Huh? Reken dat eens voor dan.quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 15:14 schreef Amaranth het volgende:
Banken zijn huiverig nu en oversluiten naar een andere bank kost je ook weer afsluitprovisie en kosten voor een hypotheekakte. Ik zou blijven zitten. Wat de rente gaat doen weet niemand.
Mijn eigen verlengingsvoorstel heb ik gisteren in de bus gehad. Ik heb een spaarhypotheek en de rente stijgt met 1%, bruto betaal ik daardoor iets meer, maar als ik het belastingvoordeel meereken ga ik er netto maar liefst 2 euro per maand op vooruit.
Ik vind het ook heel knap...quote:Op vrijdag 31 oktober 2008 16:30 schreef agter het volgende:
[..]
Huh? Reken dat eens voor dan.
Je gaat 1 procent meer betalen aan je hypotheek, en dat levert je een besparing van 2 euro per maand op?
Ikke niet snappe...
Ja....quote:Op zaterdag 1 november 2008 11:20 schreef Amaranth het volgende:
Ik heb het nagerekend, was inderdaad fout, voordeel is zelfs 8 euro per maand!
Hypotheek 113.450 euro 1 % rente is extra 95 euro voor rente, daarentegen betaal ik iedere maand 54 euro minder aan aflossing, want ik hoef minder te sparen om aan het eind met deze hogere rente mijn hypotheekbedrag bij elkaar te hebben. Deze bedragen komen uit de opgave hypotheekbank. Daarnaast krijg ik meer IB terug omdat mijn renteaftrekpost is gestegen en wel 52% van die 95 euro oftewel 49 euro. Per saldo 8 euro voordeel, dankzij het spaarhypotheek concept.
Hier raak je me helemaal kwijt.... met rente betalen bouw je helemaal niks op, hoor.quote:Op zaterdag 1 november 2008 11:20 schreef Amaranth het volgende:
Ik heb het nagerekend, was inderdaad fout, voordeel is zelfs 8 euro per maand!
Hypotheek 113.450 euro 1 % rente is extra 95 euro voor rente, daarentegen betaal ik iedere maand 54 euro minder aan aflossing, want ik hoef minder te sparen om aan het eind met deze hogere rente mijn hypotheekbedrag bij elkaar te hebben. Deze bedragen komen uit de opgave hypotheekbank. Daarnaast krijg ik meer IB terug omdat mijn renteaftrekpost is gestegen en wel 52% van die 95 euro oftewel 49 euro. Per saldo 8 euro voordeel, dankzij het spaarhypotheek concept.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Dat ligt aan hoeveel jaren je nog moet sparen...en hoeveel je op dit moment in je potje hebt.quote:Op zaterdag 1 november 2008 16:54 schreef Amaranth het volgende:
Ik moet na 30 jaar 113450 euro in de pot hebben. Over wat ik daar spaar voor de aflossing krijg ik dezelfde rente als ik betaal, waardoor ik dus minder hoef in te leggen om na 30 jaar hetzelfde bedrag te hebben. Dat is het voordeel van de spaarhypotheek, dat hij variaties in de rente dempt.
Bij rente fluctuaties zie je dat dus nauwelijks terug in je netto betalingen.
Volgens mij heeft hij het over een spaarhypotheek.quote:Op zaterdag 1 november 2008 11:30 schreef Dromer het volgende:
[..]
Hier raak je me helemaal kwijt.... met rente betalen bouw je helemaal niks op, hoor.
Het enige dat ik kan bedenken is dat je een constructie hebt waarin je je opbouw kunt verminderen om het maandelijkse verlies dat je lijdt door de renteverhoging te compenseren. Maar dan bouw je dus minder kapitaal op aan het eind van de rit.
Toen ik het las dacht ik aan de aan de spaarhypotheek gekoppelde spaarpolis. Heb het wel een paar keer goed moeten lezen en wellicht bedoelde de poster dat helemaal niet.quote:Op zondag 2 november 2008 08:37 schreef jpjedi het volgende:
Tja het zal toch duidelijk zijn dat rente in een spaarhypotheek ook gewoon rente is en niet ineens opgespaard word ofzo?
Hoe bedoel je deze precies? In elk geval zit je naar alle waarschijnlijkheid met een bouwdepot, terwijl dat bij een bestaande woning niet perse het geval hoeft te zijn. Ook zul je de bouwrente mee moeten financieren als je deze niet uit eigen zak gaat betalen.quote:Op zondag 2 november 2008 09:17 schreef jpjedi het volgende:
Wat is eigenlijk het effect voor een hypotheek in geval van nieuwbouw ipv bestaande woning? Ik ben dus aan het rondkijken en zie regelmatig deze vraag terugkomen.
Ja zo bedoelde ik het inderdaad. Ik dacht aan nieuwbouw in de vorm van een bestaand nieuwbouwhuis maar inderdaad wanneer je met die bouwdepots moet gaan werken wordt het een ander verhaal.quote:Op zondag 2 november 2008 09:18 schreef Halcon het volgende:
[..]
Hoe bedoel je deze precies? In elk geval zit je naar alle waarschijnlijkheid met een bouwdepot, terwijl dat bij een bestaande woning niet perse het geval hoeft te zijn. Ook zul je de bouwrente mee moeten financieren als je deze niet uit eigen zak gaat betalen.
Nee geen lening gewoon geld wat ik van mijn eigen bankrekening af pluk en een kleine lening bij mijn oma die me dat geld erg graag wil geven en belastingtechnisch is dat ook beterquote:Op zondag 2 november 2008 10:20 schreef jpjedi het volgende:
Zelf financieren als in: lening? dan zijn ze niet blij en krijg je echt geen hoge hypotheek. Spreek je over een lening van je ouders etc.. die niet officieel is vastgelegd met rente dan staan ze wel te springen voor je. Eigen geld betekent minder risico voor de bank.
Nee geen aflossingsvrij wil juist wel aflossen.quote:Op zondag 2 november 2008 10:24 schreef Halcon het volgende:
Eigen geld betekent ook minder provisie voor de adviseur, dus even opletten.
Wil je aflossingsvrij of toch wel met een opbouwproduct en/of risicodekking?
Aflossen in de zin van direct aflossen of middels een opbouwproduct?quote:Op zondag 2 november 2008 10:27 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Nee geen aflossingsvrij wil juist wel aflossen.
en inderdaad meneer begon meteen te mauwen over het niet hebben van een hypotheekrenteaftrek bij een lening van oma..quote:Op zondag 2 november 2008 10:24 schreef Halcon het volgende:
Eigen geld betekent ook minder provisie voor de adviseur, dus even opletten.
Wil je aflossingsvrij of toch wel met een opbouwproduct en/of risicodekking?
Direct (althans als ik 100 euro over heb in maand X meteen storten)quote:Op zondag 2 november 2008 10:28 schreef Halcon het volgende:
[..]
Aflossen in de zin van direct aflossen of middels een opbouwproduct?
Zo werkt dat in de praktijk niet natuurlijk. Of je maakt vaste afspraken over aflossingen (annuitair, lineair, spaar, belegging, leven) of je doet aflossingsvrij en doet gedurende de looptijd extra aflossingen, maar dan zal men je doorgaans wel vragen om niet elke maand over te maken wat je over hebt, maar vantevoren de extra aflossingen aan te kondigen en grotere bedragen dan 100 euro over te maken.quote:Op zondag 2 november 2008 10:30 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Direct (althans als ik 100 euro over heb in maand X meteen storten)
Klopt hij heeft idd gezegd dat een aflossing aangekondigd moet worden.quote:Op zondag 2 november 2008 10:32 schreef Halcon het volgende:
[..]
Zo werkt dat in de praktijk niet natuurlijk. Of je maakt vaste afspraken over aflossingen (annuitair, lineair, spaar, belegging, leven) of je doet aflossingsvrij en doet gedurende de looptijd extra aflossingen, maar dan zal men je doorgaans wel vragen om niet elke maand over te maken wat je over hebt, maar vantevoren de extra aflossingen aan te kondigen en grotere bedragen dan 100 euro over te maken.
Nee, provisietechnisch is dit totaal niet interessant voor hem. Ik zou voor aflossingsvrij gaan, mits dit verstrekkingstechnisch kan, maar dat weet je zelf het beste.quote:Op zondag 2 november 2008 10:35 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Klopt hij heeft idd gezegd dat een aflossing aangekondigd moet worden.
Maar verder maakte het niet veel uit ondanks dat hij er natuurlijk niet blij van werd gezien het feit dat onze maandlasten dan als het goed is jaarlijks dalen.
Mijn bedoeling is dan ook zelf te sparen en ieder einde van het jaar af te lossen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |