abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63328961
Iemand ervaringen met de hypotheekshop, de moeite waard om daar langs te gaan?
pi_63332658
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 20:50 schreef Blik het volgende:
En hoe doe je dat met de 10% bankgarantie, als je nog geen hypotheek afgesloten hebt?

Die kun je ook bij andere partijen afsluiten.

Overigens: als je een hypotheek met een budgetvariant hebt, zak je met de rente niet mee, he...
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_63339075
Gefeliciteerd Blik! Ben benieuwd welke hypotheek je neemt/gaat nemen.

Ondertussen de stand van hypotheek gesprekken die gepland zijn:
- Vrijdag hypotheekshop
- Dinsdag hypotheker (adviseur is een vriend van mijn zwager en weet schijnbaar ook alles over lijfrente wat voor mij interessant is aangezien ik momenteel geen pensioen opbouw)
- Dinsdag Rabobank (mijn oud werkgever, benieuwd wat ze me bieden als niet werknemer. Tijd geleden hypotheek gesprek gevoerd toen ik nog wel werknemer was)

En dan is het ff klaar...eerst een huis en dan weer verder in de cijfers.
  woensdag 19 november 2008 @ 11:16:53 #204
62913 Blik
The one and Only!
pi_63340249
quote:
Op woensdag 19 november 2008 10:32 schreef exode het volgende:
Gefeliciteerd Blik! Ben benieuwd welke hypotheek je neemt/gaat nemen.

tja, ik ook
pi_63342997
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 19:24 schreef Blik het volgende:
Even een vraagje, wat is wijsheid:

Gisteren een huis gekocht, onder voorbehoud van financiering. Maar we weten al dat we het huis kunnen financieren aangezien we al oriënterende hypotheekgesprekken gehad hebben. Maar wat is nu slim. NU offertes aanvragen bij verschillende instellingen terwijl er nog vrij weinig reactie is geweest op de daling van de Euribor rente. Of nog een maandje wachten met afspraken maken en hopen op een (lichte) daling van de hypotheekrente in de tussentijd?

ik acht de kans op een stijging van de hypotheekrente klein
Je stelt eigenlijk DE VRAAG... "Gaat de rente stijgen of dalen?"
Natuurlijk kan niemand dit met zekerheid zeggen, eigenlijk kan het op dit moment alle kanten op gaan. Het is nu zo dat de banken vrij weinig geld hebben en de rente omhoog kan gaan omdat ze dit wel nodig hebben. Realiseer je wel dat de rente nog op dit moment steeds heel laag is!

Ik heb overigens bij Moneyou mijn hypotheek afgesloten vorig jaar. In de voorwaarden stond destijds dat als de rente daalde tot de oplevering van het huis, deze gewoon mee omlaag zou gaan. Ik weet niet of dit overal is, maar ik vond het best aardig!
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
pi_63344065
tvptje voor vnv!
Signature
  woensdag 19 november 2008 @ 16:25:27 #207
232935 huismerk
Libertas, Progresso et Ordem
pi_63348807
Ik ben vanuit het K&W forum doorverwezen hier naar toe en heb een ietwat ongewone vraag:

Weet iemand uit ervaring hoe het zit met rente korting als je ongeveer 25.000,- eur aan spaargeld inlegt. Ik meen dat je dan nog wel een tophypotheek nodig heb (ik heb dan wel meer dan 70% executiewaarde nodig), maar kan je dan alsnog korting krijgen op de rente?

En hoe zit het met het meetekenen van vermogende ouders?, mijn vader heeft zijn eigen woningen en 6 verhuur-bungalows vrij van hypotheek en heeft een aanzienlijk aandeel (120.000,-) in een aantal scheepvaart CVs zitten, naast al die weelde krijgt hij nog eens ongeveer 500.000,- als gevolg van bouwclausule over landbouwgrond die hij ooit verkocht heeft en nu als woningbouw grond gebruikt gaat worden.

Veel hypotheekadviseurs hoor ik elkaar tegenspreken.

Ik zit er aan te denken om hooguit 80% te lenen van mijn max om een woning tot 250.000,- aan te schaffen.

Heeft iemand hier recent een hypotheek afgesloten en zo ja waar kan je het beste heen?

Alvast bedankt voor de tips!

Met inleggen bedoel ik dus dat ik mijn spaargeld gebruik om de notaris, 6% staatshuisdiefstal ahem overdrachtsbelasting te betalen en misschien een deel van de aanschafprijs.
Kan ik alles (op voorhand van de erfenis?) dan aflossingsvrij lenen of moet ik alsnog de helft via een spaarhypotheek lenen? Is het anders mogelijk om bij een van mijn vaders slapende BVs een hypotheek af te sluiten tegen een lage rente?

Kan je trouwens ook waardepapieren van zo'n CV/BV gebruiken als extra dragend onderpand? (er vanuit gaande dat zowel Beheer als Operations CV een marktwaarde hebben van > 250.000,-)

[ Bericht 2% gewijzigd door huismerk op 19-11-2008 16:33:22 ]
pi_63349012
quote:
Op woensdag 19 november 2008 12:59 schreef dahei het volgende:

[..]

Je stelt eigenlijk DE VRAAG... "Gaat de rente stijgen of dalen?"
Natuurlijk kan niemand dit met zekerheid zeggen, eigenlijk kan het op dit moment alle kanten op gaan. Het is nu zo dat de banken vrij weinig geld hebben en de rente omhoog kan gaan omdat ze dit wel nodig hebben. Realiseer je wel dat de rente nog op dit moment steeds heel laag is!

Ik heb overigens bij Moneyou mijn hypotheek afgesloten vorig jaar. In de voorwaarden stond destijds dat als de rente daalde tot de oplevering van het huis, deze gewoon mee omlaag zou gaan. Ik weet niet of dit overal is, maar ik vond het best aardig!
Hoezo is dit niet met zekerheid te zeggen?
Verslechtering economie -> compensatie door ECB dmv lagere rente om die economie lot te trekken door mensen meer te laten besteden.

Echter nu is er een beetje een verneveld effect omdat de banken wat meer reserve willen inbouwen en dus kunnen kiezen om direct rente te verhogen of om de Euribor rente gedeeltelijk op te snoepen.

Maar dat de rente per saldo omlaag gaat is een feit:
http://www.rtl.nl/(/finan(...)rente_weer_lager.xml
  woensdag 19 november 2008 @ 16:36:09 #209
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_63349117
quote:
Op woensdag 19 november 2008 16:25 schreef huismerk het volgende:
Ik ben vanuit het K&W forum doorverwezen hier naar toe en heb een ietwat ongewone vraag:

Weet iemand uit ervaring hoe het zit met rente korting als je ongeveer 25.000,- eur aan spaargeld inlegt. Ik meen dat je dan nog wel een tophypotheek nodig heb (ik heb dan wel meer dan 70% executiewaarde nodig), maar kan je dan alsnog korting krijgen op de rente?

En hoe zit het met het meetekenen van vermogende ouders?, mijn vader heeft zijn eigen woningen en 6 verhuur-bungalows vrij van hypotheek en heeft een aanzienlijk aandeel (120.000,-) in een aantal scheepvaart CVs zitten, naast al die weelde krijgt hij nog eens ongeveer 500.000,- als gevolg van bouwclausule over landbouwgrond die hij ooit verkocht heeft en nu als woningbouw grond gebruikt gaat worden.

Veel hypotheekadviseurs hoor ik elkaar tegenspreken.

Ik zit er aan te denken om hooguit 80% te lenen van mijn max om een woning tot 250.000,- aan te schaffen.

Heeft iemand hier recent een hypotheek afgesloten en zo ja waar kan je het beste heen?

Alvast bedankt voor de tips!

Met inleggen bedoel ik dus dat ik mijn spaargeld gebruik om de notaris, 6% staatshuisdiefstal ahem overdrachtsbelasting te betalen en misschien een deel van de aanschafprijs.
Kan ik alles (op voorhand van de erfenis?) dan aflossingsvrij lenen of moet ik alsnog de helft via een spaarhypotheek lenen? Is het anders mogelijk om bij een van mijn vaders slapende BVs een hypotheek af te sluiten tegen een lage rente?

Kan je trouwens ook waardepapieren van zo'n CV/BV gebruiken als extra dragend onderpand?
Als ik bovenstaande zo lees, komt bij mij de vraag: waarom leen je niet bij je vader (in privé)?

Ik weet niet of je vader liquiditeit over heeft (spaargeld o.i.d.) en anders is het vast niet moeilijk voor je vader om een hypotheek af te sluiten en dit aan jou te lenen.

Maak daarbij gebruik van het verschil in belastingtarief tussen box 1 en box 3 en je kunt een leuke constructie bedenken die voor beide aantrekkelijk is.

(En dan reken ik het 'gemak' bij een erfenis nog niet eens mee. )
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  woensdag 19 november 2008 @ 16:43:39 #210
232935 huismerk
pi_63349360
Dat is dus mogelijk?, hoe zit het dan met het hypotheekregister? en de nieuwe regels voor hypotheekrenteafrek? Heb je als ouderz ijnde dan voor een inschrijving in het hypotheekregister van de rechtbank als hypotheekverstreker dan geen banklicentie nodig? Ik ga de 27e een weekendje naar mijn vader toe (die leeft nu van de rente en de bungalows op het zonregen overgoten texel. (Ik moet de mediaboxen die aan de tv's zitten in de bungalows in gaan stellen... altijd leuk om dan over geld te beginnen :-) )
  woensdag 19 november 2008 @ 16:54:04 #211
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_63349675
quote:
Op woensdag 19 november 2008 16:43 schreef huismerk het volgende:
Dat is dus mogelijk?,
Ja, waarom zou het niet mogelijk zijn?
quote:
hoe zit het dan met het hypotheekregister?
Als je vader geen hypothecaire zekerheid hoeft te ontvangen, hoef je het ook niet in te schrijven want dan is er geen hypotheek op het pand gevestigd.
quote:
en de nieuwe regels voor hypotheekrenteafrek?
Welke nieuwe regels?
quote:
Heb je als ouderz ijnde dan voor een inschrijving in het hypotheekregister van de rechtbank als hypotheekverstreker dan geen banklicentie nodig?
Huh? Je vader leent jou een som geld. Daarvoor heb je geen banklicentie nodig, hoor.
quote:
Ik ga de 27e een weekendje naar mijn vader toe (die leeft nu van de rente en de bungalows op het zonregen overgoten texel. (Ik moet de mediaboxen die aan de tv's zitten in de bungalows in gaan stellen... altijd leuk om dan over geld te beginnen :-) )
Succes.
  woensdag 19 november 2008 @ 18:22:44 #212
232935 huismerk
pi_63351793
Is het dan zo dat je voor het ontvangen van hypotheekrente aftrek je inschrijving bij de gemeentelijke basis administratie niet op een adres moet staan welke op jouw naam in het hypotheekregister staat? Toen ik huursubsidie aanvroeg tijdens mijn studie moest mijn woonadres (2 kamerflat) als huurwoning bij VROM aangemeld staan. Dat is dus anders bij de hypotheekrente-aftrek?.

Ik heb trouwens wel gezien dat een NV of een BV hypothecaire leningen mag verstrekken onder de noemer van het binnen rechtsdochters onderlinge kredietverstrekking waarbij een pand, eigendomspapieren in een andere (vastgoed)BV of een aan te schaffen machinepark als onderpand kan worden ingezet.
  woensdag 19 november 2008 @ 18:45:21 #213
37777 Sigmund_Freud
Whats On a Mans Mind
pi_63352297
quote:
Op woensdag 19 november 2008 18:22 schreef huismerk het volgende:
Is het dan zo dat je voor het ontvangen van hypotheekrente aftrek je inschrijving bij de gemeentelijke basis administratie niet op een adres moet staan welke op jouw naam in het hypotheekregister staat? Toen ik huursubsidie aanvroeg tijdens mijn studie moest mijn woonadres (2 kamerflat) als huurwoning bij VROM aangemeld staan. Dat is dus anders bij de hypotheekrente-aftrek?.

Ik heb trouwens wel gezien dat een NV of een BV hypothecaire leningen mag verstrekken onder de noemer van het binnen rechtsdochters onderlinge kredietverstrekking waarbij een pand, eigendomspapieren in een andere (vastgoed)BV of een aan te schaffen machinepark als onderpand kan worden ingezet.
je moet ff googlen op 'familiebank' Kan me nog een artikel herinneren van fiscalert
Multiply it by infinity, and take it to the depth of forever, and you will still have barely a glimpse of what I'm talking about.
  woensdag 19 november 2008 @ 19:01:44 #214
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_63352757
quote:
Op woensdag 19 november 2008 18:22 schreef huismerk het volgende:
Je staat gewoon ingeschreven op het adres van de woning die je gekocht hebt.
Volgens mij probeer jij een verschil te zien wat er niet is. Of je nu leent bij de bank of bij je vader, het maakt voor de rente-aftrek, voorwaarden e.d. niets uit.
Echt, geloof me, maak het niet moeilijker dan het is.
En voor het aanvragen van huurtoeslag gelden andere regels en dat kun je dus niet helemaal vergelijken.
quote:
Waarom wil je het via de BV laten lopen? Via privé kan het financieel veel eenvoudiger en aantrekkelijker.
  woensdag 19 november 2008 @ 19:38:58 #215
62913 Blik
The one and Only!
pi_63353951
in het kort werkt het als volgt (en supervoordelig voor jou)

Je vader betaald cash je woning. Jij betaald 7% rente aan je vader (je vader mag maximaal 25% boven de marktrente zitten).Die 7% kun jij opgeven aan de belastingdienst voor HRA. Maar waarschijnlijk is je pa ook wel tevreden met 4% of 5% rente. Je vader stort dus iedere maand als gift 2% rente terug (ik reken met 2% omdat je vader anders boven de maximale schenking uitkomt.

Voorbeeld hypotheek 200.000:

7% rente bruto jaarlasten = 14.000 per jaar
netto jaarlasten (na HRA) = ongeveer 9500 euro
schenking van vader = 4000
totale jaarlasten = 5500

maandlasten na schenking vader = 460 euro

Scheelt toch al gauw 200 - 300 euro in de maand, het enige wat je vader moet doen is een standaard contractje met jou opmaken en dat ook doorgeven aan de belastingdienst
  woensdag 19 november 2008 @ 19:43:36 #216
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_63354080
Hier geen hypotheek voorlopig. Ik en vriend waren ermee bezig, maar ik heb net te horen gekregen dat mijn werkgever geen intentieverklaring afgeeft. Ik heb een jaarcontract.
Gelukkig waren we nog niet zover dat we een bod hebben gedaan op een huis...
pi_63354509
quote:
Op woensdag 19 november 2008 19:38 schreef Blik het volgende:
...

Je vader betaald cash je woning. Jij betaald 7% rente aan je vader (je vader mag maximaal 25% boven de marktrente zitten)
....
Waar haal jij die 25% vandaan?
  woensdag 19 november 2008 @ 20:57:56 #218
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_63356470
quote:
Op woensdag 19 november 2008 19:57 schreef DonJames het volgende:

[..]

Waar haal jij die 25% vandaan?
Dat is vastgesteld door de fiscus. Het geldt trouwens voor boven- en onderzijde van de marktrente.
pi_63357099
quote:
Op woensdag 19 november 2008 20:57 schreef Aventura het volgende:

[..]

Dat is vastgesteld door de fiscus. Het geldt trouwens voor boven- en onderzijde van de marktrente.
Heb je daar een bron van?

Ze kunnen zoveel zeggen, maar als ik 3 offertes heb van (onafhankelijke!) banken, die tegen 12% hun geld willen uitlenen, kan de fiscus m.i. nooit volhouden dat dat niet marktconform is.
  woensdag 19 november 2008 @ 21:26:52 #220
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_63357436
quote:
Op woensdag 19 november 2008 21:17 schreef DonJames het volgende:

[..]

Heb je daar een bron van?

Ze kunnen zoveel zeggen, maar als ik 3 offertes heb van (onafhankelijke!) banken, die tegen 12% hun geld willen uitlenen, kan de fiscus m.i. nooit volhouden dat dat niet marktconform is.
quote:
Welke rente betaal ik aan mijn ouders?

bron

Pieter Brouwers (25) uit Amsterdam kan van zijn ouders geld lenen voor de aankoop van een huis. De rente die hij betaalt over de lening is aftrekbaar in box 1 van de inkomstenbelasting. „Fiscaal is het gunstig om een hoge hypotheekrente te bedingen. Volgens de Belastingdienst moet dit een marktconforme rente zijn. Welk rentepercentage kan ik het beste afspreken?”

Onderhandse lening

Bij het afsluiten van een lening tussen familieleden – een zogenoemde onderhandse lening – is het niet verplicht de afspraken in een contract vast te leggen. Toch is dat verstandig. Niet alleen omdat daarmee onenigheid over de afspraken wordt voorkomen. Omdat de zoon de rente wil aftrekken is het belangrijk dat er voor de fiscus bewijs is dat de lening is aangegaan om een woning te kopen; een voorwaarde voor renteaftrek.

In zo’n contract worden alle afspraken van de lening vastgelegd. Naast het rentepercentage wordt daarin opgenomen welk onderpand de lening heeft, de looptijd en de afspraken over de wijze van aflossing en de rentevaste periode. De Belastingdienst eist dat de partijen een marktconforme rente overeenkomen; een rente die vergelijkbaar is met die voor een vergelijkbare transactie in het zakelijk verkeer.

Rentepercentage

David Versteeg, directeur Kredieten bij private bank Theodoor Gilissen Bankiers, legt uit dat een vuistregel is dat de rente die particulieren onderling afspreken 25 procent onder of boven een vergelijkbare lening van de bank mag liggen. Bij een rentepercentage van de bank van 4 procent, mag de vraagsteller dus 3 tot 5 procent met zijn ouders afspreken.

Op internet zijn de rentepercentages van de banken te vinden. Versteeg raadt aan uit te gaan van het gemiddelde rentepercentage van de aanbieders. Het tarief van de bank mag daarbij worden verhoogd (of verlaagd) met een kwart. Versteeg wijst erop dat het belangrijk is het juiste tarief als uitgangspunt te nemen: „De meeste banken adverteren met hun laagste hypotheektarief, een tarief dat in de regel geldt voor een hypotheeklening met Nationale Hypotheek Garantie of tot 75 procent van de executiewaarde. De executiewaarde is de waarde van de woning bij gedwongen verkoop. Hoe lager de lening ten opzichte van de executiewaarde hoe lager het risico voor de bank, deze zal daarom een laag rentepercentage aanbieden. In de praktijk worden veel woningen echter voor 110 procent van de executiewaarde gefinancierd omdat ook de bijkomende kosten uit de lening worden betaald.”

Versteeg: ‘De rente die als referentie wordt gekozen moet ook worden afgestemd op het inkomen van de hypotheeknemer, de zoon. Is die een freelancer dan zal een bank dat als een hoger risico ervaren en een hoger rentepercentage eisen. Ten slotte moet de rente die ouders en kind afspreken passen bij de wijze van aflossing. Hypotheekadvertenties noemen over het algemeen een tarief dat is gebaseerd op een aflossingsvrije hypotheek. Spreken ouder en kind af dat er naast het betalen van de rente ook een deel van de lening wordt afgelost, dan moet er worden uitgegaan van een rente bij een bank met een vergelijkbare aflossing.”
Maareh, 12% hypotheekrente?? Je weet toch zelf ook wel dat dat niet marktconform is?
  woensdag 19 november 2008 @ 22:06:07 #221
62913 Blik
The one and Only!
pi_63358881
DonJames: is gewoon zo door de belastingdienst geregeld. Eigenwijs erover doen en 3 offertes laten maken met 12% rente zorgt er echt niet voor dat die rente opeens marktconform is
  woensdag 19 november 2008 @ 23:05:24 #222
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_63360956
quote:
Op woensdag 19 november 2008 22:06 schreef Blik het volgende:
DonJames: is gewoon zo door de belastingdienst geregeld. Eigenwijs erover doen en 3 offertes laten maken met 12% rente zorgt er echt niet voor dat die rente opeens marktconform is
Waarom zou dat niet marktconform zijn?
Maar zoals hierboven ook al is gequote: de rente dient minimaal marktconform te zijn. En dit kun je aantonen door middel van offertes. Dus ik zie het probleem (net als DJ) niet,...
  woensdag 19 november 2008 @ 23:11:40 #223
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_63361143
Ja, maar heeft DJ die offertes nou echt of spreekt hij hypothetisch?
Hoe kun je nou een hypotheekofferte hebben voor 12%?
  woensdag 19 november 2008 @ 23:33:43 #224
6373 thaduck
!! nu Tha_Duck !!
pi_63361798
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 21:35 schreef InnocentFR het volgende:
Iemand ervaringen met de hypotheekshop, de moeite waard om daar langs te gaan?
Ja hier.

Via internet afspraak gemaakt. Vervolgens gebeld en er zou iemand langskomen. Die persoon kwam niet, en belde 2 dagen na de afspraak dat ie geen tijd had gehad. Vervolgens toch maar nieuwe afspraak gemaakt. Ook daar is de meneer niet op komen dagen, maar hij heeft niet eens meer de moeite genomen om te bellen. Vanuit de Hypotheekshop ook niets meer gehoord. Flut toko dus in mijn ogen.
tegenwoordig bekend als Tha_Duck
pi_63361850
quote:
Op woensdag 19 november 2008 21:26 schreef Aventura het volgende:
...
Dat komt dus niet van de fiscus, maar van een bankier. Bovendien is het volgens hem een "vuistregel", en dat is heel wat anders dan een voorschrift of beleidsregel.
quote:
Maareh, 12% hypotheekrente?? Je weet toch zelf ook wel dat dat niet marktconform is?
Hoezo niet? Stel dat je maximaal leent bij de hypotheekbank, en van je ouders nog een deel omdat je anders dan dat huis niet kon kopen. Dat deel van de lening kan je dus niet als normale hypoteek krijgen. In "mijn" constructie is dat deel van de lening vormgegeven onder dezelfde voorwaarden als een Persoonlijke Lening, met bijbehorende (hoge) rente. En met 3 offertes toon je aan dat dat gewoon marktconform is.
quote:
Op woensdag 19 november 2008 22:06 schreef Blik het volgende:
Eigenwijs ben ik wel, en dat is gelukkig een prima eigenschap voor een belastingadviseur Maar ik kan het dus niet met je eens zijn in dit geval.
quote:
Op woensdag 19 november 2008 23:11 schreef Aventura het volgende:
Ja, maar heeft DJ die offertes nou echt of spreekt hij hypothetisch?
Hoe kun je nou een hypotheekofferte hebben voor 12%?
Zie mijn eerdere antwoord. Het is in mijn ogen heel goed mogelijk, en dan zit ik met 12% nog aan de "lage" kant. Er zijn ook offertes te krijgen van 17-18%..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')