Narcisme Iedere gek zijn gebrek? Ken jij een narcist?
Hoe herken je een narcist! Dat is niet zo makkelijk want narcisten kunnen heel "normaal" overkomen en liegen (acteren) hun "waarheid" alsof het gedrukt staat en nemen iedereen in de maling! Ik kan het weten want ik heb zo’n familielid in mijn omgeving! Een narcist voelt zich graag belangrijk en houdt van macht, dus zal deze de mensen in de directe omgeving afhankelijk maken, zodat de narcist de macht krijgt en dus de leiding heeft. Hij/zij staat ook graag in de belangstelling en doet steeds weer nieuwe dingen voor aandacht.
Ze zijn gefrustreerd, doen en zeggen dingen wat een normaal mens niet in hun hoofd zal halen, want een narcist vindt de hele wereld gek behalve zichzelf! Narcisten kunnen gevaarlijk zijn omdat ze een onvoorspelbaar karakter hebben! Ze worden agressief als ze de situatie niet onder controle blijken te hebben en het gaat niet zoals ze hadden gedacht. Dan gaan narcisten onberekenbaar worden, ze gaan stalken, worden agressief, maar voelen zich zelf nog het meest het slachtoffer en dat weten ze goed naar de buitenwereld over te dragen! Ze verspreiden roddels over mensen om zichzelf schoon te praten. Narcisten kunnen zo goed liegen dat de meeste mensen niet eens beseffen dat ze met een narcist te maken hebben, want ze lijken in de omgang zo "normaal"! Het zijn hele goede acteurs. Pas als mensen zich tegen een narcist keren komen ze erachter dat ze met een gestoorde te maken hebben want dan valt de narcist door de mand. Ze flippen als ze mensen niet onder controle hebben en gaan dan dingen doen wat iedere logica te boven gaat van een normaal denkend mens. Narcisten houden heel veel van zichzelf en geven alleen om anderen mensen wanneer het in hun voordeel is en als ze er zelf beter van worden, dan spelen ze weer even een "normaal" persoon en kunnen dan heel charmant zijn maar dat houdt de narcist slechts een korte tijd vol! Een narcist heeft de drang om mensen (liefde) te kopen en om aardig en populair te zijn en geeft dan ook veel geld uit aan dure materialistische dingen, omdat die het nodig vindt om indruk te maken op de buitenwereld. Hij/zij wil er zo graag bij horen! Wil de mensen het idee geven dat het altijd goed gaat en leeft als god in Frankrijk al moet de narcist zich diep in de schulden steken! De narcist overdrijft over zijn functie op de werkvloer, en denkt (en gelooft ook echt ) dat de narcist diegene is waar het bedrijf om draait en voelt zich dan ook heel belangrijk! De narcist is afgunstig en mijdt mensen die succesvoller zijn. Een narcist weet niet beter dan dat die boven andere mensen staat en voelt zich erg verheven en wil dan ook als zodanig behandeld worden. Prijs de narcist de hemel in en je hebt er een goede vriend aan. Heb je een keer commentaar of betrap je hem op zijn leugens dan is de vriendschap over want een narcist houdt niet van kritiek en is dan diep beledigd! Eigenlijk moet je diep medelijden hebben met een narcist want ze zijn echt zielig omdat ze zelf in de overtuiging leven dat ze bij iedereen goed in de markt liggen en normaal overkomen. Hoewel de mensen in de directe en naaste omgeving (familie) weten dat de narcist gestoord is (we hebben bewijsmateriaal gezien) willen zij dat de narcist niet laten merken om de narcist niet te kwetsen, dus laten ze hem/haar in de waan, spelen het spelletje mee! Want een narcist die doorslaat kan een gevaar voor zichzelf en voor anderen zijn.
Soms willen de mensen die verwant zijn aan een narcist het niet weten en negeren de symptomen, omdat het natuurlijk heel pijnlijk is en als de waarheid pijn doet is men geneigd liever zijn/haar leugens te geloven.
Narcisme is een (zware) geestelijke persoonlijkheidsstoornis (ziekte) die moeilijk of niet te behandelen is en kunnen eindigen in een inrichting alwaar ze, indien mogelijk, behandeld moeten worden door mensen met veel ervaring, want beginnelingen winden ze zo om hun vinger met hun charmes. Heb je door deze beschrijving van een narcist herkenningspunten van iemand in je omgeving, houdt dan afstand van die persoon en probeer deze zo veel mogelijk te mijden want dat is de enige manier om jezelf te beschermen zodat je niet gekwetst zal worden.
Vroeger had ik een hekel aan trouwfeesten. Elke keer kwamen er ooms en tantes die me een por in de zij gaven en zeiden: "En nu jij hé?". Ze zijn daar mee opgehouden toen ik op begrafenissen hetzelfde ben gaan doen.