Nee, de richting CMD is compleet komen te vervallen vanaf dit studiejaar. Vanaf 2009 komt er een aparte opleiding CMD, omdat er meer gefocust wordt op de ontwerp kant. De nieuwe CMD wordt meer en meer ontwerpen en nog een klein beetje de theorie van bijvoorbeeld marketing, user interface en consultering erbij. Maar 't gaat vooral over het visuele aspect en de technologie minder over de organisatorische en communicatieve kant. Deze richting wordt als ik me goed herinner ook geen communicatie propedeuse meer maar een ICT propedeuse (

)
Het nieuwe DC gaat feitelijk terug naar waar het allemaal begonnen is, de ADC oude stijl om 't maar zo te zeggen. Minder ontwerpen en meer de organisatie en communicatie. Je krijgt tenslotte een communicatie P en Bachelor, geen ICT. Onder ICT vallen alle ontwerp opleiding (sommigen nog onder de kunstenbachelor). DC wilde terug naar de basis, daar waar DC-ers altijd zo gewild om waren in het bedrijfsleven. Men hoorde vanuit dat bedrijfsleven dat men de huidige DC-ers te oppervlakkig vonden, ze hadden minder raakvlak met waar het bedrijfsleven ze voor wilde hebben en gebruiken. Dus hénce de verandering in de organisatie van de opleiding.
Moet ik er nog even bijzeggen dat CMD een populaire richting is, maar dat veel CMD-ers (sorry dat ik 't zeg) nou niet echt rooskleurige vooruitzichten hebben op een fatsoenlijke baan. Wel als je je verder ontwikkeld op persoonlijk vlak, daar nog dingen bij doet. Maar helaas doen veel mensen dat niet en kiezen ze CMD omdat 't leuk vinden of omdat ze 'iets moeten kiezen'. Dat laatste komt helaas vaker voor dan je denkt. En dat is jammer! Overigens is het enorm duidelijk gecommuniceerd dat CMD vanaf schooljaar 2008 niet meer gegeven wordt. (ik kan 't weten want ik héb 't o.a. gecommuniceerd)
Pizzahut, jij krijgt nog gewoon CMD zoals je 't kent. Ze blijven CMD geven voor jou klas, net zo lang tot je afgestudeerd bent. Het zal echter wel zo zijn dat je bijvoorbeeld sommige vakken ineens iets anders krijgt dan andere jaren. Jij zult er zelf waarschijnlijk niets van merken omdat je niet anders gewend bent. Echt hinderlijk zal het niet zijn! Je studeert gewoon CMD af, basta. Zonder minpunten!
Overigens valt het werk reuze mee in het eerste jaar, en als je dit veel vind, troost je, het wordt minder. Persoonlijk vond ik het tweede jaar het leukst. Dan zit je in de richting waarvoor je eigenlijk gekozen hebt. (in mijn jaar dan

) Over gebruik van pc's, sjah de ene vind een Mac beter, de andere een windows machine. Of het een IBM, een Dell of een Medion is, het boeit geen ene ruk. Ik ben een fan van Apple, dus gebruik ik al 3 jaar een mac, daarvoor had ik ook een windows machine. Het wordt beide ondersteund. En sinds dit jaar heeft de HU het eindelijk door dat er steeds meer Mac's komen en is de ondersteuning voor bijvoorbeeld printers enorm gestegen richting een Mac.
Nog een tipje van mij:
Check voor software even surfspot, daar kun je cheapo software bestellen. Ik heb net Adobe CS3 design suit besteld voor 35 pleuro'tjes, vorige week Office for Mac 2008 voor een tientje. Adobe zou er eerst niet meer te koop zijn, maar ineens hebben ze 'm wel. Dat scheel je wel even 300 euro!
't Is maar een kleine tip
As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss