Over dat naaien: je bent er inderdaad wel zelf bij. Maar het gedoe rond hypotheken is toch allemaal vrij lastig te begrijpen voor een starter. Je gaat er vanuit dat de adviseur het beste met je voorheeft, maar in principe is het gewoon een ietwat nettere autoverkoper. Veel gepraat en gelul, met als doel om de hypotheek aan jou te verkopen.quote:Op vrijdag 14 november 2008 08:04 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Over dat naaien: daar ben je toch echt zelf bij. Die mensen hebben zich dus 'laten naaien'.
Een aflossingsdeel is bij de meeste verstrekkers verplicht voor het deel van de hypotheek dat uitkomt boven de 75-100% van de executiewaarde van het aan te kopen pand.
Dan moet je naar een financieel planner. Die rekent gewoon z'n uren.quote:Op vrijdag 14 november 2008 09:49 schreef Blik het volgende:
[..]
Over dat naaien: je bent er inderdaad wel zelf bij. Maar het gedoe rond hypotheken is toch allemaal vrij lastig te begrijpen voor een starter. Je gaat er vanuit dat de adviseur het beste met je voorheeft, maar in principe is het gewoon een ietwat nettere autoverkoper. Veel gepraat en gelul, met als doel om de hypotheek aan jou te verkopen.
Dat van de spaarhypotheek is een groot misverstand: netto is niet zo dat je dezelfde rente krijgt.quote:En je kunt je alleen afvragen of het slim is om helemaal niks te sparen. met het oog op de toekomst. Wat ik begreep is dat als je nu al begint met sparen, je later ruimer bij kas zit omdat je vanaf het begin af aan al bezig bent geweest met sparen. Over het spaargedeelte krijg je volgens mij ook evenveel rente als dat je hypotheekrente betaald (dus nu ergens tussen de 5 en de 6%)
Ik kreeg gisteren trouwens een mailtje van de Hypotheker met de rentestanden. Ze zeggen dat de tendens gelijkblijvend is, maar er waren toch al aardig wat hypotheekrentes gezakt op lange termijn
Kun je dat wat meer uitleggen (wellicht aan de hand van een voorbeeldje?)quote:Op vrijdag 14 november 2008 11:10 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat van de spaarhypotheek is een groot misverstand: netto is niet zo dat je dezelfde rente krijgt.
Er gaan nog kosten vanafquote:Op vrijdag 14 november 2008 11:12 schreef Blik het volgende:
[..]
Kun je dat wat meer uitleggen (wellicht aan de hand van een voorbeeldje?)
quote:Op vrijdag 14 november 2008 11:26 schreef Suijk het volgende:
Iemand ervaring met MLP als financieel adviseur?
Twee verschillende zaken zijn dat. Ik zou de adviseur vragen om inzicht te geven in de kosten. Of het verstandig is omwille van de beurs zul je zelf moeten beslissen, maar ik denk dat het wat betreft wel een leuk instapmoment is.quote:Op vrijdag 14 november 2008 11:28 schreef Blik het volgende:
Duidelijk.
Ik vind het sowieso erg lastig om te bepalen wat nou het beste zal zijn in ons geval (starter, 2-verdiener, WO-geschoold, allebei goed pensioen) Maargoed, dat wordt belangrijk als we daadwerkelijk een huis gaan kopen.
Ff nog een ander vraagje over beleggingshypotheken aangezien ik daar erg tegenstrijdige dingen over hoor. Bij het ene gesprek hoor ik dat het wellicht een heel goed moment is om in te stappen in een beleggingshypotheek omdat de beurzen nu laag staan. Bij het andere gesprek hoor ik vervolgens dat het niet aangeraden wordt omdat de kosten nog steeds te hoog zijn. Wat is nu wijsheid in dit geval?
Hoelang staat die rente vast?quote:Op zaterdag 15 november 2008 15:07 schreef VinnieJones het volgende:
Zo juist kwam de hypotheekadviseur langs :
Ik kan een hypotheek van ongeveer EUR172.000 kijgen. Waarmee ik kan kopen een huis twv EUR157.000 .
Daarbij komt kijken :
Rente 5.5 %![]()
![]()
Overleidensverzekering (67.000, kwam op ong. 20 euri p.m.)
Arbeidsongeschiktheidsverz (Niet verplicht, maar hypotheek bedrag gaat ermee omhoog)
En hij had het over een Annuïteiten Hypotheek .. Iemand iedeen daarover ?
Het was een mannetje van Scheringa trouwens
Ze had anders al die tijd rente betaald, dus nu is ze waarschijnlijk goedkoper uit.quote:Op maandag 17 november 2008 16:36 schreef exode het volgende:
Zie nu ook wat een heisa het is als al je geld in bakstenen zit: mijn moeder had haar huis volledig afbetaald, alleen een anw uitkering + een minimale nabestaandenpensioen van mijn vader. Buitenboel moest geschilderd worden, meubels zijn hard aan vervanging toe, badkamer moet veranderd worden en ga zo maar door. Nu heeft ze een krediethypotheek afgesloten en mag ze dus wederom rente gaan betalen.
Zo, meer dan 1% omlaag, das fors!quote:Op maandag 17 november 2008 17:38 schreef EchtGaaf het volgende:
http://www.telegraaf.nl/o(...)_omlaag__.html?p=2,1
quote:AMSTERDAM - De Postbank komt met een flinke verlaging van de hypotheekrente: de variabele rente voor de maand december gaat van 5,867 naar 4,777%.
Dat is nou typisch zo'n hypotheekverkoperopmerking. Als je ooit nog eens wil verhuizen is het namelijk heul zo slecht nog niet je 'geld in bakstenen te stoppen'. Maar die zin kreeg ik ook al telkens te horen in 1999 toen iedere Jan Lul me een beleggingshypotheek wilde aansmeren.quote:Op maandag 17 november 2008 16:11 schreef exode het volgende:
...
Wat wij in ons hoofd hadden:
Aflossingsvrij in combinatie met een spaarhypotheek of banksparen (minimale) en daarnaast zelf gaan sparen. Waarom? Zoveel mogelijk vrijheid, aflossen is fiscaal niet handig en je gooit al je geld in bakstenen.
Als je offertes aanvraagt gaan die vaak wel mee geduren de de offertetijd met een rentedaling.quote:Op dinsdag 18 november 2008 19:24 schreef Blik het volgende:
Even een vraagje, wat is wijsheid:
Gisteren een huis gekocht, onder voorbehoud van financiering. Maar we weten al dat we het huis kunnen financieren aangezien we al oriënterende hypotheekgesprekken gehad hebben. Maar wat is nu slim. NU offertes aanvragen bij verschillende instellingen terwijl er nog vrij weinig reactie is geweest op de daling van de Euribor rente. Of nog een maandje wachten met afspraken maken en hopen op een (lichte) daling van de hypotheekrente in de tussentijd?
ik acht de kans op een stijging van de hypotheekrente klein
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |