Dat vind ik dus met de naam van het kindje van uhm, silmarwen dacht ik? Yade, op zich vind ik het een hele mooie naam, en de uitspraak (djeed) vind ik ook heel mooi. Maar mijn 'probleem' met die naam is dat het er gewoon niet staat. Ze had ergens gepost dat de mensen van het CB de naam van hun dochter consequent verkeerd uitspraken als Jaade, op zijn Nederlands dus, en soms als jeed, maar nooit als djeed. Toen dacht ik bij mezelf van ja, maar dat is toch ook niet zo heel raar? Want er staat gewoon simpelweg geen Djeed. In geen enkele taal wordt de letter Y uitgesproken als DJ. Dat maakt verder niet zoveel uit ofzo, maar het lijkt wel alsof het kind dan zeg maar twee namen heeft, één voor het oog en één voor het oor.quote:Op maandag 15 september 2008 13:25 schreef livelink het volgende:
Ik ben bang dat dat geen typfout is. Ik geloof echt dat er mensen zijn die hun kinderen een naam willen geven die ze mooi vinden, maar totaal geen idee hebben hoe je het schrijft. En dan maken ze er dus zoiets van.
quote:Op maandag 15 september 2008 12:40 schreef MissBliss het volgende:
[..]
Ik kreeg pas een geboortekaartje van Mees, en zijn grote zus heet dus Merel
Ja, daar heb ik ook moeite mee. Er zijn gewoon uitspraakregels, en het stoort me enorm als die met voeten getreden worden. Zo was er hier laatst iemand die een trema op een naam wilde, omdat ze dat wel leuk vond staan. Maar het was niet de bedoeling dat de trema ook in de uitspraak van de naam naar voren kwam. Die trema was er puur voor de sier. En daar trek ik toch wel een grens.quote:Op maandag 15 september 2008 14:31 schreef huuphuup het volgende:
[..]
Dat vind ik dus met de naam van het kindje van uhm, silmarwen dacht ik? Yade, op zich vind ik het een hele mooie naam, en de uitspraak (djeed) vind ik ook heel mooi. Maar mijn 'probleem' met die naam is dat het er gewoon niet staat. Ze had ergens gepost dat de mensen van het CB de naam van hun dochter consequent verkeerd uitspraken als Jaade, op zijn Nederlands dus, en soms als jeed, maar nooit als djeed. Toen dacht ik bij mezelf van ja, maar dat is toch ook niet zo heel raar? Want er staat gewoon simpelweg geen Djeed. In geen enkele taal wordt de letter Y uitgesproken als DJ. Dat maakt verder niet zoveel uit ofzo, maar het lijkt wel alsof het kind dan zeg maar twee namen heeft, één voor het oog en één voor het oor.
Even voor de goede orde hoor Silmarwen ik bedoel hier verder niets mee, en ik vind het écht een mooie naam, maar ik begreep de uitspraak ervan niet zo![]()
en uiteraard is dit van een andere orde dan renaldeau bijvoorbeeld![]()
Dat was ik denk ik, met de naam Saraï. Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar nooit zo bij heb nagedacht hoe je die ï uitspreekt. Ik vond het wel leuk staan. Nu heb ik volgens mij wel op internet gezien dat het een Hawaiiaanse naam is en dat het daar ook zo wordt geschreven.quote:Op maandag 15 september 2008 14:55 schreef livelink het volgende:
[..]
Ja, daar heb ik ook moeite mee. Er zijn gewoon uitspraakregels, en het stoort me enorm als die met voeten getreden worden. Zo was er hier laatst iemand die een trema op een naam wilde, omdat ze dat wel leuk vond staan. Maar het was niet de bedoeling dat de trema ook in de uitspraak van de naam naar voren kwam. Die trema was er puur voor de sier. En daar trek ik toch wel een grens.
Daarom heb ik met Twan ook bewust gekozen voor de Nederlandse spelling al wordt er toch nog vaak gedacht dat het Toine is.... het is en blijft soms lastig. De naam die we nu in gedachten hebben, heeft denk ik niet veel problemen met uitspreken en hoe dan te schrijven. Al zullen er wel mensen zijn die er iets anders van kunnen bakken.quote:Op maandag 15 september 2008 15:12 schreef livelink het volgende:
Ja, als ze in Engeland geen trema's kennen is het weer een ander verhaal, want dan voldoet het wel aan de Engelse uitspraakregels. Ach, het is misschien allemaal te gooien op een levende taal waar je flexibel mee om moet gaan, maar het kan geen kwaad om je als ouders ook in de uitspraakregels van de naam van je toekomstige kind te verdiepen.
Echt dus niet bij nagedacht hoor... Als ik het zou lezen, zou ik ook Saraj zeggen.... al heb je natuurlijk wel gelijk dat dat dan niet juist is. Het zou dan Sarajie moeten zijn.... Nou ja, het zou niet de voornaam worden maar de 2e naam en het hele probleem heeft zich opgelost nu de baby een jongetje blijkt te zijn.quote:Op maandag 15 september 2008 15:17 schreef livelink het volgende:
Ik wist echt niet meer wie het was Diaan, maar nu je het zegt
Met zo'n naam moet je er gewoon rekening meehouden dat de meeste mensen hem zullen uitspreken conform de uitspraakregels en dat je dat altijd moet corrigeren als je een andere uitspraak wilt.
Och, ik moet mijn naam ook nog regelmatig spellenquote:Op maandag 15 september 2008 15:19 schreef Diaan73 het volgende:
[..]
Daarom heb ik met Twan ook bewust gekozen voor de Nederlandse spelling al wordt er toch nog vaak gedacht dat het Toine is.... het is en blijft soms lastig. De naam die we nu in gedachten hebben, heeft denk ik niet veel problemen met uitspreken en hoe dan te schrijven. Al zullen er wel mensen zijn die er iets anders van kunnen bakken.
Hij voelde het aankomenquote:Op maandag 15 september 2008 15:22 schreef Diaan73 het volgende:
[..]
Echt dus niet bij nagedacht hoor... Als ik het zou lezen, zou ik ook Saraj zeggen.... al heb je natuurlijk wel gelijk dat dat dan niet juist is. Het zou dan Sarajie moeten zijn.... Nou ja, het zou niet de voornaam worden maar de 2e naam en het hele probleem heeft zich opgelost nu de baby een jongetje blijkt te zijn.
Ja heb ik ooit een keer opgezocht, maar dat verhaal van jou zou me ook niets verbazen....quote:
Ja kloptquote:Op maandag 15 september 2008 15:28 schreef p_iglet het volgende:
huuphuup nu moest ik toch heel hard nadenken hoe je zus heet.
Maar dat zal wel brechtje zijn toch?
quote:Op maandag 15 september 2008 15:27 schreef huuphuup het volgende:
[..]
Hij voelde het aankomen![]()
grapje![]()
Gaan jullie voor iets wat bij Twan past of is het gewoon nieuwe baby nieuwe naam dat idee?
Ik ben altijd benieuwd naar hoe mensen daarover denken zeg maar.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |