abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61127404
Al erg lang ben ik erg gefascineerd door de luchtmacht, en aangezien de knopen binnen nu en een half jaar toch een keer doorgehakt moeten gaan worden. Heb ik me de laatste tijd erg verdiept in mijn vervolg na het afronden van de HAVO. Nou lijkt een studie rechten mijn enigszins interessant. Maar elke keer valt mijn ook weer op de Luchtmacht. Hier heb ik het vooral over de opleiding; Officier Vlieger - Apache, Chinook, Cougar, F-16 (minimaal HAVO)

Mijn droombaan is dan ook het besturen van een F-16, en in de toekomst de F-35. Nou zit ik toch met een, of zelfs meerdere dilemma's. Ik val namelijk buiten sommige criteria:
quote:
Werken bij de Luchtmacht.nl
Lengte
Mensen worden steeds langer. Er zijn dan ook steeds meer sollicitanten die als vlieger die niet in een bepaald vliegtuigtype passen. Meestal is dat geen probleem als je korter bent dan 1,93 meter. Als je langer bent dan 2 meter of korter dan 1,63 meter, pas je gewoon nergens meer in: solliciteren heeft dan geen zin. Ben je tussen de 1,93 en de 2 meter dan kan het zijn dat je in een bepaald vliegtuigtype past. We weten dat alleen zeker als we een paar metingen doen. Ga in dat geval, voordat je solliciteert, even langs bij onze 'meten is weten' service voor een precieze meting: dan weet je het zeker. Voeg de uitslag van die meting bij je sollicitatiepapieren dan weten wij ook dat de meting al heeft plaats gevonden.
Over mezelf:
18 jaar
1.90 - 1.94 meter (weet het niet 100% zeker, ook geen meetlint thuis)
Vrij lange benen naar verhouding. (heb gehoord dat dit ook nog invloed heeft?)
Naar mijn idee, uitgegroeid

Zoals je ziet is het echt op het randje. Nou was mijn vraag, word dit gemeten op blote voeten of met schoenen aan? Zonder schoenen val ik sowieso onder de 1.93 grens.
quote:
Werken bij de Luchtmacht.nl
Bril of contactlenzen?
Een geringe oogafwijking is geen beletsel om te solliciteren naar de functie van vlieger, loadmaster, verkeersleider of gevechtsleider. Het is spijtig maar je maakt geen enkele kans om door de keuring te komen met een afwijking die groter is dan +2 of -6. Als je een correctie van maximaal -2 of +2 hebt maak je een goede kans dat je zicht voldoende is. Bij een afwijking tussen -2 en -6 bestaat een kans dat het zicht voldoende is. Die kans is echter niet groot. Daarom vragen we je een meting te laten doen bij onze 'meten is weten' service voordat je solliciteert en de uitslag daarvan bij je sollicitatiepapieren te doen.
Jammer genoeg. loop ik met lenzen in mijn ogen met een flinke afwijking. Namelijk +3.75 en +4.75. Inderdaad zijn die waarden te hoog. Maar 1 alinea verder staat er dit.
quote:
Werken bij de Luchtmacht.nl
Laseren
Laseren is een techniek die nog vrij nieuw is: we zijn dus erg voorzichtig geweest om mensen met gelaserde ogen goed te keuren. Tegenwoordig mag je solliciteren met gelaserde ogen, maar alleen als het is gedaan met de methode PRK, Lasek of Lasik. Let op: als je gelaserd bent volgens de methode Lasik mag je geen F-16 vlieger worden. Als je een andere behandeling als deze drie hebt gehad wordt je niet goedgekeurd en heeft solliciteren dus ook geen zin.

Een laserbehandeling leidt er niet altijd toe dat je gezichtsvermogen helemaal aan onze eisen voldoet. Als je er over denkt om je ogen te laten laseren voor je sollicitatie ga dan even langs bij onze 'meten is weten'
service voor een oogmeting en een advies.
Nou heb ik het er best voor over om mijn ogen te laten laseren voor deze opleiding (ik ben aardig op de hoogte van de kosten, maar ik heb er al vaker overwogen om mijn ogen te laten laseren). Ongeacht de geringe risico's die het met zich meebrengt. Echter Lasik valt af, aangezien daarmee de kansen voor het vliegen in een F-16 verspeeld zijn. Nou heb ik al gezocht op PRK en LASEK, maar elke website geeft weer andere waarden over de maximum-behandelbare waarden.

Heeft iemand ervaringen met deze opleiding en/of selectieprocedure? Iemand in een dergelijke situatie gezeten als ik? Kan ik het idee van vlieger afschrijven of zijn er zeker wel kansen?

Alvast bedankt!
pi_61127631
Maak eens een afspraak bij een van de banenwinkels in de buurt of bij een meet-en-weet punt van ze. dan weet je gelijk waar je aan toe bent
Gewoon n stuiterballetje
http://youtu.be/JI-o25K6B-E
pi_61127638
lengte is al probleem, mensen van die lengte hebben moeite om door de G-test te komen. Ten tweede zijn je ogen echt niet te best. Ik denk dat je weinig kans hebt, maar proberen is gratis dus zou zeggen het is een gokje waard.

Met HAVO mag je trouwens geen rechten doen, daar heb je toch echt VWO voor nodig.
pi_61127849
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 00:07 schreef Sparqq het volgende:
Met HAVO mag je trouwens geen rechten doen, daar heb je toch echt VWO voor nodig.
Wat hebben wij dan een godsgruwelijk slechte decaan op school Maar weer eens een bezoek aan gaan brengen

edit; hier staat wat anders overigens !

Ik zie net dat er de 2e en 3é van oktober voorlichtingsdagen zijn waar je ook je lengte, oogafwijking etc. getest kan worden. Lijkt me zoals MaffeMuts zei een goed idee om daar in ieder geval heen te gaan. En dan maar eens kijken hoe het loopt.

Ervaringen zijn welkom overigens!
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 01:22:52 #5
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_61129096
Je weet dat de keuze jachtvlieger/helikoptervlieger door de luchtmacht gemaakt wordt?
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 07:29:39 #6
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_61130504
Ik neem deze mee
pi_61131904
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 00:15 schreef Tomm90 het volgende:

[..]

Wat hebben wij dan een godsgruwelijk slechte decaan op school Maar weer eens een bezoek aan gaan brengen

edit; hier staat wat anders overigens !

HBO-rechten is wel wat anders dan het echt werk op de UNI
pi_61131964
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 01:22 schreef Nobu het volgende:
Je weet dat de keuze jachtvlieger/helikoptervlieger door de luchtmacht gemaakt wordt?
Dat dus. En jachtvlieger gaat denk ik niet lukken. Maar er zijn genoeg andere leuke functies bij de Luchtmacht.
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 12:39:24 #9
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_61135912
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 09:42 schreef gelly het volgende:

[..]

Dat dus. En jachtvlieger gaat denk ik niet lukken. Maar er zijn genoeg andere leuke functies bij de Luchtmacht.
aannames
pi_61142203
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 12:39 schreef Bob-B het volgende:

[..]

aannames
Met -4 en 1.94 ? Dat is nauwelijks een aanname te noemen.
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 16:35:17 #11
211797 Esses
Splendide mendax
pi_61142342
überhaupt wat is de kans dat je jachtvlieger word
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
  woensdag 27 augustus 2008 @ 13:54:53 #12
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_61165172
Ik vrees dat je jachtvlieger wel kunt vergeten, zowel vanwege je lengte (en ZEKER je relatief lange benen), als vanwege je ogen. Maar waarom beperk je jezelf? Er zijn zat gave functies bij de KLu. Rechten kun je altijd nog doen, als je echt niks meer kunt.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_61188964
Vreemde topic-naam...werken bij de luchtmacht. Werken ze daar dan? ;-)
pi_61189404
Ik zelf wacht op een telefoontje van de luchtmacht op dit moment, voor de eerste afspraak voor de keuring, ik ben niet heel zenuwachtig en maak er gewoon van wat ik er van kan maken. Ik zelf denk dat ik wel binnen alles val en ben ook erg gemotiveerd. In dit geval schijnt mijn lengte me mee te helpen, ik ben 1.72m, pas dus overal in. Ook ben ik compleet in verhouding, dus lichamelijk zit het wel goed.

Maar een ding: laat je zoiezo niet tegenhouden door iets, ga gewoon naar die keuring, zij weten als geen ander of je ogen goed zijn of niet, en of je binnen de limieten valt, ga er gewoon voor.
  donderdag 28 augustus 2008 @ 16:27:08 #15
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_61195927
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 12:29 schreef TC_Artemis het volgende:
Ik zelf wacht op een telefoontje van de luchtmacht op dit moment, voor de eerste afspraak voor de keuring, ik ben niet heel zenuwachtig en maak er gewoon van wat ik er van kan maken. Ik zelf denk dat ik wel binnen alles val en ben ook erg gemotiveerd. In dit geval schijnt mijn lengte me mee te helpen, ik ben 1.72m, pas dus overal in. Ook ben ik compleet in verhouding, dus lichamelijk zit het wel goed.

Maar een ding: laat je zoiezo niet tegenhouden door iets, ga gewoon naar die keuring, zij weten als geen ander of je ogen goed zijn of niet, en of je binnen de limieten valt, ga er gewoon voor.
Telefoontje? Ze sturen je gewoon een brief met een datum en routebeschrijving.
  donderdag 28 augustus 2008 @ 17:16:55 #16
211797 Esses
Splendide mendax
pi_61197169
Hmm.... en ik wou dat nog wel niet zeggen
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
pi_61197535
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 16:27 schreef Nobu het volgende:

[..]

Telefoontje? Ze sturen je gewoon een brief met een datum en routebeschrijving.
Oh, de brief die ik kreeg had het over bellen voor een afspraak . Nouja, ik merk het vanzelf of het alsnog een brief wordt.
  donderdag 28 augustus 2008 @ 17:40:36 #18
211797 Esses
Splendide mendax
pi_61197654
welke keuring bedoel je? PO of het specifiek gerichte onderdeel van de KL in soesterberg (dacht ik)
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
  vrijdag 29 augustus 2008 @ 10:21:53 #19
226503 Smacher
Hatse Hatse Hatse...
pi_61213909
Het is één van de uitputenste opleiding die je maar kan bedenken.. je gaat geloof ik een jaar naar US,, voor een opleiding.. en je moet alleen met dikke voldoendes halen,, en geen 6 of 7.. dus je moet echt van goeie huizen komen om dat alllemaal te halen..
Dus ik zou maar goed gaan nadenken of het allemaal haalbaar is,, en dat je veel moeite voor moet doen en uiteindelijk het toch niet haalt.....
Droeg ien de k*nt....
  vrijdag 29 augustus 2008 @ 10:27:52 #20
226503 Smacher
Hatse Hatse Hatse...
pi_61214070
Doet me denken aan Idols..

Laat je droom varen.. want het word toch niks...
Droeg ien de k*nt....
  vrijdag 29 augustus 2008 @ 10:29:39 #21
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_61214123
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 17:40 schreef Esses het volgende:
welke keuring bedoel je? PO of het specifiek gerichte onderdeel van de KL in soesterberg (dacht ik)
KL=Landmacht
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  vrijdag 29 augustus 2008 @ 12:02:07 #22
211797 Esses
Splendide mendax
pi_61216764
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2008 10:29 schreef RonaldV het volgende:

[..]

KL=Landmacht
solly u vergeten
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
  vrijdag 29 augustus 2008 @ 15:21:47 #23
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_61222664
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2008 10:27 schreef Smacher het volgende:
Doet me denken aan Idols..

Laat je droom varen.. want het word toch niks...
Ga eens een ander topic vervuilen met die ruggengraatloze instelling.
pi_61227011
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2008 10:27 schreef Smacher het volgende:
Doet me denken aan Idols..

Laat je droom varen.. want het word toch niks...
Lekkere instelling is dat zeg, mensen zoals jij moesten zich eigenlijk gewoon lekker verwijderen uit de genenpoel.
pi_61227480
Je kunt het beste even het CML in Soesterberg bellen over hoe en wat, je wordt immers daar gekeurd mocht je door de eerste selectieronden heen komen. Maar voordat het zover is moet je eerst nog heel wat testen afleggen, en geloof mij maar, die zijn niet eenvoudig! Respect voor de mensen die vlieger zijn voor de luchtmacht.

Ik ben al bij de eerste selectieronde afgevallen (PO-1) voor de beruchte 3D-test. Van de 20 deelnemers waren maar 2 door. En daaarna heb je nog stuk of 5 moeilijke selectiefases. De kans is gewoon nihil dat je erdoor heen komt, tenzij je gewoon aanleg en de WIL hebt om vlieger te worden.

Al en met al, gewoon er voor gaan! WIe niet waagt, wie niet wint. Over een paar maanden ga ik gewoon weer opnieuw proberen.

En zorg ervoor dat je goed uitgerust ben voor de selectie; mentaal vond ik het vrij pittig. Kijk anders ff op airwork.nl. Op die site staat echt veel info over de selectie. Om je kansen te vergroten zou ik beslist jezelf voorbereiden voor de eerste test, op die site (forum) staat precies hoe en wat.

Succes!
pi_61234189
Ja ik heb me compleet vergist, ik zou gebeld worden voor een voorlichting. Maar airwork heb ik al redelijk doorgelezen enz, en ik heb ook die 3d test op de open dagen gedaan, tevens voor alle 'testjes' daar was ik gewoon geslaagd, ookal is dat waarschijnlijk niet het echte werk.
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 02:07:25 #27
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_61238546
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2008 19:00 schreef TheHamsterSlayer het volgende:


Ik ben al bij de eerste selectieronde afgevallen (PO-1) voor de beruchte 3D-test. Van de 20 deelnemers waren maar 2 door. En daaarna heb je nog stuk of 5 moeilijke selectiefases. De kans is gewoon nihil dat je erdoor heen komt, tenzij je gewoon aanleg en de WIL hebt om vlieger te worden.


Succes!
Frustrerend spelletje is dat ja.
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 02:27:53 #28
211797 Esses
Splendide mendax
pi_61238751
Ik heb hel lang getwijfeld. Maar niet gedaan, enkel al omdat ik misselijk word in de achtbaan
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
pi_61238807
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 00:07 schreef Sparqq het volgende:
lengte is al probleem, mensen van die lengte hebben moeite om door de G-test te komen. Ten tweede zijn je ogen echt niet te best. Ik denk dat je weinig kans hebt, maar proberen is gratis dus zou zeggen het is een gokje waard.

Met HAVO mag je trouwens geen rechten doen, daar heb je toch echt VWO voor nodig.
Praat geen poep

Ten eerste is er van een G-test geen sprake. Probleem is (wellicht ten onrechte, maar dat terzijde), dat je met te lange bovenbenen, je knieen verbrijzelt als je de ejection seat van de T-38 moet gebruiken. Dus heb je te lange benen, dan valt de F-16 dus al voor je af en blijven de heli's over.
Ten tweede, ik neem aan dat je met je havo en rechten het lang model verhaal bedoelt? Ik vraag me uberhaupt af of je nog als lang model vlieger kunt solliciteren. Dit is sowieso geen aanrader. Als je gewoon wilt vliegen solliciteer je voor kort model en dan maakt havo of vwo geen bal uit.
pi_61238824
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2008 10:21 schreef Smacher het volgende:
Het is één van de uitputenste opleiding die je maar kan bedenken.. je gaat geloof ik een jaar naar US,, voor een opleiding.. en je moet alleen met dikke voldoendes halen,, en geen 6 of 7.. dus je moet echt van goeie huizen komen om dat alllemaal te halen..
Dus ik zou maar goed gaan nadenken of het allemaal haalbaar is,, en dat je veel moeite voor moet doen en uiteindelijk het toch niet haalt.....

Doet me denken aan Idols..

Laat je droom varen.. want het word toch niks...
Wie niet waagt wie niet wint. Motivatie is het belangrijkst. Helivliegers gaan plusminus een jaar naar de USA (type-afhankelijk), F16 vliegers plusminus 2 jaar.

Het is te doen. Then again, je moet wel van goede huize komen ja.
pi_61238855
En om nog eens op de OP te reageren. Je ogen zijn wel een groot probleem denk ik... Grote afwijking. Sowieso moet die afwijking dus geminimaliseerd worden, ik hoop dat dat je dan lukt. Daarnaast moet je er rekening mee houden dat ongeveer 1% door de selectie heen komt. En zelfs dan ben je er nog lang niet. Besef je ook goed wat militair zijn inhoudt.

Heb je meer vragen? Je mag me best een PM sturen en dan kunnen we misschien op msn lullen ofzo. Kvind dat altijd wel leuk om mensen zo te helpen.
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 10:18:54 #32
157960 Okeuj
Ich habe es nicht gewusst
pi_61240596
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 23:56 schreef Tomm90 het volgende:Over mezelf:
18 jaar
1.90 - 1.94 meter (weet het niet 100% zeker, ook geen meetlint thuis)
Vrij lange benen naar verhouding. (heb gehoord dat dit ook nog invloed heeft?)
Naar mijn idee, uitgegroeid
Het gaat vooral om de lengte van je rug en je bovenbenen; bij twijfel ga je gewoon een keer passen.
Nee echt niet.
pi_61266991
Bedankt voor de vele reacties! Heb een vrij drukke week achter de rug, vandaar mijn late reactie
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2008 10:21 schreef Smacher het volgende:
Het is één van de uitputenste opleiding die je maar kan bedenken.. je gaat geloof ik een jaar naar US,, voor een opleiding.. en je moet alleen met dikke voldoendes halen,, en geen 6 of 7.. dus je moet echt van goeie huizen komen om dat alllemaal te halen..
Dus ik zou maar goed gaan nadenken of het allemaal haalbaar is,, en dat je veel moeite voor moet doen en uiteindelijk het toch niet haalt.....
Wanneer ik ergens gemotiveerd voor ben, leer ik snel en makkelijk. Voor school doe ik eigenlijk al vrij weinig en toch ga ik met ruime voldoendes over. Mijn enige probleem is Nederlands. Maar dat is sinds wat bijles ook al aanzienlijk verbeterd.

Ook geef ik niet op als er maar een kleine kans is. Met de instelling 'Laat je droom varen.. want het word toch niks... ' heeft nog nooit iemand het ver geschopt.

@TheHamsterSlayer: Wat houd de '3D-test' precies in? Ik ga het overigens sowieso proberen. Ben op het moment het formulier van de infodagen van de Luchtmacht aan het invullen. 3 - 10 - 08'. Netjes geregeld zie ik al wel; word zelfs vervoer van het station naar Volkel geregeld!

LightningNL. Bednakt voor je meerdere reacties, Ik stuur je mijn MSN-adres wel even, praat idd wat makkelijker
pi_61268298
Hoe zit het eigenlijk met de Nederlandse Transport/Verkenning/Aerial refuell vliegtuigen?(C-130H's, DC-10 etc.)
Aangezien ik wel vaker hoor: "Als je niet geschikt bent als F-16 piloot kan je nog altijd goedgekeurd worden als Helikopter piloot", maar nooit hoor je iets over de pilotenopleiding van deze toestellen, of worden die niet door de KLu opgeleidt?
  zondag 31 augustus 2008 @ 17:42:11 #35
211797 Esses
Splendide mendax
pi_61269836
Jawel, maar dat wil toch niemand? Zo'n ding vliegen ;-)

Er word bij defensie immers altijd over de "gevechts"functies gepraat.
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
pi_61270800
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 16:44 schreef SolDat het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met de Nederlandse Transport/Verkenning/Aerial refuell vliegtuigen?(C-130H's, DC-10 etc.)
Aangezien ik wel vaker hoor: "Als je niet geschikt bent als F-16 piloot kan je nog altijd goedgekeurd worden als Helikopter piloot", maar nooit hoor je iets over de pilotenopleiding van deze toestellen, of worden die niet door de KLu opgeleidt?
Het werkt als volgt;
quote:
Functiesoort: Vliegen

Jachtvlieger of Helikoptervlieger, van tevoren weet je niet welke van de twee het wordt. Dat bekijken we samen tijdens je vliegopleiding. Het is ondermeer afhankelijk van je aanleg en voorkeur, maar ook van de behoefte van de Luchtmacht.
pi_61271717
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 17:42 schreef Esses het volgende:
Jawel, maar dat wil toch niemand? Zo'n ding vliegen ;-)

Er word bij defensie immers altijd over de "gevechts"functies gepraat.
Heeft mij altijd al gefascineerd.
Ookal wordt het inderdaad door iedereen als veredelde buschauffeur bestempeld..
quote:
Functiesoort: Vliegen

Jachtvlieger of Helikoptervlieger, van tevoren weet je niet welke van de twee het wordt. Dat bekijken we samen tijdens je vliegopleiding. Het is ondermeer afhankelijk van je aanleg en voorkeur, maar ook van de behoefte van de Luchtmacht.
Dus het valt onder Jachtvlieger?
  zondag 31 augustus 2008 @ 19:22:40 #38
211797 Esses
Splendide mendax
pi_61272003
Transportvliegen kan ook, alleen zijn ze op dit moment erg bezig met horizontale instroming.
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
  zondag 31 augustus 2008 @ 20:18:20 #39
157960 Okeuj
Ich habe es nicht gewusst
pi_61273469
Zijn een aantal manieren om op de transportvloot te komen. Je kan na bijvoorbeeld tig jaar heli of f-16 doorstromen naar de hercules/kdc-10. Wat ook wel voorkomt is dat ze piloten uit de burgerluchtvaart aantrekken die al in het bezit zijn van de juiste papieren; en wat heel af en toe voorkomt is dat als leerlingvliegers in hun opleiding bijvoorbeeld toch niet gechikt blijken te zijn voor het type waar ze voor opgeleid worden, kan het gebeuren dat er gekeken wordt of ze wel voor transport opgeleid kunnen worden.
Nee echt niet.
  zondag 31 augustus 2008 @ 21:40:31 #40
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_61276080
Het is trouwens ook mogelijk dat je vlieger wordt op de E-3A Sentry (AWACS), al zijn er bij mijn weten geen vliegers die "direct uit school" een internationale plaatsing krijgen.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_61664081
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 16:44 schreef SolDat het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met de Nederlandse Transport/Verkenning/Aerial refuell vliegtuigen?(C-130H's, DC-10 etc.)
Aangezien ik wel vaker hoor: "Als je niet geschikt bent als F-16 piloot kan je nog altijd goedgekeurd worden als Helikopter piloot", maar nooit hoor je iets over de pilotenopleiding van deze toestellen, of worden die niet door de KLu opgeleidt?
Je wordt gekeurd voor de functie vlieger, en alleen bij uitzondering kan je door de keuring komen met een stempeltje dat je niet geschikt bent voor f-16 (bijvoorbeeld te lange beentjes).
Daarna volg je een jaartje opleiding in breda en ongeveer een half jaar elementaire militaire vliegeropleiding in woensdrecht. Mocht je dat allemaal gehaald hebben krijg je te horen wat je gaat vliegen. Hangt af van hoeveel opleidingsplekken er voor heli en jets zijn, hoe je gepresteerd hebt en waar je voorkeur ligt.
pi_61716614
ben vanavond gebeld om een afspraak te maken voor een voorlichtingsavond van de KLu. Omdat ik geintreseerd ben in de functie officier luchtverkeersleiding moet ik hiervoor naar Nieuw Milligen toe. Iemand ervaring met zo'n avond?
Blood Sugar Sex Magik
  donderdag 18 september 2008 @ 09:08:34 #43
179434 kloontje_de_reuzekloon
Er kan d'r maar 1 de 2e z
pi_61724144
alle soestebergers, pleuren uit de hemel! Omdaaaatt er zooooveel luwa is!
Op weg naar sint juttemes.
  donderdag 18 september 2008 @ 09:46:38 #44
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_61724823
quote:
Op woensdag 17 september 2008 22:23 schreef hoogvlieger het volgende:
ben vanavond gebeld om een afspraak te maken voor een voorlichtingsavond van de KLu. Omdat ik geintreseerd ben in de functie officier luchtverkeersleiding moet ik hiervoor naar Nieuw Milligen toe. Iemand ervaring met zo'n avond?
Maak je geen zorgen, de militairen op Nieuw Milligen zijn heel aardige mensen, die heel duidelijk uitleggen wat ze doen. Ik moet het even opdiepen uit de avonden die we tot 8 jaar geleden deden, maar het zijn meestal zeer informatieve avonden. Alleen het specifieke wervingsdeel heb ik geen ervaring mee.

Weet je hoe je er moet komen? De bewegwijzering is wel verbeterd, maar het is niet de makkelijkste plek om te vinden. Veel plezier, vooral bij de gevechtsleiders (waar je ook langs zult komen).
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  donderdag 18 september 2008 @ 11:05:45 #45
228706 borisjuh
Its like a dream to me
pi_61726508
Luchtmacht is leuk:)

vooral als je naar afganistan moet, waar mensen op je gaan schieten -_-
be your self
  donderdag 18 september 2008 @ 14:20:46 #46
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_61731215
Oh, God, de deur van de kleuterschool is weer eens niet op slot?
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_61823250
je lengte moet niet zon probleem zijn hoor, ik werk zelf met die poppetjes in die grijze driewielers en daar zitten ze tot 195cm er wel bij hoor. je ogen blijven je grootste problemen maar wie weet is het met lazeren wel op te lossen, je beste kans is inderdaad CML Soesterberg bellen daar kunnen ze je met al je vragen verder helpen
pi_61844321
Dat is absoluut niet zo Borovan. Je ogen moeten goed zijn. Maar zo'n kritiek punt is het echt niet. Er is zoveel waar je lichamelijk aan moet voldoen. En als je te lang bent, heb je ook een grote kans dat je bovenbenen te lang zijn. Het gaat dus om lichaamsverhoudingen. Als je bovenbenen te lang zijn, zou je je knieen verbrijzelen bij een eventuele eject op de T38.
  dinsdag 23 september 2008 @ 20:18:16 #49
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_61858962
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 09:51 schreef Lightning_NL het volgende:
Dat is absoluut niet zo Borovan. Je ogen moeten goed zijn. Maar zo'n kritiek punt is het echt niet. Er is zoveel waar je lichamelijk aan moet voldoen. En als je te lang bent, heb je ook een grote kans dat je bovenbenen te lang zijn. Het gaat dus om lichaamsverhoudingen. Als je bovenbenen te lang zijn, zou je je knieen verbrijzelen bij een eventuele eject op de T38.
Niet alleen in de T-38, ook in andere vliegtuigen. Ik heb er verschillende mogen "passen". De A-10A is berucht krap. Nou ben ik belachelijk lang (2.02m), maar in de A-10 kon ik alleen maar "zitten" als ik mijn knieën zo'n beetje tegen mijn borst had. De F-16 heeft daarmee vergeleken een zee van ruimte, maar de onderkant van de console laat voor iets langere benen geen enkele ruimte voor je knieschijven. Hetzelfde bij de F-15, terwijl de F-18 weer wel ruim is. Uiteindelijk deed ik mijn vlucht in een CT-133 (de Canadese T-33), die vreemd genoeg (het toestel stamt uit midden jaren 40) nog comfottabeler zat dan de gemiddelde gezinsauto.

Maar beenlengte is (alhoewel belangrijk) niet de enige reden: korte mensen hebben het veel gemakkelijker om bloed naar hun hersenen te blijven pompen omdat hun hart ten opzichte van iemand van 1.90m veel dichterbij zit. En omdat hun benen relatief ook veel dichterbij zitten kan het bloed ook veel minder ver wegzakken bij 9G. Bij gelijke gezondheid en kracht heeft iemand van 1.70m het veel gemakkelijker in een 9G bocht dan iemand van 1.90m
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_61860106
Ja ok, maar bij de keuring voor de luchtmacht gaat het dus om lengte, en dan vooral de lengte van je bovenbenen, zoals eerder gezegd, voor de eject op de T38.
  dinsdag 23 september 2008 @ 23:03:11 #51
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_61865026
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 20:54 schreef Lightning_NL het volgende:
Ja ok, maar bij de keuring voor de luchtmacht gaat het dus om lengte, en dan vooral de lengte van je bovenbenen, zoals eerder gezegd, voor de eject op de T38.
Ik ken de T-38 cockpit niet. Althans: niet hands-on, maar ik gok dat de NF-5B ruwweg hetzelfde is. Qua ruimte voor je knieën is die vergelijkbaar met de F-16.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_61865791
Het gaat zoals al eerder gezegd om de eject, waarbij de knieen van iemand met te lange bovenbenen de voorste metalen rand van de koepel zouden raken.
pi_61866108
Ik heb besloten me op te geven voor de vlieger infodagen - voor de geintereseerden, www.werkenbijdeluchtmacht.nl -. Ik kreeg vorige week er een brief van:

Beste ...,

Naar aanleiding van de belangstelling die je hebt getoond voor de vlieger Informatiedag, ontvang je deze uitnodiging.

Op deze dag geven wij je alle informatie over het werken bij de Koninklijke Luchtmacht in het algemeen en het beroep van militaire vlieger in het bijzonder. Je krijgt informatie over de opleiding, contracten en salaris. We laten je de operationele vliegtuigen zien, tevens zal Ralph "Sheik" Aarts een demo vliegen en je krijgt de gelegenheid om vragen te stellen aan vliegers.

De vlieger informatiedag vindt plaats op Vlieger-infodag vliegbasis Volkel. Een routebeschrijving naar de parkeerplaats is bijgevoegd.
Je word verwacht op donderdag 2 oktober 2008 om 11.15 uur, de bijeenkomst zal ongeveer 4,00 uur duren. Eén introducee is toegestaan.


Ziet er al met al erg interessant uit!
  dinsdag 23 september 2008 @ 23:55:45 #54
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_61866668
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 23:27 schreef Lightning_NL het volgende:
Het gaat zoals al eerder gezegd om de eject, waarbij de knieen van iemand met te lange bovenbenen de voorste metalen rand van de koepel zouden raken.
Het gaat inderdaad om de eject, maar niet om de rand van het dak. Het gaat om het raken van de onderkant het dashboard. Trust me: ik mocht om die reden niet mee met een F-16. Een F-16 heeft namelijk die rand niet. Bovendien zit hij bij de andere vliegtuigen ver genoeg naar voren.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  vrijdag 26 september 2008 @ 16:53:06 #55
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_61935101
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 23:55 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Het gaat inderdaad om de eject, maar niet om de rand van het dak. Het gaat om het raken van de onderkant het dashboard. Trust me: ik mocht om die reden niet mee met een F-16. Een F-16 heeft namelijk die rand niet. Bovendien zit hij bij de andere vliegtuigen ver genoeg naar voren.
Bij een T-38 wordt alleen het deel van de canopy direct boven je afgegooid, bij de F-16 het hele ding. Logisch natuurlijk omdat dat één geheel is. Mensen worden ook geselecteerd op of ze in een T-38 passen, niet of ze in een F-16 passen.
pi_61948088
Moet ik mij hier met mijn 1.72m druk om gaan maken? Mijn verhoudingen heb ik al eens vluchtig opgemeten en alles is in verhouding: Geen lange benen tov mijn bovenlijf, of omgekeerd.
  zaterdag 27 september 2008 @ 10:55:56 #57
157960 Okeuj
Ich habe es nicht gewusst
pi_61948621
Wat denk je zelf?
Nee echt niet.
  zaterdag 27 september 2008 @ 12:18:26 #58
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_61949643
quote:
Op vrijdag 26 september 2008 16:53 schreef Nobu het volgende:

[..]

Bij een T-38 wordt alleen het deel van de canopy direct boven je afgegooid, bij de F-16 het hele ding. Logisch natuurlijk omdat dat één geheel is. Mensen worden ook geselecteerd op of ze in een T-38 passen, niet of ze in een F-16 passen.
Aangezien ik zelf geen vlieger was heb ik alleen ervaring met de backseat. Op de F-'teen' serie heb je dan een integraal af te werpen dak, van voor naar achter. Hetzelfde op de CT-133 (T-33) en de Hawk T.1. Als je 'uitstapt' kom je alleen de console tegen, canopy is (als het goed is) allang weg. Je bent je knieën alleen kwijt vanwege de console. In de achterste cockpits van de F-4 en de F-5B (vergelijkbaar met de T-38), die wel gescheiden cockpitdaken hebben, vormen de dashboards van de cockpit één lijn met de canopyrand. Dat is ook logisch, want je wilt de dashboards niet net buiten het bereik van de crew hebben, maar juist zo dichtbij mogelijk. Ik kan werkelijk geen enkele reden verzinnen waarom het voorin anders zou zijn.

Nou moet ik wel zeggen dat je het verschil niet zult merken: een bail-out (vanaf ontsteking tot boven de staart zijn) kost alles bij elkaar een halve seconde of zo. Da's veel te kort om te merken of je door de console of door de windscreen geraakt wordt, en het resultaat is hetzelfde. De discussie is dus eigenlijk zinloos.

Maar we dwalen af. Zullen we weer on-topic verder gaan?
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_61950806
quote:
Op zaterdag 27 september 2008 12:18 schreef RonaldV het volgende:

Nou moet ik wel zeggen dat je het verschil niet zult merken: een bail-out (vanaf ontsteking tot boven de staart zijn) kost alles bij elkaar een halve seconde of zo. Da's veel te kort om te merken of je door de console of door de windscreen geraakt wordt, en het resultaat is hetzelfde. De discussie is dus eigenlijk zinloos.
om precies te zijn duurt het ongeveer 2 seconde voordat jij aan je parachute hangt als piloot zijnde.
voordat de stoel eruit is gaat er een x aantal tiende seconde's voorbij welke ik zo niet meer uit mijn hoofd weet. vanaf het moment dat de stoel vrij is en jij aan je parachutje hangt is 1.4/1.2 secondes (zou deze moeten weten haha maar hebben 2 soorten tijdsvertragende explosieven 1 voor survival pack in de stoel en de andere voor de recovery chute maar al tijdje niet meer met die 2 dingen gewerkt ) dus al met al gaat het allemaal heel snel haha
pi_73269664
Ikzelf heb de keuringen afgelopen zomer succesvol afgerond maar werd onder het label "minder geschikt" geplakt omdat ze opleidingsplaatsen hebben moeten schrappen. Op het moment is er een wachtlijst voor de komende aantal klassen. Dus goedgekeurd betekend niets zolang je het contract niet in je handen gedrukt krijgt. Maw, I'm screwed

Voor vragen over de selectie mail/pm je maar.
pi_73273175
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 11:44 schreef YorZor het volgende:
Ikzelf heb de keuringen afgelopen zomer succesvol afgerond maar werd onder het label "minder geschikt" geplakt omdat ze opleidingsplaatsen hebben moeten schrappen. Op het moment is er een wachtlijst voor de komende aantal klassen. Dus goedgekeurd betekend niets zolang je het contract niet in je handen gedrukt krijgt. Maw, I'm screwed

Voor vragen over de selectie mail/pm je maar.
Dat is flink balen voor je. Voor welke functie bedoel je eigenlijk? Kan me moeilijk voorstellen dat ze opleidingsplekken hebben geschrapt.
pi_73276769
Officier vlieger, en ze hebben van de ongeveer 60 plaatsen per jaar er 20 geschrapt.
pi_73276933
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2008 19:00 schreef TheHamsterSlayer het volgende:
Je kunt het beste even het CML in Soesterberg bellen over hoe en wat, je wordt immers daar gekeurd mocht je door de eerste selectieronden heen komen. Maar voordat het zover is moet je eerst nog heel wat testen afleggen, en geloof mij maar, die zijn niet eenvoudig! Respect voor de mensen die vlieger zijn voor de luchtmacht.
respect voor die kleuters met hun grijze driewielers?
nou nee dank je, arrogant volk is het. bovendien, ze besturen die F-16 helemaal niet, ze vragen of ze een bochtje rond mogen.
pi_73281671
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 15:46 schreef Incolumis het volgende:

[..]

respect voor die kleuters met hun grijze driewielers?
nou nee dank je, arrogant volk is het. bovendien, ze besturen die F-16 helemaal niet, ze vragen of ze een bochtje rond mogen.
Er zijn niet alleen F16-vliegers bij de Koninklijke Luchtmacht, en ja, je mag er best wel respect voor hebben als je door de selectie heen komt en de vliegeropleiding succesvol kunt afronden. Er zijn gewoon heel weinig mensen die daar capabel genoeg voor zijn, of jij dat nou wilt inzien of niet. Jij bent zelf misschien een afvaller? En aan een militair toestel 'vraag' je echt niet of ze voor je de bocht om willen gaan hoor. Ik weet niet welke films jij kijkt???
pi_73292224
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 18:34 schreef Lightning_NL het volgende:

[..]

Er zijn niet alleen F16-vliegers bij de Koninklijke Luchtmacht, en ja, je mag er best wel respect voor hebben als je door de selectie heen komt en de vliegeropleiding succesvol kunt afronden. Er zijn gewoon heel weinig mensen die daar capabel genoeg voor zijn, of jij dat nou wilt inzien of niet. Jij bent zelf misschien een afvaller? En aan een militair toestel 'vraag' je echt niet of ze voor je de bocht om willen gaan hoor. Ik weet niet welke films jij kijkt???
ik heb 3 jaar als F-16 onderhoudsmonteur rondgelopen op Twenthe. dat met die driewielers werd door iedereen geroepen. als je dat volk in een cafe zag, dan had je er alleen maar medelijden mee.
het enige waar piloten goed in zijn is multitasken

[ Bericht 0% gewijzigd door Incolumis op 02-10-2009 07:38:25 ]
pi_73293743
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 23:12 schreef Incolumis het volgende:

[..]

ik heb 3 jaar als F-16 onderhoudsmonteur rondgelopen op Twenthe. dat met die driewielers werd door iedereen geroepen. als je dat volk in een cafe zag, dan had je er alleen maar medelijden mee.
het enige waar piloten goed in zijn is multitasken en uadron.
Dat betekent alleen maar dat jij niet weet wat je allemaal moet kunnen om te vliegen. En wat is uadron?
  vrijdag 2 oktober 2009 @ 02:10:34 #67
157960 Okeuj
Ich habe es nicht gewusst
pi_73295522
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 23:12 schreef Incolumis het volgende:

[..]

ik heb 3 jaar als F-16 onderhoudsmonteur rondgelopen op Twenthe. dat met die driewielers werd door iedereen geroepen. als je dat volk in een cafe zag, dan had je er alleen maar medelijden mee.
het enige waar piloten goed in zijn is multitasken en uadron.
Jammer, gezien je achtergrond zou je verwachten dat je wel beter zou weten, maar helaas. Jammer ook dat het zonder enige vorm van onderbouwing komt (en nee, omdat iedereen het roept betekent het niet dat het dan ook maar zo is).
Nee echt niet.
pi_73296133
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 00:07 schreef Lightning_NL het volgende:

[..]

Dat betekent alleen maar dat jij niet weet wat je allemaal moet kunnen om te vliegen. En wat is uadron?
mja typvautje
pi_73296195
maar effe serieus, tuurlijk kunnen die piloten best wel wat, maar wij als monteurs zaten toch wel elke keer weer met de problemen. want dingen afbreken konden ze ook als de beste. dan sloopten ze weer de complete officiersmess als ze met z'n allen weer hadden gezopen, etc.
  vrijdag 2 oktober 2009 @ 08:30:45 #70
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_73296522
NIet dat het afbreken van de mess ook maar iets te maken heeft met monteurs...

Incolumis heeft wel gelijk: aircrew, en in het bijzonder piloten krijgen de gekste opmerkingen over zich heen. Een deel uit jaloezie (al ken ik heel veel aardige vliegers), een deel om ze gewoon te pesten, zodat ze ook met beide voeten op de grond blijven. 'Grijze driewieler' is nog één van de aardiger omschrijvingen trouwens. Hun vliegoveralls worden steevast 'kruippakjes' genoemd (voor wie hem niet snapt: wacht maar tot je kinderen hebt), en een majoor heb ik F-16 piloten ooit eens woedend horen omschrijven als 'soldaten in heel dure schuttersputten die ook gewoon moeten luisteren!' (wat natuurlijk in de basis klopt als een zwerende vinger).
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_73296594
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 08:30 schreef RonaldV het volgende:
NIet dat het afbreken van de mess ook maar iets te maken heeft met monteurs...

Incolumis heeft wel gelijk: aircrew, en in het bijzonder piloten krijgen de gekste opmerkingen over zich heen. Een deel uit jaloezie (al ken ik heel veel aardige vliegers), een deel om ze gewoon te pesten, zodat ze ook met beide voeten op de grond blijven. 'Grijze driewieler' is nog één van de aardiger omschrijvingen trouwens. Hun vliegoveralls worden steevast 'kruippakjes' genoemd (voor wie hem niet snapt: wacht maar tot je kinderen hebt), en een majoor heb ik F-16 piloten ooit eens woedend horen omschrijven als 'soldaten in heel dure schuttersputten die ook gewoon moeten luisteren!' (wat natuurlijk in de basis klopt als een zwerende vinger).
wij moesten het vaak opruimen
en het is absoluut niet uit jaloezie, de meeste zijn echt arrogante eikels. we hadden eens een probleem bij een F-16 geconstateerd, echt extreem druk geweest om het fixen want meneertje moest weer wat vlieguren maken, daardoor hadden wij de voorbereiding niet kunnen doen (vliegjes verwijderen van de canopy, eerste checkups, etc), die vent had er absoluut geen begrip voor. nou dan wordt je pissig hoor.
  vrijdag 2 oktober 2009 @ 09:36:11 #72
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_73297503
Ik denk dat dat een Twenthe probleem was dan. Ik heb op Leeuwarden nooit problemen gehad, noch met vliegers van 323, noch met 322. En met Volkel ben ik naar Italië en Canada geweest, in beide gevallen ook zonder enig probleem met vliegers. Nou ja: een Duitse Exchange piloot die nogal op zijn strepen stond.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_73297997
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 09:36 schreef RonaldV het volgende:
Ik denk dat dat een Twenthe probleem was dan. Ik heb op Leeuwarden nooit problemen gehad, noch met vliegers van 323, noch met 322. En met Volkel ben ik naar Italië en Canada geweest, in beide gevallen ook zonder enig probleem met vliegers. Nou ja: een Duitse Exchange piloot die nogal op zijn strepen stond.
ach er zitten echt wel goeie kerels bij hoor, ze zijn niet allemaal eikels
ben regelmatig met een aantal in de binnenstad van Enschede wezen stappen op een donderdagavond/nacht
pi_73431182
Maak een afspraak met het CML Soesterberg om je ogen/lengte te testen.
pi_73461823
Vreemde TT, Werken bij de luchtmacht.....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')