abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60891496

Aah, Helmond een mooie stad waar volgens sommige mensen alleen maar gabbers en schorem woont. (laat die quotes met is dat niet zo dan maar achterwege)

Helmond ligt in Noord Brabant, het ligt 15 km van Eindhoven af.
Op 1 augustus 2006 telde de gemeente Helmond 85.837 inwoners.
en heeft een oppervlakte van 54,57 vierkante kilometer. Helmond ligt aan de zuid willemsvaart
Kenmerkend voor Helmond is de vroegere textielindustrie.

Wat is dat voor een rare stadsnaam?

Helmond bestaat eigenlijk uit 2 delen: Hel en Mond
Hel betekend hier laaggelegen en mond betekend een veilige plaats. De naam van de stad is bedacht door de Hertog van Brabant in 1225. Rond 1350 werd in helmond een vierkant waterburcht gebouwd dat nu nog steeds te bewonderen is in de binnenstad. De helm is het logo van de stad, dat ook weer kracht uitstraalt.

Geschiedenis van Helmond

Helmond wordt in 1179 voor het eerst genoemd in een bulle van Paus Alexander III. Het is wel duidelijk dat Helmond al reeds voor die tijd bestaan heeft, maar dan in de vorm van de nederzetting die Haghe, ten zuidwesten van de latere vestingstad. Het gebied was eigendom van Willem van Horne. Hertog Hendrik I kocht de heerlijkheid in 1220 en stichtte een nieuwe stad, buiten die Haghe als onderdeel van zijn stedenstichtingspolitiek. Zijn dochter, Maria van Brabant, woont enige tijd in de oude burcht, \\\\\\\'t Oude Huys en sticht de Abdij van Binderen. Hierdoor werd het landbouwarsenaal van het stadje vergroot. Rond 1232 krijgt Helmond stadsrechten en in 1376 marktrechten. Rond 1350 start Jan van Berlaer met de bouw van het huidige kasteel. Behalve het kasteel worden ook de stadwallen en een bescheiden gracht aangelegd.

In de eerste helft van de 15de eeuw kent Helmond een grote economische groei en krijgt de titel Hoofdstad van Peelland. De 80-jarige oorlog laat diepe sporen achter in Helmond. De textielindustrie loopt zware klappen op, maar dankzij de contacten met Haarlem blijft de linnennijverheid bestaan.

In 1648 loopt de 80-jarige oorlog ten einde en wordt de stad onderdeel van de Republiek der Verenigde Nederlanden. Helmond vervalt in een diep economisch dal, er groeit zelfs gras op de markt. In 1781 koopt muntmeester en koopman Carel Frederik Wesselman de heerlijkheid Helmond met het kasteel Helmond van de familie Van Arberg. Wesselman (waarvan de zoon in 1841 in de adelstand werd verheven) gaat ook daadwerkelijk, in tegenstelling tot zijn voorgangers, het kasteel bewonen en maakt werk van zijn heerlijkheid. Het verlies van een groot deel van zijn heerlijke rechten, in 1798, probeert hij te compenseren door een actieve landbouwpolitiek en door de nijverheid te stimuleren. De textiel maakt in die periode juist een geslaagde ontwikkeling naar een gediversificeerde, zelfstandige nijverheid door, compleet met ververijen, drukkerijen en de omschakeling naar gemengd linnen/katoenen stoffen. Deze ontwikkeling wordt verder gestimuleerd door de aanleg van de Zuid-Willemsvaart (1823-1826), die voor een opbloei van de stad staat.

Naast de weverij en de bijbehorende garenververijen en -blekerijen komen ook andere takken van de textielnijverheid tot ontwikkeling. Vooral de deelname van de Amsterdamse familie Van Vlissingen in de plaatselijke katoendrukkerij van Sutorius is van belang. Het bedrijf van P.F. van Vlissingen & Co. groeit in de tweede helft van de 19de eeuw uit tot de grootste katoendrukkerij in Nederland. Daarnaast ontstaan er drie belangrijke turksroodververijen (waaronder Carp). Vanaf 1866 mechaniseren de weverijen in vrij snel tempo: in 1900 is er geen thuiswever meer in de stad. Deze mechanisering staat voor een deel ook in verband met de komst van een nieuwe infrastructuur: in 1866 krijgt Helmond een eigen station aan de spoorlijn Eindhoven-Helmond-Venlo. Naast de textielindustrie ontstaat vanaf circa 1860 een metaalnijverheid (kleinmetaal, vooral bevestigingsartikelen en machinefabricage) als tweede belangrijke industriële pijler. Ook de voedingsmiddelenproduktie(margarine en cacao)krijgt een behoorlijke omvang, terwijl vanaf circa 1900 ook de houtverwerkende en grafische nijverheid belangrijk worden. De groei van industrie en nijverheid leidt ook tot een forse bevolkingstoename. Deze groei zet zich door tot de jaren 30 van de 20ste eeuw. Bedrijven zoals de Edah, Begemann, Groep Van Kimmenade en Van Thiel vestigen zich in en rondom de stad. De wereldwijde recessie zorgt voor een diepe malaise in Helmond.

Na de bevrijding gaat het al snel weer opwaarts met de industrie en de stad en ontstaat een relatieve welvaart die echter gebaseerd is op een eenzijdige industriële structuur. Annexaties van omliggende gebieden volgen in 1968. In deze periode krijgt de conjuctuurgevoelige industrie van Helmond zware klappen. Mede hierdoor wordt Helmond in 1976 toegewezen als groeistad. Helmond grijpt deze kans met beide handen aan en ontgroeit uiteindelijk de slechte naam van stad en presenteert zich als een frisse en dynamische stad. Nieuwe bedrijven en nieuwe spraakmakende bouwprojecten zorgen hiervoor. Zo bouwde een Helmonds bedrijf vanaf 1989 aan een eigen automerk Max (automerk). Van blijvender belang was het enigszins gelijknamige autokinderzitje Maxi Cosi dat ook uit Helmond komt en symbool staat voor de gediversificeerde nieuwe industrie die na 1970 opkwam. Eind 1999 verwelkomde Helmond haar 80.000e inwoner. Helmond is op Almere na de snelst groeiende stad van Nederland en zal volgens de planning rond het jaar 2012 haar 100.000e inwoner mogen verwelkomen.

Stadsdelen van Helmond

Helmond heeft verschillende wijken hieronder een overzichtje:

* Brandevoort
* Brouwhuis
* Dierdonk
* De Groene Loper (in aanbouw)
* Helmond Centrum (officieel: Binnenstad)
* Helmond Noord
* Helmond Oost
* Helmond West
* Rijpelberg
* Stiphout
* Suytkade
* t Hout
* Warande

Verkeer en openbaar vervoer in Helmond

Bus

Met de bus is Helmond erg slecht te bereiken, er rijden maar weinig bussen en de bussen rijden maar op beperkte tijdstippen. Dit komt waarschijnlijk omdat de treinverbindingen goed zijn en niemand met de bus naar het station hoeft en omdat veel mensen of in helmond werken of in Eindhoven (en je gaat niet met de bus als je met de trein kan)

Trein

Per trein is Helmond uitzonderlijk goed te bereiken. Vanaf December 2006 heeft Helmond voortaan 4 stations! Namelijk: Helmond brouwhuis-Helmond-Helmond \\\\\\\'t Hout-Helmond Brandevoort. De spoorlijn maakt deel uit van de lijn Eindhoven-Venlo.

Bezienswaardigheden

Jaja, zelfs Helmond heeft bezienswaardigheden, Hieronder een lijstje:

* Berkendonk, recreatieplas in Helmond;
* Kasteel Helmond, onderdeel van het gemeentemuseum
* Kubuswoningen, ontworpen door Piet Blom;
* Theater \\\\\\\'t Speelhuis, opgebouwd uit 37 kubussen en omringd door 18 kubuswoningen;
* Warande Park (vroegere Peapark) bij de Helmondse Goudkust (Aarle-Rixtelseweg);
* Robustelly-Smits orgel in de Sint-Lambertuskerk (1772/1862, afkomstig uit de abdij van Averbode);
* Kapel van Binderen en de toegangspoort van voormalig Abdij van Binderen;
* Huis met de Luts;
* Onze Lieve Vrouwe Kerk, Wilhelminalaan;
* Ketsegängske.

Uitgaan in Helmond

Helmond heeft verschillende uitgaansgelegenheden.
Op het Havenplein zitten verschillende Cafe\\\\\\\'s bij elkaar evenals op de aansluitende Steenweg.

Foto's

Het kasteel

Kubuswoningen

De vlisco

Suytkade impressie

Suytkade

Peapark

Mocht je nog meer foto's hebben of informatie: zeg het hier en de OP word even aangepast

Aangezien ik de sluitpost had, meteen maar even een nieuwe aangemaakt.
Op zondag 23 maart 2008 02:16 schreef tyros-saver het volgende:
En PaasKonijn Ik heb het gemeld aan de Admin dat jij zei: Heb je typkanker.
pi_60891630
Borovko ofzo, volgende keer het nieuwe topic openen als je het dichtgooit.
pi_60891878
als je nu eerst eens kijkt wat me naam is en het daarna probeert te typen

wist niet eens dat ie dicht zat, ben nieuw op dit forum
pi_60891987
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 01:32 schreef Borovan het volgende:
als je nu eerst eens kijkt wat me naam is en het daarna probeert te typen
nee.
pi_60892145
eigenwijze kattenmepper
  zondag 17 augustus 2008 @ 11:25:19 #6
3542 Gia
User under construction
pi_60896332
Jazz was ook heel gezellig. Straks nog effe naar John Boy en dan hebben we het weer gehad.

Kasteel was vrijdag echt druk!! Wel leuk, muziek was geweldig.
pi_60901687
30.000 mensen waren er stond in de krant.
pi_60921782
ah mijn huisje in de op
nou ja het speelhuis maar scheelt niet veel

[ Bericht 44% gewijzigd door F_r op 18-08-2008 14:31:36 ]
  maandag 18 augustus 2008 @ 13:37:41 #9
3542 Gia
User under construction
pi_60922378
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 13:14 schreef ferrari_rood het volgende:
ah mijn huisje in de topic titel
Euh, jij woont ergens op nummer 5?

Volgende TT is dan van mij.
pi_60922872
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 13:14 schreef ferrari_rood het volgende:
ah mijn huisje in de topic titel
OP zullen we het maar noemen.
pi_60924153
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 16:13 schreef Paaskonijn het volgende:
In totaal ja, vrijdag iets minder.
En inderdaad: vrijdag was erg goed.
De weblog van Helmond op www.deweblog.nl
Waar Helmonders over Helmond kunnen praten, huilen en lachen.
  maandag 18 augustus 2008 @ 17:15:02 #12
3542 Gia
User under construction
pi_60928448
Heb gisteren weer enorm genoten van John Boy and the Waltons. Ze zouden die moeten vragen voor een kasteeltuinconcert. Ze weten echt het publiek te amuseren, met lekkere muziek en komische opmerkingen.

Echt helemaal toppie.

Ik hoop dat ze volgend jaar zeker weer van de partij zullen zijn, maar dan liever wat later op de avond. Dan zit er toch wat meer de sfeer in. (en de drank, natuurlijk)
pi_60948755
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 16:13 schreef Paaskonijn het volgende:
en
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 14:37 schreef Hellemond het volgende:
In totaal ja, vrijdag iets minder.
En inderdaad: vrijdag was erg goed.
Dank, je inspireerde ons Paaskonijn:

http://hellemond.web-log.nl/hellemond/2008/08/ggg-topoverleg.html
pi_60956443
Ik ben een inspiratiebron voor velen
pi_61057835
iemand enig idee wat er vrijdagavond/nacht op centraal station gebeurd is ? stonden zojuist nog 2 brandweerwagens en een aantal politiewagens en zag tussen de brandweerwagens ook een groene zeecontainer staan op het verlengde van het perron tussen de fietsstalling en gebouw van centraal.
pi_61059040
iemand onder de trein gekomen volgens 112brabant.nl

nog 1,5 maand, dan ben ik geen helmonder meer!!!
pi_61064681
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 08:49 schreef TheOneAndOnly het volgende:
iemand onder de trein gekomen volgens 112brabant.nl
sad
pi_61254172
het knalt in Helmond, vuurwerk dus. waar weet ik niet. iemand?
De Puta Madre
pi_61254195
Ik hoorde ook net 1 knal heel dicht bij huis. Dacht zelf dat het in de tuin was. Geen idee wat er aan de hand is?
pi_61254345
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 22:08 schreef Killer_Mom het volgende:
het knalt in Helmond, vuurwerk dus. waar weet ik niet. iemand?
Waar komt het vuurwerk volgens jou vandaan? Want voor mijn gevoel is het hier fucking dichtbij.
pi_61254456
Volgens mijn ouders was het ook hier ergens in de straat. Is een feest aan de gang. Maar het kon ook mijn buurman zijn.
pi_61255557
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 22:22 schreef Paaskonijn het volgende:
Volgens mijn ouders was het ook hier ergens in de straat. Is een feest aan de gang. Maar het kon ook mijn buurman zijn.
welke straat?
De Puta Madre
pi_61256668
hoorde het hier in dierdonk ook goed rond 11en ja 1 harde knal en daarna 1 zachtere maar verder niks, voor mijn gevoel kwam het uit de rijpel maar ja kan niets meer als gissen
pi_61257520
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 23:11 schreef Killer_Mom het volgende:

[..]

welke straat?
Julianalaan. Mijn ouders zaten buiten en schrokken zich rot.
pi_61260852
Ik hoorde en zag het ook
Was niet thuis maar in de buurt van de boerhaavelaan
  maandag 1 september 2008 @ 11:02:31 #26
3542 Gia
User under construction
pi_61286433
Was hier, op 't Hout, ook goed te horen. Wij vroegen ons al af of dit vanwege onze trouwdag was.
  dinsdag 30 september 2008 @ 21:54:55 #27
115062 onderjas
Eigenlijk een trui
pi_62035988
Iemand enig idee of er een krakersspreekuur in helmond plaats vind?
pi_62190917
bij smaken verschillen op net 5 , gaat Patricia wonend in Helmond, koken, vanavond was de eerste dag dat 5 mensen bij elkaar komen om voor elkaar te koken, Patricia kookt als laatse , op vrijdag,

ze is tevens de zakelijke partner van mijn zoon, een Italiaanse webwinkel ,

http://funkyitaly.com/
1 November gaat de webwinkel open,
een vrouw die de zaken op stelten zet. gezellig , dat wel .

1
De Puta Madre
pi_62190981
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 21:54 schreef onderjas het volgende:
Iemand enig idee of er een krakersspreekuur in helmond plaats vind?
voor een woning of voor je rug? leg eens uit.
De Puta Madre
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 14:59:38 #30
115062 onderjas
Eigenlijk een trui
pi_62202561
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 00:08 schreef Killer_Mom het volgende:

[..]

voor een woning of voor je rug? leg eens uit.
Voor een woning ben van plan een oud jongerencentrum te kraken en er nieuw leven in te blazen
pi_62204192
ik weet wel dat er een site is die anti kraak woningen aanbied misschien kunnen zij je verder helpen
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 17:26:49 #32
3542 Gia
User under construction
pi_62207156
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 14:59 schreef onderjas het volgende:

[..]

Voor een woning ben van plan een oud jongerencentrum te kraken en er nieuw leven in te blazen
Plato? Of werkwinkel. Is die er trouwens nog? Oeh, we worden oud.
  dinsdag 7 oktober 2008 @ 21:44:15 #33
3542 Gia
User under construction
pi_62214756
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 00:05 schreef Killer_Mom het volgende:
bij smaken verschillen op net 5 , gaat Patricia wonend in Helmond, koken, vanavond was de eerste dag dat 5 mensen bij elkaar komen om voor elkaar te koken, Patricia kookt als laatse , op vrijdag,

Eh, Killermom, is je zoon een lekker ding? Dan zou ik maar oppassen met Patricia. Ze gleed nu al zowat van haar stoel door dit wonderkind.
pi_62221354
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 21:44 schreef Gia het volgende:

[..]

Eh, Killermom, is je zoon een lekker ding? Dan zou ik maar oppassen met Patricia. Ze gleed nu al zowat van haar stoel door dit wonderkind.

wie niet? de andere gasten gingen ook onderuit voor zijn kookkunsten, hij was ook erg goed.
Patricia en mijn zoon starten een ondernemenig, 2 gezellige mensen , dat gaat lukken.
en jah, mijn zoon heeft de mooiste ogen die je maar kunt vinden. daar valt iedereen voor.
ff reclame maken

www.funkyitaly.nl
De Puta Madre
  woensdag 8 oktober 2008 @ 15:37:46 #35
115062 onderjas
Eigenlijk een trui
pi_62234091
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 17:26 schreef Gia het volgende:

[..]

Plato? Of werkwinkel. Is die er trouwens nog? Oeh, we worden oud.
Nee nee, plato bestaat nog (toch?) en daar zijn al genoeg plannen voor. Het is een oud pand waar bijna niemand vanaf weet. Ga niet zeggen waar het staat enzo, dat komt wel als ik er in zit.
pi_62250385
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 15:37 schreef onderjas het volgende:

[..]

Nee nee, plato bestaat nog (toch?) en daar zijn al genoeg plannen voor. Het is een oud pand waar bijna niemand vanaf weet. Ga niet zeggen waar het staat enzo, dat komt wel als ik er in zit.
ik hoop dat t gaat lukken, iedereen in Helmond weet wat en waar plato is, en ook dat t op zijn gat zit. erg jammer. ik hoop dat je er iets van kunt maken. het pop podium van de laatste 20 jaar . jammer als t er niet meer is.
De Puta Madre
pi_62252773
Ik ken plato niet hoor
pi_62276432
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 09:15 schreef ferrari_rood het volgende:
Ik ken plato niet hoor
hoe oud ben je en waar woon je?
De Puta Madre
pi_62278404
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 00:29 schreef Killer_Mom het volgende:

[..]

aanvullende vraag: en wat je pincode?
pi_62284071
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 00:29 schreef Killer_Mom het volgende:

[..]

vrijdag 10 oktober 2008 @ 12:34:50 #41
115062 onderjas
Eigenlijk een trui
pi_62284321
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 01:10 schreef Killer_Mom het volgende:

[..]

ik hoop dat t gaat lukken, iedereen in Helmond weet wat en waar plato is, en ook dat t op zijn gat zit. erg jammer. ik hoop dat je er iets van kunt maken. het pop podium van de laatste 20 jaar . jammer als t er niet meer is.
Ja plato is de grootste flop van de gemeente ooit, kiek z'n zaal alleen al.
pi_62293851
Ik ben nog niet ingeburgerd. woon hier nog niet zo lang. Woon in het centrum
pi_62302648
die zaal alleen al ? who cares? gewoon gezellig, goede muziek. er is geen geld. keuze, al die mensen buitenschoppen is diep triest, Plato is een begip,
als dit centrum dicht gaat is Helmond bij het begin van de aqfgang.
De Puta Madre
pi_62331850
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 00:05 schreef Killer_Mom het volgende:

http://funkyitaly.com/
1 November gaat de webwinkel open,
een vrouw die de zaken op stelten zet. gezellig , dat wel .
Leuk dat je dat hier vermeldde, gaf ons de gelegenheid er een leuke vraag in onze quiz over te stellen: http://hellemond.web-log.(...)wat-is-haar-voo.html
pi_62613074
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 13:37 schreef Gia het volgende:

[..]

Euh, jij woont ergens op nummer 5?

Volgende TT is dan van mij.
Like that's ever gonna happen.
pi_62613210
Eindelijk wordt er weer gebouwd bij die blokhuizen.
pi_62643893
Ik voel me nu wel echt een noob welke blokhuizen?
pi_62643940
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 15:18 schreef ferrari_rood het volgende:
Ik voel me nu wel echt een noob welke blokhuizen?
Die lelijke dingen die je ook in Rotterdam hebt, vlak bij de Oude Aa.
pi_62644200
ow zeg dan meteen mijn huis
pi_62804069
Iemand enig idee wat er gisteravond rond 21:00 te doen was in het centrum/speelhuisplein. 2 politie auto's en2 auto's van de technische recherche.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')