En weer verderquote:Op zondag 24 augustus 2008 13:33 schreef rene90 het volgende:
Cory's vind ik topvissies, erg gezellig altijd:)
quote:Op zondag 24 augustus 2008 14:27 schreef CherryLips het volgende:
m'n slakken zijn weer tot leven gekomen. snel gaan ze niet en volgens mij zijn ze levend aan het ontbinden.
ze zitten boven in de plantjes tegen het wateroppervlak, heel lastig om er een foto van te maken maar ze hebben oranje vlekjes gekregenquote:Op zondag 24 augustus 2008 15:42 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
![]()
heb je geen foto? misschien ziet iemand hier wat er mis mee is?
BBS is van tetra?quote:Op maandag 25 augustus 2008 16:44 schreef Aneurism het volgende:
Vissen groeien eigenlijk wel redelijk snel, mijn Betta's heb ik in 6 maanden op volwassen afmetingen. Probeer anders eens dagelijks BBS te voeren.
Weet niet heel veel over garnaaltjes, maar volgens mij eten de meeste alg.quote:Op maandag 25 augustus 2008 16:53 schreef -ladybird- het volgende:
[..]
BBS is van tetra?
Wil denk ik eens wat garnaaltjes proberen, gaat dit goed met baby visjes erbij?
Garnaaltjes zijn übertolerant. En heerlijke opruimers. Wij hebben ze ook samen met babyguppen, gaat geweldig. Met guppen duurt het ook wel even voordat ze redelijk op kleur zijn. Uiteindelijk krijgen ze de meest geweldige uiteenlopende kleurenquote:Op maandag 25 augustus 2008 16:53 schreef -ladybird- het volgende:
[..]
BBS is van tetra?
Wil denk ik eens wat garnaaltjes proberen, gaat dit goed met baby visjes erbij?
Aardappel.quote:Op maandag 25 augustus 2008 21:23 schreef Nies het volgende:
[..]
Garnaaltjes zijn übertolerant. En heerlijke opruimers. Wij hebben ze ook samen met babyguppen, gaat geweldig. Met guppen duurt het ook wel even voordat ze redelijk op kleur zijn. Uiteindelijk krijgen ze de meest geweldige uiteenlopende kleuren![]()
We kwamen overigens vandaag tot de ontdekking dat we planaria in het aquarium hebbenIn beide bakken..... De flubenol is besteld maar is er pas aanstaande woensdag en de tip om biefstuk in de bak te hangen en het licht voor een half uur uit te doen hielp ook al niet
Iemand anders nog werkende ideeën?
Help anyone?
Gewoon hele aardappels in de bak? Grote, kleine? Rauw, gekookt of gebakken? Schilletje of een halve aardappel?quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 00:08 schreef Aneurism het volgende:
[..]
Aardappel.
Maar honing goerami's eten ze wel op.
quote:Planaria bestrijden met een gehaktbal???
overgenomen Uit: Aqua Terra Zuid
Onlangs was ik in het bezit gekomen van platte Witte wormpjes in mijn aquarium. Hoe kom ik hier nu aan dacht ik en belangrijker nog, hoe kom ik er vanaf? De wormpjes kwamen als er alleen nog schemerlicht brandde massaal op de voorruit. Platdrukken dan, dacht ik, maar 4 weken later had ik er nog steeds last van. Schade aan planten en vissen werd er trouwens niet toegebracht. Later ontdekte ik via literatuur, (Het aquarium, jaargang 51 nr.5 1981, artikel 'flydraplanaria; van Aj. Bodenstafl) dat platdrukken geen zin heeft, omdat uit een klein deeltje van een planaria een volwassen exemplaar kan groeien. In dit artikel, het enige wat ik hierover heb kunnen vinden, wordt als bestrijding van de tweeslachtige planaria het middel Superol genoemd. "Niet doen zei een collega aquariaan. Chemische bestrijding is schadelijk voor het biologisch systeem, je moet het met rauw gehakt doen. Men neme rauw gehakt, stopt het in een netje (de oude vitrage van oma waar ik mijn voorruit mee schoonmaak) touwtje er omheen en als het donker wordt in het aquarium laten zakken totdat het de bodem raakt. De volgende dag zag ik geen planaria op het gehakt zitten. Toch maar even omspoelen onder de hete kraan en weer terug gehangen. De hierop volgende ochtend deed ik het geheel eerst in een kom, en tot mijn verbazing zag ik tientallen wormpjes in de kom. Op het netje zaten er ook nog eens tientallen en in het gehakt waarschijnlijk ook. Misschien moeten ze eerst de smaak te pakken hebben. Mijn collega aquariaan vertelde me wel, dat je deze behandeling een week later moet herhalen, omdat dan de eitjes uitkomen van de planaria. Voorkomen is een ander verhaal. Volgens mij was de oorzaak van dit alles een besmetting via water waar watervlooien in hebben gezeten. Deze koop ik bij een tuincentrum. Nu zorg ik ervoor dat dit niet meer in mijn aquarium terecht kan komen. Ik zeef de watervlooien in een theezeefje en spoel ze eerst af onder de kraan. Voorzichtigheid blijft geboden.
Dan gooien we vanaaf de biefstuk er wel weer inquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 11:20 schreef Aneurism het volgende:
[..]
&
http://nl.piranha-fury.com/forum/index.php?showtopic=107376&st=0&p=1308571entry1308571
Je visjes zullen er geen last van hebben.
Je moet het geheel wel uit de bak halen voor het licht aan gaat.
AARDAPPELquote:Op woensdag 27 augustus 2008 18:20 schreef Nies het volgende:
De biefstuk had wederom geen resultaat(ik vond hem zelf best lekker
)
En ach, alsof de waterwaardes nog niet genoeg naar hun mallemoer zijn door de bloederige biefstuk hebben we er vanmiddag dus maar flubenol ingegooid. So far so good, de vissen en garnalen doen het tot nu toe nog goed. Het zal me benieuwen of dit dan wel werkt.
Ik gooi ze er gelijk in, eerst even natuurlijk het spul van de worteltjes afhalen en eventuele stukjes lood.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 23:29 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Alles gaat hier goed, de Corydoras zijn een stuk groter gegoeit en nog steeds vrolijk![]()
Mijn plantjes worden alleen bruin en alles wil niet echt goed groeien, ik denk dat het aan mijn lamp ligt, dus binnenkort maar even kijken voor een nieuwe TL-buis.
Verder nog 1 vraagje:
stoppen jullie je net gekochte plantjes van de winkel direct in het aquarium?
Of behandelen jullie ze nog met iets, om besmetting met allerlei dingen te voorkomen?
Ik heb nu echt geen slakjes meer in m'n aquariumquote:Op donderdag 28 augustus 2008 09:48 schreef CherryLips het volgende:
even schoonmaken, bruine stukjes eruit halen als die erin zitten, kijken of er geen slakjes inzitten.
We zouden eens met zn alle een goeie OP moeten verzinnenquote:Op zondag 24 augustus 2008 13:41 schreef rene90 het volgende:
Hmm vergeet ik weer Topic erachter...damnit.
Is er geen OP trouwens?
Glyptoperichthys gibbicepsquote:Op zaterdag 30 augustus 2008 01:22 schreef AufDerAxe het volgende:
@onlogisch welke algeneters heb je? sommige zijn nl nogal territoriaal dus....
Met de betreffende bakken die je opnoemt kan het iig NIET!!. Er zijn meerdere soorten aro's, maar allemaal hebben ze iig een grotere bak nodig. Vooral de diepte van de bak is erg belangrijk.quote:Op maandag 25 augustus 2008 14:43 schreef Aneurism het volgende:
Ik zit te denken over een arowana, maar groter dan 220 kan ik niet gaan qua bak... Nu zit ik wel te denken over een hoekbak, iets kleiner dan 2m lang maar wel 2 lange zijdes van 150 bijv. Sommige mensen zeggen dat het best kan 200cmx60x60, maar ik vind het zelf nogal zielig.
Gekut ook altijd dat byzondere willen.
Je bedoelt al dat grint op een hoopje?quote:Op zaterdag 27 september 2008 13:59 schreef Guppyfriend het volgende:
Er heeft iemand een drukke nacht achter de rug in m'n aquarium.
[ link | afbeelding ]
ja, dat bergjequote:Op zaterdag 27 september 2008 14:00 schreef rene90 het volgende:
[..]
Je bedoelt al dat grint op een hoopje?Of iets wat ik niet zie haha.
quote:Op zaterdag 27 september 2008 13:59 schreef Guppyfriend het volgende:
Er heeft iemand een drukke nacht achter de rug in m'n aquarium.
[ link | afbeelding ]
Mja eruit lijkt me op dit moment de enige oplossing. Ik heb ook hier gepost :quote:Op maandag 29 september 2008 12:32 schreef Prowl het volgende:
Geen kersebuikjes meer nemen![]()
Het vrouwtje uit de bak halen anders word het haar dood.
Het zou met de kwaliteit van je tl buizen te maken kunnen hebben. Vaak zie je bij tl buizen dat naarmate ze wat ouder zijn de zijkanten een beetje een rode/roze/oranje gloed hebbben.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 06:17 schreef Guppyfriend het volgende:
Ik weet niks van kersenbuikjes... sorry![]()
Ennuh, ik had vannacht m'n kap van m'n aquarium open laten staat, en toen ik vanmorgen door de kamer liep zonder licht aan, zag ik dat m'n tl buis niet helemaal uit was in de uiteinden. Hij gloeide nog een beetje. Hij doet het verder wel gewoon.
Is dit normaal? Het is me nog nooit eerder opgevallen. De tl buis zit op een tijdschakelaar, zodat ik de lamp niet kan vergeten, zou het hier mee te maken hebben?
Welke planten gaan er dood? en hoe zien ze eruit?quote:Op dinsdag 23 september 2008 16:31 schreef rene90 het volgende:
Me planten blijven afsterven, echt schijtirritant. Gebruik nu al elke week dat prutje wat nodig is met de goede hoeveelheid. Ook 2 nieuwe lampen erin, pff grafzooi.
Me 2 grote garnalen zijn ook de pijp uit gok ik zo want ik zie ze nergens meer.
Kersenbuikjes zijn net als zebra cichliden de konijnen onder de vissen.quote:Op maandag 29 september 2008 12:14 schreef onlogisch het volgende:
Ik snap mijn kersenbuikjes niet
Ze hebben weer jongen (voor de 2e keer) Alleen nu hebben het mannetje en vrouwtje iedere keer ruzie lijkt het wel. Het mannetje was zeer territoriaal jegens andere vissen die te dicht in de buurt kwamen van de jonkies.... Alleen nu laat ie alle andere vissen links liggen maar gaat zijn eerste prioriteit uit naar het verjagen van het vrouwtje. En dat gaat er behoorlijk hard aan toe.
quote:Op woensdag 1 oktober 2008 13:30 schreef afterburner het volgende:
[..]
Kersenbuikjes zijn net als zebra cichliden de konijnen onder de vissen.
Ik gebruik beide om jongen te kweken als voer voor mijn grote vissen. Ik heb gemiddeld om de 2 weken een nest.
Als de man de vrouw verjaagd is er maar een verklaring:
In het wild zorgt de vrouw voor de jongen en de man verjaagd alles wat in de buurt probeert te komen. Als er te weinig dreiging is van andere vissen gaat de man de taak van de vrouw op zich nemen en verjaagd dan dus ook de vrouw.
Er zijn dus 2 opties:
1 vrouw uit bak halen
2 Vissen die een grotere dreiging geven toevoegen (maar dat kan alleen als de bak groot genoeg is...)
Gebruik aub NOOIT maar dan ook NOOIT zo'n drijfbakje! Water staat er zo goed als stil in, de vis heeft enorm veel stress ervan. Leuk voor kleine guppies maar verder totaal ongeschikt!!quote:Op woensdag 1 oktober 2008 18:33 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Ik ben vanmiddag even in de dierenspeciaalzaak geweest. De jongen die me altijd helpt (hij heeft ontzettend veel verstand van vissen) kwam met een soortgelijke verklaring
Hij heeft me een bak mee gegeven (zo'n drijf ding) waar ik het mannetje even in moet doen (ongeveer 1 dag) zodat het vrouwtje de gelegenheid heeft om naar de jongen te gaan. En dan maar even afwachten.
Puur toeval (dit is nu een week aan de gang) lijkt er vrede in de tent en lijkt het vrouwtje weer dichterbij te mogen komen zonder te worden verjaagd.
Al met al kijk ik het dus nog even aan
Maar wat voor vissen zou ik er in kunnen doen die een grotere dreiging zijn?
Mijn huidige vissenbestand in mijn RIO 240 :
* 1 Vuurstaart
* 2 Algeneters
* Ongeveer 40 kardinaal tetra's
* Een stuk of 10/15 keizer tetra's
* Koppel kersenbuiken
* 1 Kogelvis
Is er uberhaupt nog ruimte voor nieuwe vissen denk je?
quote:Op donderdag 2 oktober 2008 13:00 schreef afterburner het volgende:
[..]
Gebruik aub NOOIT maar dan ook NOOIT zo'n drijfbakje! Water staat er zo goed als stil in, de vis heeft enorm veel stress ervan. Leuk voor kleine guppies maar verder totaal ongeschikt!!
Persoonlijk zou ik de kersenbuiken en de kogelvis eruit gooien. Die passen niet bij de overige vissen....
Ik weet niet welke kogelvis je heb, maar als je pech heb kan ie het hele bestand op eten. Het is geen vis voor een gezelschapsbak, tis daarnaast ook nog eens een groepsvis.
Kersenbuiken zijn leuk in een 60-80 cm bakje, maar verder moeilijk te combineren, althans ik ben daar niet zo heel erg bekend mee.
Als je die 2 eruit gooi en je gooit er een of 2 koppels dwergcichliden heb je een bak die beter op elkaar is afgestemd. Daarnaast heb je erg veel kleurrijke dwergen die prima in je bak passen.
Hoevaak moet je nu eigenlijk een bestaand aquarium testen?quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 09:25 schreef As_33 het volgende:
Kortom: meten is weten. Schaf een testsetje aan en meet de waarden, zodat je kan bepalen welke visjes passen bij de waarden van jouw kraanwater.
Sorry ik lees je reactie nu pas.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 13:23 schreef afterburner het volgende:
[..]
Welke planten gaan er dood? en hoe zien ze eruit?
Als je 2 kleurlampen gebruikt is het niet vreemd dat de planten dood gaan. Koop een kleurcode 830 lamp (geel licht) die zijn uitermate geschikt voor planten (gewoon bij een bouwmarkt kopen). Blauwe en roze lampen zijn leuk om kleuren van vissen beter te zien, maar doen amper iets voor planten.
Als je een luchtpomp gebruikt of een pompuitstroom die te veel luchtbellen de bak in blazen verdrijft dat de CO2 uit de bak en planten hebben die juist nodig om te kunnen groeien. Ook is het niet aan te raden om over kolen te filteren als je planten wil, want deze halen bepaalde stoffen uit het water die planten ook nodig hebben. Zout in de bak doen je planten ook geen goed...
Gister avond nog even gekeken maar geen lampje,quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 20:16 schreef Guppyfriend het volgende:
@ frozen ice, bij mij is op het verwarmingselement een oranje lampje te zien wanneer ie het water verwarmd. op de buis dus he, onder water. kan je dat zien?
Ik test voordat er vissen in gaan, en verder eigenlijk alleen als ik grote veranderingen aanbreng (kienhout of steen die de harheid kunnen beinvloeden er in doen of zeer grote waterverversing), of als ik vreemd gedrag bij mijn vissen opmerk.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 09:58 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
[..]
Hoevaak moet je nu eigenlijk een bestaand aquarium testen?
Mijn bak loopt van voor augustus als een trein, dus ik ben het eigenlijk vergeten om tussentijds te meten.
Dat hangt er echt heel erg vanaf welke vissen je wilt, voor sommige vissen is dat een hele mooie temperatuur, voor andere toch echt een tikkeltje aan de warme kant. Verstandigste is toch de viskeuze af te stemmen op waterwaarden en temperatuur.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 08:02 schreef Frozen_Ice het volgende:
[..]
Gister avond nog even gekeken maar geen lampje,
wel was mijn water vanmorgen 30 graden, lijkt mij iets te warm?
ik denk zelf dat ik het zo rond de 25/26 graden moet hebben wil ik er verschillende vissen in kunnen doen. is deze schatting correct??
lijkt me dat ie t toch wel doet dusquote:Op woensdag 8 oktober 2008 08:02 schreef Frozen_Ice het volgende:
[..]
Gister avond nog even gekeken maar geen lampje,
wel was mijn water vanmorgen 30 graden, lijkt mij iets te warm?
ik denk zelf dat ik het zo rond de 25/26 graden moet hebben wil ik er verschillende vissen in kunnen doen. is deze schatting correct??
quote:Op donderdag 9 oktober 2008 08:11 schreef Frozen_Ice het volgende:
ik heb de verwarming gister avond maar weer verder omlaag gedraaid aangezien het water nogsteeds 30 graden was:)
ik denk dat ik toch maar een andere thermostaat ga halen waar ik de temperatuur met graden kan aangeven.
je kunt ze ook gewoon bij een bouwmarkt halen, volgens mij luistert dat allemaal niet zo nauw. ik heb wel een lamp van de speciaalzaak, want ik vond dat licht mooier.quote:Op woensdag 15 oktober 2008 00:54 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Mensen,
ik heb een rekord 60 en wil mijn tl buis vervangen, want ik heb het idee dat het niet een goede lamp is. (blauw licht).
Kan iemand mij nog tips geven welke buis ik zou kunnen nemen en of dat bij de dierenwinkel moet of ik heb ook bij de bouwmarkt kan halen (goedkoper?)
Ja, ik vind het licht wat ik nu heb ook wel mooi. Het geeft een beetje blauw licht af, maar volgens mij doet het niet zoveel voor de planten.quote:Op woensdag 15 oktober 2008 06:14 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
je kunt ze ook gewoon bij een bouwmarkt halen, volgens mij luistert dat allemaal niet zo nauw. ik heb wel een lamp van de speciaalzaak, want ik vond dat licht mooier.
Durf het bijna niet te zeggen, want ik snap dat ongeduld helemaal, maar heb je ook aan een testsetje gedacht, zodat je weet wanneer de visjes er in mogen, aangezien een weekje wel erg aan de korte kant is?quote:Op woensdag 15 oktober 2008 13:28 schreef Frozen_Ice het volgende:
Ik heb endelijk de tijd gevonden om eens naar de s[peciaalzaak te gaan.
Liep ik daar weg met zand en steentjes, bacterien, en een nieuwe thermostaat.
Het was toch echt nodig, hij was of aan (dan word het water dus 31c) of uit (water na verloop van tijd 20c)
Nu heb ik erg eentje die ik op 26 graden instel en dan vanzelf uitgaat als het zo warm is.
Heb ook eindelijk deze planten besteld:
http://www.aquaplantsonline.nl/starter-pakket-60x30-p-518.html
Deze zouden vrijdag binnen moeten zijn.
dan aquarium afvullen en even een weekje laten draaien.
dan eindelijk vissen gaan kopen... duurt mij eigenlijk te lang![]()
maar het zal het waard zijn
hehe mag je gewoon zeggen,quote:Op woensdag 15 oktober 2008 13:42 schreef As_33 het volgende:
[..]
Durf het bijna niet te zeggen, want ik snap dat ongeduld helemaal, maar heb je ook aan een testsetje gedacht, zodat je weet wanneer de visjes er in mogen, aangezien een weekje wel erg aan de korte kant is?
Dat is echt geen geld, waar af te halen?quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 13:12 schreef Prowl het volgende:
Ik heb nog 2 complete Juwel Rekord 60 setjes voor 20,= per stuk
Het viel me nu pas opquote:Op zondag 24 augustus 2008 13:41 schreef rene90 het volgende:
Hmm vergeet ik weer Topic erachter...damnit.
Is er geen OP trouwens?
de vredelievigheid van het aquariumquote:Op zaterdag 18 oktober 2008 16:12 schreef Litso het volgende:
[..]
Het viel me nu pas op
Jullie zijn altijd zo braaf in dit topic, hier kom ik niet zo vaak
Helaas, te ver weg...quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 13:50 schreef Prowl het volgende:
omgeving Panningen (Li)
Aziatische of Afrikaanse waaierhanden? Eerste soort wordt iets van 10 cm, tweede zo'n 15 cm, je bak moet dus wel groot genoeg zijn. Maar het zijn echt hele erge leuke beestjes; enige 'nadeel' is dat ze zich in een zoetwaterbak niet voortplanten. Omdat deze soorten groter zijn kunnen kleinere vraatzuchtiger soorten vissen wel gewoon erbij.quote:Op dinsdag 21 oktober 2008 13:39 schreef Triforce_Courage het volgende:
Hallo, het is al een poosje geleden. Aquarium gaat helemaal goed, met heel af en toe een dood visje *snif*. Nu wil ik toch binnenkort weer garnalen gaan halen. Eerder had ik glasgarnalen (hele kleine grijs/blauwe) deze zijn allemaal opgegeten (gok ik) en wil nu overstappen naar grotere exemplaren. Enige adviezen? En welke vissen kunnen wel en niet bij garnalen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |