abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61321132
Zaterdag heb ik opnieuw met een veelheid aan sorteerfouten geconfronteerd. De postbezorger, als laatste in de schakel, is er de dupe van. Omdat postbezorgers meestal geen kostwinner zijn, laten collega's niet zo gauw hun stem horen. Laatst zijn er weer een paar mensen weggegaan, en er moest flink worden genut (meer dan vorig jaar).

Al met al wordt er veel flexibiliteit gevraagd, maar krijg je er steeds minder voor terug. Zijn er meer die hetzelfde ervaren?
pi_61325179
Ik had vandaag een hele straat met geadresseerde Bijenkorf magazines. Vond ik wel apart, aangezien ik er verder nergens eentje had uit te delen. En dan in 1 straat vrijwel ieder huis.
pi_61328864
quote:
Op dinsdag 2 september 2008 14:51 schreef sempron2400 het volgende:
Zaterdag heb ik opnieuw met een veelheid aan sorteerfouten geconfronteerd. De postbezorger, als laatste in de schakel, is er de dupe van. Omdat postbezorgers meestal geen kostwinner zijn, laten collega's niet zo gauw hun stem horen. Laatst zijn er weer een paar mensen weggegaan, en er moest flink worden genut (meer dan vorig jaar).

Al met al wordt er veel flexibiliteit gevraagd, maar krijg je er steeds minder voor terug. Zijn er meer die hetzelfde ervaren?
hiero, al begint 't een rommeltje te worden ...

ik ben natuurlijk wel erg flexibel als postbode...

maar (had hierover mijn chef al geinformeerd:
' als ik opmerk dat er geen lijst is/ligt met waarop aangetekendenmet mijn postcode op staan, en ik achteraf toch hoor dat ik wel aangetekenden heb, breng ik deze niet weg.'

Vandaag dacht hij dat mooi weer te kunnen flikken met een briefje te schrijven (Je weet dat je aangetekenden hebt!!) op een aangetekende brief die ik via een postzakbesteller heb mogen ontvangen... Nou.... ik heb 5x op de lijst van aangetekenden gekeken... en ik zweer het je... mijn code stond er niet op ...
I pwn u!
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 2 september 2008 @ 20:09:02 #54
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_61329135
Soms worden die dingen wel wat samengevoegd en andere keren weer niet. Zo heb ik een keer gehad dat ik met vier lijsten op pad was, terwijl ik een dag later er bijvoorbeeld maar 2 had, maar wel in dezelfde wijken kwam.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_61329793
Hehe, ik had gezegd dat ik vanaf deze week weer naar school moest, en dus niet meer doordeweeks kan werken. Zie ik dat er toch vanochtend weer gebeld was, ze kunnen niet zonder me . Nouja jammer dan, zaterdag sta ik weer klaar
Nobody ever seems to remember life is a game we play
pi_61334331
@bert

Ik denk dat de Bijenkorf een soort van bestand heeft gemaakt van de wat duurdere huizen en alleen naar die huizen hun foldertjes stuurt. Onze straat krijgt ze bijvoorbeeld wel, maar een straat met alleen rijtjeshuizen niet. Die kopen toch niets bij de Bijenkorf, dus hoef je ze ook geen foldertje te sturen. Eigenlijk best slim bedacht.
pi_61335905
Voorlopig voor de studie ( ) maar 1 dag in de week druk...dus veel werken, zowel overdag als late dienst. Maak tijdens een gewone schoolweek denk ik zo'n 25/30 uur.
Vanaf volgende week ook een 'verhuizing' in Oldenzaal...alle kasten staan nu boven maar moeten naar beneden (waar vroeger het gewone postkantoor was), omdat het teveel gedoe is met de liften...allemaal weer andere diensten enzo, bah
Something good: you look like Snoopy and it makes me smile.
Where you need improvement: you have smelly dog farts.
  woensdag 3 september 2008 @ 21:26:36 #58
108725 e-wok
niet mokken, lekker fokken
pi_61359129
quote:
Op dinsdag 2 september 2008 23:44 schreef Kerdaben het volgende:
alle kasten staan nu boven maar moeten naar beneden (waar vroeger het gewone postkantoor was), omdat het teveel gedoe is met de liften...allemaal weer andere diensten enzo, bah
sleepse
Twee jaar terug kregen wij ook een andere opstelling (welliswaar in hetzelfde gebouw) door de HSM. Het is er toen gezelliger op geworden, eerst stonden de compartimenten echt in hokken geplaatst. Misschien wordt jouw kantoor ook wel wat gezelliger qua sfeer

Ik kan me nog herinneren dat de teamcoaches 5 jaar geleden een bureau op de werkplek hadden, nu zitten ze in een apart hokje wat me voor de werksfeer toch beter lijkt
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 3 september 2008 @ 21:36:00 #59
Maffe Fries
pi_61359473
Dat als de teamcoach apart zit het de werksfeer bevordert, hoeft niet. Als je een leuke teamcoach hebt, dan werkt het ook prima hoor
pi_61360290
Het is nu al best gezellig, maar allerlei postcodes die nu bij elkaar zitten worden uit elkaar gehaald en dergelijke. Teamcoaches zaten altijd apart, neem aan dat dat zo blijft. Maarja zie wel hoe het uitpakt. Zou vervelender zijn als de geruchten waar zijn dat we over een tijd het gebouw uitmoeten en verkassen naar het industrieterrein, ligt natuurlijk absoluut niet centraal enzo...

Dan iets anders, vandaag tijdens buslichting ik een beetje aan het rondcrossen (zonder gordel uiteraard), komt er opeens een politieauto aangescheurd en gaat voor m'n auto staan terwijl ik net weer weg wil rijden, dus ik dacht dat ik een boete zou krijgen, wouden ze alleen nog even een verjaardagskaartje afgeven.
pi_61367908
quote:
Op woensdag 3 september 2008 21:58 schreef Kerdaben het volgende:
Het is nu al best gezellig, maar allerlei postcodes die nu bij elkaar zitten worden uit elkaar gehaald en dergelijke. Teamcoaches zaten altijd apart, neem aan dat dat zo blijft. Maarja zie wel hoe het uitpakt. Zou vervelender zijn als de geruchten waar zijn dat we over een tijd het gebouw uitmoeten en verkassen naar het industrieterrein, ligt natuurlijk absoluut niet centraal enzo...

Dan iets anders, vandaag tijdens buslichting ik een beetje aan het rondcrossen (zonder gordel uiteraard), komt er opeens een politieauto aangescheurd en gaat voor m'n auto staan terwijl ik net weer weg wil rijden, dus ik dacht dat ik een boete zou krijgen, wouden ze alleen nog even een verjaardagskaartje afgeven.
Op onze vestiging zijn juist de teamcoaches uit hun hokken gehaald en met bureau en al tussen de postbodes geplant. Kunnen ze ons nog beter bespioneren. eehhh, coachen.

Kerdaben, je weet dat TNT een ontheffing heeft voor het rijden met gordel? Bij lange stukken moet íe wel om, maar voor korte stukjes (iets van 500 m) mag íe af blijven. Anders blijven pakkettenchauffeurs en buslichters aan de gang.........
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_61369308
quote:
Op donderdag 4 september 2008 08:43 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]

Op onze vestiging zijn juist de teamcoaches uit hun hokken gehaald en met bureau en al tussen de postbodes geplant. Kunnen ze ons nog beter bespioneren. eehhh, coachen.

Kerdaben, je weet dat TNT een ontheffing heeft voor het rijden met gordel? Bij lange stukken moet íe wel om, maar voor korte stukjes (iets van 500 m) mag íe af blijven. Anders blijven pakkettenchauffeurs en buslichters aan de gang.........
Ik dacht dat het iets van 2.5 km was? Ivm buitengebieden waar niet zoveel brievenbussen staan en hetzelfde verhaal voor autobestellers.
Nothing is what it seems
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 4 september 2008 @ 11:08:49 #63
Maffe Fries
pi_61370984
Volgens mij ligt de grens op 1 km. En ja er worden wel eens boetes uitgeschreven aan de autobestellers, omdat ze zich in de ogen van de politie niet aan de regels houden

Je kunt het trouwens heel makkelijk nakijken, want in iedere auto hoort een formulier aanwezig te zijn dat aangeeft dat er een ontheffing van de gordelplicht geldt.
pi_61386414
Alweer een pittige dag vandaag, met 3 hah! En morgen weer twee! Bij ons zijn vrijwel alle fulltimers weer terug van vakantie, maar de postbezorgers nog niet. En aangezien ik algemeen reserve ben, ben ik al de hele week als een soort omhoogggevallen postbezorger alleen maar wijken aan het lopen. Ik begrijp nu wel beter hoe het komt dat die postbezorgers soms zo lang bezig zijn. Ze zijn volkomen afhankelijk van wie hun wijk heeft klaargemaakt, en hoe die hun tassen heeft ingepakt. Ze moeten constant op en neer fietsen naar de depots. Omdat meestal alleen hun 1e wijk in oranje tassen zit, en de rest in grijze, zit een middagwijk vaak in 3 tot 4 grijze tassen, terwijl deze best in 2 oranje had gekunt. Dus dan laat je die mensen nogmaals terugfietsen. En als ze klaar zijn moeten ze nog een keer naar het depot om hun tassen in te leveren. Als ze nog buspakjes niet kwijtkonden moeten ze die zelf naar het postkantoor brengen, op ong. 10 min. fietsen van het depot. Dat pakje mag je nml niet op het depot achterlaten, want de postbode+ komt pas de volgende dag weer, en dan ligt het pakje te laat op het postkantoor.

Vroeger kwamen de postbezorgers op de vestiging hun post halen. Nu mag dat niet meer. Daarom is bij iedere postbezorgerswijk de zgn. aan- en aflooptijd (fietstijd van vestiging naar wijk en weer terug) er van af gehaald. Want, zo redeneert men, de postbezorger hoeft niet meer naar de vestiging, maar werkt vanuit een depot in de wijk. Gemakshalve wordt vergeten dat er nu diverse wijken zijn die dichterbij de vroegere vestiging liggen dan bij het depot, waardoor voor die postbezorgers hun fietstijd juist is toegenomen! Ook hebben ze voor het gemak van iedere wijk 20 minuten afgehaald (10 min. aanloop en 10 min. afloop), ongeacht hoever de wijk van de oude vestiging lag. Ook die wijk die grensde aan de vestiging, dus waar je aan- en aflooptijd hooguit een minuut was, zodat er per saldo gewoon 19 minuten van je looptijd is gehaald! En dan krijgen die mensen nog constant kritiek van de postbode-plus dat ze te langzaam zijn. Geen wonder dat het verloop zo hoog is!

Wat wel relaxed is, is dat ze een beetje kunnen uitslapen, niet om 6.30 beginnen. Maar zeker als je 5 tot 6 uur hebt gelopen aan een stuk met amper pauze (want waar zou je moeten pauzeren?) ben je toch behoorlijk moe als je thuiskomt.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
pi_61387361
Hier komt er dinsdag t/m vrijdag altijd 's middags een postbode bij het depot (tijdens de buslichting) om te controleren of alles weg is en om herstelpost/pakjes mee te nemen.

Ook zijn er een aantal nabrengadressen voor de wijken die wat verder weg liggen, zodat mensen niet zóveel tijd kwijt zijn met het ophalen van eventuele nabrengzakken. Eventuele herstel- en retourzendingen moeten nog wel op het depot worden achtergelaten, maar zo'n nabrengadres scheelt toch al snel een kwartier fietsen. Het is alleen jammer dat de nabrengadressen ietwat schaars zijn.

De officiële manier om zakken in te pakken (alles plat) is niet bepaald de meest efficiënte manier. Als je de zakken inpakt zoals je een fietstas inpakt (dus niet alle bundels plat, maar één of twee plat en de rest staand) kan er ongeveer de helft meer in, terwijl de tas nog gesloten kan worden. Scheelt dus een derde tas en je kan ook zonder problemen de pakjes tussen de bundels steken. Het levert natuurlijk wel zwaardere tassen op.

Sowieso heb ik er een hekel aan als mijn wijken door andere mensen worden voorbereid. Ik maak zelf nauwelijks fouten, dus dan is het bloedirritant als je wijk gezet wordt door een slordige collega.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_61387387
quote:
Op donderdag 4 september 2008 08:43 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Je moet dan wel een lage snelheid aanhouden. (tot 30km/u)
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_61390259
quote:
Op donderdag 4 september 2008 22:17 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Je moet dan wel een lage snelheid aanhouden. (tot 30km/u)
Dat doen die chauffeurs bij ons niet. Ze rijden keihard en gaan bij wijze van spreke op 2 wielen door de bocht. Schijnt wel goed voor de BOCO-score te zijn...........
pi_61390418
quote:
Op donderdag 4 september 2008 22:16 schreef Jordy-B het volgende:
Hier komt er dinsdag t/m vrijdag altijd 's middags een postbode bij het depot (tijdens de buslichting) om te controleren of alles weg is en om herstelpost/pakjes mee te nemen.

Ook zijn er een aantal nabrengadressen voor de wijken die wat verder weg liggen, zodat mensen niet zóveel tijd kwijt zijn met het ophalen van eventuele nabrengzakken. Eventuele herstel- en retourzendingen moeten nog wel op het depot worden achtergelaten, maar zo'n nabrengadres scheelt toch al snel een kwartier fietsen. Het is alleen jammer dat de nabrengadressen ietwat schaars zijn.
Die nacontrole op de depots heb ik ook wel eens voorgesteld, maar dat wilden ze niet. Was geen ruimte voor in het budget, ofzo. Met als resultaat dat er geregeld de volgende dag (of later) wijken worden teruggevonden, omdat:
a) er miscommunicatie was over wie deze zou wegbrengen
b) de postbezorger na uren wachten op zijn zakjes op een gegeven moment dacht "bekijk het maar", en weggaat om bijv. de kinderen van school te halen
c) De teamcoach niemand meer had om de wijk te lopen, maar dacht "gooi maar neer bij het depot, dan is de bestellerszaal tenminste leeg, en komt de vestigingsmanager er ook niet achter"

Zakjesadressen en depots worden bij ons ook steeds schaarser. Vroeger lagen er op zo´n zakjesadres misschien 2 zakjes, nu liggen er complete wijken. Die, met een beetje pech, nog blijven liggen ook. Dus dan haken veel van die adressen af, weinig mensen hebben er zin in dat hun schuurtje ineens tot de nok toe vol ligt met grijze tassen en dat er constant postbodes in- en uit lopen.
pi_61390542
Vandaag hadden wij ook 2 soorten HAH, waarvan 1 niet op het rooster stond en pas gisteravond laat was neergezet. Alle fulltimers flink over de zeik dat ze het in moesten vouwen enzo...vond het zelf niet zo'n probleem. Zeker omdat ze allebei vrij dun waren en nauwelijks extra ruimte in beslag namen...en als je toch naar elk huis moet.
Soms krijg ik een beetje het idee dat fulltimers zeiken om het zeiken en niet zozeer omdat ze iets echt vervelend vinden...

Hebben ze afgelopen week mijn buslichtingsdienst veranderd, stuk van een uur er vanaf gehaald waar je langs een paar bedrijven moest en grijze zakken moest ophalen, omdat ze die post van de klanten dan te laat kregen zodat het onhandig was bij sorteren. Hebben nu die lui waar het stuk bij de dienst is aangekomen weer zodanig zitten zeiken dat het gewoon weer erbij komt...
En van de week moest er een knaap met me mee voor opleiding, maar hij was al een paar minuten te laat, dus wij bellen, bleek hij in het ziekenhuis te liggen en geopereerd te zijn. Had het wel lang van te voren doorgegeven zij hij....maarja dat komt dus gewoon niet aan.
soms....

Morgenavond voor het eerst werkoverleg voor zaterdagmedewerkers, volgens mij om zaken voor de interne verhuizing door te spreken. 't Zal mij benieuwen.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 5 september 2008 @ 01:02:37 #70
Maffe Fries
pi_61391169
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 00:09 schreef Kramerica-Industries het volgende:

Dat doen die chauffeurs bij ons niet. Ze rijden keihard en gaan bij wijze van spreke op 2 wielen door de bocht. Schijnt wel goed voor de BOCO-score te zijn...........
Ze willen dat je minimaal een score van 90 haalt. Moet toch geen probleem zijn? Had regelmatig een score van 99 of 100 en reed echt wel stevig door. Zodra het ding in de 5 zit, kun je rammen, maar moet je wel even met het remmen rekening houden
pi_61409604
Hallo beste mensen,

Ik ben op zoek naar een bijbaantje en laatst zag ik zo'n advertentie van de TnT voor tijdelijke krachten als postbezorgen en nog wat andere activiteiten. Ik vroeg mij eigenlijk af of dat werk nog een beetje verdient? Ik ben op dit moment 23 jaar oud en studeer nog. Verder vroeg ik mij eigenlijk af of ze nog een beetje flexibel zijn in werktijden, als ik bijvoorbeeld een extra dag vrij ben dat ik dan ook extra kan werken?

Alvast bedankt
pi_61409908
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 18:59 schreef Marinos23 het volgende:
Hallo beste mensen,

Ik ben op zoek naar een bijbaantje en laatst zag ik zo'n advertentie van de TnT voor tijdelijke krachten als postbezorgen en nog wat andere activiteiten. Ik vroeg mij eigenlijk af of dat werk nog een beetje verdient? Ik ben op dit moment 23 jaar oud en studeer nog. Verder vroeg ik mij eigenlijk af of ze nog een beetje flexibel zijn in werktijden, als ik bijvoorbeeld een extra dag vrij ben dat ik dan ook extra kan werken?

Alvast bedankt
Postbezorger verdient inderdaad een beetje, het minimumloon geloof ik. Voor een 23-jarige is dat momenteel iets van EUR 8,- per uur. Je kunt beter zaterdagbesteller worden, dan begin je rond de 9 euro, maar dat stijgt sneller en langer.

Erg flexibel is men niet, is mijn ervaring. Ze verlangen vooral flexibiliteit van jou om extra werk te kunnen doen, maar als je zelf een keertje vroeg naar huis moet wordt verwacht dat je dat weken van tevoren aangeeft. Als je flexibel bedoelt als in flexibel met het naar jou toeschuiven van extra werk dan is het antwoord volmondig JA! Ze zijn altijd erg blij met mensen die wat extra´s willen doen.
pi_61410542
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 19:11 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]

Postbezorger verdient inderdaad een beetje, het minimumloon geloof ik. Voor een 23-jarige is dat momenteel iets van EUR 8,- per uur. Je kunt beter zaterdagbesteller worden, dan begin je rond de 9 euro, maar dat stijgt sneller en langer.

Erg flexibel is men niet, is mijn ervaring. Ze verlangen vooral flexibiliteit van jou om extra werk te kunnen doen, maar als je zelf een keertje vroeg naar huis moet wordt verwacht dat je dat weken van tevoren aangeeft. Als je flexibel bedoelt als in flexibel met het naar jou toeschuiven van extra werk dan is het antwoord volmondig JA! Ze zijn altijd erg blij met mensen die wat extra´s willen doen.
Mijn ervaring is wel dat je meer voor elkaar krijgt als je zelf ook flexibel bent. Hier zijn ze (collega-postbodes en de teammanager) nooit te beroerd om eens wat van mij over te nemen/voor mij te regelen als ik een keer vrij wil hebben.

Als je zou moeten kiezen tussen postbezorger en (zaterdag)postbode, zou ik voor die laatste gaan. Het verschil tussen de functies is dat een postbode naast het bezorgen van post ook voorbereidend werk verricht en aangetekende brieven bezorgt. Iets meer verantwoordelijkheden, maar daar staat een hoger uurloon tegenover.

[ Bericht 1% gewijzigd door Jordy-B op 05-09-2008 20:00:40 ]
pi_61411184
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 00:17 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]

Die nacontrole op de depots heb ik ook wel eens voorgesteld, maar dat wilden ze niet. Was geen ruimte voor in het budget, ofzo. Met als resultaat dat er geregeld de volgende dag (of later) wijken worden teruggevonden, omdat:
a) er miscommunicatie was over wie deze zou wegbrengen
b) de postbezorger na uren wachten op zijn zakjes op een gegeven moment dacht "bekijk het maar", en weggaat om bijv. de kinderen van school te halen
c) De teamcoach niemand meer had om de wijk te lopen, maar dacht "gooi maar neer bij het depot, dan is de bestellerszaal tenminste leeg, en komt de vestigingsmanager er ook niet achter"

Zakjesadressen en depots worden bij ons ook steeds schaarser. Vroeger lagen er op zo´n zakjesadres misschien 2 zakjes, nu liggen er complete wijken. Die, met een beetje pech, nog blijven liggen ook. Dus dan haken veel van die adressen af, weinig mensen hebben er zin in dat hun schuurtje ineens tot de nok toe vol ligt met grijze tassen en dat er constant postbodes in- en uit lopen.
Geen ruimte in het budget?

Het kost misschien vijf minuten extra tijdens de buslichting. Er staat in de wijken immers altijd een brievenbus binnen een straal van 500 meter, dus het kan niet zo zijn dat je meer dan een paar minuten extra kwijt bent om even langs het depot te wippen voor nacontrole. En als het goed is, gaat het vooral om de herstelpost en (eventueel) enkele postbezorgermappen, omdat de postbode plus het merendeel van de lege zakken en overbodige HAH meeneemt (mee-zou-moeten-nemen).

En wat denk je dat het kost als er post blijft liggen? Onzinargument, dus.

Hier worden eventuele fouten op het rooster eigenlijk altijd gelijk opgelost, desnoods door de postbode plus (of door mij, op zaterdag), dus dat is niet van toepassing. We zijn wel eens te laat bij het depot, maar dat heeft ermee te maken dat het postbodeteam op maat is, waardoor je niets overhoudt als het een keer wat drukker is, zoals toevallig vandaag het geval was.
Gelukkig werk ik wel in een echt team... Een team met mensen die gelijk andere wijken gaan ingooien als ze even moeten wachten op de machinepost, bijvoorbeeld. Een team waar mensen nog wel eens een wijkje van elkaar overnemen, of eens wat omwisselen als dat op het moment beter uitkomt.

Ook wat de zakken betreft zijn er zelden problemen. Omdat de zakken altijd worden opgehaald en op een centrale plaats binnen het compartiment liggen, is er zelden een tekort aan zakken. Zakken die door collega's van andere compartimenten gebruikt worden, nemen we gewoon terug. Er moeten eigenlijk alleen af-en-toe nieuwe zakken besteld worden, omdat de zakken nou niet echt van denderende kwaliteit zijn en er dus wel eens eentje kapot gaat.

We hebben het best wel redelijk voor elkaar, eigenlijk.
pi_61413548
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 19:57 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Geen ruimte in het budget?

Het kost misschien vijf minuten extra tijdens de buslichting. Er staat in de wijken immers altijd een brievenbus binnen een straal van 500 meter, dus het kan niet zo zijn dat je meer dan een paar minuten extra kwijt bent om even langs het depot te wippen voor nacontrole. En als het goed is, gaat het vooral om de herstelpost en (eventueel) enkele postbezorgermappen, omdat de postbode plus het merendeel van de lege zakken en overbodige HAH meeneemt (mee-zou-moeten-nemen).

En wat denk je dat het kost als er post blijft liggen? Onzinargument, dus.

Hier worden eventuele fouten op het rooster eigenlijk altijd gelijk opgelost, desnoods door de postbode plus (of door mij, op zaterdag), dus dat is niet van toepassing. We zijn wel eens te laat bij het depot, maar dat heeft ermee te maken dat het postbodeteam op maat is, waardoor je niets overhoudt als het een keer wat drukker is, zoals toevallig vandaag het geval was.
Gelukkig werk ik wel in een echt team... Een team met mensen die gelijk andere wijken gaan ingooien als ze even moeten wachten op de machinepost, bijvoorbeeld. Een team waar mensen nog wel eens een wijkje van elkaar overnemen, of eens wat omwisselen als dat op het moment beter uitkomt.

Ook wat de zakken betreft zijn er zelden problemen. Omdat de zakken altijd worden opgehaald en op een centrale plaats binnen het compartiment liggen, is er zelden een tekort aan zakken. Zakken die door collega's van andere compartimenten gebruikt worden, nemen we gewoon terug. Er moeten eigenlijk alleen af-en-toe nieuwe zakken besteld worden, omdat de zakken nou niet echt van denderende kwaliteit zijn en er dus wel eens eentje kapot gaat.

We hebben het best wel redelijk voor elkaar, eigenlijk.
Tja, het is niet mijn onzinargument, maar dat van de teamcoach. Maar stel dat zo´n bussenlichter constateert dat er nog 3 wijken op het depot liggen, wat doet hij dan? Gaat íe ze zelf lopen? Daar zal hij ws. geen tijd voor hebben. Het probleem wordt bij ons voor een groot deel veroorzaakt door de nieuwe diensten. Als het een beetje druk is kunnen bepaalde wijken al niet meer met de eerste depotrit mee. Die chauffeur gaat dan toch weg want anders zijn de wijken die op dat moment al wel af zijn ook te laat. En als je als postbezorger herhaaldelijk een uur op je wijk moet wachten is dat ook zeer hinderlijk. Temeer omdat die mensen zijn binnengehaald met het verhaal "tussen 1 en 3 even een wijk lopen, kun je daarna lekker de kinderen van school halen". Dan komt die wijk veel te laat omdat het druk is, dan is de postbezorger vanwege de drukte ook nog langer aan het lopen, dus die kinderen van school halen gaat ook niet lukken. Eigenlijk is het werken als postbezorger vooral geschikt voor mensen die overdag toch al bijna niks te doen hebben, want zo makkelijk laat het zich niet tussen andere activiteiten inplannen.

Daarnaast komt het probleem ook deels door de postbodes. Dat zijn voor een groot deel verzuurde 50-plussers die de dagen tot hun pensioen tellen. Ze helpen elkaar niet, ze zitten allemaal op hun eigen eilandje. Maar ik begrijp wel waar die verzuring vandaan komt, want ik heb ook af en toe een zure oprisping.

We zitten krap in de mensen, dus we hebben bijna altijd opdeel, ook op drukke dagen. Vervolgens zit TNT die fulltimers te pushen dat ze ergens anders maar moeten gaan werken, want hier loopt het postvolume terug en is er straks geen werk meer. Maar hoewel de post in aantal stuks misschien daalt, neemt het in kilo´s toe. De HSM-post is duidelijk veel minder, maar dat plaatwerk (vooral tijdschriften) wordt steeds meer. En juist dat is het meest arbeidsintensief. Dat moet gevost, handmatig gesorteerd, etc. Als ik vandaag 4 rode bakken heb en 2 blauwe en morgen is het omgekeerd dan ben ik morgen langer bezig terwijl er minder post was. Dus ik snap die fulltimers wel. Opdeel op drukke dagen omdat het volgens het rekenmodel een rustige dag is, flyeren met folders van "postbezorgers gezocht" en dan bij thuiskomst een brief op je mat van Mobility of je asjeblieft op wil hoepelen.

Het probleem is daarnaast ook met het rekenmodel dat er niet wordt gekeken of het plaatwerk vaste bundels zijn, of dat alles losgesneden moet worden.

En ik ben zo iemand die altijd graag wat extra´s doet, maar ook ik heb mijn grenzen. Afgelopen week iedere dag tot bij vijven (of erna) op straat gelopen. En dan vraagt de teamcoach mij vanmorgen wat ik vind van die en die nieuwe postbezorgers, want hij vindt het niks, want ze zijn veel te langzaam. Terwijl ik vind dat ze al blij mogen zijn dat ze mensen kunnen krijgen die dit zware werk willen doen voor een vrij karige vergoeding.
pi_61415099
Ja, dat hebben wij ook wel een beetje, alleen bij ons kan het qua mensen nèt. De vrijdag is verreweg de drukste dag, dus dan redden we het gewoon niet binnen de tijd.

Als een chauffeur constateert dat er nog post is blijven liggen, kan hij/zij wel zo zien van wie die post was. Post laten liggen kan je bij ons gewoon je baan kosten, ook al is het het laat aangeleverd. Geef dan je extra tijd door (of wachtgeld, wat niet zo raar is als het echt uit de klauwen loopt en mensen uren op het depot zitten te wachten). Maar zaken als rouwkaartjes moeten gewoon bezorgd worden. Maar wij hebben dat soort problemen eigenlijk nooit. De mensen hebben daar de mentaliteit ook niet naar om post te laten liggen en mensen die de indruk hebben die mentaliteit wel te hebben, blijven zelden lang genoeg aan om het meer dan één keer te laten staan.

Dat opdeel-gebeuren (wij noemen het NUT), klopt sowieso niet. Nou was dit de laatste week waarin er genut werd, maar wij hebben het ook bijna iedere dag gehad. Sowieso de laatste drie vrijdagen. En waar is het goed voor? "In de zomer tijd inleveren, dan krijg je in de drukke periode (KNJ) hulp". En als de KNJ gearriveerd is, loopt nog iedereen in het donker bij de straat, omdat er nauwelijks hulp te krijgen is.
pi_61421279
Om 10.00 uur straks begint mijn eerste dag als zaterdagbesteller Ben benieuwd.
pi_61429047
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 22:03 schreef Jordy-B het volgende:
Ja, dat hebben wij ook wel een beetje, alleen bij ons kan het qua mensen nèt. De vrijdag is verreweg de drukste dag, dus dan redden we het gewoon niet binnen de tijd.

Als een chauffeur constateert dat er nog post is blijven liggen, kan hij/zij wel zo zien van wie die post was. Post laten liggen kan je bij ons gewoon je baan kosten, ook al is het het laat aangeleverd. Geef dan je extra tijd door (of wachtgeld, wat niet zo raar is als het echt uit de klauwen loopt en mensen uren op het depot zitten te wachten). Maar zaken als rouwkaartjes moeten gewoon bezorgd worden. Maar wij hebben dat soort problemen eigenlijk nooit. De mensen hebben daar de mentaliteit ook niet naar om post te laten liggen en mensen die de indruk hebben die mentaliteit wel te hebben, blijven zelden lang genoeg aan om het meer dan één keer te laten staan.

Dat opdeel-gebeuren (wij noemen het NUT), klopt sowieso niet. Nou was dit de laatste week waarin er genut werd, maar wij hebben het ook bijna iedere dag gehad. Sowieso de laatste drie vrijdagen. En waar is het goed voor? "In de zomer tijd inleveren, dan krijg je in de drukke periode (KNJ) hulp". En als de KNJ gearriveerd is, loopt nog iedereen in het donker bij de straat, omdat er nauwelijks hulp te krijgen is.
Het punt is dat je niet altijd met een beschuldigende vinger kan wijzen wiens schuld het is als een wijk blijft staan. Het kan door miscommunicatie komen, iemand wist niet dat hij ook nog die wijk moest lopen. De wijk kan naar het verkeerde depot zijn gebracht, of naar een depot wat bij een winkel hoort die op een gegeven moment ook dicht gaat. En je kan die bezorgers niet verplichten dat ze dan maar uren gaan zitten wachten, doorbetaald of niet. Die mensen zijn aangenomen om 2 tot 3 uurtjes per dag te werken, die hebben nog meer te doen.

Gisteren was er zoveel post en zo weinig mensen dat we zijn verzopen. Er zijn wijken blijven staan. Postbezorgers zijn gebeld dat ze hun tweede wijk niet meer hoefden te lopen omdat er niemand was om ze voor te bereiden. Dat kan een kwestie van mentaliteit zijn, maar je kunt niet verwachten van mensen dat ze iedere dag van 6 tot 6 werken, zeker niet bij dergelijk fysiek zwaar werk. De problemen zijn immers veroorzaakt door een slechte en onrealistische planning en een tekort aan mensen, allemaal zaken die te wijten zijn aan van hogerhand doorgevoerde reorganisaties. Zij maken er een potje van, wij zitten met de brokken, en mogen die vervolgens zelf opruimen. Bovendien zagen de postbodes deze problemen al van kilometers ver aankomen toen de plannen voor de reorganisatie/nieuwe gestandaardiseerde werkmethode bekend werden. Maar al onze bewaren werden door het management weggewuifd. We waren te negatief, we zagen overal problemen. En alles is uitgekomen als voorspeld, soms erger nog. Vroeger bleven er nooit wijken staan, 1x bleef door miscommunicatie een piepklein middagwijkje staan en iedereen sprak er schande van. Nu kijkt niemand er meer van op. Als de volgende dag blijkt dat de depots leeg zijn ben je aangenaam verrast, is er toch wat blijven liggen reageer je schouderophalend. Een kwestie van mentaliteit, maar bedenk wel dat deze gekweekt en gevoed wordt door het management. Ik verkeer nu nog in fase 1, waarin ik mij opwind over deze gang van zaken. Veel collega´s van mij zitten al in fase 2 waarin ze concluderen dat je opwinden geen zin heeft en alleen maar tot verhoogde stress leidt, dus dat berusting/onverschilligheid het beste is voor je gemoedsrust.
pi_61429553
Nou ja, zo ver zijn wij dus bij lange na nog niet.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 6 september 2008 @ 17:57:42 #80
Maffe Fries
pi_61430765
quote:
Op zaterdag 6 september 2008 17:10 schreef Jordy-B het volgende:
Nou ja, zo ver zijn wij dus bij lange na nog niet.
Idd, bij ons gaat op dit moment alles ook nog goed.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 6 september 2008 @ 18:26:27 #81
Maffe Fries
pi_61431332
Heb trouwens de afgelopen tijd ook verschillende kaartjes voorbij zien komen die beplakt waren met zegels uit de guldentijd. Op al die kaartjes zat voor 1 gulden aan postzegels geplakt en daardoor waren ze niet ondergefrankeerd en heb ze dus gewoon bezorgd
pi_61438395
Ook zo´n hekel eraan als mensen de toegang tot de brievenbus versperren met bloembakken, afvalcontainers en leuk bedoelde betonnen beeldjes. De USPS lost dit als volgt op.
  maandag 8 september 2008 @ 11:24:12 #83
134116 RD4
Reinigingsdiensten
pi_61469601
Als een pakket zaterdag op het postkantoor is afgeleverd, word het pakket dan maandag of dinsdag bezorgd? www.tracktrace.nl krijg ik geen info van....
  Redactie Frontpage / Sport maandag 8 september 2008 @ 11:53:20 #84
Maffe Fries
pi_61470236
Het duurt een werkdag voordat de code in het systeem zit. Ik denk dat het pakket op dinsdag afgeleverd wordt trouwens.
  dinsdag 9 september 2008 @ 12:56:04 #85
158507 Komakimo
It's only a state of mind
pi_61496457
ik ben van plan om te solliciteren bij tnt als postbezorger. voor iets van 20-30 uur per week. mijn vraag was kun je ook aangeven in welke buurten je wilt bezorgen en in welke niet? is het ook mogelijk om evt in een andere plaats te gaan bezorgen, als je solliciteert via de site krijg je automatisch vacatures te zien in van je woonplaats.
go round
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 9 september 2008 @ 13:06:09 #86
Maffe Fries
pi_61496710
20 uur per week is voor een postbezorger tamelijk veel. Meestal geven ze postbezorgers contracten tot 10 uur per week, maar dat kan per regio verschillen.

Over de sollicitatieprocedure en de verdere gang van zaken kan ik niets vertellen, omdat ik op een andere manier bij het bedrijf binnen ben gekomen.
  dinsdag 9 september 2008 @ 13:08:36 #87
158507 Komakimo
pi_61496780
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 13:06 schreef Peterselieman het volgende:
20 uur per week is voor een postbezorger tamelijk veel. Meestal geven ze postbezorgers contracten tot 10 uur per week, maar dat kan per regio verschillen.

Over de sollicitatieprocedure en de verdere gang van zaken kan ik niets vertellen, omdat ik op een andere manier bij het bedrijf binnen ben gekomen.
ja of gedeeltelijk binnen en bezorgen
go round
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 9 september 2008 @ 13:10:56 #88
Maffe Fries
pi_61496835
Ik weet wel dat ze nog vrij veel parttime postbodes willen hebben en niet meer op zoek zijn naar krachten die 37 uren in de week bij de post willen werken, dus wat dat betreft zou ik het gewoon proberen.
  dinsdag 9 september 2008 @ 13:20:39 #89
158507 Komakimo
pi_61497081
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 13:10 schreef Peterselieman het volgende:
Ik weet wel dat ze nog vrij veel parttime postbodes willen hebben en niet meer op zoek zijn naar krachten die 37 uren in de week bij de post willen werken, dus wat dat betreft zou ik het gewoon proberen.
maar kun je je voorkeur uitspreken over welke buurten je wilt bezorgen? er zijn gwn 2 straten hier waar ik liever niet kom. bovendien is dit gwn een hele asiocale stad, ik zou liever in een andere plaats werken maarja
go round
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 9 september 2008 @ 13:21:24 #90
Maffe Fries
pi_61497097
Dat zou ik echt niet weten helaas.
pi_61497125
Flexibele part time krachten willen ze er volgens mij altijd wel bij hebben. Via internet solliciteren zou ik niet doen, mijn ervaring is dat het voor geen meter werkt. Beter om gewoon even langs te gaan en te vragen naar een leidinggevende ofzo.
Met een beetje geluk kun je ook wel aangeven in welk team je wil, als er wijken zijn waar je echt niet wil bezorgen.
  dinsdag 9 september 2008 @ 13:52:30 #92
158507 Komakimo
pi_61497898
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 13:22 schreef Kerdaben het volgende:
Flexibele part time krachten willen ze er volgens mij altijd wel bij hebben. Via internet solliciteren zou ik niet doen, mijn ervaring is dat het voor geen meter werkt. Beter om gewoon even langs te gaan en te vragen naar een leidinggevende ofzo.
Met een beetje geluk kun je ook wel aangeven in welk team je wil, als er wijken zijn waar je echt niet wil bezorgen.
oke beankt voor de tip
go round
  Redactie Frontpage vrijdag 12 september 2008 @ 09:44:54 #93
72015 crew  PartyAnimal87
J'adore hardcore
pi_61570211
Ha, gevonden

Hopelijk morgen niet zo debiel druk als vorige week zaterdag
pi_61608050
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 22:03 schreef Jordy-B het volgende:Dat opdeel-gebeuren (wij noemen het NUT), klopt sowieso niet. Nou was dit de laatste week waarin er genut werd, maar wij hebben het ook bijna iedere dag gehad. Sowieso de laatste drie vrijdagen. En waar is het goed voor? "In de zomer tijd inleveren, dan krijg je in de drukke periode (KNJ) hulp". En als de KNJ gearriveerd is, loopt nog iedereen in het donker bij de straat, omdat er nauwelijks hulp te krijgen is.
Dit NUT zal alleen maar gaan uitbreiden. De zaterdag, waarop er geen HAH is, zal er voor postbezorgers op termijn zeker genut moeten worden. Nu is dat soms nog maar 60 minuten als er geen reet post is, maar je kunt er de donder op zeggen dat dit gaat toenemen. Door bezettingsproblemen wordt van postbezorgers veel flexibiliteit verwacht, terwijl daar geen extra beloning tegenover staat. Het salaris ligt inmiddels onder het minimumloon, omdat de laatste loonsverhoging jaren geleden is.

De groep postbezorgers (maar ook bodes) wordt geleidelijk steeds meer uitgebuit. Dan zal het je waarschijnlijk niet verbazen dat er op de vestiging waar ik werk steeds vaker talrijke wijken open staan. Helaas, dit is het lot als de sector onder druk staat.
pi_61608133

[ Bericht 100% gewijzigd door sempron2400 op 13-09-2008 20:47:21 ]
  zaterdag 13 september 2008 @ 21:31:45 #96
180385 Horloge
Zoals het klokje thuis tikt.
pi_61609244
Vandaag binnen een half uur klaar met sorteren (normaal 1 uur ongeveer). Dit soort dagen mogen ze vaker hebben.
pi_61609853
Als ik een aardig grote envelop met aardig wat electronica heb, die wel door de brievenbus past. Dan valt het toch gewoon onder de Brieven en Kaarten tarieven en kan ik heb gewoon in de lokale brievenbus gooien?

Mischien een beetje domme vraag maar ik wil het zeker weten
  zaterdag 13 september 2008 @ 22:08:37 #98
180385 Horloge
Zoals het klokje thuis tikt.
pi_61610009
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 21:58 schreef Rian. het volgende:
Als ik een aardig grote envelop met aardig wat electronica heb, die wel door de brievenbus past. Dan valt het toch gewoon onder de Brieven en Kaarten tarieven en kan ik heb gewoon in de lokale brievenbus gooien?

Jep. Uiteraard wel voldoende frankeren (zie hier).
pi_61613089
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 21:58 schreef Rian. het volgende:

Ik zou het in een doosje doen. Ligt er een beetje aan hoe kwetsbaar het is. Zolang het maar door een brievenbus past (38 x 26,5 x 3,2 cm) en minder weegt dan drie kilo (da's veel voor een pakje van dat formaat), geldt het brievenbusposttarief.
pi_61617367
Ik heb een envelop met bubbeltjesplastic gekocht bij het postkantoor en hem verstuurt, bedankt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')