Dat lees je inderdaad in veel literatuur. Daarin schuilt eigenlijk ook een van de grote problemen die mensen hebben met evolutie. Niet zozeer het feit dat het leven op aarde d.m.v. van mutatie en selectie verandert, maar het idee dat de mens 'gewoon een dier is' en zich ook als zodanig dient te gedragen, waarbij dan inderdaad alle slechte eigenschappen worden toegeschreven aan dieren.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 10:48 schreef Iblis het volgende:
[..]
Wat dat betreft is ook ‘Our Inner Ape’ van Frans de Waal aan te raden. Heel veel voorbeelden van empathie, maar ook list en samenzwering bij apen. In dat boek merkt hij ook op dat mensen vaak de neiging hebben om alle slechte eigenschappen als ‘beestachtig’ te beschouwen en de goede juist als de mens eigen te claimen, terwijl bij apen beide voorkomen.
quote:Op woensdag 27 augustus 2008 09:15 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
ja die hoorde ik ook, in 94 toen ik samenwerkte op het land met een strengelovig meisje. Discussieren is overigens zinloos want de voorganger vand e kerk heeft overal we een antwoord op bedacht dat ze netjes oplepelen
Richard Dawkins maakt het zichzelf erg makkelijk door op te treden in talkshows van figuren als Bill O'Reilly. Heeft weinig baggage, kan je makkelijk onder de tafel lullen. Scoort goed, de mensen zien gelijk hoe debiel gelovigen wel niet zijn. Met geleerden gaat Dawkins niet in discussie. Wel, hij heeft gediscussieerd met Alister McGrath, maar 'miraculeus' kwam dat interview niet in The Root of All Evil.quote:
Nee, laat ik mij maar niet schuldig maken aan een Godwin, hoezeer het in dit geval ook van toepassing zou zijn en geen drogredenquote:Op woensdag 27 augustus 2008 16:02 schreef Agiath het volgende:
Ik vind dat gelovige mensen gewoon allemaal in kampen gestopt moeten worden, en net zo lang tot al die sprookjes eruit geslagen zijn.
En kom nou niet met tegenargumenten, want als gelovige betekenen jouw woorden niks voor mij, ik erken je niet als modern persoon.
Zo.
quote:Op woensdag 27 augustus 2008 16:04 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Nee, laat ik mij maar niet schuldig maken aan een Godwin, hoezeer het in dit geval ook van toepassing zou zijn en geen drogreden.
En wat zouden die dan moeten aantonen?quote:Op woensdag 27 augustus 2008 16:02 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Richard Dawkins maakt het zichzelf erg makkelijk door op te treden in talkshows van figuren als Bill O'Reilly. Heeft weinig baggage, kan je makkelijk onder de tafel lullen. Scoort goed, de mensen zien gelijk hoe debiel gelovigen wel niet zijn. Met geleerden gaat Dawkins niet in discussie. Wel, hij heeft gediscussieerd met Alister McGrath, maar 'miraculeus' kwam dat interview niet in The Root of All Evil.
Dawkins wint makkelijk zieltjes door op tv te verschijnen naast tegenstanders die geen intelligente indruk maken. Het echte debat met weldenkende theologen, filosofen en wetenschappers uit christelijke kring gaat hij uit de weg.
Ik denk niet dat jij de ervaring deelt, maar een discussie tussen twee intelligente personen draait meer om het maken van kanttekeningen bij elkaars opvattingen dan het overreden van de ander. Dawkins behoeft wel wat kanttekeningen bij zijn opvattingen. Ik noem vooruitgang, demografie van het atheïsme in de toekomst, geschiedenis van religie, rol van religie in mensenlevens, und so weiter.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 16:08 schreef Pappie_Culo het volgende:
En wat zouden die dan moeten aantonen?
Ik word altijd zo moe van al die non argumenten voor creationisme, maar kom maar op dan.
Dat interview met McGrath staat online, en het is een onnavolgbare woordenbrij, ontwijkende antwoorden, etc. wat veel theologen, en met name apologetische eigen is. Klassiek voorbeeld is Plantinga, maar eenzelfde gevoel had ik ook bij Jonathan Millers interview met Denys Turner in de ‘Atheism Tapes’. Na veel goede en geschuif eindigt het ook met deze woorden van Turner:quote:Op woensdag 27 augustus 2008 16:02 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Richard Dawkins maakt het zichzelf erg makkelijk door op te treden in talkshows van figuren als Bill O'Reilly. Heeft weinig baggage, kan je makkelijk onder de tafel lullen. Scoort goed, de mensen zien gelijk hoe debiel gelovigen wel niet zijn. Met geleerden gaat Dawkins niet in discussie. Wel, hij heeft gediscussieerd met Alister McGrath, maar 'miraculeus' kwam dat interview niet in The Root of All Evil.
Dawkins wint makkelijk zieltjes door op tv te verschijnen naast tegenstanders die geen intelligente indruk maken. Het echte debat met weldenkende theologen, filosofen en wetenschappers uit christelijke kring gaat hij uit de weg.
Denys Turner. En dat maakt het ‘debat’ ook zo moeilijk. Wat het interview met McGrath betreft, ik vind het niet zo raar dat het niet is uitgezonden. Ik vond overigens niet dat Dawkins bepaaldelijk zwak was in dat interview, integendeel. Door een zekere mate 'gezond verstand' te gebruiken verstrikt McGrath zich in z'n eigen subtiliteiten.quote:You see I don't think there is any rational argument which could settle the argument between you and me. I mean I think it is a question of faith and whether on can accept it or not at this point, and it seems to me that one is talking about faith at precisely the point where one has gone that step beyond the point where you can have a properly speaking philosophical argument about it. So when you ask me about content of my belief, we've moved away from that which we can properly dispute, because you either accept my position or you don't.
Daarvoor zijn twee plausibele verklaringen aan te voeren:quote:Op woensdag 27 augustus 2008 16:08 schreef Agiath het volgende:
[..]
Ik kan hier wel wat over zeggen maar dan krijg ik zeker een ban gok ik.
iig: toch grappig dat vroeger (en nu nog steeds) bijna alle genociden zijn uitgevoerd door religieuze mensen/volken.
Wanneer 1 kant van het verhaal gesteund wordt door bewijzen en de andere kant van het verhaal bestaat uit aaneengeregen aannames en nog wat vergezocht krapuul, dan is er uberhaupt geen sprake meer van een intelligente discussie tussen mensen.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 16:18 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Ik denk niet dat jij de ervaring deelt, maar een discussie tussen twee intelligente personen draait meer om het maken van kanttekeningen bij elkaars opvattingen dan het overreden van de ander. Dawkins behoeft wel wat kanttekeningen bij zijn opvattingen. Ik noem vooruitgang, demografie van het atheïsme in de toekomst, geschiedenis van religie, rol van religie in mensenlevens, und so weiter.
Het punt is nu net dat de argumenten van de intelligente creationisten niet zomaar wat vergezochte 'krapuul' is. Zij hebben een solide verhaal waarbij ze simpelweg op een gehele andere manier naar de wereld kijken.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 16:21 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Wanneer 1 kant van het verhaal gesteund wordt door bewijzen en de andere kant van het verhaal bestaat uit aaneengeregen aannames en nog wat vergezocht krapuul, dan is er uberhaupt geen sprake meer van een intelligente discussie tussen mensen.
Ik zou zeggen: kom op met die argumenten, en laten we discussieren. Dat zou je beter sieren dan dit zachte halfbakken gelul.
Je sneer met betrekking tot m'n intelligentie is hoogst vermakelijk: kom nou maar ter zake.
Ze hebben een uitkomst en zoeken er argumenten bij.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 16:24 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Het punt is nu net dat de argumenten van de intelligente creationisten niet zomaar wat vergezochte 'krapuul' is. Zij hebben een solide verhaal waarbij ze simpelweg op een gehele andere manier naar de wereld kijken.
De uitkomst is niet zomaar uit de lucht komen vallen natuurlijk.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 16:25 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Ze hebben een uitkomst en zoeken er argumenten bij.
Dat zeg ik nu net: zij benaderen dingen anders dan de wetenschappelijke methode waar je naar verwijst.quote:
Nee. Die is gebaseerd op een eeuwenoude religie. Creationisme is in het leven geroepen in de VS als pseudo-wetenschappelijke tegenhanger van de evolutietheorie.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 16:27 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
De uitkomst is niet zomaar uit de lucht komen vallen natuurlijk.
Waanzinnig concept natuurlijk, maar wel degelijk bedoeld als reli-wetenschappelijke tegenhanger van de evolutietheorie.quote:Dat zeg ik nu net: zij benaderen dingen anders dan de wetenschappelijke methode waar je naar verwijst.
Ik moet mijzelf even corrigeren. Met creationisten doelde ik niet specifiek op die nieuwe stroming binnen de VS, maar op gelovigen in het algemeen.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 16:29 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Nee. Die is gebaseerd op een eeuwenoude religie. Creationisme is in het leven geroepen in de VS als pseudo-wetenschappelijke tegenhanger van de evolutietheorie.
[..]
Waanzinnig concept natuurlijk, maar wel degelijk bedoeld als reli-wetenschappelijke tegenhanger van de evolutietheorie.
Er zijn genoeg takken van wetenschap waarbij een discussie uitmondt in een uitkomst die beide zijden onderschrijven en vanaf dat moment ook als juist beschouwen, dan wel dat ze bedenken wat er moet gebeuren om de discussie te beslechten.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 16:18 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Ik denk niet dat jij de ervaring deelt, maar een discussie tussen twee intelligente personen draait meer om het maken van kanttekeningen bij elkaars opvattingen dan het overreden van de ander. Dawkins behoeft wel wat kanttekeningen bij zijn opvattingen. Ik noem vooruitgang, demografie van het atheïsme in de toekomst, geschiedenis van religie, rol van religie in mensenlevens, und so weiter.
Ik vermoedde al zoiets, vandaar dat ik het er effe bij vermelddequote:Op woensdag 27 augustus 2008 16:31 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Ik moet mijzelf even corrigeren. Met creationisten doelde ik niet specifiek op die nieuwe stroming binnen de VS, maar op gelovigen in het algemeen.
Ja inderdaad, want straks praten we langs elkaar heen, is jammerquote:Op woensdag 27 augustus 2008 16:34 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Ik vermoedde al zoiets, vandaar dat ik het er effe bij vermeldde
Volgens mij komt er op de Sinaï nog wel eens wat uit de lucht vallen hoor wat dan waar blijkt te zijn.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 16:27 schreef servus_universitas het volgende:
De uitkomst is niet zomaar uit de lucht komen vallen natuurlijk.
Dit is gewoon pure paskwil, de hard-core creationisme argumenten staven zich op vermeende wetenschap, zoals de hydroplaattheorie (die de vloed verklaart), bepaalde poloniumhalo's in gesteente die zouden moeten bewijzen dat de aarde jonger is, bepaalde opeenstapeling van fossielen, bepaalde niet-reduceerbaar complexe mechanismen, et cetera.quote:Dat zeg ik nu net: zij benaderen dingen anders dan de wetenschappelijke methode waar je naar verwijst.
Hou die grafkop van je toch eens dichtquote:Op woensdag 27 augustus 2008 08:25 schreef satanshond het volgende:
[..]
En dan ? daarom bestaat jezus ineens ? omdat hij geen goed antwoord kan geven ?
Oh, jullie waren even in een discussie verwikkeld over het al dan niet bestaan en/of waarnemen van (micro)evolutie. Maar Dawkins geeft mooi aan dat dat moeilijk gaat en legt uit hoe je het eigenlijk moet bekijken. Ik dacht: dat scheelt wat geneuzel en tijdquote:Op woensdag 27 augustus 2008 09:22 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Und?
Ik zie werkelijk niet welk punt je wil maken. Probeer het eens met je eigen woorden.
Heerlijk filmpje inderdaad.quote:
Dat is een alternatief voor abiogenesis op aarde, heeft verder niet direct met biologische evolutie te maken.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 16:56 schreef GasTurbine het volgende:
Het is allebij ongeloofwaardig, maar 1 moet het wezen.
Ik geloof btw in Panspermia. (leven op aarde door komeetinslag)
Als je in panspermia "gelooft", dan ben je ook voor evolutie. Of wilde je soms beweren dat er complete giraffen zijn meegelift op een komeet?quote:Op woensdag 27 augustus 2008 16:56 schreef GasTurbine het volgende:
Het is allebij ongeloofwaardig, maar 1 moet het wezen.
Ik geloof btw in Panspermia. (leven op aarde door komeetinslag)
Écht onderbouwen kunnen we het denk ik nooit, maar een god_!
Als wij zijn evenbeeld zijn, moet God ook een zelfzuchtige achterlijke gierige klootzak zijn die graag vecht/oorlog voert en alles doet voor eigen rijkdom.
Dat hoeft niet per sé. Je kunt er allerlei andere opvattingen op na houden, zoals bijvoorbeeld dat het leven dat op aarde kwam voorgeprogrammeerd was om zich op een bepaalde manier te ontwikkelen in plaats van dat er een proces van mutatie + selectie plaatsvond.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 16:58 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Als je in panspermia "gelooft", dan ben je ook voor evolutie. Of wilde je soms beweren dat er complete giraffen zijn meegelift op een komeet?
Eh ja, dat zou inderdaad kunnen. Maar in mijn ogen compleet debiel. Als je dan toch in intelligent design gelooft dan is het natuurlijk absurd dat het eerst via kometen op aarde moet neerstorten.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 17:04 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat hoeft niet per sé. Je kunt er allerlei andere opvattingen op na houden, zoals bijvoorbeeld dat het leven dat op aarde kwam voorgeprogrammeerd was om zich op een bepaalde manier te ontwikkelen in plaats van dat er een proces van mutatie + selectie plaatsvond.
Het is inderdaad vrij debiel, maar het geeft wel aan dat je conclusie niet correct was.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 17:06 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Eh ja, dat zou inderdaad kunnen. Maar in mijn ogen compleet debiel. Als je dan toch in intelligent design gelooft dan is het natuurlijk absurd dat het eerst via kometen op aarde moet neerstorten.
Maargoed...dat is mijn mening
Sorry professor.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 16:57 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat is een alternatief voor abiogenesis op aarde, heeft verder niet direct met biologische evolutie te maken.
Een theorie:quote:Op woensdag 27 augustus 2008 17:06 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Eh ja, dat zou inderdaad kunnen. Maar in mijn ogen compleet debiel. Als je dan toch in intelligent design gelooft dan is het natuurlijk absurd dat het eerst via kometen op aarde moet neerstorten.
Maargoed...dat is mijn mening
wtf? Ik vind panspermia wel realistisch. Ik vind het alleen niet realistisch dat daar een design achter zit. Dus met opzet panspermia om vervolgens hier via een vastgesteld ontwerp dingen te laten verlopen.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 18:34 schreef GasTurbine het volgende:
[..]
Een theorie:
Een planeet waar wel levende cellen op voorkomen botst met zijn maan. Ruimtepuin wordt alle kanten op geslingerd, waaronder in onze (net gevormde) Oortwolk. Een stuk, van een paar kilometer groot, wordt door de zwaartekracht van de zon/een botsing met een ander tegemoetkomend stuk puin onze richting op gelanceerd. Het stort op aarde en binnen het stuk, wat groot genoeg was om de dampkring te overleven ontwikkelt het leven zich verder op de evolutionaire wijze.
Absurd? Realistischer dan wat de mensheid duizenden jaren heeft geloofd, over een opperwezen_!
En ook grappig is dat ie zegt dat de snelste dieren het hardste omhoog konden rennen en daarom als laatste verzopen.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 16:56 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Heerlijk filmpje inderdaad.
Ik vind het vooral mooi hoe hij zegt: "then drowns the fishes"
Je zei dat het onwaarchijnlijk was en vervolgens leek je panspermia als alternatief te poneren.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 18:25 schreef GasTurbine het volgende:
[..]
Sorry professor.
Heb ik trouwens evolutie ontkend?
*edit:sorry, niet gezien dat we al 4 pagina's ver waren*quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 13:31 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Geloof met wetenschappelijke methode vergelijken![]()
Valt wel op dat atheïsten geloof als een soort wetenschappelijke methode behandelen
Dan heb ik verkeerd gelezenquote:Op woensdag 27 augustus 2008 18:43 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
wtf? Ik vind panspermia wel realistisch. Ik vind het alleen niet realistisch dat daar een design achter zit. Dus met opzet panspermia om vervolgens hier via een vastgesteld ontwerp dingen te laten verlopen.
Dat laatste kan namelijk ook zonder panspermia.
Niet geprobeerd en niet gedaan.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 19:15 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je zei dat het onwaarchijnlijk was en vervolgens leek je panspermia als alternatief te poneren.
quote:Op woensdag 27 augustus 2008 18:56 schreef Noin het volgende:
Wat ik nog wil zeggen: kennis is de doodsteek voor geloof.
Vroeger geloofden we in de zonnegod, nu weten we dat het een grote nuke is thats all.
Vroeger geloofden we dat de wereld plat was en dat als je er vanaf viel, je rechtstreeks bij de duivel in het vagevuur terecht kwam. Tegenwoordig pak ik een vliegtuig en zit over 10 uur in Japan.
Vroeger geloofde 99,99% van de Europese/Amerikaanse wereld in God/Goden, en dat begint steeds minder te worden.
Wat ik denk dat er gaat gebeuren in de toekomst?
Het percentage gelovigen gaat naar beneden, het percentage wat niet geloofd gaat omhoog.
De spanning tussen gelovigen en niet gelovigen zal enorm worden, er zullen oorlogen gevoerd worden tussen gelovigen en ongelovigen. (dan bedoel ik niet Al-Qaida maar ik bedoel burgeroorlogen binnen de landen an sich)
Het zal survival of the fittest worden, en er zijn dan maar 2 uitkomsten:
Of de gelovigen overwinnen en ongeloof zal verboden worden in de wereld...
Of de ongelovigen zullen winnen en geloof zal verboden worden in de wereld.
In the end zal er maar 1 uitkomst zijn, zie het als een soort van evolutie.
Je hebt wel gelijk over Dawkins, maar daar ging het me even niet om. Kijk maar eens een stuk of 10 filmpjes van O'Reilly op youtube, ik kan je wel een lijstje geven anders, vooral zijn discussie met Michael Moore is interessant, hij lijkt zowaar een normale discussie te voeren maar zogauw het afgelopen is vertelt hij in de laatste 30 seconden nog even wat een debiel Moore volgens hem is.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 16:02 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Wat ben jij ? jood ? christen ? als ja, mag je dan andere mensen ineens commanderen ? ik dacht dat alleen god andere mensen het zwijgen mag opleggen.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 16:51 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Hou die grafkop van je toch eens dicht
Daar gaat het helemaal niet om. Je zit gewoon weer te rellen.
Atheist.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 01:03 schreef satanshond het volgende:
[..]
Wat ben jij ? jood ? christen ? als ja, mag je dan andere mensen ineens commanderen ? ik dacht dat alleen god andere mensen het zwijgen mag opleggen.
Uit welk jaar is dit? Want ik weet nagenoeg zeker dat evolutie daadwerkelijk is waargenomenquote:Op woensdag 27 augustus 2008 16:53 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Oh, jullie waren even in een discussie verwikkeld over het al dan niet bestaan en/of waarnemen van (micro)evolutie. Maar Dawkins geeft mooi aan dat dat moeilijk gaat en legt uit hoe je het eigenlijk moet bekijken. Ik dacht: dat scheelt wat geneuzel en tijd
Veranderende allelefrequenties binnen populaties nemen we gewoon waar. Ook fenotypische veranderingen onder druk van de omgeving, zoals het donkerder worden van motten in industriële omgevingen, insecten die nylon kunnen metaboliseren, etcetera.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 08:57 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Uit welk jaar is dit? Want ik weet nagenoeg zeker dat evolutie daadwerkelijk is waargenomen
En straks in Spore.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 09:58 schreef Monolith het volgende:
[..]
Veranderende allelefrequenties binnen populaties nemen we gewoon waar. Ook fenotypische veranderingen onder druk van de omgeving, zoals het donkerder worden van motten in industriële omgevingen, insecten die nylon kunnen metaboliseren, etcetera.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |