hiero, al begint 't een rommeltje te worden ...quote:Op dinsdag 2 september 2008 14:51 schreef sempron2400 het volgende:
Zaterdag heb ik opnieuw met een veelheid aan sorteerfouten geconfronteerd. De postbezorger, als laatste in de schakel, is er de dupe van. Omdat postbezorgers meestal geen kostwinner zijn, laten collega's niet zo gauw hun stem horen. Laatst zijn er weer een paar mensen weggegaan, en er moest flink worden genut (meer dan vorig jaar).
Al met al wordt er veel flexibiliteit gevraagd, maar krijg je er steeds minder voor terug. Zijn er meer die hetzelfde ervaren?
sleepsequote:Op dinsdag 2 september 2008 23:44 schreef Kerdaben het volgende:
alle kasten staan nu boven maar moeten naar beneden (waar vroeger het gewone postkantoor was), omdat het teveel gedoe is met de liften...allemaal weer andere diensten enzo, bah
Op onze vestiging zijn juist de teamcoaches uit hun hokken gehaald en met bureau en al tussen de postbodes geplant. Kunnen ze ons nog beter bespioneren. eehhh, coachen.quote:Op woensdag 3 september 2008 21:58 schreef Kerdaben het volgende:
Het is nu al best gezellig, maar allerlei postcodes die nu bij elkaar zitten worden uit elkaar gehaald en dergelijke. Teamcoaches zaten altijd apart, neem aan dat dat zo blijft. Maarja zie wel hoe het uitpakt. Zou vervelender zijn als de geruchten waar zijn dat we over een tijd het gebouw uitmoeten en verkassen naar het industrieterrein, ligt natuurlijk absoluut niet centraal enzo...
Dan iets anders, vandaag tijdens buslichting ik een beetje aan het rondcrossen (zonder gordel uiteraard), komt er opeens een politieauto aangescheurd en gaat voor m'n auto staan terwijl ik net weer weg wil rijden, dus ik dacht dat ik een boete zou krijgen, wouden ze alleen nog even een verjaardagskaartje afgeven.
Ik dacht dat het iets van 2.5 km was? Ivm buitengebieden waar niet zoveel brievenbussen staan en hetzelfde verhaal voor autobestellers.quote:Op donderdag 4 september 2008 08:43 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Op onze vestiging zijn juist de teamcoaches uit hun hokken gehaald en met bureau en al tussen de postbodes geplant. Kunnen ze ons nog beter bespioneren. eehhh, coachen.
Kerdaben, je weet dat TNT een ontheffing heeft voor het rijden met gordel? Bij lange stukken moet íe wel om, maar voor korte stukjes (iets van 500 m) mag íe af blijven. Anders blijven pakkettenchauffeurs en buslichters aan de gang.........
Je moet dan wel een lage snelheid aanhouden. (tot 30km/u)quote:Op donderdag 4 september 2008 08:43 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Kerdaben, je weet dat TNT een ontheffing heeft voor het rijden met gordel? Bij lange stukken moet íe wel om, maar voor korte stukjes (iets van 500 m) mag íe af blijven. Anders blijven pakkettenchauffeurs en buslichters aan de gang.........
Dat doen die chauffeurs bij ons niet. Ze rijden keihard en gaan bij wijze van spreke op 2 wielen door de bocht. Schijnt wel goed voor de BOCO-score te zijn...........quote:Op donderdag 4 september 2008 22:17 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Je moet dan wel een lage snelheid aanhouden. (tot 30km/u)
Die nacontrole op de depots heb ik ook wel eens voorgesteld, maar dat wilden ze niet. Was geen ruimte voor in het budget, ofzo. Met als resultaat dat er geregeld de volgende dag (of later) wijken worden teruggevonden, omdat:quote:Op donderdag 4 september 2008 22:16 schreef Jordy-B het volgende:
Hier komt er dinsdag t/m vrijdag altijd 's middags een postbode bij het depot (tijdens de buslichting) om te controleren of alles weg is en om herstelpost/pakjes mee te nemen.
Ook zijn er een aantal nabrengadressen voor de wijken die wat verder weg liggen, zodat mensen niet zóveel tijd kwijt zijn met het ophalen van eventuele nabrengzakken. Eventuele herstel- en retourzendingen moeten nog wel op het depot worden achtergelaten, maar zo'n nabrengadres scheelt toch al snel een kwartier fietsen. Het is alleen jammer dat de nabrengadressen ietwat schaars zijn.
Ze willen dat je minimaal een score van 90 haalt. Moet toch geen probleem zijn? Had regelmatig een score van 99 of 100 en reed echt wel stevig door. Zodra het ding in de 5 zit, kun je rammen, maar moet je wel even met het remmen rekening houdenquote:Op vrijdag 5 september 2008 00:09 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Dat doen die chauffeurs bij ons niet. Ze rijden keihard en gaan bij wijze van spreke op 2 wielen door de bocht. Schijnt wel goed voor de BOCO-score te zijn...........
Postbezorger verdient inderdaad een beetje, het minimumloon geloof ik. Voor een 23-jarige is dat momenteel iets van EUR 8,- per uur. Je kunt beter zaterdagbesteller worden, dan begin je rond de 9 euro, maar dat stijgt sneller en langer.quote:Op vrijdag 5 september 2008 18:59 schreef Marinos23 het volgende:
Hallo beste mensen,
Ik ben op zoek naar een bijbaantje en laatst zag ik zo'n advertentie van de TnT voor tijdelijke krachten als postbezorgen en nog wat andere activiteiten. Ik vroeg mij eigenlijk af of dat werk nog een beetje verdient? Ik ben op dit moment 23 jaar oud en studeer nog. Verder vroeg ik mij eigenlijk af of ze nog een beetje flexibel zijn in werktijden, als ik bijvoorbeeld een extra dag vrij ben dat ik dan ook extra kan werken?
Alvast bedankt
Mijn ervaring is wel dat je meer voor elkaar krijgt als je zelf ook flexibel bent. Hier zijn ze (collega-postbodes en de teammanager) nooit te beroerd om eens wat van mij over te nemen/voor mij te regelen als ik een keer vrij wil hebben.quote:Op vrijdag 5 september 2008 19:11 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Postbezorger verdient inderdaad een beetje, het minimumloon geloof ik. Voor een 23-jarige is dat momenteel iets van EUR 8,- per uur. Je kunt beter zaterdagbesteller worden, dan begin je rond de 9 euro, maar dat stijgt sneller en langer.
Erg flexibel is men niet, is mijn ervaring. Ze verlangen vooral flexibiliteit van jou om extra werk te kunnen doen, maar als je zelf een keertje vroeg naar huis moet wordt verwacht dat je dat weken van tevoren aangeeft. Als je flexibel bedoelt als in flexibel met het naar jou toeschuiven van extra werk dan is het antwoord volmondig JA! Ze zijn altijd erg blij met mensen die wat extra´s willen doen.
Geen ruimte in het budget?quote:Op vrijdag 5 september 2008 00:17 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Die nacontrole op de depots heb ik ook wel eens voorgesteld, maar dat wilden ze niet. Was geen ruimte voor in het budget, ofzo. Met als resultaat dat er geregeld de volgende dag (of later) wijken worden teruggevonden, omdat:
a) er miscommunicatie was over wie deze zou wegbrengen
b) de postbezorger na uren wachten op zijn zakjes op een gegeven moment dacht "bekijk het maar", en weggaat om bijv. de kinderen van school te halen
c) De teamcoach niemand meer had om de wijk te lopen, maar dacht "gooi maar neer bij het depot, dan is de bestellerszaal tenminste leeg, en komt de vestigingsmanager er ook niet achter"
Zakjesadressen en depots worden bij ons ook steeds schaarser. Vroeger lagen er op zo´n zakjesadres misschien 2 zakjes, nu liggen er complete wijken. Die, met een beetje pech, nog blijven liggen ook. Dus dan haken veel van die adressen af, weinig mensen hebben er zin in dat hun schuurtje ineens tot de nok toe vol ligt met grijze tassen en dat er constant postbodes in- en uit lopen.
Tja, het is niet mijn onzinargument, maar dat van de teamcoach. Maar stel dat zo´n bussenlichter constateert dat er nog 3 wijken op het depot liggen, wat doet hij dan? Gaat íe ze zelf lopen? Daar zal hij ws. geen tijd voor hebben. Het probleem wordt bij ons voor een groot deel veroorzaakt door de nieuwe diensten. Als het een beetje druk is kunnen bepaalde wijken al niet meer met de eerste depotrit mee. Die chauffeur gaat dan toch weg want anders zijn de wijken die op dat moment al wel af zijn ook te laat. En als je als postbezorger herhaaldelijk een uur op je wijk moet wachten is dat ook zeer hinderlijk. Temeer omdat die mensen zijn binnengehaald met het verhaal "tussen 1 en 3 even een wijk lopen, kun je daarna lekker de kinderen van school halen". Dan komt die wijk veel te laat omdat het druk is, dan is de postbezorger vanwege de drukte ook nog langer aan het lopen, dus die kinderen van school halen gaat ook niet lukken. Eigenlijk is het werken als postbezorger vooral geschikt voor mensen die overdag toch al bijna niks te doen hebben, want zo makkelijk laat het zich niet tussen andere activiteiten inplannen.quote:Op vrijdag 5 september 2008 19:57 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Geen ruimte in het budget?
Het kost misschien vijf minuten extra tijdens de buslichting. Er staat in de wijken immers altijd een brievenbus binnen een straal van 500 meter, dus het kan niet zo zijn dat je meer dan een paar minuten extra kwijt bent om even langs het depot te wippen voor nacontrole. En als het goed is, gaat het vooral om de herstelpost en (eventueel) enkele postbezorgermappen, omdat de postbode plus het merendeel van de lege zakken en overbodige HAH meeneemt (mee-zou-moeten-nemen).
En wat denk je dat het kost als er post blijft liggen? Onzinargument, dus.
Hier worden eventuele fouten op het rooster eigenlijk altijd gelijk opgelost, desnoods door de postbode plus (of door mij, op zaterdag), dus dat is niet van toepassing. We zijn wel eens te laat bij het depot, maar dat heeft ermee te maken dat het postbodeteam op maat is, waardoor je niets overhoudt als het een keer wat drukker is, zoals toevallig vandaag het geval was.
Gelukkig werk ik wel in een echt team... Een team met mensen die gelijk andere wijken gaan ingooien als ze even moeten wachten op de machinepost, bijvoorbeeld. Een team waar mensen nog wel eens een wijkje van elkaar overnemen, of eens wat omwisselen als dat op het moment beter uitkomt.
Ook wat de zakken betreft zijn er zelden problemen. Omdat de zakken altijd worden opgehaald en op een centrale plaats binnen het compartiment liggen, is er zelden een tekort aan zakken. Zakken die door collega's van andere compartimenten gebruikt worden, nemen we gewoon terug. Er moeten eigenlijk alleen af-en-toe nieuwe zakken besteld worden, omdat de zakken nou niet echt van denderende kwaliteit zijn en er dus wel eens eentje kapot gaat.
We hebben het best wel redelijk voor elkaar, eigenlijk.
Het punt is dat je niet altijd met een beschuldigende vinger kan wijzen wiens schuld het is als een wijk blijft staan. Het kan door miscommunicatie komen, iemand wist niet dat hij ook nog die wijk moest lopen. De wijk kan naar het verkeerde depot zijn gebracht, of naar een depot wat bij een winkel hoort die op een gegeven moment ook dicht gaat. En je kan die bezorgers niet verplichten dat ze dan maar uren gaan zitten wachten, doorbetaald of niet. Die mensen zijn aangenomen om 2 tot 3 uurtjes per dag te werken, die hebben nog meer te doen.quote:Op vrijdag 5 september 2008 22:03 schreef Jordy-B het volgende:
Ja, dat hebben wij ook wel een beetje, alleen bij ons kan het qua mensen nèt. De vrijdag is verreweg de drukste dag, dus dan redden we het gewoon niet binnen de tijd.
Als een chauffeur constateert dat er nog post is blijven liggen, kan hij/zij wel zo zien van wie die post was. Post laten liggen kan je bij ons gewoon je baan kosten, ook al is het het laat aangeleverd. Geef dan je extra tijd door (of wachtgeld, wat niet zo raar is als het echt uit de klauwen loopt en mensen uren op het depot zitten te wachten). Maar zaken als rouwkaartjes moeten gewoon bezorgd worden. Maar wij hebben dat soort problemen eigenlijk nooit. De mensen hebben daar de mentaliteit ook niet naar om post te laten liggen en mensen die de indruk hebben die mentaliteit wel te hebben, blijven zelden lang genoeg aan om het meer dan één keer te laten staan.
Dat opdeel-gebeuren (wij noemen het NUT), klopt sowieso niet. Nou was dit de laatste week waarin er genut werd, maar wij hebben het ook bijna iedere dag gehad. Sowieso de laatste drie vrijdagen. En waar is het goed voor? "In de zomer tijd inleveren, dan krijg je in de drukke periode (KNJ) hulp". En als de KNJ gearriveerd is, loopt nog iedereen in het donker bij de straat, omdat er nauwelijks hulp te krijgen is.
Idd, bij ons gaat op dit moment alles ook nog goed.quote:Op zaterdag 6 september 2008 17:10 schreef Jordy-B het volgende:
Nou ja, zo ver zijn wij dus bij lange na nog niet.
ja of gedeeltelijk binnen en bezorgenquote:Op dinsdag 9 september 2008 13:06 schreef Peterselieman het volgende:
20 uur per week is voor een postbezorger tamelijk veel. Meestal geven ze postbezorgers contracten tot 10 uur per week, maar dat kan per regio verschillen.
Over de sollicitatieprocedure en de verdere gang van zaken kan ik niets vertellen, omdat ik op een andere manier bij het bedrijf binnen ben gekomen.
maar kun je je voorkeur uitspreken over welke buurten je wilt bezorgen? er zijn gwn 2 straten hier waar ik liever niet kom. bovendien is dit gwn een hele asiocale stad, ik zou liever in een andere plaats werken maarjaquote:Op dinsdag 9 september 2008 13:10 schreef Peterselieman het volgende:
Ik weet wel dat ze nog vrij veel parttime postbodes willen hebben en niet meer op zoek zijn naar krachten die 37 uren in de week bij de post willen werken, dus wat dat betreft zou ik het gewoon proberen.
oke beankt voor de tipquote:Op dinsdag 9 september 2008 13:22 schreef Kerdaben het volgende:
Flexibele part time krachten willen ze er volgens mij altijd wel bij hebben. Via internet solliciteren zou ik niet doen, mijn ervaring is dat het voor geen meter werkt. Beter om gewoon even langs te gaan en te vragen naar een leidinggevende ofzo.
Met een beetje geluk kun je ook wel aangeven in welk team je wil, als er wijken zijn waar je echt niet wil bezorgen.
Dit NUT zal alleen maar gaan uitbreiden. De zaterdag, waarop er geen HAH is, zal er voor postbezorgers op termijn zeker genut moeten worden. Nu is dat soms nog maar 60 minuten als er geen reet post is, maar je kunt er de donder op zeggen dat dit gaat toenemen. Door bezettingsproblemen wordt van postbezorgers veel flexibiliteit verwacht, terwijl daar geen extra beloning tegenover staat. Het salaris ligt inmiddels onder het minimumloon, omdat de laatste loonsverhoging jaren geleden is.quote:Op vrijdag 5 september 2008 22:03 schreef Jordy-B het volgende:Dat opdeel-gebeuren (wij noemen het NUT), klopt sowieso niet. Nou was dit de laatste week waarin er genut werd, maar wij hebben het ook bijna iedere dag gehad. Sowieso de laatste drie vrijdagen. En waar is het goed voor? "In de zomer tijd inleveren, dan krijg je in de drukke periode (KNJ) hulp". En als de KNJ gearriveerd is, loopt nog iedereen in het donker bij de straat, omdat er nauwelijks hulp te krijgen is.
Jep. Uiteraard wel voldoende frankeren (zie hier).quote:Op zaterdag 13 september 2008 21:58 schreef Rian. het volgende:
Als ik een aardig grote envelop met aardig wat electronica heb, die wel door de brievenbus past. Dan valt het toch gewoon onder de Brieven en Kaarten tarieven en kan ik heb gewoon in de lokale brievenbus gooien?![]()
Mischien een beetje domme vraag maar ik wil het zeker weten
Ik zou het in een doosje doen. Ligt er een beetje aan hoe kwetsbaar het is. Zolang het maar door een brievenbus past (38 x 26,5 x 3,2 cm) en minder weegt dan drie kilo (da's veel voor een pakje van dat formaat), geldt het brievenbusposttarief.quote:Op zaterdag 13 september 2008 21:58 schreef Rian. het volgende:
Als ik een aardig grote envelop met aardig wat electronica heb, die wel door de brievenbus past. Dan valt het toch gewoon onder de Brieven en Kaarten tarieven en kan ik heb gewoon in de lokale brievenbus gooien?![]()
Mischien een beetje domme vraag maar ik wil het zeker weten
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |