Een dag van te voren?quote:Op maandag 18 augustus 2008 02:27 schreef Morwen het volgende:
De bbq mag eigenlijk al aan voordat je aan de marinade begint zeker als je houtskool gebruikt, briketten zijn sneller warm en klaar om te gebruiken.
Wowquote:Op maandag 18 augustus 2008 02:27 schreef Morwen het volgende:
Varkenshaas is het lekkerste vind ik, maar kipfillet is ook prima.
Vlees in stukken snijden van 4 bij 4 cm. Beetje zout, beetje peper.
Marinade: In een schaal een flinke laag ketjap asin, theelepel sambal, paar teentjes knoflook (naar smaak), gemberpoeder (1/2 theelepel) en een paar druppels citroensap (houdt het vlees sappig, azijn kan ook). Vlees er voor minimaal 2 uur in laten marineren.
Satestokjes in een bak water leggen (rijgt makkelijker aan, geen splinters).
Pindasaus: Halve pot pindakaas, verdunnen met melk ( is een schande in de keuken moet eigenlijk met water maar ik vind melk lekkerder, zachter en romiger). Als het de juiste dichtheid heeft voeg je naar smaak ketjap, knoflook, sambal en gember toe. Daarna niet meer te warm maken, ketjap verbrand heel erg snel en dan heb je zo'n lekker zwarte koek onderin je pannetje.
Vlees aan stokjes rijgen en op een niet te warme grill/bbq leggen, vaak draaien ivm verbranden. De bbq mag eigenlijk al aan voordat je aan de marinade begint zeker als je houtskool gebruikt, briketten zijn sneller warm en klaar om te gebruiken.
Wat jij wil, je kan er dan een rookrooster in plaatsen en een stuk van je zeikende buurman in plaatsenquote:
quote:Op maandag 18 augustus 2008 02:42 schreef Parafernalia het volgende:
[..]
Wow
* Parafernalia is verliefd
quote:Op maandag 18 augustus 2008 02:42 schreef Parafernalia het volgende:
[..]
Wow
* Parafernalia is verliefd
de kippenindustrie is net zo min tof.quote:Op maandag 18 augustus 2008 15:59 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Ik zelf ben uberhaupt geen groot voorstander van varkensvlees. De smaak vind ik minder, de structuur niet zo tof, en de varkensindustrie is niet zo tof in Nederland.
Mijn kip zwemt nu grofweg 17 uur in zn marinadebadje rond
* Parafernalia is nu met dit recept @ de gangquote:Op maandag 18 augustus 2008 02:27 schreef Morwen het volgende:
Marinade: In een schaal een flinke laag ketjap asin, theelepel sambal, paar teentjes knoflook (naar smaak), gemberpoeder (1/2 theelepel) en een paar druppels citroensap (houdt het vlees sappig, azijn kan ook). Vlees er voor minimaal 2 uur in laten marineren.
Pindasaus: Halve pot pindakaas, verdunnen met melk ( is een schande in de keuken moet eigenlijk met water maar ik vind melk lekkerder, zachter en romiger). Als het de juiste dichtheid heeft voeg je naar smaak ketjap, knoflook, sambal en gember toe. Daarna niet meer te warm maken, ketjap verbrand heel erg snel en dan heb je zo'n lekker zwarte koek onderin je pannetje.
Vlees aan stokjes rijgen en op een niet te warme grill/bbq leggen, vaak draaien ivm verbranden. De bbq mag eigenlijk al aan voordat je aan de marinade begint zeker als je houtskool gebruikt, briketten zijn sneller warm en klaar om te gebruiken.
Ik vind dit een prima recept, ik mis alleen de gefruite chillipeper en in plaats van melk raad ik kokosmelk aanquote:Op maandag 18 augustus 2008 02:27 schreef Morwen het volgende:
quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 21:19 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Ik heb die van mij toenstraks iets te kort in de oven gedaan![]()
Ik kwam daar pas na een stukje of 3 a 4 achter (door de marinade waren ze al volledig mals geworden). Ik had in een automatisme 180 graden, 15 minuten ingesteld (voorgekookte aardappeltjes doe ik zo). Dus als dit mn laatste post hier op fok was, dan ben ik bezweken aan salmonella
zo eensquote:2 eetlepels ketjap manis (zoete ketjap dus) Merk: Kaki Tiga (there is no substitute)
wat voor bouillon?quote:Op woensdag 20 augustus 2008 17:49 schreef Fendy het volgende:
Vooruit, ik doe mee.
Kan op kip, varkensvlees en speklap![]()
2 kleine bouillonblokjes
Kip is nu lekker aan het zwemmen , ben benieuwd . Klinkt en ruikt in ieder geval alvast fantastischquote:Op maandag 18 augustus 2008 02:27 schreef Morwen het volgende:
Precies gedaan wat er staat en ab-so-lu-te wereldtop!quote:Op woensdag 20 augustus 2008 17:49 schreef Fendy het volgende:
Vooruit, ik doe mee.
De marinade (boemboe dus)
3 flinke tenen knoflook 1 klein dobbelsteentje gulah jawa (rode javaanse suiker, te koop bij de toko en grotere appie...als je niet kan vinden kun je ook een theelepel schenkstroop toevoegen) 2 theelepels asem (tamarinde) in pastavorm, dus in een pot (te koop bij de toko en grotere appie) ½ theelepel ketoembar (gemalen korianderzaad) ½ theelepel laos (gemalen wortelstok van de grote galanga - te koop bij de toko en grotere appie) ½ theelepel koenjit (ook bekend als kunjit, kunjir of kurkuma (gemalen wortel van de kurkuma plant - te koop bij de toko en grotere appie) ¼ theelepel djinten (gemalen komijnzaad - te koop bij de toko en grotere appie) 2 eetlepels ketjap manis (zoete ketjap dus) Merk: Kaki Tiga (there is no substitute) 2 kleine bouillonblokjes 1½ eetlepel goede olijfolie 1 theelepel sambal djeroek (als je dat niet kunt vinden neem je gewone sambal oelek en voeg je een scheutje citroensap toe.)
Als je een handige multimixer hebt met van die scherpe messen, dus zo’n soort hakselaar flikker je alles daarin en maal je het fijn tot je een mooie pasta hebt. Geen specifieke volgorde. Het is wel erg tof om eerst de knoflook te malen, gaat het meteen lekker stinken in huis
Uiteraard doen wij Indo's het graag met de oelekan
Minstens 1 nacht laten staan voor je gaat grillen...op houtskool, want da's het lekkerst.
ABC mag ookquote:Op woensdag 20 augustus 2008 17:49 schreef Fendy het volgende:
Vooruit, ik doe mee.
3 flinke tenen knoflook 1 klein dobbelsteentje gulah jawa (rode javaanse suiker, te koop bij de toko en grotere appie...als je niet kan vinden kun je ook een theelepel schenkstroop toevoegen) 2 theelepels asem (tamarinde) in pastavorm, dus in een pot (te koop bij de toko en grotere appie) ½ theelepel ketoembar (gemalen korianderzaad) ½ theelepel laos (gemalen wortelstok van de grote galanga - te koop bij de toko en grotere appie) ½ theelepel koenjit (ook bekend als kunjit, kunjir of kurkuma (gemalen wortel van de kurkuma plant - te koop bij de toko en grotere appie) ¼ theelepel djinten (gemalen komijnzaad - te koop bij de toko en grotere appie) 2 eetlepels ketjap manis (zoete ketjap dus) Merk: Kaki Tiga (there is no substitute) 2 kleine bouillonblokjes 1½ eetlepel goede olijfolie 1 theelepel sambal djeroek (als je dat niet kunt vinden neem je gewone sambal oelek en voeg je een scheutje citroensap toe.)
Als je een handige multimixer hebt met van die scherpe messen, dus zo’n soort hakselaar flikker je alles daarin en maal je het fijn tot je een mooie pasta hebt. Geen specifieke volgorde. Het is wel erg tof om eerst de knoflook te malen, gaat het meteen lekker stinken in huis
Minstens 1 nacht laten staan voor je gaat grillen...op houtskool, want da's het lekkerst.
Overgeven op een bedje van zalm. Toch?quote:Op dinsdag 14 juli 2009 00:14 schreef RobinOok het volgende:
Ik denk dat 12 uur al echt te lang is hoor!!
Ik deed het ooit met biefstukkies, maar 1, hooguit 2 uur is het maximum, anders is het pap...
[ afbeelding ]
Een van de meest diervriendelijke/doorontwikkelde ter wereldquote:Op maandag 18 augustus 2008 15:59 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Ik zelf ben uberhaupt geen groot voorstander van varkensvlees. De smaak vind ik minder, de structuur niet zo tof, en de varkensindustrie is niet zo tof in Nederland.
Mijn kip zwemt nu grofweg 17 uur in zn marinadebadje rond
Deze ga ik onthouden.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 17:49 schreef Fendy het volgende:
Vooruit, ik doe mee.
Als het echt niet anders kan, ja...quote:
Nou, vooral dat de varkens elkaar aanvreten, met te veel op een te kleine ruimte zitten, onverdoofd castreren, strak staan van de antibiotica, ....quote:Op dinsdag 14 juli 2009 10:38 schreef mime_negert het volgende:
[..]
Een van de meest diervriendelijke/doorontwikkelde ter wereld
Ik ga deze ook maken zondag.quote:Op zondag 12 juli 2009 19:03 schreef Xenomaniac het volgende:
[..]
Precies gedaan wat er staat en ab-so-lu-te wereldtop!![]()
![]()
Dit is 'm en dit blijft 'm. Tering, wat heb ik een succes met 'mijn' sate.
Ik lees dit berichtje nu pas zegquote:Op zondag 12 juli 2009 19:03 schreef Xenomaniac het volgende:
[..]
Precies gedaan wat er staat en ab-so-lu-te wereldtop!![]()
![]()
Dit is 'm en dit blijft 'm. Tering, wat heb ik een succes met 'mijn' sate.
Jij ook vooral bedankt!quote:Op woensdag 15 juli 2009 13:08 schreef Fendy het volgende:
[..]
Ik lees dit berichtje nu pas zegWat ontzettend tof om dit zo te lezen!
Ik gloei er helemaal van
quote:Op woensdag 15 juli 2009 21:57 schreef Xenomaniac het volgende:
[..]
Jij ook vooral bedankt!
Djiezus kraaist. O wat issie goed.
Of je satésaus iets anders maken, door er bijvoorbeeld meer sojasaus in te doen, iets meer sambal, en wat minder pindakaasquote:Op woensdag 15 juli 2009 22:18 schreef Fendy het volgende:
[..]![]()
Nog een klein tipje, geen pindasausje overheen gieten, maar een mix van 2/3e ketjap (diezelfde kaki tiga) en 1/3e pindasaus
Pindakaas gooi ik er echt nooit inquote:Op zondag 19 juli 2009 13:13 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Of je satésaus iets anders maken, door er bijvoorbeeld meer sojasaus in te doen, iets meer sambal, en wat minder pindakaas
quote:Op dinsdag 14 juli 2009 00:14 schreef RobinOok het volgende:
Ik denk dat 12 uur al echt te lang is hoor!!
Ik deed het ooit met biefstukkies, maar 1, hooguit 2 uur is het maximum, anders is het pap...
[ afbeelding ]
En?quote:Op zondag 19 juli 2009 10:31 schreef Curiosity het volgende:
Hier staat de kip sinds gisteren in de marinade van Fendy.
Zoiets jaquote:Op zondag 26 juli 2009 11:44 schreef RobinOok het volgende:
Aha! Goed om te weten.
Dus even voor de duidelijkheid, jij zou zeggen "maximaal 4 uur?"
Ow, da's jammer.quote:
Speklappen in satehmarinade?quote:Op zondag 26 juli 2009 13:09 schreef Xenomaniac het volgende:
Ik heb 'm ook met spek gemaakt.
Echt lekker!
Neem een pond speklappen aan 1 stuk.
Dit wordt briljant.
Mee eens.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 20:59 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Het was extreem zacht maar erg lekker,
Een hoop smaken proefde ik er niet in terug.quote:
hetzelfde recept voor de marinade gebruik ik ook al jaren, is gewoon de lekkerste, ipv gemberpoeder gebruik ik een scheutje gembersiroop..quote:Op maandag 18 augustus 2008 02:27 schreef Morwen het volgende:
quote:Op zaterdag 6 september 2008 18:11 schreef FloggingMolly het volgende:
Satévépé!
Schouderkarbonade is het beste vleesquote:Op zaterdag 6 februari 2010 14:35 schreef covie het volgende:
[..]
![]()
Lekkerste is natuurlijk met varkenshaas omdat dat lekker zacht is.
Maar soms heb ik er moeite mee om mijn heerlijke varkenshaas waar je zoveel andere lekkere dingen mee kan doen te versnijden voor een saté.
Zelf vind ik shaslicks maken ook leuk, en doen het goed altijd op de bbq.
Binnenkort eens kijken in de toko.quote:Op donderdag 4 februari 2010 23:13 schreef nightfall het volgende:
[..]
hetzelfde recept voor de marinade gebruik ik ook al jaren, is gewoon de lekkerste, ipv gemberpoeder gebruik ik een scheutje gembersiroop..
met de saus ben ik tegenwoordig makkelijk en ga ik niet meer kloten.
[ afbeelding ]
te krijgen bij iedere toko en valt altijd in de smaak, de hele pittige versie heeft een heel aparte smaak, maar alle 3 de versies zijn lekker en je hoeft het blokje alleen maar op te lossen in water of kokosmelk,. echte aanrader.
vrienden van me vragen altijd naar het recept
Varkenswang schijnt anders ook erg populair te zijn.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 15:32 schreef EricT het volgende:
[..]
Schouderkarbonade is het beste vlees
Waarom zou je sate niet lang kunnen laten garen????quote:Op zondag 7 februari 2010 17:51 schreef RobinOok het volgende:
Van schouderkarbonade of varkenswang kan je toch geen sate maken?!
Dat is vlees dat lang moet sudderen! Moet er echt niet aan denken dat iemand daar sate van maakt.
Je bedoeld het princiepe van de sate zoals je die in de supermarkt haaltquote:Op zondag 7 februari 2010 17:57 schreef RobinOok het volgende:
Omdat dat het principe van sate is, gauw klaar op de bbq.
Nee, dat is het principe van diepvriessate. En jij loopt te huilen over zakjes in een ander topic?quote:Op zondag 7 februari 2010 17:57 schreef RobinOok het volgende:
Omdat dat het principe van sate is, gauw klaar op de bbq.
Nee. Die leg je toch ook niet op de bbq, die gaat toch zo de magnetron in?quote:Op zondag 7 februari 2010 17:59 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Je bedoeld het princiepe van de sate zoals je die in de supermarkt haalt
En lang gegaarde satetjes kun je niet nog even 10 minuten op de BBQ leggen als finish? Je hebt er gewoon geen zin in, dat is wat andersquote:Op zondag 7 februari 2010 17:59 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Nee. Die leg je toch ook niet op de bbq, die gaat toch zo de magnetron in?
Wie zegt dat? Oh ja, NIEMAND! Einz!11!!:DD:quote:Op zondag 7 februari 2010 18:01 schreef RobinOok het volgende:
Nee, een varkenswang 2 uur op de bbq leggen. Yottum! Ik eet nog liever mijn schoenzool.
Oh, dat klopt zeker. Ga je gesudderd vlees op de bbq gooien?quote:Op zondag 7 februari 2010 18:01 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
En lang gegaarde satetjes kun je niet nog even 10 minuten op de BBQ leggen als finish? Je hebt er gewoon geen zin in, dat is wat anders
Vraagje: Voor hoeveel vlees is dit? Is dit genoeg voor 500 gram, is dit genoeg voor 1 kilo? Ik ga redelijk wat maken, dus moet even weten met hoeveel ik alles moet vermeningvuldigenquote:Op woensdag 20 augustus 2008 17:49 schreef Fendy het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |