quote:
Op zondag 24 augustus 2008 18:21 schreef Tinuzzz_Talpa het volgende:[..]
Ach, laat het verhaal gewoon 2500 worden, ik heb wel zin om zo'n verhaal te lezen.

Hehe, dan ben je vast de enige!

Eerst maar eens de vrijdag.
Lowlands 2008: Het was een unieke editie. Vooraf was ik behoorlijk sceptisch. Ik baalde immers flink dat de line-up voor mij persoonlijk matig tot slecht was, voor het tweede jaar achter elkaar. Vergeleken met deze line-up was zelfs 2007 een top-programma. En de paar bands die ik wilde zien waren dat ook nog eens de ‘grotere’ namen, waarvan ik de helft al meerdere malen live gezien heb.
Nou goed, op een rijtje waren dat dan toch nog wel wat leuke acts: The Flaming Lips, Elbow, dEUS, Sigur Rós, Sex Pistols, Underworld. En eigenlijk ook Franz Ferdinand omdat dat voor mij alweer meer dan 2 jaar geleden is. Editors en The Roots wilde ik absolúút niet missen. Godverredomme, wat baalde ik toen het blokkenschema kwam. Editors tegenover The Roots. Elbow overlap met dEUS en die band dan weer met Sigur Rós. Franz Ferdinand overlap met Sex Pistols en die band dan weer met Underworld. Is het al zo'n klote line-up, staan die bands ook nog eens tegenover elkaar. Alsof ze het er om deden!
Maar ja, dan kom je op het festival... En dan weet je ineens weer waarom je het ticket niet verkocht hebt. Het is simpelweg zo'n uniek festival, dat ik het niet eens erg vond dat er - sinds járen - zo weinig bands waren die ik wilde/kon zien. Ik heb dit jaar een hele andere insteek gehad, en heb op sommige momenten de line-up zelfs kunnen vergeten, door de leuke overwachtse typische Lowlands-momenten. Je kunt je - bij wijze van spreken - al 3 dagen vermaken in enkel het Lima-gebied. En daarom blijf ik elk jaar trouw Lowlands bezoeken...
Rustige vrijdag door de line-up, dus een ultieme kans om overal wat mee te pikken. Maar eens begonnen in de Alpha, bij een tenenkrommend slecht optreden van The Pigeon Detectives. Het lokale schoolbandje staat op Lowlands, en ook nog eens in de Alpha. Zoiets. Snel de Alpha ontvlucht om rustig aan richting Bravo te lopen voor Roni Size Reprazent. Nou, dat viel niet tegen! Ook niet voor de zoveelste keer. Energieke set die goed overkwam, zelfs op een tijdstip als 15:00. Toch kan zoiets me dan weer net niet langer dan een half uurtje boeien. Later The National gezien, wat prachtig was. Helaas in de Grolsch-tent, waar geen enkele band goed tot zijn recht komt. Die ga ik nog wel een keertje in een zaaltje bekijken. Na The National uit verveling maar weer richting Alpha gelopen, waar The Wombats speelden. Zelfde verhaal als bij The Pigeon Detectives. Inwisselbare troep, en dat zijn dan headliners? Ik ga er verder maar geen woorden aan vuil maken.
De rest van de middag/vooravond hier en daar wat klanken uit tentjes meegepikt. Ook dat is wel een keer leuk! Het viel me wel gelijk op dat het publiek dit jaar wat meer asociaal was. Van onbeschofte mensen in de wachtrijen, tot aan oermensen die van alles wilden slopen. Nooit eerder meegemaakt op Lowlands. Maar misschien is het toeval. Oh trouwens, donderdagavond zag ik plots een FOK!-bord met een groepje mensen eromheen. Toch niet zo “immer falend” dus? Ik ben er met een boog omheen gelopen

.
Ik had er absoluut geen hoge verwachtingen van, maar de meevaller van het jaar was The Kooks. Leuk simpel gitaarbandje, niet echt meer dan dat. In 2006 in de India ook al best leuk. 3 écht goede songs per album, plus nog wat leuke fillers. Maar ook écht niet meer dan dat. Toch hebben ze me in de Alpha wel een beetje overtuigd! Ik kan nog steeds niet helemaal serieus naar die types met hoedjes in die skinny jeans kijken, maar kan niet ontkennen dat ze in de Alpha op sommige moment de show goed voor elkaar hadden. Fijne sound heeft die solo-gitarist, en die zanger is ook best sympathiek. Op bepaalde momenten in de set was ik zelfs onder de indruk van de band. Alleen zakte het dan na 2 á 3 goede songs achter elkaar steeds weer in elkaar. Ze konden de Alpha met dit repertoire nog lang niet aan, maar met een 3de album gaat het misschien wel goed met ze komen. Hoogtepunt was toch wel The Kinks-cover "Victoria". Schandalig dat het publiek dat nummer niet herkende, trouwens.
Op tijd vertrokken om een goede plek te krijgen bij The Flaming Lips. Wát een prestatie om zo'n geweldige sfeer neer te zetten in die sfeerloze galmbak wat de Grolsch-tent heet. Ok, het zakte na de eerste 20 minuten muzikaal een beetje in, maar door de geniale show maakte dat weinig uit. Ze pakte het snel weer op met mooie uitvoeringen van uiteenlopende nummers. Ze bewezen daarmee nog maar een keer dat ze het niet enkel van het circus er omheen moeten hebben. Hoogtepunt van de dag! Na 22:00 ook nog een snufje Infadels meegekregen, zag er leuk uit. Het is dat ik ze al té vaak gezien heb, van Lowlands tot aan dorpsbraderie Klazienaveen. De rest van de nacht genoten van de fijne sfeer en leuke Lowlands-momenten. Ook nog even in de India "Dans Le Rock" meegekregen, altijd fijn!