Weet je wat ze in zuid-afrika vragen als je een foto van je konijn laat zien?quote:Op zondag 24 augustus 2008 16:35 schreef Kiegie het volgende:
[..]
Ook weer kenmerkend voor mensen die graag hun kop in het zand steken (wat ik overigens geen enkel probleem vind, als je er bij mij maar niet over komt huilen): heldere feiten als propaganda betitelen.
Inderdaad. Evolutie.quote:Op zondag 24 augustus 2008 17:20 schreef frenchfries het volgende:
[..]
Weet je wat ze in zuid-afrika vragen als je een foto van je konijn laat zien?
"Heb je dr lekkere soep van kunnen trekken?"
Eten en gegeten worden hoort bij de natuur.
Tja, misschien is jouw Engels niet zo goed, maar in de 'lyrics' (en ik blijf erbij dat ze hetzelfde niveau hebben als een gemiddelde forumpost) gaat het om de bewering dat vegetariërs hun voedselkeuze als een statement zien en vleeseters proberen te overtuigen dat de vegetarische wijze de enig juiste is.quote:Guyfawkes
Dan zal ik wel met de verkeerde vegetariërs omgaan ofzo.quote:Op zondag 24 augustus 2008 17:26 schreef Kiegie het volgende:
[..]
Tja, misschien is jouw Engels niet zo goed, maar in de 'lyrics' (en ik blijf erbij dat ze hetzelfde niveau hebben als een gemiddelde forumpost) gaat het om de bewering dat vegetariërs hun voedselkeuze als een statement zien en vleeseters proberen te overtuigen dat de vegetarische wijze de enig juiste is.
In de praktijk is dat niet zo. Het is een 'vleesetende mythe' dat vegetariërs zich verheven voelen boven vleeseters en hun dieet aan anderen opdringen.
Blijkbaar hebben vleeseters dat fabeltje nodig om zich tegen af te zetten, waarschijnlijk omdat het lekker makkelijk is en ze verder niet zoveel te vertellen hebben (behalve dan dat het ze geen reet interesseert hoeveel een dier lijdt, als zij maar een lapje op hun bord hebben liggen).
Vuur is ook een natuurlijk verschijnsel. Braden de logische 2e stap.quote:En die vetgedrukte tekst slaat natuurlijk helegaar nergens op: gebraden vlees is niet eigen aan deze planeet. Rauw vlees, dat zou ik nog kunnen begrijpen, al bestaan planteneters minstens even lang als vleeseters.
Nou, verder nog iets, knullemans?
Mensen die jouw hun mening willen opdringen, zijn nooit in orde.quote:Op zondag 24 augustus 2008 17:31 schreef frenchfries het volgende:
Dan zal ik wel met de verkeerde vegetariërs omgaan ofzo._!!
Zebra's lijden ook als een tijger ze pakt. Zullen we tijgers dan maar gaan uitroeien?quote:Op zondag 24 augustus 2008 17:26 schreef Kiegie het volgende:
[..]
Tja, misschien is jouw Engels niet zo goed, maar in de 'lyrics' (en ik blijf erbij dat ze hetzelfde niveau hebben als een gemiddelde forumpost) gaat het om de bewering dat vegetariërs hun voedselkeuze als een statement zien en vleeseters proberen te overtuigen dat de vegetarische wijze de enig juiste is.
In de praktijk is dat niet zo. Het is een 'vleesetende mythe' dat vegetariërs zich verheven voelen boven vleeseters en hun dieet aan anderen opdringen.
Blijkbaar hebben vleeseters dat fabeltje nodig om zich tegen af te zetten, waarschijnlijk omdat het lekker makkelijk is en ze verder niet zoveel te vertellen hebben (behalve dan dat het ze geen reet interesseert hoeveel een dier lijdt, als zij maar een lapje op hun bord hebben liggen).
En die vetgedrukte tekst slaat natuurlijk helegaar nergens op: gebraden vlees is niet eigen aan deze planeet. Rauw vlees, dat zou ik nog kunnen begrijpen, al bestaan planteneters minstens even lang als vleeseters.
Nou, verder nog iets, knullemans?
Ik snap het niet dat ze een varken of koe zieliger vinden dan lieve konijntjes en muisjes waarvan het leefgebied wordt vernietigd om hun maïs en soja en weet ik veel wat het is te kunnen verbouwenquote:Op zondag 24 augustus 2008 18:28 schreef BigKahuna het volgende:
Ik snap vegetariers ook niet helemaal.
Als je niet wilt dat de dieren lijden, kan je toch ook vlees eten waarvan de dieren wél goed verzorgd zijn? Hetzelfde idee als scharreleieren oid.
Je hebt toch niet voor niets scherpe tanden
Je kunt ook om andere redenen vegetarisch eten, b.v. omdat intensieve veehouderij een stuk milieubelastender is. Daarnaast wordt verreweg de meeste maïs en soja verbouwd als veevoer. Iets van 70% van de maïsproductie en 80% van de sojaproductie in de VS – als ik het me goed herinner – is bestemd voor veevoer. Dit grenst aan het ook veel gehoorde verwijt ‘voor sojavelden worden regenwouden gekapt’, wat suggereert dat dit alleen soja zou zijn voor menselijke consumptie, maar dat is niet het geval: het is vanwege de toenemende vleesconsumptie dat die velden nodig zijn voor veevoeder.quote:Op zondag 24 augustus 2008 18:35 schreef Nikmans het volgende:
[..]
Ik snap het niet dat ze een varken of koe zieliger vinden dan lieve konijntjes en muisjes waarvan het leefgebied wordt vernietigd om hun maïs en soja en weet ik veel wat het is te kunnen verbouwen
Dat zal allemaal best kloppen, maar het blijft natuurlijk zo dat vegetariërs evengoed 'bloed aan hun handen hebben' als mensen die het allemaal niet boeit.quote:Op zondag 24 augustus 2008 18:39 schreef Iblis het volgende:
[..]
Je kunt ook om andere redenen vegetarisch eten, b.v. omdat intensieve veehouderij een stuk milieubelastender is. Daarnaast wordt verreweg de meeste maïs en soja verbouwd als veevoer. Iets van 70% van de maïsproductie en 80% van de sojaproductie in de VS – als ik het me goed herinner – is bestemd voor veevoer. Dit grenst aan het ook veel gehoorde verwijt ‘voor sojavelden worden regenwouden gekapt’, wat suggereert dat dit alleen soja zou zijn voor menselijke consumptie, maar dat is niet het geval: het is vanwege de toenemende vleesconsumptie dat die velden nodig zijn voor veevoeder.
Daarom zul je, als je probleem ligt bij het dierenleed, minstens zoveel leed veroorzaken onder de muisjes en konijntjes in het soja- en maïsveld als je varkens- of koeienvlees eet.
Als je de wereld alleen kunt indelen in ‘helemaal wel’ of ‘helemaal niet’ dan is je observatie tamelijk accuraat. Als je aan de andere kant ook nog enkele mogelijkheden daartussen ziet, is er wel iets voor te zeggen dat iemand in ieder geval zijn best doet om minder dierenleed, of minder milieubelasting, te veroorzaken, of überhaupt wat bewuster te zijn als het gaat om de aankoop van eten.quote:Op zondag 24 augustus 2008 18:42 schreef Nikmans het volgende:
Dat zal allemaal best kloppen, maar het blijft natuurlijk zo dat vegetariërs evengoed 'bloed aan hun handen hebben' als mensen die het allemaal niet boeit.
Maar daar gaat het helemaal niet omHet gaat om schijnheilige wereldverbeteraars die zichzelf een hele baas vinden omdat ze zogenaamd goed zijn voor de diertjes, terwijl ze dat helemaal niet zijn
[ afbeelding ]
Er zit natuurlijk wel wat in maar op die manier kun je overal iets van makenquote:Op zondag 24 augustus 2008 19:15 schreef Iblis het volgende:
[..]
Als je de wereld alleen kunt indelen in ‘helemaal wel’ of ‘helemaal niet’ dan is je observatie tamelijk accuraat. Als je aan de andere kant ook nog enkele mogelijkheden daartussen ziet, is er wel iets voor te zeggen dat iemand in ieder geval zijn best doet om minder dierenleed, of minder milieubelasting, te veroorzaken, of überhaupt wat bewuster te zijn als het gaat om de aankoop van eten.
Ook binnen de vegetariërs zijn er mensen die vinden dat het of niets, of alles moet zijn. Of je bent veganist, of je bent geen haar beter dan iemand die elke dag een paar kilo vlees koopt en direct weggooit, alleen om het dierenleed te vergroten.
Het is een gemakkelijk wereldbeeld, dat wel, maar ik denk een wat al te gemakkelijk. Uiteindelijk levert elke euro die je uitgeeft een bepaalde milieuvervuiling, en is elk stuk voedsel wel ergens gekoppeld aan dierenleed. Ook al eet je twee dagen per week geen vlees, en de rest wel, dan nog veroorzaak je minder dierenleed dan iemand die zeven dagen per week vlees eet. Je kunt dat schijnheilig vinden, je kunt het ook zien als in ieder geval een poging oprecht wat te doen.
Dan nog is de weg naar de hel geplaveid met goede intenties, maar enfin…
Snuffel voor de grap eens door KB en kijk waar meer topics van zijn; vleeseters die vegetariers afzeiken of andersom..quote:Op zondag 24 augustus 2008 17:31 schreef frenchfries het volgende:
[..]
Dan zal ik wel met de verkeerde vegetariërs omgaan ofzo._!!
Snuffel voor de grap eens door KLB en kijk waar meer topics van zijn; autochtone Nederlanders die Marokkanen afzeiken of andersomquote:Op zondag 24 augustus 2008 19:38 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Snuffel voor de grap eens door KB en kijk waar meer topics van zijn; vleeseters die vegetariers afzeiken of andersom..
Er zijn mensen die zoals ze dat dan noemen biologisch vlees eten, lees je eens in.quote:Op zondag 24 augustus 2008 18:28 schreef BigKahuna het volgende:
Ik snap vegetariers ook niet helemaal.
Als je niet wilt dat de dieren lijden, kan je toch ook vlees eten waarvan de dieren wél goed verzorgd zijn? Hetzelfde idee als scharreleieren oid.
Je hebt toch niet voor niets scherpe tanden
Dat zeg ik toch ook?quote:Op zondag 24 augustus 2008 19:42 schreef n0r het volgende:
[..]
Er zijn mensen die zoals ze dat dan noemen biologisch vlees eten, lees je eens in.
Naar mijn weten is een mens dan ook een omnivoor.quote:De maagzuren in de maag van een vleeseter zijn vele malen zuurder dan die van de mens.
Aan de andere kant heeft een mens, net als planteneters een relatief erg lang darmstelsel, terwijl vleeseters korte darmen hebben.
Dat zeg ik toch ook niet mafkeesquote:En als er dan mensen zijn die daarvoor kiezen, laat ze dan lekker, het is niet dat jij er last van hebt.
Zeker niet. Denk maar aan die vegetarische producten van bijvoorbeeld Quorn en Valess. Vooral die laatste bevat gewoon ingrediënten die uit de bio-industrie komen.quote:Op zondag 24 augustus 2008 18:42 schreef Nikmans het volgende:
[..]
Dat zal allemaal best kloppen, maar het blijft natuurlijk zo dat vegetariërs evengoed 'bloed aan hun handen hebben' als mensen die het allemaal niet boeit.
Maar daar gaat het helemaal niet omHet gaat om schijnheilige wereldverbeteraars die zichzelf een hele baas vinden omdat ze zogenaamd goed zijn voor de diertjes, terwijl ze dat helemaal niet zijn
[ afbeelding ]
Ga je zeuren over zwart-wit denken terwijl je zelf moeilijk doet over Quorn omdat er bio-industrie ingredienten in zouden zitten. Feit is wel dat er voor de gemiddelde vleesvervanger een stuk minder dieren hebben moeten lijden dan voor een lap vlees. Dus als je dan toch niet graag zwart-wit denkt, doe dan ook niet moeilijk met dat soort onnozele argumenten.quote:Op zondag 24 augustus 2008 20:19 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Zeker niet. Denk maar aan die vegetarische producten van bijvoorbeeld Quorn en Valess. Vooral die laatste bevat gewoon ingrediënten die uit de bio-industrie komen.![]()
Toch vind ik dat er behoorlijk zwart/wit gedacht wordt als het om het consumeren van vlees gaat. Je hebt natuurlijk ook mensen die vlees niet lekker vinden of er niet goed tegen kunnen.
Quorn bevat eieren, maar pas sinds 2000 gebruiken ze geen legbatterijeieren meer. Dat geeft wel aan dat vleesvervangers voor een groot gedeelte domweg big business zijn – Quorn wordt op de markt gezet als een gezond alternatief voor vlees. Niet zo zeer als een verantwoord product in de zin van dierenleed, of milieu. Ze weten dat daar niet zoveel aan te verdienen valt, inspelen op de gezondheidswens van mensen werkt beter. Dat het in feite het product van een schimmel is verzwijgen ze ook liever.quote:Op zondag 24 augustus 2008 20:19 schreef Morrigan het volgende:
Zeker niet. Denk maar aan die vegetarische producten van bijvoorbeeld Quorn en Valess. Vooral die laatste bevat gewoon ingrediënten die uit de bio-industrie komen.![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |