quote:
Op donderdag 25 september 2008 21:38 schreef ShadyLane het volgende:Ja, want bij mij is het andersom: ik loop al heel lang, en ben een belabberde fietser, en ik vind fietsen heuvelop dus echt tien keer erger dan lopen
Okay, maar stelling van kepler was dat de hoogtemeters niet zoveel uitmaken. En dat doen ze dus wel imo, want je gaat langzamer omhoog (duurt langer), weliswaar iets sneller omlaag (duurt korter), maar dat betekent dat voor je gemiddelde die tijd omhoog zwaarder meetelt dan de tijd omlaag en je per saldo lager uitkomt.
Da's iig het effect bij fietsen: het verlies omhoog wordt (bij lange na) niet goed gemaakt door de winst omhoog. En voor mijn gevoel is de winst die je bij hardlopen naar beneden boekt relatief minder groot dan bij fietsen, omdat je bij lopen beperkt wordt door wat je lichaam aankan. En bij fietsen eigenlijk alleen maar beperkt wordt door de rijwind en de bochten in de weg. Bij fietsen kun je in een serieuze afdaling met gemak 70-80 halen (en dan rust je nog uit), en dan nog compenseert dat niet de veel lagere snelheid die je bergop rijdt. En bij lopen is het bergaf niet echt uitrusten, want je gewrichten krijgen nog steeds al die klappen, en je moet nog steeds inspanning doen, want je benen moeten blijven bewegen (hoeft bij fietsen niet).
quote:
Op donderdag 25 september 2008 21:46 schreef kepler het volgende:[..]
Ik fiets alleen maar op mn studentenfiets

Maar omdat bergaf fietsen makkelijk is dan lopen, denk je al snel dat bergop dus moeilijker is.
Met fietsen heb je ook last van je eigen gewicht, door je eigen gewicht heeft de fiets de neiging om weer 'achteruit' te gaan, en deze kracht moet je ook nog eens overwinnen volgens mij
Da's gewoon de zwaartekracht, die moet je ook overwinnen als je omhoog loopt. Effect van de zwaartekracht is hetzelfde. Enig verschil is dat je 8 kilo aan fiets meeneemt. Maar dat wordt opgevangen door de efficiëntere manier van voortbewegen.
Anyway: de moraal van dit verhaal is dat als je meer hoogtemeters moet afleggen, het parkoers zwaarder is, voor fietsen zeker, maar ook voor hardlopen imo

Met de Posbankloop pak je de Zypenberg (via de Snippendaalseweg) en de Emmapyramide. In beide zit een stuk van 9-10% (over 100 meter). Totale hoogtemeters van het parkoers is circa 140.
Op de site van de zevenheuvelenloop vind ik geen profielkaartje, maar als ik naar het parkoers kijk, zijn dat kortere en minder steile hellingen dan bij de Posbankloop (alleen de zevenheuvelenweg gaat serieus op en neer, maar de echt lastige hellingen in Nijmegen doen ze niet aan bij de zevenheuvelenloop). Dus qua hoogtemeters zou ik idd zeggen dat de Posbankloop lastiger is. Ook omdat in de afdaling een paar relatief steile stukken zitten.
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-09-2008 22:04:40 ]