abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / Redactie Sport donderdag 4 september 2008 @ 23:36:32 #1
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_61389575
quote:
Biopic over ‘bikkel’ Bart de Graaff
Als er één omroep is in Hilversum die z'n oprichter in ere houdt, is het BNN wel. Vorig jaar mei was zijn vijfjarige sterfdag reden voor allerlei BNN-presentatoren om even in de huid van Bart de Graaff te kruipen en ook eens een steen door de ruit te gooien bij een bekende Nederlander. Op 1 juni 2007 volgde, ook ter herdenking, de roemruchte Grote Donorshow, die zelfs een lemma op de Wikipedia opleverde. En nu dus de film Bikkel; een titel die verwijst naar de bijnaam van De Graaff.
Maar dit keer geen stoet van grappige, hondsbrutale of doortrapte acts van eenTeringtubbie. Integendeel. Regisseur Leo de Boer, eerder verantwoordelijk voor het kosmonautenverhaal The Red Stuff en de documentaire De Trein naar Grozny, maakte dit keer als basismateriaal gebruik van geluidsbanden van verschillende interviews die Bart de Graaff ooit gaf. Zo vertelt de kleine man als het ware zelf over zijn leven, zijn chronische nierziekte die ‘m telkens weer in het ziekenhuis deed belanden en een normale carrière in de zaak van zijn vader onmogelijk maakte. Maar ook over hoe hij tegenslagen wist te overwinnen.

Aad Nuis
Bijzonder is dat familie en bekenden bij het verhaal van De Graaff aanhaken. Zijn moeder Marjan, zijn zus Mirjam, maar ook z'n vriendin Valerie. Naar verluid komt zelfs Aad Nuis in de film aan het woord. Nuis, die vorig najaar november overleed, was degene die tien jaar geleden als D66-staatssecretaris BNN het bestel en de ether in hielp nadat de Graaff eerder bij Veronica de uitzendingen had ‘gekaapt', en toe was aan een meer serieus avontuur.
Voor BNN was het vanzelfsprekend dat de film over de op 35-jarige leeftijd overleden oprichter er zou komen. ‘Bart was een opvallende tv-persoonlijkheid met een ongekende energie, een onoverwinnelijk doorzettingsvermogen en een brutale manier van televisie maken. Hij wist dat hij niet oud zou worden en haalde daarom alles uit zijn korte lijf en korte leven. Het verhaal van Bart is een spannend jongensboek,'aldus BNN. ‘En het jongensboek genaamd BNN is nog steeds niet uit; elke uitzending is een nieuw hoofdstuk.'

Nieuw
De film van Leo de Boer, geproduceerd door Pieter van Huystee, biedt bovendien nieuws. ‘Zo wist ik bijvoorbeeld niet dat Bart gezond is geboren en dat hij op z'n vierde, vijfde jaar is geveld door het virus dat zijn leven zo'n bizarre wending heeft gegeven,' zegt Monique van Schendelen van MVSP publiciteit. Zij spreekt over een ‘heel erg mooi, gelaagd document', dat absoluut als ‘eerbetoon' voor Bart de Graaff bedoeld is. ‘Maar hij is ook interessant voor mensen die niet direct lid zijn van BNN. Er zit humor in en je ziet de enorme vitaliteit van die jongen. Een hele sympathieke, eigenwijze doordouwer,' aldus Van Schendelen. Op 1 september beleeft de film z'n première in Tuschinski in Amsterdam, vanaf 4 september draait Bikkel in een aantal filmtheaters in heel Nederland.
Ik kreeg hem met de post de film omdat ik BNN lid ben.
De NRC next gaf hem een 9 en de spits en de pers 4 vd 5 sterren. Ik heb hem gezien, hij is dat getal zeker wel waard.

Geweldige Docu. Anderen die hem al gezien hebben ?

Regie: Leo de Boer
Camera: Marco Nauta
Geluid: Wouter Veldhuis
Montage: JP Luijsterburg
Productie: Pieter van Huystee Film
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  donderdag 4 september 2008 @ 23:38:52 #2
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_61389626
oh hij is ook al op DVD? Aangezien hij zojuist in de bios is gelanceerd...
Is ooka l bekend wanneer ze hem uitzenden?
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  Moderator / Redactie Sport donderdag 4 september 2008 @ 23:40:00 #3
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_61389653
quote:
Op donderdag 4 september 2008 23:38 schreef MikeyMo het volgende:
oh hij is ook al op DVD? Aangezien hij zojuist in de bios is gelanceerd...
Is ooka l bekend wanneer ze hem uitzenden?
Alle BNN leden kregen hem in de gekaapte veronica gids. Kortom alle BNN leden kregen een veronica gids waarin ook deze docu op dvd bijgevoegd was.
  donderdag 4 september 2008 @ 23:45:32 #4
131644 Wickedangel
Na mij de zondvloed
pi_61389775
quote:
Op donderdag 4 september 2008 23:40 schreef borisz het volgende:
Alle BNN leden kregen hem in de gekaapte veronica gids. Kortom alle BNN leden kregen een veronica gids waarin ook deze docu op dvd bijgevoegd was.
Ik kreeg 'm ook. Op de Veronicagids stel ik sowieso geen prijs en van mijn BNN-donateurschap wil ik eigenlijk al jaren af. Kutomroep
Nog geen tijd gehad voor de dvd.
Erst kommt das Fressen und dann kommt die Moral
pi_61390591
Is tie leuk? Mooi, ff downloaden
pi_61390670
Ik heb de docu gister meteen gekeken, vond hem zeker erg mooie docu en kwamen wel dingen naar voren die ik nooit geweten had over zijn ziekte etc.

Vind ook een geweldig figuur Bart de Graaf.
............................
  Redactie Frontpage vrijdag 5 september 2008 @ 00:33:38 #7
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_61390727
quote:
Op donderdag 4 september 2008 23:40 schreef borisz het volgende:

[..]

Hier niet gekregen, wel zelf gedownload. Goed docu. Mooi en ontroerend. Helaas hier en daar ook kitch, de nagespeelde scemes in t ziekenhuis met een fake Bart.
  Redactie Frontpage vrijdag 5 september 2008 @ 00:34:17 #8
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_61390745
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 00:25 schreef Snever het volgende:
Is tie leuk? Mooi, ff downloaden
Nee, niet leuk, wel ontroerend.
  Redactie Frontpage vrijdag 5 september 2008 @ 00:35:50 #9
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_61390769
Wat wel raar is dat ze de docu een jaar op de plank hebben laten liggen, de opnames waren al okt vorig jaar afgerond
  vrijdag 5 september 2008 @ 00:35:51 #10
28609 Veerboot
Mensoverbrengschuit
pi_61390770
Kreeg 'm ook binnen via de gekaapte Veronicagids door BNN (als BNN-lid). Lijkt me een interessante docu. TVP voor als ik 'm binnenkort in den DVD-speler heb geduwd.
  Redactie Frontpage vrijdag 5 september 2008 @ 00:36:46 #11
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_61390788
Zal Mirjam eens vragen dan, ze is lid namelijk. Welke week VOO gids? Deze week?
  vrijdag 5 september 2008 @ 00:39:22 #12
28609 Veerboot
Mensoverbrengschuit
pi_61390845
Ja, kwam dinsdag ofzo binnen. Met Scarlett Johansson op de voorkant in ieder geval.
  Redactie Frontpage vrijdag 5 september 2008 @ 00:39:44 #13
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_61390850
Hmmm vreemd.
  Redactie Frontpage vrijdag 5 september 2008 @ 00:42:47 #14
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_61390900
Het viel me op btw aan de docu dat Bart, Mirjam en de moeder alleen gelukkig met elkaar waren. Ze kunnen alledrie geen relaties onderhouden.
  vrijdag 5 september 2008 @ 06:55:42 #15
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_61392373
tiefus, de dvd rips zwerven in talrijke getalen rond...

*binnenhaalt
[..]
pi_61392417
ik heb heul geen veronica gids gehad, maar die zal wel op m'n oude adres liggen denk ik

anyway, eergisteren gezien, en hij was ok
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_61393459
Kreeg hem ook van de week binnen, wilde net afstappen van mijn BNN lidmaatschap waar je echt geen bal aan hebt, maar goed nu de dvd gekregen, blijf toch nog wel ff bij die lui hangen,

mooie docu trouwens! die zus is echt een top wijf...
  Redactie Frontpage vrijdag 5 september 2008 @ 10:19:04 #18
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_61395123
Je zoon Bikkel noemen, kan dat zomaar in Nederland?
pi_61395188
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 08:57 schreef 7eVeNL het volgende:
Kreeg hem ook van de week binnen, wilde net afstappen van mijn BNN lidmaatschap waar je echt geen bal aan hebt, maar goed nu de dvd gekregen, blijf toch nog wel ff bij die lui hangen,

mooie docu trouwens! die zus is echt een top wijf...
Ze hebben binnenkort weer meer leden nodig, dus blijf nog ff hangen

Heb de DVD ook binnengekregen van de week samen met de VOO gids. En toen kwam het besef dat ik al 10 jaar lid ben van BNN .
pi_61396362
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 10:19 schreef SunChaser het volgende:
Wrm niet, zijn geen regels meer echt voor volgens mij tegenwoordig.

Desnoods noem je zoon, Pizza of Hond etc.
  Redactie Frontpage vrijdag 5 september 2008 @ 11:15:21 #21
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_61396610
Leuk als je een tweeling hebt, Bikkel en Smikkel
pi_61401271
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 00:35 schreef SunChaser het volgende:
Wat wel raar is dat ze de docu een jaar op de plank hebben laten liggen, de opnames waren al okt vorig jaar afgerond
Ter ere van het 10-jarig bestaan van BNN.

Ik ben ook lid.
pi_61401946
Het Nederlands recht stelt geen eisen aan de voornaam. De enige beperkingen zijn dat het geen familienaam mag zijn (een gebruikelijke achternaam dus) en dat het niet beledigend of grievend mag zijn. Bikkel is dus geen probleem. Smikkel ook niet.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  vrijdag 5 september 2008 @ 14:29:57 #24
30408 California
Ondergewaardeerd mysterie.
pi_61402159
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 10:19 schreef SunChaser het volgende:
Ken je Bart Chabot?
The short weekend begins with longing...
  zaterdag 6 september 2008 @ 00:56:13 #25
88233 Steve
Still the best.
pi_61419264
Heb hem ook meteen gekeken toen ik hem bij de Veronicagids zag. Mooie documentaire, leuk om die zus zo eens over Bart te zien praten.
"Atb is lief, groetjes Peri."
  Moderator zaterdag 6 september 2008 @ 01:00:19 #26
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_61419321
Ik vond vooral het laatste stuk wel aangrijpend. Verder werd er iets te veel in de scheiding van die ouders gedoken, vond ik. Vond het bijna genant om naar dat stuk te kijken.
In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
  zaterdag 6 september 2008 @ 01:08:40 #27
226456 Stephe
Steve! Steve!
pi_61419412
In het begin was BNN een leuke zender, omdat het gedragen werd door Bart-die-niets-te-verliezen-had-de-Graaff.
Maar wat is precies de meerwaarde van het maken van een docu, als de omroep eigenlijk allang niet meer kan bieden wat het in het begin deed?
De BNN is een soort van Veronica geworden, met makkelijke thema's als Spuiten & Slikken. Zaken die weinig tot de verbeelding spreken.
Bart de Graaff was een sympathiek kereltje bij leven, maar zijn erfenis is er niet een om over naar huis te schrijven. Ik vind dit initiatief er dan ook een uit het rijtje 'vergangene zeiten'.

Waarschijnlijk kunnen we nog een hele trits van docu's van overleden iconen verwachten, de Herman Brood tribute, het Andre Hazes geloof and so on, and so on..
'Till next time, take care of yourself... and each other
pi_61420346
quote:
Op zaterdag 6 september 2008 01:08 schreef Stephe het volgende:
In het begin was BNN een leuke zender, omdat het gedragen werd door Bart-die-niets-te-verliezen-had-de-Graaff.
Maar wat is precies de meerwaarde van het maken van een docu, als de omroep eigenlijk allang niet meer kan bieden wat het in het begin deed?
De BNN is een soort van Veronica geworden, met makkelijke thema's als Spuiten & Slikken. Zaken die weinig tot de verbeelding spreken.
Bart de Graaff was een sympathiek kereltje bij leven, maar zijn erfenis is er niet een om over naar huis te schrijven. Ik vind dit initiatief er dan ook een uit het rijtje 'vergangene zeiten'.

Waarschijnlijk kunnen we nog een hele trits van docu's van overleden iconen verwachten, de Herman Brood tribute, het Andre Hazes geloof and so on, and so on..
BNN heeft diverse soorten programma's, volgens mij kijk je niet verder dan spuiten en slikken?

Tuurlijk is BNN veranderd de afgelopen 10 jaar, maar is er zeker niet op achteruitgegaan ondanks natuurlijk het verlies van de belangrijkste persoon.

Spuiten en slikken heeft ook wel nog een achter liggende gedachten en is zeker niet alleen van we willen zoveel mogelijk kijkcijfers trekken door hoop seks en drugs te tonen.

BNN heeft programma's van lang leven de gekkigheid zoals:

Try before you die
Ranking the stars
De lama's

Maar heeft ook programma's waar meer diepgang in zit en echt werk van word gemaakt zoals:

Say no to the knife
Over mijn lijk (heeft diverse prijzen gewonnen en dit format is ook door andere landen overgenomen)
Je zal het maar hebben.

Dus je moet zeker BNN niet met Veronica gaan vergelijken.
  Trouwste user 2022 zaterdag 6 september 2008 @ 03:27:51 #29
7889 tong80
Spleenheup
pi_61420461
Bart de Graaf is natuurlijk overgewaardeerd.

Maar wil deze docu wel graag zien.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Redactie Frontpage zaterdag 6 september 2008 @ 08:14:22 #30
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_61420992
Bart is in zoverre overgewaardeerd dat hij alle credits kreeg en krijgt voor t oprichten van BNN terwijl hij in feite niet meer dan een plan had en toen allerlei mensen om zich heen heeft verzameld die BNN hebben opgericht. Maar dat is ook een gave natuurlijk.

Ik ben t met Mike eens dat de scheiding teveel aanwezig was. Waarom vraagt de documaker aan de vader, die vertelt over dat Bart doodging waar hij bij was, of hij toen zn ex en zn dochter heeft omarmd?

Verder werd de vader hard afgerekend op iets dta 30 jaar geleden is gebeurd: hij dronk graag en pikte de videorecorder in. Die moeder is nog steeds rancuneus, ook over Valerie Zwikker. Bart was een volwassen man met een volwassen relatie. En dat zxe misschien bekend wilde worden via Bart, so what. Op zijnj beurt woonde hij samen met een lekker wijf.

Dat Zwikker t uitmaakte toen ie kanker had was wellicht niet handig maar ja, moet ze bij m blijven als t niet meer werkt?
  zaterdag 6 september 2008 @ 11:09:54 #31
226456 Stephe
Steve! Steve!
pi_61422697
quote:
Op zaterdag 6 september 2008 03:04 schreef sander89 het volgende:

[..]

BNN heeft diverse soorten programma's, volgens mij kijk je niet verder dan spuiten en slikken?

Tuurlijk is BNN veranderd de afgelopen 10 jaar, maar is er zeker niet op achteruitgegaan ondanks natuurlijk het verlies van de belangrijkste persoon.

Spuiten en slikken heeft ook wel nog een achter liggende gedachten en is zeker niet alleen van we willen zoveel mogelijk kijkcijfers trekken door hoop seks en drugs te tonen.

BNN heeft programma's van lang leven de gekkigheid zoals:

Try before you die
Ranking the stars
De lama's

Maar heeft ook programma's waar meer diepgang in zit en echt werk van word gemaakt zoals:

Say no to the knife
Over mijn lijk (heeft diverse prijzen gewonnen en dit format is ook door andere landen overgenomen)
Je zal het maar hebben.

Dus je moet zeker BNN niet met Veronica gaan vergelijken.
Ik moet je gelijk geven dat 'je zal het maar hebben', een goed programma is en was, maar het heeft tegelijkertijd ook wel wat van een groot 'aapjeskijkgehalte'.
Wmb is er wel degelijk een vergelijking met Veronica te maken. Jong, snel en wild, maar dan anders.

In het begin ging Bart nog wel eens kijken of hij mensen kon provoceren met de bedoeling om te kijken wat de consequenties zouden zijn. Tegenwoordig heb je dat niet meer. Alles van die omroep was om Bart heen gebouwd.
'Till next time, take care of yourself... and each other
pi_61437893
Ik heb hem net gekeken. Best ontroerend verhaal
quote:
Op zaterdag 6 september 2008 08:14 schreef SunChaser het volgende:
...de scheiding teveel aanwezig ... die vader
Die scheiding dat wilde ik idd eigenlijk gewoon niet weten. En die vader is er volgens mij ook heel raar mee omgegaan. Volgens mij spelen er wel meer dingen.

Tijd voor een best-off-bart Of bestaat die al? Gewoon de meest hilarisch onzin in anderhalf uur. Zitten echt leuke dingen tussen.
  Redactie Frontpage zaterdag 6 september 2008 @ 22:47:18 #33
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_61437936
Er is al een dvd idd
  zaterdag 6 september 2008 @ 23:15:50 #34
88233 Steve
Still the best.
pi_61438531
quote:
Op zaterdag 6 september 2008 22:45 schreef Beugelfles het volgende:
Tijd voor een best-off-bart Of bestaat die al? Gewoon de meest hilarisch onzin in anderhalf uur. Zitten echt leuke dingen tussen.
Het beste van Bart deel 1
Deel 2 is volgens mij ook wel al te koop.
"Atb is lief, groetjes Peri."
  Redactie Frontpage zaterdag 6 september 2008 @ 23:18:45 #35
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_61438580
DVd kost een paar euro ofzo, kijk eens in een uitverkoopbakken van de frs
pi_61442309
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 00:35 schreef SunChaser het volgende:
Tussen "opnames afgerond" en docu klaar hebben kan met gemak een lange tijd zitten, na het opnemen is niet ook meteen je docu klaar he
  Redactie Frontpage zondag 7 september 2008 @ 09:58:45 #37
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_61443108
Dat is ook zo. Maandag start mn eigen docureeks op FOK! en daar zit van begin productie tot eind zeker 10 maanden tussen.
pi_61443856
lijkt me wel een boeiende docu.
  zondag 7 september 2008 @ 11:12:53 #39
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_61443891
Als ik hem toevallig tegen zou komen, zou ik misschien wel kijken, maar zo op het eerste gezicht heb ik geen behoefte aan een docu over Bart de Graaff. In leven vond ik hem al niet bijzonder en overgewaardeerd, nu hij is overleden zie ik niet waarom ik die mening bij moet stellen.
Maar zoals gezegd: mocht ik hem tegenkomen dan is het waarschijnlijk beter dan wat er elders op tv te zien is.
(Un)masking for the greater good.
  Redactie Frontpage zondag 7 september 2008 @ 11:13:28 #40
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_61443904
Even mijn column spammen Bikkel:-Bart-is-dood,-Kempi-leeft-(nog)
pi_61447925
quote:
Op zondag 7 september 2008 09:58 schreef SunChaser het volgende:
Dat is ook zo. Maandag start mn eigen docureeks op FOK! en daar zit van begin productie tot eind zeker 10 maanden tussen.
docureeks? Vertel, waar gaat het over?
  Redactie Frontpage zondag 7 september 2008 @ 14:43:04 #42
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_61448153
quote:
Op zondag 7 september 2008 14:43 schreef SunChaser het volgende:
Buzzer gestopt
Het is een beetje iets van tevoren, op basis van een korte inleiding beoordelen maar, Het lijkt me niet enorm interessant eerlijk gezegd, klinkt als de zoveelste soort van real life soap en dan ook nog eens van iemand die mij, en met mij heel veel mensen, helemaal niets zegt.

Maarja, eerst maar het eerste deel afwachten
  zondag 7 september 2008 @ 15:19:22 #44
30408 California
pi_61448733
quote:
Op zondag 7 september 2008 11:13 schreef SunChaser het volgende:
Even mijn column spammen Bikkel:-Bart-is-dood,-Kempi-leeft-(nog)
Je zei hier al zoiets en nu staat 't ook in je column; is Mirjam inderdaad gescheiden?
Misschien weet je meer dan ik, maar uit de docu blijkt dat niet.
  Redactie Frontpage zondag 7 september 2008 @ 17:10:20 #45
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_61451479
Je zag geen man in beeld, bij de anderen zag je de partners en op de aftiteling stond ze als De Graaff
pi_61453527
Ik heb hem vandaag gezien. Hij is idd niet leuk maar wel interessant.
  zondag 7 september 2008 @ 21:40:17 #47
30408 California
pi_61459584
quote:
Op zondag 7 september 2008 17:10 schreef SunChaser het volgende:
Je zag geen man in beeld, bij de anderen zag je de partners en op de aftiteling stond ze als De Graaff
Haar vader is hertrouwd, maar die vrouw kwam ook niet in beeld. En wat mij opviel is dat ze (als verklaring waarom ze haar zoontje niet Bart hebben genoemd) zei: "we heten Smit".
Om ze op basis daarvan meteen dysfunctional te noemen...
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 8 september 2008 @ 00:31:55 #48
862 Arcee
Look closer
pi_61464820
Bart.

BNN.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_61482624
Best heftige docu.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  vrijdag 12 september 2008 @ 12:05:03 #50
167022 RSie
Nomen Nescio
pi_61573401
Ga hem zsm kijken.

heb Bart altijd wel gevolgd, vanaf de start tijdens "B.O.O.S." komt ook deels omdat hij in mijn geboortedorpie woonde.

was altijd heel erg onder de indruk om hem heel levendig te zien op tv maar als je hem in het dorp zag zat ie regelmatig in een rolstoel terwijl zijn ma hem voortduwde.
deze man verdiend gewoon alleen al respect vanwege zijn doorzettingsvermogen en optimistische kijk op het leven hoe verrot dat soms ook mag zijn.
  Redactie Frontpage vrijdag 12 september 2008 @ 19:33:11 #51
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_61583959
Ik had t verkeerd omtrent Mirjam, ze is dus nog steeds getrouwd en heeft zelfs 3 kids. Ik blijf er bij dat ze haar in de docu hebben neergezet als single moeder van 1.
pi_61597114
Fred de Graaff, vader van Bart, krijgt er vragen over. ’Jij was er toch ook altijd voor Bart? Hij kwam toch vaak bij jullie over de vloer?’ De docu Bik kel , over de kleine grote man die in mei 2002 overleed, rept niet over een liefhebbende vader. Als het al over Fred gaat, gaat het over zijn echtscheiding van Barts moeder Marjan. Fred praat voor het eerst over zijn rol: „Bart stierf ook in míjn armen. Ik hield hem vast tot zijn hartlijntje op het cardiogram rechtuit ging. Ik moest hem altijd vasthouden, omdat voor zijn gevoel de pijn dan wegging.”

Fred de Graaff wordt in docu ’Bikkel’ genegeerd

WAAR WAS BARTS VADER?

„Hij stierf ook in míjn armen”

„Marjan, mijn ex-vrouw, heeft het prima gedaan”, benadrukt Fred. Het is het eerste wat hij kwijt wil. „En ik wil ook niets afdoen aan haar rol. Echt niet. Toen Bart stierf waren we er alle drie. Marjan, dochter Mirjam en ik hielden hem samen vast. Zoals we er alle drie altijd voor Bart waren.”
De vorige week uitgekomen docu Bikkel, over het leven en sterven van Bart de Graaff, rept echter alleen négatief over de vader van de BNN-oprichter. En daar past bepaald nuancering. „Zij hebben hier wel vier dagen gefilmd. Maar daarvan is bijna niks uitgezonden.” Zo zou Fred na de echtscheiding de videorecorder hebben meegenomen. ’Dat doe je een ziek kind toch niet aan?’ werd er gezegd. Fred: „Maar er stonden daar twéé videorecorders.”

Vreselijke pijn
Fred de Graaff heeft verdrietige ogen. Geflankeerd door zijn liefhebbende tweede echtgenote Sia vertelt de besnorde Zandvoorter voor het eerst zijn verhaal. De schijnwerpers passen eigenlijk niet bij hem. Maar nu hij steeds wordt aangesproken op de film, kan hij niet anders. „Sia en ik komen nog regelmatig bij het graf van Bart. Dan zeggen we hem gedag. Maar ik ben ook blij met zijn dood. Voor hem. Want nu is hij van die verschrikkelijke pijn af. Wat heeft díe jongen geleden... Ik moest bijvoorbeeld op hem gaan liggen als ze hem in het ziekenhuis een onderhuidse injectie gaven, tegen de afstotingsreacties van zijn nier. Zó’n ontzettende kwelling was dat. Hij vroeg altijd ’hoe flik je dat toch pa?’ Ik kon pijn bij hem wegnemen. Hier thuis op de bank kwam hij ook altijd dijbeen aan dijbeen zitten, omdat hij zich dan beter ging voelen. Het zijn van die dingen. Of hij gooide ’s nachts steentjes tegen ons slaapkamerraam, dan wilde hij praten. Ik heb hem zo vaak uit de put gepraat. Als er moeilijke medische uitslagen kwamen, moest ik altijd samen met hem naar het ziekenhuis. Hij kon dan zichzelf zijn, en lekker vloeken of zo. Ik had een nuchtere uitwerking op hem.”
Peinst: „Weet je, ik hoor het liefste die schaterende lach van Bart. Zoals toen hij bij Rik Felderhof in het zwembad lag. En ik stel me voor dat hij nu heerlijk aan het golfen is op een wolk. Gegroeid, dat ook. Zo’n 1.90, net als zijn vader. Want dat wilde hij zo graag. Als hij hier met zijn vriendin Valerie Zwikker op bezoek was, en dat gebeurde regelmatig, dan zat hij bij haar op schoot. Want dan zaten ze op ooghoogte van elkaar. Of als ze iets te bespreken hadden, dan gingen ze samen in de auto zitten. In die prachtige sportbolides waarin Bart zo graag reed had hij namelijk een stoelverhoger. Zat hij ook lekker op dezelfde hoogte als zij.”
Vader De Graaff glimlacht: „Bart en ik zijn nog samen op vakantie geweest naar Portugal. Daar reed hij keihard achteruit in een gehuurde auto, en toen hebben we samen golfballetjes de oceaan in staan slaan. Het was vaak lachen met Bart, vooral als de camera’s draaiden. Anders was het ook een stille jongen. Ik gun hem dat hij op die wolk golf speelt met Christiaan Götte, de verongelukte drummer van Bløf. Dat was zijn neefje. Toen hij in maart 2001 een dodelijk motorongeluk had gehad in Zeeland, zijn we daar nog naartoe gereden. En Bart zei ’niet hij, maar ík hoor onder dat laken…’ Toen, ruim een jaar voor zijn eigen overlijden, was hij al bezig met de dood.”

„Bart gooide ’s nachts steentjes tegen ons raam, dan wilde hij praten”

Nooit eerder bracht Fred zijn eigen rol naar buiten. Terwijl híj degene was die Bart begeleidde tijdens zijn eerste niertransplantatie. „Zijn moeder was met onze dochter Mirjam op vakantie in Spanje, en ik werd in mijn beddenzaak gebeld. We gingen naar Utrecht waar de operatie slaagde. Alleen moest Bart een paar dagen later al naar Leiden om bestraald te worden, omdat de nier haperde. Ik zal nooit de doffe plof van die dikke bestralingsdeur vergeten. Zo’n kleine man op zo’n grote brancard. Ik werd echt gek van onmacht.” Hij slikt: „Nu houd ik me vast aan uitspraken van hem. Zo zei hij op de golfbaan opeens een keer ’ik houd echt heel veel van je, pap’.” Dat houdt me nu staande. Is dat zo gek na zo’n film als Bikkel? Ik wil het iedereen altijd naar de zin maken. Ik heb bijvoorbeeld later pas beseft hoe ik mijn dochter Mirjam in die tijd heb verwaarloosd.

Gelukkig gaat het nu goed met haar. Getrouwd met een leuke vent, en ik ben al opa van drie kleinkinderen. En we hebben geweldige steun aan Dave, de zoon van Sia. Hij werd ook door Bart gebeld. Hij was een van zijn vrienden. En dan waren er ook nog Jan Willem, Jeroen en Frank, met wie Bart veel contact had.” Glimlacht: „Ik wilde me al met Sia verloven toen we heel jong waren. Maar zij wilde toen niks weten van trouwen en kinderen krijgen. Dat is veel later toch nog goed gekomen. Toen ik al weg was bij Marjan.” Fred scheidde van Marjan toen Bart een jaar of veertien was. „Het had niets te maken met Bart of Mirjam”, zegt Fred openhartig. „Wat er met Marjan en mij gebeurde, overkomt zoveel mensen. En het contact met de kinderen was eerst ook best ingewikkeld. Ik ben blij dat dat is goed gekomen.”

Om het compleet te maken vertelt Fred nog dat híj degene was die Bart de showbizz in hielp.
„Hij was een jaar of elf en er kon auditie worden gedaan bij het volkstoneel. Carry Tefsen speelde daar onder meer in Boefje en Bart werd het vriendje van Boefje. Daarna had hij de smaak te pakken.”
Fred vindt het niet erg dat hij jaren in de schaduw heeft gestaan. Maar Bikkel heeft iets bij hem losgemaakt: „Ik wil dat mensen een completer beeld hebben. Zonder iemand tekort te willen doen, durf ik te beweren dat ik mijn Bart vaak heb geholpen. En ik weet zeker dat hij op de wolk af en toe aan me terugdenkt. Dat wilde ik graag even zeggen… Niemand wil een vergeten vader zijn.”
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  zaterdag 13 september 2008 @ 12:03:01 #53
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_61597428
mooie docu!
[..]
  zondag 14 september 2008 @ 01:09:30 #54
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_61613732
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 12:03 schreef MikeyMo het volgende:
mooie docu!
Mhaw.

Ik vond hem maar slapjes.
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  Redactie Frontpage zondag 14 september 2008 @ 01:13:24 #55
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_61613789
Die vader heeft wel gelijk, de docu schilderde hem af als boeman, heel onterecht en gemeen ook.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 11 december 2008 @ 19:33:25 #56
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_63941022
Schop, vanavond bij BNN 20.25 NL3
pi_63941111
Zag het net ja. Ga ik zeker kijken.
  donderdag 11 december 2008 @ 21:10:47 #58
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_63943590
Ik heb 'm idd ook al op DVD gezien omdat ik lid ben van BNN. Erg goeie docu
I never look back, darling. It distracts from the now.
pi_63944962
Goeie docu zeg.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 11 december 2008 @ 21:55:24 #60
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_63945072
Voor de tweede keer gezien, blijft een goede docu .
pi_63945085
Ik vind die vader overigens helemaal niet slecht overkomen, of mis ik weer delen ?
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  donderdag 11 december 2008 @ 21:56:41 #62
25957 Reddiablo
Football Manager Researcher NL
pi_63945120
kijk het nu voor het eerst, wel een stuk gemist -- maar best heftig af en toe - damn
Don't ask me, I only use my brains to keep my ears apart!
www.3voor12denhaag.nl
http://www.last.fm/user/Reddiablo
  donderdag 11 december 2008 @ 21:57:42 #63
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_63945151
quote:
Op donderdag 11 december 2008 21:55 schreef elcastel het volgende:
Ik vind die vader overigens helemaal niet slecht overkomen, of mis ik weer delen ?
Tja, ik ook niet echt, maar elk verhaal heeft twee kanten he.

Ik had 'm een paar weken geleden gezien, maar ik vind 'm nu weer zo goed. Muziek enzo, hoe het in elkaar zit, echt mooi gedaan.
I never look back, darling. It distracts from the now.
pi_63945320
quote:
Op donderdag 11 december 2008 21:55 schreef borisz het volgende:
Voor de tweede keer gezien, blijft een goede docu .
Dat dus .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_63945777
quote:
Op donderdag 11 december 2008 21:51 schreef elcastel het volgende:
Goeie docu zeg.
  vrijdag 12 december 2008 @ 00:45:34 #66
30408 California
pi_63950419
Vond ik ook. Waarom is er dan niemand naartoe gegaan toen 'ie in de bioscoop draaide?
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 12 december 2008 @ 08:45:24 #67
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_63952995
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 00:45 schreef California het volgende:
Vond ik ook. Waarom is er dan niemand naartoe gegaan toen 'ie in de bioscoop draaide?
Omdat BNN ook direct iedereen een schijfje toestuurde met deze docu erop .
pi_63966174
Het stukje dat Mirjam haar moeder vertelde dat ze Bart toestemming moest geven om te gaan vond ik heel aangrijpend.

Toen kreeg ik ff een brok in mijn keel.
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_63967788
Ik kreeg het idee dat Barts vader wel erg zwart is gemaakt door de moeder in Barts jeugd.

Volgens mij is dat echt een naar mens
٩๏̯͡๏)۶
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')