quote:
Jodenhaat/ Antisemitisme is niet iets wat in de jaren '30 is ontstaan, maar wat al vanaf de middeleeuwen aanwezig was, dus het valt mij inderdaad mee dat er vanaf de jaren '30 pas acties tegen de joden genomen werden.
Achteraf vond ze het allemaal hartstikke erg, maar in mijn ogen had niemand er echt moeilijk mee. Zeker aangezien de signalen vanaf het begin daar waren dat er iets niet pluis was maar er geen actie ondernomen werd (al is dit misschien wel heel kort door de bocht).
In Berlijn werd ik er zelfs eigenlijk een beetje misselijk van;
De Duitsers dragen hun geschiedenis op dat gebied niet, ze moffelen (hihi) het weg.
We waren bij het Olympisch Stadion, wat in 1936 is gebouwd, en daar staan alle namen van de OS Winnaars op. Zo stonden er ook namen op van Hitler, wat Nazi mensen en de dude die de OS naar Duitsland had gebracht. Die namen hebben ze eraf gebikt. Ik vind dat debiel want hoe je het wend of keert, zonder hen was het stadion er waarschijnlijk niet evenals de OS in Berlijn. Maar omdat het Nazi's waren moet die naam weg.
Zo staat er een klok op dat terrein bij het stadion die in 1947 uit de klokkentoren is gedonderd nadat ze er een partij dynamiet in gelegd hadden, die is precies hetzelfde als toen'ie erin hing.. Behalve dat ze bij ieder hakenkruisje (staan er 4 op meen ik) 1 vertakkingkje hebben dicht gelast, alsof niemand ziet dat het een hakenkruis is

Claus
(Philip Maria Graf Schenk) von Stauffenberg daarentegen word als redder van het Joodse volk en de Duitse natie afgeschilderd (straat naar zich vernoemd, monument op z'n executieplaats enz..) omdat'ie op 20 Juli 1944 een mislukte aanslag/ coupe op Hitler/ Duitsland pleegde.
Die gast verdiende deze behandeling pas als'ie dat in 1940 ofzo had gedaan. Niet in 1944 als de oorlog bijna verloren is.
En och, in principe mogen wij er niets van zeggen want onze behandeling, na de oorlog, jegens "samenheulers met de Duitsers" was ook in en in triest te noemen.
De NSB bijvoorbeeld, had in den beginne redelijk wat Joodse leden. Na de oorlog werden er veel te veel vermeende NSB'ers opgepakt omdat er in de hetze niet werd nagedacht dat er ook een Nederlandse Schaak Bond was

De SS, vele Nederlanders die daarbij gegaan zijn waren het niet eens met Hitler en zijn anti-joodse plannen maar wel, net zoals de Nederlandse staat, dat het gevaar vanuit de Sovjet-Unie bedwongen moest worden. Neemt niet weg dat Bikker&Co nu nog hard gestraft moet worden, dat is een echte landverrader die het wel eens was met Hitler en daardoor ook Nederlandse Verzetmensen heeft vermoord.
Zo, ik denk dat ik alles wel heb getypt wat ik wilde typen