abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61127404
Al erg lang ben ik erg gefascineerd door de luchtmacht, en aangezien de knopen binnen nu en een half jaar toch een keer doorgehakt moeten gaan worden. Heb ik me de laatste tijd erg verdiept in mijn vervolg na het afronden van de HAVO. Nou lijkt een studie rechten mijn enigszins interessant. Maar elke keer valt mijn ook weer op de Luchtmacht. Hier heb ik het vooral over de opleiding; Officier Vlieger - Apache, Chinook, Cougar, F-16 (minimaal HAVO)

Mijn droombaan is dan ook het besturen van een F-16, en in de toekomst de F-35. Nou zit ik toch met een, of zelfs meerdere dilemma's. Ik val namelijk buiten sommige criteria:
quote:
Werken bij de Luchtmacht.nl
Lengte
Mensen worden steeds langer. Er zijn dan ook steeds meer sollicitanten die als vlieger die niet in een bepaald vliegtuigtype passen. Meestal is dat geen probleem als je korter bent dan 1,93 meter. Als je langer bent dan 2 meter of korter dan 1,63 meter, pas je gewoon nergens meer in: solliciteren heeft dan geen zin. Ben je tussen de 1,93 en de 2 meter dan kan het zijn dat je in een bepaald vliegtuigtype past. We weten dat alleen zeker als we een paar metingen doen. Ga in dat geval, voordat je solliciteert, even langs bij onze 'meten is weten' service voor een precieze meting: dan weet je het zeker. Voeg de uitslag van die meting bij je sollicitatiepapieren dan weten wij ook dat de meting al heeft plaats gevonden.
Over mezelf:
18 jaar
1.90 - 1.94 meter (weet het niet 100% zeker, ook geen meetlint thuis)
Vrij lange benen naar verhouding. (heb gehoord dat dit ook nog invloed heeft?)
Naar mijn idee, uitgegroeid

Zoals je ziet is het echt op het randje. Nou was mijn vraag, word dit gemeten op blote voeten of met schoenen aan? Zonder schoenen val ik sowieso onder de 1.93 grens.
quote:
Bril of contactlenzen?
Een geringe oogafwijking is geen beletsel om te solliciteren naar de functie van vlieger, loadmaster, verkeersleider of gevechtsleider. Het is spijtig maar je maakt geen enkele kans om door de keuring te komen met een afwijking die groter is dan +2 of -6. Als je een correctie van maximaal -2 of +2 hebt maak je een goede kans dat je zicht voldoende is. Bij een afwijking tussen -2 en -6 bestaat een kans dat het zicht voldoende is. Die kans is echter niet groot. Daarom vragen we je een meting te laten doen bij onze 'meten is weten' service voordat je solliciteert en de uitslag daarvan bij je sollicitatiepapieren te doen.
Jammer genoeg. loop ik met lenzen in mijn ogen met een flinke afwijking. Namelijk +3.75 en +4.75. Inderdaad zijn die waarden te hoog. Maar 1 alinea verder staat er dit.
quote:
Laseren
Laseren is een techniek die nog vrij nieuw is: we zijn dus erg voorzichtig geweest om mensen met gelaserde ogen goed te keuren. Tegenwoordig mag je solliciteren met gelaserde ogen, maar alleen als het is gedaan met de methode PRK, Lasek of Lasik. Let op: als je gelaserd bent volgens de methode Lasik mag je geen F-16 vlieger worden. Als je een andere behandeling als deze drie hebt gehad wordt je niet goedgekeurd en heeft solliciteren dus ook geen zin.

Een laserbehandeling leidt er niet altijd toe dat je gezichtsvermogen helemaal aan onze eisen voldoet. Als je er over denkt om je ogen te laten laseren voor je sollicitatie ga dan even langs bij onze 'meten is weten'
service voor een oogmeting en een advies.
Nou heb ik het er best voor over om mijn ogen te laten laseren voor deze opleiding (ik ben aardig op de hoogte van de kosten, maar ik heb er al vaker overwogen om mijn ogen te laten laseren). Ongeacht de geringe risico's die het met zich meebrengt. Echter Lasik valt af, aangezien daarmee de kansen voor het vliegen in een F-16 verspeeld zijn. Nou heb ik al gezocht op PRK en LASEK, maar elke website geeft weer andere waarden over de maximum-behandelbare waarden.

Heeft iemand ervaringen met deze opleiding en/of selectieprocedure? Iemand in een dergelijke situatie gezeten als ik? Kan ik het idee van vlieger afschrijven of zijn er zeker wel kansen?

Alvast bedankt!
pi_61127631
Maak eens een afspraak bij een van de banenwinkels in de buurt of bij een meet-en-weet punt van ze. dan weet je gelijk waar je aan toe bent
Gewoon n stuiterballetje
http://youtu.be/JI-o25K6B-E
pi_61127638
lengte is al probleem, mensen van die lengte hebben moeite om door de G-test te komen. Ten tweede zijn je ogen echt niet te best. Ik denk dat je weinig kans hebt, maar proberen is gratis dus zou zeggen het is een gokje waard.

Met HAVO mag je trouwens geen rechten doen, daar heb je toch echt VWO voor nodig.
pi_61127849
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 00:07 schreef Sparqq het volgende:
Met HAVO mag je trouwens geen rechten doen, daar heb je toch echt VWO voor nodig.
Wat hebben wij dan een godsgruwelijk slechte decaan op school Maar weer eens een bezoek aan gaan brengen

edit; hier staat wat anders overigens !

Ik zie net dat er de 2e en 3é van oktober voorlichtingsdagen zijn waar je ook je lengte, oogafwijking etc. getest kan worden. Lijkt me zoals MaffeMuts zei een goed idee om daar in ieder geval heen te gaan. En dan maar eens kijken hoe het loopt.

Ervaringen zijn welkom overigens!
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 01:22:52 #5
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_61129096
Je weet dat de keuze jachtvlieger/helikoptervlieger door de luchtmacht gemaakt wordt?
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 07:29:39 #6
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_61130504
Ik neem deze mee
pi_61131904
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 00:15 schreef Tomm90 het volgende:

[..]

Wat hebben wij dan een godsgruwelijk slechte decaan op school Maar weer eens een bezoek aan gaan brengen

edit; hier staat wat anders overigens !

HBO-rechten is wel wat anders dan het echt werk op de UNI
pi_61131964
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 01:22 schreef Nobu het volgende:
Je weet dat de keuze jachtvlieger/helikoptervlieger door de luchtmacht gemaakt wordt?
Dat dus. En jachtvlieger gaat denk ik niet lukken. Maar er zijn genoeg andere leuke functies bij de Luchtmacht.
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 12:39:24 #9
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_61135912
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 09:42 schreef gelly het volgende:

[..]

Dat dus. En jachtvlieger gaat denk ik niet lukken. Maar er zijn genoeg andere leuke functies bij de Luchtmacht.
aannames
pi_61142203
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 12:39 schreef Bob-B het volgende:

[..]

aannames
Met -4 en 1.94 ? Dat is nauwelijks een aanname te noemen.
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 16:35:17 #11
211797 Esses
Splendide mendax
pi_61142342
überhaupt wat is de kans dat je jachtvlieger word
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
  woensdag 27 augustus 2008 @ 13:54:53 #12
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_61165172
Ik vrees dat je jachtvlieger wel kunt vergeten, zowel vanwege je lengte (en ZEKER je relatief lange benen), als vanwege je ogen. Maar waarom beperk je jezelf? Er zijn zat gave functies bij de KLu. Rechten kun je altijd nog doen, als je echt niks meer kunt.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_61188964
Vreemde topic-naam...werken bij de luchtmacht. Werken ze daar dan? ;-)
pi_61189404
Ik zelf wacht op een telefoontje van de luchtmacht op dit moment, voor de eerste afspraak voor de keuring, ik ben niet heel zenuwachtig en maak er gewoon van wat ik er van kan maken. Ik zelf denk dat ik wel binnen alles val en ben ook erg gemotiveerd. In dit geval schijnt mijn lengte me mee te helpen, ik ben 1.72m, pas dus overal in. Ook ben ik compleet in verhouding, dus lichamelijk zit het wel goed.

Maar een ding: laat je zoiezo niet tegenhouden door iets, ga gewoon naar die keuring, zij weten als geen ander of je ogen goed zijn of niet, en of je binnen de limieten valt, ga er gewoon voor.
  donderdag 28 augustus 2008 @ 16:27:08 #15
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_61195927
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 12:29 schreef TC_Artemis het volgende:
Ik zelf wacht op een telefoontje van de luchtmacht op dit moment, voor de eerste afspraak voor de keuring, ik ben niet heel zenuwachtig en maak er gewoon van wat ik er van kan maken. Ik zelf denk dat ik wel binnen alles val en ben ook erg gemotiveerd. In dit geval schijnt mijn lengte me mee te helpen, ik ben 1.72m, pas dus overal in. Ook ben ik compleet in verhouding, dus lichamelijk zit het wel goed.

Maar een ding: laat je zoiezo niet tegenhouden door iets, ga gewoon naar die keuring, zij weten als geen ander of je ogen goed zijn of niet, en of je binnen de limieten valt, ga er gewoon voor.
Telefoontje? Ze sturen je gewoon een brief met een datum en routebeschrijving.
  donderdag 28 augustus 2008 @ 17:16:55 #16
211797 Esses
Splendide mendax
pi_61197169
Hmm.... en ik wou dat nog wel niet zeggen
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
pi_61197535
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 16:27 schreef Nobu het volgende:

[..]

Telefoontje? Ze sturen je gewoon een brief met een datum en routebeschrijving.
Oh, de brief die ik kreeg had het over bellen voor een afspraak . Nouja, ik merk het vanzelf of het alsnog een brief wordt.
  donderdag 28 augustus 2008 @ 17:40:36 #18
211797 Esses
Splendide mendax
pi_61197654
welke keuring bedoel je? PO of het specifiek gerichte onderdeel van de KL in soesterberg (dacht ik)
  vrijdag 29 augustus 2008 @ 10:21:53 #19
226503 Smacher
Hatse Hatse Hatse...
pi_61213909
Het is één van de uitputenste opleiding die je maar kan bedenken.. je gaat geloof ik een jaar naar US,, voor een opleiding.. en je moet alleen met dikke voldoendes halen,, en geen 6 of 7.. dus je moet echt van goeie huizen komen om dat alllemaal te halen..
Dus ik zou maar goed gaan nadenken of het allemaal haalbaar is,, en dat je veel moeite voor moet doen en uiteindelijk het toch niet haalt.....
Droeg ien de k*nt....
  vrijdag 29 augustus 2008 @ 10:27:52 #20
226503 Smacher
Hatse Hatse Hatse...
pi_61214070
Doet me denken aan Idols..

Laat je droom varen.. want het word toch niks...
Droeg ien de k*nt....
  vrijdag 29 augustus 2008 @ 10:29:39 #21
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_61214123
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 17:40 schreef Esses het volgende:
welke keuring bedoel je? PO of het specifiek gerichte onderdeel van de KL in soesterberg (dacht ik)
KL=Landmacht
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  vrijdag 29 augustus 2008 @ 12:02:07 #22
211797 Esses
Splendide mendax
pi_61216764
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2008 10:29 schreef RonaldV het volgende:

[..]

KL=Landmacht
solly u vergeten
  vrijdag 29 augustus 2008 @ 15:21:47 #23
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_61222664
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2008 10:27 schreef Smacher het volgende:

Ga eens een ander topic vervuilen met die ruggengraatloze instelling.
pi_61227011
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2008 10:27 schreef Smacher het volgende:

Lekkere instelling is dat zeg, mensen zoals jij moesten zich eigenlijk gewoon lekker verwijderen uit de genenpoel.
pi_61227480
Je kunt het beste even het CML in Soesterberg bellen over hoe en wat, je wordt immers daar gekeurd mocht je door de eerste selectieronden heen komen. Maar voordat het zover is moet je eerst nog heel wat testen afleggen, en geloof mij maar, die zijn niet eenvoudig! Respect voor de mensen die vlieger zijn voor de luchtmacht.

Ik ben al bij de eerste selectieronde afgevallen (PO-1) voor de beruchte 3D-test. Van de 20 deelnemers waren maar 2 door. En daaarna heb je nog stuk of 5 moeilijke selectiefases. De kans is gewoon nihil dat je erdoor heen komt, tenzij je gewoon aanleg en de WIL hebt om vlieger te worden.

Al en met al, gewoon er voor gaan! WIe niet waagt, wie niet wint. Over een paar maanden ga ik gewoon weer opnieuw proberen.

En zorg ervoor dat je goed uitgerust ben voor de selectie; mentaal vond ik het vrij pittig. Kijk anders ff op airwork.nl. Op die site staat echt veel info over de selectie. Om je kansen te vergroten zou ik beslist jezelf voorbereiden voor de eerste test, op die site (forum) staat precies hoe en wat.

Succes!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')