Okeyquote:Op zondag 17 augustus 2008 22:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ja ik poneer alles hier ondertussen erg met 'het is gewoon zo' en 'nee dat zit zo' etc. Dat weet ik. In het dagelijks leven doe ik dat niet. Ik kan hier ondertussen ook wel weer beetje indammen maar moest 2 dagen terug even een punt maken.
Dat komt pas negatief over.quote:Op zondag 17 augustus 2008 22:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het is... een barriere die je belemmert om werkelijk goed te doen. Zo heb ik het ervaren. Al ben je nog zo zelfbewust, streef je nog zoveel perfectie op alle fronten na, je ego zal je persoonlijkheid altijd vervuilen. En dat vind ik gruwelijk irritant. Daarom ben ik zo blij met Jezus
Kennis maakt geen macht. Jouw ego kan kennis gebruiken om je jezelf verheven te laten voelen boven anderen. Het kan je eigenwijs maken. Dat kan tegen je gaan werken.
Alles wat eventueel positief uit kan pakken zal je ego omvormen tot iets negatiefs. Ik vind het een soort kankergezwel, een vloek, het gevolg van de zondeval waardoor we Gods geest van liefde, nederigheid, respect en vooral zelfopoffering verloren hebben.
God.quote:Op zondag 17 augustus 2008 22:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het is een serieuze vraag.
Wat is het 'hogere' volgens jou.
Je hebt helemaal gelijk.quote:Op zondag 17 augustus 2008 22:08 schreef ToT het volgende:
[..]
Mja het maakt mij niet zo veel uit, ondanks dat mijn vader geopereerd en bestraald is voor kanker en er tijdenlang een zeer ernstige nasleep van heeft gehad en het echt vreselijk is om zo'n sterke trotse man zo te zien lijden, maar het gaat me er meer om dat het gewoon een beetje over the top is: het IS een krachtige uitspraak, maar soms kun je juist mensen van je afstoten als je te krachtige bewoordingen gebruikt. Je lokt meer vliegen met honing dan met azijn.
quote:Op zondag 17 augustus 2008 22:10 schreef Topspin het volgende:
[..]
Okey
Hier ben ik ook anders en heb ik meer een "uitgesproken" mening, in het echt wil ik liever loungen met mensen zonder discussie te voeren want discussies voeren in het echt zijn me te vermoeiend maar dat kan aan luiheid liggen maar ik denk eerder aan relaxte omgang zonder elkaar te willen overtuigen van eigen gelijk en nog meer van dat.
Waar komt materie vandaan dan.quote:Op zondag 17 augustus 2008 22:10 schreef ToT het volgende:
[..]
God.
Niet de Christelijke visie van hoe Hij zou zijn (en ZEKER niet de ZDA-visie ervan), maar de Oerbron waar we allemaal vandaan komen.
Onze zielen zijn delen van ons die een connectie vormen tussen dit sterfelijk lichaam en Het Hogere. Als we sterven keert dat deel terug naar de Oerbron, oftewel God neemt Zijn levensadem weer terug!
Dat weten we nog nietquote:Op zondag 17 augustus 2008 22:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waar komt materie vandaan dan.
Staat je wel goedquote:Op zondag 17 augustus 2008 22:11 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Ik ben in het echt hetzelfde, zo niet nog erger
Wat is dat nou weer voor een reactie?quote:Op zondag 17 augustus 2008 22:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ja, ik haat onrecht en ik weiger eraan mee te doen. Is dat zoiets raars.
Haushofer de psycholoog doemt weer op, God sta me bij
Nee, je kan je ego niet opgeven op eigen houtje. Zodra je gelooft dat je je ego hebt opgegeven, ben je erdoor misleid en is het buiten controle. Met Jezus is het anders. Je ego verdwijnt niet doordat je beseft dat je deel van het al bent, maar doordat je inziet hoe gigantisch veel pijn je doet met egoistisch gedrag en hoe ernstig dat eigenlijk is. In nederigheid kun je dan Jezus vragen om je te veranderen en Hij zal dat dan doen. Gods geest onderdrukt je ego.quote:Op zondag 17 augustus 2008 22:10 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Dat komt pas negatief over.
En je spreekt jezelf daarin tegen.
Mensen die hun ego opgeven zijn dus psychotisch en vervolgens doe je hetzelfde.
Wat maakt jou dat?
Gaat je niet lukken, bespaar je de moeite. Je bent narcistisch aangelegd of je bent het niet. Zit in je genen gebakken. Je hersenen zijn op die manier aangelegd.quote:Dan maar eigenwijs en veheven. En dat laatste is trouwens inderdaad een valkuil waarvan ik denk dat het er een is waarmee ik wil leren omgaan zodat ik daar niet meer in zal trappen. Dat is een leerproces.
Dit snap ik niet.quote:Dat irritant vinden is evengoed snel tot verlossing willen komen waarbij je de weg ernaartoe omzeild. Lekker makkelijk. Zo hoef je nooit meer kritisch naar jezelf te kijken, maar alleen maar jezelf over te geven aan een externe bron.
Als je toegeeft dat je in de kern niet goed kan doen, ookal is het niet uit eigen keuze dat je niet goed doet maar als gevolg van de erfzonde, die ingebakken zit in de genen die je van je ouders hebt gekregen, je opvoeding, etc., is dat ultieme verantwoordelijkheid nemen. Totaal geen excuses meer, gewoon toegeven 'ik ben zondig en ik kan het niet goed doen, in welke omstandigheid dan ook'. Dan leg je je vertrouwen in God.quote:Ik wil nou niet gelijk zeggen dat dat mij gevaarlijk duivels voorkomt, maar het sluit imo niet echt aan bij wat je eerder zei over het verantwoordelijkheid nemen voor jezelf.
Ook van de Oerbron; het is een gematerialiseerd deel ervan. De Ziel en Het Hogere deel van de Oerbron zijn meer (of puur) energetisch van vorm.quote:Op zondag 17 augustus 2008 22:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waar komt materie vandaan dan.
En het menselijke lichaam? Wat is dat?quote:Op zondag 17 augustus 2008 22:17 schreef ToT het volgende:
[..]
Ook van de Oerbron; het is een gematerialiseerd deel ervan. De Ziel en Het Hogere deel van de Oerbron zijn meer (of puur) energetisch van vorm.
De ziel zit qua niveau gewoon tussen de Oerbron en het materiële in.
God wordt in de Thora ook "eel eljon" genoemd, "de hoogste God" oidquote:Op zondag 17 augustus 2008 22:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Welk 'hogere'? Ik zie alleen maar sterren.
Omdat je dat wel vaker doetquote:Op zondag 17 augustus 2008 22:16 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wat is dat nou weer voor een reactie?![]()
En wat vind je daarvan?quote:Daar hoef je echt geen psycholoog voor te zijn heurDe manier waarop jij over het aardse leven spreekt in je posts straalt voor mij een diepe ontevredenheid uit. En dat ervaar ik niet alleen bij jou, maar bij veel meer fundamentalistische Christenen
![]()
Ik noem het liever een Haushoferiaanse waarneming.quote:Als je dat al een "psychologische waarneming" vindt, ben ik benieuwd wat je op je studie leert.
Dat is ook fysiek; de Oerbron legt dus met de ziel een connectie tussen Het Hogere en het fysieke.quote:Op zondag 17 augustus 2008 22:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En het menselijke lichaam? Wat is dat?
Ik kan het heel goed begrijpen, maar vind het ook erg jammer. Ik ervaar namelijk zelf ook dergelijke ontevredenheid.quote:
En hoeveel zielen zijn er?quote:Op zondag 17 augustus 2008 22:20 schreef ToT het volgende:
[..]
Dat is ook fysiek; de Oerbron legt dus met de ziel een connectie tussen Het Hogere en het fysieke.
Wat vind je er jammer aan?quote:Op zondag 17 augustus 2008 22:21 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik kan het heel goed begrijpen, maar vind het ook erg jammer. Ik ervaar namelijk zelf ook dergelijke ontevredenheid.
Echt?quote:Ik geloof alleen niet in de Christelijke constructie van de erfzonde, en dat elk mens zondig wordt geboren. Ik neig dan veel meer naar de Joodse opvattingen hierover.
En dat laatste vertik ik.quote:Op zondag 17 augustus 2008 22:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, je kan je ego niet opgeven op eigen houtje. Zodra je gelooft dat je je ego hebt opgegeven, ben je erdoor misleid en is het buiten controle. Met Jezus is het anders. Je ego verdwijnt niet doordat je beseft dat je deel van het al bent, maar doordat je inziet hoe gigantisch veel pijn je doet met egoistisch gedrag en hoe ernstig dat eigenlijk is. In nederigheid kun je dan Jezus vragen om je te veranderen en Hij zal dat dan doen. Gods geest onderdrukt je ego.
[..]
Gaat je niet lukken, bespaar je de moeite. Je bent narcistisch aangelegd of je bent het niet. Zit in je genen gebakken. Je hersenen zijn op die manier aangelegd.
[..]
Dit snap ik niet.
[..]
Als je toegeeft dat je in de kern niet goed kan doen, ookal is het niet uit eigen keuze dat je niet goed doet maar als gevolg van de erfzonde, die ingebakken zit in de genen die je van je ouders hebt gekregen, je opvoeding, etc., is dat ultieme verantwoordelijkheid nemen. Totaal geen excuses meer, gewoon toegeven 'ik ben zondig en ik kan het niet goed doen, in welke omstandigheid dan ook'. Dan leg je je vertrouwen in God.
In het licht van reïncarnatie. Dus of God steeds zielen bijmaakt, of dat er een beperkt aantal is, en hoe zit dat dan met evolutie, etc.quote:Op zondag 17 augustus 2008 22:25 schreef ToT het volgende:
[..]
Hoe moet ik dat weten? Hoe groot is God?
Helemaal mee eens!quote:Op zondag 17 augustus 2008 22:25 schreef nokwanda het volgende:
[..]
En dat laatste vertik ik.
Ik geloof dat ik ervoor kan kiezen om het goede te doen.
Ik geloof niet in de erfoznde als zodanig. Ik denk wel dat de mens een bepaalde natuur heeft en dat de mens zelf kan werken aan wat binnen die natuur destructief is, mits men eerlijk is naar zichzelf.
Ik laat me dus heel eigenwijs door niemand anders vertellen hoe schuldig ik wel niet ben.
Dat doe ik zelf wel tegen mezelf. En als ik het dan verander (en ja, dat komt heus voor) dan komt dat vanuit mezelf.
Dat heb je toch al lang gekozen? En toch lukt het niet.quote:Op zondag 17 augustus 2008 22:25 schreef nokwanda het volgende:
[..]
En dat laatste vertik ik.
Ik geloof dat ik ervoor kan kiezen om het goede te doen.
Hoe kan natuur a van zichzelf natuur b maken zonder externe invloed? Is het niet zo dat elke gedachte die opkomt in wezen X een direct product is van zijn eigen natuur? Een appelboom kan geen peren voortbrengen en vervolgens leren om een perenboom te zijn.quote:Ik geloof niet in de erfoznde als zodanig. Ik denk wel dat de mens een bepaalde natuur heeft en dat de mens zelf kan werken aan wat binnen die natuur destructief is, mits men eerlijk is naar zichzelf.
En als je gewoon schuldig bent? Waarom dan de realiteit ontvluchten? Ik dacht dat we het er over eens waren dat je op die manier verhardt en juist achteruit gaat in plaats van progressie maakt.quote:Ik laat me dus heel eigenwijs door niemand anders vertellen hoe schuldig ik wel niet ben.Dat doe ik zelf wel tegen mezelf.
Ja, maar verandering is niet per se verbetering.quote:En als ik het dan verander (en ja, dat komt heus voor) dan komt dat vanuit mezelf.
Het maakt het leven minder plezierig om te leven.quote:Op zondag 17 augustus 2008 22:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat vind je er jammer aan?
[..]
Ja. De erfzonde zie ik als een gekunstelde constructie. Zelf denk ik wel es dat het dogma het gevolg kan zijn geweest van de grote schok die Jezus' discipelen ervoeren na Zijn kruisdood. Zijn dood kon onmogelijk zinloos zijn, en met het Joodse scheppingsverhaal ( wat op talloze manieren, en vaak met een boel humor, de aard van de mens weet bloot te leggen ) kwam al snel het idee dat Zijn dood dan betekenis kon krijgen als elk mens al zondig werd geboren. Maria werd tot maagd gebombardeerd, en het idee van een zonde die als een geslachtsziekte wordt overgedragen was geboren.quote:Echt?
En hier ben JIJ dus degeen die met vingers wijst. Wees dan een goed christen en laat het oordelen aan God zelf over.quote:Op zondag 17 augustus 2008 22:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat heb je toch al lang gekozen? En toch lukt het niet.
[..]
Hoe kan natuur a van zichzelf natuur b maken zonder externe invloed? Is het niet zo dat elke gedachte die opkomt in wezen X een direct product is van zijn eigen natuur? Een appelboom kan geen peren voortbrengen en vervolgens leren om een perenboom te zijn.
[..]
En als je gewoon schuldig bent? Waarom dan de realiteit ontvluchten? Ik dacht dat we het er over eens waren dat je op die manier verhardt en juist achteruit gaat in plaats van progressie maakt.
[..]
Ja, maar verandering is niet per se verbetering.
Oew, da's een goeie.quote:Op zondag 17 augustus 2008 22:32 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het maakt het leven minder plezierig om te leven.![]()
[..]
Ja. De erfzonde zie ik als een gekunstelde constructie. Zelf denk ik wel es dat het dogma het gevolg kan zijn geweest van de grote schok die Jezus' discipelen ervoeren na Zijn kruisdood. Zijn dood kon onmogelijk zinloos zijn, en met het Joodse scheppingsverhaal ( wat op talloze manieren, en vaak met een boel humor, de aard van de mens weet bloot te leggen ) kwam al snel het idee dat Zijn dood dan betekenis kon krijgen als elk mens al zondig werd geboren. Maria werd tot maagd gebombardeerd, en het idee van een zonde die als een geslachtsziekte wordt overgedragen was geboren.
Het is allesbehalve authentiek, maar als vrij late interpretatie van de vroeg-Christelijke kerk ingezetNet als bijvoorbeeld de creatio ex nihilo. Schriftopvattingen die pas eeuwen na het opschrijven ervan zijn doorgevoerd. En da's niet zo gek; het Christendom wou zich op een gegeven moment graag distantieren van het Jodendom. Dat zie je ook erg duidelijk terug in de brieven van Paulus en de Handelingen.
Zoals jij nogal wantrouwend tegenover de katholieke kerk staat, zo sta ik wel eens wantrouwend tegenover vroeg-Christelijk gedachtengoed. Vooral als het om de interpretaties van Paulus gaat. Ik krijg wel eens het idee dat de man een heel eigen religie heeft gesticht, door haar Joodse banden door te snijden.
Das persoonlijk dan, want ik heb het prima naar mijn zin. Ben voor het eerst in mijn leven écht gelukkig sinds ik zo intensief met God bezig ben. Geen leed of drama of onrecht kan dat van me afpakken, dat geluk is onafhankelijk van elke wereldse invloed.quote:Op zondag 17 augustus 2008 22:32 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het maakt het leven minder plezierig om te leven.![]()
Waarom is er dan niemand zonder zonde?quote:Ja. De erfzonde zie ik als een gekunstelde constructie. Zelf denk ik wel es dat het dogma het gevolg kan zijn geweest van de grote schok die Jezus' discipelen ervoeren na Zijn kruisdood. Zijn dood kon onmogelijk zinloos zijn, en met het Joodse scheppingsverhaal ( wat op talloze manieren, en vaak met een boel humor, de aard van de mens weet bloot te leggen ) kwam al snel het idee dat Zijn dood dan betekenis kon krijgen als elk mens al zondig werd geboren. Maria werd tot maagd gebombardeerd, en het idee van een zonde die als een geslachtsziekte wordt overgedragen was geboren.
Het is allesbehalve authentiek, maar als vrij late interpretatie van de vroeg-Christelijke kerk ingezetNet als bijvoorbeeld de creatio ex nihilo. Schriftopvattingen die pas eeuwen na het opschrijven ervan zijn doorgevoerd. En da's niet zo gek; het Christendom wou zich op een gegeven moment graag distantieren van het Jodendom. Dat zie je ook erg duidelijk terug in de brieven van Paulus en de Handelingen.
Zoals jij nogal wantrouwend tegenover de katholieke kerk staat, zo sta ik wel eens wantrouwend tegenover vroeg-Christelijk gedachtengoed. Vooral als het om de interpretaties van Paulus gaat. Ik krijg wel eens het idee dat de man een heel eigen religie heeft gesticht, door haar Joodse banden door te snijden.
Ik ben geen helderziende, maar ik denk dat de Oerbron groot genoeg is om genoeg levens op dit kleine planeetje neer te gooien. Als je kijkt hoe groot het heelal al is, dan stelt dit zandkorreltje waar we op leven echt niks voor. Of hier nou 6 of 60 miljard mensen op rondlopen, dat is vergeleken met de grootte van het heelal echt peanuts.quote:Op zondag 17 augustus 2008 22:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
In het licht van reïncarnatie. Dus of God steeds zielen bijmaakt, of dat er een beperkt aantal is, en hoe zit dat dan met evolutie, etc.
Dit mis ik even. Welke zin bedoel je precies, deze: 'en toch lukt het niet'?. Dat zei ik omdat ik de indruk had dat je dat zelf aan had gegeven, als dat niet het geval is neem ik die woorden terug.quote:Op zondag 17 augustus 2008 22:35 schreef nokwanda het volgende:
[..]
En hier ben JIJ dus degeen die met vingers wijst. Wees dan een goed christen en laat het oordelen aan God zelf over.
Dat is niet mijn bedoeling. Maar verklaar je nader ajb, ik wilde je niet aanvallen.quote:Je gaat nu over mijn persoonlijke grens heen. Daarmee verzeker je je wel van verharding.
Oke nu vervallen we in onbespreekbare theorieën.quote:Op zondag 17 augustus 2008 22:39 schreef ToT het volgende:
[..]
Ik ben geen helderziende, maar ik denk dat de Oerbron groot genoeg is om genoeg levens op dit kleine planeetje neer te gooien. Als je kijkt hoe groot het heelal al is, dan stelt dit zandkorreltje waar we op leven echt niks voor. Of hier nou 6 of 60 miljard mensen op rondlopen, dat is vergeleken met de grootte van het heelal echt peanuts.
En mocht je toch geloven dat God ook zo z'n beperkingen zou hebben, dan zou je misschien kunnen geloven dat het universum zich wel in balans houdt: als er ergens een zon supernova gaat en een hele planeet vol met levende wezens vernietigd ordt, heb je er weer flink wat zielen bij om op een andere planeet te gebruiken he!
Hoi Jezus/Godquote:Op zondag 17 augustus 2008 20:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Als jullie naar mij luisteren en lezen wat ik plaats zal niemand branden in de hel.
Ja, dat zal persoonlijk zijn.quote:Op zondag 17 augustus 2008 22:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Das persoonlijk dan, want ik heb het prima naar mijn zin. Ben voor het eerst in mijn leven écht gelukkig sinds ik zo intensief met God bezig ben. Geen leed of drama of onrecht kan dat van me afpakken, dat geluk is onafhankelijk van elke wereldse invloed.
[..]
Ten eerste is het de vraag of ethiek absoluut is gedefinieerd, en door God bepaald is. Dat weet ik niet. Ten tweede kun je uit Genesis niet halen dat iedereen met een bepaalde dosis zonde wordt geboren. Zonde is in het Hebreeuws "chatah" en betekent zoiets als "missen". Je mist het punt van God. Dat zit in de aard van de mens. Maar dat betekent niet dat Adam ervoor heeft gezorgd dat elk mens zondig wordt geboren. Het verhaal van Adam laat juist zien dat God Zijn schepping niet helemaal naar Zijn eigen evenbeeld heeft geschapen.quote:Waarom is er dan niemand zonder zonde?
Jij vroeg er zelf om, of had je gehoopt dat ik zou zeggen: "Ik weet het niet"?quote:Op zondag 17 augustus 2008 22:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Oke nu vervallen we in onbespreekbare theorieën.
We gaan wel uit van de bijbel lijkt me. Dus tien geboden.quote:Op zondag 17 augustus 2008 22:44 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, dat zal persoonlijk zijn.
[..]
Ten eerste is het de vraag of ethiek absoluut is gedefinieerd, en door God bepaald is. Dat weet ik niet.
Maar het aardrijk is wel vervloekt door hem. Met dat 'missen' kan ik het helemaal eens zijn. Net als de Nederlandse vertaling van 'jammer' bij zonde.quote:Ten tweede kun je uit Genesis niet halen dat iedereen met een bepaalde dosis zonde wordt geboren. Zonde is in het Hebreeuws "chatah" en betekent zoiets als "missen". Je mist het punt van God. Dat zit in de aard van de mens. Maar dat betekent niet dat Adam ervoor heeft gezorgd dat elk mens zondig wordt geboren.
Hoezo niet?quote:Het verhaal van Adam laat juist zien dat God Zijn schepping niet helemaal naar Zijn eigen evenbeeld heeft geschapen.
Ik ben dat toch echt niet met je eens. In psalmen en ook spreuken geloof ik staat het er vrij helder. Daarnaast zie ik het bevestigd in de wereld om me heen. Maar goed, ik wil daar niet teveel over in discussie gaan, worden we toch niet eens.quote:Het Christelijke idee van een erfzonde is in ieder geval niet Joods. Dat hoeft natuurlijk ook niet, maar ik sta wat wantrouwend tegenover een Christelijke beweging die na vele eeuwen meent die Joodse teksten wel even juist te kunnen gaan interpreteren na een Messias pretendent.
In welk opzicht?quote:Het Christendom is veel meer gericht op haar interne theologie, en minder op het handelen, in tegenstelling tot de Islam en het Jodendom.
Dat is het ook. Als christen ga je een relatie met God aan. Dat doe je door communicatie, niet door regeltjes volgen.quote:Ergens vind ik het een absurd idee, dat God van je verlangt dat je maar de juiste theologische opvattingen moet aanhangen.
Wat ik bedoel is dat ik blijf werken aan mezelf en de wereld om me heen. Dat veranderingen zelf wel lukken. Tuurlijk kom ik dan steeds weer andere dingen tegen wara ik mezelf op betrap. Maar dat is mijn leerweg om mezelf, waar nodig, te veranderen. Ik gaf juist eerder aan dat dat in bepaalde gevallen wel is gelukt, vooral waar het gedrag betrog waarmee ik een ander mens benadeelde.quote:Op zondag 17 augustus 2008 22:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dit mis ik even. Welke zin bedoel je precies, deze: 'en toch lukt het niet'?. Dat zei ik omdat ik de indruk had dat je dat zelf aan had gegeven, als dat niet het geval is neem ik die woorden terug.
Die zin 'en als je gewoon schuldig bent' is hypothetisch bedoeld. Dus je kan voor jezelf bepalen of je schuldig bent of niet, het is niet zo dat ik zeg 'jij bent schuldig'. Dat moet je zelf bepalen natuurlijk.
[..]
Dat is niet mijn bedoeling. Maar verklaar je nader ajb, ik wilde je niet aanvallen.
En waar streef je naar?quote:Op zondag 17 augustus 2008 22:48 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Wat ik bedoel is dat ik blijf werken aan mezelf en de wereld om me heen. Dat veranderingen zelf wel lukken. Tuurlijk kom ik dan steeds weer andere dingen tegen wara ik mezelf op betrap. Maar dat is mijn leerweg om mezelf, waar nodig, te veranderen. Ik gaf juist eerder aan dat dat in bepaalde gevallen wel is gelukt, vooral waar het gedrag betrog waarmee ik een ander mens benadeelde.
Maar dat deed ik niet, zoals ik zei het was hypothetisch. Ik had het als volgt in mijn hoofd: stel dat je iets verkeerd hebt gedaan, je weet dat maar wil het niet erkennen. Vervolgens spreekt iemand anders je erop aan. Of je het in dat geval wel zou accepteren of je schuldig bent.quote:Wat over mijn grens heen gaat is het deel waarin een ander mens mij zegt dat ik per definitie schuldig ben en zijn vinger daarbij uitsteekt.
Ik geloof wel dat je je eigen weg kan volgen, maar ik geloof niet dat alle wegen je naar datgene zullen brengen wat je echt wil, zelfs al denk je op een bepaald moment te hebben gevonden wat je wil. Dat gaat ook vrij ver natuurlijk, maar ik kan daar niets aan veranderen.quote:Weet je.... ik had ooit jaarenlang contact met en oude winti-man. Die flikte dat ook toen ik me wilde ontwikkelen en ook bijbelstudies volgde en hier en daar meeging naar diverse christelijke genootschappen.
Ze waren geen van allen echt anders hoor, daar niet van. Niet mijn ding. Maar dat die man tegen mij durfde te zeggen dat ik me liet vergiftigen en daarbij mij dus niet in staat achtte om mijn eigen weg te volgen en me als een soort afvallige zag omdat ik van alles kennis wilde nemen, maakte dat ik die man nooit meer heb toegelaten in mijn huis. Grens voorgoed overschreden.
Nee ik vroeg me af hoe het dan zit met het aantal wezens op aarde. Er komen steeds meer mensen bij. Zijn dat dan allemaal dezelfde soort zielen? Hoe kan dat dan als er niet altijd evenveel mensen zijn? Blijven er zielen ook achter? Wat doen die daar? Komen die in andere wezens terecht? Maar je maakt het onbespreekbaar, anything goes en je hoeft er verder niet over na te denken.quote:Op zondag 17 augustus 2008 22:46 schreef ToT het volgende:
[..]
Jij vroeg er zelf om, of had je gehoopt dat ik zou zeggen: "Ik weet het niet"?
Laat ik het zo zeggen, ik geloof niet dat de mens zijn eigen natuur kan veranderen. Dat heeft grote gevolgen voor de mate waarin iemand kan veranderen.quote:Op zondag 17 augustus 2008 22:45 schreef ToT het volgende:
Ali, je moet ECHT nooit psycholoog worden als je oprecht gelooft dat mensen zichzelf niet kunnen verbeteren!
Ik ben geen helderziende, in tegenstelling tot jou denk ik wel dat God's wegen ondoorgrondelijk zijn, maar je kunt er wel veel over filosoferen. Zo heb ik ook wel ideeën over de dingen die jij aankaart, maar inderdaad: anything goes! Dat is juist een voordeel van een Almachtige God. Ik weet niet hoe machtig JOUW God is?quote:Op zondag 17 augustus 2008 22:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee ik vroeg me af hoe het dan zit met het aantal wezens op aarde. Er komen steeds meer mensen bij. Zijn dat dan allemaal dezelfde soort zielen? Hoe kan dat dan als er niet altijd evenveel mensen zijn? Blijven er zielen ook achter? Wat doen die daar? Komen die in andere wezens terecht? Maar je maakt het onbespreekbaar, anything goes en je hoeft er verder niet over na te denken.
In BNW is er momenteel een topic over de psychiatrie en daar zitten mensen die toch echt wel wonderbaarlijke veranderingen hebben gezien in mensen die ze kennen.quote:Op zondag 17 augustus 2008 23:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Laat ik het zo zeggen, ik geloof niet dat de mens zijn eigen natuur kan veranderen. Dat heeft grote gevolgen voor de mate waarin iemand kan veranderen.
God heeft de mens perfect gemaakt, satan heeft de mens corrupt gemaakt, God blijft de mens levensadem geven in de hoop dat de mens zich zal verbeteren, maar trekt Zijn liefde (die blijkbaar naast de adem ook door ons heen stroomt) van ze terug als hij geen verbetering merkt en zal de mens met levensadem blijven steunen, ook al worden het kannibalistische monsters.quote:Op zondag 17 augustus 2008 23:03 schreef nokwanda het volgende:
En waarom heeft God de mens dan met deze natuur gemaakt. Het is immers materieel plus Gods levensadem. Dus je kunt mij niet verkopen dat hij de mens niet zo gemaakt heeft, aangezien hij dat iedere minuut nog doet.
God heeft de mens niet met die natuur gemaakt, maar met de vrijheid van keuze tot gehoorzaamheid of ongehoorzaamheid. De eerste mensen kozen voor ongehoorzaamheid. Sindsdien is onze natuur veranderd, en de hele planeet is veranderd, in een zondige conditie waarin Gods geest niet regeert maar satan, bederf, ziekte, dood, egoïsme, gewoon het kwaad. Op die manieren kunnen we inzien wat het gevolg is van ongehoorzaamheid aan God en het kiezen voor een wereld waarin Zijn Geest niet regeert.quote:Op zondag 17 augustus 2008 23:03 schreef nokwanda het volgende:
En waarom heeft God de mens dan met deze natuur gemaakt. Het is immers materieel plus Gods levensadem. Dus je kunt mij niet verkopen dat hij de mens niet zo gemaakt heeft, aangezien hij dat iedere minuut nog doet.
Het ligt dan ook gewoon aan je geestesgesteldheid van het moment waarop je iets ervaart. Toen ALi paddo's nam was zijn gesteldheid al niet van dien aard dat het positief zou uitwerken, toen hij god zocht blijkbaar wel. Als ie eerst god had gezocht toen hij niet zo bijzonder in zijn vel stak had ie hem 3x links laten liggen, als ie vervolgens paddo's had genomen op momenten dat ie wel lekker in zijn vel zat, was hij de grote Champignon gaan aanbidden. Kortom, invloed van omstandigheden is wezenlijk.quote:Op zondag 17 augustus 2008 23:07 schreef ToT het volgende:
[..]
In BNW is er momenteel een topic over de psychiatrie en daar zitten mensen die toch echt wel wonderbaarlijke veranderingen hebben gezien in mensen die ze kennen.
Topspin hier geeft zelf ook al aan enorm veranderd te zijn.
Ikzelf ben overigens ook werkelijk compleet veranderd vergeleken met vroeger, voor een groot deel met de hulp van vrienden, maar met Reiki ben ik ook enorm veranderd en mijn hele omgeving bevestigt dit! Mensen zeggen dit regelmatig uit zichzelf: ik straal veel meer rust uit en kom gewoon veel positiever over!
Ja. Bevallen gaat moeizaam, mensen zijn niet onsterfelijk, de aarde is moeilijk te bewerken... het gevolg van de ongehoorzaamheid van Adam en Eva. Maar dat impliceert geen erfzonde. Elk mens heeft volgens het Jodendom in die wereld de kans om een goed mens te zijn.quote:Op zondag 17 augustus 2008 22:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar het aardrijk is wel vervloekt door hem. Met dat 'missen' kan ik het helemaal eens zijn. Net als de Nederlandse vertaling van 'jammer' bij zonde.
[..]
Omdat mens zondigt, natuurlijk.quote:Hoezo niet?
[..]
Nee, daar staat het niet "vrij helder". Als dat er wel had gestaan, dan had het niet als dogma hoeven worden geponeerd door de Christelijke kerk, en hadden de Joden daarbij zelf al hier een theologie over ontwikkeld. Het is 1 specifieke interpretatie. In het oude testament zul je, op wellicht 1 of 2 regels na die in iets als een erfzonde zouden kunnen wijzen, het concept niet tegen. Dat is een Christelijke invulling.quote:Ik ben dat toch echt niet met je eens. In psalmen en ook spreuken geloof ik staat het er vrij helder. Daarnaast zie ik het bevestigd in de wereld om me heen. Maar goed, ik wil daar niet teveel over in discussie gaan, worden we toch niet eens.
[..]
In het Christendom staat veel meer aanvaarding centraal, wat glashelder wordt uitgebeeld in de misdadiger die naast Jezus hangt. Het jodendom en de islam kennen die nadruk niet.quote:In welk opzicht?
[..]
Maar die communicatie moet er uiteindelijk voor gaan zorgen dat je Jezus als Goddelijk ziet, dat je de erfzonde aanvaardt, etc. Dat zijn constructies die nogal dubieus zijn.quote:Dat is het ook. Als christen ga je een relatie met God aan. Dat doe je door communicatie, niet door regeltjes volgen.
Ik zie ook geen meerwaarde tot nu toe en ik kan lekker positief blijven .quote:Op zondag 17 augustus 2008 23:18 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Het ligt dan ook gewoon aan je geestesgesteldheid van het moment waarop je iets ervaart. Toen ALi paddo's nam was zijn gesteldheid al niet van dien aard dat het positief zou uitwerken, toen hij god zocht blijkbaar wel. Als ie eerst god had gezocht toen hij niet zo bijzonder in zijn vel stak had ie hem 3x links laten liggen, als ie vervolgens paddo's had genomen op momenten dat ie wel lekker in zijn vel zat, was hij de grote Champignon gaan aanbidden. Kortom, invloed van omstandigheden is wezenlijk.
En of je het nu Reiki noemt of god, het is allemaal een pot nat.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |