Er staat/stond hier in de straat een 2 etage tellende woning voor 110.000 euro te koop. 120 vierkante meter, 2 badkamers, 4 slaapkamers, 2 verdiepingen, kunststof kozijnen, goede keuken, bad in de ene badkamer douche in de andere, dubbel glas door het hele huis .... én cv.quote:Op dinsdag 23 september 2008 23:09 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Dat ligt er aan hoeveel je zelf kan doen, zowel qua tijd als qua 'talent', en wilt doen (opofferen van tijd)
Maar serieus, in een maisonnette CV aanleggen, dubbele beglazing aanbrengen en er een beetje fatsoenlijke keuken en sanitair inzetten, naast het gebruikelijke opknapwerk van schilderen/behangen/vloerbedekking/laminaat gaat je gewoon niet lukken voor 15k. En vergeet niet dat je in dergelijke appartementen van die prijsklasse er bijna niet onderuit komt om de hele electra er uit te trekken.
Ik heb in zo'n maisonette uit de jaren dertig gewoond, en echt, linnen isolatie bij electra is geen uitzondering.
quote:Op dinsdag 23 september 2008 23:51 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Toenstraks bij de hypotheeker geweest. Hij raadde me aan bij mn werkgever te kijken of ik eerder een vastdienstverband kan krijgen.
En dan kan ik 156.000 lenen, met een netto maandlast van 520 - 570 per maand (Deelsaflossingsvrij/spaar en volledig spaar).
Dat met 2100 bruto als "alleenverdiener".
Reden: Vaak als je eigen geld meebrengt kun je je financiering zonder spaarhypotheek en daaraan gekoppelde levensverzekering rondkrijgen...en dat scheelt wel. En soms ook veel.quote:Op woensdag 24 september 2008 00:26 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Voor de aanschaf van de woning geen. Ik kan ook geen goed argument bedenken eigenlijk. (en aangezien mijn economieleraar én mn bkb leraar altijd riepen dat je nooit een huis met eigen geld moet kopen).
Maar goed, de komende anderhalve maand eerst proberen qua contract @ werk wat voor elkaar te krijgen.
Je kunt toch een intentieverklaring vragen bij je werkgever?quote:Op dinsdag 23 september 2008 23:51 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Toenstraks bij de hypotheeker geweest. Hij raadde me aan bij mn werkgever te kijken of ik eerder een vastdienstverband kan krijgen.
En dan kan ik 156.000 lenen, met een netto maandlast van 520 - 570 per maand (Deelsaflossingsvrij/spaar en volledig spaar).
Dat met 2100 bruto als "alleenverdiener".
quote:Op woensdag 24 september 2008 00:32 schreef agter het volgende:
[..]
Reden: Vaak als je eigen geld meebrengt kun je je financiering zonder spaarhypotheek en daaraan gekoppelde levensverzekering rondkrijgen...en dat scheelt wel. En soms ook veel.
Vooral de levensverzekering is (als alleenstaande) zonde van je geld.
Dat sparen kun je zelf doen. En mocht je af willen lossen, dan bepaal je dat ook zelf.
Punt met een spaarhypotheek is dat het rente op rente effect pas de 2e helft van de looptijd goed zichtbaar zijn.
En aangezien de NLer gemiddeld eens per 7 jaar verhuisd en meestal niet zijn hyp meeneemt...is een spaarhyp niet altijd de meest slimme optie...
Ja, die heb ik, maar dan zou het te lenen bedragen 30 tot 40.000 minder zijn, en de maandlasten een stukje hogerquote:Op woensdag 24 september 2008 08:46 schreef Blik het volgende:
[..]
Je kunt toch een intentieverklaring vragen bij je werkgever?
scheelt dat echt zoveel? Dan moeten mijn vriendin en ik daar ook maar even op wachten, ze krijgt in mei een contract voor onbepaalde tijd.quote:Op woensdag 24 september 2008 09:10 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Ja, die heb ik, maar dan zou het te lenen bedragen 30 tot 40.000 minder zijn, en de maandlasten een stukje hoger![]()
Hij had dus het advies om te proberen eerder uitgekocht te worden.
Okay, het was me niet duidelijk dat je het over een tophypotheek had.quote:Op woensdag 24 september 2008 09:09 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]Ik zei dat ik alleenverdiener ben, niet dat ik alleenstaand ben
Iets met studerend vriendinnetje enzo.
Een aflossingsvrijehypotheek was voor ons het goedkoopst, tót je gaat verhuizen en je huis minder waard/nog niet genoeg in waarde toegenomen blijkt. Op het moment van verhuizing moet je woning wel 10% in waarde gestegen zijn wil je een volledig aflossingsvrijehypotheek dr uit halen![]()
Volgens mij doel jij meer op een beleggingshypotheek. Daar gingen al deze nadelen voor op.
Het scheelt 0,2 procent rente, en ik weet niet hoeveel jullie verdienen, maar de koopsubsidie of hoe dat ook heet, vervalt zonder NHG.quote:Op woensdag 24 september 2008 09:54 schreef Blik het volgende:
[..]
scheelt dat echt zoveel? Dan moeten mijn vriendin en ik daar ook maar even op wachten, ze krijgt in mei een contract voor onbepaalde tijd.
Ik schrik wel van dit soort berichten. Mijn huidige woning heb ik gekocht met een jaarcontract, maar er is mij nooit verteld over meer of minder kunnen lenen. Ik baal daar een beetje van, omdat ik per 1 oktober aan een nieuwe baan begin met een jaarcontract (en van plan ben een nieuw huis te gaan kopen). Maar goed, jij had een gesprek gebaseerd op jouw situatie, misschien krijg ik wel iets anders te horen.quote:Op woensdag 24 september 2008 09:10 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Ja, die heb ik, maar dan zou het te lenen bedragen 30 tot 40.000 minder zijn, en de maandlasten een stukje hoger![]()
Hij had dus het advies om te proberen eerder uitgekocht te worden.
Bijkomstigheid voor ons is dat we starter op de koopmarkt zijn, en dat ik op het moment alleenverdiener ben. Koopsubsidie is afhankelijk van NHG, inkomsten, en je moet starter zijn. Je krijgt dan 5 jaar lang een X bedrag (80 euro /maand in ons geval) subsidie, en dat bedrag kan je meer lenen. (dus ipv 120.000 als max, 150.000 als max, 5 jaar tegen het zelfde tarief als 120.000, met de planning dat we na 5 jaar die paar tientjes ook zelf op kunnen brengen. Dit hoeft dan niet terugbetaald te worden).quote:Op woensdag 24 september 2008 14:44 schreef Aventura het volgende:
[..]
Ik schrik wel van dit soort berichten. Mijn huidige woning heb ik gekocht met een jaarcontract, maar er is mij nooit verteld over meer of minder kunnen lenen. Ik baal daar een beetje van, omdat ik per 1 oktober aan een nieuwe baan begin met een jaarcontract (en van plan ben een nieuw huis te gaan kopen). Maar goed, jij had een gesprek gebaseerd op jouw situatie, misschien krijg ik wel iets anders te horen.
Ja oke, zoals ik al dacht heeft het ook te maken met jouw situatie. Wij zijn tweeverdieners, ik heb al een woning met overwaarde, we hebben een goed salaris en wij kijken in de prijscategorie waarvoor je sws geen NHG krijgt. (Maar die wel goed te betalen is voor ons zonder een tophypotheek te moeten nemen).quote:Op woensdag 24 september 2008 15:21 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Bijkomstigheid voor ons is dat we starter op de koopmarkt zijn, en dat ik op het moment alleenverdiener ben. Koopsubsidie is afhankelijk van NHG, inkomsten, en je moet starter zijn. Je krijgt dan 5 jaar lang een X bedrag (80 euro /maand in ons geval) subsidie, en dat bedrag kan je meer lenen. (dus ipv 120.000 als max, 150.000 als max, 5 jaar tegen het zelfde tarief als 120.000, met de planning dat we na 5 jaar die paar tientjes ook zelf op kunnen brengen. Dit hoeft dan niet terugbetaald te worden).
Verder zei de adviseur dat een niet-NHG hypotheek vaak toch iets voorzichtiger gekozen wordt, en dus sneller onder de max. Daarnaast zou de rente een paar tiende tot een halve procent hoger zijn. Dat scheelt een paar tientjes per maand.
Geen koopsubsidie denk ik, ipv NHG?quote:Op woensdag 24 september 2008 15:57 schreef Aventura het volgende:
[..]
Ja oke, zoals ik al dacht heeft het ook te maken met jouw situatie. Wij zijn tweeverdieners, ik heb al een woning met overwaarde, we hebben een goed salaris en wij kijken in de prijscategorie waarvoor je sws geen NHG krijgt. (Maar die wel goed te betalen is voor ons zonder een tophypotheek te moeten nemen).
Nog nooit van gehoord, maar het klinkt interessant. Hier vind je in ieder geval informatie:quote:Op woensdag 1 oktober 2008 21:19 schreef spacecrap het volgende:
in het oerwoud van hypotheken zijn we quartet tegengekomen.... iemand bekend met deze geldverstrekker? (valt onder ABN AMRO).
Dat kan nog! Dat doe je door middel van de Voorlopige Teruggaaf:quote:Op donderdag 2 oktober 2008 09:49 schreef Jay-K het volgende:
Ik heb ook een klein vraagje, ik krijg 13 oktober de sleutel van mijn huis, nieuwbouw, kan ik vanaf dat moment ook HRA aanvragen? Of kan dat pas vanaf januari oid?
quote:Een voorlopige teruggaaf voor 2008 kunt u aanvragen t/m 30 november 2008.
Dat kun je nu al doen. Daarvoor hoef je niet te wachten tot je de sleutel hebt.quote:Op donderdag 2 oktober 2008 09:49 schreef Jay-K het volgende:
Ik heb ook een klein vraagje, ik krijg 13 oktober de sleutel van mijn huis, nieuwbouw, kan ik vanaf dat moment ook HRA aanvragen? Of kan dat pas vanaf januari oid?
Alleen naar het rentepercentage kijken is ook niet echt slim. je maandlasten kunnen een stuk lager uitkomen als je een hypotheek neemt zonder nhg ondanks dat het rentepercentage hoger is, simpelweg omdat je een groter gedeelte aflossingsvrij kunt nemen. en een overlijdensrisico is ook niet in alle gevallen nodig, bij banksparen volgens mij niet?quote:Op woensdag 24 september 2008 16:15 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Geen koopsubsidie denk ik, ipv NHG?![]()
Nationale hypotheekgarantie zal in jou geval een belemmering kunnen zijn als je over die 170?K gaat, en daarnaast zit je rente dus op (in ons ideale geval) 5,80 ipv 5,35. En ik meen dat ook de overlijdnsverzekering ed. iets duurder waren![]()
Maar zoals ik eerder zei, zo'n hypotheker-gesprek is best verhelderend. Ik kreeg de financieel meest aantrekkelijke opties te zien, en wat variaties er op. Met daarbij het hypotheekbedrag, de kosten per maand (br/netto), verhaal wat wel en wat niet belastingaftrekbaar was, etc etc.
quote:Op woensdag 24 september 2008 00:32 schreef agter het volgende:
[..]
Reden: Vaak als je eigen geld meebrengt kun je je financiering zonder spaarhypotheek en daaraan gekoppelde levensverzekering rondkrijgen...en dat scheelt wel. En soms ook veel.
Vooral de levensverzekering is (als alleenstaande) zonde van je geld.
Dat sparen kun je zelf doen. En mocht je af willen lossen, dan bepaal je dat ook zelf.
Punt met een spaarhypotheek is dat het rente op rente effect pas de 2e helft van de looptijd goed zichtbaar zijn.
En aangezien de NLer gemiddeld eens per 7 jaar verhuisd en meestal niet zijn hyp meeneemt...is een spaarhyp niet altijd de meest slimme optie...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |