heel erg mooi, gelaagd document', dat absoluut als ‘eerbetoon' voor Bart de Graaff bedoeld is. ‘Maar hij is ook interessant voor mensen die niet direct lid zijn van BNN. Er zit humor in en je ziet de enorme vitaliteit van die jongen. Een hele sympathieke, eigenwijze doordouwer,' aldus Van Schendelen. Op 1 september beleeft de film z'n première in Tuschinski in Amsterdam, vanaf 4 september draait Bikkel in een aantal filmtheaters in heel Nederland.
Alle BNN leden kregen hem in de gekaapte veronica gids. Kortom alle BNN leden kregen een veronica gids waarin ook deze docu op dvd bijgevoegd was.quote:Op donderdag 4 september 2008 23:38 schreef MikeyMo het volgende:
oh hij is ook al op DVD? Aangezien hij zojuist in de bios is gelanceerd...
Is ooka l bekend wanneer ze hem uitzenden?
Ik kreeg 'm ook. Op de Veronicagids stel ik sowieso geen prijs en van mijn BNN-donateurschap wil ik eigenlijk al jaren af. Kutomroepquote:Op donderdag 4 september 2008 23:40 schreef borisz het volgende:
Alle BNN leden kregen hem in de gekaapte veronica gids. Kortom alle BNN leden kregen een veronica gids waarin ook deze docu op dvd bijgevoegd was.
Hier niet gekregen, wel zelf gedownload. Goed docu. Mooi en ontroerend. Helaas hier en daar ook kitch, de nagespeelde scemes in t ziekenhuis met een fake Bart.quote:Op donderdag 4 september 2008 23:40 schreef borisz het volgende:
[..]
Alle BNN leden kregen hem in de gekaapte veronica gids. Kortom alle BNN leden kregen een veronica gids waarin ook deze docu op dvd bijgevoegd was.
Ze hebben binnenkort weer meer leden nodig, dus blijf nog ff hangenquote:Op vrijdag 5 september 2008 08:57 schreef 7eVeNL het volgende:
Kreeg hem ook van de week binnen, wilde net afstappen van mijn BNN lidmaatschap waar je echt geen bal aan hebt, maar goed nu de dvd gekregen, blijf toch nog wel ff bij die lui hangen,
mooie docu trouwens! die zus is echt een top wijf...
Wrm niet, zijn geen regels meer echt voor volgens mij tegenwoordig.quote:Op vrijdag 5 september 2008 10:19 schreef SunChaser het volgende:
Je zoon Bikkel noemen, kan dat zomaar in Nederland?
Ter ere van het 10-jarig bestaan van BNN.quote:Op vrijdag 5 september 2008 00:35 schreef SunChaser het volgende:
Wat wel raar is dat ze de docu een jaar op de plank hebben laten liggen, de opnames waren al okt vorig jaar afgerond
Ken je Bart Chabot?quote:Op vrijdag 5 september 2008 10:19 schreef SunChaser het volgende:
Je zoon Bikkel noemen, kan dat zomaar in Nederland?
BNN heeft diverse soorten programma's, volgens mij kijk je niet verder dan spuiten en slikken?quote:Op zaterdag 6 september 2008 01:08 schreef Stephe het volgende:
In het begin was BNN een leuke zender, omdat het gedragen werd door Bart-die-niets-te-verliezen-had-de-Graaff.
Maar wat is precies de meerwaarde van het maken van een docu, als de omroep eigenlijk allang niet meer kan bieden wat het in het begin deed?
De BNN is een soort van Veronica geworden, met makkelijke thema's als Spuiten & Slikken. Zaken die weinig tot de verbeelding spreken.
Bart de Graaff was een sympathiek kereltje bij leven, maar zijn erfenis is er niet een om over naar huis te schrijven. Ik vind dit initiatief er dan ook een uit het rijtje 'vergangene zeiten'.
Waarschijnlijk kunnen we nog een hele trits van docu's van overleden iconen verwachten, de Herman Brood tribute, het Andre Hazes geloof and so on, and so on..
Ik moet je gelijk geven dat 'je zal het maar hebben', een goed programma is en was, maar het heeft tegelijkertijd ook wel wat van een groot 'aapjeskijkgehalte'.quote:Op zaterdag 6 september 2008 03:04 schreef sander89 het volgende:
[..]
BNN heeft diverse soorten programma's, volgens mij kijk je niet verder dan spuiten en slikken?![]()
Tuurlijk is BNN veranderd de afgelopen 10 jaar, maar is er zeker niet op achteruitgegaan ondanks natuurlijk het verlies van de belangrijkste persoon.
Spuiten en slikken heeft ook wel nog een achter liggende gedachten en is zeker niet alleen van we willen zoveel mogelijk kijkcijfers trekken door hoop seks en drugs te tonen.
BNN heeft programma's van lang leven de gekkigheid zoals:
Try before you die
Ranking the stars
De lama's
Maar heeft ook programma's waar meer diepgang in zit en echt werk van word gemaakt zoals:
Say no to the knife
Over mijn lijk (heeft diverse prijzen gewonnen en dit format is ook door andere landen overgenomen)
Je zal het maar hebben.
Dus je moet zeker BNN niet met Veronica gaan vergelijken.![]()
![]()
Die scheiding dat wilde ik idd eigenlijk gewoon niet weten. En die vader is er volgens mij ook heel raar mee omgegaan. Volgens mij spelen er wel meer dingen.quote:Op zaterdag 6 september 2008 08:14 schreef SunChaser het volgende:
...de scheiding teveel aanwezig ... die vader
Het beste van Bart deel 1quote:Op zaterdag 6 september 2008 22:45 schreef Beugelfles het volgende:
Tijd voor een best-off-bartOf bestaat die al?
Gewoon de meest hilarisch onzin in anderhalf uur. Zitten echt leuke dingen tussen.
Tussen "opnames afgerond" en docu klaar hebben kan met gemak een lange tijd zitten, na het opnemen is niet ook meteen je docu klaar hequote:Op vrijdag 5 september 2008 00:35 schreef SunChaser het volgende:
Wat wel raar is dat ze de docu een jaar op de plank hebben laten liggen, de opnames waren al okt vorig jaar afgerond
docureeks? Vertel, waar gaat het over?quote:Op zondag 7 september 2008 09:58 schreef SunChaser het volgende:
Dat is ook zo. Maandag start mn eigen docureeks op FOK! en daar zit van begin productie tot eind zeker 10 maanden tussen.
Het is een beetje iets van tevoren, op basis van een korte inleiding beoordelen maar, Het lijkt me niet enorm interessant eerlijk gezegd, klinkt als de zoveelste soort van real life soap en dan ook nog eens van iemand die mij, en met mij heel veel mensen, helemaal niets zegt.quote:
Je zei hier al zoiets en nu staat 't ook in je column; is Mirjam inderdaad gescheiden?quote:Op zondag 7 september 2008 11:13 schreef SunChaser het volgende:
Even mijn column spammen Bikkel:-Bart-is-dood,-Kempi-leeft-(nog)
Haar vader is hertrouwd, maar die vrouw kwam ook niet in beeld. En wat mij opviel is dat ze (als verklaring waarom ze haar zoontje niet Bart hebben genoemd) zei: "we heten Smit".quote:Op zondag 7 september 2008 17:10 schreef SunChaser het volgende:
Je zag geen man in beeld, bij de anderen zag je de partners en op de aftiteling stond ze als De Graaff
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |