abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61186330
quote:
Bindingsmiddel. Hogere macht welke je dient, waar je je achter kunt scharen, etc.
Achter scharen voor wat?
pi_61186342
Bescherming, groepsgevoel enz. Dat snap ik dan nog wel. Maar dat je dan achter zoiets als God wilt scharen. Dat snap ik dan weer niet.
pi_61186343
GOD PWNT DE STRAATLEVEN
Op dinsdag 1 februari 2011 17:41 schreef ß het volgende:
11% per 25 gram? Dus er zit totaal 74,8% zout in?
pi_61186357
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 10:20 schreef Iblis het volgende:

[..]

Wat is dit? Bijbelinterpretatie met Noin? Lukas 1:34 En Maria zeide tot den engel: Hoe zal dat wezen, dewijl ik geen man bekenne? Daar heb je je maagdelijkheid. Verder slaat de onbevlekte ontvangenis op de erfzonde, niet op de zonde van de seks. (Wat goed beschouwd binnen een huwelijk niet zondig is.) Als laatste, ‘vrouw’ is een vrouwelijk woord (goh), dus ‘vrouw wier’.
Ik kan je alleen aanraden eens naar de kerk te gaan en te vragen wat 'onbevlekt ontvangen' precies betekent.
Je kunt de Bijbel ook zelf lezen en op je eigen manier interpreteren dat is ook prima, maar het Woord Gods moet wel op een goede manier worden uitgelegd.
pi_61186361
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 10:18 schreef servus_universitas het volgende:

[..]

Waarom?
Omdat netzoals in een sekte iedereen achter een ventje aanloopt die $iets gelooft en denkt dat als ze goed leven in de hemel belanden. En de rest die niet gelooft, die gaat naar de hel. Zoiets?
pi_61186366
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 10:17 schreef Heathen. het volgende:

[..]

Overleving voor wat? Volgens mij verwar je geloof met hoop.
Nee, ik bedoelde wel degelijk geloof. Zingeving kan heel functioneel zijn voor het leven van een mens. En in collectief verband maakt het dat mensen binnen dezelfde groep zich in elkaar herkennen en derhalve solidair zijn met elkaar. Dat kan ook heel goed in atheïstisch verband (voordat ik word beschuldigd van het verkondigen dat moraal alleen kan voortkomen uit religie), maar zeer zeker ook in religieus verband. Dat als antwoord op de stelling dat geloof een zwakte is.
pi_61186400
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 10:24 schreef afcajos het volgende:
GOD PWNT DE STRAATLEVEN
GOD IS EEN n00b!!!1
pi_61186419
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 10:24 schreef slakkie het volgende:

[..]

Omdat netzoals in een sekte iedereen achter een ventje aanloopt die $iets gelooft en denkt dat als ze goed leven in de hemel belanden. En de rest die niet gelooft, die gaat naar de hel. Zoiets?
Jij hebt dus overduidelijk nog nooit kennis gemaakt met een liberale christen. Niet iedere gelovige is de stijve grefo die iedere zondag drie keer op een dag in de kerk zit met het hoofd onderdanig naar beneden gebogen al luisterend naar de preken van de dominee die hem vertelt dat hij een zondaar is, eigenlijk niet waardig om in het aangezicht Gods te verschijnen.
  donderdag 28 augustus 2008 @ 10:28:24 #9
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_61186432
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 10:23 schreef Heathen. het volgende:

[..]

Achter scharen voor wat?
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 10:24 schreef Anna-van-Kleef het volgende:
Bescherming, groepsgevoel enz. Dat snap ik dan nog wel. Maar dat je dan achter zoiets als God wilt scharen. Dat snap ik dan weer niet.
Het heeft ook niet zoveel te maken met willen scharen. Bekijk het in het licht van de evolutie: een populatie waarvan alle leden dezelfde denkbeelden aanhangen, heeft een grotere cohesie en daardoor meer overlevingskansen dan een populatie zonder dezelfde denkbeelden.
Godsdienstig gedrag wordt evolutionair beloond.
pi_61186452
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 10:26 schreef McFearless het volgende:

[..]

GOD IS EEN n00b!!!1
Oh noezz1!!?!?!
  donderdag 28 augustus 2008 @ 10:30:15 #11
79000 Maikuuul
Dat zeg ik ook altijd
pi_61186474
Over dit soort dingen kun je topics blijven openen.
[b]Mag ik niet zeggen voor me moeder
Van het Concert des Levens krijgt niemand een Program
Sokkel Lolleromfg[/b]
pi_61186482
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 09:55 schreef Noin het volgende:

[..]

IQ heeft wel een beetje met de discussie te maken denk ik.
Nou ja, eigenlijk heeft kennis er mee te maken. Met kennis komt weten. Alleen moet je IQ wel hoog genoeg zijn om echt gebruik te kunnen maken van de kennis die je aangeboden wordt.

Voorbeeld: Nederlands persoon met normale opvoeding, is vrachtwagenchauffeur en heeft al best vaak een dieselmotor compleet uit elkaar zien liggen in de garage van zijn baas. Als men echter aan de chauffeur vraagt hoe zo'n dieselmotor precies werkt, kan ie daar geen antwoord op geven. Hij heeft de kennis (door observatie/ervaring) maar door zijn lage IQ kan ie er geen gebruik van maken.
Anders: een rimboe-iemand heeft nog nooit een auto gezien. Rimboe-iemand heeft wel zelf een speer gemaakt en is zeer handig. Rimboe heeft echter niet de kennis om iets van diesel-motoren te weten.

Echter, het grote verschil is: als ik de rimboe-persoon 3 maanden laat meekijken in een garage kan ik die persoon uitleggen hoe een diesel-motor werkt. En dan snapt die rimboe-persoon het ook echt. Als de diesel-motor niet werkt, kan rimboe-persoon het zelfstandig oplossen, kan verbeteringen aanbrengen, beheerst de materie.
De vrachtwagenchauffeur die helaas het IQ niet heeft maar wel de kennis kan ik 10 maanden mee laten kijken in de garage, maar echt snappen zal ie het nooit. Tuurlijk, hij weet waar de dieseltank zit dus hij kan gewoon rondrijden maar deze chauffeur is in principe erg beperkt, zal nooit tot een verbetering komen van het design van de dieselmotor. Zal als monteur zijnde nooit een stap verder komen.

Nu is de vraag nog: vindt die chauffeur het belangrijk om een goede monteur te zijn of heeft ie genoeg aan het feit dat ie een goeie chauffeur is? Ik denk dat 95% van de chauffeurs het wel prima vind zo en verder niks wil.
ik maak duidelijk dat het niet nodig is om je hoog IQ te vermelden in deze discussie en er komt iemand met een verhaal over een vrachtwagen chauffeur en een rimboe-man.

kennis heeft er idd wel wat mee te maken. maar dat merk je vanzelf wel aan iemand zijn posts niet?
here in hell we like to keep things informal,
as well as infernal
pi_61186493
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 10:30 schreef Maikuuul het volgende:
Over dit soort dingen kun je topics blijven openen.
Dat klopt, maar het is in wezen geen zinloze discussie. Het enige probleem is dat het erg veel moeite kost om iedereen het noodzakelijke inzicht te laten verkrijgen.
  donderdag 28 augustus 2008 @ 10:31:22 #14
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_61186499
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 10:24 schreef Noin het volgende:

[..]

Ik kan je alleen aanraden eens naar de kerk te gaan en te vragen wat 'onbevlekt ontvangen' precies betekent.
Je kunt de Bijbel ook zelf lezen en op je eigen manier interpreteren dat is ook prima, maar het Woord Gods moet wel op een goede manier worden uitgelegd.
Ik kan ook de Katholieke Encyclopedie erop na slaan, wat iets praktischer is. Lijkt me heel gepast aangezien onbevlekte ontvangenis een Katholiek dogma is, en die stelt:
quote:
In the Constitution Ineffabilis Deus of 8 December, 1854, Pius IX pronounced and defined that the Blessed Virgin Mary "in the first instance of her conception, by a singular privilege and grace granted by God, in view of the merits of Jesus Christ, the Saviour of the human race, was preserved exempt from all stain of original sin."
Nu mag jij eens onderbouwen waar je je verhaal over seks vandaan haalt.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_61186501
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 10:26 schreef McFearless het volgende:

[..]

GOD IS EEN n00b!!!1
sorrie wat zei je? ik word afgeleid door je avatar
here in hell we like to keep things informal,
as well as infernal
pi_61186503
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 10:23 schreef Heathen. het volgende:

[..]

Achter scharen voor wat?
Oorlog, versteviging van de machtspositie van de heersende klasse, etc
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_61186550
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 10:25 schreef servus_universitas het volgende:

[..]

Nee, ik bedoelde wel degelijk geloof. Zingeving kan heel functioneel zijn voor het leven van een mens. En in collectief verband maakt het dat mensen binnen dezelfde groep zich in elkaar herkennen en derhalve solidair zijn met elkaar. Dat kan ook heel goed in atheïstisch verband (voordat ik word beschuldigd van het verkondigen dat moraal alleen kan voortkomen uit religie), maar zeer zeker ook in religieus verband. Dat als antwoord op de stelling dat geloof een zwakte is.
In feite leg je daar mee de stelling van dat geloof een overlevingstrategie is om en blijft mijn stelling staan.
pi_61186563
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 10:31 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Oorlog, versteviging van de machtspositie van de heersende klasse, etc
Daar heb je geen geloof voor nodig maar een beetje hersenen en wat hoop.
  donderdag 28 augustus 2008 @ 10:36:38 #19
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_61186580
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 09:49 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Dan valt mijn arrogantie in het niet bij figuren als Papierversnipperaar die het allemaal wel denken te weten maar in werkelijkheid geen ruk verstand hebben van religie. Zij weten het allemaal wel. Ben ik arrogant als ik wat tegengas op die alwetendheid geef?
Buitengewoon arrogant, idd
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_61186585
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 02:50 schreef slakkie het volgende:

[..]

Jij bent de allesweter van het geloof ofzo? Misschien moet je eens een boek publiceren.
Wat is dit nou weer voor opmerking?

Wordt het me nou kwalijk genomen dat ik, in tegenstelling tot jou, weet waar ik over praat?
quote:
Een literatuuronderzoek op basis van 1 bron, een ander onderzoek.
Als je goed leest, zie je dat ik daar meer bronnen noem.
quote:
Gek genoeg is er nooit meer een persoon opgestaan nadat ie gedood is.
Mwah, de verhalen zijn 'plenty'. Maar ook al zou dat niet zo zijn, dan maakt dat voor mij niet uit.
W.b. de dood en opstanding van Jezus gaat het om een ingrijpen van God, een wonder.

Dat vraagt geloof maar ook onderbouwing zoals ik die biedt in mijn post.
quote:
UFO's bestaan ook echt, aangezien mensen ze onafhankelijk van elkaar gezien hebben. Aliens ook!
Als dit jouw tegenargument is, begrijp je er vrij weinig van.

Ik had ook niet anders verwacht eigenlijk.
quote:
En mix tussen fictie en non-fictie. Based on a true story, maar je mag zeker niet alles serieus nemen.
Dat klinkt alweer heel anders dan een 'sprookjesboek', niet?
quote:
Veel zinniger dan jij, en sterker nog, geloofwaardiger.

Dat was ook te zien in die mailsessie he? Vandaar dat ze zo uitgeluld waren dat ze mij maar blokkeerden.
quote:
Geloof kan ik niet serieus nemen, aangezien het niet te controleren is, in tegenstelling tot wetenschappelijke bewijzen die mij vertellen dat de wereld niet geschapen is door God, we niet zijn gemaakt in het evenbeeld van God, etc etc.
De bijbel zegt nergens dat God de 'aarde' heeft gekneed met zijn handen ofzo. Het is veel waarschijnlijker dat de aarde is geschapen d.m.v. natuurlijke processen.
En dat wij gemaakt zijn naar 'Gods evenbeeld' duidt niet op zijn uiterlijk o.i.d.
quote:
Waarom zou ik geloven als ik heilig (hehehe) overtuigd ben van het feit dat de wetenschappelijke wereld het bij het juiste eind heeft over het universum en het leven op aarde.
Dat is totaal irrelevant want de wetenschap leert ons niks over het wel of niet bestaan van het 'metafysische'. Dat is iets, wat ik je constant probeer duidelijk te maken, waar de wetenschap je geen antwoord op kan geven.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_61186589
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 10:34 schreef Heathen. het volgende:

[..]

In feite leg je daar mee de stelling van dat geloof een overlevingstrategie is om en blijft mijn stelling staan.
Nee, juist niet. Geloof is een heel sterke overlevingsstrategie, dat laat de empirie duidelijk zien.
pi_61186618
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 09:55 schreef slakkie het volgende:

[..]

Whehehe, de aap komt uit de mouw, bedankt voor de linkjes, maar zelfs in het paastopic wordt je stelling omtrent Jesus onderuitgeschopt.
Totaal niet. Door wie dan en met welke argumenten?

Er wordt een hoop geluld, maar inhoudelijke tegenargumenten zijn er weinig geweest. Mijn betoog staat nog altijd als een huis.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
pi_61186634
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 10:11 schreef slakkie het volgende:
binnen een huwelijk (ik ga er maar vanuit dat ze getrouwd zijn) mag je volgens de kerk sex hebben voor de voortplanting, niet voor het plezier.
Je blijft echt maar onzin spuien he? Ongelooflijk.

Volgens welke kerk is dat precies?
  donderdag 28 augustus 2008 @ 10:40:29 #24
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_61186644
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 10:24 schreef Noin het volgende:

[..]

Je spreekt jezelf tegen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_61186664
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 10:31 schreef Iblis het volgende:

[..]

Ik kan ook de Katholieke Encyclopedie erop na slaan, wat iets praktischer is. Lijkt me heel gepast aangezien onbevlekte ontvangenis een Katholiek dogma is, en die stelt:
[..]

Nu mag jij eens onderbouwen waar je je verhaal over seks vandaan haalt.
Ook jij bent er dus een die niet de Bijbel voor waar aanneemt en er zelf allerlei dingen bij gaat verzinnen. Ik vind dat er van het Heilige Woord Gods uit gegaan moet worden en niet van dingen die er de afgelopen 50 jaar aan zijn toegevoegd. De BIJBEL is de kern en dat moet zo blijven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')