ik heb ooit eens een supernanny ofzo zitten kijken. als kinderen (eentje was ook echt driftig, ging slaan schoppen en trok alle aandacht naar zich toe, andere twee kinderen werden weggedrukt door haar driftbuien) die zette dat kind in zo'n geval op een 'strafbankje'. eerst vijf minuten, dan praten, werkte het niet? nog eens vijf minuten. na een maand was het helemaal over geloof ik.quote:Op dinsdag 26 mei 2009 23:01 schreef Koosje het volgende:
[..]
Het is natuurlijk makkelijk een bepaalde methode af te keuren. Maar wat zou volgens jou een goede methode zijn?
Je trekt mijn woorden een beetje uit z'n verband. 'Welbewust iets verknallen waar een kind aan gehecht is', terwijl ik zou proberen het kind een soortgelijk gevoel te laten ervaren als wat het veroorzaakt heeft door bijv. een flinke kneep uit een fles badschuim van het kind over de grond smeren. Wat moussy ook al zegt, je bent niet gehecht aan een fles shampoo en een kind zal ook niet enorm gehecht zijn aan een fles badschuim. Dit zou voor mijn principes en gedachten over opvoeden pedagogisch correct zijn.quote:Op dinsdag 26 mei 2009 23:06 schreef Moonah het volgende:
Het gaat me niet om iets makkelijk willen afkeuren. Het gaat mij erom dat ik principieel tegen niet-pedagogisch opvoeden ben. En dat bedoel ik niet als aanval. Ik snap heus dat mensen in the heat of the moment wel eens anders handelen dan ze zouden doen als eea beter is doordacht. Maar om welbewust iets te verknallen waar een kind aan gehecht is om hem iets duidelijk te maken, dat gaat me dus drie bruggen te ver.
Ik weet zo niet wat ik zou doen. Ik vind samen opruimen heel acceptabel.
Blijkbaar welquote:Op dinsdag 26 mei 2009 23:31 schreef MamsX het volgende:
Ik denk dat je met zoiets toch echt niet bereikt wat je wilt??
En als ik het kind was geweest dan was ik dan compleet uit mijn plaat gegaan
Zo zei Cas laatst tegen mij "ik vind je stom!" waar mijn moeder bij wasquote:Op dinsdag 26 mei 2009 23:30 schreef Leah het volgende:
Soms ben je ook maar mens hè? Mijn oudste zit nu in groep drie en presteert het om mij een vuile etter te noemen. Dan sla ik hem (nog net) niet, maar hij mag wel even fijn gaan wieberen.... Onpedagogisch
Nee absoluut niet want ik was dan uit mijn plaat gegaan omdat mama het ook doet.quote:
Als mama wijn drinkt, waarom mag ik dan niet? Als mama op de grote weg fietst, waarom mag ik dan niet? Als mama al mijn kleren uit mijn klerenkast mag halen om ze uit te zoeken en weer op te ruimen, waarom mag ik dan niet al mama's kleren er uit trekken....quote:Op woensdag 27 mei 2009 00:03 schreef MamsX het volgende:
Als jij met mijn spullen wel mag gooien? Waarom ik dan niet met de jouwe?
mijn vader zei ooit tegen mei: ik doe niets wat jij ook niet mag .. memorabele woorden voor mij .. hij zat op dat moment namelijk achter de gokkast met een glas bier en een peuk in zijn handen.. ik was veertien of vijftien, mocht niet gokken, roken of drinken, maar toch deed mijn vader niets wat ik ook niet mocht...quote:Op woensdag 27 mei 2009 07:56 schreef freecell het volgende:
[..]
Als mama wijn drinkt, waarom mag ik dan niet? Als mama op de grote weg fietst, waarom mag ik dan niet? Als mama al mijn kleren uit mijn klerenkast mag halen om ze uit te zoeken en weer op te ruimen, waarom mag ik dan niet al mama's kleren er uit trekken....
Omdat mama's andere dingen mogen dan kinderen!
Oh, ik begrijp best dat ik in deze een van de beste stuurlui ben.quote:Op dinsdag 26 mei 2009 23:40 schreef Leah het volgende:
Het lijkt misschien heel lullig wat ik zeg, maar ik zie in Cas ook wel een beetje het "tweede kind". Die zijn al zoveel bijdehanter als die eerste, met alle taalgebruik/acties vandien. Ik vind het soms ook wel lastig hier (no offence Moonah ea) om alle pedagogische principes te lezen...
Dat lúkt soms gewoon niet meer als ze groter worden!
Ik begreep ook iets bewust kapot maken hoor, ipv een fles shampoo van hem uitsmeren, maar nog een keer shampoo ruimen zie ik ook niet echt zittenquote:Op dinsdag 26 mei 2009 23:24 schreef Koosje het volgende:
[..]
Je trekt mijn woorden een beetje uit z'n verband. 'Welbewust iets verknallen waar een kind aan gehecht is', terwijl ik zou proberen het kind een soortgelijk gevoel te laten ervaren als wat het veroorzaakt heeft door bijv. een flinke kneep uit een fles badschuim van het kind over de grond smeren. Wat moussy ook al zegt, je bent niet gehecht aan een fles shampoo en een kind zal ook niet enorm gehecht zijn aan een fles badschuim. Dit zou voor mijn principes en gedachten over opvoeden pedagogisch correct zijn.
Wie bepaalt dat zo'n methode 'niet-pedagogisch' is?
Ik wil mijn kinderen leren waar de grenzen zijn en ook zoals Freecel zegt, leren dat volwassenen andere dingen mogen dan kinderen. Daarin wil ik naar mijn kinderen toe heel duidelijk en eerlijk zijn. Wanneer ik bij elk 'opvoedkundig conflict' rekening moet houden met het eventueel schaden van het vertrouwen, kan ik voor mij gevoel die grenzen niet aangeven. Dan zou ik altijd maar rustig en weloverwogen moeten handelen. Dan zou ik mijn kinderen in zulke conflicten als gelijken moeten behandelen en dat gaat niet. Zij zijn nog kinderen, wij volwassenen.quote:Op woensdag 27 mei 2009 09:16 schreef Moonah het volgende:
Maar je schaadt dan bewust het vertrouwen, het gevoel van veiligheid waar een kind recht op heeft. En dat vind ik unfair. Als je dan toch moet nadenken over een manier om een kind dergelijke fratsen af te leren, kies dan iets anders.
Die van mij had droog meegedeeld dat ik dan weer nieuwe shampoo moest kopen en was weggelopen.quote:Op dinsdag 26 mei 2009 23:31 schreef MamsX het volgende:
En als ik het kind was geweest dan was ik dan compleet uit mijn plaat gegaan
want als ik het niet mag waarom mag jij het dan wel met mijn shampoo?
Precies! En daarom vind ik dat je als volwassene niet de oog om oog, tand om tand methode zou moeten hanteren.quote:Op woensdag 27 mei 2009 12:37 schreef Koosje het volgende:
Dan zou ik mijn kinderen in zulke conflicten als gelijken moeten behandelen en dat gaat niet. Zij zijn nog kinderen, wij volwassenen.
Niet in alle situaties nee, daar heb je helemaal gelijk in. Een baby van nog geen jaar hoef je niet wakker te maken omdat die jou wakker maakt..quote:Op woensdag 27 mei 2009 14:50 schreef Moonah het volgende:
Precies! En daarom vind ik dat je als volwassene niet de oog om oog, tand om tand methode zou moeten hanteren.
Dat ik het niet helemaal eens ben met wat je heel duidelijk uitlegt, betekent niet dat ik niet begrijp wat je bedoeltquote:Maar goed, gezien de door jou aangehaalde voorbeelden leg ik niet duidelijk uit wat ik bedoel, of wil je het niet snappen. Maakt allebei niet uit.
Oh ja! Dat is ook nog een mogelijkheid, dat je het niet met me eens bent!quote:Op woensdag 27 mei 2009 15:30 schreef Koosje het volgende:
Dat ik het niet helemaal eens ben met wat je heel duidelijk uitlegt, betekent niet dat ik niet begrijp wat je bedoeltIk hoop dan ook dat je mijn standpunt ook kunt en wilt begrijpen.
Wanneer het echt niet uit zou maken hadden we deze discussie niet.
Jammer dat je de discussie (die volgens mij prima verliep) op deze manier een vervelende draai wilt geven.quote:Op woensdag 27 mei 2009 15:56 schreef Moonah het volgende:
Oh ja! Dat is ook nog een mogelijkheid, dat je het niet met me eens bent!![]()
![]()
Maar nee, sorry, ik kan en wil jouw standpunt niet begrijpen. Het strookt te veel tegen mijn gevoel in om een kind moedwillig te kwetsen (zo zie ik het tenminste).
En zoals gezegd, ik weet niet hoe ik met een dergelijke situatie om zou gaan. Zo ver zijn we hier nog niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |