Euhm...fractuur van het tibiaplateau misschien?quote:Op dinsdag 16 september 2008 08:22 schreef Pluizel het volgende:
wat dacht je van dezelfde co's die niet weten wat een tibiaplateau fractuur is?
Dat moet je gewoon uitzitten. Niets meer en niets minder.quote:Op woensdag 17 september 2008 12:56 schreef iofn het volgende:
Jezus, dacht ik van dat hele communicatie-onderwijs af te zijn, krijgen we dit jaar weer 14 lessen specifiek gericht op de emoties van patient en hulpverlener ;'(
quote:Brandstichting tijdens introductiekamp
16 September, 2008
Update: Klik op ‘lees meer’ voor nieuwe informatie.
Een twintigjarige geneeskundestudent uit Groningen wordt al twee weken vastgehouden op verdenking van brandstichting met gemeen gevaar voor personen. Hij zou tijdens het introductiekamp van Panacea, de studievereniging van geneeskunde, een caravan in brand hebben gezet. Drie studenten lagen op dat moment in tentjes naast de caravan te slapen. “Er is niemand gewond geraakt, maar de slapende studenten hebben zeer veel geluk gehad. Dat maakt dit een ernstige zaak”, meldt een woordvoerder van de politie aan Soggen.nl.
Volgens Lilou Reitsma, voorzitter van Panacea, waren de drie slachtoffers naar het kamp gekomen terwijl ze niet welkom waren. Reitsma: “zij kwamen daar als grap in de hoop op het terrein te kunnen staan. Toen wij ze weg stuurden hebben ze hun caravan en tentjes tegenover de ingang opgezet en beloofd de volgende dag weg te gaan.” De ongewenst studenten, die eerder vruchteloos hadden gesolliciteerd voor de prominente positie van zangleraar, werden de volgende ochtend bruut gewekt. Rond half zeven op 30 augustus brandde hun caravan volledig af. Toen de politie arriveerde troffen ze de verdachte aan met behoorlijk wat alcohol op. De beschonkenheid van de verdachte was wel door de kampleiding opgemerkt, maar er werd niet veel aandacht aan besteed. “Studenten zijn ook wel eens dronken in de stad, wij achten niemand in staat om vervolgens zoiets te doen”, aldus Reitsma.
Verschillende eerstejaars melden dat ze weinig van het incident hebben meegekregen en dat er ook geen vervelende sfeer hing. Wel opvallend is dat er op het Panaceakamp, in tegenstelling tot de eerstejaarskampen van de grote gezelligheidsverenigingen, veel alcohol wordt geschonken. Eerstejaars moeten liedjes uit hun hoofd leren en een adtje trekken na elk gezongen nummer. Dit kan bier of limonade zijn, maar de zangleraren geven het goede voorbeeld door driedubbele adjtes bier weg te tikken.
Prof Kallenberg, voorzitter van de Advies Commissie Introductietijden, zegt dat de introductieperiode van geneeskunde getoetst zal worden aan de adviezen van de commissie. Kallenberg: “Over de consequenties kan ik nog geen uitspraken doen, wij zullen eerst wachten op het politierapport voor gedetailleerde gegevens. Maar een mogelijk gevolg zou kunnen zijn dat de ACI voortaan ten sterkste adviseert geen alcohol meer te schenken.”
En wat is jou kant van het verhaal dan?quote:Op woensdag 17 september 2008 17:20 schreef MaxC het volgende:
Bij ons introductiekamp was er nog een klote incident maar we hebben het geprobeerd stil te houden, alleen is de media ervan op de hoogte:
[..]
Het kamp van dit jaar was niet anders. Dat van die caravan is helemaal langs me heen gegaan, er werd alleen een mededeling over gedaan aan de ontbijttafel. Voor de rest heeft niemand er wat van meegekregen.quote:Op woensdag 17 september 2008 19:34 schreef Pluizel het volgende:
Hm, dat wist ik helemaal niet. Het is gewoon vreselijk dom van die kerel om een caravan in de fik te zetten, maar hij dacht vast met z'n dronken hoofd dat het wel mee zou vallen...
Ik kan me van mijn kamp herinneren dat alleen de zangleraren tijdens de zanglessen adjes trokken, en dat wij alleen maar heel hard adje, of dubbelloops, of tripleloops riepen... En de helft liep ook nog eens langs hun gezicht dus het viel nog best mee.
Nee. When you hear hooves, think horses, not zebra's. M. Graves lijkt me de meest plausibele verklaring, zeker door de exophtalmos.quote:Op woensdag 17 september 2008 21:23 schreef iofn het volgende:
1/ Gaat u mee in de gedachtegang van de patiente of is uw differentiaal diagnose anders?
T4 en TSH-bepalingquote:2/ Wat vraagt u aan ter bevestiging van uw vermoedens?
Ik hoop hetquote:Een eitje voor de niet-eerstejaars.
Ik zou ook nog een glucose laten bepalen, omdat diabetes en schildklieraandoeningen met elkaar geassocieerd zijn. Uit de casus wordt niet duidelijk of de schildklier diffuus vergroot is of niet, er kanquote:Op woensdag 17 september 2008 22:01 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Nee. When you hear hooves, think horses, not zebra's. Een volledige DD heb ik zo snel niet, maar M. Graves lijkt me de meest plausibele verklaring, zeker door de exophtalmos.
[..]
T4 en TSH-bepaling
[..]
Ik hoop het.
Mooi zo, eerste casus in dit topic die ik oplosquote:Op woensdag 17 september 2008 22:17 schreef Repeat het volgende:
Lijkt mij nou ookIk ben zelf wel fan van Hashimoto
RR en exoftalmie passen niet echt bij feochromocytoom. Tevens zouden de klachten (flushes, rood aanlopen, tachycardie etc.) meer aanvalsgewijs zijn, bij bijvoorbeeld liggen.quote:Op woensdag 17 september 2008 22:24 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Mooi zo, eerste casus in dit topic die ik oplos.
Dat feochromocytoom past trouwens wel, dus die had ik ook in de DD moeten zetten. Bij Hashimoto krijgen patiënten toch een hypothyreoïdie?
Noobquote:Op woensdag 17 september 2008 23:17 schreef Repeat het volgende:
Longembolie lijkt me te makkelijk...
D-dimeer is sowieso niet betrouwbaar aangezien er infectieuze kenmerken zijn.quote:Op woensdag 17 september 2008 23:35 schreef iofn het volgende:
Kan je er vanuit gaan dat de D-dimeer twee weken na de operatie weer op het normale niveau is, ergo is het wel een geschikte marker op dit moment? Ik zou deze man eerder een CTA aandoen.
En ik vind het gek dat hij een embolie ontwikkelt onder fragmin, maar goed.
Ik weet niet meer hoe het at met die D-dimeren. Er waren een aantal diagnostische criteria (weet iemand hoe die heten??)en voor elk criterium krijg je 1 punt en als je dan zoveel punten had, dan pas had het zin om d-dimeren te prikken ivm specificiteit.quote:Op woensdag 17 september 2008 23:35 schreef iofn het volgende:
Kan je er vanuit gaan dat de D-dimeer twee weken na de operatie weer op het normale niveau is, ergo is het wel een geschikte marker op dit moment? Ik zou deze man eerder een CTA aandoen.
De criteria volgens Wells. Soms is het niet eens nodig om een D-dimeer te bepalen, omdat de verdenking dan erg hoog is.quote:Op woensdag 17 september 2008 23:46 schreef gohan16 het volgende:
[..]
Ik weet niet meer hoe het at met die D-dimeren. Er waren een aantal diagnostische criteria (weet iemand hoe die heten??)en voor elk criterium krijg je 1 punt en als je dan zoveel punten had, dan pas had het zin om d-dimeren te prikken ivm specificiteit.
Goed puntquote:Op woensdag 17 september 2008 23:35 schreef iofn het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |