abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 22:24:07 #101
78918 SeLang
Black swans matter
pi_61254501
Ik woon trouwens aan de Engelse zuidkust. Overal haventjes. Dan kriebelt het toch wel .
Was vanmiddag nog in Portsmouth. Prachtig weer op het strand en een lekker windje. En heb natuurlijk ook nog even in de marina gekeken

Eigenlijk moet ik ook maar gaan zeilen. Dat kan heel mooi hier in de Solent. Je kunt naar The Isle of Wight zeilen of een rondje er omheen. Er zijn mensen die in een dinghy er omheen zeilen. Dat lukt je net in een dag.

[ Bericht 21% gewijzigd door SeLang op 30-08-2008 22:36:29 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 22:34:20 #102
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_61254746
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 22:20 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat is dan mooi geregeld
[..]

Technisch kwa zeilen kan dat ook wel, maar als je de oceaan over wilt dan moet je ook af en toe slapen. Je moet altijd iemand op de uitkijk hebben want er drijft verrassend veel troep rond op open zee, inclusief complete overboord geslagen containers die (bijna) helemaal onder water liggen. Daar wil je niet tegenaan/ overheen varen.
Daarnaast heb je natuurlijk nog andere risico's zoals ziek worden of andere dingen die mis gaan. Dan is het toch handig als je niet in je eentje bent.
[..]

Het is vooral mentaal slopend dat solo varen. Je krijgt echt zo'n ritme van uurtje slapen, 3 uur waker, uurtje slapen, 3 uur wakker etc. vwb troep in het water, daar ga ik me niet echt druk over maken, de kans dat je een container raakt is volgens mij even groot als dat je door de bliksem geraakt wordt op een zonnige zomerdag op de Kalverstraat
Verder is het zaak goede apparatuur te hebben, dus Autopilot, AIS

Er wordt trouwens ook veel solo geraced, hier een héél gaaf (promo) filmpje Beneteau Figaro
quote:
Dat is goed te doen. Maar met die tweedehands boten moet je wel even goed uitkijken hoeveel daar aan moet gebeuren. Vooral in zout water rotten ze snel weg (ook kunststof). Na de aanschaf kost zo'n boot ook nog erg veel in onderhoud (en havengeld e.d.). Maar dat zal jij zelf een stuk beter weten dan ik
Klopt, zeker die Najads/Hallbergs e.d. zijn vaak intensief gebruikt om de wereld over te gaan. Er zijn gewoon onderzoekers die zo'n ding compleet controleren. Kost wat, maar een miskoop kost meer. Het voordeel van dit soort 2e hands boten is dat ze vaak wel al helemaal klaar zijn, dus noodzakelijke/handige apparatuur al aan boord hebben als watermaker, generator, veiligheidsuitrusting, autopilot, alternatieve enegrie opwekking (vaantje/zonnepanelen) e.d.
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 22:35:42 #103
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_61254781
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 22:24 schreef SeLang het volgende:
Ik woon trouwens aan de Engelse zuidkust. Overal haventjes. Dan kriebelt het toch wel .
Was vanmiddag nog in Portsmouth. Prachtig weer op het strand en een lekker windje. En heb natuurlijk ook nog even in de marina gekeken
Gewoon eens een briefje in de jachtclub ophangen dat je heel graag eens een keer mee zou willen zeilen voor een middagje, ik denk dat daar wel reactie opkomt.

Ik vind het in ieder geval helemaal geweldig, heerlijk 's avonds een paar uurtjes zeilen na een dag hard gewerkt
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 22:41:20 #104
78918 SeLang
Black swans matter
pi_61254906
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 22:34 schreef Richie_Rich het volgende:

[..]

Het is vooral mentaal slopend dat solo varen. Je krijgt echt zo'n ritme van uurtje slapen, 3 uur waker, uurtje slapen, 3 uur wakker etc. vwb troep in het water, daar ga ik me niet echt druk over maken, de kans dat je een container raakt is volgens mij even groot als dat je door de bliksem geraakt wordt op een zonnige zomerdag op de Kalverstraat
Verder is het zaak goede apparatuur te hebben, dus Autopilot, AIS
Daar heb ik toch hele andere verhalen over gehoord, ook van mensen die het kunnen weten. Mensen die echt grote stukken puin tenauwernood hebben kunnen ontwijken. Maar goed, misschien zitten daar ook wel sterke verhalen tussen...
Feit is wel dat de afloop van dit relatief kleine risico catastrofaal is.
quote:
Er wordt trouwens ook veel solo geraced, hier een héél gaaf (promo) filmpje Beneteau Figaro
[..]

Klopt, zeker die Najads/Hallbergs e.d. zijn vaak intensief gebruikt om de wereld over te gaan. Er zijn gewoon onderzoekers die zo'n ding compleet controleren. Kost wat, maar een miskoop kost meer. Het voordeel van dit soort 2e hands boten is dat ze vaak wel al helemaal klaar zijn, dus noodzakelijke/handige apparatuur al aan boord hebben als watermaker, generator, veiligheidsuitrusting, autopilot, alternatieve enegrie opwekking (vaantje/zonnepanelen) e.d.
Ik zou inderdaad ook altijd zo'n onderzoek laten doen.
Mijn reisverslagen
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 22:45:07 #105
78918 SeLang
Black swans matter
pi_61254988
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 22:35 schreef Richie_Rich het volgende:

[..]

Gewoon eens een briefje in de jachtclub ophangen dat je heel graag eens een keer mee zou willen zeilen voor een middagje, ik denk dat daar wel reactie opkomt.

Ik vind het in ieder geval helemaal geweldig, heerlijk 's avonds een paar uurtjes zeilen na een dag hard gewerkt
Ja, of eerst weer even met de basics beginnen in een dinghy. Lijkt me best tof op zee
Deze zomer is het er niet van gekomen. Misschien volgend jaar (als ik hier nog woon dan...).
Mijn reisverslagen
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 22:56:06 #106
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_61255193
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 22:45 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ja, of eerst weer even met de basics beginnen in een dinghy. Lijkt me best tof op zee
Deze zomer is het er niet van gekomen. Misschien volgend jaar (als ik hier nog woon dan...).
Solent is een mooi vaargebied volgens mij, geen idee of het ook geschikt is voor een dinghy Ik denk dat een laser wel wat voor je is, kun je mooi in je eentje zonder afhankelijk te zijn van anderen. En ze zijn goedkoop (voor ¤1000 heb je een goede gebruikte, compleet)
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 22:58:32 #107
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_61255240
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 22:41 schreef SeLang het volgende:

[..]

Daar heb ik toch hele andere verhalen over gehoord, ook van mensen die het kunnen weten. Mensen die echt grote stukken puin tenauwernood hebben kunnen ontwijken. Maar goed, misschien zitten daar ook wel sterke verhalen tussen...
Feit is wel dat de afloop van dit relatief kleine risico catastrofaal is.

Mjaa, dan nog, veel kun je er toch ook niet echt aan doen. In de nacht is het sowieso onmogelijk het te zien, en als er al een beetje golven staan zie je ze ook al niet.

Overigens ga ik er vanuit dat over 10 jaar al die containers wel getagged oid zijn blijft over de brokstukken. maar goed, daarvoor blijf ik niet thuis. Het is niet voor niets dat mensen zeezeilen gelijkzetten aan bergbeklimmen e.d. qua 'krankzinnigheid'
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 23:07:09 #108
78918 SeLang
Black swans matter
pi_61255438
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 22:56 schreef Richie_Rich het volgende:

[..]

Solent is een mooi vaargebied volgens mij, geen idee of het ook geschikt is voor een dinghy Ik denk dat een laser wel wat voor je is, kun je mooi in je eentje zonder afhankelijk te zijn van anderen. En ze zijn goedkoop (voor ¤1000 heb je een goede gebruikte, compleet)
Een paar weken geleden las ik een verslag van iemand die in één dag in een dinghy om de Isle of Wight was gevaren. Het lijkt me wat aan de ruige kant maar het kan wel kennelijk

En ja, die kleine bootjes zijn niet duur. Maar dan zou ik eerst eens hier in de buurt bij een van de dinghy clubs gaan kijken. Even kijken of het leuk is enzo. En zien of die gasten inderdaad de zee op durven. Het meeste wat ik hier voorbij zie komen zijn toch kajuitbootjes.
Mijn reisverslagen
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 23:11:08 #109
78918 SeLang
Black swans matter
pi_61255535
Hier heb je trouwens een (ander) verslag van een rondje Isle of Wight in een klein bootje

http://www.matthew-west.org.uk/Isle-of-Wight.html
Mijn reisverslagen
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 23:11:21 #110
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_61255538
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 23:07 schreef SeLang het volgende:

[..]

Een paar weken geleden las ik een verslag van iemand die in één dag in een dinghy om de Isle of Wight was gevaren. Het lijkt me wat aan de ruige kant maar het kan wel kennelijk

En ja, die kleine bootjes zijn niet duur. Maar dan zou ik eerst eens hier in de buurt bij een van de dinghy clubs gaan kijken. Even kijken of het leuk is enzo. En zien of die gasten inderdaad de zee op durven. Het meeste wat ik hier voorbij zie komen zijn toch kajuitbootjes.
Als je ook in de buurt woont van Portsmouth dan zit je in ieder geval midden in het watersport centrum van Engeland
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 23:13:52 #111
78918 SeLang
Black swans matter
pi_61255601
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 23:11 schreef Richie_Rich het volgende:

[..]

Als je ook in de buurt woont van Portsmouth dan zit je in ieder geval midden in het watersport centrum van Engeland
Dat is naast de deur inderdaad
En vanuit "mijn" stad is indertijd de Titanic vertrokken (30 minuten lopen vanaf mijn huis....)
Mijn reisverslagen
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 23:14:38 #112
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_61255619
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 23:11 schreef SeLang het volgende:
Hier heb je trouwens een (ander) verslag van een rondje Isle of Wight in een klein bootje

http://www.matthew-west.org.uk/Isle-of-Wight.html
Ik heb naast m'n kajuitbootje ook een soort dinghy, een Flying Arrow model spanker

zaterdag 30 augustus 2008 @ 23:16:06 #113
78918 SeLang
Black swans matter
pi_61255643
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 23:14 schreef Richie_Rich het volgende:

[..]

Ik heb naast m'n kajuitbootje ook een soort dinghy, een Flying Arrow model spanker

[ afbeelding ]
Tof bootje!
Mijn reisverslagen
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 23:19:14 #114
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_61255729
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 23:16 schreef SeLang het volgende:

[..]

Tof bootje!
Zeker, vooral ook omdat ie gratis was

Het is wel een stuk actiever varen dan een een kajuitzeiljacht
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 23:25:39 #115
78918 SeLang
Black swans matter
pi_61255882
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 23:19 schreef Richie_Rich het volgende:

[..]

Zeker, vooral ook omdat ie gratis was

Het is wel een stuk actiever varen dan een een kajuitzeiljacht
Misschien wil princemm hem wel van je huren.
Of vaar hem anders even voor me naar Southampton
Mijn reisverslagen
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 23:34:53 #116
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_61256069
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 23:25 schreef SeLang het volgende:

[..]

Misschien wil princemm hem wel van je huren.
Of vaar hem anders even voor me naar Southampton
Opzich zou dat best gaaf zijn, mits er dan uiteraard een volgboot in een straal van 500 meter zit
pi_61262169
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 23:34 schreef Richie_Rich het volgende:

[..]

Opzich zou dat best gaaf zijn, mits er dan uiteraard een volgboot in een straal van 500 meter zit
moet te doen zijn mits je van hozen houdt (denk niet dat een zelflozende kuip dit bijhoudt )
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  zondag 31 augustus 2008 @ 12:20:52 #118
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_61262367
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 12:09 schreef Its-Jojo-4you het volgende:

[..]

moet te doen zijn mits je van hozen houdt (denk niet dat een zelflozende kuip dit bijhoudt )
Hoe lang draait een bilgepomp op een 100ah accu?
pi_61262725
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 12:20 schreef Richie_Rich het volgende:

[..]

Hoe lang draait een bilgepomp op een 100ah accu?
Hmm, beetje vicieuze cirkel,naarmate je langer wilt pompen moet de accu groter worden en dat heeft weer tot gevolg dat de pomp groter moet worden....
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_61289307
tof dat het topic is gaan lopen ik ben bang dat mn wereldreis nietdoor gaat het kopen van de boot is het enige watme zou lukken maar iik ben baqng dat het relaxt een rondje varen mr niet gaat lukken.mischien maar een camper dan
  maandag 1 september 2008 @ 17:39:29 #121
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_61297008
quote:
Op maandag 1 september 2008 12:53 schreef princemm het volgende:
tof dat het topic is gaan lopen ik ben bang dat mn wereldreis nietdoor gaat het kopen van de boot is het enige watme zou lukken maar iik ben baqng dat het relaxt een rondje varen mr niet gaat lukken.mischien maar een camper dan
Waarom niet gewoon wat rustiger beginnen. In een cirkel van tot zo'n 1000 mijl kun je heerlijk varen. Denk aan Bretagne, Ierland, Engeland en zeker ook scandinavie. En dan hebben we het nog niet eens over de Middellandse zee gehad.

Camper kan ook, maar dat is natuurlijk lang niet zo avontuurlijk als met de boot
pi_62501588
ok zijn er al aanmaldingen voor de geweldige zeilreis??
pi_62501651
ik bedoel sukkels dat als je 2e hands boot voor een goede prijs koopt je na een paar jaar wel wat geld terug ziet
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 20:10 schreef SeLang het volgende:

[..]

FAILED
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')