Gevolg van de wereldwijde recessie en de gedachte dat we in recessie zitten. Dit kan zo lang doorgaan als de beurzen bijven zakken.quote:
Deze recessie zal iig een vertragend effect hebben op peak oil. De vraag is wat OPEC gaat doen want ik kreeg toch wel de indruk dat ze tenminste tussen de $80 a $100 willen hebben per vat. Probleem is echter dat vele olielanden ondertussen "verslaaft" zijn geraakt aan de hoge olieinkomsten. Of afspraken ter productievermindering ook echt nagekomen zullen worden. Daar heb ik veel twijfels overquote:Op woensdag 15 oktober 2008 18:10 schreef waht het volgende:
Gevolg van de wereldwijde recessie en de gedachte dat we in recessie zitten. Dit kan zo lang doorgaan als de beurzen bijven zakken.
is het niet, er is een recessiequote:Op woensdag 15 oktober 2008 23:59 schreef SeLang het volgende:
Ik loop hier al tijden te roepen dat olie/ commodities een bubble is
* poef *
Een bubble is het niet en zal het nooit worden, als marktleider op de wereldeconomieen.quote:Op woensdag 15 oktober 2008 23:59 schreef SeLang het volgende:
Ik loop hier al tijden te roepen dat olie/ commodities een bubble is
* poef *
Wie koopt er dan ook een tank?quote:Op donderdag 16 oktober 2008 00:07 schreef star_gazer het volgende:
prima nieuws lijkt me. Mijn tank kan nog wel enkele betaalbare litertjes gebruiken
Tja, dat zou kunnen maar ik verw8 dat Obama gaat winnen en volgens mij is er een "groene" lobby in dat kamp.quote:Op woensdag 15 oktober 2008 23:57 schreef ItaloDancer het volgende:
73$ is het nog![]()
digitaLL, helemaal met je eens, maar denk je niet deze recessie (en de daarbij behorende olieprijs) de alternative fuel-lobby weer afzwakt?
Alsof Obama de wereldpolitiek van olie en gas gaat beheersen.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 00:09 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Tja, dat zou kunnen maar ik verw8 dat Obama gaat winnen en volgens mij is er een "groene" lobby in dat kamp.
Verder moet er een nieuwe bubble gecreeerd worden door de enorme reinflatie die nu is ingezet in het fiat geldsysteem. We hebben een techbubble gehad en daarna de onroerendgoedbubble. De huidige bubble is waarschijnlijk die van obligaties. Een mogelijk nieuwe bubble zou renewables kunnen worden.
Nee, maar zij staan wel gunstiger tegenover "groene" energy investeringen.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 00:11 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Alsof Obama de wereldpolitiek van olie en gas gaat beheersen.In absolute zin zijn de Chinezen de Amerikanen al voorbij in gebruik, in relatieve zin zijn de Emiraten en de Russen dat ook allang.
Het kost tijd ze te ontwikkelen, fabriceren en plaatsen. Bij vraaguitval naar olie winnen we tijd in het peak oil scenario.quote:"Groen" is ook geen garantie. Zolang het meest idiote concept van biobrandstof maar afgeschaft wordt, vind ik het best. En investeren in duurzame energie als wind- en zonne-energie prima. Maar die bronnen zijn lang nog niet voldoende energierijk om de samenleving te veranderen.
Helaas vaak om de verkeerde redenen. Volkert verhoede dat Gore Goebbels daar ooit de scepter gaat zwaaien.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 00:17 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Nee, maar zij staan wel gunstiger tegenover "groene" energy investeringen.
Ik denk dat de vraag naar olie helemaal niet zo drastisch daalt in het geval van een "recessie". Daarvoor is het product te belangrijk voor het dagelijks leven. Daarbij is het scenario dat ItaloDancer schetst ook mogelijk; een gestegen vraag door lagere olieprijzen.quote:Het kost tijd ze te ontwikkelen, fabriceren en plaatsen. Bij vraaguitval naar olie winnen we tijd in het peak oil scenario.
Je brengt goede argumenten naar vorenquote:Op donderdag 16 oktober 2008 00:23 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Helaas vaak om de verkeerde redenen. Volkert verhoede dat Gore Goebbels daar ooit de scepter gaat zwaaien.
[..]
Ik denk dat de vraag naar olie helemaal niet zo drastisch daalt in het geval van een "recessie". Daarvoor is het product te belangrijk voor het dagelijks leven. Daarbij is het scenario dat ItaloDancer schetst ook mogelijk; een gestegen vraag door lagere olieprijzen.
Het is bovendien niet alleen tijd. Op dit moment is er geen enkel alternatief voor de belangrijkste gebruikers van olie; transport. Electrische auto's staan in de kinderschoenen, maar grote tankers zie ik er voorlopig nog niet op varen. Bovendien is electriciteit weer afhankelijk van kolen (liever niet), kernenergie (liever wel, maar wel gedoseerd) of "duurzame energiebronnen" (die dus per stuk heel weinig opleveren).
Onze complete samenleving omvormen tot een gebaseerd op electriciteit (mogelijk het enige alternatief voor verbranding) kost minstens 30-80 jaar.
Rutgerquote:Op donderdag 16 oktober 2008 00:08 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Wie koopt er dan ook een tank?
De batavia werf kan weer goede zaken gaan doenquote:Op donderdag 16 oktober 2008 00:23 schreef El_Matador het volgende:
maar grote tankers zie ik er voorlopig nog niet op varen.
Ik heb inmiddels al een aantal berichten gelezen dat investeringen in vernieuwbare energie, net als alles, op een laag pitje staan. Een recessie is ook niet het beste moment om iets nieuws op handen te zetten. Het wordt gewoon afwachten wat 2009 gaat brengen, maar ik ben er nog steeds van overtuigd dat op de lange termijn de olieprijs weer boven de $100 komt en blijft. Alles wat wij niet gebruiken nemen ze met alle liefde aan in het oosten.quote:Op woensdag 15 oktober 2008 23:51 schreef digitaLL het volgende:
Het zou maar zo kunnen dat de olieprijs langere tijd "laag" blijft en het productie plateau zover opgerekt dat alternatieven op tijd verhanden zijn
Olie beneden $70quote:COMMODITY FUTURES
VALUE CHANGE % CHANGE
Oil 69.09 -5.45 -7.31
Bloombergquote:The Organization of Petroleum Exporting Countries, the producer of 40 percent of the world's oil, brought forward its planned meeting for next month to Oct. 24 after the fall in crude-oil prices.
Dat geloof je toch zelf niet he? Die zionistische kutstaat kan zichzelf niet eens bedruipen, laat staan dat het de macht heeft anderen aan te vallen. Wat dat betreft zijn ze net zo vleugellam als die VSA.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 22:49 schreef SeLang het volgende:
We krijgen ergens tussen 4 nov en 15 januari ook nog die Israelische bombardementen op Iran, want dat is hun laatste kans om nog actieve Amerikaanse steun te krijgen voordat die reactor af is.
Dat zal ook nog een mooie spike geven
quote:Olievelden raken in versneld tempo leeg
20 oktober 2008, 7:46 uur | FD.nl
Door: Jessayan, H.
De kans is reëel dat de recente val van de olieprijs van tijdelijke aard is. De productiedaling van olievelden gaat harder dan aanvankelijk werd aangenomen.
Dat zegt Pieter Boot, sinds april van dit jaar directeur duurzame energie en technologie van het Internationale Energie Agentschap (IEA) over een onderzoek naar achthonderd olievelden, dat volgende maand wordt gepubliceerd.
Opec houdt spoedvergadering 17 oktober 2008
Kredietcrisis raakt grote bedrijven 17 oktober 2008
Shell vindt geen olie in noordoost China 16 oktober 2008
'De uitkomsten zijn zeer verontrustend. Dat betekent dat je meer investeringen nodig hebt om het verval tegen te gaan', zegt Boot in een gesprek met deze krant.
De energiedenktank in Parijs onderzocht de achthonderd grootste olievelden op hun natuurlijk verval, dat optreedt zodra een veld over zijn piek is. De uitkomsten worden op 12 november gepubliceerd in de World Energy Outlook, een jaarlijks verschijnend handboek voor de energiesector.
Productiedaling olievelden
Boot wil geen percentages noemen, maar volgens hem is de productiedaling van olievelden, ongeacht of ze in het Midden-Oosten, de Kaspische regio of Rusland liggen, over de hele linie groot. 'Dat geeft geen plezierig beeld.'
Het interview met Pieter Boot: 'Rem op nieuwe projecten'
Een lichtpuntje is dat het verval bij de heel grote olievelden, de zogeheten 'supermajors' of 'giants', relatief meevalt.
Genoeg olie in de wereld
IEA-topman Nobuo Tanaka liet eind september op een conferentie in Zoetermeer al weten dat het IEA alle belangrijke olievelden had onderzocht. Hij bestreed de opvatting dat de olieproductie definitief over zijn piek is. 'Er is genoeg olie in de wereld, maar er zijn te weinig investeringen', zei Tanaka in de marge van de conferentie.
Volgens Tanaka hebben aanhangers van de zogeheten 'peak oil'-theorie dat het olietijdperk voorbij is, ongelijk. 'Maar ik kan u wel zeggen dat het tijdperk van goedkope olie definitief voorbij is', zei hij ondanks het feit dat de olieprijs in drie maanden daalde van $ 147 tot $ 72 per vat nu.
Halvering olieprijs
De recente halvering van de olieprijs vermindert volgens Boot het perspectief op nieuwe olieprojecten. Na 2009 neemt de krapte op de oliemarkt toe, omdat de vraag groter wordt dan de productie.
De Organisatie van olie-exporterende landen (Opec) verlaagt de productie deze week met ten minste een miljoen vaten per dag, zei olieminister Abdullah bin Hamad al-Atiyah van Qatar vrijdag. Later deze week komt de Opec bij elkaar.
quote:Op donderdag 16 oktober 2008 18:14 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Bloomberg
De olieprijs is echt aan't crashen
quote:Oil projects hammered by the credit crunch
The financial crisis that unfolded over the past weeks is quickly spreading to the real economy. New oil supply that could come on stream in the next years is also being hurt, as the combination of declining oil prices and a reluctance to invest capital due to the financial crisis is taking its toll. From events in the past few weeks it has become clear that several companies that are active in the more difficult plays such as the Canadian Tar Sands are postponing investments. In addition, insecure regions for investors including Nigeria are also suffering from an additional risk burden posed by the credit crunch.
Such behaviour will result in a production level that is significantly lower on the mid term, the next 2 to 5 years, than the level that would have been reached without the effects of the credit crunch. The amount of production that will not be realised is unknown at the moment. Looking at 2008 numbers, an approximate daily production of 3.5 million barrels per day will be added to the supply stream in the next couple of years from up to 70 oil field projects that wil see first production begin to flow in 2008. These investments have already taken place so the impact of the credit crunch on these projects will be small to negligible. But when looking at the type of projects for 2009 an 2010, years similar production flows from startups are expected as in 2008, at least 20% of flows are likely to be postponed for at least one year as the financial crisis continues to unwind.
The credit crunch will even lead to such a result as oil prices rebound on the short term. To my expectation a rebound will begin at the end of October that could lead to a price of 90 to 100 dollars per barrel at the end of the year. Caused by a combination of a significant OPEC production cut as well as demand dynamics. OPEC already cut supply by 350,000 b/d in September unofficially, and a special meeting is planned for 24 October in which further supply cuts can be expected. A production cut between 0.75 to 1.25 million barrels per day will likely be announced which includes the unofficial September cut. Demand is set to increase from the end of October mainly due to Japan’s seasonal increase in oil consumption of 0.6 to 1.0 million barrels per day in winter versus summer. Also China is importing much more oil now than earlier this year as the oil price decline gives a short window of opportunity to take advantage off for the fastest growing economy in the world in terms of energy usage.
While a price of 90 to 100 dollar makes all the planned projects for 2009 and 2010 economical again, even those in very difficult plays, such an increase will not be enough to solve the investment issue. Not only because there is little certainty of such a price to be sustained for a long time in the current market, thus making investment itself a risk taking issue, but more importantly, it is unlikely that the credit crisis will have been resolved over the course of a few months. And so long as there is no access to major sums of money, investments for difficult projects are off the table. The situation will unfortunately continue for the duration of at least a few months, and probably much longer.
Rembrandt Koppelaar
President ASPO Netherlands
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |