abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 14 november 2008 @ 09:49:24 #176
62913 Blik
The one and Only!
pi_63213344
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 08:04 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Over dat naaien: daar ben je toch echt zelf bij. Die mensen hebben zich dus 'laten naaien'.

Een aflossingsdeel is bij de meeste verstrekkers verplicht voor het deel van de hypotheek dat uitkomt boven de 75-100% van de executiewaarde van het aan te kopen pand.
Over dat naaien: je bent er inderdaad wel zelf bij. Maar het gedoe rond hypotheken is toch allemaal vrij lastig te begrijpen voor een starter. Je gaat er vanuit dat de adviseur het beste met je voorheeft, maar in principe is het gewoon een ietwat nettere autoverkoper. Veel gepraat en gelul, met als doel om de hypotheek aan jou te verkopen.

En je kunt je alleen afvragen of het slim is om helemaal niks te sparen. met het oog op de toekomst. Wat ik begreep is dat als je nu al begint met sparen, je later ruimer bij kas zit omdat je vanaf het begin af aan al bezig bent geweest met sparen. Over het spaargedeelte krijg je volgens mij ook evenveel rente als dat je hypotheekrente betaald (dus nu ergens tussen de 5 en de 6%)

Ik kreeg gisteren trouwens een mailtje van de Hypotheker met de rentestanden. Ze zeggen dat de tendens gelijkblijvend is, maar er waren toch al aardig wat hypotheekrentes gezakt op lange termijn
pi_63215484
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 09:49 schreef Blik het volgende:

[..]

Over dat naaien: je bent er inderdaad wel zelf bij. Maar het gedoe rond hypotheken is toch allemaal vrij lastig te begrijpen voor een starter. Je gaat er vanuit dat de adviseur het beste met je voorheeft, maar in principe is het gewoon een ietwat nettere autoverkoper. Veel gepraat en gelul, met als doel om de hypotheek aan jou te verkopen.
Dan moet je naar een financieel planner. Die rekent gewoon z'n uren.
quote:
En je kunt je alleen afvragen of het slim is om helemaal niks te sparen. met het oog op de toekomst. Wat ik begreep is dat als je nu al begint met sparen, je later ruimer bij kas zit omdat je vanaf het begin af aan al bezig bent geweest met sparen. Over het spaargedeelte krijg je volgens mij ook evenveel rente als dat je hypotheekrente betaald (dus nu ergens tussen de 5 en de 6%)

Ik kreeg gisteren trouwens een mailtje van de Hypotheker met de rentestanden. Ze zeggen dat de tendens gelijkblijvend is, maar er waren toch al aardig wat hypotheekrentes gezakt op lange termijn
Dat van de spaarhypotheek is een groot misverstand: netto is niet zo dat je dezelfde rente krijgt.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  vrijdag 14 november 2008 @ 11:12:58 #178
62913 Blik
The one and Only!
pi_63215572
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 11:10 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat van de spaarhypotheek is een groot misverstand: netto is niet zo dat je dezelfde rente krijgt.
Kun je dat wat meer uitleggen (wellicht aan de hand van een voorbeeldje?)
pi_63215833
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 11:12 schreef Blik het volgende:

[..]

Kun je dat wat meer uitleggen (wellicht aan de hand van een voorbeeldje?)
Er gaan nog kosten vanaf

Als je een spaarhypotheek hebt met een verzekering die moet opbouwen naar 100.000 euro en je hypotheekrente is 5%, dan zou je daar normaal gesproken ¤122,- per maand voor nodig hebben. (overlijdensrisicopremie buiten beschouwing gelaten). Door kosten is deze premie wellicht 135 euro.(wat tegen 5% 110.000 euro op zou leveren)
pi_63215999
Iemand ervaring met MLP als financieel adviseur?
A player does not hope to get lucky; he just hopes others don't get lucky.
Klik dan als je durft
  vrijdag 14 november 2008 @ 11:28:17 #181
62913 Blik
The one and Only!
pi_63216038
Duidelijk.

Ik vind het sowieso erg lastig om te bepalen wat nou het beste zal zijn in ons geval (starter, 2-verdiener, WO-geschoold, allebei goed pensioen) Maargoed, dat wordt belangrijk als we daadwerkelijk een huis gaan kopen.

Ff nog een ander vraagje over beleggingshypotheken aangezien ik daar erg tegenstrijdige dingen over hoor. Bij het ene gesprek hoor ik dat het wellicht een heel goed moment is om in te stappen in een beleggingshypotheek omdat de beurzen nu laag staan. Bij het andere gesprek hoor ik vervolgens dat het niet aangeraden wordt omdat de kosten nog steeds te hoog zijn. Wat is nu wijsheid in dit geval?
pi_63216216
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 11:26 schreef Suijk het volgende:
Iemand ervaring met MLP als financieel adviseur?
dat is een ja, aangezien het m'n werkgever is
pi_63234351
quote:
Op vrijdag 14 november 2008 11:28 schreef Blik het volgende:
Duidelijk.

Ik vind het sowieso erg lastig om te bepalen wat nou het beste zal zijn in ons geval (starter, 2-verdiener, WO-geschoold, allebei goed pensioen) Maargoed, dat wordt belangrijk als we daadwerkelijk een huis gaan kopen.

Ff nog een ander vraagje over beleggingshypotheken aangezien ik daar erg tegenstrijdige dingen over hoor. Bij het ene gesprek hoor ik dat het wellicht een heel goed moment is om in te stappen in een beleggingshypotheek omdat de beurzen nu laag staan. Bij het andere gesprek hoor ik vervolgens dat het niet aangeraden wordt omdat de kosten nog steeds te hoog zijn. Wat is nu wijsheid in dit geval?
Twee verschillende zaken zijn dat. Ik zou de adviseur vragen om inzicht te geven in de kosten. Of het verstandig is omwille van de beurs zul je zelf moeten beslissen, maar ik denk dat het wat betreft wel een leuk instapmoment is.
  zaterdag 15 november 2008 @ 15:07:52 #184
97452 VinnieJones
So you're a righty?
pi_63244489
Zo juist kwam de hypotheekadviseur langs :

Ik kan een hypotheek van ongeveer EUR172.000 kijgen. Waarmee ik kan kopen een huis twv EUR157.000 .

Daarbij komt kijken :
Rente 5.5 %
Overleidensverzekering (67.000, kwam op ong. 20 euri p.m.)
Arbeidsongeschiktheidsverz (Niet verplicht, maar hypotheek bedrag gaat ermee omhoog)

En hij had het over een Annuïteiten Hypotheek .. Iemand iedeen daarover ?

Het was een mannetje van Scheringa trouwens
The cardinal rule is to keep them playing and to keep them coming back. The longer they play, the more they lose, and in the end, we get it all.
pi_63244591
quote:
Op zaterdag 15 november 2008 15:07 schreef VinnieJones het volgende:
Zo juist kwam de hypotheekadviseur langs :

Ik kan een hypotheek van ongeveer EUR172.000 kijgen. Waarmee ik kan kopen een huis twv EUR157.000 .

Daarbij komt kijken :
Rente 5.5 %
Overleidensverzekering (67.000, kwam op ong. 20 euri p.m.)
Arbeidsongeschiktheidsverz (Niet verplicht, maar hypotheek bedrag gaat ermee omhoog)

En hij had het over een Annuïteiten Hypotheek .. Iemand iedeen daarover ?

Het was een mannetje van Scheringa trouwens
Hoelang staat die rente vast?
Overdenk goed of je wel een overleidensrisioverzekering wilt hebben... En voor die verzekering kun je vaak beter zelf shoppen.
Een arbeidsongeschiktheidsverzekering...wil je dat wel?

Een annuiteiten hypotheek hoeft niet slecht te zijn. Je lost in ieder geval af. Met het oog daarop kun je je afvragen of je wel een overleidensverzekering nodig hebt voor de duur van de looptijd van de hyp. Je schuld wordt immers steeds kleiner...
Make my day!
  zaterdag 15 november 2008 @ 15:40:59 #186
62913 Blik
The one and Only!
pi_63245086
met een annuiteiten-hypotheek betekent het wel dat je gedurende de looptijd minder HRA hebt, toch?

Vinnie: vind je de rente van 5.5 hoog?
pi_63265476
hallo,

bij welke hypotheek bank zitten jullie en zijn je daar tevreden over..?
wij hebben morgen gesprekken met de hypotheker, dsb bank en directhypotheken, hebben jullie daar ervaringen mee?
pi_63291421
Hoe meer ik lees hoe groter het oerwoud wordt...zucht!

Boek 'huis kopen voor dummies' gekocht, surf me duizelig, afspraak gemaakt bij hypotheekshop en hypotheker, afspraak bij Rabobank, Ludenhoff en Aegon staat op stapel. Offerte bij MoneyYou aangevraagd via internet. Maar echt heel helder wil het niet worden.

Wat wij in ons hoofd hadden:
Aflossingsvrij in combinatie met een spaarhypotheek of banksparen (minimale) en daarnaast zelf gaan sparen. Waarom? Zoveel mogelijk vrijheid, aflossen is fiscaal niet handig en je gooit al je geld in bakstenen.

Nu dacht ik (heel naief) dat een spaarhypotheek of banksparen gewoon echt sparen betekende, maar nee je betaalt van alles waardoor je in het begin weinig opbouwt. Alsof de hypotheekverstrekker al niet genoeg aan de rente verdient.

Wat ik nu eigenlijk zou willen is zo min mogelijk geld naar de hypotheekverstrekker brengen. Ga ik nu heel kort door de bocht?! Zo veel mogelijk aflossingsvrij en dan zelf sparen met een mooie spaarrekening. Uiteraard moet je dan ooit vermogensbelasting betalen maar zonder het exact uit te rekenen is dat volgens mij nog steeds goedkoper dan al die kosten die bij een spaarhypotheek horen.

Vrijheid is mijn codewoord dus geen boete bij oversluiten, extra aflossen, verkopen van woning etc etc.

Groot nadeel van een spaarhypotheek vind ik dat je aan de verstrekker vast zit. Ik heb idee dat ik van alles wil wat niet kan of niet slim is. Veel zal wel duidelijk worden bij de hypotheek verstrekkers maar wie weet hebben mensen hier wel de gouden tip
  maandag 17 november 2008 @ 16:13:55 #189
62913 Blik
The one and Only!
pi_63291510
Huis gekocht

Nu dus maar heel rap offertes aanvragen bij verschillende instellingen. In ieder geval Postbank, Hypotheker, DSB Bank. Iemand anders nog tips voor een instelling die goed bekend staat?

Wij gaan trouwens waarschijnlijk voor een spaarhypotheek, wel zo min mogelijk. Gaan ook nog wel de optie voor aflossingsvrij bekijken, omdat je toch vastzit bij een spaarhypotheek. Maar eens kijken hoe de instellingen daar over denken. Brengen ook een flinke zak eigen geld mee, dus hopelijk heeft dat ook nog invloed op alles
pi_63292106
Exode: ik had een halfjaar geleden dezelfde instelling bij het kopen van m'n eerste woning. Zo min mogelijk toeters en bellen in de hypotheek.

Heb zelf gekozen voor bijna maximaal aflossingsvrij + rest spaarhypotheek bij Obvion (samenwerking Rabo + ABP Pensioenfonds). Overlijdensrisicoverzekering annuïtair dalend voor het minimale bedrag.
Geen boetes, duale rentes of andere rommel.

Zou het alleen wel zo doen als je een beetje met geld om kunt gaan en de discipline hebt om zelf te sparen.
pi_63292306
Bedankt voor je antwoord Hydra77. Dat klinkt wel zoals wij het willen inderdaad. Zal Obvion ook eens contacten. Moet wel oppassen dat ik niet te veel offertes opvraag, hebben nog maar 1 huis op het oog waar we willen gaan kijken (en vrijdag ook daadwerkelijk gaan kijken), wie weet hoe lang het nog duurt voor we daadwerkelijk serieus over kopen gaan nadenken.

Spaar discipline hebben we absoluut, willen een minimaal bedrag per maand gaan sparen om het huis over 30 jaar voor in ieder geval de helft af te betalen. Een bedrag wat dus altijd overgemaakt wordt, dan in moeilijke maanden maar minder beleg op het brood Alles boven dat minimale bedrag is mooi meegenomen.

Zie nu ook wat een heisa het is als al je geld in bakstenen zit: mijn moeder had haar huis volledig afbetaald, alleen een anw uitkering + een minimale nabestaandenpensioen van mijn vader. Buitenboel moest geschilderd worden, meubels zijn hard aan vervanging toe, badkamer moet veranderd worden en ga zo maar door. Nu heeft ze een krediethypotheek afgesloten en mag ze dus wederom rente gaan betalen.
pi_63294423
quote:
Op maandag 17 november 2008 16:36 schreef exode het volgende:
Zie nu ook wat een heisa het is als al je geld in bakstenen zit: mijn moeder had haar huis volledig afbetaald, alleen een anw uitkering + een minimale nabestaandenpensioen van mijn vader. Buitenboel moest geschilderd worden, meubels zijn hard aan vervanging toe, badkamer moet veranderd worden en ga zo maar door. Nu heeft ze een krediethypotheek afgesloten en mag ze dus wederom rente gaan betalen.
Ze had anders al die tijd rente betaald, dus nu is ze waarschijnlijk goedkoper uit.
pi_63294777
quote:
Zo, meer dan 1% omlaag, das fors!
quote:
AMSTERDAM - De Postbank komt met een flinke verlaging van de hypotheekrente: de variabele rente voor de maand december gaat van 5,867 naar 4,777%.
Make my day!
pi_63304549
quote:
Op maandag 17 november 2008 16:11 schreef exode het volgende:
...
Wat wij in ons hoofd hadden:
Aflossingsvrij in combinatie met een spaarhypotheek of banksparen (minimale) en daarnaast zelf gaan sparen. Waarom? Zoveel mogelijk vrijheid, aflossen is fiscaal niet handig en je gooit al je geld in bakstenen.
Dat is nou typisch zo'n hypotheekverkoperopmerking. Als je ooit nog eens wil verhuizen is het namelijk heul zo slecht nog niet je 'geld in bakstenen te stoppen'. Maar die zin kreeg ik ook al telkens te horen in 1999 toen iedere Jan Lul me een beleggingshypotheek wilde aansmeren.

In mijn geval: hele huis binnen 5 jaar afbetaald (dus AL het geld "in de bakstenen gestopt") en voor het dubbele aankoopbedrag, dus met 100% winst verkocht. Als ik de aangeraden hypotheekvorm had genomen had ik na die 5 jaar géén 100% winst gehad, en was ik slechts een aandelenpakket dat als een molensteen om je nek hangt de komende 30 jaar, en alleen maar in waarde vermindert rijker geweest.

Dus de eerstvolgende die zegt dat je niet je geld in bakstenen moet stoppen gewoon een flinke dreun verkopen. Hell, ik wilde dat ik nog meer geld in bakstenen had gestopt destijds. Beste belegging ever.
pi_63309531
Is persoons afhankelijk of geld in bakstenen slim is of niet. Mijn moeder wil nog heel lang in dit huis blijven wonen maar kan het onderhoud niet betalen van haar inkomen. Dus moet er weer een hypotheek geopend worden. Ze betaalt dus wederom rente over haar eigen geld.

Natuurlijk zitten er voordelen aan en natuurlijk had het een en ander langer overwogen kunnen worden. Helaas is de beslissing genomen toen mijn vader nog leefde en het inkomen hoger was. Daarbij kon mijn vader zelf alles in en rond het huis doen. Nu moet ze steeds mensen inhuren. (niet voor het schilderwerk, dat kunnen wij ook prima)

Ze is nu toch maar aan het overwegen om het huis te verkopen en een huurhuisje te nemen. Dan heeft ze het geld vrij te besteden en weinig omkijken naar onderhoud.

Ik vind geld in bakstenen slim als het bij je situatie past. Mijn ideaal is nog steeds om een huis over 30 jaar afbetaald te hebben, maar dat doe ik liever over 30 jaar zodat ik tijdens de looptijd vrije besteding over mijn geld heb mocht mijn situatie veranderen.
  dinsdag 18 november 2008 @ 19:24:52 #197
62913 Blik
The one and Only!
pi_63324516
Even een vraagje, wat is wijsheid:

Gisteren een huis gekocht, onder voorbehoud van financiering. Maar we weten al dat we het huis kunnen financieren aangezien we al oriënterende hypotheekgesprekken gehad hebben. Maar wat is nu slim. NU offertes aanvragen bij verschillende instellingen terwijl er nog vrij weinig reactie is geweest op de daling van de Euribor rente. Of nog een maandje wachten met afspraken maken en hopen op een (lichte) daling van de hypotheekrente in de tussentijd?

ik acht de kans op een stijging van de hypotheekrente klein
pi_63324924
Gefeliciteerd Blik. Ik zit momenteel met exact dezelfde situatie. Ben dus benieuwd naar de reacties hier.....
pi_63326140
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 19:24 schreef Blik het volgende:
Even een vraagje, wat is wijsheid:

Gisteren een huis gekocht, onder voorbehoud van financiering. Maar we weten al dat we het huis kunnen financieren aangezien we al oriënterende hypotheekgesprekken gehad hebben. Maar wat is nu slim. NU offertes aanvragen bij verschillende instellingen terwijl er nog vrij weinig reactie is geweest op de daling van de Euribor rente. Of nog een maandje wachten met afspraken maken en hopen op een (lichte) daling van de hypotheekrente in de tussentijd?

ik acht de kans op een stijging van de hypotheekrente klein
Als je offertes aanvraagt gaan die vaak wel mee geduren de de offertetijd met een rentedaling.
Zeker als je dat met je hypotheekadviseur even overlegt. Is geen enkel probleem.
Make my day!
  dinsdag 18 november 2008 @ 20:50:24 #200
62913 Blik
The one and Only!
pi_63327304
En hoe doe je dat met de 10% bankgarantie, als je nog geen hypotheek afgesloten hebt?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')