quote:Op donderdag 28 augustus 2008 19:45 schreef OFfSprngr het volgende:
millenia
quote:Op donderdag 28 augustus 2008 19:46 schreef Scaurus het volgende:
millenia
Millennia…quote:Op donderdag 28 augustus 2008 19:50 schreef Deliah het volgende:
Milennia
Ik denk dat ik de mechanismen van geloof en religie veel objectiever kan bekijken dan gelovigen, en er daarom ook meer verstand van heb. Dat mijn observaties niet stroken met de interpretaties van gelovigen zegt wdb niets.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 19:35 schreef Klit het volgende:
[..]
Juist omdat Papierversnipperaar niet echt veel verstand heeft van het Geloof kan hij deze discussie voeren.
Anders had hij wel beter geweten natuurlijk.
Dit is een gebruikelijke reactie op kritiek. Gebruikt door gelovigen die zich degedachtengang van een ongelovige niet kunnen voorstellen. Ik ga er daarom maar vanuit dat je een gelovige bent zoals Scaurus.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 15:35 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
De discussie is inderdaad verloren, maar voornamelijk door mensen zoals jij die niet inzien waar het feitelijk om gaat. Ik begrijp het wel hoor, je zult waarschijnlijk hele nare ervaringen hebben met religie en dat heeft jouw kijk daarop op een negatieve manier geconditioneerd.
Ik heb geen slechte ervaringen met geloof. Ik ben objectief en kritisch en merk dat gelovigen privileges en respect eisen (en krijgen) gebaseerd op het geloof in een niet bestaande God.quote:Het is dan moeilijk voor je om je eigen ervaringen even aan de kant te schuiven om de zaken louter objectief te bekijken. Dat is best wel jammer, want dàt zou de discussie veel goed doen.
IK BEN ATHEÏST. READ THE FUCKING SIGNATURE. Jezus, heb jij Alzheimer ofzo?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 20:05 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dit is een gebruikelijke reactie op kritiek. Gebruikt door gelovigen die zich degedachtengang van een ongelovige niet kunnen voorstellen. Ik ga er daarom maar vanuit dat je een gelovige bent zoals Scaurus.
Je redeneert als een gelovige. Je ouders hebben je goed verpest dan.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 20:10 schreef Scaurus het volgende:
[..]
IK BEN ATHEÏST. READ THE FUCKING SIGNATURE. Jezus, heb jij Alzheimer ofzo?
Republikeinquote:Op donderdag 28 augustus 2008 20:10 schreef Scaurus het volgende:
[..]
IK BEN ATHEÏST. READ THE FUCKING SIGNATURE. Jezus, heb jij Alzheimer ofzo?
Haha, Papierversnipperaar begint nu zelf al ateïsten te dissen.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 20:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je redeneert als een gelovige. Je ouders hebben je goed verpest dan.
Het kan echt niet in jouw bovenkamer dat er ook atheïsten zijn die niet per definitie negatief staan tegenover uitingen van religie, he? Pure cognitieve dissonantie. Reduceer het maar door te denken dat ik een crypto-gelovige ben. Dan blijft je wereld lekker zwart-wit.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 20:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Je redeneert als een gelovige. Je ouders hebben je goed verpest dan.
Heb je nou al bewezen dat God bestaat?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 20:16 schreef Klit het volgende:
Papierversnipperaar kent maar één waarheid en dat is zijn eigen waarheid.
Daarom zijn veel atheïsten dan ook vrij christelijk. Ze verabsoluteren hun eigen overtuiging, die ten koste van alles moet triomferen, ook al moet daarvoor de vrije meningsuiting de nek omgedraaid worden. Zie de bijval die de Chinese regering hier FOK van atheïsten krijgt als ze Bijbels weert. Daarbij doen ze niet onder voor missionarissen in het uitdragen van hun mening.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 20:16 schreef Klit het volgende:
Papierversnipperaar kent maar één waarheid en dat is zijn eigen waarheid.
Ik ga gewoon in op zijn argumenten.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 20:13 schreef Klit het volgende:
[..]
Haha, Papierversnipperaar begint nu zelf al ateïsten te dissen.
Geloof kun je niet bewijzen m'n beste Papierversnipperaar, daarom heet het ook Geloof.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 20:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Heb je nou al bewezen dat God bestaat?
Nee. Het enige wat mogelijk is is dat God's bestaan bewezen word. Maar dan hoef ik er niet in te geloven.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 20:21 schreef Klit het volgende:
[..]
Geloof kun je niet bewijzen m'n beste Papierversnipperaar, daarom heet het ook Geloof.
Eens komt de dag dat ook voor jou het Geloof in je leven zal komen.
Natuurlijk hoeft dat niet, maar alsof je Onze Vader zou kunnen tegehouden.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 20:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee. Het enige wat mogelijk is is dat God's bestaan bewezen word. Maar dan hoef ik er niet in te geloven.
Wellicht dit, misschien dat.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 14:46 schreef Iblis het volgende:
[..]
Het hangt ervan af wat die hogepriester of prefectus Lukas heeft gevraagd, en wat Lukas beoogde. Lukas' evangelie is de bron van het verhaal van de barmhartige samaritaan en de verloren zoon. Zijn deze gebeurtenissen speciaal uitgekozen voor Theofilius, of niet? Misschien wist Lukas dat dit element hem extra zou bekoren. Wellicht had Theofilius gevraagd naar een betrouwbaar overzicht van Jezus' leven omdat er zoveel verhalen de rondte deden. Lukas op zijn beurt vangt daarom maar met een verklaring aan dat hij hieraan voldoet.
In hoeverre speelt hij op de wensen van deze Theophilius in? Of is Theophilius geheel denkbeeldig? M.i. maakt dat zeker uit om de tekst geheel op waarde te kunnen schatten, zoals bij elke (geschiedkundige) tekst.
Zieltjes winnen? Holle bekeringsretoriek spuien? Dat kan ook andersom hoor!quote:Op donderdag 28 augustus 2008 20:21 schreef Klit het volgende:
[..]
Geloof kun je niet bewijzen m'n beste Papierversnipperaar, daarom heet het ook Geloof.
Eens komt de dag dat ook voor jou het Geloof in je leven zal komen.
quote:Der christliche Gottesbegriff—Gott als Krankengott, Gott als Spinne, Gott als Geist—ist einer der korruptesten Gottesbegriffe, die auf Erden erreicht worden sind; er stellt vielleicht selbst den Pegel des Tiefstands in der absteigenden Entwicklung des Götter-Typus dar. Gott zum Widerspruch des Lebens abgeartet, statt dessen Verklärung und ewiges Ja zu sein! In Gott dem Leben, der Natur, dem Willen zum Leben die Feindschaft angesagt! Gott die Formel für jede Verleumdung des "Diesseits," für jede Lüge vom "Jenseits"! In Gott das Nichts vergöttlicht, der Wille zum Nichts heilig gesprochen! ...
quote:Het christelijk godsbegrip: God als god van de zieken, god als spin, god als geest, is een van de meest corrupte godsbegrippen die ooit tot stand zijn gekomen op aarde. Het mag wel het dieptepunt van de afdalende ontwikkeling van het goddelijke type zijn. God gedegenereerd tot de tegenspraak van het leven, in plaats de verkalring ervan te zijn en het eeuwige Ja te zijn! God verklaard tot vijand van het leven, van de natuur, van de wil tot leven! God – de formule tot elke laster van ‘deze zijde’, tot elke leugen over ‘gene zijde’. In God wordt het niets verafgood, de wil tot niets heilig verklaard!
Dat is Handelingen wij hebben het over het Lukasevangelie. Ik zie niet waarom mijn kanttekeningen minder of meer valide zijn dan die van jou. Jij walst over elke kwestie van authenticiteit heen en bombardeert het tot een historisch geschrift. Keer op keer kies jij voor de lezing die in jouw straatje past.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 20:34 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Wellicht dit, misschien dat.
Wat ik eerder al zei: "De historische precisie waarmee Lukas het evangelie en Handelingen heeft geschreven bevestigt voor mij al aardig dat zijn intenties oprecht waren."
Zoals ook wijlen prof. N.T. Sherwin White van Oxford het zei:
"For Acts the confirmation of history is overwhelming. Any attempt to reject its basic historicity even in matters of detail must now appear absurd. Roman historians have long taken it for granted."
Ik denk dat er elke ochtend honderden hanen kraaiden in Jeruzalem. Zo bijzonder was dat dus niet.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 15:09 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Het lijkt me sterk dat je het kan schetsen als een verslag. Een haan die driemaal kraait is m.i. gewoon een symbolische franje.
Volgens mij begrijp je niet helemaal wat ik bedoel met 'literaire figuren.'quote:Op donderdag 28 augustus 2008 15:09 schreef Heathen. het volgende:
Er wordt wat alleen minder zwaarmoedig in de NT valt mij ontzettend op. Maar dat de literaire figuren (zoals een paulus of een petrus)
Wellicht, het feit is dat dit niet is gebeurd en de evangeliën geschreven zijn zoals ze zijn. Redelijk sober en m.i. vrij betrouwbaar.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 15:09 schreef Heathen. het volgende:
Het is alleen wat duidelijker beschreven, maar dat heeft te maken met het gegeven papyrus die het minder vaag maakt omdat het op papier is beschreven. Hadden we een paar eeuwen gewacht met het opschrijven van de NT dan was deze nog meer aangestipt met verschillende symboliek en ook zwaarmoediger.
Elke bron (christelijk, joods, Romeins) is daar duidelijk over: ja.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 15:09 schreef Heathen. het volgende:
Goed dit is geheel interpreteerbaar natuurlijk. Was Jezus wel eerst dood?
Een aantal zijn er gebundeld in de bijbel.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 15:09 schreef Heathen. het volgende:
waren er wel degelijk 500 getuigen, zo ja waar zijn de getuigenverslagen?
Zo is het duidelijk niet bedoeld, daar is het NT zeer duidelijk over.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 15:09 schreef Heathen. het volgende:
Is het niet symbolisch?
Meerdere bronnen (christelijk, joods en Romeins) bevestigen het, dus het historisch gezien zeer aannemelijk.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 15:09 schreef Heathen. het volgende:
Is geen feit.
Ik bedoele dat alle voorgaande punte uit niet-bijbelse bronnen komen die ook nog eens bevestigd worden door de bronnen uit de bijbel.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 15:09 schreef Heathen. het volgende:
Beetje raar.. Bevestiging in de bijbel is geen bevestigingJe zal wel bedoelen dat er ooit ergens andere verslagen hebben bestaan die die laatste twee punten verifieren.
Ik weet niet of de brandende braamstruik symbolisch was, ik denk het eigenlijk niet. Ik geloof dat er echt wonderen zijn gebeurd, laat dat duidelijk zijn.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 15:09 schreef Heathen. het volgende:
Het water in wijn is niet symbolisch volgens jou maar een bramenstruik wat zomaar in de fik vliegt zou dat wel kunnen zijn... Vreemde gedachtengang.
Als er geen God is hoeft er niets tegengehouden te worden.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 20:28 schreef Klit het volgende:
[..]
Natuurlijk hoeft dat niet, maar alsof je Onze Vader zou kunnen tegehouden.
Ben ik het niet mee eens. Net als zoveel filosofen die daarover nadenken en er conclusies uit proberen te trekken.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 15:10 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Gebaseerd waarop ? Dit valt zover buiten onze belevingswereld dat je hier met normaal gezond verstand niet zomaar een uitspraak over kan doen.
Dat vind jij, ik denk dat het geen kwaad kan daarover na te denken. Helemaal niet als het andere denkbeelden en visies op de waarheid aan lijkt te vullen.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 15:10 schreef Aaargh! het volgende: Bovendien is "we weten het niet" een veel beter en eerlijker antwoord dan de onwaarheden van de georganiseerde religies.
Waar haal je deze wijsheid precies vandaan? Dit vind ik pas filosofie van de koude grond.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 15:10 schreef Aaargh! het volgende:
Als er al perfectie is, dan is het niet noodzakelijk iets nieuws te creëren.
Het lijkt me niet dat iets beter is geworden? Ik weet ook niet of dat de eventuele intentie zou zijn van God.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 15:10 schreef Aaargh! het volgende:
In het beste geval blijft alles even goed als 't al was en is het resultaat nul. Als het beter wordt, dan was de initiële toestand dus blijkbaar niet perfect (zolang er een betere toestand mogelijk is, is het niet perfect).
'Onveranderlijkheid' is niet hetzelfde als 'immobiliteit' of 'passiviteit'. 'Onveranderlijkheid' wil zeggen dat God nooit verandert in karakter, grootheid, goedheid, intelligentie, etc. Zijn naam is niet voor niets 'JHWH', 'ik ben die ik ben'.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 15:10 schreef Aaargh! het volgende:
Onveranderlijk hoef ik toch niet uit te leggen ? Op het moment dat je iets besluit is er iets veranderd aan je toestand, iemand die onveranderlijk is kan helemaal niets. Elke actie, gedachte, beweging, etc. betekend een verandering in toestand. Als gevolg hiervan is een onveranderlijke god tevens een god die irrelevant is.
Dat is een geloofsclaim, presenteer het niet als een feit.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 15:10 schreef Aaargh! het volgende:
Alle bovennatuurlijke verklaringen zijn per definitie lulkoek.
Allemaal geloofsclaims die je niet hoort te presenteren als feiten.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 15:10 schreef Aaargh! het volgende:
Bovennatuurlijk dingen bestaan per definitie niet. Of andersom gezegd: als iets bestaat dan is het automatisch niet bovennatuurlijk.
Dan zou God dus niet God zijn. Eigenschappen van God (eeuwig, overal, onveranderlijk, etc.) zijn immateriël een bovennatuurlijke eigenschappen. Een God kan niet bestaan 'binnen' de natuur, daarom kan hij ook onmogelijk bewezen worden.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 15:10 schreef Aaargh! het volgende:
Er zijn hooguit dingen die wij niet begrijpen of nog niet ontdekt hebben. Als god zou bestaan dan was god niet bovennatuurlijk maar hooguit een stukje van de natuur wat nog niet begrepen wordt.
Je begrijpt het niet he?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 15:10 schreef Aaargh! het volgende:
Wat je hier zegt is : als je rationaliteit negeert is opstaan uit de dood de meest rationele verklaring.
Hoe krijg je je gedachten in zo'n kronkel ?
Dat is een cirkelredenering ja, maar het is een onjuiste interpretatie van mijn woorden.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 15:10 schreef Aaargh! het volgende:
Nee, want dat is geen cirkel redenering.
Wat jij aanhaalt is echter WEL een cirkel redenering.
Jesus zegt in de bijbel dat de bijbel het ware woord van god is. -> Dit moet wel waar zijn, want het staat in de bijbel, en dat is het ware woord van god.
Klopt ook wel. Kerkleiders maakten in die tijd ook echt enorme kapitale fouten trouwens.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 15:38 schreef Semisane het volgende:
[..]
Dat kan kloppen ja.
[..]
Tja, maar zoals ik al eerder aangaf, dat soort kunstwerken werden gemaakt in opdracht van de kerk, en dat geld zeker voor de planfond schilderingen in de Sixtijnse Kapel, met de daarin verwerkte beroemde "De Schepping van Adam" (de oude man op de wolk) door Michelangelo, waar Paus Julius II de opdrachtgever was. Ookal was Michelangelo iemand die zijn eigen visie gebruikten in zijn kunstwerken, zal hij nooit een god hebben kunnen afbeelden waar in iedergeval Paus Julius II niet mee eens zou zijn geweest, want dan was het resoluut weggehaalt. Wat ze wel vaker deden namelijk.
Dus ondanks dat de Bijbel pricipieel tegen het afbeelden was van god, waren de kerkleiders daar een stuk minder principieel in en zijn daarin wel (deels) verantwoordelijk dat men eeuwen lang "de mens geschapen in evenbeeld van god" interpreteerde als in zijn uiterlijk.
Het is dus niet echt heel gek als mensen dat nu nog steeds denken.
Tradities, interpretaties, misinterpretaties, gebruiken enz vormen deze religie ookquote:Op donderdag 28 augustus 2008 15:38 schreef Semisane het volgende:
Dat de bijbel dat doet, neem ik aan, maar het Christelijk geloof is gebaseerd op meer dan de bijbel.
Er is ook een essentieel verschil tussen een God en een universum.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 16:34 schreef NDAsilenced het volgende:
[..]
Wat is niet logisch aan het feit dat 'iets' 'zomaar' bestaat? (een eigenschap welke god ook zou bezitten maar jij schijnbaar geen probleem mee hebt.)
quote:Op donderdag 28 augustus 2008 19:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik denk dat ik de mechanismen van geloof en religie veel objectiever kan bekijken dan gelovigen, en er daarom ook meer verstand van heb.
Oh het zou best een interessant gespreksonderwerp kunnen zijn hoor, daar niet van. Het is alleen hoogst speculatief.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 20:38 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dat is Handelingen wij hebben het over het Lukasevangelie. Ik zie niet waarom mijn kanttekeningen minder of meer valide zijn dan die van jou. Jij walst over elke kwestie van authenticiteit heen en bombardeert het tot een historisch geschrift. Keer op keer kies jij voor de lezing die in jouw straatje past.
Het is simpelweg zo dat een propagandadocument danig anders gelezen moet worden dan een historisch verslag. Lukas vermeldt enige gebeurtenissen als enige. Waarom? Zijn die inderdaad authentiek, of heeft hij sommige zaken aangedikt om Theofilius te bekoren? Jij ziet er geen been in, ik snap niet waarom.
Dit is zo’n ongelooflijk, intense dooddoener, dat het niet te volgen is hoe je zoiets au sérieux kunt melden.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 21:09 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Er is ook een essentieel verschil tussen een God en een universum.
Een universum is natuurlijk en stoffelijk, daar zullen we het allemaal over eens zijn. En daarmee is het dus afhankelijk van de natuurwetten. Daarom hoort het ook een oorzaak te hebben.
God is bovennatuurlijk, niet stoffelijk en eeuwig. Hij staat derhalve boven de natuurwetten en kent geen oorzaak.
Dat zegt onze vriend Dawkins ook altijd. Maar dat iets een 'dooddoener' is maakt het niet per se minder waar.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 21:19 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dit is zo’n ongelooflijk, intense dooddoener, dat het niet te volgen is hoe je zoiets au sérieux kunt melden.
Natuurlijk kan je dat niet zien als je religie verwart met bijbelstudie. Dat is slechts een onderdeel van religie en leert je niets over de mechanismen zelf.quote:
Ja!quote:Op donderdag 28 augustus 2008 21:01 schreef Modus het volgende:
Er zijn ook heel veel getuigen die kaboutertjes gezien hebben. Dus die bestaan ook?
Ik vind het lief dat je met een dergelijk standpunt op intelectueel niveau tevreden kunt zijn.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 21:21 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dat zegt onze vriend Dawkins ook altijd. Maar dat iets een 'dooddoener' is maakt het niet per se minder waar.
Een God die onder natuurwetten staat is natuurlijk helemaal geen God. Een discussie daarover zou bij voorbaat al kansloos zijn.
Een almachtige God kan alleen bestaan als hij immateriëel is en boven de natuurwetten staat. Zo simpel is het nu eenmaal, ik kan er ook niks aan doen.
Nee je ontwijkt het antwoord gewoon.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 21:23 schreef koningdavid het volgende:
Ja!
(want dat wil je horen neem ik aan?
Dat kan ik inderdaad. Het is namelijk de enige intellectueel verantwoorde manier om een 'God' te zien.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 21:25 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik vind het lief dat je met een dergelijk standpunt op intelectueel niveau tevreden kunt zijn.
Tuurlijk. Als je een materialist en naturalist ben zul je daar geen genoegen meenemen. Prima hoor, wat jij wilt.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 21:25 schreef SpecialK het volgende:
Kan je overigens begrijpen dat er mensen zijn die daar geen genoegen mee nemen?
Ik gaf een antwoord?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 21:25 schreef Modus het volgende:
[..]
Nee je ontwijkt het antwoord gewoon.
Ik lul mezelf vast.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 21:30 schreef Modus het volgende:
[..]
Je lult jezelf vast dus geef je maar een nietserieus antwoord.
O sanctas simplicitas!quote:Op donderdag 28 augustus 2008 21:21 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dat zegt onze vriend Dawkins ook altijd. Maar dat iets een 'dooddoener' is maakt het niet per se minder waar.
Een God die onder natuurwetten staat is natuurlijk helemaal geen God. Een discussie daarover zou bij voorbaat al kansloos zijn.
Een almachtige God kan alleen bestaan als hij immateriëel is en boven de natuurwetten staat. Zo simpel is het nu eenmaal, ik kan er ook niks aan doen.
Yes! Wat win ik?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 21:32 schreef Iblis het volgende:
[..]
O sanctas simplicitas!
Volgens mij heb je zojuist succesvol een reductio ad absurdum uitgevoerd.
Dus wel degelijk is er een symboliek te vinden. Je zegt zelf al wat volgens jou jezus zou hebben gezegd aangaande vanuit de wijze het is beschreven die niet geheel duidelijk is. Getallen komen vooral voort uit de OT, maar ook hier schuwt de schrijver er niet van om er gebruik van te maken. Drie maal ontkenning, drie maal verraad, drie maal een haan.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 20:39 schreef koningdavid het volgende:
Ik denk dat er elke ochtend honderden hanen kraaiden in Jeruzalem. Zo bijzonder was dat dus niet.
Jezus zei eigenlijk: "Voordat het ochtend is zul je mij nog drie keer verraden."
Leg eens uit dan.quote:Volgens mij begrijp je niet helemaal wat ik bedoel met 'literaire figuren.'![]()
Ik vind de bijbel nou niet echt betrouwbaar. Accuraat in ieder geval zeker niet kunnen we sinds vandaag stellen (met die generaties die zomaar worden overgeslagen). Als ik de bijbel als betrouwbaar zou moeten bestempelen dan zou God nogal als een schizofreen met veel frustraties die totaal onbetrouwbaar is overkomen.quote:Wellicht, het feit is dat dit niet is gebeurd en de evangeliën geschreven zijn zoals ze zijn. Redelijk sober en m.i. vrij betrouwbaar.
Wat voor bronnen zijn er buiten de bijbel die daar een beetje een redelijk beeld over geven.quote:Een aantal zijn er gebundeld in de bijbel.![]()
In een simpele stamboom verwacht je een symboliek maar in een braamstruik die spontaan brand moeten we vooral maar de waarheid vinden?quote:Ik weet niet of de brandende braamstruik symbolisch was, ik denk het eigenlijk niet. Ik geloof dat er echt wonderen zijn gebeurd, laat dat duidelijk zijn.
Nou jongen, dat lijkt me nogal overdreven. Ook al zou ik het willen zal dat me nog niet lukken.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 21:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:
De hoeveelheid onzin die KoningDavid nu spuugt overtreft makkelijk die van alle atheisten bij elkaar
Dat komt omdat Papierversnipperaar koste wat het kost zijn gelijk wil halen. Als dan een atheïst het niet met hem eens, dan kan het eigenlijk niet anders dan dat die atheïst feitelijk is geconditioneerd door religieuze invloeden die hij/zij onbewust ondergaat of heeft ondergaan, aldus Papierversnipperaar. Zo sterk is zijn haat tegen religie. Dat is jammer want ik geloof dat als hij in staat zou zijn deze kruistochtachtige manier van doen achter zich te laten, het best een goede kerel isquote:Op donderdag 28 augustus 2008 20:13 schreef Klit het volgende:
[..]
Haha, Papierversnipperaar begint nu zelf al ateïsten te dissen.
quote:Op donderdag 28 augustus 2008 19:45 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Ik denk dat ik begrijp wat je bedoel. Intelligente gelovigen denken niet absoluut: ze kunnen (voor zover mogelijk, natuurlijk) op hun eigen standpunt reflecteren en die van een afstand bezien. Ze zitten niet in hun christelijke schelp, maar durven ook naar buiten te kijken en staan met beide benen in debatten over bijv. ethiek en evolutie. In deze houding zijn ze eigenlijk fundamenteel niet anders dan intelligente atheïsten.
Ik ben NIET gelovig, ik zou niet weten waar ik in zou moeten geloven.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 20:05 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dit is een gebruikelijke reactie op kritiek. Gebruikt door gelovigen die zich degedachtengang van een ongelovige niet kunnen voorstellen. Ik ga er daarom maar vanuit dat je een gelovige bent zoals Scaurus.
Helemaal niet. Ik geloof dat Jezus het zo gezegd heeft als in de bronnen staat. Ik probeer alleen te duiden wat hij bedoelde met die woorden.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 21:35 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Dus wel degelijk is er een symboliek te vinden. Je zegt zelf al wat volgens jou jezus zou hebben gezegd aangaande vanuit de wijze het is beschreven die niet geheel duidelijk is.
Dat soort dingen gebeuren nu eenmaal. Dat iets symbolische waarde heeft, maakt het niet gelijk 'onwaar'.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 21:35 schreef Heathen. het volgende:
Getallen komen vooral voort uit de OT, maar ook hier schuwt de schrijver er niet van om er gebruik van te maken. Drie maal ontkenning, drie maal verraad, drie maal een haan.
Ik bedoel daarmee 'symboliek' en metaforen. Was niet helemaal duidelijk misschien, sorry.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 21:35 schreef Heathen. het volgende:
Leg eens uit dan.
Ik ben het daar absoluut niet mee eens, maar goed, ieder zijn mening.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 21:35 schreef Heathen. het volgende:
Ik vind de bijbel nou niet echt betrouwbaar. Accuraat in ieder geval zeker niet kunnen we sinds vandaag stellen (met die generaties die zomaar worden overgeslagen). Als ik de bijbel als betrouwbaar zou moeten bestempelen dan zou God nogal als een schizofreen met veel frustraties die totaal onbetrouwbaar is overkomen.
Tacitus, Josephus, Plinius, de Talmoed o.a.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 21:35 schreef Heathen. het volgende:
Wat voor bronnen zijn er buiten de bijbel die daar een beetje een redelijk beeld over geven.
Zo is het wel beschreven en bedoeld. Het komt aan op een kwestie van geloof of je het voor waar aanneemt of niet.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 21:35 schreef Heathen. het volgende:
In een simpele stamboom verwacht je een symboliek maar in een braamstruik die spontaan brand moeten we vooral maar de waarheid vinden?
De haat tegen religie gaat bij pvs zo ver dat hij zelfs bereid is geschiedenis glashard te ontkennen en de meest curieuze onzin voor waar aan te nemen.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 21:35 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Dat komt omdat Papierversnipperaar koste wat het kost zijn gelijk wil halen. Als dan een atheïst het niet met hem eens, dan kan het eigenlijk niet anders dan dat die atheïst feitelijk is geconditioneerd door religieuze invloeden die hij/zij onbewust ondergaat of heeft ondergaan, aldus Papierversnipperaar. Zo sterk is zijn haat tegen religie. Dat is jammer want ik geloof dat als hij in staat zou zijn deze kruistochtachtige manier van doen achter zich te laten, het best een goede kerel is.
Niets, je hebt namelijk zojuist je eigen glazen ingegooid.quote:
Nee hoor.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 21:48 schreef Iblis het volgende:
[..]
Niets, je hebt namelijk zojuist je eigen glazen ingegooid.
Natuurlijk ben ik een goeie kerel, maar in een discussie gaat het om argumenten. Als een atheist slechte argumenten gebruikt spreek ik hem daar op aan. Ik hoef niet te winnen, ik sta aan geen enkele kant. Mij gaat het om zaken die aantoonbaar zijn. Slap gelul prik ik doorheen.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 21:35 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Dat komt omdat Papierversnipperaar koste wat het kost zijn gelijk wil halen. Als dan een atheïst het niet met hem eens, dan kan het eigenlijk niet anders dan dat die atheïst feitelijk is geconditioneerd door religieuze invloeden die hij/zij onbewust ondergaat of heeft ondergaan, aldus Papierversnipperaar. Zo sterk is zijn haat tegen religie. Dat is jammer want ik geloof dat als hij in staat zou zijn deze kruistochtachtige manier van doen achter zich te laten, het best een goede kerel is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |