Lol ?quote:
1 huis?quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 18:29 schreef gelly het volgende:
[..]
Lol ?
Voor de prijs van een beetje zeewaardig zeiljacht koop je een huis.
Klinkt redelijk, maar nu moet je eerst leren zeilen. Heb je al een vaarbewijs?quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 18:53 schreef princemm het volgende:
brandstof is niet handig beter op eigen kracht moter kapot te weinig brandstof noem maar op ik heb vroeger met mn vasder wel gevaren die had een mooie moterboot.
FAILEDquote:Op zaterdag 23 augustus 2008 18:26 schreef princemm het volgende:
kijk ik zat eens te denken ik heb wat spaargeld en boten zijn aardig waardevast
Ik kan me inderdaad voorstellen dat je zo'n topic voor TRV wilt hebben...quote:
quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 18:37 schreef princemm het volgende:
misschien ga ik wel schrijver worden of zo de avonturen van de zeilende prins
quote:Op woensdag 27 augustus 2008 14:43 schreef SpecialK het volgende:
probeer er eerst maar eentje te lezen.
Dat was heul lief bedoeld, hoor.quote:
quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 18:37 schreef princemm het volgende:
misschien ga ik wel schrijver worden of zo de avonturen van de zeilende prins
wat je zegtquote:Op vrijdag 29 augustus 2008 17:04 schreef SeLang het volgende:
Niet met jou ben ik bang
Demquote:Op vrijdag 29 augustus 2008 19:06 schreef Richie_Rich het volgende:
Kijk je uit bij de kust van Bretagne
en oh ja, let je ook op op bootcontrole
nee, niet volledig te vermijden.....quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 11:47 schreef princemm het volgende:
aaaj aaj dat zag er niet zo rustig en relaxt uit tjonge jomge is het niet mogelijk dat soort weer te omzeilen of zo??
Ligt er ook aan hoe snel je boot isquote:Op zaterdag 30 augustus 2008 13:24 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
[..]
nee, niet volledig te vermijden.....
je kan er met goede hulpmiddelen wel veel van ontlopen.
Kan ook, gewoon flottieljezeilen in Griekenland hartje zomerquote:Op zaterdag 30 augustus 2008 18:23 schreef princemm het volgende:
ik had het me toch wel wat rustiger voorgesteld met croissandjes eten op het del met muziekje en wijntje of zo en een lekker ding in bikini die de boot bestuurd en natuurlijk visjes voeren
Op zich heeft TS wel de juiste levensinstelling (genieten...) alleen is hij een beetje naief.quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 19:24 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Kan ook, gewoon flottieljezeilen in Griekenland hartje zomer
Zeker, het is voo rmij ook een droom om de wereld over te zeilen. Helaas ben ik geen babyboomer dus heb geen overwaarde om daarvan een boot te kopen (kost toch snel ¤150k) dus het duurt waarschijnlijk nog wel 10 jaarquote:Op zaterdag 30 augustus 2008 20:06 schreef SeLang het volgende:
[..]
Op zich heeft TS wel de juiste levensinstelling (genieten...) alleen is hij een beetje naief.
Kwestie van realistisch worden en de ambities een beetje bijstellen en dan valt er genoeg te genieten
10 jaar is prima te overzien. En in de tussentijd kun je dan je ervaring verder uitbouwen met wat minder ambitieuze projecten.quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 20:42 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Zeker, het is voo rmij ook een droom om de wereld over te zeilen. Helaas ben ik geen babyboomer dus heb geen overwaarde om daarvan een boot te kopen (kost toch snel ¤150k) dus het duurt waarschijnlijk nog wel 10 jaar
Ik hou 35 aan als leeftijd, ben nu 25. Vooralsnog dus veel zeilen in m'n 7 meter kajuitbootje en dan als ik 30 ben wat groters kopen.quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 20:52 schreef SeLang het volgende:
[..]
10 jaar is prima te overzien. En in de tussentijd kun je dan je ervaring verder uitbouwen met wat minder ambitieuze projecten.
Is goed te doen hoorquote:Op zaterdag 30 augustus 2008 21:23 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Ik hou 35 aan als leeftijd, ben nu 25. Vooralsnog dus veel zeilen in m'n 7 meter kajuitbootje en dan als ik 30 ben wat groters kopen.
Of ik stel het nog wat meer uit en beschouw het gelijk als de start van m'n pensioen 40-45 ofzo![]()
Pensioen... en dan?quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 21:38 schreef SeLang het volgende:
[..]
Is goed te doen hoor
Zelf ben ik 3 mnd geleden met "pensioen" gegaan op m'n 39ste.
Ik kan nu wel een paar van die bootjes kopen, alleen word ik al zeeziek in een schommelstoel, dus...
Heerlijk zo lekker jong stoppen met werkenquote:Op zaterdag 30 augustus 2008 21:38 schreef SeLang het volgende:
[..]
Is goed te doen hoor
Zelf ben ik 3 mnd geleden met "pensioen" gegaan op m'n 39ste.
Ik kan nu wel een paar van die bootjes kopen, alleen word ik al zeeziek in een schommelstoel, dus...
Huis moet je sowieso huren, dus dat zeg je gewoon op. Kwa belasting lijkt me ook simpel: je emigreert gewoon naar een willekeurig land. Er is mij nooit gevraagd waar ik precies ging wonen (afgezien van welk land), ik werd gewoon uitgeschreven.quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 21:44 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Heerlijk zo lekker jong stoppen met werken![]()
Maar zo'n wereldzeilreis kan ook heel mooi uitgesmeerd worden over 10 jaar in fases (dus af en toe de boot ergens stallen en voor een paar maandje terugvliegen). Ik zou nl niet weten wat er met 'je' gebeurt als je 10 jaar lang 'verdwijnt' (belasting, gemeente, gekraakt huis () etc. etc.)
7 meter kan ja, maar echt ideaal is het. En het gebrek aan binnenruimte is inderdaad het vervelendste.quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 21:43 schreef SeLang het volgende:
Btw: ik bladerde laatst een boek door over Atlantic crossing met een zeilboot. Er zijn mensen die met een bootje van 7 meter zijn overgestoken (niet erg comfortabel, maar goed). Ze schreven dat vanaf 12m best okee gaat
Voorlopig genoeg te doen, en als het gaat vervelen... werken kan altijd nog.quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 21:44 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Pensioen... en dan?
Ik kan me goed voorstellen dat het niet erg is om geen verplichtingen meer te hebben maar wat heb je voor de rest van je leven als invulling in gedachten?
Offtopicquote:Op zaterdag 30 augustus 2008 21:53 schreef SeLang het volgende:
[..]
Voorlopig genoeg te doen, en als het gaat vervelen... werken kan altijd nog.
Het moeilijkste lijkt me nog om met een aantal mensen zo lang op zo'n piepklein bootje te zitten. Je slaat mekaar echt de hersens in na een paar dagen, laat staan na een maand....quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 21:53 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
7 meter kan ja, maar echt ideaal is het. En het gebrek aan binnenruimte is inderdaad het vervelendste.
Tussen de 12 en 18 meter wordt als 'ideaal' aangehouden (al zullen de meningen hierover verdeeld zijn). Dit heeft m.n. te maken met ruige zeeen, een te lange boot wordt dan te kwetsbaar (denk aan precies tussen twee hogen golven terecht komen, daar is het midden niet blij mee qua belasting)
Zelf wil ik het zoeken tussen de 35 en 42 voet en dan bij voorkeur een scandinavisch merk (daar heb ik het beste gevoel bij qua bouwkwaliteit en zeewaardigheid) als Najad, Hallberg Rassy, Malo, Swan en Baltic (al zijn die laatste 2 wat meer op snelheid gericht)
Vergelijk dit bijvoorbeeld
Bavaria 36
[ afbeelding ]
Najad 360
[ afbeelding ]
alleen op plaatjes is de Bavaria al plastic fantastic, in het echt is dat verschil vele malen groter (prijsplaatje ook trouwens)
Gewoon duidelijk zeggen "take it or leave it"quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 21:57 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Offtopic
Misschien wel de moeite waard om daar een topic over te openen
Zit zelf met de gedachte te spelen om te stoppen met werken en alleen nog maar dingen te doen die ik leuk vindt. Het gekke is dat heel veel van die dingen toch ook weer een waarde vertegenwoordigen. Het nadeel daar weer van is dat wanneer je er wat voor vraagt mensen weer eisen gaan stellen. Laat dat nu net hetgeen zijn waar ik de meeste moeite mee heb.
Ik heb veel goede kennissen/vrienden die ook zeilen dus ik wil een soort hop-on/hop-off constructie maken. Bijna iedereen lijkt het fantastisch om te doen maar komt het in de praktijk nooit ergens van. Voor 1 of 2 maanden zijn veel mensen wel bereid mee te gaan. Dus donatie in de voedselpot plus zelf tickets betalen en gaan. Overigens i shet wel mogelijk om in je eentje te varen hoor. Zijn zat mensen die dat doen (boot moet wel aangepast worden dan) het vergt alleen heel veel oefening en veel ervaring, dus beginnen met korte solo tripjes naar de UK en zo uitbouwen naar andere plekken, daar waar het weer ook echt nasty kan worden.quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 21:59 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het moeilijkste lijkt me nog om met een aantal mensen zo lang op zo'n piepklein bootje te zitten. Je slaat mekaar echt de hersens in na een paar dagen, laat staan na een maand....
Dat is ook de hoofdreden waarom zoiets niets voor mij zou zijn. Ik heb veel persoonlijke ruimte nodig. Ik zou gerust een paar maanden helemaal alleen op een bootje kunnen zitten maar niet met andere mensen. Helaas kun je niet in je eentje de oceaan over (is in elk geval levensgevaarlijk).
Wat kosten die twee geposte bootjes ongeveer?
Dat is dan mooi geregeldquote:Op zaterdag 30 augustus 2008 22:10 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Ik heb veel goede kennissen/vrienden die ook zeilen dus ik wil een soort hop-on/hop-off constructie maken. Bijna iedereen lijkt het fantastisch om te doen maar komt het in de praktijk nooit ergens van. Voor 1 of 2 maanden zijn veel mensen wel bereid mee te gaan. Dus donatie in de voedselpot plus zelf tickets betalen en gaan.
Technisch kwa zeilen kan dat ook wel, maar als je de oceaan over wilt dan moet je ook af en toe slapen. Je moet altijd iemand op de uitkijk hebben want er drijft verrassend veel troep rond op open zee, inclusief complete overboord geslagen containers die (bijna) helemaal onder water liggen. Daar wil je niet tegenaan/ overheen varen.quote:Overigens i shet wel mogelijk om in je eentje te varen hoor. Zijn zat mensen die dat doen (boot moet wel aangepast worden dan) het vergt alleen heel veel oefening en veel ervaring, dus beginnen met korte solo tripjes naar de UK en zo uitbouwen naar andere plekken, daar waar het weer ook echt nasty kan worden.
Dat is goed te doen. Maar met die tweedehands boten moet je wel even goed uitkijken hoeveel daar aan moet gebeuren. Vooral in zout water rotten ze snel weg (ook kunststof). Na de aanschaf kost zo'n boot ook nog erg veel in onderhoud (en havengeld e.d.). Maar dat zal jij zelf een stuk beter weten dan ikquote:Die bootjes, de Bavaria zo'n ¤120k nieuw. Die Najad is zo'n ¤150k, maar dan wel 15 jaar oud. Een vergelijkbaar model uit 2002 kost bijvoorbeeld al snel een ton meer.
Het is vooral mentaal slopend dat solo varen. Je krijgt echt zo'n ritme van uurtje slapen, 3 uur waker, uurtje slapen, 3 uur wakker etc. vwb troep in het water, daar ga ik me niet echt druk over maken, de kans dat je een container raakt is volgens mij even groot als dat je door de bliksem geraakt wordt op een zonnige zomerdag op de Kalverstraatquote:Op zaterdag 30 augustus 2008 22:20 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is dan mooi geregeld
[..]
Technisch kwa zeilen kan dat ook wel, maar als je de oceaan over wilt dan moet je ook af en toe slapen. Je moet altijd iemand op de uitkijk hebben want er drijft verrassend veel troep rond op open zee, inclusief complete overboord geslagen containers die (bijna) helemaal onder water liggen. Daar wil je niet tegenaan/ overheen varen.
Daarnaast heb je natuurlijk nog andere risico's zoals ziek worden of andere dingen die mis gaan. Dan is het toch handig als je niet in je eentje bent.
[..]
Klopt, zeker die Najads/Hallbergs e.d. zijn vaak intensief gebruikt om de wereld over te gaan. Er zijn gewoon onderzoekers die zo'n ding compleet controleren. Kost wat, maar een miskoop kost meer. Het voordeel van dit soort 2e hands boten is dat ze vaak wel al helemaal klaar zijn, dus noodzakelijke/handige apparatuur al aan boord hebben als watermaker, generator, veiligheidsuitrusting, autopilot, alternatieve enegrie opwekking (vaantje/zonnepanelen) e.d.quote:Dat is goed te doen. Maar met die tweedehands boten moet je wel even goed uitkijken hoeveel daar aan moet gebeuren. Vooral in zout water rotten ze snel weg (ook kunststof). Na de aanschaf kost zo'n boot ook nog erg veel in onderhoud (en havengeld e.d.). Maar dat zal jij zelf een stuk beter weten dan ik
Gewoon eens een briefje in de jachtclub ophangen dat je heel graag eens een keer mee zou willen zeilen voor een middagje, ik denk dat daar wel reactie opkomt.quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 22:24 schreef SeLang het volgende:
Ik woon trouwens aan de Engelse zuidkust. Overal haventjes. Dan kriebelt het toch wel.
Was vanmiddag nog in Portsmouth. Prachtig weer op het strand en een lekker windje. En heb natuurlijk ook nog even in de marina gekeken
Daar heb ik toch hele andere verhalen over gehoord, ook van mensen die het kunnen weten. Mensen die echt grote stukken puin tenauwernood hebben kunnen ontwijken. Maar goed, misschien zitten daar ook wel sterke verhalen tussen...quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 22:34 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Het is vooral mentaal slopend dat solo varen. Je krijgt echt zo'n ritme van uurtje slapen, 3 uur waker, uurtje slapen, 3 uur wakker etc. vwb troep in het water, daar ga ik me niet echt druk over maken, de kans dat je een container raakt is volgens mij even groot als dat je door de bliksem geraakt wordt op een zonnige zomerdag op de Kalverstraat
Verder is het zaak goede apparatuur te hebben, dus Autopilot, AIS
Ik zou inderdaad ook altijd zo'n onderzoek laten doen.quote:Er wordt trouwens ook veel solo geraced, hier een héél gaaf (promo) filmpje Beneteau Figaro
[..]
Klopt, zeker die Najads/Hallbergs e.d. zijn vaak intensief gebruikt om de wereld over te gaan. Er zijn gewoon onderzoekers die zo'n ding compleet controleren. Kost wat, maar een miskoop kost meer. Het voordeel van dit soort 2e hands boten is dat ze vaak wel al helemaal klaar zijn, dus noodzakelijke/handige apparatuur al aan boord hebben als watermaker, generator, veiligheidsuitrusting, autopilot, alternatieve enegrie opwekking (vaantje/zonnepanelen) e.d.
Ja, of eerst weer even met de basics beginnen in een dinghy. Lijkt me best tof op zeequote:Op zaterdag 30 augustus 2008 22:35 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Gewoon eens een briefje in de jachtclub ophangen dat je heel graag eens een keer mee zou willen zeilen voor een middagje, ik denk dat daar wel reactie opkomt.
Ik vind het in ieder geval helemaal geweldig, heerlijk 's avonds een paar uurtjes zeilen na een dag hard gewerkt
Solent is een mooi vaargebied volgens mij, geen idee of het ook geschikt is voor een dinghyquote:Op zaterdag 30 augustus 2008 22:45 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ja, of eerst weer even met de basics beginnen in een dinghy. Lijkt me best tof op zee
Deze zomer is het er niet van gekomen. Misschien volgend jaar (als ik hier nog woon dan...).
Mjaa, dan nog, veel kun je er toch ook niet echt aan doen. In de nacht is het sowieso onmogelijk het te zien, en als er al een beetje golven staan zie je ze ook al niet.quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 22:41 schreef SeLang het volgende:
[..]
Daar heb ik toch hele andere verhalen over gehoord, ook van mensen die het kunnen weten. Mensen die echt grote stukken puin tenauwernood hebben kunnen ontwijken. Maar goed, misschien zitten daar ook wel sterke verhalen tussen...
Feit is wel dat de afloop van dit relatief kleine risico catastrofaal is.
Een paar weken geleden las ik een verslag van iemand die in één dag in een dinghy om de Isle of Wight was gevaren. Het lijkt me wat aan de ruige kant maar het kan wel kennelijkquote:Op zaterdag 30 augustus 2008 22:56 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Solent is een mooi vaargebied volgens mij, geen idee of het ook geschikt is voor een dinghyIk denk dat een laser wel wat voor je is, kun je mooi in je eentje zonder afhankelijk te zijn van anderen. En ze zijn goedkoop (voor ¤1000 heb je een goede gebruikte, compleet)
Als je ook in de buurt woont van Portsmouth dan zit je in ieder geval midden in het watersport centrum van Engelandquote:Op zaterdag 30 augustus 2008 23:07 schreef SeLang het volgende:
[..]
Een paar weken geleden las ik een verslag van iemand die in één dag in een dinghy om de Isle of Wight was gevaren. Het lijkt me wat aan de ruige kant maar het kan wel kennelijk
En ja, die kleine bootjes zijn niet duur. Maar dan zou ik eerst eens hier in de buurt bij een van de dinghy clubs gaan kijken. Even kijken of het leuk is enzo. En zien of die gasten inderdaad de zee op durven. Het meeste wat ik hier voorbij zie komen zijn toch kajuitbootjes.
Dat is naast de deur inderdaadquote:Op zaterdag 30 augustus 2008 23:11 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Als je ook in de buurt woont van Portsmouth dan zit je in ieder geval midden in het watersport centrum van Engeland
Ik heb naast m'n kajuitbootje ook een soort dinghy, een Flying Arrow model spankerquote:Op zaterdag 30 augustus 2008 23:11 schreef SeLang het volgende:
Hier heb je trouwens een (ander) verslag van een rondje Isle of Wight in een klein bootje
http://www.matthew-west.org.uk/Isle-of-Wight.html
Tof bootje!quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 23:14 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Ik heb naast m'n kajuitbootje ook een soort dinghy, een Flying Arrow model spanker
[ afbeelding ]
Zeker, vooral ook omdat ie gratis wasquote:
Misschien wil princemm hem wel van je huren.quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 23:19 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Zeker, vooral ook omdat ie gratis was![]()
Het is wel een stuk actiever varen dan een een kajuitzeiljacht
Opzich zou dat best gaaf zijn, mits er dan uiteraard een volgboot in een straal van 500 meter zitquote:Op zaterdag 30 augustus 2008 23:25 schreef SeLang het volgende:
[..]
Misschien wil princemm hem wel van je huren.
Of vaar hem anders even voor me naar Southampton
moet te doen zijn mits je van hozen houdt (denk niet dat een zelflozende kuip dit bijhoudtquote:Op zaterdag 30 augustus 2008 23:34 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Opzich zou dat best gaaf zijn, mits er dan uiteraard een volgboot in een straal van 500 meter zit
Hoe lang draait een bilgepomp op een 100ah accu?quote:Op zondag 31 augustus 2008 12:09 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
[..]
moet te doen zijn mits je van hozen houdt (denk niet dat een zelflozende kuip dit bijhoudt)
Hmm, beetje vicieuze cirkel,naarmate je langer wilt pompen moet de accu groter worden en dat heeft weer tot gevolg dat de pomp groter moet worden....quote:Op zondag 31 augustus 2008 12:20 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Hoe lang draait een bilgepomp op een 100ah accu?
Waarom niet gewoon wat rustiger beginnen. In een cirkel van tot zo'n 1000 mijl kun je heerlijk varen. Denk aan Bretagne, Ierland, Engeland en zeker ook scandinavie. En dan hebben we het nog niet eens over de Middellandse zee gehad.quote:Op maandag 1 september 2008 12:53 schreef princemm het volgende:
tof dat het topic is gaan lopen ik ben bang dat mn wereldreis nietdoor gaat het kopen van de boot is het enige watme zou lukken maar iik ben baqng dat het relaxt een rondje varen mr niet gaat lukken.mischien maar een camper dan
quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |