abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 16 augustus 2008 @ 14:44:56 #1
862 Arcee
Look closer
pi_60877599
[Atletiek] 100 meter sprint
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 01:19 schreef wimderon het volgende:
De 100 meter sprint belooft ook deze Spelen weer een echt hoogtepunt te worden. Drie kanshebbers die enorm aan elkaar gewaagd zijn. Waar Asafa Powell het wereldrecord vorig jaar op 9.74 bracht, dook Bolt daar dit jaar weer onder met 9.72. Gay deed het daarna nog beter met 9.68, maar met een meewind van 4,1m/s, waardoor die tijd niet als wereldrecord in de boeken staat.

Asafa Powell (Linstead, 1972) was vorig jaar uitmuntend. In 2005, 2006 en 2007 was hij de enige die onder de 9.80 dook, vijfmaal zelfs in die drie jaar.
[ afbeelding ]
Powell is extreem blessuregevoelig en ook nu heeft hij alweer de nodige problemen gekend in de aanloop naar de Olympische Spelen. Daarnaast heeft de Jamaicaan geen goede staat van dienst als het om toernooien gaat. Zo voldeed hij in 2004 niet aan de verwachtingen met slechts een vijfde plaats en stelde hij op het WK in 2007 opnieuw teleur met 'slechts' brons. Zal hij nu met dit juk afrekenen en eindelijk een grote prijs pakken?

Tyson Gay (Lexington, 1982) heeft zich gestaag ontwikkeld tot een van de beste sprinters ter wereld. Aanvankelijk was hij meer een man van de 200 meter, maar in 2006 heeft hij echt de stap naar de absolute wereldtop gemaakt op de kortste sprintafstand op de Olympische Spelen.
[ afbeelding ]
Gay ging als een raket op de Amerikaanse trials en kwalificeerde zich daar zonder enige problemen. Op de 200 meter ging het echter mis, hij moest in de kwartfinales afhaken met een hamstringblessure, waardoor hij een zekere medaille in rook op zag gaan. Hierdoor zal hij nog meer gebrand zijn op succes op de 100 meter. Gay staat veel meer dan Powell bekend als echte toernooiloper, gaat hij zijn status waarmaken?

Usain Bolt (Trelawny, 1986) was tot voor kort een man van de 200 en 400 meter. Hij besloot dit jaar om een paar 100 meters te lopen met als aanvankelijke doel extra snelheid opdoen voor de 200 en 400 meter.
[ afbeelding ]
Met slechts een paar echt competitieve 100 meters in de benen benaderde hij het toenmalige wereldrecord van Powell al tot op 2 honderdsten. Eind mei verbrak hij daadwerkelijk het wereldrecord. Opmerkelijk is dat hij bijna 2 meter is en een totaal andere bouw heeft dan de topsprinters van de laatste jaren. Hij is na het wegvallen van Gay op de 200 meter de gedoodverfde winnaar op die afstand, maar gaat hij ook zegevieren op de halve afstand?

Zijn er dan geen andere kanshebbers? Nee, eigenlijk niet. Normaalgesproken komt de winnaar uit de bovengenoemde drie atleten. Natuurlijk bestaat de rest van het veld niet uit prutsers, dus daarom toch maar even de belangrijkste namen aanstippen:

Bij gebrek aan een landgenoot moet de Nederlandse hoop gevestigd worden op een 'reservelandgenoot'. Wie is dat dan zal de oppervlakkige sportvolger denken. Churandy Martina natuurlijk. Op zowel de 100 als de 200 meter is hij in staat de finale te halen.

Verder heb je Walter Dix en Darvis Patton: De andere twee Amerikanen die zich gekwalificeerd hebben. Als je je kunt plaatsen als Amerikaan wil dat zeggen dat je wat kunt. Normaalgesproken komen ze dan ook in de finale.

Ook Derrick Atkins, tweede op het afgelopen WK, moet in het oog gehouden worden. De Europese hoop zal gevestigd zijn op de 'Portugees' Francis Obikwelu en de Noor Jaysuma Saidy Ndure. Richard Thompson, Marc Burns en Darrel Brown zullen namens het altijd sterke Trinidad&Tobago de eer proberen hoog te houden. Wat kan de import-Qatarees Samuel Francis? Kan de wereldkampioen van 2003, Kim Collins, nog een keer verrassen namens Saint Kitts&Nevis?

Volg hier het nieuws en de strijd op dit geweldige nummer!

[ afbeelding ]

Bolt vs. Powell
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_60877612
Ik vermoed dat Gay nog niet helemaal hersteld was van zijn blessure op de trails
Maar Bolt.. OMG..
Op zondag 26 juli 2009 15:19 schreef The_Dean het volgende:
Wat ben je ook een klier :D
pi_60877624
Nog een kleine 2 uur!
sig verwijderd door FA
pi_60877666
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2008 14:46 schreef Ambrosius het volgende:
Nog een kleine 2 uur!
de spanning loopt langzaam op
Sport is de belangrijkste bijzaak in het leven.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 16 augustus 2008 @ 14:48:57 #5
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_60877680
Go Martina
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  zaterdag 16 augustus 2008 @ 14:50:31 #6
3185 Adelante
To let it go now
pi_60877717
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2008 14:46 schreef Ambrosius het volgende:
Nog een kleine 2 uur!
psies genoeg voor een voetbalwedstrijdje tussendoor.
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  zaterdag 16 augustus 2008 @ 14:50:42 #7
164571 Sneeuwvlok
Groetjes, veldmuis
pi_60877723
Bah, ben dan aan het werk. Kan iemand mij de uitslag smsen?
pi_60877732
Nog even over Bolt:
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2008 14:29 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Tja , wat moet je denken van iemand die op z'n dooie gemakjes sneller loopt dan een hele hele reeks mannen die allemaal op doping betrapt zijn. Zowat elke gouden plak of wereldrecordhouder sinds Ben Johnson is betrapt geweest. Wat moet je dan denken van iemand die nog sneller loopt ? Ofwel komt hij van Mars , ofwel tjah ...
Laat ik het zo zeggen: als jij of ik vanaf morgen elke dag traint als een wereldtopper met de beste coaches, ideale omstandigheden en je voor 100% op de 100m sprint kan richten, zullen wij beiden nooit Olympisch kampioen worden. Topsport in het algemeen, maar in het bijzonder een onderdeel als de 100m, is niet eerlijk.

Immers speelt aanleg een grote rol. Nog veel meer dan bij (middel)lange afstanden, omdat afzien bijna niet speelt en de trainingsarbeid relatief laag is ("sprinters zijn lui"), itt de aerobe onderdelen.

Ook op topniveau speelt dat. Powell, Gay en Bolt trainen even hard, leggen evenveel hart en ziel in hun sport. En toch is er een die sneller is dan de rest. Soms is het verschil miniem, maar soms is er een man die excelleert. Iets wat altijd zo zal blijven, ook in andere sporten.

Soms is het zelfs verschrikkelijk oneerlijk. PvdH heeft hoogstwaarschijnlijk meer naar de sport geleefd in de afgelopen 4 jaar dan Michael Phelps (mede door zijn blessures en Phelp's anatomische krankzinnige voordelen).

Wat wil ik hiermee zeggen? Ten eerste: op ieder sportniveau komen mensen voor die heel erg boven hun tegenstanders uitstijgen. Zonder doping, met aanleg. En natuurlijk ook door hard trainen, dat wil ik wel benadrukken. Maar hoe hoger het niveau, dus hoe gelijkwaardiger de wereldtoppers trainen qua intensiteit, materiaal, coaching en mogelijkheden, hoe belangrijker talent is (dit wordt vaak ontkent en omgedraaid, maar ik denk dat dat onjuist is).

Maar ten tweede: I don't give a fuck about doping. Doping is het verleggen van je lichamelijke grens. In welk opzicht is dit anders dan een aangeboren (anatomisch) talent? Het is oneerlijk tegenover je tegenstanders, maar een eerlijke kans is geen gouden woord meer op dat niveau.

Dopingtests moeten blijven bestaan en streng blijven. Niet ten behoeve van het zogenaamd "eerlijker" maken van de sport, maar om deze veilig te houden. De gezondheid van sporters én het aangezicht van de sport moeten gewaarborgd blijven (begin niet met "topsport = ongezond" geleuter).

Maar verder ben ik een optimist: is er iemand niet gepakt, dan is hij clean. Weet hij de controles te omzeilen (wat echt behoorlijk moeilijk is tegenwoordig) of gebruikt hij nieuwe, onbekende methoden (onwaarschijnlijk gezien de medische expertise en vooruitstrevendheid van de dopingcontroleurs), dan weet ik (en jij) dat niet. Dus, who cares? Ik zie een sporter die boven zichzelf en de rest uitstijgt, dáár kijk ik voor.

In het geval van niet-ontdekt dopinggebruik: ik weet het niet, dus interesseert het mij niet, want ik kijk om te genieten en die ervaring blijft behouden. De énige maar dan ook de énige die er onder te lijden heeft is de sporter zelf: hij weet dat hij kennis heeft die de rest niet heeft. En dat is de enige eerlijke factor bij sport: gelijke beschikbaarheid van kennis. Als ik die sporter was, zou ik dit niet kunnen. Kan die sporter dat wel - de hele wereld voor de gek houden met zijn medaille op de schoorsteenmantel, dan moet hij dat vooral doen. Hij moet daarmee leven, ik niet.
pi_60877777
Powell is toch uit 1982 en niet uit 1972?

Powell is een choker.

Bolt gaat goud pakken.
DAT IS HEEL SLECHT VOOR DE ZUURGRAAD!
pi_60877904
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2008 14:52 schreef LoveProfusion het volgende:
Powell is toch uit 1982 en niet uit 1972?

Powell is een choker.

Bolt gaat goud pakken.
Uit 1982. Powell is zeker geen kampioensloper, zie het WK Osaka.. toen hij volgens mij derde werd.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 16 augustus 2008 @ 14:57:17 #11
862 Arcee
Look closer
pi_60877906
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2008 14:35 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Om het eens te duiden: ik vind de 100 m van Ben Johnson nog altijd een van de mooiste sportmomenten die ik gezien heb. Die explosie, die overmacht: gewéldig.
Helemaal mee eens.

Een van de meest zinderende sportmomenten ooit.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_60877959
Seoul 1988:

KIP-PEN-VEL.

Wordt zoiets ooit geëvenaard?
  zaterdag 16 augustus 2008 @ 15:00:11 #13
113194 Denewar
Het glas is halfvol!
pi_60877987
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2008 14:57 schreef Arcee het volgende:

[..]

Helemaal mee eens.

[ afbeelding ]

Een van de meest zinderende sportmomenten ooit.
It ain't over till the fat lady sings!!!
Een dag is er om te lachen en de nacht om te .......!
pi_60878013
Voor de liefhebbers nog maar eens:

FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 16 augustus 2008 @ 15:01:52 #15
862 Arcee
Look closer
pi_60878031
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2008 14:59 schreef Leatherface het volgende:
Seoul 1988:

KIP-PEN-VEL.

Misschien vanmiddag wel. Bolt zou een sub 9'70 kunnen lopen.

Of een 9.66, dat liep Michael Johnson gemiddeld 2 keer achter elkaar tijdens zijn WR op de 200m van 19.32 tijdens de Spelen van 1996.
pi_60878053
Voorspelling eindtijd winner: 9.68!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_60878083
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2008 15:01 schreef Arcee het volgende:

[..]

Misschien vanmiddag wel. Bolt zou een sub 9'70 kunnen lopen.

Of een 9.66, dat liep Michael Johnson gemiddeld 2 keer achter elkaar tijdens zijn WR op de 200m van 19.32 tijdens de Spelen van 1996.
Ik bedoel de excitement. Het kippenvel-gehalte.
pi_60878133
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2008 14:59 schreef Leatherface het volgende:
Seoul 1988:

KIP-PEN-VEL.

Denk het niet.

Vandaag niet wat mij betreft.

De rivaliteit tussen Johnson en Lewis zoals die er toen was is er nu toch minder en dat speelt ook mee.
Sport is de belangrijkste bijzaak in het leven.
pi_60878227
Er hoeft maar een valse start te zijn of iets fouts en dan komt Bolt niet aan zo'n enorme tijd. Hij is wel topfavoriet en het Olympisch record van Bailey zal er wel aangaan.
Ik duim voor Martina
pi_60878254
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2008 15:05 schreef Bruce117 het volgende:

[..]

Denk het niet.

Vandaag niet wat mij betreft.

De rivaliteit tussen Johnson en Lewis zoals die er toen was is er nu toch minder en dat speelt ook mee.
Staat ook een interview met Lewis over de rivaliteit tussen hem en Ben Johnson.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 16 augustus 2008 @ 15:10:22 #21
862 Arcee
Look closer
pi_60878260
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2008 15:03 schreef Leatherface het volgende:
Ik bedoel de excitement. Het kippenvel-gehalte.
Dat snap ik, maar een tijd kan ook excitement teweegbrengen.

Die 9'79 was toch buitenaards toen.
pi_60878288
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2008 15:08 schreef Brownietje het volgende:
Er hoeft maar een valse start te zijn of iets fouts en dan komt Bolt niet aan zo'n enorme tijd. Hij is wel topfavoriet en het Olympisch record van Bailey zal er wel aangaan.
Ik duim voor Martina
Valse starts aannaaien
pi_60878361
John Drummond I DID NOT MOVE taferelen, daar was Powell toen ook bij betrokken, dus wie weet.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 16 augustus 2008 @ 15:16:11 #24
862 Arcee
Look closer
pi_60878445
Valse starts.
pi_60878541
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2008 15:16 schreef Arcee het volgende:
Valse starts.
Kan tactisch zijn, je concurrenten zullen nu even wachten bij de herstart

op de 100m maak ik af en toe wat pikstartjes
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: