quote:Op donderdag 28 augustus 2008 19:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik denk dat ik de mechanismen van geloof en religie veel objectiever kan bekijken dan gelovigen, en er daarom ook meer verstand van heb.
Oh het zou best een interessant gespreksonderwerp kunnen zijn hoor, daar niet van. Het is alleen hoogst speculatief.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 20:38 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dat is Handelingen wij hebben het over het Lukasevangelie. Ik zie niet waarom mijn kanttekeningen minder of meer valide zijn dan die van jou. Jij walst over elke kwestie van authenticiteit heen en bombardeert het tot een historisch geschrift. Keer op keer kies jij voor de lezing die in jouw straatje past.
Het is simpelweg zo dat een propagandadocument danig anders gelezen moet worden dan een historisch verslag. Lukas vermeldt enige gebeurtenissen als enige. Waarom? Zijn die inderdaad authentiek, of heeft hij sommige zaken aangedikt om Theofilius te bekoren? Jij ziet er geen been in, ik snap niet waarom.
Dit is zo’n ongelooflijk, intense dooddoener, dat het niet te volgen is hoe je zoiets au sérieux kunt melden.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 21:09 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Er is ook een essentieel verschil tussen een God en een universum.
Een universum is natuurlijk en stoffelijk, daar zullen we het allemaal over eens zijn. En daarmee is het dus afhankelijk van de natuurwetten. Daarom hoort het ook een oorzaak te hebben.
God is bovennatuurlijk, niet stoffelijk en eeuwig. Hij staat derhalve boven de natuurwetten en kent geen oorzaak.
Dat zegt onze vriend Dawkins ook altijd. Maar dat iets een 'dooddoener' is maakt het niet per se minder waar.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 21:19 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dit is zo’n ongelooflijk, intense dooddoener, dat het niet te volgen is hoe je zoiets au sérieux kunt melden.
Natuurlijk kan je dat niet zien als je religie verwart met bijbelstudie. Dat is slechts een onderdeel van religie en leert je niets over de mechanismen zelf.quote:
Ja!quote:Op donderdag 28 augustus 2008 21:01 schreef Modus het volgende:
Er zijn ook heel veel getuigen die kaboutertjes gezien hebben. Dus die bestaan ook?
Ik vind het lief dat je met een dergelijk standpunt op intelectueel niveau tevreden kunt zijn.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 21:21 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dat zegt onze vriend Dawkins ook altijd. Maar dat iets een 'dooddoener' is maakt het niet per se minder waar.
Een God die onder natuurwetten staat is natuurlijk helemaal geen God. Een discussie daarover zou bij voorbaat al kansloos zijn.
Een almachtige God kan alleen bestaan als hij immateriëel is en boven de natuurwetten staat. Zo simpel is het nu eenmaal, ik kan er ook niks aan doen.
Nee je ontwijkt het antwoord gewoon.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 21:23 schreef koningdavid het volgende:
Ja!
(want dat wil je horen neem ik aan?
Dat kan ik inderdaad. Het is namelijk de enige intellectueel verantwoorde manier om een 'God' te zien.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 21:25 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik vind het lief dat je met een dergelijk standpunt op intelectueel niveau tevreden kunt zijn.
Tuurlijk. Als je een materialist en naturalist ben zul je daar geen genoegen meenemen. Prima hoor, wat jij wilt.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 21:25 schreef SpecialK het volgende:
Kan je overigens begrijpen dat er mensen zijn die daar geen genoegen mee nemen?
Ik gaf een antwoord?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 21:25 schreef Modus het volgende:
[..]
Nee je ontwijkt het antwoord gewoon.
Ik lul mezelf vast.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 21:30 schreef Modus het volgende:
[..]
Je lult jezelf vast dus geef je maar een nietserieus antwoord.
O sanctas simplicitas!quote:Op donderdag 28 augustus 2008 21:21 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dat zegt onze vriend Dawkins ook altijd. Maar dat iets een 'dooddoener' is maakt het niet per se minder waar.
Een God die onder natuurwetten staat is natuurlijk helemaal geen God. Een discussie daarover zou bij voorbaat al kansloos zijn.
Een almachtige God kan alleen bestaan als hij immateriëel is en boven de natuurwetten staat. Zo simpel is het nu eenmaal, ik kan er ook niks aan doen.
Yes! Wat win ik?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 21:32 schreef Iblis het volgende:
[..]
O sanctas simplicitas!
Volgens mij heb je zojuist succesvol een reductio ad absurdum uitgevoerd.
Dus wel degelijk is er een symboliek te vinden. Je zegt zelf al wat volgens jou jezus zou hebben gezegd aangaande vanuit de wijze het is beschreven die niet geheel duidelijk is. Getallen komen vooral voort uit de OT, maar ook hier schuwt de schrijver er niet van om er gebruik van te maken. Drie maal ontkenning, drie maal verraad, drie maal een haan.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 20:39 schreef koningdavid het volgende:
Ik denk dat er elke ochtend honderden hanen kraaiden in Jeruzalem. Zo bijzonder was dat dus niet.
Jezus zei eigenlijk: "Voordat het ochtend is zul je mij nog drie keer verraden."
Leg eens uit dan.quote:Volgens mij begrijp je niet helemaal wat ik bedoel met 'literaire figuren.'![]()
Ik vind de bijbel nou niet echt betrouwbaar. Accuraat in ieder geval zeker niet kunnen we sinds vandaag stellen (met die generaties die zomaar worden overgeslagen). Als ik de bijbel als betrouwbaar zou moeten bestempelen dan zou God nogal als een schizofreen met veel frustraties die totaal onbetrouwbaar is overkomen.quote:Wellicht, het feit is dat dit niet is gebeurd en de evangeliën geschreven zijn zoals ze zijn. Redelijk sober en m.i. vrij betrouwbaar.
Wat voor bronnen zijn er buiten de bijbel die daar een beetje een redelijk beeld over geven.quote:Een aantal zijn er gebundeld in de bijbel.![]()
In een simpele stamboom verwacht je een symboliek maar in een braamstruik die spontaan brand moeten we vooral maar de waarheid vinden?quote:Ik weet niet of de brandende braamstruik symbolisch was, ik denk het eigenlijk niet. Ik geloof dat er echt wonderen zijn gebeurd, laat dat duidelijk zijn.
Nou jongen, dat lijkt me nogal overdreven. Ook al zou ik het willen zal dat me nog niet lukken.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 21:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:
De hoeveelheid onzin die KoningDavid nu spuugt overtreft makkelijk die van alle atheisten bij elkaar
Dat komt omdat Papierversnipperaar koste wat het kost zijn gelijk wil halen. Als dan een atheïst het niet met hem eens, dan kan het eigenlijk niet anders dan dat die atheïst feitelijk is geconditioneerd door religieuze invloeden die hij/zij onbewust ondergaat of heeft ondergaan, aldus Papierversnipperaar. Zo sterk is zijn haat tegen religie. Dat is jammer want ik geloof dat als hij in staat zou zijn deze kruistochtachtige manier van doen achter zich te laten, het best een goede kerel isquote:Op donderdag 28 augustus 2008 20:13 schreef Klit het volgende:
[..]
Haha, Papierversnipperaar begint nu zelf al ateïsten te dissen.
quote:Op donderdag 28 augustus 2008 19:45 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Ik denk dat ik begrijp wat je bedoel. Intelligente gelovigen denken niet absoluut: ze kunnen (voor zover mogelijk, natuurlijk) op hun eigen standpunt reflecteren en die van een afstand bezien. Ze zitten niet in hun christelijke schelp, maar durven ook naar buiten te kijken en staan met beide benen in debatten over bijv. ethiek en evolutie. In deze houding zijn ze eigenlijk fundamenteel niet anders dan intelligente atheïsten.
Ik ben NIET gelovig, ik zou niet weten waar ik in zou moeten geloven.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 20:05 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dit is een gebruikelijke reactie op kritiek. Gebruikt door gelovigen die zich degedachtengang van een ongelovige niet kunnen voorstellen. Ik ga er daarom maar vanuit dat je een gelovige bent zoals Scaurus.
Helemaal niet. Ik geloof dat Jezus het zo gezegd heeft als in de bronnen staat. Ik probeer alleen te duiden wat hij bedoelde met die woorden.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 21:35 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Dus wel degelijk is er een symboliek te vinden. Je zegt zelf al wat volgens jou jezus zou hebben gezegd aangaande vanuit de wijze het is beschreven die niet geheel duidelijk is.
Dat soort dingen gebeuren nu eenmaal. Dat iets symbolische waarde heeft, maakt het niet gelijk 'onwaar'.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 21:35 schreef Heathen. het volgende:
Getallen komen vooral voort uit de OT, maar ook hier schuwt de schrijver er niet van om er gebruik van te maken. Drie maal ontkenning, drie maal verraad, drie maal een haan.
Ik bedoel daarmee 'symboliek' en metaforen. Was niet helemaal duidelijk misschien, sorry.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 21:35 schreef Heathen. het volgende:
Leg eens uit dan.
Ik ben het daar absoluut niet mee eens, maar goed, ieder zijn mening.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 21:35 schreef Heathen. het volgende:
Ik vind de bijbel nou niet echt betrouwbaar. Accuraat in ieder geval zeker niet kunnen we sinds vandaag stellen (met die generaties die zomaar worden overgeslagen). Als ik de bijbel als betrouwbaar zou moeten bestempelen dan zou God nogal als een schizofreen met veel frustraties die totaal onbetrouwbaar is overkomen.
Tacitus, Josephus, Plinius, de Talmoed o.a.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 21:35 schreef Heathen. het volgende:
Wat voor bronnen zijn er buiten de bijbel die daar een beetje een redelijk beeld over geven.
Zo is het wel beschreven en bedoeld. Het komt aan op een kwestie van geloof of je het voor waar aanneemt of niet.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 21:35 schreef Heathen. het volgende:
In een simpele stamboom verwacht je een symboliek maar in een braamstruik die spontaan brand moeten we vooral maar de waarheid vinden?
De haat tegen religie gaat bij pvs zo ver dat hij zelfs bereid is geschiedenis glashard te ontkennen en de meest curieuze onzin voor waar aan te nemen.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 21:35 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Dat komt omdat Papierversnipperaar koste wat het kost zijn gelijk wil halen. Als dan een atheïst het niet met hem eens, dan kan het eigenlijk niet anders dan dat die atheïst feitelijk is geconditioneerd door religieuze invloeden die hij/zij onbewust ondergaat of heeft ondergaan, aldus Papierversnipperaar. Zo sterk is zijn haat tegen religie. Dat is jammer want ik geloof dat als hij in staat zou zijn deze kruistochtachtige manier van doen achter zich te laten, het best een goede kerel is.
Niets, je hebt namelijk zojuist je eigen glazen ingegooid.quote:
Nee hoor.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 21:48 schreef Iblis het volgende:
[..]
Niets, je hebt namelijk zojuist je eigen glazen ingegooid.
Natuurlijk ben ik een goeie kerel, maar in een discussie gaat het om argumenten. Als een atheist slechte argumenten gebruikt spreek ik hem daar op aan. Ik hoef niet te winnen, ik sta aan geen enkele kant. Mij gaat het om zaken die aantoonbaar zijn. Slap gelul prik ik doorheen.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 21:35 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Dat komt omdat Papierversnipperaar koste wat het kost zijn gelijk wil halen. Als dan een atheïst het niet met hem eens, dan kan het eigenlijk niet anders dan dat die atheïst feitelijk is geconditioneerd door religieuze invloeden die hij/zij onbewust ondergaat of heeft ondergaan, aldus Papierversnipperaar. Zo sterk is zijn haat tegen religie. Dat is jammer want ik geloof dat als hij in staat zou zijn deze kruistochtachtige manier van doen achter zich te laten, het best een goede kerel is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |