abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60914464
Nav. een oud topic en een paar keuken creaties leek het me wel leuk om een saté marinademaak topic te openen en lekkere ideeën uit te wisselen.

Meer fokkerts hier die eigen marinade maken?
Wat doe je er in, wat absoluut niet?
Wat móét er in voordat je het saté kan noemen?

Hoe lang laat je het in de marinade zwemmen?

En, last but not least, wat is de lekkerste bereidingswijze?
pi_60914480
Ikzelf heb als "basis" flink wat soya, flink wat olie, scheut azijn, scheut wijn, scheut citroensap. En daar ga ik de kruiden en smaakmakers inkiepen. Ketoembar en knoflook horen er sowieso in. En chili pepers.

Daarnaast nog verschillende variaties gemaakt met gembersiroop en loempiasaus erg lekker geworden. Met 5 spices, en nog wat andere niet echt standaard dingetjes.

Lekkerste manier van bereiding is imho toch wel de marinade + het vlees in een ovenschaal kiepen, en dit op 200 graden 15 a 20 minuten laten pruttelen
  maandag 18 augustus 2008 @ 02:18:12 #3
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_60914502
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_60914551
Varkenshaas is het lekkerste vind ik, maar kipfillet is ook prima.

Vlees in stukken snijden van 4 bij 4 cm. Beetje zout, beetje peper.

Marinade: In een schaal een flinke laag ketjap asin, theelepel sambal, paar teentjes knoflook (naar smaak), gemberpoeder (1/2 theelepel) en een paar druppels citroensap (houdt het vlees sappig, azijn kan ook). Vlees er voor minimaal 2 uur in laten marineren.

Satestokjes in een bak water leggen (rijgt makkelijker aan, geen splinters).

Pindasaus: Halve pot pindakaas, verdunnen met melk ( is een schande in de keuken moet eigenlijk met water maar ik vind melk lekkerder, zachter en romiger). Als het de juiste dichtheid heeft voeg je naar smaak ketjap, knoflook, sambal en gember toe. Daarna niet meer te warm maken, ketjap verbrand heel erg snel en dan heb je zo'n lekker zwarte koek onderin je pannetje.

Vlees aan stokjes rijgen en op een niet te warme grill/bbq leggen, vaak draaien ivm verbranden. De bbq mag eigenlijk al aan voordat je aan de marinade begint zeker als je houtskool gebruikt, briketten zijn sneller warm en klaar om te gebruiken.
I used to work in a morgue........I am a people person
Only Human
pi_60914603
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 02:27 schreef Morwen het volgende:
De bbq mag eigenlijk al aan voordat je aan de marinade begint zeker als je houtskool gebruikt, briketten zijn sneller warm en klaar om te gebruiken.
Een dag van te voren?
  maandag 18 augustus 2008 @ 02:42:51 #6
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_60914648
quote:

Marinade: In een schaal een flinke laag ketjap asin, theelepel sambal, paar teentjes knoflook (naar smaak), gemberpoeder (1/2 theelepel) en een paar druppels citroensap (houdt het vlees sappig, azijn kan ook). Vlees er voor minimaal 2 uur in laten marineren.

Pindasaus: Halve pot pindakaas, verdunnen met melk ( is een schande in de keuken moet eigenlijk met water maar ik vind melk lekkerder, zachter en romiger). Als het de juiste dichtheid heeft voeg je naar smaak ketjap, knoflook, sambal en gember toe. Daarna niet meer te warm maken, ketjap verbrand heel erg snel en dan heb je zo'n lekker zwarte koek onderin je pannetje.

Vlees aan stokjes rijgen en op een niet te warme grill/bbq leggen, vaak draaien ivm verbranden. De bbq mag eigenlijk al aan voordat je aan de marinade begint zeker als je houtskool gebruikt, briketten zijn sneller warm en klaar om te gebruiken.
Wow
* Parafernalia is verliefd
pi_60914654
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 02:36 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Een dag van te voren?
Wat jij wil, je kan er dan een rookrooster in plaatsen en een stuk van je zeikende buurman in plaatsen Wel zorgen voor echt hout en een luchtgaatje
Only Human
pi_60914661
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 02:42 schreef Parafernalia het volgende:

[..]

Wow
Only Human
  maandag 18 augustus 2008 @ 12:00:29 #9
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_60919832
Ik doe altijd heel simpel, ketjap manis (abc), zonnebloemolie en wat geperste knoflook.
Het liefst neem ik dan kalkoenborst, maar kipfilet of varkenslappen kan ook.
Halve dag marineren en grillen maar.

En ik doe er pindasaus bij.
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
pi_60921135
Hamlappen vind ik het lekkerst. Marinade: ketjap manis, olijfolie, uien, knoflook, djinten, ketoembar, laos, djahe (de laatste 4 in poedervorm) en sambal oelek. Wel avond vantevoren het vlees in de marinade zetten.

Sate van de houtskoolgrill is
The only true wisdom is in knowing you know nothing. -- [b]Socrates [/b]
I know nothing, I come from Barcelona. -- [b]Manuel[/b]
pi_60925678
gebruik geen hamlappen ofzo, beter gebruik je haaskarbonade als je het dan toch per se van varkensvlees wilt maken.
Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_60926429
Ik zelf ben uberhaupt geen groot voorstander van varkensvlees. De smaak vind ik minder, de structuur niet zo tof, en de varkensindustrie is niet zo tof in Nederland.

Mijn kip zwemt nu grofweg 17 uur in zn marinadebadje rond
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 02:49:45 #13
220836 rinzzz
Zoekt en gij zult moe worden.
pi_60942130
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 02:42 schreef Parafernalia het volgende:

[..]

Wow
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 03:12:31 #14
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_60942322
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 02:49 schreef rinzzz het volgende:

[..]

dinsdag 19 augustus 2008 @ 16:46:38 #15
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_60957249
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 15:59 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Ik zelf ben uberhaupt geen groot voorstander van varkensvlees. De smaak vind ik minder, de structuur niet zo tof, en de varkensindustrie is niet zo tof in Nederland.

Mijn kip zwemt nu grofweg 17 uur in zn marinadebadje rond
de kippenindustrie is net zo min tof.

OT: saté-saus/ pindasaus doe ik zo:

knoflook in wat zonnebloemolie fruiten, kwak sambal oelek erbij, pindakaas, water en ketjap asin ( hoewel ikzelf meestal de japanse sojasaus van kikkoman gebruik want dies zo lekker ) erbij. Daarna nog wat vers citroensap en een flinke lepel bruine suiker. Roeren tot een egale massa en voilá: de lekkerste pindasaus, om je knuisjes bij af te likken

p.s. de goede verhoudingen zijn echter cruciaal voor een goede pindasaus. Ik zou ze alleen niet kunnen vertellen want ik doe t altijd volledig op de gok en door tussendoor veelvuldig mijn vinger erin te dopen en af te likken
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 17:05:17 #16
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_60957777
quote:

* Parafernalia is nu met dit recept @ de gang
pi_60959203
Marinade:
  • 120 gram pindakaas
  • 1/2 theelepel chilipoeder
  • 1/2 theelepel gemberpoeder
  • 2 eetlepels citroensap
  • 1 eetlepel bruine suiker
  • 120 ml kokosmelk

In een pan zachtjes verwarmen zodat je het goed kunt mengen. Minimaal 4 uur laten intrekken, nooit geprobeerd met kip alleen met varkenshaas

Lekkerst natuurlijk op de BBQ

Pindasaus:
  • 2 grote eetlepels pindakaas
  • klein scheutje koffiemelk
  • 1 gesnipperde ui
  • Eetlepel bruine suiker
  • Scheut Melk (of eventueel water)

Uitje in de pan even fruiten in wat olie, daarna pindakaas erbij. Klein scheutje koffiemelk erbij, eetlepel bruine suiker erbij. Verdunnen tot gewenste dikte is bereikt met melk. Eventueel wat pittiger te maken door er wat sambal aan toe te voegen.
  • pi_60964188
    Ik heb die van mij toenstraks iets te kort in de oven gedaan

Ik kwam daar pas na een stukje of 3 a 4 achter (door de marinade waren ze al volledig mals geworden). Ik had in een automatisme 180 graden, 15 minuten ingesteld (voorgekookte aardappeltjes doe ik zo ). Dus als dit mn laatste post hier op fok was, dan ben ik bezweken aan salmonella
      dinsdag 19 augustus 2008 @ 23:05:38 #19
    199397 Windigo
    Flavourtarian
    pi_60967570
    quote:
    Ik vind dit een prima recept, ik mis alleen de gefruite chillipeper en in plaats van melk raad ik kokosmelk aan
      woensdag 20 augustus 2008 @ 03:01:51 #20
    65434 Parafernalia
    Leuker als je denkt
    pi_60971300
    quote:
    Op dinsdag 19 augustus 2008 21:19 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
    Ik heb die van mij toenstraks iets te kort in de oven gedaan

Ik kwam daar pas na een stukje of 3 a 4 achter (door de marinade waren ze al volledig mals geworden). Ik had in een automatisme 180 graden, 15 minuten ingesteld (voorgekookte aardappeltjes doe ik zo ). Dus als dit mn laatste post hier op fok was, dan ben ik bezweken aan salmonella
    pi_60986910
    Vooruit, ik doe mee.
    Kan op kip, varkensvlees en speklap

De marinade (boemboe dus )

• 3 flinke tenen knoflook
  • 1 klein dobbelsteentje gulah jawa (rode javaanse suiker, te koop bij de toko en grotere appie...als je niet kan vinden kun je ook een theelepel schenkstroop toevoegen)
  • 2 theelepels asem (tamarinde) in pastavorm, dus in een pot (te koop bij de toko en grotere appie)
  • ½ theelepel ketoembar (gemalen korianderzaad)
  • ½ theelepel laos (gemalen wortelstok van de grote galanga - te koop bij de toko en grotere appie)
  • ½ theelepel koenjit (ook bekend als kunjit, kunjir of kurkuma (gemalen wortel van de kurkuma plant - te koop bij de toko en grotere appie)
  • ¼ theelepel djinten (gemalen komijnzaad - te koop bij de toko en grotere appie)
  • 2 eetlepels ketjap manis (zoete ketjap dus) Merk: Kaki Tiga (there is no substitute)
  • 2 kleine bouillonblokjes
  • 1½ eetlepel goede olijfolie
  • 1 theelepel sambal djeroek (als je dat niet kunt vinden neem je gewone sambal oelek en voeg je een scheutje citroensap toe.)

Als je een handige multimixer hebt met van die scherpe messen, dus zo’n soort hakselaar flikker je alles daarin en maal je het fijn tot je een mooie pasta hebt. Geen specifieke volgorde. Het is wel erg tof om eerst de knoflook te malen, gaat het meteen lekker stinken in huis

Uiteraard doen wij Indo's het graag met de oelekan
    Minstens 1 nacht laten staan voor je gaat grillen...op houtskool, want da's het lekkerst.
  • Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
    Je hebt gelijk Fen.
      woensdag 20 augustus 2008 @ 21:32:24 #22
    65434 Parafernalia
    Leuker als je denkt
    pi_60992855
    Thx!
      woensdag 20 augustus 2008 @ 21:52:58 #23
    55098 Laurabeest
    Zachte G korte EI dikke L
    pi_60993485
    Und tvp.
    quote:
  • 2 eetlepels ketjap manis (zoete ketjap dus) Merk: Kaki Tiga (there is no substitute)
  • zo eens
    Op dinsdag 4 mei 2010 14:00 schreef Yorrit het volgende:
    laten we het er maar op houden dat het komt doordat je in de bieb altijd zo drug bezig bent ;)
      vrijdag 22 augustus 2008 @ 16:23:33 #24
    65434 Parafernalia
    Leuker als je denkt
    pi_61043278
    quote:
    Op woensdag 20 augustus 2008 17:49 schreef Fendy het volgende:
    Vooruit, ik doe mee.
    Kan op kip, varkensvlees en speklap

• 2 kleine bouillonblokjes
  • wat voor bouillon?
      zondag 24 augustus 2008 @ 14:02:25 #25