abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61181773
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 00:23 schreef shroomer het volgende:
Ik geloof in vooruitgang en wetenschap maar ben me ook zeer bewust van het feit dat wij niet meer dan dieren zijn die door blinde processen zijn ontstaan en die geen doel in het leven hebben. Maar het een sluit het ander niet uit hoor!
Ik zou zeggen: lees Straw Dogs, Heresies, en Black Mass van John Gray. Ik ga even niet inhoudelijk op je post in. Ik ga slapen
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_61181851
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 00:24 schreef slakkie het volgende:
Het geloof is ontstaan uit het niet kunnen verklaren van dingen (weer/onweer, natuurrampen, ziektes etc).
Heb je hier een bron voor?
quote:
Supernatural... Maar nu leven we in een tijd dat we de meeste dingen kunnen uitleggen aan de hand van theorie'en die gestaafd kunnen worden.
Wat kunnen we precies uitleggen dan? En hoe kan dit gestaafd worden?

We weteen eigenlijk vrijwel niks. We weten niet waar de big-bang vandaan komt en wat daar eventueel voor was. We weten eigenlijk niet hoe leven is ontstaan.
Over wat voor soort zaken heb jij het dan?
quote:
Dat het geloof nog bestaat komt imo door mensen die dom zijn, oftewel gelovigen (pun intented).
Dat laatste zul je moeten onderbouwen.

Ik ben namelijk een vrij hoog IQ dus ik ben niet dom. Toch geloof ik 100%. Dat lijkt niet te stroken met jouw nogal boude statement.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  donderdag 28 augustus 2008 @ 00:35:00 #207
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_61181908
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 00:19 schreef Scaurus het volgende:
Of je de versnippering als een triomf ervaart ligt aan je beleving van de moderne tijd en aan je visie op de rol van religie in het mensenleven. Ik ervaar de moderne beleving van spiritualiteit als arm, koud en egoïstisch. Men zoekt in godsdienst en spiritualiteit alleen nog maar genot, is gemakzuchtig en wil zich niet binden aan een groep. Zie Ad Verbrugge, Tijd van Onbehagen .
Ik denk dat zo’n visie deels het gevolg is van een onjuiste nostalgie gevormd door een ideaalbeeld dat geprojecteerd wordt op een verleden dat nooit zo heeft bestaan.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  donderdag 28 augustus 2008 @ 00:38:53 #208
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_61181970
Ik vind atheisten vaak zo bitter en respectloos. Nog erger dan wat ik van de meeste religieuzen heb meegemaakt.

En het kan er bij mij nog steeds niet in dat alles dat bestaat, door 'blinde processen' onstaan is. Maak maar eens een computer-simulatie zonder de processen te programmeren. Dat wordt helemaal niks hoor.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
  donderdag 28 augustus 2008 @ 00:39:42 #209
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_61181986
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 00:22 schreef Ixnay het volgende:
Antitheïsme is de enige geloofsovertuiging die te onderbouwen is met argumenten.
Kijk maar eens naar het nieuws wat het met mensen doet. En kijk eens hoeveel invloed het heeft op je eigen leven zonder dat je er bij stilstaat.
Religies kan je ook onderbouwen. Je kan het alleen niet bewijzen. Atheisme kan je ook niet bewijzen.
  donderdag 28 augustus 2008 @ 00:43:00 #210
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_61182054
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 00:38 schreef Strani het volgende:
Ik vind atheisten vaak zo bitter en respectloos. Nog erger dan wat ik van de meeste religieuzen heb meegemaakt.

En het kan er bij mij nog steeds niet in dat alles dat bestaat, door 'blinde processen' onstaan is. Maak maar eens een computer-simulatie zonder de processen te programmeren. Dat wordt helemaal niks hoor.
De processen zijn blind omdat ze geen richting hebben, dat wil niet zeggen dat er geen mechanismen werkzaam zijn. Natuurlijke selectie is bijvoorbeeld alles behalve willekeurig.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  donderdag 28 augustus 2008 @ 00:45:34 #211
57235 shroomer
Tonight's the night.
pi_61182098
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 00:26 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Ik zou zeggen: lees Straw Dogs, Heresies, en Black Mass van John Gray. Ik ga even niet inhoudelijk op je post in. Ik ga slapen
"Where Gray is controversial here is that he believes that man cannot overcome this being part of nature. Like the other animals, man is driven by impulses that have evolved over the eons. Reason itself arises from and is the tool of these impulses, not the master. Therefore, the impulses are what will dictate the future of humanity, not reason. I don't know if I'd take it as far as Gray does, but there is truth in this too."

Ik snap deze denkwijze maar ik denk niet dat ik het er helemaal mee eens ben, het ligt er ook aan wat je als vooruitgang definieert. Maar het doet mij een beetje denken aan dat de mensheid een onstuurbaar chaotisch iets is. Ik wil er wel even een nachtje over slapen. Trusten.
I like rice. Rice is great when your hungry and you want two thousand of something.
Have you heard that the bird is the word?
  donderdag 28 augustus 2008 @ 00:45:44 #212
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_61182099
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 00:43 schreef Iblis het volgende:

[..]

De processen zijn blind omdat ze geen richting hebben, dat wil niet zeggen dat er geen mechanismen werkzaam zijn. Natuurlijke selectie is bijvoorbeeld alles behalve willekeurig.
Okay, ervanuitgaande dat je gelijk hebt en de processen geen richting hebben. Waar komen dan die mechanismen vandaan? En waarom bestaan ze? Zoiets lijkt mij dus geprogrammeerd.
pi_61182112
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 16:14 schreef Scaurus het volgende:

Klacht 1: atheïsten die geen fuck verstand hebben van hetgeen ze niet aanhangen, namelijk een religie.
Klacht 2: teveel atheïsten zodat discussiëren niet meer uitdagend en vermakelijk is.

geloof zorgt ook voor veel onheil op deze wereld.
maar vooral is dat de menselijkheid. en het gaat altijd om macht, geloof word ook vaak als excuus gebruikt voor meer macht.

reactie op klacht 1 : veel atheïsten hebben wel een fuck verstand van religie, ik ben bijvoorbeeld katholiek opgevoed.

2: discusiëren niet uitdagend en vermakelijk? met streng gelovigen valt niet te discussieren. ze geloven die sprookjes zo erg dat ze er kortzichtig van worden en nemen aan dat ze gelijk hebben.
het discusiëren is onmogelijk en ze komen nooit met goede argumenten, laat staan feiten.

ik sta overal voor open dus als iemand met overtuigende argumenten/ feiten komt over waarom er wel een god zal zijn. dan wil ik best omslaan.

bijv: ik moest ooit bij een pastor zijn antieke pc repareren. begon hij een discussie over god, ik had gezegt dat ik niet geloof.

hij: "dan kom je in de hel, daar kom je wel achter als je dood bent. er is een god ik weet het zeker"
ik vraag dus hoe hij er zo zeker van kan zijn: "dat is gewoon zo"

en @ mensen die zeggen dat atheïsme ook een soort religie is. wat een onzin. mensen zonder religie ook in een religieus vakje stoppen.
here in hell we like to keep things informal,
as well as infernal
  donderdag 28 augustus 2008 @ 00:46:39 #214
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_61182119
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 00:45 schreef shroomer het volgende:
Schijnen nogal taaie boeken te zijn?
http://www.kinderbijbels.nl/
pi_61182198
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 00:31 schreef koningdavid het volgende:
Heb je hier een bron voor?
http://humanists.net/alisina/origin_of_faith.htm
quote:
As the species, we humans pass the same stages of growth of a single individual. In the early stages of our evolution we needed to think magically. We needed fairytales. We needed to believe in a powerful, omnipotent, omniscient heavenly father who looked over us, who provided for us, who loved us and even sometimes punished us if we were not good enough. We needed to believe in the power of prayers. In our moments of loneliness, despair and troubles, we needed to believe that we are not alone; that there is an amorous father somewhere in the Heaven who loves us and who cares for us. We needed to believe that he would never let us down. When we could no more rely on our own resources, we still could rely on God. When we were oppressed and could not reclaim our rights, we could believe that there is going to be a Day of Reckoning when the wronged ones would be rewarded and the oppressors would be punished. Even if this God was not real, its effect on our psyche and emotional well-being was very real and indispensable.

When as a species we ate the fruit of the forbidden tree of knowledge, when we were cast out of the paradise of ignorance where all other animals live, when we became aware of our nakedness, our helplessness and our loneliness, we looked first for a mother god with unconditional love and later a father god with conditional love to protect us and be our refuge.

Not all cultures believed in God, but they all believed in some kind of superpowers, spirits or demigods that served the same purpose of coming to the rescue of the believers in the moment of their need.

So beliefs are primitive but they were essential to our psychological and emotional well-being. When humanity was passing through the stage of its childhood, beliefs helped her to survive, to overcome the difficulties and face the problems. But as we collectively grow out of our childhood, the need to believe in an external power diminishes. We no more need to believe in a god to provide for us, for we can now rely on our own resources. We no more need to supplicate to a god to save us from sickness, calamities and disasters, for we have learned to take care of ourselves through science and our newfound knowledge. We can rely more on our own efforts than on the praying and supplicating a god.
quote:
* Ontstaan van de aarde
* Ontstaan van planeten
* Ontstaan van blackholes, superblackholes
* Weer (op planeten in ons eigen zonnestelsel komen we vergelijkbare weerpatronen tegen, en dat wijst dus op het feit dat natuurwetten op andere planeten hetzelfde zijn als op Aarde)
* Evolutietheorie
* Wetenschap in het algemeen (biologie, scheikunde, natuurkunde, wiskunde)
quote:
We weteen eigenlijk vrijwel niks. We weten niet waar de big-bang vandaan komt en wat daar eventueel voor was. We weten eigenlijk niet hoe leven is ontstaan.
We weten niet precies hoe leven onstaan is, maar door het bestaan van extremophiles (micro-organismes die onder extreme omstandigheden kunnen leven - extreme hitte, kou, zonder zonlicht etc) kunnen we afleiden dat dat mogelijke onze voorvaderen zijn. Of iig hebben gezorgd voor leven op aarde en dus mogelijk leven op andere planeten. Das freaky shit, niet waar Thought so

http://www.ted.com/index.(...)s_supercollider.html
quote:
Dat laatste zul je moeten onderbouwen.

Ik ben namelijk een vrij hoog IQ dus ik ben niet dom. Toch geloof ik 100%. Dat lijkt niet te stroken met jouw nogal boude statement.
Jij gelooft niet in hyptheses die onderbouwd kunnen worden, en resultaten die herhaald kunnen worden in de wetenschap, in plaats daarvan geloof jij in een boek welke door een paar mensen geschreven is, een paar honderd jaar geleden die het weer hebben van mond op mond reclame. Betrouwbaar.. Dom om te geloven, behoorlijk.
  donderdag 28 augustus 2008 @ 00:51:59 #216
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_61182212
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 00:45 schreef Strani het volgende:
Okay, ervanuitgaande dat je gelijk hebt en de processen geen richting hebben. Waar komen dan die mechanismen vandaan? En waarom bestaan ze? Zoiets lijkt mij dus geprogrammeerd.
Sommige processen beginnen automatisch te werken zodra er aan bepaalde condities voldaan is. Ze zijn als het ware onvermijdelijk. Zo ook bij natuurlijke selectie: zodra er een zelf-replicerende levensvorm is ontstaan, die af en toe muteert (waardoor er variatie ontstaat), krijg je dat bepaalde vormen succesvoller zijn dan andere, waardoor je niet om natuurlijke selectie heen kunt.
  donderdag 28 augustus 2008 @ 00:51:59 #217
57235 shroomer
Tonight's the night.
pi_61182213
quote:
Ik ben moe had het al verwijderd voordat je dit postte
I like rice. Rice is great when your hungry and you want two thousand of something.
pi_61182218
quote:

nee we weten ook vrij weinig.

heb jij met je hoog IQ er ooit over nagedacht dat wij als mens gewoon niet slim genoeg zijn om alles te snappen? vooral niet hoe het heelal ontstaan is,
dat is (nog) veeeel te hoog gegrepen voor ons.

natuurlijk is het wel mooi om er over te speculeren en om er theoriën aan vast te knopen.
mijn mening is dat geloof wel de meest simpele theorie is die er bestaat.
en de wetenschappelijke theoriën iets beter onderbouwt dan "want het staat zo geschreven in de bijbel"

jij vraagt om bronnen etc. kom jij nou eens met feiten dat er wel een god is.
as well as infernal
  donderdag 28 augustus 2008 @ 00:55:42 #219
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_61182276
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 00:51 schreef Iblis het volgende:

[..]

Sommige processen beginnen automatisch te werken zodra er aan bepaalde condities voldaan is. Ze zijn als het ware onvermijdelijk. Zo ook bij natuurlijke selectie: zodra er een zelf-replicerende levensvorm is ontstaan, die af en toe muteert (waardoor er variatie ontstaat), krijg je dat bepaalde vormen succesvoller zijn dan andere, waardoor je niet om natuurlijke selectie heen kunt.
Waar jij antwoorden ziet, zie ik meer vragen:

Hoe komt men tot die condities, waarom bestaan die en waarom worden ze gehaald?
Waarom onstaat er een levensvorm, en waarom zou deze muteren?
Waarom zijn bepaalde vormen succesvol en anderen niet?

Het moment dat ik me echt diep af te vragen wat het begin en einde van tijd en ruimte is, viel elke redenering in het niet. Niet omdat ik niet wil luisteren, maar omdat ik ze niet vind voldoen.

Ik ben trouwens niet religieus, maar heb wel bepaalde overtuigingen / gedachtes.
pi_61182284
quote:
oh trouwens,,

dat jij toevallig een hoog IQ hebt betekend niet dat je gelijk hebt

ik heb ook wel een bovengemiddeld IQ (niet letten op spellingsfouten want ik heb wel dyslectie)

ik heb ook lang niet altijd gelijk
as well as infernal
  donderdag 28 augustus 2008 @ 00:58:15 #221
57235 shroomer
Tonight's the night.
pi_61182319
Maar het is ook niet alleen zo dat er geen feiten zijn dat er een god is er zijn ook veel en veel meer logische redenen te geven dat er geen god is. (Ja david dat sluit niet uit dat er wel een god is maar als alles in de richting van het niet bestaan van een god wijst....)
pi_61182327
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 00:51 schreef slakkie het volgende:

[..]

[..]

* Ontstaan van de aarde
* Ontstaan van planeten
* Ontstaan van blackholes, superblackholes
* Weer (op planeten in ons eigen zonnestelsel komen we vergelijkbare weerpatronen tegen, en dat wijst dus op het feit dat natuurwetten op andere planeten hetzelfde zijn als op Aarde)
* Evolutietheorie
Klopt. Dat weet ik ook allemaal. Maar wat zegt dat ons precies? Wat leert dat ons over het wel of niet bestaan van het metafysische/bovennatuurlijke? Wat vertelt dat ons over waarom we hier zijn?

Dat zijn toch de vragen waar we het hier over hebben?
quote:
We weten niet precies hoe leven onstaan is, maar door het bestaan van extremophiles (micro-organismes die onder extreme omstandigheden kunnen leven - extreme hitte, kou, zonder zonlicht etc) kunnen we afleiden dat dat mogelijke onze voorvaderen zijn. Of iig hebben gezorgd voor leven op aarde en dus mogelijk leven op andere planeten. Das freaky shit, niet waar Thought so
En weer dring je niet door tot de kern, namelijk: hoe is leven ontstaan?

We weten eigenlijk minder dan jij doet lijken.
quote:
Jij gelooft niet in hyptheses die onderbouwd kunnen worden, en resultaten die herhaald kunnen worden in de wetenschap
Aha, jij blijkt precies te weten wat ik wel of niet geloof.
Welke hypotheses die ik onderschrijf zijn niet te onderbouwen of wetenschappelijk te herhalen dan?
quote:
in plaats daarvan geloof jij in een boek welke door een paar mensen geschreven is
Een paar mensen?
quote:
, een paar honderd jaar geleden
quote:
die het weer hebben van mond op mond reclame. Betrouwbaar..
Niet alles is van 'mond op mond' overgedragen hoor. Ook kan ik nu een uiteenzetting schrijven over orale culturen ed. maar dat is denk ik toch niet iets wat jou zou interesseren denk ik.
quote:
Dom om te geloven, behoorlijk.
Dat mag je vinden. Ik vind het dom dat slecht geïnformeerde mensen zulke boude uitspraken doen.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
pi_61182349
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 00:55 schreef Strani het volgende:
Mutaties vinden plaats doordat bij celdeling foutjes worden gemaakt, en daardoor kleine wijzigingen plaatsvinden op genniveau. Wat op de lange termijn voor verandering kan zorgen.

Tis jammer dat ik nergens 1TB aan hosting space heb en geen warez mag plaatsen anders had ik hier een zooi docu's geplaatst die over dit onderwerp zouden gaan.
pi_61182464
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 00:52 schreef piekartz87 het volgende:

[..]

nee we weten ook vrij weinig.

heb jij met je hoog IQ er ooit over nagedacht dat wij als mens gewoon niet slim genoeg zijn om alles te snappen? vooral niet hoe het heelal ontstaan is,
dat is (nog) veeeel te hoog gegrepen voor ons.
Nou ja, hoe het heelal ontstaan is kunnen we d.m.v. o.a. de big-bang juist wel redelijk verklaren dacht ik zo.
quote:
natuurlijk is het wel mooi om er over te speculeren en om er theoriën aan vast te knopen.
mijn mening is dat geloof wel de meest simpele theorie is die er bestaat.
en de wetenschappelijke theoriën iets beter onderbouwt dan "want het staat zo geschreven in de bijbel"
Ik geloof ook in de big-bang en de evolutietheorie.

Het feit is echter, en dat probeer ik nu de hele tijd duidelijk te maken, dat we daarmee nog maar bar weinig weten.
De bijbel leert mij over zaken die verder gaan dan de big-bang en evolutie, de materiële waarheid dus, de bijbel verhaalt over het metafysische, alles wat het 'materiële' voorbij gaat.

Wat de bijbel leert over God en Jezus vind ik aannemelijk en rationeel aanvaardbaar.
quote:
jij vraagt om bronnen etc. kom jij nou eens met feiten dat er wel een god is.
Feiten zijn er niet, dan was het geen geloof meer.
  donderdag 28 augustus 2008 @ 01:08:01 #225
57235 shroomer
Tonight's the night.
pi_61182470
Ik vind dat weldenkende mensen zover moeten geloven als kennis reikt. Dat je gelooft in een soort maker van het universum kan ik nog enigzins inkomen, het ontstaan ervan kunnen we immers nog niet verklaren, maar het ontstaan en werking van de aarde is wel verklaard en daarom hoef je niet meer in "God" te geloven. Je gelooft toch ook nietmeer in de onweergod? Zie je niet dat je "dezelfde" fout begaat als de honderden volkeren in mensheid voor je. Het lijkt me allemaal zo overduidelijk.

Over de hardheid van atheisten, ik zeg zoiets alleen in dit soort discussie topics. Ik zal m'n denkbeelden niet ongevraagd aan gelovigen geven (zolang ze dat ook bij mij doen) Ben trouwens katholiek opgevoed.
  donderdag 28 augustus 2008 @ 01:08:27 #226
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_61182477
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 00:55 schreef Strani het volgende:

[..]

Waar jij antwoorden ziet, zie ik meer vragen:

Het moment dat ik me echt diep af te vragen wat het begin en einde van tijd en ruimte is, viel elke redenering in het niet. Niet omdat ik niet wil luisteren, maar omdat ik ze niet vind voldoen.

Ik ben trouwens niet religieus, maar heb wel bepaalde overtuigingen / gedachtes.
Jouw manier van antwoorden vind ik echter problematischer, omdat je hier tot een oneindige regressie komt, want de voor de hand liggende vraag is bij jou: Wie programmeerde de programmeur? Natuurlijk roepen mijn antwoorden ook vragen op, maar we zijn al wel een stapje terug, namelijk: gegeven muterend leven, is evolutie onvermijdelijk. Dan de vraag, hoe ontstaan levensvormen? Dat is een ingewikkelde vraag, die op zichzelf beschouwd een eigen topic verdient, maar de trend van beantwoording zal zo zijn.

Gegeven een groot aantal planeten en sterren is het onvermijdelijk dat er ergens door toeval replicerende vormen ontstaan. Die replicatie is noodzakelijkerwijs onvolmaakt, vanwege het feit dat processen altijd verstoord kunnen worden.

Dit leidt tot de vraag: waarom zijn er zoveel planeten en sterren? Dat is herleidbaar tot de omstandigheden waaronder ons universum is ontstaan. Zo redeneer je langzaam terug tot de oerknal, en tot steeds eenvoudiger processen.

De programmeur echter heeft het probleem alleen maar verschoven. Het is er niet echt eenvoudiger op geworden. Want waar komt die programmeur vandaan? Godsdiensten zeggen: "Ja, die is gewoon." Maar waarom kan de aarde dan niet gewoon zijn? En de programmeur wel? Filosofisch (en wetenschappelijk) is zoiets heel onbevredigend.

Als laatste: organismen zijn succesvol als ze erin slagen hun genen door te geven. Hoe beter ze dat kunnen, hoe succesvoller ze zijn. Dit wordt onder meer bepaald door de omgeving waarin ze verkeren. Een organisme kan op de noordpool heel succesvol zijn, maar in de sahara neergezet snel sterven. Succes is daarom altijd afhankelijk van de omgeving. Een vis op het land is niet succesvol, een mens onder water ook niet.
pi_61182486
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 00:56 schreef piekartz87 het volgende:

[..]

oh trouwens,,

dat jij toevallig een hoog IQ hebt betekend niet dat je gelijk hebt
Uiteraard niet. Ik probeer alleen te weerspreken dat alleen domme mensen gelovig zijn.
pi_61182535
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 01:09 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Uiteraard niet. Ik probeer alleen te weerspreken dat alleen domme mensen gelovig zijn.
nee dat klopt, en dat is ook zeker niet waar.
er zijn genoeg gelovigen die behoorlijk slim zijn.

en het zelfde geld voor atheïsten.

mijn achterliggende gedachte is dat IQ niks met de gehele discussie te maken heeft
as well as infernal
pi_61182537
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 00:58 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Klopt. Dat weet ik ook allemaal. Maar wat zegt dat ons precies? Wat leert dat ons over het wel of niet bestaan van het metafysische/bovennatuurlijke? Wat vertelt dat ons over waarom we hier zijn?

Dat zijn toch de vragen waar we het hier over hebben?
Ow, is dat zo, maar ik speel dit spel niet met je mee. Ik kom met argumenten en jij probeert je er zo heel makkelijk vanaf te brengen. Je gaat niet eens in op de bron waar je zelf om gevraagd hebt.
quote:
En weer dring je niet door tot de kern, namelijk: hoe is leven ontstaan?
Chemical processes, scheikunde, natuurkunde, biologie, wiskunde. En wellicht dat we het nu niet weten, wellicht over een paar jaar (of decenia).
quote:
We weten eigenlijk minder dan jij doet lijken.
Jij weet minder, ik volg redelijk wat docu's over het onstaan van het universum, evolutietheories, geloven, etc etc. Niet jouw ontwetendheid op mij gaan afschuiven.
quote:
Aha, jij blijkt precies te weten wat ik wel of niet geloof.
Welke hypotheses die ik onderschrijf zijn niet te onderbouwen of wetenschappelijk te herhalen dan?
Nee, ik heb het niet over jou persoonlijk gehad, letterlijk dan. Ik heb het over gelovigen in het algemeen. Je vroeg of ik wilde onderbouwen waarom gelovigen in mijn ogen dom zijn. Dat heb ik gedaan door hun (en dus indirect jouw) geloof in de bijbel dom te noemen.
quote:
Een paar mensen?
Figure of speech.. For GOD sake.
quote:
Niet alles is van 'mond op mond' overgedragen hoor. Ook kan ik nu een uiteenzetting schrijven over orale culturen ed. maar dat is denk ik toch niet iets wat jou zou interesseren denk ik.
Bore me to death, ik luister wel, maar ik heb het over hoe de bijbel onstaan is, door mond op mond reclame, later door monikken (die toendertijd een alleenrecht hadden op latijn en lezen en schrijven) op papier is gezet. Welke orale culturen hebben daar invloed op gehad?!?
quote:
Dat mag je vinden. Ik vind het dom dat slecht geïnformeerde mensen zulke boude uitspraken doen.
Jij hebt niet eens de moeite gedaan om inhoudelijk te reageren op mijn post en de ted.com link te openen (oa big bang theory) om dat te bekijken. Back at ya.

Dus, even inhoudelijk reageren en niet met vragen of simpele statements die mijn statements zogenaamd onderuitschoppen.
  donderdag 28 augustus 2008 @ 01:15:36 #230
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_61182577
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 00:59 schreef slakkie het volgende:

[..]

Mutaties vinden plaats doordat bij celdeling foutjes worden gemaakt, en daardoor kleine wijzigingen plaatsvinden op genniveau. Wat op de lange termijn voor verandering kan zorgen.

Tis jammer dat ik nergens 1TB aan hosting space heb en geen warez mag plaatsen anders had ik hier een zooi docu's geplaatst die over dit onderwerp zouden gaan.
Je zegt dus dat 'foutjes' ervoor verantwoordelijk zijn dat zo'n beetje elk levend wezen dat bestaat, zo prachtig en perfect functionerend in elkaar zit? Met foutjes verwacht ik eerder een kotsend hoopje ellende dat niet kan bewegen en na 1 dag weer sterft. Niet aan het gestroomlijnde systeem dat zelfs een mier nog bezit.
pi_61182579
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 01:07 schreef koningdavid het volgende:
Feiten zijn er niet, dan was het geen geloof meer.
Need to say more?
pi_61182604
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 01:15 schreef Strani het volgende:

[..]

Je zegt dus dat 'foutjes' ervoor verantwoordelijk zijn dat zo'n beetje elk levend wezen dat bestaat, zo prachtig en perfect functionerend in elkaar zit? Met foutjes verwacht ik eerder een kotsend hoopje ellende dat niet kan bewegen en na 1 dag weer sterft. Niet aan het gestroomlijnde systeem dat zelfs een mier nog bezit.
Nee hoor, de mens is ook imperfect, platvissen bijvoorbeeld ook. Tal van andere wezens die imperfect zijn. Maar door de imperfectie vaak gespecialiseerd in een bijzonder vakgebied. Of wil je nu een brug maken naar intelligent design?
pi_61182628
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 01:08 schreef shroomer het volgende:
Ik vind dat weldenkende mensen zover moeten geloven als kennis reikt. Dat je gelooft in een soort maker van het universum kan ik nog enigzins inkomen, het ontstaan ervan kunnen we immers nog niet verklaren, maar het ontstaan en werking van de aarde is wel verklaard en daarom hoef je niet meer in "God" te geloven. Je gelooft toch ook nietmeer in de onweergod?
nee maar ik kan me voorstellen dat als je denkt dat het oonstaan van alles door god komt.
dat je alles aan god kan koppelen. dat god overal de oorzaak van is zeg maar.

ik geloof niet in god maar denk veel over dat soort dingen na,
zo van, hoe is dit allemaal mogelijk. hoe is onweer mogelijk. en vooral: hoe is het mogelijk dat wij als mensen rond kunnen lopen en leven er over dit soort dingen na kunnen denken.

maar ik weet het niet. ik heb er een beetje vrede mee dat wij mensen gewoon niet intelligent genoeg zijn om het te bevatten.

en als het leven hier op ons kleine planeetje allemaal mogelijk is.
is het dan niet heel waarschijnlijk dat er ergens anders in al die ontelbare zonnestelsels nog zo'n planeet als deze zal zijn met ook intelligent leven erop?
as well as infernal
  donderdag 28 augustus 2008 @ 01:22:17 #234
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_61182662
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 01:08 schreef Iblis het volgende:

[..]

Jouw manier van antwoorden vind ik echter problematischer, omdat je hier tot een oneindige regressie komt, want de voor de hand liggende vraag is bij jou: Wie programmeerde de programmeur?
Ik quote alleen dat stukje omdat dat als enige relevant is voor m'n antwoord. Dus ik heb de rest wel gelezen hoor.

Als je per sé een antwoord op alles wilt, dan zijn mijn vraag-stellingen problematisch. Ik stel ze juist om te laten zien dat we eigenlijk helemaal nergens zijn met wat we eten, en niet omdat ik een antwoord verwacht.

Het is goed om puzzelstukjes bij elkaar te leggen met wat we wel weten, maar we zouden geen conclusies moeten trekken gebaseerd op dingen die we (nog) niet weten.

Ik vind een universum dat zonder enige aanleiding ineens zomaar onstaat, net zo'n groot sprookje als een God, op een opperwezen. Dus kies ik ervoor om te geloven dat er een soort programmeur is, maar hoe die er uit ziet (of dergelijke religieuze vraagstukken) maak ik me geen zorgen over.
pi_61182663
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 01:13 schreef slakkie het volgende:

Chemical processes, scheikunde, natuurkunde, biologie, wiskunde. En wellicht dat we het nu niet weten, wellicht over een paar jaar (of decenia).
reken maar iets meer dan een paar jaar
paar honderden jaren. of misschien wel nooit.
as well as infernal
  donderdag 28 augustus 2008 @ 01:23:25 #236
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_61182674
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 01:15 schreef Strani het volgende:

[..]

Nu verdenk ik je wat van trollen. Het is juist overal evident dat hetgeen door evolutie ontworpen is zo goed is als nodig maar niet beter. En zeker, evolutie kan heel verfijnde ontwerpen maken, maar het kan ook heel gemakkelijk in een lokaal optimum ‘vast komen te zitten’. Er zijn tal van inefficiënte oplossingen te vinden, zoals de zaadleider bij mannen, de plaatsing van de zenuwen op het netvlies, de breedte van de heupen bij vrouwen, de knieën in mensen, de appendix, schijnbaar nodeloze kopieën van DNA in het genoom, een luchtpijp die vlakbij de slokdarm zit, etc.

Waarom moeten mensen extra zuurstof meenemen naar de mount everest, terwijl sommige vogels longen hebben die zo goed zijn dat ze op 10 km hoogte nog kunnen vliegen? Waarom heeft de mens een blinde vlek, maar hebben octopussen dat niet? Waarom kunnen primaten (incl. de mens) geen Vitamine C aanmaken, maar andere zoogdieren wel?

Dat is alleen te verklaren met evolutie. Het stikt werkelijk waar van de onvolmaaktheden en schoonheidsfoutjes.
pi_61182695
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 01:22 schreef Strani het volgende:

[..]

Ik vind een universum dat zonder enige aanleiding ineens zomaar onstaat, net zo'n groot sprookje als een God, op een opperwezen. Dus kies ik ervoor om te geloven dat er een soort programmeur is, maar hoe die er uit ziet (of dergelijke religieuze vraagstukken) maak ik me geen zorgen over.
een universum bestaat niet zonder aanleiding. dat zou nog eens een sprookje zijn

maar dat is het mooie van de wetenschap, dat probeert er achter te komen en blijft onderzoeken. en als er nieuwe feiten zijn word alles aangepast.
as well as infernal
pi_61182696
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 01:08 schreef Iblis het volgende:
Gegeven een groot aantal planeten en sterren is het onvermijdelijk dat er ergens door toeval replicerende vormen ontstaan. Die replicatie is noodzakelijkerwijs onvolmaakt, vanwege het feit dat processen altijd verstoord kunnen worden.
Daar bestaat overigens een theorie voor, over hoeveel intelligent leven er in het universum is. Ben alleen de naam vergeten ervan. Is bedacht cq ontwikkeld door een SETI'er.

http://en.wikipedia.org/wiki/Drake_equation
  donderdag 28 augustus 2008 @ 01:25:02 #239
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_61182701
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 01:17 schreef slakkie het volgende:

[..]

Nee hoor, de mens is ook imperfect, platvissen bijvoorbeeld ook. Tal van andere wezens die imperfect zijn. Maar door de imperfectie vaak gespecialiseerd in een bijzonder vakgebied. Of wil je nu een brug maken naar intelligent design?
Ik denk het wel ja. Imperfectie is een heel relatief begrip. Teruggrijpend naar de computer-terminologie, stel ik het me dan voor dat je op je computer een paar regels code hebt staan. Waar die code vandaan komt maakt dan even niet uit. Deze regel verandert heel langzaam, uitzichzelf, en ineens staat er FIFA 2008 op je computer. Niet perfect, maar het komt in de buurt.
  donderdag 28 augustus 2008 @ 01:25:12 #240
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_61182704
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 01:22 schreef Strani het volgende:
Juist… maar waarom is die programmeur dan minder een sprookje? Of waarom besluit je daar opeens geen zorgen meer te maken, maar tot die tijd wel?
pi_61182714
quote:

[..]

Ow, is dat zo, maar ik speel dit spel niet met je mee. Ik kom met argumenten en jij probeert je er zo heel makkelijk vanaf te brengen.
Huh? Je kwam met argumenten over zaken die niet terzake doen.
quote:
Je gaat niet eens in op de bron waar je zelf om gevraagd hebt.
Die bron over CERN? Waarom moet ik daarop ingaan dan?
quote:
Chemical processes, scheikunde, natuurkunde, biologie, wiskunde.
Leven op aarde is ontstaan door 'scheikunde, natuurkunde, biologie en wiskunde'? Wat zijn dat voor antwoorden?

Dat leven ontstaan is door 'chemical processes' is een dermate rekbaar en nietszeggend antwoord dat we daar ook niet echt wijzer van worden.
quote:
En wellicht dat we het nu niet weten, wellicht over een paar jaar (of decenia).
Wellicht. We zullen het zien.
quote:
Jij weet minder, ik volg redelijk wat docu's over het onstaan van het universum, evolutietheories, geloven, etc etc.
Jij kijkt docu's? Zozo.

En nog heb je geen antwoord op de meest belangrijke vragen die we kunnen stellen. Dat is dus het hele punt wat je niet helemaal lijkt te bevatten.
quote:
Nee, ik heb het niet over jou persoonlijk gehad, letterlijk dan. Ik heb het over gelovigen in het algemeen.
Aha, prima.

Waarom beantwoord je de vraag niet dan?

'Welke hypotheses die ik onderschrijf zijn niet te onderbouwen of wetenschappelijk te herhalen dan?'
quote:
Je vroeg of ik wilde onderbouwen waarom gelovigen in mijn ogen dom zijn. Dat heb ik gedaan door hun (en dus indirect jouw) geloof in de bijbel dom te noemen.
Toponderbouwing!
quote:
Figure of speech.. For GOD sake.
Dat is geen beeldspraak maar gewoon een onjuiste bewering.
quote:
Bore me to death, ik luister wel, maar ik heb het over hoe de bijbel onstaan is, door mond op mond reclame, later door monikken (die toendertijd een alleenrecht hadden op latijn en lezen en schrijven) op papier is gezet.
Kijk eens minder docu's en lees eens een boek. Wat een onzin zeg.

De bijbel is VER, maar dan ook, VER opgeschreven voordat er uberhaupt monniken bestonden. De oudste kern van de bijbel gaat terug tot vele eeuwen voor christus en de laatste geschriften zijn eind eerste eeuw n.c. geschreven.
quote:
Welke orale culturen hebben daar invloed op gehad?!?
Wellicht de joodse?
quote:
Jij hebt niet eens de moeite gedaan om inhoudelijk te reageren op mijn post en de ted.com link te openen (oa big bang theory) om dat te bekijken. Back at ya.
Waarom zou ik iets over de big-bang bekijken? Ik geloof al in de big-bang.
quote:
Dus, even inhoudelijk reageren en niet met vragen of simpele statements die mijn statements zogenaamd onderuitschoppen.
Ik reageer inhoudelijk genoeg.
pi_61182719
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 01:22 schreef piekartz87 het volgende:

[..]

reken maar iets meer dan een paar jaar
paar honderden jaren. of misschien wel nooit.
Ik ben hoopvol
pi_61182731
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 01:26 schreef koningdavid het volgende:
> /dev/null
  donderdag 28 augustus 2008 @ 01:28:42 #244
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_61182746
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 01:25 schreef Strani het volgende:

[..]

Ik denk het wel ja. Imperfectie is een heel relatief begrip. Teruggrijpend naar de computer-terminologie, stel ik het me dan voor dat je op je computer een paar regels code hebt staan. Waar die code vandaan komt maakt dan even niet uit. Deze regel verandert heel langzaam, uitzichzelf, en ineens staat er FIFA 2008 op je computer. Niet perfect, maar het komt in de buurt.
Fifa heeft geen zelf-replicerend vermogen en daarmee gaat de gehele vergelijking mank. Noch zijn er selectiemechanismen aanwezig op de gemiddelde computer die de veranderingen zouden selecteren.

Als je dan toch naar zoiets wilt kijken moet je eens naar evolutionaire algoritmen kijken, en die werken als een trein om problemen op te lossen. Jouw analogie loopt echter al spaak voordat ze begonnen is.
pi_61182750
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 01:24 schreef slakkie het volgende:

[..]

Daar bestaat overigens een theorie voor, over hoeveel intelligent leven er in het universum is. Ben alleen de naam vergeten ervan. Is bedacht cq ontwikkeld door een SETI'er.

interessant.. maar,, ik denk niet dat je met die formule ook maar close kan komen tot het aantal beschavingen in het heelal.

er zijn vast veel meer variabelen betrokken bij het ontstaan van intelligent leven.
as well as infernal
pi_61182755
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 01:15 schreef slakkie het volgende:

[..]

Need to say more?
Tegen mij niet hoor. Ik weet dondersgoed dat er geen feiten zijn over God, daarom is het ook een geloof eh?

Er zijn geen bewijzen en toch vind ik het bestaan van een God aannemelijk.
pi_61182761
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 01:25 schreef Strani het volgende:

[..]

Mja, daar ga ik het al helemaal niet over hebben. De "wetenschappelijke" manier om creatieleer te onderwijzen.
  donderdag 28 augustus 2008 @ 01:29:54 #248
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_61182764
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 01:24 schreef slakkie het volgende:

[..]

Tijd voor dit plaatje:

pi_61182798
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 01:26 schreef koningdavid het volgende:

De bijbel is VER, maar dan ook, VER opgeschreven voordat er uberhaupt monniken bestonden. De oudste kern van de bijbel gaat terug tot vele eeuwen voor christus en de laatste geschriften zijn eind eerste eeuw n.c. geschreven.
uiteraard is de bijbel gigantisch oud.

maar hoe wisten die mensen van toen hoe het zit met god e.d.

daar ben ik wel benieuwt naar.
hoe denk jij daar over?
as well as infernal
pi_61182800
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 01:29 schreef piekartz87 het volgende:

[..]

interessant.. maar,, ik denk niet dat je met die formule ook maar close kan komen tot het aantal beschavingen in het heelal.

er zijn vast veel meer variabelen betrokken bij het ontstaan van intelligent leven.
Probleem is ook dat de formule diverse resultaten geeft aangezien we nog lang niet weten hoeveel planeten er uberhaupt zijn. En omdat we ook niet kunnen nagaan of er buitenaards leven is, welke in staat is om radiogolven te maken (zodat SETI het kan oppikken). Ze gingen uit van 10.000 levensvormen (pin me er niet op vast), maar voorlopig kan het nog niet bewezen worden.
pi_61182845
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 01:33 schreef slakkie het volgende:

[..]

Probleem is ook dat de formule diverse resultaten geeft aangezien we nog lang niet weten hoeveel planeten er uberhaupt zijn. En omdat we ook niet kunnen nagaan of er buitenaards leven is, welke in staat is om radiogolven te maken (zodat SETI het kan oppikken). Ze gingen uit van 10.000 levensvormen (pin me er niet op vast), maar voorlopig kan het nog niet bewezen worden.
nee maar ik bedoel. er zullen vast meer dingen nodig zijn dan, een bewoonbare planeet in een zonnestelsel.

meer variabelen zoals ik al zei.

ik denk overgens wel dat er elders nog meer intelligent leven is. naar mijn mening zou het arrogant zijn om te denken dat wij alleen zijn in het universum.
niet dat ik geloof in ufo's die al op de aarde zijn. want de kans dat aliens ons dan ook nog eens zouden vinden en kunnen berijken is ontelbaar vele malen kleiner.
as well as infernal
pi_61182847
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 01:29 schreef Iblis het volgende:

[..]

Tijd voor dit plaatje:

Geniaal
pi_61182848
en nu ga ik pitten
as well as infernal
  donderdag 28 augustus 2008 @ 01:38:52 #254
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_61182861
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 01:25 schreef Iblis het volgende:

[..]

Juist… maar waarom is die programmeur dan minder een sprookje? Of waarom besluit je daar opeens geen zorgen meer te maken, maar tot die tijd wel?
Doen we niet allemaal precies hetzelfde? Jij probeert heel rationeel allerlei zaken uit te leggen maar zodra dat niet meer kan, trek je direct harde conclusies over wat wel of niet kan.
pi_61182868
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 01:27 schreef slakkie het volgende:

[..]

> /dev/null
Puik antwoord.

Je gebrek aan kennis ovver het christelijk geloof was vrij schrijnend. Nu kan ik je een boek aanraden maar jij bent meer van de docu's merk ik.

Aanradertje voor je:
Case for Christ 1/8
Case for Christ 2/8
Case for Christ 3/8
Case for Christ 4/8
Case for Christ 5/8
Case for Christ 6/8
Case for Christ 8/8

Een beetje Amerikaans, maar wel informatief met veel topwetenschappers!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')