abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71935103
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 19:53 schreef sigme het volgende:
[..]
Is het een beetje een Goed Boek?

Veel van dat soort boeken zijn veredelde glossy's, is mijn ervaring.
Wat noem ik een Goed Boek?
Ze noemen (volgens mij) alle methoden van conserveren, van suikeren, zuren en wecken tot roken (koud en warm). Ze leggen het principe uit, geven wat tips en geven daarna een aantal recepten. De schrijvers schrijven duidelijkuit eigen ervaring; ze schrijven niet over wat ze van een ander gehoord hebben.
De recepten nodigen uit tot proberen - simpel van opzet, leuk om te doen. Beef Jerky en Afrikaanse Biltong bijvoorbeeld.

Wat is een 'veredelde glossy' ?
pi_71935576
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 22:36 schreef mgerben het volgende:

[..]

Wat noem ik een Goed Boek?
Ze noemen (volgens mij) alle methoden van conserveren, van suikeren, zuren en wecken tot roken (koud en warm). Ze leggen het principe uit, geven wat tips en geven daarna een aantal recepten. De schrijvers schrijven duidelijkuit eigen ervaring; ze schrijven niet over wat ze van een ander gehoord hebben.
De recepten nodigen uit tot proberen - simpel van opzet, leuk om te doen. Beef Jerky en Afrikaanse Biltong bijvoorbeeld.

Wat is een 'veredelde glossy' ?
Een veredelde glossy is een tijdschrift met grote glanzende kleurenfoto's op extra dik papier en een beschrijving erbij waarmee je net niks te weten komt en bovendien een paar onduidelijke ingredienten nodig hebt, en dan in een sjieke harde kaft. Ik denk dat de meer officiële term salontafelboek is.

Als ik jou goed begrijp is jouw boek bruikbaar. Dat is Goed.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_71935770
Waarom heb je de bonen niet ingevroren als ik vragen mag?
pi_71935895
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 22:54 schreef PaarsBeestje het volgende:
Waarom heb je de bonen niet ingevroren als ik vragen mag?
Diepvries vol. En er moeten eind dit jaar nog 3 lammeren, 1 ram en 1 oude ooi in die diepvries erbij gepropt worden.

Heb net de diepvries leeggemaakt, schoongemaakt en de inhoud er weer ingedaan. Komende maanden toch maar eens al die handige voorraadjes opeten .
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_71936086
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 22:58 schreef sigme het volgende:

[..]

Diepvries vol. En er moeten eind dit jaar nog 3 lammeren, 1 ram en 1 oude ooi in die diepvries erbij gepropt worden.

Heb net de diepvries leeggemaakt, schoongemaakt en de inhoud er weer ingedaan. Komende maanden toch maar eens al die handige voorraadjes opeten .
Dan zit je vriezer inderdaad goed vol... Ik weet dat m'n moeder inderdaad ook hele karrevrachten aan bonen stond te malen, maar die vroor ze dan in (en ik at het hele jaar bonen)..
  zondag 16 augustus 2009 @ 23:10:24 #81
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_71936329
Het schijnt dat je ook kunt inmaken met behulp van een oven ipv een diepe pan. Ben van plan dat binnenkort eens te proberen.

Daarnaast maak ik van al het fruit dat uit onze tuin komt (veel!) jam en compote. Heb nu 17 potten staan (kruisbes, appel, druif, framboos) en verwacht er nog zeker 25 te maken.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_71937641
wat een geweldig topic.
ik ga spullen bijelkaar proberen te krijgen en eens kijken of ik de kids blij kan maken met zelf ingemaakt spul.
mama van 3 kids!
pi_71951289
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 11:23 schreef Hik het volgende:
Leuk!
Ik heb vorig jaar een chutney-fase gehad. Heerlijke chutneys gemaakt, ondermeer met verse ananas, pepertjes en Indiaase kruiden (lekkere dip met naan of papadum) en peer met walnoot (lekker op brie).

Oh, van die laatste wil ik héél graag het recept Staat dat ergens online?
pi_71955814
Vandaag nog weer hard gewerkt:
In het 15-liter zuurkoolvat heb ik 5 kg boontjes gedaan:
  • 5 minuten geblancheerd
  • af laten koelen
  • per kg bonen 7gr zout erdoor gemengd
    Daarna 3,7 liter water met 60 gr zout & 3dl karnemelk eroverheen gegoten

En het 2e 5-liter zuurkoolvaatje gebruikt voor zuurkool.
  • 3750gr witte kool
  • geschaafd
  • per kg kool 10gr zout, scheutje karnemelk, stevig kneden
    Paste mooi in het vaatje

En nu wachten..
  • ik moet verrassend weinig
    pi_72666156
    Afgelopen weken ook weer een en ander aan voorraden bijgemaakt.
    Bramenjam met een paar appeltjes. Bramen hebben weinig pectine, vandaar de appels. Het is toch alsnog beetje dun uitgepakt, dus meer geschikt voor door de yoghurt dan op brood.

Augurken in azijn, de (dikke) augurken in stukjes gesneden, in pekel weggezet. Azijn met wat inmaakkruiden gekookt, potten volgepropt met augurk en overgoten met azijn.

Vorige week ongeveer de helft van de tomaten uit de moestuin geoogst - waaronder veel groene. Was samen drie kilo.
    Chutney van gemaakt volgens dit recept:
    quote:
    450 gram moesappelen
    2 kilogram groene en rode tomaten (de laatste oogst)
    450 gram uien
    2 tenen knoflook
    1 eetlepel zout
    6 deciliter ciderazijn
    450 gram suiker
    1 theelepel kerriepoeder
    1/2 theelepel komijnpoeder
    1 gebonden pakketje van 1 takje tijm/1 takje rozemarijn/2 takjes
    peterselie
    Recept:

Schil de appels, verwijder klokhuizen en snijd het vruchtvlees in blokjes. Maak de uien schoon en snipper deze. Was de tomaten, verwijder kroontjes en snijd ze in blokjes. Je kunt de tomaten ook eerst ontvellen maar het is niet nodig - naar wens dus. Pel de knoflook en pers ze uit. Doe appels, uien,
    tomaten, knoflook en zout in een pan. Giet de helft van de azijn erbij en breng het aan de kook. Laat een uur zachtjes koken, regelmatig roeren, tot de chutney dik van consistentie is. Doe de kruiden erbij, het zakje bouquet en de rest van de azijn en de suiker. Laat dit nog zeker 1,5 uur zachtjes koken, roer regelmatig, tot een dikke gebonden saus. Verwijder het bundeltje kruiden. Schep de nog hete chutney in met kokend water gesteriliseerde potten. Zet minimaal 1 maand weg voor gebruik. 18 maanden houdbaar

bron & meer chutneyrecepten
    Vorige week alle pruimen van de Hauszwetsche geoogst, dat bleek ruim een halve emmer vol. Daar was vers niet tegen te eten. Ik heb een hele partij gehalveerd, ontpit, en in de oven gedroogd. Lijkt best gelukt eigenlijk. Dus nu hebben we een voorraad eigengedroogde pruimen.
    Gelijk testen of het ook met druiven kan - moeders heeft een paar dagen geleden een kilo gebracht. Staat nu te drogen in een vrij koele oven, dus het zal nog wel een paar dagen duren voordat ik erachter kom of ik zelf rozijnen kan maken.

Gedroogde appeltjes heb ik nog liggen van vorig jaar. Dat moet niet in de oven, kan beter op een niet te warme, goed tochtende plaats. Appels schillen, klokhuis eruit, in plakken (of bij kleintjes: in kwarten) en dan aan een touwtje rijgen.
      zaterdag 12 september 2009 @ 05:36:24 #86
    10763 popolon
    Fetchez la vache!
    pi_72666165
    Wat voor een diepvries heb je eigenlijk sigme. Echt een 'diepvriezer' of een vak in je koelkast?

Ik neem aan optie 1, maar toch.
    Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
    pi_72666178
    Een echte. En zelfs eentje die tegen koude kan .

Dat is serieus trouwens; moderne diepvriezers hebben een thermostaat die niet overweg kan met een buitentemperatuur van minder dan 10 graden. Die moet dus in een geïsoleerde ruimte staan. Dat staat de onze niet, die staat in een tochtige schuur, en dan is het nodig een extra dure te kopen.

Niet zo'n grote diepvries, en tamelijk vol, dus misschien moet ik me toch maar eens gaan verdiepen in vlees roken, inkuipen, wecken etc. De ram en de lammeren en de oude ooi staan nu nog blatend en blakend van gezondheid in de wei, maar in december moeten ze toch echt geslacht worden.
    't Zal wel weer uitwijken naar moeders diepvries worden
      zaterdag 12 september 2009 @ 06:06:14 #88
    10763 popolon
    Fetchez la vache!
    pi_72666179
    Mijn tweede koelkast staat in de garage waar het 's zomers makkelijk 35+ graden wordt en 's winters -20 (buiten). Niet echt ideaal dus.

Ben dus van plan die weg te doen en een echte vriezer in de basement neer te zetten (waar het altijd zo'n graad of 15 is) omdat de bonen, tomaten en bosbessen me nu om de oren vliegen en ik wel moet gaan invriezen.
    Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
    pi_72666204
    Nee joh, met een mooie kelder moet je juist die blauwe bessen (jij hebt toch geen bosbessen?) tot jam omzetten, en gedroogde bessen, en geweckte boontjes, en ingezouten, en tomatensaus in potten en gedroogde tomaten op olie enzovoorts.

En een klein diepvriesje dan .
      zaterdag 12 september 2009 @ 06:58:41 #90
    10763 popolon
    Fetchez la vache!
    pi_72666211
    Bonen moet je even snel koken voordat je ze invriest heb ik begrepen, maar dan ook echt invriezen. Jam hou ik niet van dus geen optie.
    pi_72666222
    Wat doe je dan met je blauwe bessen?

Bonen moet je - zoals de meeste groente - blancheren voordat je ze invriest. Altijd even opzoeken hoe lang je de betreffende groente moet blancheren!
    Verder: grote pan hard kokend water; groente in kleine hoeveelheid erin mikken (liefst in een of ander draadmandje, dat werkt veel makkelijker bij het uit het kokend water vissen).
    Kleine hoeveelheid groente in kokend water want het water moet aan de kook blijven.
    De voorgeschreven korte tijd koken (niet! langer, vandaar dat mandje, uitvissen duurt veel te lang en afgieten is ook geen optie want je hebt nog een paar porties te blancheren groente liggen).
    Groente direct in grote hoeveelheid koud water gooien. Hoe kouder hoe beter. IJswater bijvoorbeeld. De groente moet zo snel mogelijk afkoelen.
    Daarna in diepvriesdoosjes of -zakje doen. Zo min mogelijk lucht meepakken.
    In de diepvries doen - bij grotere hoeveelheden kan je best de diepvries enige tijd van te voren op de invriesstand zetten (extra koud).
    Vergeet niet op je verpakking te zetten wat erin zit. Verbazend hoe onherkenbaar een bevroren klomp <iets> wordt.
    pi_72672058
    Snijboontjes vries ik altijd in zonder ze te blancheren, daar worden ze iets zoetig van en dat vind ik juist erg lekker. Je kan ze waarschijnlijk niet zo heel lang bewaren dan, maar meestal gaan ze toch wel op tijd op.

Andere bonen blanceer ik wel, maar dat lukt niet altijd even goed. Soms zijn ze zo waterig als we ze eten. (MIsschien heb ik ze dan niet goed afgedroogd na het koelen en komen er teveel ijskristalen. Ik weet het niet)
    pi_73171665
    Gister de rest van de tomaten uit de moestuin gehaald. Het was een nogal grote tweede helft (in vergelijking met de eerste helft die ik op 7 sept had geoogst en chutney van heb gemaakt.

Dit was nog eens 6kg . Waarvan ongeveer de helft groen.
    Van zo'n hoeveelheid goeie chutney maken was me teveel werk - dan heb ik echt de hele dag nodig met inkoken en 4 pannen. Ik heb het in twee pannen gepropt. In de ene pan had ik al een laag olie zitten voordat ik bedacht dat dat niet hoort, dus het is experimentele chutney-achtige saus geworden.

• 1 dl olie in de pan
  • halve bol knoflook in stukjes erbij
  • 1gesnipperde ui
    Op laag vuur terwijl ik de tomaten was & snij
  • 2,5 kg tomaten (rood & groen) in blokjes in de pan
  • 4 appels in blokjes, met schil, zonder klokhuis erbij
  • 1 eetlepel zout
  • halve liter kruidenazijn
    Ruim een uur koken
  • 2 eetlepels gekneusde komijn erbij
  • beetje grofgemalen peper
    Toen een half pond geleisuiker speciaal erbij. Geleisuiker, want omdat er veel te veel in de pan zat om in te koken, was de boel dus niet ingedikt.
    Daarna in schone potten geschept. 9 potten halfzoete dunne chutneysaus.

De rest van de tomaten (3,5kg) heb ik zonder extra vocht anderhalf uur gekookt, met een gesnipperde ui en een fijngesneden halve bol knoflook en anderhalve eetlepel zout, en een scheut olijfolie. Ook dit in schone potten gedaan. Geen idee hoe houdbaar dit is.

Een tijdje geleden heb ik druiven in de oven gedroogd. Zijn mooie rozijnen geworden, maar wel met druivenpitten erin. Ik heb daarna de gedroogde rozijnen in een pot gestopt en overgoten met rum. Erg lekker, maar de rum is wel wat straf (54%).

De gedroogde pruimen waren erg droog geworden: goed houdbaar natuurlijk, maar niet direct eetbaar. Gezien het rozijnenexperiment heb ik ook de pruimenpot volggegoten met rum, maar nu verdund met wat siroop en water. .

Een portie halfgedroogde pruimen waren ook heel lekker, en inmiddels op.

Ook tomaten heb ik gedroogd, mooie rooie pruimtomaten. In een potje met een takje thijm en overgoten met olijfolie.
  • ik moet verrassend weinig
      zaterdag 3 oktober 2009 @ 17:00:48 #94
    45206 Pietverdriet
    Ik wou dat ik een ijsbeer was.
    pi_73336858
    Heb amsterdamse uitjes ingelegd. 2 kilo uien geschild, zo groot als grote eieren. Kopje suiker kopje zout en 24 laten pekelen hierin, daarna grondig afspoelen. Half water half witte azijn genomen, suiker erbij, envelopje saffraan erbij, peperkorrels, blaadje laurier, mosterdzaad. In een grote glazen pot met deksel en nu een paar maanden wachten op iets moois.
    In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
    pi_73339387
    Ik heb dat ook eens gedaan, ja. Tot mijn verrassing vielen ze behoorlijk pittig uit! Superlekker
    pi_73638490
    HAllo

Ik ben nieuw hier en heb me veel interesse gelezen over wecken en wat ingemaakt wordt. Ik heb zelf komkomer in zoetzuur kaneel ingmaakt en peertje en ook tomato relish. Nu heb ik voor de eerste keer bietjes gedaan maar twee potten zijn jammer genoeg mislukt en trokken niet vacuum.

Van de week hebben we voor het eerst onze eigen gemaakte zuurkool gegeten erg lekker al zeg ik het zelf.

deze week wil ik gaan proberen peren sap in te wecken.... hopelijk lukt het.

Ik maak sinds een paar maanden mijn eigen yoghurt en kaas. De kaas moet ik nog mee experimenteren maar lukt al aardig.

ik wil graag boontjes in het zout proberen maar wordt dat niet heeel erg zout als je ze eet. En hoe kan ik hier het beste mee omgaan?

Ilse
      dinsdag 13 oktober 2009 @ 09:16:34 #97
    45206 Pietverdriet
    Ik wou dat ik een ijsbeer was.
    pi_73638596
    quote:
    Op dinsdag 13 oktober 2009 09:09 schreef IlseM het volgende:
    HAllo

Ik ben nieuw hier en heb me veel interesse gelezen over wecken en wat ingemaakt wordt. Ik heb zelf komkomer in zoetzuur kaneel ingmaakt en peertje en ook tomato relish. Nu heb ik voor de eerste keer bietjes gedaan maar twee potten zijn jammer genoeg mislukt en trokken niet vacuum.

Van de week hebben we voor het eerst onze eigen gemaakte zuurkool gegeten erg lekker al zeg ik het zelf.

deze week wil ik gaan proberen peren sap in te wecken.... hopelijk lukt het.

Ik maak sinds een paar maanden mijn eigen yoghurt en kaas. De kaas moet ik nog mee experimenteren maar lukt al aardig.

ik wil graag boontjes in het zout proberen maar wordt dat niet heeel erg zout als je ze eet. En hoe kan ik hier het beste mee omgaan?

Ilse
    Sigme is daar ook mee bezig
    Het grote vraag het piet hoe maak ik het klaar topic, deel 8
    Wellicht kan je het haar ook even contacten,
    In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
    pi_73638666
    tvp
    ♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
    pi_73659218
    Mijn gepekelde boontjes kom ik voorlopig niet aan toe (om op te eten) want eerst moeten de verse bonen op, dan de 16kg diepgevroren, en dan de melkzure bonen .

Eigen kaas maken? Woehoe! Kan je daar meer over vertellen?
    pi_73677314
    Ik heb voor de tweede keer sjalotten ingemaakt, die nu al twee maandjes heelijk staan de rijpen in het donker.
    Iemand een idee hoelang je ze minimaal moet laten staan voordat ze echt lekker zijn?
    Raoul Duke: "Quick, like a bunny!"
    ----------------------------------------
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')