Zoveel mensen hebben puur op basis van hun eet en beweegpatroon pijntjes, krampen, onevenredig veel winderigheid en slechte stoelgang. Dan zijn er ook nog de 'vrouwenkwaaltjes'. IBS is een verzamelnaam voor deze dingen.quote:Op woensdag 3 september 2008 11:17 schreef SHE het volgende:
...
En nog erger vind ik dat mijn huisarts dit gemist heeft. Ok, ik kom er maar zelden, maar ze had zelf die optelsom ook wel kunnen maken.
Ze weet dondersgoed dat een spastische darm een flauwe diagnose is en er doorgaans een heel ander probleem aan ten grondslag ligt.
Daar moet ik dan op mijn 30e achterkomen
Ze had me een hoop ruzies kunnen besparen in elk geval. Net mensen, die artsen
Mijn HA weet hoe ik met voeding omga, dus ze had moeten weten dat het daar niet aan kon liggen.quote:Op woensdag 3 september 2008 11:31 schreef veiligheidsspeldje het volgende:
[..]
Zoveel mensen hebben puur op basis van hun eet en beweegpatroon pijntjes, krampen, onevenredig veel winderigheid en slechte stoelgang. Dan zijn er ook nog de 'vrouwenkwaaltjes'. IBS is een verzamelnaam voor deze dingen.
Vaak zijn ze wel redelijk overkomelijk en grootschalig onderzoek is bij de meesten niet nodig.
Dat jij ruzie maakt door je klachten ligt toch niet aan een arts?
Foto's! Ik zet ook nooit wat online, dus voel je niet verplichtquote:
Wat de meeste mensen met PMS doen is denken 'Ah, dit herken ik' en vervolgens door gaan met de orde van de dag. Het effect van de diagnose stellen is dan vrij klein. Juist omdat het gezien wordt als een vrouwenkwaal waar maar 'mee geleefd moet worden'quote:Op woensdag 3 september 2008 11:49 schreef SHE het volgende:
[..]
Mijn HA weet hoe ik met voeding omga, dus ze had moeten weten dat het daar niet aan kon liggen.
Ze weet ook dat ik die agressieve buien had EN onverklaarbare darmklachten.
Mij afschepen met een diagnose die nergens op slaat, zonder moeite te doen zelf even door te zoeken vind ik jammer.
Als ik het zelf kan, dan kan zij het ook.
Ik vind het vervelend dat dat kwartje niet eerder is gevallen, dat had veel gezeur gescheeld.
En ja, dat is de taak van mijn HA. Ik kom er al nauwelijks, dus als ik er ben kan ze op z'n minst serieus met de klachten omgaan.
De symptomen komen 1 op 1 overeen, dus het was bepaald geen rocket science.
Ik zeg dan ook helemaal niet dat accepteren perse is wat iemand moet doen, maar hoe er mee omgegaan wordt door de meeste vrouwen. Een voorbeeld dat de emancipatie nog niet volledig is; zou er een typisch mannenkwaaltje zijn, moet er wel perse een oplossing voor komen.quote:Op woensdag 3 september 2008 12:05 schreef SHE het volgende:
Oh, maar voor mij is weten waar het aan ligt cruciaal.
Ik kan alleen iets doen als ik het weet. Een psycholoog kan niets met PMS, aangezien het een fysiologisch ongemak is.
Ik vind het ver gaan om te zeggen dat je er maar mee moet leven; voor mij zijn de klachten echt vervelend en voor mijn lief is het hel. Ik heb er moeite mee dat zomaar te accepteren. Voor mezelf en mijn naasten.
Ik ben dan ook niet een beetje onhandelbaar, ik ben echt furieus.
Dat is inderdaad erg spijtig en het had vast beter gekund.quote:Vwb mijn huisarts heeft de teleurstelling meer te maken met eerdere ervaringen. Ik heb me ooit gemeld met buikpijn waar ik gek van werd en vertelde haar toen ook dat ik vermoedde dat het een ontsteking was.
Ik kon niet eens meer rechtop lopen.
Ze stuurde me naar huis met de mededeling dat het mijn IBS was en stress.
De volgende dag ben ik naar de EH geweest, want ik kon echt niet meer.
Binnen 10 minuten lag ik op de OK, acute blindedarm. Mijn darm is in de handen van de arts geknapt
Had ik buikvliesontsteking opgelopen dan had ik dat mens vermoord met mijn darm!!
Daarom dus, het is het zoveelste wat ze 'mist'. Vind ik jammer, want ik kom altijd goed voorbereid naar een consult.
Wat dacht je van gegrilde zalm met tomatensalsa?quote:Op woensdag 3 september 2008 12:04 schreef Hondsdraf het volgende:
D: geen idee nog. Heb wel -weer- zin in vis. Heb nog zalm in de vriezer liggen. Misschien grillen en een salade (met tomaten!) er bij.
Ja, normaal ga ik altijd met goede moed winkelen maar word ik gewoon ontzettend chaggo omdat alles wat ik leuk vind niet past..Of het kan net wel, net niet.. En nu paste zelfs alles en het stond ook allemaal leukquote:Op woensdag 3 september 2008 12:16 schreef Beessie-Jen het volgende:
@She, balen dat je het vertrouwen in je huisarts op deze wijze inmiddels aardig bent kwijt geraakt....
Misschien is het een idee om naar een andere huisarts te gaan?
@Yashaa: wat een heerlijk gevoel he? ik weet nog dat ik elke maat kleiner, bijna niet kon geloven....
Leren hoe je met extreme gevoelens kan omgaan. Echt, ookal heb je last van je hormonen en ben je de duivel in eigen persoon (ik weet waar ik het over hebquote:Op woensdag 3 september 2008 12:21 schreef SHE het volgende:
Ik begrijp je psycholoog verhaal niet helemaal. Wat denk jij dat een psycholoog kan doen?
het gaat dus niet om ochtend/ avond>?quote:Op woensdag 3 september 2008 12:17 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Wat dacht je van gegrilde zalm met tomatensalsa?
@BJ: het verschil tussen ochtend en avond is bij mij ook altijd 1-2 kg.
Of je verder geen notoire ruziemaker bent weet ik verder niet, maar ruziemaken is -volgens mij- wel iets dat je actief doet en wat je kan veranderen. Pilletjes kunnen vast een deel oplossen, maar alles weet ik niet. Ik zeg ook totaal niet dat je erheen moet, maar wel dat het kan helpenquote:Op woensdag 3 september 2008 12:21 schreef SHE het volgende:
Ik begrijp je psycholoog verhaal niet helemaal. Wat denk jij dat een psycholoog kan doen?
Deze klachten hangen samen met een hormonale cyclus, en volgens recente onderzoeken zou het zelfs het resultaat zijn van een zwak zenuwstelsel.
Dat is fysiologisch, niet psychologisch.
Ik ben geen notoire ruzie maker, ik ben de helft van de maand gewoon niet mezelf.
--> dat is juist het emancipatieverhaal! Vrouwen accepteren het als ze deze ongemakken hebben, want 'het hoort erbij'. Hebben mannen iets, zoals een slappe, moet er wel altijd iets aan gedaan worden!quote:En ik denk niet dat het iets met emancipatie (!! ) te maken heeft. Van wat ik heb begrepen is het een complex probleem en weet men nog niet goed hoe ze de klachten moeten behandelen.
Sommige vrouwen hebben baat bij supplementen en sommigen bij het doorslikken van de pil.
Ik heb alleen wel begrepen dat ze dicht bij een doorbraak en dus ook oplossing zijn.
+
Ik vind het onacceptabel dat je als vrouw anno 2008 nog last moet hebben van stemmingswisselingen, pijntjes en een kuthumeur omdat je ongesteld moet worden.
En als ik het goed begrijp hebben onzettend veel vrouwen hier last van.
Vind je het gek dat wij te boek staan als labiele, emotionele zeurwijven bij de heren. Dat is best oneerlijk vind ik en ik ga niet wachten tot de overgang voor dat over is en je weer andere klachten krijgt.
Oh, sorry, verkeerd gelezenquote:Op woensdag 3 september 2008 12:25 schreef Beessie-Jen het volgende:
[..]
het gaat dus niet om ochtend/ avond>?
het was vroege ochtend (77,9) en late ochtend (79)
quote:Op woensdag 3 september 2008 12:25 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Leren hoe je met extreme gevoelens kan omgaan. Echt, ookal heb je last van je hormonen en ben je de duivel in eigen persoon (ik weet waar ik het over heb), je hóeft het niet af te reageren op je omgeving. In ieder geval niet in de extreme mate waarin je het nu zegt te doen. Als iemand hier een hormonster is ben ik het wel, maar ik heb geleerd met mijn -soms door hormonene extreme- emoties om te gaan, en sindsdien ben ik een engeltje
Ben nu alleen nog wat zeurderig en huilerig in de dagen voor mijn menstruatie, terwijl ik vroeger echt kon exploderen.
quote:Op woensdag 3 september 2008 12:26 schreef veiligheidsspeldje het volgende:
[..]
oplossen, maar alles weet ik niet. Ik zeg ook totaal niet dat je erheen moet, maar wel dat het kan helpen
[..]
--> dat is juist het emancipatieverhaal! Vrouwen accepteren het als ze deze ongemakken hebben, want 'het hoort erbij'. Hebben mannen iets, zoals een slappe, moet er wel altijd iets aan gedaan worden!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |