Al erg lang ben ik erg gefascineerd door de luchtmacht, en aangezien de knopen binnen nu en een half jaar toch een keer doorgehakt moeten gaan worden. Heb ik me de laatste tijd erg verdiept in mijn vervolg na het afronden van de HAVO. Nou lijkt een studie rechten mijn enigszins interessant. Maar elke keer valt mijn ook weer op de Luchtmacht. Hier heb ik het vooral over de opleiding;
Officier Vlieger - Apache, Chinook, Cougar, F-16 (minimaal HAVO)Mijn droombaan is dan ook het besturen van een F-16, en in de toekomst de F-35. Nou zit ik toch met een, of zelfs meerdere dilemma's. Ik val namelijk buiten sommige criteria:
quote:
Werken bij de Luchtmacht.nlLengte
Mensen worden steeds langer. Er zijn dan ook steeds meer sollicitanten die als vlieger die niet in een bepaald vliegtuigtype passen. Meestal is dat geen probleem als je korter bent dan 1,93 meter. Als je langer bent dan 2 meter of korter dan 1,63 meter, pas je gewoon nergens meer in: solliciteren heeft dan geen zin. Ben je tussen de 1,93 en de 2 meter dan kan het zijn dat je in een bepaald vliegtuigtype past. We weten dat alleen zeker als we een paar metingen doen. Ga in dat geval, voordat je solliciteert, even langs bij onze 'meten is weten' service voor een precieze meting: dan weet je het zeker. Voeg de uitslag van die meting bij je sollicitatiepapieren dan weten wij ook dat de meting al heeft plaats gevonden.
Over mezelf:18 jaar
1.90 - 1.94 meter (weet het niet 100% zeker, ook geen meetlint thuis)
Vrij lange benen naar verhouding. (heb gehoord dat dit ook nog invloed heeft?)
Naar mijn idee, uitgegroeid

Zoals je ziet is het echt op het randje. Nou was mijn vraag, word dit gemeten op blote voeten of met schoenen aan? Zonder schoenen val ik sowieso onder de 1.93 grens.
quote:
Werken bij de Luchtmacht.nlBril of contactlenzen?
Een geringe oogafwijking is geen beletsel om te solliciteren naar de functie van vlieger, loadmaster, verkeersleider of gevechtsleider. Het is spijtig maar je maakt geen enkele kans om door de keuring te komen met een afwijking die groter is dan +2 of -6. Als je een correctie van maximaal -2 of +2 hebt maak je een goede kans dat je zicht voldoende is. Bij een afwijking tussen -2 en -6 bestaat een kans dat het zicht voldoende is. Die kans is echter niet groot. Daarom vragen we je een meting te laten doen bij onze 'meten is weten' service voordat je solliciteert en de uitslag daarvan bij je sollicitatiepapieren te doen.
Jammer genoeg. loop ik met lenzen in mijn ogen met een flinke afwijking. Namelijk +3.75 en +4.75. Inderdaad zijn die waarden te hoog. Maar 1 alinea verder staat er dit.
quote:
Werken bij de Luchtmacht.nlLaseren
Laseren is een techniek die nog vrij nieuw is: we zijn dus erg voorzichtig geweest om mensen met gelaserde ogen goed te keuren. Tegenwoordig mag je solliciteren met gelaserde ogen, maar alleen als het is gedaan met de methode PRK, Lasek of Lasik. Let op: als je gelaserd bent volgens de methode Lasik mag je geen F-16 vlieger worden. Als je een andere behandeling als deze drie hebt gehad wordt je niet goedgekeurd en heeft solliciteren dus ook geen zin.
Een laserbehandeling leidt er niet altijd toe dat je gezichtsvermogen helemaal aan onze eisen voldoet. Als je er over denkt om je ogen te laten laseren voor je sollicitatie ga dan even langs bij onze 'meten is weten'
service voor een oogmeting en een advies.
Nou heb ik het er best voor over om mijn ogen te laten laseren voor deze opleiding (ik ben aardig op de hoogte van de kosten, maar ik heb er al vaker overwogen om mijn ogen te laten laseren). Ongeacht de geringe risico's die het met zich meebrengt. Echter Lasik valt af, aangezien daarmee de kansen voor het vliegen in een F-16 verspeeld zijn. Nou heb ik al gezocht op PRK en LASEK, maar elke website geeft weer andere waarden over de maximum-behandelbare waarden.
Heeft iemand ervaringen met deze opleiding en/of selectieprocedure? Iemand in een dergelijke situatie gezeten als ik? Kan ik het idee van vlieger afschrijven of zijn er zeker wel kansen?
Alvast bedankt!