abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62841462
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 15:14 schreef Amaranth het volgende:
Banken zijn huiverig nu en oversluiten naar een andere bank kost je ook weer afsluitprovisie en kosten voor een hypotheekakte. Ik zou blijven zitten. Wat de rente gaat doen weet niemand.
Mijn eigen verlengingsvoorstel heb ik gisteren in de bus gehad. Ik heb een spaarhypotheek en de rente stijgt met 1%, bruto betaal ik daardoor iets meer, maar als ik het belastingvoordeel meereken ga ik er netto maar liefst 2 euro per maand op vooruit.
Huh? Reken dat eens voor dan.
Je gaat 1 procent meer betalen aan je hypotheek, en dat levert je een besparing van 2 euro per maand op?
Ikke niet snappe...
Make my day!
pi_62843990
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 16:30 schreef agter het volgende:

[..]

Huh? Reken dat eens voor dan.
Je gaat 1 procent meer betalen aan je hypotheek, en dat levert je een besparing van 2 euro per maand op?
Ikke niet snappe...
Ik vind het ook heel knap...
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_62857890
Ik heb het nagerekend, was inderdaad fout, voordeel is zelfs 8 euro per maand!
Hypotheek 113.450 euro 1 % rente is extra 95 euro voor rente, daarentegen betaal ik iedere maand 54 euro minder aan aflossing, want ik hoef minder te sparen om aan het eind met deze hogere rente mijn hypotheekbedrag bij elkaar te hebben. Deze bedragen komen uit de opgave hypotheekbank. Daarnaast krijg ik meer IB terug omdat mijn renteaftrekpost is gestegen en wel 52% van die 95 euro oftewel 49 euro. Per saldo 8 euro voordeel, dankzij het spaarhypotheek concept.
pi_62857934
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 11:20 schreef Amaranth het volgende:
Hypotheek 113.450 euro 1 % rente is extra 95 euro voor rente, daarentegen betaal ik iedere maand 54 euro minder aan aflossing, want ik hoef minder te sparen om aan het eind met deze hogere rente mijn hypotheekbedrag bij elkaar te hebben. Deze bedragen komen uit de opgave hypotheekbank. Daarnaast krijg ik meer IB terug omdat mijn renteaftrekpost is gestegen en wel 52% van die 95 euro oftewel 49 euro. Per saldo 8 euro voordeel, dankzij het spaarhypotheek concept.
Ja....
Ik zou de bank gewoon vragen om de rente te verhogen met 3%, krijg je nog meer terug en betaal je nog minder
  zaterdag 1 november 2008 @ 11:30:08 #106
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_62858032
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 11:20 schreef Amaranth het volgende:
Hier raak je me helemaal kwijt.... met rente betalen bouw je helemaal niks op, hoor.

Het enige dat ik kan bedenken is dat je een constructie hebt waarin je je opbouw kunt verminderen om het maandelijkse verlies dat je lijdt door de renteverhoging te compenseren. Maar dan bouw je dus minder kapitaal op aan het eind van de rit.
I am just a dreamer, but you are just a dream
pi_62863849
Ik moet na 30 jaar 113450 euro in de pot hebben. Over wat ik daar spaar voor de aflossing krijg ik dezelfde rente als ik betaal, waardoor ik dus minder hoef in te leggen om na 30 jaar hetzelfde bedrag te hebben. Dat is het voordeel van de spaarhypotheek, dat hij variaties in de rente dempt.
Bij rente fluctuaties zie je dat dus nauwelijks terug in je netto betalingen.
pi_62863872
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 16:54 schreef Amaranth het volgende:
Ik moet na 30 jaar 113450 euro in de pot hebben. Over wat ik daar spaar voor de aflossing krijg ik dezelfde rente als ik betaal, waardoor ik dus minder hoef in te leggen om na 30 jaar hetzelfde bedrag te hebben. Dat is het voordeel van de spaarhypotheek, dat hij variaties in de rente dempt.
Bij rente fluctuaties zie je dat dus nauwelijks terug in je netto betalingen.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Dat ligt aan hoeveel jaren je nog moet sparen...en hoeveel je op dit moment in je potje hebt.
Make my day!
pi_62876552
quote:
Op zaterdag 1 november 2008 11:30 schreef Dromer het volgende:

[..]

Hier raak je me helemaal kwijt.... met rente betalen bouw je helemaal niks op, hoor.

Het enige dat ik kan bedenken is dat je een constructie hebt waarin je je opbouw kunt verminderen om het maandelijkse verlies dat je lijdt door de renteverhoging te compenseren. Maar dan bouw je dus minder kapitaal op aan het eind van de rit.
Volgens mij heeft hij het over een spaarhypotheek.
pi_62876680
Tja het zal toch duidelijk zijn dat rente in een spaarhypotheek ook gewoon rente is en niet ineens opgespaard word ofzo?
pi_62876685
quote:
Op zondag 2 november 2008 08:37 schreef jpjedi het volgende:
Tja het zal toch duidelijk zijn dat rente in een spaarhypotheek ook gewoon rente is en niet ineens opgespaard word ofzo?
Toen ik het las dacht ik aan de aan de spaarhypotheek gekoppelde spaarpolis. Heb het wel een paar keer goed moeten lezen en wellicht bedoelde de poster dat helemaal niet.

In elk geval is het warrig uitgelegd, kunnen we weinig mee.
pi_62876885
Wat is eigenlijk het effect voor een hypotheek in geval van nieuwbouw ipv bestaande woning? Ik ben dus aan het rondkijken en zie regelmatig deze vraag terugkomen.
pi_62876895
quote:
Op zondag 2 november 2008 09:17 schreef jpjedi het volgende:
Wat is eigenlijk het effect voor een hypotheek in geval van nieuwbouw ipv bestaande woning? Ik ben dus aan het rondkijken en zie regelmatig deze vraag terugkomen.
Hoe bedoel je deze precies? In elk geval zit je naar alle waarschijnlijkheid met een bouwdepot, terwijl dat bij een bestaande woning niet perse het geval hoeft te zijn. Ook zul je de bouwrente mee moeten financieren als je deze niet uit eigen zak gaat betalen.
pi_62876909
quote:
Op zondag 2 november 2008 09:18 schreef Halcon het volgende:

[..]

Hoe bedoel je deze precies? In elk geval zit je naar alle waarschijnlijkheid met een bouwdepot, terwijl dat bij een bestaande woning niet perse het geval hoeft te zijn. Ook zul je de bouwrente mee moeten financieren als je deze niet uit eigen zak gaat betalen.
Ja zo bedoelde ik het inderdaad. Ik dacht aan nieuwbouw in de vorm van een bestaand nieuwbouwhuis maar inderdaad wanneer je met die bouwdepots moet gaan werken wordt het een ander verhaal.
pi_62877132
Even voor een leek; wil graag een hypotheek die ik kan aflossen van 2 ton afsluiten (rest zelf financieren wat de adviseur vast stuipen bezorgt hihi) nu kun je op internet allerlei leuke rekensommetjes erop loslaten om erachter te komen wat je netto maandlasten worden.
Hoor liever iets uit de praktijk en de adviseurs zitten er ook om centjes te verdienen...
Iemand??
En iemand ook deze hypotheekvorm??
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_62877364
Zelf financieren als in: lening? dan zijn ze niet blij en krijg je echt geen hoge hypotheek. Spreek je over een lening van je ouders etc.. die niet officieel is vastgelegd met rente dan staan ze wel te springen voor je. Eigen geld betekent minder risico voor de bank.
pi_62877382
quote:
Op zondag 2 november 2008 10:20 schreef jpjedi het volgende:
Zelf financieren als in: lening? dan zijn ze niet blij en krijg je echt geen hoge hypotheek. Spreek je over een lening van je ouders etc.. die niet officieel is vastgelegd met rente dan staan ze wel te springen voor je. Eigen geld betekent minder risico voor de bank.
Nee geen lening gewoon geld wat ik van mijn eigen bankrekening af pluk en een kleine lening bij mijn oma die me dat geld erg graag wil geven en belastingtechnisch is dat ook beter
pi_62877399
Eigen geld betekent ook minder provisie voor de adviseur, dus even opletten.

Wil je aflossingsvrij of toch wel met een opbouwproduct en/of risicodekking?
pi_62877435
quote:
Op zondag 2 november 2008 10:24 schreef Halcon het volgende:

Nee geen aflossingsvrij wil juist wel aflossen.
pi_62877444
quote:
Op zondag 2 november 2008 10:27 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Nee geen aflossingsvrij wil juist wel aflossen.
Aflossen in de zin van direct aflossen of middels een opbouwproduct?
pi_62877448
quote:
Op zondag 2 november 2008 10:24 schreef Halcon het volgende:

en inderdaad meneer begon meteen te mauwen over het niet hebben van een hypotheekrenteaftrek bij een lening van oma..
Heb dat eens nagezocht en wanneer die 'lening'aan alle eisen voldoet moet dat volgens mij wel kunnen.
pi_62877456
quote:
Op zondag 2 november 2008 10:28 schreef Halcon het volgende:

[..]

Aflossen in de zin van direct aflossen of middels een opbouwproduct?
Direct (althans als ik 100 euro over heb in maand X meteen storten)
pi_62877469
quote:
Op zondag 2 november 2008 10:30 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Direct (althans als ik 100 euro over heb in maand X meteen storten)
Zo werkt dat in de praktijk niet natuurlijk. Of je maakt vaste afspraken over aflossingen (annuitair, lineair, spaar, belegging, leven) of je doet aflossingsvrij en doet gedurende de looptijd extra aflossingen, maar dan zal men je doorgaans wel vragen om niet elke maand over te maken wat je over hebt, maar vantevoren de extra aflossingen aan te kondigen en grotere bedragen dan 100 euro over te maken.
pi_62877497
quote:
Op zondag 2 november 2008 10:32 schreef Halcon het volgende:

[..]

Zo werkt dat in de praktijk niet natuurlijk. Of je maakt vaste afspraken over aflossingen (annuitair, lineair, spaar, belegging, leven) of je doet aflossingsvrij en doet gedurende de looptijd extra aflossingen, maar dan zal men je doorgaans wel vragen om niet elke maand over te maken wat je over hebt, maar vantevoren de extra aflossingen aan te kondigen en grotere bedragen dan 100 euro over te maken.
Klopt hij heeft idd gezegd dat een aflossing aangekondigd moet worden.
Maar verder maakte het niet veel uit ondanks dat hij er natuurlijk niet blij van werd gezien het feit dat onze maandlasten dan als het goed is jaarlijks dalen.
Mijn bedoeling is dan ook zelf te sparen en ieder einde van het jaar af te lossen.
pi_62877533
quote:
Op zondag 2 november 2008 10:35 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Klopt hij heeft idd gezegd dat een aflossing aangekondigd moet worden.
Maar verder maakte het niet veel uit ondanks dat hij er natuurlijk niet blij van werd gezien het feit dat onze maandlasten dan als het goed is jaarlijks dalen.
Mijn bedoeling is dan ook zelf te sparen en ieder einde van het jaar af te lossen.
Nee, provisietechnisch is dit totaal niet interessant voor hem. Ik zou voor aflossingsvrij gaan, mits dit verstrekkingstechnisch kan, maar dat weet je zelf het beste.
pi_62877621
Dat wllen we dus pertinent niet.
Het is de bedoeling dat de maandlasten dalen en niet dat ze gelijk blijven.
Wat hij provisietechnisch wil kan mij vrij weinig schelen. Sterker nog de bijbehorende verzekeringen krijgt hij eveneens alleen als hij scherper is dan de concurrent.
Verdienen doen ze toch wel gezien de rente.
pi_62877635
De hoge rente komt vooral door de ontwikkelingen op de kapitaalmarkten, niet door de verdiensten van de adviseur.
pi_62877673
Aha nu je het zegt ja.
Tsja er zal heus wel een adviseur zijn die zo'n hypotheek in de aanbieding heeft neme ik aan.
De onze wil hem in ieder geval wel afsluiten maar we kijken rustig verder.
Heb de tijd..
En de gemiddelde maandlasten bij 2 ton?enig idee?
pi_62879562
quote:
Op zondag 2 november 2008 10:49 schreef Ml-etje het volgende:
Aha nu je het zegt ja.
Tsja er zal heus wel een adviseur zijn die zo'n hypotheek in de aanbieding heeft neme ik aan.
De onze wil hem in ieder geval wel afsluiten maar we kijken rustig verder.
Heb de tijd..
En de gemiddelde maandlasten bij 2 ton?enig idee?
Over dat laatste is gewoon erg weinig te zeggen. Dat ligt aan zoveel factoren (verzekeringen, rentevaste periode, risico-opslagen).
pi_62879973
Mja daar ben ik ook al achter iedereen roept iets anders gemiddeld 600-700
  zondag 2 november 2008 @ 22:23:57 #131
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_62894934
Zijn er hier ook mensen die zelfstandig ondernemer zijn en gekocht hebben? En hoe is dat geregeld met inkomstenverzekering etc.? Ik heb een vaste baan maar mijn vriend niet. Mocht ik arbeidsongeschikt raken of mijn baan kwijtraken krijg ik wao/ww. Mijn vriend heeft niks geregeld en heeft in dat geval dus 0 inkomen. Op zo'n situatie zit ik (en hij) natuurlijk niet te wachten. Wat kan/moet hij doen om mij/de geldverstrekker extra zekerheid te bieden?
pi_62897034
quote:
Op zondag 2 november 2008 22:23 schreef Aventura het volgende:
Zijn er hier ook mensen die zelfstandig ondernemer zijn en gekocht hebben? En hoe is dat geregeld met inkomstenverzekering etc.? Ik heb een vaste baan maar mijn vriend niet. Mocht ik arbeidsongeschikt raken of mijn baan kwijtraken krijg ik wao/ww. Mijn vriend heeft niks geregeld en heeft in dat geval dus 0 inkomen. Op zo'n situatie zit ik (en hij) natuurlijk niet te wachten. Wat kan/moet hij doen om mij/de geldverstrekker extra zekerheid te bieden?
Wat bedoel je met 'de geldverstrekker extra zekerheid te bieden'? Daar is het AO-deel niet zo van belang. Het gaat daarin meer om wat z'n inkomen wás i.p.v. wat het zou kunnen worden.

Er zijn genoeg mogelijkheden m.b.t. arbeidsongeschiktheidsverzekeringen. Deze zijn vaak WIA-volgend.
  zondag 2 november 2008 @ 23:57:59 #133
221431 servus_universitas
Profeta Pluriforma
pi_62897837
Overigens breken er door de crisis nu gouden tijden aan voor diegenen die voor het eerst een huis willen gaan kopen!
pi_62897960
quote:
Op zondag 2 november 2008 23:57 schreef servus_universitas het volgende:
Overigens breken er door de crisis nu gouden tijden aan voor diegenen die voor het eerst een huis willen gaan kopen!
Dat weet ik zo net nog niet hoor.
Ik zie die goedkopere woningen voor starters niet heel hard in waarde zakken. Duurdere woningen wellicht wat meer. Maar die zijn toch out of reach. Hooguit een aantal overpriced appartementen in slechte buurten die zullen dalen.

En daarbij bedenk ik me dat banken alleen maar strenger zijn in het uitlenen van geld. Kreeg je vroeger nog 8X je jaarinkomen, meer dan 4 (of 4,5) x krijg je niet meer los.

Vandaag in de programma van Harry Mens kwam naar voren dat als je meer dan 80% financiering nodig hebt, je wellicht rente-opslagen kunt verwachten.

Ik denk gewoon: Je moet toch ergens wonen. Als je je droomhuis voorbij ziet komen, en hij is betaalbaar, dan moet je gewoon inspringen.
Make my day!
pi_62899482
quote:
Op maandag 3 november 2008 00:03 schreef agter het volgende:

[..]

Ik zie die goedkopere woningen voor starters niet heel hard in waarde zakken. Duurdere woningen wellicht wat meer. Maar die zijn toch out of reach. Hooguit een aantal overpriced appartementen in slechte buurten die zullen dalen.

En daarbij bedenk ik me dat banken alleen maar strenger zijn in het uitlenen van geld. Kreeg je vroeger nog 8X je jaarinkomen, meer dan 4 (of 4,5) x krijg je niet meer los.

Vandaag in de programma van Harry Mens kwam naar voren dat als je meer dan 80% financiering nodig hebt, je wellicht rente-opslagen kunt verwachten.

Ik denk gewoon: Je moet toch ergens wonen. Als je je droomhuis voorbij ziet komen, en hij is betaalbaar, dan moet je gewoon inspringen.
Tja de interbancaire rente is ook aan het dalen en de regering gaat ook maatregelen nemen om een complete marktstilstand te voorkomen. Echter je hebt wel gelijk..de banken gaan nu de risico`s inprijzen wat ze jaren geleden hadden moeten doen.

Echter huizen boven de zeg maar 300k zullen nu toch echt moeten knippen en scheren om er uberhaupt vanaf te komen. Daar ligt zeker wel een voordeel.
pi_62899835
quote:
Op maandag 3 november 2008 00:03 schreef agter het volgende:

[..]

Mja niet iedere starter koopt een starterswoning. Denk dat de starters beter op lange termijn kunnen gaan denken ipv steeds verkassen?
pi_62900470
quote:
Ow? Denk dat het juist lastiger wordt voor starters om iets te vinden.
  maandag 3 november 2008 @ 15:59:41 #138
97452 VinnieJones
So you're a righty?
pi_62910126
quote:
Ja verklaar eensch ?

Ik wil namelijk een huis kopen binnen enkele maanden. (Voor het eerst dus)
The cardinal rule is to keep them playing and to keep them coming back. The longer they play, the more they lose, and in the end, we get it all.
  maandag 3 november 2008 @ 16:01:13 #139
97452 VinnieJones
So you're a righty?
pi_62910174
quote:
Op maandag 3 november 2008 08:50 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ow? Denk dat het juist lastiger wordt voor starters om iets te vinden.
Oh, waarom dat dan ?

The cardinal rule is to keep them playing and to keep them coming back. The longer they play, the more they lose, and in the end, we get it all.
pi_62910360
quote:
Op maandag 3 november 2008 16:01 schreef VinnieJones het volgende:

[..]

Oh, waarom dat dan ?

Banken gaan moeilijker doen over het te lenen geld.
Vraag naar starterswoning blijft hoog.
Verloop van starters naar grotere woning stagneert door negatieve berichten -> mensen blijven zitten.
Prijs van starterswoningen gaat daardoor omhoog.

Zie het nu ook bij mijzelf. Vorig jaar huis gekocht als starter, eerstkomende 10 jaar ga ik niet verhuizen omdat a) de markt te onrustig is b) de waardering van huizen op losse schroeven staan en c) ik niet van plan ben risico te gaan lopen.
  maandag 3 november 2008 @ 19:04:34 #141
97452 VinnieJones
So you're a righty?
pi_62914969
Maar als ik een beetje om me heen kijk, lijkt het net alsof de huizenprijzen (die ik kan betalen. rond de 140k-170k) goedkoper aan het worden zijn.. Enige wat in mijn nadeel werkt de afgelopen maanden zijn de rentes die nu wat hoger zijn geworden. maar aan de huizenprijzen heb ik vrij weinig gemerkt dat ze gestegen zijn..
pi_62969617
Godverdegodver... wij zitten twee weken voor de overdracht van ons huis en de hypotheek is nog steeds niet rond. Door allerlei omstandigheden hebben we een hoop vertraging opgelopen en nu is er een medische vragenlijst teruggekomen voor de overlijdensrisicoverzekering, ze willen meer weten van mijn vriendin haar medische geschiedenis. Maar het ligt nu alweer dagen bij de huisarts om in te vullen, we bellen er elke dag achteraan maar het schiet niet op...

Als de acceptatie binnen is, dan moet de hypotheekaanvraag nog goedgekeurd worden en als er dan ook maar iets mis is met de formulieren dan gaan we het allemaal niet redden.

Onze adviseur zegt keer op keer dat we ons geen zorgen hoeven te maken en als de acceptatie van de verzekering er is, dat de hypotheek dan in 3 werkdagen rond is. Ik vind onze adviseur ook nogal laks, hij is wel grondig maar wacht soms dagen met opsturen van bepaalde formulieren en met ons informeren.

En ondertussen zitten wij gigantisch in de stress! Kan iemand inschatten wat onze kansen zijn en of we het allemaal gaan redden?? We hebben verder het hele dossier compleet, allebei een vast contract etc. dus in principe moet het goedgaan.

Of moeten we onze adviseur eens een flinke schop onder z'n reet geven??
pi_62970429
quote:
Op woensdag 5 november 2008 14:33 schreef PiperMaru het volgende:
Godverdegodver... wij zitten twee weken voor de overdracht van ons huis en de hypotheek is nog steeds niet rond. Door allerlei omstandigheden hebben we een hoop vertraging opgelopen en nu is er een medische vragenlijst teruggekomen voor de overlijdensrisicoverzekering, ze willen meer weten van mijn vriendin haar medische geschiedenis. Maar het ligt nu alweer dagen bij de huisarts om in te vullen, we bellen er elke dag achteraan maar het schiet niet op...

Als de acceptatie binnen is, dan moet de hypotheekaanvraag nog goedgekeurd worden en als er dan ook maar iets mis is met de formulieren dan gaan we het allemaal niet redden.

Onze adviseur zegt keer op keer dat we ons geen zorgen hoeven te maken en als de acceptatie van de verzekering er is, dat de hypotheek dan in 3 werkdagen rond is. Ik vind onze adviseur ook nogal laks, hij is wel grondig maar wacht soms dagen met opsturen van bepaalde formulieren en met ons informeren.

En ondertussen zitten wij gigantisch in de stress! Kan iemand inschatten wat onze kansen zijn en of we het allemaal gaan redden?? We hebben verder het hele dossier compleet, allebei een vast contract etc. dus in principe moet het goedgaan.

Of moeten we onze adviseur eens een flinke schop onder z'n reet geven??
Ik neem aan dat als je de financiering niet rond kunt krijgen, dat dat dan een ontbindende voorwaarde is?
(ik hoop het voor je...)
Anders word je straks gewongen het huis te kopen zonder financiering..en dat gaat je een heleboel geld kosten..
Make my day!
pi_62970579
quote:
Op woensdag 5 november 2008 14:56 schreef agter het volgende:

[..]

Ik neem aan dat als je de financiering niet rond kunt krijgen, dat dat dan een ontbindende voorwaarde is?
(ik hoop het voor je...)
Anders word je straks gewongen het huis te kopen zonder financiering..en dat gaat je een heleboel geld kosten..
Twee weken voor passeren. Je kunt er vanuit gaan dat die ontbindende voorwaarde allang verstreken is
pi_62971063
Ontbindende voorwaarde is idd al lang verstreken dus daar is geen sprake meer van. Het moet nu gewoon rond komen. Maar heeft iemand daar kijk op of het gaat lukken? Als wij bv maandag acceptatie hebben, hebben we nog 1,5 week...

En kunnen we zelf nog iets doen om het te bespoedigen buiten elke dag de huisarts bellen?

Zoals ik al zei, de tussenpersoon zegt dat het goed komt, maar ik twijfel daar dus een beetje aan...

En stel dat het niet op tijd rond komt, wat is dan de gang van zaken? Dan moeten wij uitstel vragen aan de verkopende partij? En een boete betalen oid?
pi_62971587
Kun je niet beter een afspraak maken met je huisarts?
Betaal jij een consult (of je verzekering) en vult hij dat formulier in..
pi_62972009
quote:
Op woensdag 5 november 2008 15:18 schreef PiperMaru het volgende:
Ontbindende voorwaarde is idd al lang verstreken dus daar is geen sprake meer van. Het moet nu gewoon rond komen. Maar heeft iemand daar kijk op of het gaat lukken? Als wij bv maandag acceptatie hebben, hebben we nog 1,5 week...

En kunnen we zelf nog iets doen om het te bespoedigen buiten elke dag de huisarts bellen?

Zoals ik al zei, de tussenpersoon zegt dat het goed komt, maar ik twijfel daar dus een beetje aan...

En stel dat het niet op tijd rond komt, wat is dan de gang van zaken? Dan moeten wij uitstel vragen aan de verkopende partij? En een boete betalen oid?
Lekker aan de balie gaan staan bij de huisarts?
pi_62972771
quote:
Op woensdag 5 november 2008 15:45 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Lekker aan de balie gaan staan bij de huisarts?
Ja, een beetje meer eigen initiatief van PM zou niet misstaan...
Make my day!
pi_62973398
Ik werk full time 100 km verderop, ben van 7 tot 19u van huis en kan dus niet zomaar bij de huisarts aan de balie gaan staan. Verder hang ik meerdere malen per dag aan de telefoon met zowel huisarts als tussenpersoon en oefen druk uit op beiden. Me dunkt dat ik wel zo'n beetje alles doe wat ik kan doen.
  donderdag 6 november 2008 @ 18:32:34 #150
97452 VinnieJones
So you're a righty?
pi_63007175
Iemand ervaring met de DSB bank.. Heb daar binnenkort een afspraak mee.
  donderdag 6 november 2008 @ 20:47:38 #151
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_63011229
quote:
Op donderdag 6 november 2008 18:32 schreef VinnieJones het volgende:
Iemand ervaring met de DSB bank.. Heb daar binnenkort een afspraak mee.
Lage rente hoge kosten voor verzekeringen.

Overigens zijn de adviseurs daar ook mager, eigen belang weegt zwaarder dan klantbelang.
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_63048066
quote:
Op woensdag 5 november 2008 14:56 schreef agter het volgende:

[..]

(ik hoop het voor je...)
Het huis kopen zonder financiering zal hem wel lukken.
pi_63051541
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 07:53 schreef Halcon het volgende:

[..]

Het huis kopen zonder financiering zal hem wel lukken.
Levert in ieder geval een fixe boete op om onder de koop uit te komen.
Make my day!
pi_63068780
quote:
Op zaterdag 8 november 2008 12:53 schreef agter het volgende:

[..]

Levert in ieder geval een fixe boete op om onder de koop uit te komen.
Ik denk niet dat hij het zonder financiering kan kopen, dus gaat hij 10% boete moeten betalen + alle andere gemaakte kosten en geleden schade.
  zondag 9 november 2008 @ 14:31:20 #155
62913 Blik
The one and Only!
pi_63073697
ik heb morgen een afspraak met de Hypotheker, en dinsdag een afspraak met de postbank. Oriënterende gesprekken om te kijken wat we ongeveer kunnen lenen voor een hypotheek. Ben erg benieuwd wat ze gaan zeggen
pi_63073906
quote:
Op donderdag 6 november 2008 20:47 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Lage rente hoge kosten voor verzekeringen.

Overigens zijn de adviseurs daar ook mager, eigen belang weegt zwaarder dan klantbelang.
Tsja als je dat tevoren weet..dan daar geen verzekering afnemen
pi_63073946
quote:
Op zondag 9 november 2008 14:31 schreef Blik het volgende:
ik heb morgen een afspraak met de Hypotheker, en dinsdag een afspraak met de postbank. Oriënterende gesprekken om te kijken wat we ongeveer kunnen lenen voor een hypotheek. Ben erg benieuwd wat ze gaan zeggen
Wat wil je lenen en welke hypotheekvorm?
  zondag 9 november 2008 @ 14:47:49 #158
62913 Blik
The one and Only!
pi_63074077
quote:
Op zondag 9 november 2008 14:42 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Wat wil je lenen en welke hypotheekvorm?
Vandaar het oriënterende gesprek We willen weten wat we kunnen lenen, naar wat voor soort huizen we op zoek kunnen en dergelijke. Ook gewoon wat extra informatie over de extra bijkomende lasten zoals verzekeringen en dat soort onzin. Hypotheekvorm is hoogstwaarschijnlijk afslossingsvrij
pi_63074306
quote:
Op zondag 9 november 2008 14:47 schreef Blik het volgende:

[..]

Vandaar het oriënterende gesprek We willen weten wat we kunnen lenen, naar wat voor soort huizen we op zoek kunnen en dergelijke. Ook gewoon wat extra informatie over de extra bijkomende lasten zoals verzekeringen en dat soort onzin. Hypotheekvorm is hoogstwaarschijnlijk afslossingsvrij
Slim en naar meerdere aanbieders gaan eveneens.Succes en ben benieuwd naar wat je te horen krijgt.
  zondag 9 november 2008 @ 15:10:22 #160
62913 Blik
The one and Only!
pi_63074820
quote:
Op zondag 9 november 2008 14:54 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Slim en naar meerdere aanbieders gaan eveneens.Succes en ben benieuwd naar wat je te horen krijgt.
Daarom ook het gesprek met de Postbank, die bieden op dit moment één van de laagste rentes aan. Waarschijnlijk komen er op termijn nog meer afspraken
pi_63080457
Aha ben pas ook geweest en ga begin volgend jaar nog eens shoppen.
Ben er wel achter dat ze proberen te verdienen op de verzekeringen dus chroom niet om deze doodleuk elders af te sluiten
pi_63080653
quote:
Op zondag 9 november 2008 18:30 schreef Ml-etje het volgende:
Aha ben pas ook geweest en ga begin volgend jaar nog eens shoppen.
Ben er wel achter dat ze proberen te verdienen op de verzekeringen dus chroom niet om deze doodleuk elders af te sluiten
Inderdaad. Op de bijprodukten verdienen ze het meest. En afhankelijk van het type hypotheek en de hoogte tov je executiewaarde is het vaak verplicht om een (meestal levens-)verzekering te nemen.

Bedenk echter dat als je wel aflost in je hyp (dus ook bij aflossingvrijehypotheek, want daar kun je ook bij aflossen), dat na verloop van tijd de verzekering niet meer verplicht is...en als je dan je verzekering aan je hypotheek gekoppeld hebt zitten, dan kom je er niet meer zomaar vanaf.

Beter is om verzekeringen elders af te sluiten!
Make my day!
pi_63082345
quote:
Op zondag 9 november 2008 18:40 schreef agter het volgende:

Dan wordt er vast minder op verdiend (het gaat er ook niet om wat iemand eraan verdient (wat een onzin), maar wat het je kost...)
pi_63082386
quote:
Op zondag 9 november 2008 18:40 schreef agter het volgende:

Want is er geen sprake van provisie?
pi_63082584
quote:
Op zondag 9 november 2008 19:55 schreef Halcon het volgende:

[..]

Want is er geen sprake van provisie?
Nee joh. Tuurlijk niet!

Maar dan nog. Wat is er mis met het verdienen van geld door een adviseur? Je verwacht namelijk wél van hem dat 'ie je gedurende de looptijd voor je klaarstaat. (het blijft sowieso een raar wereldje. Het enige vak waarbij mensen daadwerkelijk een dienst verlenen (uitleg e.d.), maar daarbij geen factuur kan sturen, omdat mensen dat raar vinden.)
pi_63082644
quote:
Op zondag 9 november 2008 20:01 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Nee joh. Tuurlijk niet!

Maar dan nog. Wat is er mis met het verdienen van geld door een adviseur? Je verwacht namelijk wél van hem dat 'ie je gedurende de looptijd voor je klaarstaat. (het blijft sowieso een raar wereldje. Het enige vak waarbij mensen daadwerkelijk een dienst verlenen (uitleg e.d.), maar daarbij geen factuur kan sturen, omdat mensen dat raar vinden.)

Vandaar dat het elders sluiten niet per definitie de goedkoopste oplossing is.

Het is ook lastig. Of je maakt het transparanter en je laat facturen sturen. Maar dan krijg je dus ook een factuur van bv 75 euro als je even komt informeren naar de huidige rentestanden. Of je laat het zoals het is, maar dan is de adviseur niet thuis zo gauw als hij zijn provisie binnen heeft.

Lastig. Zou het naar uurtarieven gaan denk je?
  zondag 9 november 2008 @ 20:36:01 #167
45722 Dromer
pi_63083736
quote:
Op zondag 9 november 2008 20:01 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Nee joh. Tuurlijk niet!

Daar stond in het blad van Vereniging Eigen Huis een leuk stukje over deze maand. Je kunt ook een adviseur voor een vast bedrag inhuren. Het schijnt dat je dan goedkoper uit kunt zijn omdat er dan niet in eerste instantie gekeken wordt naar de hypotheken waar ze de meeste provisie over ontvangen.
pi_63085669
quote:
Op zondag 9 november 2008 20:36 schreef Dromer het volgende:

[..]

Daar stond in het blad van Vereniging Eigen Huis een leuk stukje over deze maand. Je kunt ook een adviseur voor een vast bedrag inhuren. Het schijnt dat je dan goedkoper uit kunt zijn omdat er dan niet in eerste instantie gekeken wordt naar de hypotheken waar ze de meeste provisie over ontvangen.
Mja, als financieel planner werk je sowieso op uurtarief. Alleen heb je als je op basis van uurtarief werkt, gewoon last van de shopcultuur in Nederland. Mensen vinden het vreemd als je die factuur van ¤75,- verstuurt, want ze hebben niets in handen gekregen. (leuk dat je VEH noemt: de vereniging die op papier verlies maakt op de hypotheekafdeling (een (nog) goedbewaard geheim) en de 'verliezen' goedmaakt vanuit de verenigingsgelden)
pi_63086065
Dat uurtarief is wel een idee mits het provisie gebeuren transparant wordt anders is het dubbel betalen
  zondag 9 november 2008 @ 21:59:58 #170
45722 Dromer
pi_63087022
quote:
Op zondag 9 november 2008 21:28 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Mja, als financieel planner werk je sowieso op uurtarief. Alleen heb je als je op basis van uurtarief werkt, gewoon last van de shopcultuur in Nederland. Mensen vinden het vreemd als je die factuur van ¤75,- verstuurt, want ze hebben niets in handen gekregen. (leuk dat je VEH noemt: de vereniging die op papier verlies maakt op de hypotheekafdeling (een (nog) goedbewaard geheim) en de 'verliezen' goedmaakt vanuit de verenigingsgelden)
Het was een advies richting geldnemer, dus die zou als hij er zelf voor gekozen heeft toch niet gek staan te kijken van een rekening.
En geen idee hoe het zit met VEH. Het is een vereniging, dus winst zullen ze niet hoeven te maken denk ik. En ze hebben er vooralsnog niet zo'n puinzooi van gemaakt als bv. Fortis en ING.
  woensdag 12 november 2008 @ 12:19:01 #171
62913 Blik
The one and Only!
pi_63155209
Zijn er trouwens dingen waar je over kan onderhandelen bij je hypotheek en bij de notaris, om het wat goedkoper te maken?
pi_63155443
Volgens mij alleen als je bijv. meteen een samenlevingscontract afsluit. Je hebt als je even googlet ook een website waarop notaristarieven worden vergeleken, want dit kan nogal verschillen.
Waar je wel mee rekening moet houden is dat de extra dingen zoals samenlevingscontract dan misschien duurder zijn in verhouding (die worden niet genoemd op die website)...
pi_63198685
Ik ga morgen het koopcontract van m'n nieuwe (en eerste) woning tekenen.
Ben vandaag al naar De Hypotheekshop geweest en heb maandag een vervolg afspraak.

Oftewel, even dit topic in de gaten houden want er zullen vast nog wel wat vragen komen.
pi_63211741
Wij zijn wederom aan het oriënteren. Afspraak bij de hypotheker, hypotheekshop, Ludenhoff en rabobank ingepland. Nog meer tips?

Heb beetje rondgevraagd binnen mijn huizenbezit vrienden ze roepen unaniem dat je toch wel genaaid wordt...

Wat wij willen is aflossingsvrij met, omdat het schijnbaar moet, een deel spaarhypotheek erbij (ik bedoel dat je niet 100% aflossingsvrij mag zonder eigen geld). Nadeel van spaarhypotheek vind ik dat je die niet mee kan nemen naar een andere hypotheekverstrekker.

Het liefst zou ik het zelf bij elkaar sparen maar dan wordt het ooit erg leuk in box 3.

Zucht een hoop gedoe is het allemaal...

heb al wel duidelijk dat we liever een levensverzekering (omdat die ook uit kan keren zonder overlijden) willen dan een overlijdensrisicoverzekering. Kan die levensverzekering ingezet worden bij het aflossen over 30 jaar. Maar ik heb nog steeds niet helemaal helder of die verzekering altijd verplicht is.
pi_63211768
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 07:58 schreef exode het volgende:
Wij zijn wederom aan het oriënteren. Afspraak bij de hypotheker, hypotheekshop, Ludenhoff en rabobank ingepland. Nog meer tips?

Heb beetje rondgevraagd binnen mijn huizenbezit vrienden ze roepen unaniem dat je toch wel genaaid wordt...

Wat wij willen is aflossingsvrij met, omdat het schijnbaar moet, een deel spaarhypotheek erbij (ik bedoel dat je niet 100% aflossingsvrij mag zonder eigen geld). Nadeel van spaarhypotheek vind ik dat je die niet mee kan nemen naar een andere hypotheekverstrekker.

Het liefst zou ik het zelf bij elkaar sparen maar dan wordt het ooit erg leuk in box 3.

Zucht een hoop gedoe is het allemaal...

heb al wel duidelijk dat we liever een levensverzekering (omdat die ook uit kan keren zonder overlijden) willen dan een overlijdensrisicoverzekering. Kan die levensverzekering ingezet worden bij het aflossen over 30 jaar. Maar ik heb nog steeds niet helemaal helder of die verzekering altijd verplicht is.
Over dat naaien: daar ben je toch echt zelf bij. Die mensen hebben zich dus 'laten naaien'.

Een aflossingsdeel is bij de meeste verstrekkers verplicht voor het deel van de hypotheek dat uitkomt boven de 75-100% van de executiewaarde van het aan te kopen pand.
  vrijdag 14 november 2008 @ 09:49:24 #176
62913 Blik
The one and Only!
pi_63213344
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 08:04 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Over dat naaien: daar ben je toch echt zelf bij. Die mensen hebben zich dus 'laten naaien'.

Een aflossingsdeel is bij de meeste verstrekkers verplicht voor het deel van de hypotheek dat uitkomt boven de 75-100% van de executiewaarde van het aan te kopen pand.
Over dat naaien: je bent er inderdaad wel zelf bij. Maar het gedoe rond hypotheken is toch allemaal vrij lastig te begrijpen voor een starter. Je gaat er vanuit dat de adviseur het beste met je voorheeft, maar in principe is het gewoon een ietwat nettere autoverkoper. Veel gepraat en gelul, met als doel om de hypotheek aan jou te verkopen.

En je kunt je alleen afvragen of het slim is om helemaal niks te sparen. met het oog op de toekomst. Wat ik begreep is dat als je nu al begint met sparen, je later ruimer bij kas zit omdat je vanaf het begin af aan al bezig bent geweest met sparen. Over het spaargedeelte krijg je volgens mij ook evenveel rente als dat je hypotheekrente betaald (dus nu ergens tussen de 5 en de 6%)

Ik kreeg gisteren trouwens een mailtje van de Hypotheker met de rentestanden. Ze zeggen dat de tendens gelijkblijvend is, maar er waren toch al aardig wat hypotheekrentes gezakt op lange termijn
pi_63215484
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 09:49 schreef Blik het volgende:

[..]

Over dat naaien: je bent er inderdaad wel zelf bij. Maar het gedoe rond hypotheken is toch allemaal vrij lastig te begrijpen voor een starter. Je gaat er vanuit dat de adviseur het beste met je voorheeft, maar in principe is het gewoon een ietwat nettere autoverkoper. Veel gepraat en gelul, met als doel om de hypotheek aan jou te verkopen.
Dan moet je naar een financieel planner. Die rekent gewoon z'n uren.
quote:
En je kunt je alleen afvragen of het slim is om helemaal niks te sparen. met het oog op de toekomst. Wat ik begreep is dat als je nu al begint met sparen, je later ruimer bij kas zit omdat je vanaf het begin af aan al bezig bent geweest met sparen. Over het spaargedeelte krijg je volgens mij ook evenveel rente als dat je hypotheekrente betaald (dus nu ergens tussen de 5 en de 6%)

Ik kreeg gisteren trouwens een mailtje van de Hypotheker met de rentestanden. Ze zeggen dat de tendens gelijkblijvend is, maar er waren toch al aardig wat hypotheekrentes gezakt op lange termijn
Dat van de spaarhypotheek is een groot misverstand: netto is niet zo dat je dezelfde rente krijgt.
  vrijdag 14 november 2008 @ 11:12:58 #178
62913 Blik
The one and Only!
pi_63215572
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 11:10 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat van de spaarhypotheek is een groot misverstand: netto is niet zo dat je dezelfde rente krijgt.
Kun je dat wat meer uitleggen (wellicht aan de hand van een voorbeeldje?)
pi_63215833
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 11:12 schreef Blik het volgende:

[..]

Kun je dat wat meer uitleggen (wellicht aan de hand van een voorbeeldje?)
Er gaan nog kosten vanaf

Als je een spaarhypotheek hebt met een verzekering die moet opbouwen naar 100.000 euro en je hypotheekrente is 5%, dan zou je daar normaal gesproken ¤122,- per maand voor nodig hebben. (overlijdensrisicopremie buiten beschouwing gelaten). Door kosten is deze premie wellicht 135 euro.(wat tegen 5% 110.000 euro op zou leveren)
pi_63215999
Iemand ervaring met MLP als financieel adviseur?
A player does not hope to get lucky; he just hopes others don't get lucky.
Klik dan als je durft
  vrijdag 14 november 2008 @ 11:28:17 #181
62913 Blik
The one and Only!
pi_63216038
Duidelijk.

Ik vind het sowieso erg lastig om te bepalen wat nou het beste zal zijn in ons geval (starter, 2-verdiener, WO-geschoold, allebei goed pensioen) Maargoed, dat wordt belangrijk als we daadwerkelijk een huis gaan kopen.

Ff nog een ander vraagje over beleggingshypotheken aangezien ik daar erg tegenstrijdige dingen over hoor. Bij het ene gesprek hoor ik dat het wellicht een heel goed moment is om in te stappen in een beleggingshypotheek omdat de beurzen nu laag staan. Bij het andere gesprek hoor ik vervolgens dat het niet aangeraden wordt omdat de kosten nog steeds te hoog zijn. Wat is nu wijsheid in dit geval?
pi_63216216
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 11:26 schreef Suijk het volgende:
Iemand ervaring met MLP als financieel adviseur?
dat is een ja, aangezien het m'n werkgever is
pi_63234351
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 11:28 schreef Blik het volgende:
Duidelijk.

Ik vind het sowieso erg lastig om te bepalen wat nou het beste zal zijn in ons geval (starter, 2-verdiener, WO-geschoold, allebei goed pensioen) Maargoed, dat wordt belangrijk als we daadwerkelijk een huis gaan kopen.

Ff nog een ander vraagje over beleggingshypotheken aangezien ik daar erg tegenstrijdige dingen over hoor. Bij het ene gesprek hoor ik dat het wellicht een heel goed moment is om in te stappen in een beleggingshypotheek omdat de beurzen nu laag staan. Bij het andere gesprek hoor ik vervolgens dat het niet aangeraden wordt omdat de kosten nog steeds te hoog zijn. Wat is nu wijsheid in dit geval?
Twee verschillende zaken zijn dat. Ik zou de adviseur vragen om inzicht te geven in de kosten. Of het verstandig is omwille van de beurs zul je zelf moeten beslissen, maar ik denk dat het wat betreft wel een leuk instapmoment is.
  zaterdag 15 november 2008 @ 15:07:52 #184
97452 VinnieJones
So you're a righty?
pi_63244489
Zo juist kwam de hypotheekadviseur langs :

Ik kan een hypotheek van ongeveer EUR172.000 kijgen. Waarmee ik kan kopen een huis twv EUR157.000 .

Daarbij komt kijken :
Rente 5.5 %
Overleidensverzekering (67.000, kwam op ong. 20 euri p.m.)
Arbeidsongeschiktheidsverz (Niet verplicht, maar hypotheek bedrag gaat ermee omhoog)

En hij had het over een Annuïteiten Hypotheek .. Iemand iedeen daarover ?

Het was een mannetje van Scheringa trouwens
pi_63244591
quote:
Op zaterdag 15 november 2008 15:07 schreef VinnieJones het volgende:
Zo juist kwam de hypotheekadviseur langs :

Ik kan een hypotheek van ongeveer EUR172.000 kijgen. Waarmee ik kan kopen een huis twv EUR157.000 .

Daarbij komt kijken :
Rente 5.5 %
Overleidensverzekering (67.000, kwam op ong. 20 euri p.m.)
Arbeidsongeschiktheidsverz (Niet verplicht, maar hypotheek bedrag gaat ermee omhoog)

En hij had het over een Annuïteiten Hypotheek .. Iemand iedeen daarover ?

Het was een mannetje van Scheringa trouwens
Hoelang staat die rente vast?
Overdenk goed of je wel een overleidensrisioverzekering wilt hebben... En voor die verzekering kun je vaak beter zelf shoppen.
Een arbeidsongeschiktheidsverzekering...wil je dat wel?

Een annuiteiten hypotheek hoeft niet slecht te zijn. Je lost in ieder geval af. Met het oog daarop kun je je afvragen of je wel een overleidensverzekering nodig hebt voor de duur van de looptijd van de hyp. Je schuld wordt immers steeds kleiner...
Make my day!
  zaterdag 15 november 2008 @ 15:40:59 #186
62913 Blik
The one and Only!
pi_63245086
met een annuiteiten-hypotheek betekent het wel dat je gedurende de looptijd minder HRA hebt, toch?

Vinnie: vind je de rente van 5.5 hoog?
pi_63265476
hallo,

bij welke hypotheek bank zitten jullie en zijn je daar tevreden over..?
wij hebben morgen gesprekken met de hypotheker, dsb bank en directhypotheken, hebben jullie daar ervaringen mee?
pi_63291421
Hoe meer ik lees hoe groter het oerwoud wordt...zucht!

Boek 'huis kopen voor dummies' gekocht, surf me duizelig, afspraak gemaakt bij hypotheekshop en hypotheker, afspraak bij Rabobank, Ludenhoff en Aegon staat op stapel. Offerte bij MoneyYou aangevraagd via internet. Maar echt heel helder wil het niet worden.

Wat wij in ons hoofd hadden:
Aflossingsvrij in combinatie met een spaarhypotheek of banksparen (minimale) en daarnaast zelf gaan sparen. Waarom? Zoveel mogelijk vrijheid, aflossen is fiscaal niet handig en je gooit al je geld in bakstenen.

Nu dacht ik (heel naief) dat een spaarhypotheek of banksparen gewoon echt sparen betekende, maar nee je betaalt van alles waardoor je in het begin weinig opbouwt. Alsof de hypotheekverstrekker al niet genoeg aan de rente verdient.

Wat ik nu eigenlijk zou willen is zo min mogelijk geld naar de hypotheekverstrekker brengen. Ga ik nu heel kort door de bocht?! Zo veel mogelijk aflossingsvrij en dan zelf sparen met een mooie spaarrekening. Uiteraard moet je dan ooit vermogensbelasting betalen maar zonder het exact uit te rekenen is dat volgens mij nog steeds goedkoper dan al die kosten die bij een spaarhypotheek horen.

Vrijheid is mijn codewoord dus geen boete bij oversluiten, extra aflossen, verkopen van woning etc etc.

Groot nadeel van een spaarhypotheek vind ik dat je aan de verstrekker vast zit. Ik heb idee dat ik van alles wil wat niet kan of niet slim is. Veel zal wel duidelijk worden bij de hypotheek verstrekkers maar wie weet hebben mensen hier wel de gouden tip
  maandag 17 november 2008 @ 16:13:55 #189
62913 Blik
The one and Only!
pi_63291510
Huis gekocht

Nu dus maar heel rap offertes aanvragen bij verschillende instellingen. In ieder geval Postbank, Hypotheker, DSB Bank. Iemand anders nog tips voor een instelling die goed bekend staat?

Wij gaan trouwens waarschijnlijk voor een spaarhypotheek, wel zo min mogelijk. Gaan ook nog wel de optie voor aflossingsvrij bekijken, omdat je toch vastzit bij een spaarhypotheek. Maar eens kijken hoe de instellingen daar over denken. Brengen ook een flinke zak eigen geld mee, dus hopelijk heeft dat ook nog invloed op alles
pi_63292106
Exode: ik had een halfjaar geleden dezelfde instelling bij het kopen van m'n eerste woning. Zo min mogelijk toeters en bellen in de hypotheek.

Heb zelf gekozen voor bijna maximaal aflossingsvrij + rest spaarhypotheek bij Obvion (samenwerking Rabo + ABP Pensioenfonds). Overlijdensrisicoverzekering annuïtair dalend voor het minimale bedrag.
Geen boetes, duale rentes of andere rommel.

Zou het alleen wel zo doen als je een beetje met geld om kunt gaan en de discipline hebt om zelf te sparen.
pi_63292306
Bedankt voor je antwoord Hydra77. Dat klinkt wel zoals wij het willen inderdaad. Zal Obvion ook eens contacten. Moet wel oppassen dat ik niet te veel offertes opvraag, hebben nog maar 1 huis op het oog waar we willen gaan kijken (en vrijdag ook daadwerkelijk gaan kijken), wie weet hoe lang het nog duurt voor we daadwerkelijk serieus over kopen gaan nadenken.

Spaar discipline hebben we absoluut, willen een minimaal bedrag per maand gaan sparen om het huis over 30 jaar voor in ieder geval de helft af te betalen. Een bedrag wat dus altijd overgemaakt wordt, dan in moeilijke maanden maar minder beleg op het brood Alles boven dat minimale bedrag is mooi meegenomen.

Zie nu ook wat een heisa het is als al je geld in bakstenen zit: mijn moeder had haar huis volledig afbetaald, alleen een anw uitkering + een minimale nabestaandenpensioen van mijn vader. Buitenboel moest geschilderd worden, meubels zijn hard aan vervanging toe, badkamer moet veranderd worden en ga zo maar door. Nu heeft ze een krediethypotheek afgesloten en mag ze dus wederom rente gaan betalen.
pi_63294423
quote:
Op maandag 17 november 2008 16:36 schreef exode het volgende:
Zie nu ook wat een heisa het is als al je geld in bakstenen zit: mijn moeder had haar huis volledig afbetaald, alleen een anw uitkering + een minimale nabestaandenpensioen van mijn vader. Buitenboel moest geschilderd worden, meubels zijn hard aan vervanging toe, badkamer moet veranderd worden en ga zo maar door. Nu heeft ze een krediethypotheek afgesloten en mag ze dus wederom rente gaan betalen.
Ze had anders al die tijd rente betaald, dus nu is ze waarschijnlijk goedkoper uit.
pi_63294777
quote:
Zo, meer dan 1% omlaag, das fors!
quote:
AMSTERDAM - De Postbank komt met een flinke verlaging van de hypotheekrente: de variabele rente voor de maand december gaat van 5,867 naar 4,777%.
Make my day!
pi_63304549
quote:
Op maandag 17 november 2008 16:11 schreef exode het volgende:
...
Wat wij in ons hoofd hadden:
Aflossingsvrij in combinatie met een spaarhypotheek of banksparen (minimale) en daarnaast zelf gaan sparen. Waarom? Zoveel mogelijk vrijheid, aflossen is fiscaal niet handig en je gooit al je geld in bakstenen.
Dat is nou typisch zo'n hypotheekverkoperopmerking. Als je ooit nog eens wil verhuizen is het namelijk heul zo slecht nog niet je 'geld in bakstenen te stoppen'. Maar die zin kreeg ik ook al telkens te horen in 1999 toen iedere Jan Lul me een beleggingshypotheek wilde aansmeren.

In mijn geval: hele huis binnen 5 jaar afbetaald (dus AL het geld "in de bakstenen gestopt") en voor het dubbele aankoopbedrag, dus met 100% winst verkocht. Als ik de aangeraden hypotheekvorm had genomen had ik na die 5 jaar géén 100% winst gehad, en was ik slechts een aandelenpakket dat als een molensteen om je nek hangt de komende 30 jaar, en alleen maar in waarde vermindert rijker geweest.

Dus de eerstvolgende die zegt dat je niet je geld in bakstenen moet stoppen gewoon een flinke dreun verkopen. Hell, ik wilde dat ik nog meer geld in bakstenen had gestopt destijds. Beste belegging ever.
pi_63309531
Is persoons afhankelijk of geld in bakstenen slim is of niet. Mijn moeder wil nog heel lang in dit huis blijven wonen maar kan het onderhoud niet betalen van haar inkomen. Dus moet er weer een hypotheek geopend worden. Ze betaalt dus wederom rente over haar eigen geld.

Natuurlijk zitten er voordelen aan en natuurlijk had het een en ander langer overwogen kunnen worden. Helaas is de beslissing genomen toen mijn vader nog leefde en het inkomen hoger was. Daarbij kon mijn vader zelf alles in en rond het huis doen. Nu moet ze steeds mensen inhuren. (niet voor het schilderwerk, dat kunnen wij ook prima)

Ze is nu toch maar aan het overwegen om het huis te verkopen en een huurhuisje te nemen. Dan heeft ze het geld vrij te besteden en weinig omkijken naar onderhoud.

Ik vind geld in bakstenen slim als het bij je situatie past. Mijn ideaal is nog steeds om een huis over 30 jaar afbetaald te hebben, maar dat doe ik liever over 30 jaar zodat ik tijdens de looptijd vrije besteding over mijn geld heb mocht mijn situatie veranderen.
  dinsdag 18 november 2008 @ 19:24:52 #197
62913 Blik
The one and Only!
pi_63324516
Even een vraagje, wat is wijsheid:

Gisteren een huis gekocht, onder voorbehoud van financiering. Maar we weten al dat we het huis kunnen financieren aangezien we al oriënterende hypotheekgesprekken gehad hebben. Maar wat is nu slim. NU offertes aanvragen bij verschillende instellingen terwijl er nog vrij weinig reactie is geweest op de daling van de Euribor rente. Of nog een maandje wachten met afspraken maken en hopen op een (lichte) daling van de hypotheekrente in de tussentijd?

ik acht de kans op een stijging van de hypotheekrente klein
pi_63324924
Gefeliciteerd Blik. Ik zit momenteel met exact dezelfde situatie. Ben dus benieuwd naar de reacties hier.....
pi_63326140
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 19:24 schreef Blik het volgende:
Even een vraagje, wat is wijsheid:

Gisteren een huis gekocht, onder voorbehoud van financiering. Maar we weten al dat we het huis kunnen financieren aangezien we al oriënterende hypotheekgesprekken gehad hebben. Maar wat is nu slim. NU offertes aanvragen bij verschillende instellingen terwijl er nog vrij weinig reactie is geweest op de daling van de Euribor rente. Of nog een maandje wachten met afspraken maken en hopen op een (lichte) daling van de hypotheekrente in de tussentijd?

ik acht de kans op een stijging van de hypotheekrente klein
Als je offertes aanvraagt gaan die vaak wel mee geduren de de offertetijd met een rentedaling.
Zeker als je dat met je hypotheekadviseur even overlegt. Is geen enkel probleem.
Make my day!
  dinsdag 18 november 2008 @ 20:50:24 #200
62913 Blik
The one and Only!
pi_63327304
En hoe doe je dat met de 10% bankgarantie, als je nog geen hypotheek afgesloten hebt?
pi_63328961
Iemand ervaringen met de hypotheekshop, de moeite waard om daar langs te gaan?
pi_63332658
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 20:50 schreef Blik het volgende:
En hoe doe je dat met de 10% bankgarantie, als je nog geen hypotheek afgesloten hebt?

Die kun je ook bij andere partijen afsluiten.

Overigens: als je een hypotheek met een budgetvariant hebt, zak je met de rente niet mee, he...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')