Exact. Introverten weten dat de wereld voor een groot deel uit mensen bestaat die zonder aantoonbare reden de dwang voelen om kletspraatjes aan hun medemens te verkopen, daarmee hebben ze al lang leren omgaan.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 13:43 schreef Xith het volgende:
[..]
De TS stelt zich precies op zoals we de extrovert beschreven. De uitgangspunt van hem was 'hoe krijg ik de situatie zo dat we normaal met elkaar kunnen praten' ipv dat er misschien helemaal niet gepraat moet worden. Waarschijnlijk wilt de introvert waar hij het over heeft alleen communiceren als het nut heeft (bij z'n sport: 'pass naar mij!' of 'Ik dek hem wel!'. En niet over hoe goed janjte gisteravond op de televisie sportte.
Ik hoop toch niet dat je onder andere doelt op mijn reacties, want dan heb ik mij volledig verkeerd uitgedrukt. Zoals gezegd heb ik nooit een dergelijk bewust onderscheid gemaakt. Voor mij is het altijd al zo geweest dat de wereld bestaat uit heel veel verschillende mensen met allemaal hun eigen karakters en persoonlijkheden. Dat heb ik als een gegeven feit aanvaard en eigenlijk nog nooit daarover geoordeeld.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 13:35 schreef Tinkepink het volgende:
Mag ik even kwijt dat ik vind dat er een naar toontje in dit topic hangt? Alsof een extravert persoon een soort van "untermensch" is, egocentricsch, oppervlakkig, frustrerend, irritant, respectloos en met weinig begrip voor zijn/haar medemens. En dit is alleen nog maar een bloemlezing uit de laatste paar reacties.
Diep treurig. TS stelt zich kwetsbaar op en krijgt dan zulke reacties. Om ook maar even te generaliseren: dit bevestigt mij in mijn mening dat veel introverte mensen eigenlijk gewoon arrogante lui zijn die zich te goed voelen om met anderen te communiceren.
Dat toontje is begrijpelijk. Onze cultuur is volledig gericht op extraversie: ingetogenheid is verdrongen door luidruchtigheid, contemplatie door expressie, bezinning door vluchtigheid. Wij leven in een wereld waarin wij constant naar buiten gedreven worden om te consumeren en ons geluk te zoeken in uitgaan en shoppen. Introverte mensen ervaren dit als bedreigend en ongemakkelijk. Zij hebben geen zin om heel de tijd uitbundig, sociaal en mooi te zijn, zoals hen wordt opgedragen.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 13:35 schreef Tinkepink het volgende:
Mag ik even kwijt dat ik vind dat er een naar toontje in dit topic hangt? Alsof een extravert persoon een soort van "untermensch" is, egocentricsch, oppervlakkig, frustrerend, irritant, respectloos en met weinig begrip voor zijn/haar medemens. En dit is alleen nog maar een bloemlezing uit de laatste paar reacties.
Oh ja, dan ben je verlegen enzo, zo luidt de diagnosequote:Op woensdag 20 augustus 2008 13:47 schreef Perrin het volgende:
[..]
Exact. Introverten weten dat de wereld voor een groot deel uit mensen bestaat die zonder aantoonbare reden de dwang voelen om kletspraatjes aan hun medemens te verkopen, daarmee hebben ze al lang leren omgaan.
Extraverten daarentegen lijken vaak te denken dat er iets mis is met mensen die niet de hele tijd op 'zenden' staan en er geen plezier aan beleven om oeverloos over koetjes en kalfjes te lullen.
Heb jij je weleens gerealiseerd dat ook mensen dat gevoel ook kunnen hebben? Ik kan goed met mensen communiceren, maar te veel impulsen maken mij gek. Ik ga niet veel uit, mijn hobby is lezen. Sociale mensen zijn niet gelijk aan mensen die zich per definitie overgeven aan oppervlakkigheid en consumptiedrang.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 13:50 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Dat toontje is begrijpelijk. Onze cultuur is volledig gericht op extraversie: ingetogenheid is verdrongen door luidruchtigheid, contemplatie door expressie, bezinning door vluchtigheid. Wij leven in een wereld waarin wij constant naar buiten gedreven worden om te consumeren en ons geluk te zoeken in uitgaan en shoppen. Introverte mensen ervaren dit als bedreigend en ongemakkelijk. Ze voelen zich dan ook vaak unheimisch in de moderne cultuur.
Het lijkt haast een verplichting voor je om maar met iedereen om te moeten gaan.quote:Op maandag 18 augustus 2008 03:43 schreef Een_Schuitje het volgende:
Ben van mezelf een vrij open mens. Volgens velen buitengewoon open.
Goed. Dat is slechts een detail. Nu ben ik mensen, met wie ik bijzonder slecht kan omgaan, op een rij aan het zetten. Daarin kwam een aspect veelvuldig naar voren, namelijk dat ze vrij gesloten waren.
Dus ja, ik vraag me af hoe ik met zulke mensen moet omgaan. Met gesloten mensen kan ik simpelweg niks mee. Iemand ervaringen, of herkenning hierin?
In het dagelijks leven ga je ook met iedereen om. Het worden niet allemaal vrienden van je, maar de persoonlijke omgang is er. Je kan de helft van de bevolking toch niet zomaar negeren? Het is juist te prijzen dat iemand nadenkt over de beste manier om met/zijn haar medemens om te gaan, waardoor frustraties en irritaties gemininmaliseerd kunnen worden.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 13:55 schreef aloa het volgende:
[..]
Het lijkt haast een verplichting voor je om maar met iedereen om te moeten gaan.
Dat moet knap vermoeiend zijn.
Precies. Ik houd absoluut niet van afhankelijkheid en beperk het zoveel mogelijk. Ik heb een tijdje bij een helpdesk gewerkt bijv. en ik ergerde me dood aan de mensen die gewoon ontzettend domme vragen stellen die ze ook makkelijk zelf op kunnen zoeken of zelf kunnen vinden; maar ze zijn liever afhankelijk van een ander. Dit zouden echt zielige mensjes zijn als een keertje de pleuris zou uitbrekenquote:Op woensdag 20 augustus 2008 13:15 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Dat is wel een zeer calculerende manier van omgaan met mensen, maar je hebt in principe natuurlijk gelijk. In het dagelijks leven werkt dat voor veel mensen zo. Toch is dat niet hoe ik het zelf doe. Ik zou via via dingen ook eenvoudiger kunnen regelen, maar ik doe dat bewust niet. Zaken regelen houd ik liever zo ver mogelijk uit de buurt van mijn sociale omgeving, bang voor afhankelijkheid en het scheppen van verwachtingen. Tot nu toe heeft dat altijd nog prima gewerkt.
Dat is mooi, maar dat zegt natuurlijk niets over de gemiddelde extravert.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 13:50 schreef Tinkepink het volgende:
Sorry, maar ik vind nog steeds dat jullie je erg onverdraagzaam opstellen. Ik ben redelijk extravert, maar denk zeker niet dat er iets mis is met een introvert persoon.
Eens, maar dat zijn echt uitzonderingen. Ik vind praten met mensen uit beleefdheid namelijk zelf nogal bullshit. Op een verjaardag bijv. kan ik me voorstellen (om maar iets te noemen) dat het wel zo netjes is om ook met de gasten te praten die je niet kent wanneer er een groepsgesprek plaats vindt. Maar bijvoorbeeld in het geval van sport voel ik me absoluut niet verplicht om uit fatsoen met iemand te praten. Vergeet niet dat dit regels zijn die je voor jezelf stelt en jezelf oplegt. Niemand heeft gezegd dat het onfatsoenlijk is om met enkel de mensen te communiceren die jij zelf uitkiest.quote:Wel kan ik me een groot aantal situaties voorstellen waar wat sociaal contact wel degelijk gewenst is en beleefd is, maar het onmogelijk lijkt even met elkaar te communiceren. Al is het maar een paar woorden. Mijn god, ik ga toch geen uitgebreid gesprek voeren met iemand die daar geen zin in heeft? Het moet wél klikken! Maar een paar zinnetjes uit beleefdheid, daar ga je echt niet dood aan hoor.
Daar heb je gelijk in.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 13:57 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
In het dagelijks leven ga je ook met iedereen om. Het worden niet allemaal vrienden van je, maar de persoonlijke omgang is er. Je kan de helft van de bevolking toch niet zomaar negeren? Het is juist te prijzen dat iemand nadenkt over de beste manier om met/zijn haar medemens om te gaan, waardoor frustraties en irritaties gemininmaliseerd kunnen worden.
Zo erger ik me kapot aan studenten of collega's die al hun problemen stil houden zodat we niet samen naar een oplossing kunnen zoeken. Hierdoor zijn al heel wat problemen groter geworden. Er wordt hier wel erg in uitersten gesproken zeg.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 13:58 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Precies. Ik houd absoluut niet van afhankelijkheid en beperk het zoveel mogelijk. Ik heb een tijdje bij een helpdesk gewerkt bijv. en ik ergerde me dood aan de mensen die gewoon ontzettend domme vragen stellen die ze ook makkelijk zelf op kunnen zoeken of zelf kunnen vinden; maar ze zijn liever afhankelijk van een ander. Dit zouden echt zielige mensjes zijn als een keertje de pleuris zou uitbreken
[..]
Ja, jij zelf spreekt inderdaad wel erg in uitersten. Dan spreek je namelijk over problemen waar je vervolgens anderen mee opzadelt, die moet je ook niet stil houden. Maar problemen die je zelf kunt oplossen en waarbij sowieso alleen jij en niemand anders risico loopt, daar moet je een ander niet mee lastig vallen.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 14:14 schreef Heldopsokken het volgende:
[..]
Zo erger ik me kapot aan studenten of collega's die al hun problemen stil houden zodat we niet samen naar een oplossing kunnen zoeken. Hierdoor zijn al heel wat problemen groter geworden. Er wordt hier wel erg in uitersten gesproken zeg.
Ik ben redelijk introvert, maar voel me absoluut niet zielig en heb ook geen last van zelfmedelijden. Voel me prima zoals ik ben, EN ik ben onafhankelijk. Dat kunnen veel extraverten niet zeggen.quote:Daarnaast is zelfmedelijden al helemaal niet nodig. Boe, wij kunnen niet in de maatschappij meekomen omdat de maatschappij is ingericht op extraverte mensen.
Vanwaar je fixatie met onafhankelijkheid?quote:Op woensdag 20 augustus 2008 14:25 schreef RRGJL het volgende:
Ik ben redelijk introvert, maar voel me absoluut niet zielig en heb ook geen last van zelfmedelijden. Voel me prima zoals ik ben, EN ik ben onafhankelijk. Dat kunnen veel extraverten niet zeggen.
Er is geen fixatie op afhankelijkheid, dat is een reactie op het feit dat er gesteld werd (dit is in principe wat er gezegd wordt:) dat je door met veel mensen korte praatjes te houden je ze kunt gebruiken om er zelf beter van te worden. Als je mensen op die manier als objecten bekijkt die je kunt gebruiken voor eigen gewin vind ik zo iemand niet alleen egoïstisch, egocentrisch en afhankelijk, maar ook absoluut niet iemand die met als doel van extravagantie openheid heeft.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 14:33 schreef Een_Schuitje het volgende:
[..]
Vanwaar je fixatie met onafhankelijkheid?
Hier en daar lees ik je tussen de regels regelmatig het volgende benadrukken: hey, hey, ik ben ONAFHANKELIJK! HEB JE ME GEHOORD? HALLO?
Jij.
Als ik voor mezelf mag spreken, ben ik wat financiën betreftaardig onafhankelijk. Ook ben ik van mensen prima onafhankelijk. Ik kan prima leven zonder mensen of contact. Is dat wat je bedoeld met je veelvuldig benadrukte onafhankelijkheid? Maar dat neemt niet weg dat ik makkelijk open ben over m'n gevoelens en dergelijke. En dat heeft niks met onafhankelijkheid te maken hoor, simpele ziel. Aan de hand van je gefrusteerde reacties ben je volgens mij zo'n geforceerde karaktermens die zichzelf niet open durft te stellen. Want, stel je voor, dan zouden je tere gevoelens gekrenkt worden. Boehoe..
Hap hap. Nerd.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 14:45 schreef RRGJL het volgende:
Er is geen fixatie op afhankelijkheid, dat is een reactie op het feit dat er gesteld werd (dit is in principe wat er gezegd wordt:) dat je door met veel mensen korte praatjes te houden je ze kunt gebruiken om er zelf beter van te worden. Als je mensen op die manier als objecten bekijkt die je kunt gebruiken voor eigen gewin vind ik zo iemand niet alleen egoïstisch, egocentrisch en afhankelijk, maar ook absoluut niet iemand die met als doel van extravagantie openheid heeft.
En uiteraard heb ik het niet over financiële afhankelijkheid. Dus waarom je dat verdedigd begrijp ik niet goed.
Natuurlijk ga je er niet op in, je hebt er immers niks op in te brengen. Hence je ergernis die je tracht te verbergen door mij te beledigenquote:Op woensdag 20 augustus 2008 14:47 schreef Een_Schuitje het volgende:
[..]
Hap hap. Nerd..
Ik ga verder niet in je reactie, je mist de onderliggende usance.
Je kletst niet alleen sneller dan je denkt, je typt ook nog sneller.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 14:47 schreef Een_Schuitje het volgende:
[..]
Hap hap. Nerd..
Ik ga verder niet in op je reactie, je mist de onderliggende usance nuance.
Die zijn er ook, net zoals er onder introverte mensen ook mensen zijn die wel degelijk houden van gezelschap, ook al zijn ze niet luidruchtig aanwezig. Het is belangrijk hier genuanceerd te blijven.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 13:57 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
In het dagelijks leven ga je ook met iedereen om. Het worden niet allemaal vrienden van je, maar de persoonlijke omgang is er. Je kan de helft van de bevolking toch niet zomaar negeren? Het is juist te prijzen dat iemand nadenkt over de beste manier om met/zijn haar medemens om te gaan, waardoor frustraties en irritaties gemininmaliseerd kunnen worden.
Inderdaad, ik erger me aan die kneusjes die nog maar nat achter oren zijn, hier lezen dat gesloten zijn best okay is, en daardoor gaan denken dat ze ineens popi-jopi zijn.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 14:49 schreef RRGJL het volgende:
Natuurlijk ga je er niet op in, je hebt er immers niks op in te brengen. Hence je ergernis die je tracht te verbergen door mij te beledigen
Hahaquote:Op woensdag 20 augustus 2008 14:54 schreef Een_Schuitje het volgende:
[..]
Inderdaad, ik erger me aan die kneusjes die nog maar nat achter oren zijn, hier lezen dat gesloten zijn best okay is, en daardoor gaan denken dat ze ineens popi-jopi zijn.
Niet erg. Want ik vind het best wel aandoenlijk dat je op deze wijze jezelf een houding tracht te geven.
Waar heb jij het over? Iedereen is toch zoals ie is? Open of gesloten? Heeft niets te maken met okay zijn. Natuurlijk is gesloten zijn okay. Mensen met verstand van zaken hebben nooit anders beweerd.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 14:54 schreef Een_Schuitje het volgende:
[..]
Inderdaad, ik erger me aan die kneusjes die nog maar nat achter oren zijn, hier lezen dat gesloten zijn best okay is, en daardoor gaan denken dat ze ineens popi-jopi zijn.
Niet erg. Want ik vind het best wel aandoenlijk dat je op deze wijze jezelf een houding tracht te geven.
*hand opsteekt*quote:Op woensdag 20 augustus 2008 14:54 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Die zijn er ook, net zoals er onder introverte mensen ook mensen zijn die wel degelijk houden van gezelschap, ook al zijn ze niet luidruchtig aanwezig. Het is belangrijk hier genuanceerd te blijven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |